TY - BOOK
AB - Der vorliegende Band versammelt die Ergebnisse eines wissenschaftlich-künstlerischen Lehrprojekts. Im Rahmen von zwei Seminaren, die an der Folkwang Universität der Künste in Essen sowie der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster stattgefunden haben, haben sich Studierende im Sommersemester 2019 vergessenen deutschsprachigen Oratorien des »langen 19. Jahrhunderts« zugewandt und zu jeweils einem Werk einen eigenen Forschungsbeitrag verfasst. Ergänzt werden die acht Werkstudien um einen einführenden Beitrag aus theologisch-bibelwissenschaftlicher Perspektive.
ED - Höink, Dominik
ED - Vos, Jacobus Cornelis de
ID - 36430
TI - Deutschsprachige Oratorien des 'langen 19. Jahrhunderts' : Studien zu vergessenen Gattungsbeiträgen
ER -
TY - CONF
AU - Terhörst, Philipp
AU - Boller, André
AU - Damer, Naser
AU - Kirchbuchner, Florian
AU - Kuijper, Arjan
ID - 34715
T2 - International IEEE Joint Conference on Biometrics, IJCB 2021, Shenzhen, China, August 4-7, 2021
TI - MiDeCon: Unsupervised and Accurate Fingerprint and Minutia Quality Assessment based on Minutia Detection Confidence
ER -
TY - JOUR
AU - Meden, Blaz
AU - Rot, Peter
AU - Terhörst, Philipp
AU - Damer, Naser
AU - Kuijper, Arjan
AU - Scheirer, Walter J.
AU - Ross, Arun
AU - Peer, Peter
AU - Struc, Vitomir
ID - 34714
JF - IEEE Trans. Inf. Forensics Secur.
TI - Privacy-Enhancing Face Biometrics: A Comprehensive Survey
VL - 16
ER -
TY - JOUR
AU - Terhörst, Philipp
AU - Fährmann, Daniel
AU - Kolf, Jan Niklas
AU - Damer, Naser
AU - Kirchbuchner, Florian
AU - Kuijper, Arjan
ID - 34713
JF - IEEE Trans. Inf. Forensics Secur.
TI - MAAD-Face: A Massively Annotated Attribute Dataset for Face Images
VL - 16
ER -
TY - THES
AU - Terhörst, Philipp
ID - 34711
TI - Mitigating Soft-Biometric Driven Bias and Privacy Concerns in Face Recognition Systems
ER -
TY - JOUR
AU - Terhörst, Philipp
AU - Fährmann, Daniel
AU - Damer, Naser
AU - Kirchbuchner, Florian
AU - Kuijper, Arjan
ID - 34712
IS - 4
JF - IEEE Trans. Biom. Behav. Identity Sci.
TI - On Soft-Biometric Information Stored in Biometric Face Embeddings
VL - 3
ER -
TY - CONF
AU - Hanses, Hendrik
AU - Horwath, Ilona
ED - Holl, Helmut J.
ID - 28415
SN - 978-3-9504997-0-4
T2 - Book of Abstracts 37th Danubia Adria Symposium on Advances in Experimental Mechanics
TI - PROJECT FOR THE DEVELOPMENT OF OPERATIONAL AND DEMAND-ORIENTED FIREFIGHTING EQUIPMENT
ER -
TY - GEN
AU - Neumann, Stefan
AU - Meschut, Gerson
AU - Kneuper, Florian
AU - Hering, Oliver
AU - Tekkaya, Erman
ID - 36837
TI - Longitudinal mechanical joining of extruded aluminium profiles with increased tightness requirements
ER -
TY - CHAP
AU - Höink, Dominik
ED - Höink, Dominik
ID - 36452
SN - 978-3-487-15915-7
T2 - Religiöse Friedensmusik von der Antike bis zur Gegenwart
TI - Herrscherhuldigung und Friedenslob – Das Opusculum cantionum des Johannes Flamingus (1571)
VL - 21
ER -
TY - CHAP
AU - Höink, Dominik
ED - Höink, Dominik
ID - 36454
SN - 978-3-487-15915-7
T2 - Religiöse Friedensmusik von der Antike bis zur Gegenwart
TI - Frieden – Musik – Religion: Zur Einführung
VL - 21
ER -
TY - BOOK
AB - Musik war seit jeher ein zentrales Medium der künstlerischen Auseinandersetzung mit dem Thema „Frieden“. Ob als gesungene Friedensbitte innerhalb von religiösen Zeremonien, als Mittel zur Formulierung von Friedenssehnsucht oder als Teil von Feierlichkeiten nach einem Friedensschluss – unzählige Beispiele aus den verschiedensten kulturellen Kontexten und Zeiten wären anzuführen. Die Beiträge im vorliegenden Band, die auf eine Tagung im Juni 2018 in Münster zurückgehen, thematisieren daher sowohl innerkompositorische Friedensbezüge als auch kontextbedingte Zuschreibungen, die sich etwa aus der Funktionalisierung für entsprechende Friedensfeiern ergeben. Durch den historischen Längsschnitt und den Einschluss von Beiträgen zur außereuropäischen und nicht-christlichen Musik ergibt sich ein weites Panorama unterschiedlichster Studien.
