@inproceedings{35567, author = {{Alexandru, Andreea B. and Schulze Darup, Moritz and Pappas, George J.}}, booktitle = {{2019 IEEE 58th Conference on Decision and Control (CDC)}}, publisher = {{IEEE}}, title = {{{Encrypted Cooperative Control Revisited}}}, doi = {{10.1109/cdc40024.2019.9030124}}, year = {{2020}}, } @article{35580, author = {{Schulze Darup, Moritz}}, issn = {{1049-8923}}, journal = {{International Journal of Robust and Nonlinear Control}}, keywords = {{Electrical and Electronic Engineering, Industrial and Manufacturing Engineering, Mechanical Engineering, Aerospace Engineering, Biomedical Engineering, General Chemical Engineering, Control and Systems Engineering}}, number = {{11}}, pages = {{4168--4187}}, publisher = {{Wiley}}, title = {{{Encrypted polynomial control based on tailored two‐party computation}}}, doi = {{10.1002/rnc.5003}}, volume = {{30}}, year = {{2020}}, } @article{35585, author = {{Lu, Jingyi and Leong, Alex S. and Quevedo, Daniel E.}}, issn = {{1049-8923}}, journal = {{International Journal of Robust and Nonlinear Control}}, keywords = {{Electrical and Electronic Engineering, Industrial and Manufacturing Engineering, Mechanical Engineering, Aerospace Engineering, Biomedical Engineering, General Chemical Engineering, Control and Systems Engineering}}, number = {{11}}, pages = {{4205--4224}}, publisher = {{Wiley}}, title = {{{Optimal event‐triggered transmission scheduling for privacy‐preserving wireless state estimation}}}, doi = {{10.1002/rnc.4910}}, volume = {{30}}, year = {{2020}}, } @article{24743, author = {{Stender, Jana and Vogelsang, Christoph and Watson, Christina and Schaper, Niclas}}, isbn = {{978-3-8340-2103-8}}, journal = {{Jahrbuch für Allgemeine Didaktik (JfAD) }}, pages = {{18--39}}, publisher = {{Schneider Verlag Hohengehren}}, title = {{{Reflexion von (eigenem oder fremdem) Klassenführungsverhalten angehender Lehrpersonen. Eine Untersuchung im Kontext von Unterrichtssimulationen im Lehramtsstudium.}}}, year = {{2020}}, } @article{24744, abstract = {{ Zusammenfassung. Längsschnittstudien, die das bildungswissenschaftliche Wissen als Teil der professionellen Kompetenz angehender Lehrkräfte über mehr als zwei Messzeitpunkte erfassen und den Einfluss individueller Eingangsvoraussetzungen auf die Wissensentwicklung untersuchen, stellen nach wie vor ein Forschungsdesiderat dar. Bisherige Studien liefern erste Hinweise darauf, dass individuelle Eingangsvoraussetzungen wie die Abiturnote, pädagogische Vorerfahrungen und Berufswahlmotive im Zusammenhang mit der Wissensentwicklung stehen und günstige Eingangsvoraussetzungen den Entwicklungsverlauf fördern können. Bislang ist unklar, wie sich das Wissen über den gesamten Studienverlauf in den Bachelor-/Master-Strukturen entwickelt. Des Weiteren ist auch unklar, inwieweit bestimmte Eingangsvoraussetzungen langfristige Entwicklungsverläufe erklären können. In der vorliegenden Studie wurden die Daten von 276 Studierenden, dessen Wissen zu fünf Messzeitpunkten erhoben wurde, mit Hilfe latenter Wachstumskurvenmodelle ausgewertet. Die Ergebnisse bestätigten einen Zuwachs des bildungswissenschaftlichen Wissens über den gesamten Studienverlauf. Den größten Wissenszuwachs erfuhren die Studierenden in den ersten zwei Semestern ihres Bachelorstudiums und beim Übergang in das Masterstudium. Des Weiteren konnte der Einfluss von individuellen kognitiven und motivationalen Eingangsvoraussetzungen auf den Leistungszuwachs bestätigt werden. So zeigte sich, dass Studierende, die eine bessere Abiturnote aufwiesen und bereits über eine unterrichtsnahe pädagogische Vorerfahrung verfügten, höhere Wissenszuwächse im Vergleich zu ihren Kommilitoninnen und Kommilitonen erfuhren, die einen schlechteren Abiturnotendurchschnitt hatten. Ebenfalls begünstigte das Motiv „mit Kindern und Jugendlichen arbeiten zu wollen“ die Wissensentwicklung. Die Ergebnisse können insbesondere für die Beratung genutzt werden, um die Motivlagen von Studierenden zu erfassen und sie dafür sensibel zu machen, welche Motivkonstellationen für einen erfolgreichen Studienverlauf günstig erscheinen. }}, author = {{Watson, Christina and Stender, Jana and Schaper, Niclas}}, issn = {{1010-0652}}, journal = {{Zeitschrift für Pädagogische Psychologie}}, pages = {{1--16}}, title = {{{Kompetenzentwicklung im bildungswissenschaftlichen Studium: Der Einfluss individueller Voraussetzungen auf die Entwicklung des bildungswissenschaftlichen Wissens angehender Lehrkräfte}}}, doi = {{10.1024/1010-0652/a000288}}, year = {{2020}}, } @article{34828, author = {{Hanusch, Maximilian}}, issn = {{0019-3577}}, journal = {{Indagationes Mathematicae}}, keywords = {{regularity of Lie groups}}, number = {{1}}, pages = {{152--176}}, publisher = {{Elsevier BV}}, title = {{{The regularity problem for Lie groups with asymptotic estimate Lie algebras}}}, doi = {{10.1016/j.indag.2019.12.001}}, volume = {{31}}, year = {{2020}}, } @article{34830, author = {{Hanusch, Maximilian}}, journal = {{Journal of Lie Theory}}, keywords = {{Lie theory, strong Trotter property}}, number = {{1}}, pages = {{025--032}}, publisher = {{Heldermann Verlag}}, title = {{{The Strong Trotter Property for Locally μ-convex Lie Groups}}}, volume = {{30}}, year = {{2020}}, } @article{35628, author = {{Klämpfl, Martin and Lobinger, Babett and Lehmann, Tim}}, journal = {{ International Journal of Sport Psychology}}, number = {{4}}, pages = {{359--382}}, title = {{{Exploring the phenomenological, environmental, and task-related aspects of the Yips in Tennis, Miniature Golf, Darts, and Archery.}}}, doi = {{10.7352/IJSP.2020.51.359}}, volume = {{51}}, year = {{2020}}, } @inbook{35654, author = {{Huwer, Johannes and Thyssen, Christoph and Vogelsang, Christoph}}, booktitle = {{Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung}}, editor = {{Gryl, Inga and Schacht, Florian and Beißwenger, Michael and Bullzek, Björn}}, pages = {{353--367}}, publisher = {{Universitätsverlag Rhein-Ruhr}}, title = {{{Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik}}}, year = {{2020}}, } @inbook{35666, author = {{Vogelsang, Christoph and Al-Kabbani, Daniel}}, booktitle = {{Hochschuldidaktik als Akteurin der Hochschulentwicklung}}, editor = {{Heuchemer, Sylvia and van Treeck, Timo and Szczyrba, Birgit}}, pages = {{113--118}}, publisher = {{wbv}}, title = {{{"Jetzt auch noch Werte vermitteln?" - Potentiale und Grenzen der Adaption schuldidaktischer Werkzeuge in der Hochschuldidaktik zur Integration von Wertefragen in die Hochschullehre}}}, year = {{2020}}, } @inbook{26631, author = {{Görel, Gamze and Finke, Nils and Hellmich, Frank}}, booktitle = {{Diversität und soziale Ungleichheit. Jahrbuch Grundschulforschung}}, editor = {{Skorsetz, Nina and Bonanati, Marina and Kucharz, Diemut}}, isbn = {{978-3-658-27528-0}}, pages = {{287--291}}, publisher = {{Springer VS}}, title = {{{Sichtweisen von Grundschullehrkräften auf die Qualität inklusiven Unterrichts}}}, doi = {{10.1007/978-3-658-27529-7_47}}, year = {{2020}}, } @article{35723, abstract = {{The development of renewable energies and smart mobility has profoundly impacted the future of the distribution grid. An increasing bidirectional energy flow stresses the assets of the distribution grid, especially medium voltage switchgear. This calls for improved maintenance strategies to prevent critical failures. Predictive maintenance, a maintenance strategy relying on current condition data of assets, serves as a guideline. Novel sensors covering thermal, mechanical, and partial discharge aspects of switchgear, enable continuous condition monitoring of some of the most critical assets of the distribution grid. Combined with machine learning algorithms, the demands put on the distribution grid by the energy and mobility revolutions can be handled. In this paper, we review the current state-of-the-art of all aspects of condition monitoring for medium voltage switchgear. Furthermore, we present an approach to develop a predictive maintenance system based on novel sensors and machine learning. We show how the existing medium voltage grid infrastructure can adapt these new needs on an economic scale.}}, author = {{Hoffmann, Martin W. and Wildermuth, Stephan and Gitzel, Ralf and Boyaci, Aydin and Gebhardt, Jörg and Kaul, Holger and Amihai, Ido and Forg, Bodo and Suriyah, Michael and Leibfried, Thomas and Stich, Volker and Hicking, Jan and Bremer, Martin and Kaminski, Lars and Beverungen, Daniel and zur Heiden, Philipp and Tornede, Tanja}}, issn = {{1424-8220}}, journal = {{Sensors}}, keywords = {{Electrical and Electronic Engineering, Biochemistry, Instrumentation, Atomic and Molecular Physics, and Optics, Analytical Chemistry}}, number = {{7}}, publisher = {{MDPI AG}}, title = {{{Integration of Novel Sensors and Machine Learning for Predictive Maintenance in Medium Voltage Switchgear to Enable the Energy and Mobility Revolutions}}}, doi = {{10.3390/s20072099}}, volume = {{20}}, year = {{2020}}, } @proceedings{35618, editor = {{Fechner, Sabine and Verhoeff, Roald}}, location = {{Bologna, Italy}}, pages = {{301--302}}, publisher = {{University of Bologna}}, title = {{{Science Teaching Processes (strand 3). In Levrini, O. & Tasquier, G. (eds.), The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. }}}, year = {{2020}}, } @article{35770, author = {{Scheer, D. and Egener, L. and Laubenstein, Désirée and Melzer, C.}}, journal = {{In: International Journal of Inclusive Education}}, title = {{{Development and psychometric evaluation of an instrument measuring subjective definitions of inclusion (FEDI). International Journal of Inclusive Education.}}}, year = {{2020}}, } @article{35796, author = {{Stenzel, Nadja}}, journal = {{ DaZ Sekundarstufe: Deutsch als Zweitsprache - Konzepte und Materialien}}, title = {{{Verknüpfung von Fach- und Sprachlernen im Textilunterricht – Ein Anleitung zur Technik Weben schreiben}}}, year = {{2020}}, } @inproceedings{35814, author = {{Biehler, Rolf and Fleischer, Yannik and Budde, Lea and Frischemeier, Daniel and Gerstenberger, Dietrich and Podworny, Susanne and Schulte, Carsten}}, booktitle = {{New Skills in the Changing World of Statistics Education Proceedings of the Roundtable conference of the International Association for Statistical Education (IASE)}}, editor = {{Arnold, P.}}, publisher = {{ISI/IASE}}, title = {{{Data science education in secondary schools: Teaching and learning decision trees with CODAP and Jupyter Notebooks as an example of integrating machine learning into statistics education}}}, year = {{2020}}, } @article{34092, abstract = {{Block copolymer (BCP) self-assembly is a promising tool for next generation lithography as microphase separated polymer domains in thin films can act as templates for surface nanopatterning with sub-20 nm features. The replicated patterns can, however, only be as precise as their templates. Thus, the investigation of the morphology of polymer domains is of great importance. Commonly used analytical techniques (neutron scattering, scanning force microscopy) either lack spatial information or nanoscale resolution. Using advanced analytical (scanning) transmission electron microscopy ((S)TEM), we provide real space information on polymer domain morphology and interfaces between polystyrene (PS) and polymethylmethacrylate (PMMA) in cylinder- and lamellae-forming BCPs at highest resolution. This allows us to