ED - Höink, Dominik
ID - 36428
SN - 978-3-487-15915-7
TI - Religiöse Friedensmusik von der Antike bis zur Gegenwart
VL - 21
ER -
TY - JOUR
AU - Schürmann, Mirko
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Gildehaus, Lara
AU - Schaper, Niclas
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Biehler, Rolf
AU - Lankeit, Elisa
AU - Kuklinski, Christiane
AU - Ruge, Johanna
ID - 24786
JF - Sigma newsletter
TI - Opportunities and Possibilities of a Network of Mathematical Learning and Support Centres in Germany
VL - 22
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungIn diesem Beitrag der Zeitschrift Gruppe. Interaktion. Organisation. (GIO) wird das Instrument zur Diagnose pädagogischer Kompetenzen von Pflegelehrpersonen (PädKomPflege) vorgestellt.Die Berufsbildung in der Pflege ist durch sich verändernde inhaltliche und gesetzliche Anforderungen geprägt. Verschiedene landesspezifische rechtliche Vorgaben führen zu einem sehr heterogenen Bild von Qualifikationen und Kompetenzen der Pflegelehrpersonen. Die Anrechnung bereits erworbener Kompetenzen auf pflegepädagogische Studiengänge sowie die Kompetenzerfassung und -bilanzierung in Berufsbildungseinrichtungen spielt daher eine wichtige Rolle. Vor diesem Hintergrund wurde das Instrument PädKomPflege entwickelt und erprobt. Grundlage des Kompetenzmodells sind die Empfehlungen der Kultusministerkonferenz (2004) zu den Standards für die (allgemeine) Lehrerbildung sowie Expertenworkshops und -interviews mit PflegedidaktikerInnen. Die empirische Erprobung erfolgte an einer Stichprobe von 1096 Pflegelehrpersonen. Psychometrische Analysen auf Grundlage der klassischen Testtheorie sowie IRT-basierte Analysen führten zu einer Überarbeitung des Instruments, welches nun als zweisprachiges Online-Self-Assessmenttool (eng./deut.) vorliegt. Die Validierung der deutschsprachigen Version fand anhand von 545 TeilnehmerInnen im Jahr 2016 statt, sodass ein geprüftes Instrument mit 54 Items in den fünf Hauptskalen (Unterricht, Beurteilung, Beratung, Lernortkooperation sowie Organisations- und Schulentwicklung) und 18 Subskalen zur Verfügung steht.Sowohl klassische als auch probabilistische Testgütekriterien werden erfüllt. Die Skalen weisen hohe interne Konsistenzen auf (α > 0,80) und sind überwiegend konstruktvalide. So lassen sich für 17 der 18 Subskalen ordinale Raschmodelle anpassen. Auf der Ebene der Hauptskalen können Partial Credit Modelle für alle Items von modellkonformen Subskalen einer Hauptskala angepasst werden. Das Instrument kann zur individuellen Kompetenzdiagnostik, zur Identifikation von Bildungsbedarfen in Schulen des Gesundheitswesens und im Kontext beruflicher Bildungsprozesse genutzt werden. In der Onlineversion erhalten Teilnehmende abschließend ein individuelles Kompetenzprofil mit möglichen Vergleichswerten. Das Tool kann begleitend zu Qualifizierungsprozessen als Monitoring-Instrument oder zur individuellen Kompetenzbilanzierung eingesetzt werden.
AU - Schürmann, Mirko
AU - Bender, Elena
AU - Grebe, Christian
ID - 37231
JF - Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO)
KW - Organizational Behavior and Human Resource Management
KW - Applied Psychology
KW - Developmental and Educational Psychology
KW - Education
KW - Social Psychology
SN - 2366-6145
TI - Kompetenzdiagnose in der Berufsbildung von Pflegelehrpersonen
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractOrganizations increasingly introduce collaborative technologies in form of virtual assistants (VAs) to save valuable resources, especially when employees are assisted with work-related tasks. However, the effect of VAs on virtual teams and collaboration remains uncertain, particularly whether employees show social loafing (SL) tendencies, i.e., applying less effort for collective tasks compared to working alone. While extant research indicates that VAs collaboratively working in teams exert greater results, less is known about SL in virtual collaboration and how responsibility attribution alters. An online experiment with N = 102 was conducted in which participants were assisted by a VA in solving a task. The results indicate SL tendencies in virtual collaboration with VAs and that participants tend to cede responsibility to the VA. This study makes a first foray and extends the information systems (IS) literature by analyzing SL and responsibility attribution thus updates our knowledge on virtual collaboration with VAs.
AU - Stieglitz, Stefan
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Möllmann, Nicholas R. J.
AU - Rzyski, Jannik
ID - 37146
IS - 3
JF - Information Systems Frontiers
KW - Computer Networks and Communications
KW - Information Systems
KW - Theoretical Computer Science
KW - Software
SN - 1387-3326
TI - Collaborating with Virtual Assistants in Organizations: Analyzing Social Loafing Tendencies and Responsibility Attribution
VL - 24
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractArtificial intelligence (AI) is being increasingly integrated into enterprises to foster collaboration within humanmachine teams and assist employees with work-related tasks. However, introducing AI may negatively impact employees’ identifications with their jobs as AI is expected to fundamentally change workplaces and professions, feeding into individuals’ fears of being replaced. To broaden the understanding of the AI identity threat, the findings of this study reveal three central predictors for AI identity threat in the workplace: changes to work, loss of status position, and AI identity predicting AI identity threat in the workplace. This study enriches information systems literature by extending our understanding of collaboration with AI in the workplace to drive future research in this field. Researchers and practitioners understand the implications of employees’ identity when collaborating with AI and comprehend which factors are relevant when introducing AI in the workplace.
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Brünker, Felix
AU - Möllmann Frick, Nicholas R. J.
AU - Stieglitz, Stefan
ID - 37144
IS - 1
JF - Electronic Markets
KW - Management of Technology and Innovation
KW - Marketing
KW - Computer Science Applications
KW - Economics and Econometrics
KW - Business and International Management
SN - 1019-6781
TI - The rise of artificial intelligence – understanding the AI identity threat at the workplace
VL - 32
ER -
TY - JOUR
AB - The application of artificial intelligence (AI) not only yields in advantages for healthcare but raises several ethical questions. Extant research on ethical considerations of AI in digital health is quite sparse and a holistic overview is lacking. A systematic literature review searching across 853 peer-reviewed journals and conferences yielded in 50 relevant articles categorized in five major ethical principles: beneficence, non-maleficence, autonomy, justice, and explicability. The ethical landscape of AI in digital health is portrayed including a snapshot guiding future development. The status quo highlights potential areas with little empirical but required research. Less explored areas with remaining ethical questions are validated and guide scholars’ efforts by outlining an overview of addressed ethical principles and intensity of studies including correlations. Practitioners understand novel questions AI raises eventually leading to properly regulated implementations and further comprehend that society is on its way from supporting technologies to autonomous decision-making systems.
AU - Möllmann, Nicholas RJ
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Stieglitz, Stefan
ID - 37154
IS - 4
JF - Health Informatics Journal
KW - Health Informatics
SN - 1460-4582
TI - Is it alright to use artificial intelligence in digital health? A systematic literature review on ethical considerations
VL - 27
ER -
TY - JOUR
AB - Artificial intelligence (AI) has moved beyond the planning phase in many organisations and it is often accompanied by uncertainties and fears of job loss among employees. It is crucial to manage employees{\textquoteright} attitudes towards the deployment of an AI-based technology effectively and counteract possible resistance behaviour. We present lessons learned from an industry case where we conducted interviews with affected employees. We evaluated our results with managers across industries and found that that the deployment of AI-based technologies does not differ from other IT, but that the change is perceived differently due to misguided expectations.
AU - Stieglitz, Stefan
AU - Möllmann (Frick), Nicholas R. J.