correlate the internal structure of polymer domains with line edge roughnesses, interface widths and domain sizes. STEM is employed for high-resolution imaging, electron energy loss spectroscopy and energy filtered TEM (EFTEM) spectroscopic imaging for material identification and EFTEM thickness mapping for visualisation of material densities at defects. The volume fraction of non-phase separated polymer species can be analysed by EFTEM. These methods give new insights into the morphology of polymer domains the exact knowledge of which will allow to improve pattern quality for nanolithography.}}, author = {{Bürger, Julius and Kunnathully, Vinay and Kool, Daniel and Lindner, Jörg and Brassat, Katharina}}, issn = {{2079-4991}}, journal = {{Nanomaterials}}, keywords = {{General Materials Science, General Chemical Engineering}}, number = {{1}}, publisher = {{MDPI AG}}, title = {{{Characterisation of the PS-PMMA Interfaces in Microphase Separated Block Copolymer Thin Films by Analytical (S)TEM}}}, doi = {{10.3390/nano10010141}}, volume = {{10}}, year = {{2020}}, } @article{34093, author = {{Riedl, Thomas and Kunnathully, V. S. and Trapp, A. and Langer, T. and Reuter, Dirk and Lindner, Jörg}}, issn = {{2475-9953}}, journal = {{Physical Review Materials}}, keywords = {{Physics and Astronomy (miscellaneous), General Materials Science}}, number = {{1}}, publisher = {{American Physical Society (APS)}}, title = {{{Strain-driven InAs island growth on top of GaAs(111) nanopillars}}}, doi = {{10.1103/physrevmaterials.4.014602}}, volume = {{4}}, year = {{2020}}, } @article{34088, author = {{Bürger, Julius and Riedl, Thomas and Lindner, Jörg}}, issn = {{0304-3991}}, journal = {{Ultramicroscopy}}, keywords = {{Instrumentation, Atomic and Molecular Physics, and Optics, Electronic, Optical and Magnetic Materials}}, publisher = {{Elsevier BV}}, title = {{{Influence of lens aberrations, specimen thickness and tilt on differential phase contrast STEM images}}}, doi = {{10.1016/j.ultramic.2020.113118}}, volume = {{219}}, year = {{2020}}, } @inbook{35836, abstract = {{Digitalisierung ist derzeit ein viel diskutiertes Thema. Mit ihr werden derart tief grei- fende Veränderungen der Gesellschaft und Arbeitswelt erwartet, dass sie häufig als digitale Revolution bezeichnet wird. Gleichzeitig wirft die Auseinandersetzung mit diesen antizipierten Veränderungen viele noch unbeantwortete Fragen auf. Diese umfassen unter anderem Überlegungen hinsichtlich des Substitutionspotenzials menschlicher Arbeit durch die Digitalisierung, die Frage nach der Ausgestaltung der Rolle des Menschen in der Industrie 4.0 und schließlich Erwägungen in Bezug auf die Vorbereitung und Begleitung von Beschäftigten in der digitalen Transformation. Der vorliegende Beitrag gibt Aufschluss über die Dimensionen der Digitalisierung und die derzeit diskutierten Entwicklungslinien; er befasst sich weiterhin mit den sich daraus ergebenden Herausforderungen und Bedeutungen für die industrielle Arbeit und die Beschäftigten. Abschließend werden daraus abzuleitende Implikationen für die berufliche und allgemeine Bildung diskutiert.}}, author = {{Berisha-Gawlowski, Angelina and Caruso, Carina and Goller, Michael and Harteis, Christian}}, booktitle = {{Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung}}, editor = {{Heisler, Dietmar and Meier, Jörg}}, isbn = {{978-3-7639-6158-0}}, keywords = {{Digitalisierung, Industrie 4.0, Arbeit 4.0, berufliche Aus- und Weiterbildung, allgemeine Bildung / digitalization, industry 4.0, work 4.0, vocational education and training, general education}}, pages = {{33–51}}, publisher = {{wbv}}, title = {{{Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die berufliche und allgemeine Bildung}}}, doi = {{10.3278/6004725w}}, volume = {{56}}, year = {{2020}}, }