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Hofeditz, Lennart
AU - Ross, Björn
ID - 37155
JF - International Journal of Management Practice
KW - Artificial Intelligence
KW - Change Management
KW - Resistance
KW - AI-Driven Change
KW - AI Deployment
KW - AI Perception
SN - 1477-9064
TI - Recommendations for Managing AI-Driven Change Processes: When Expectations Meet Reality
ER -
TY - DATA
AU - Grebe, Christian
AU - Schürmann, Mirko
AU - Latteck, Änne-Dörte
ID - 37234
TI - Die Health Professionals Competence Scales (HePCoS) zur Kompetenzerfassung in den Gesundheitsfachberufen. Technical Report
ER -
TY - CONF
AB - Social media have become a valuable source for extracting data about societal crises and an important outlet to disseminate official information. Government agencies are increasingly turning to social media to use it as a mouthpiece in times of crisis. Gaining intelligence through social media analytics, however, remains a challenge for government agencies, e.g. due to a lack of training and instruments. To mitigate this shortcoming, government agencies need tools that support them in analysing social media data for the public good. This paper presents a design science research approach that guides the development of a social media analytics dashboard for a regional government agency. Preliminary results from a workshop and the resulting design of a first prototype are reported. A user-friendly and responsive design that is secure, flexible, and quick in use could identified as requirements, as well as information display of regional discussion statistics, sentiment, and emerging topics.
AU - Basyurt, Ali Sercan
AU - Marx, Julian
AU - Stieglitz, Stefan
AU - Mirbabaie, Milad
ID - 37174
T2 - ACIS 2021 Proceedings
TI - Designing a Social Media Analytics Dashboard for Government Agency Crisis Communications
ER -
TY - CONF
AB - So-called 'fast fashion' consumption, amplified through cost-effective e-commerce, constitutes a major factor negatively impacting climate change. A recently noted strategy to motivate consumers to more sustainable decisions is digital nudging. This paper explores the capability of digital nudging in the context of green fashion e-commerce. To do so, digital default and social norm nudges are tested in an experimental setting of green fashion purchases. An online experiment (n=320) was conducted, simulating an online retail scenario. Results failed to show statistically significant relationships between nudging strategies and purchase decisions. However, explorative analyses show a backfiring effect for the combination of nudges and thus, reveal a hitherto neglected impact of participants' identification on the effectiveness of the digital nudging strategies. Consequently, this study contributes to digital nudging literature and informs practice with new insights on effective choice architectures in e-commerce.
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Marx, Julian
AU - Germies, Johanna
ID - 37175
T2 - ACIS 2021 Proceedings
TI - Conscious Commerce - Digital Nudging and Sustainable E-commerce Purchase Decisions
ER -
TY - CONF
AU - Marx, Julian
AU - Stieglitz, Stefan
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Sauer, Tabea
AU - Frowerk, Janice
ID - 37142
T2 - ICIS Proceedings
TI - The Identity of Born Virtual Organizations: Exploring the Role of ICT
ER -
TY - JOUR
AB - Verification of software and processor hardware usually proceeds separately, software analysis relying on the correctness of processors executing machine instructions. This assumption is valid as long as the software runs on standard CPUs that have been extensively validated and are in wide use. However, for processors exploiting custom instruction set extensions to meet performance and energy constraints the validation might be less extensive, challenging the correctness assumption. In this paper we present a novel formal approach for hardware/software co-verification targeting processors with custom instruction set extensions. We detail two different approaches for checking whether the hardware fulfills the requirements expected by the software analysis. The approaches are designed to explore a trade-off between generality of the verification and computational effort. Then, we describe the integration of software and hardware analyses for both techniques and describe a fully automated tool chain implementing the approaches. Finally, we demonstrate and compare the two approaches on example source code with custom instructions, using state-of-the-art software analysis and hardware verification techniques.
AU - Jakobs, Marie-Christine
AU - Pauck, Felix
AU - Platzner, Marco
AU - Wehrheim, Heike
AU - Wiersema, Tobias
ID - 27841
JF - IEEE Access
KW - Software Analysis
KW - Abstract Interpretation
KW - Custom Instruction
KW - Hardware Verification
TI - Software/Hardware Co-Verification for Custom Instruction Set Processors
ER -
TY - CONF
AU - Pauck, Felix
AU - Wehrheim, Heike
ED - Koziolek, Anne
ED - Schaefer, Ina
ED - Seidl, Christoph
ID - 21238
T2 - Software Engineering 2021
TI - Cooperative Android App Analysis with CoDiDroid
ER -
TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. In der Arbeit 4.0 ist durch neue Beschäftigungsmöglichkeiten für Mitarbeitende eine Langzeitbindung an ein Unternehmen seltener. Unternehmen reagieren mit flexibilisierten Arbeitsplätzen, um diesem Wunsch der Mitarbeitenden nachzukommen. Flexibilisierung reduziert die Absicht das Unternehmen zu verlassen. Dabei ist wichtig, räumliche und zeitliche Flexibilisierung zu differenzieren. Außerdem gewinnen individuelle Werte bezüglich Stabilität und Kontinuität an Bedeutung und können den Bindungswunsch stärken. Hauptziel dieser Untersuchung ist, anhand eines kontroll- und ressourcentheoretisch fundierten Rahmens in zwei aufeinander aufbauenden Studien ( N = 448, N = 202) die (potenziell unterschiedlich starken) Zusammenhänge von zeitlicher und räumlicher Flexibilisierung mit Mitarbeitendenbindung zu analysieren und zu prüfen, ob sich diese Zusammenhänge bestätigen lassen, wenn zusätzlich individuelle Werte in die Analyse einbezogen werden. Die Ergebnisse zeigen, dass zeitliche und räumliche Flexibilisierung unterschiedlich mit der Bleibeabsicht zusammenhängen. Während zeitliche Flexibilisierung positive Zusammenhänge zeigt, finden sich in Bezug auf räumliche Flexibilisierung keine Zusammenhänge. Werte bezüglich Stabilität und Kontinuität scheinen dabei nicht mit einer stärkeren Mitarbeitendenbindung zusammenzuhängen.
AU - Bender, Elena
AU - Schürmann, Mirko
AU - Poethke, Ute
AU - Soyka, Chantal
AU - Schaper, Niclas
AU - Rowold, und Jens
ID - 33748
IS - 1
JF - Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O
KW - Organizational Behavior and Human Resource Management
KW - Applied Psychology
SN - 0932-4089
TI - Die Rolle von arbeitsplatzbezogener Flexibilisierung und die Betrachtung von individuellen Werten für Mitarbeitendenbindung in der Arbeitswelt 4.0
VL - 66
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungIn vielen Bereichen der Wirtschaftsinformatik spielt die Erstellung konzeptueller Modelle unter Verwendung grafischer Modellierungssprachen eine wichtige Rolle. Entsprechend wichtig ist eine fundierte Grundausbildung, die sich an den benötigten Modellierungskompetenzen orientiert und daher neben theoretischen auch praktische Aspekte der konzeptuellen Modellierung in den Blick nimmt. Der vorliegende Beitrag stellt erste Ergebnisse aus dem KEA-Mod-Projekt vor, das sich mit der Erstellung eines „digitalen Fachkonzepts“ im Bereich der grafischen, konzeptuellen Modellierung befasst. Kernstück dieses Fachkonzepts ist die Unterstützung der Grundausbildung in der grafischen, konzeptuellen Modellierung durch eine kompetenzorientierte E‑Assessment-Plattform mit automatisierten und individuellen Bewertungs- und Feedbackmöglichkeiten.
AU - Striewe, Michael
AU - Forell, Martin
AU - Houy, Constantin
AU - Pfeiffer, Peter
AU - Schiefer, Gunther
AU - Schüler, Selina
AU - Soyka, Chantal
AU - Stottrop, Tobias
AU - Ullrich, Meike
AU - Fettke, Peter
AU - Loos, Peter
AU - Oberweis, Andreas
AU - Schaper, Niclas
ID - 33751
IS - 6
JF - HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik
KW - General Earth and Planetary Sciences
KW - General Environmental Science
SN - 1436-3011
TI - Kompetenzorientiertes E-Assessment für die grafische, konzeptuelle Modellierung
VL - 58
ER -
TY - JOUR
AB - Spätestens mit der Einführung des Bundeskinderschutzgesetzes haben standardisierte Risikoeinschätzungsinstrumente auch in Deutschland eine Ausweitung erfahren. Der Beitrag gibt einen kurzen Einblick in die disparate Landschaft der in Deutschland verwendeten Einschätzungsinstrumente. Auch wenn risikostatische Entscheidungsinstrumente (noch) nicht vorliegen, hat der vermehrte Einsatz standardisierter Einschätzungs- und Dokumentationsinstrumente im Kinderschutz das Potenzial, die lokale Fallpraxis nachhaltig zu beeinflussen. Mit der Einführung standardisierter Einschätzungsinstrumente ist die Hoffnung verbunden, sozialarbeiterische Einschätzungen über Risiken durch verbindliche Verfahren zu verbessern. Dabei gerät leicht aus dem Blick, dass die Anwendung von standardisierten Risikoeinschätzungsverfahren im Organisationshandeln sehr unterschiedliche Funktionen haben kann und lokale Fallpraxis in spezifischer Weise anleitet und strukturiert. Standardisierte Risikoeinschätzungsverfahren koppeln lokale Praxis stärker an organisatorische Vorgaben, beeinflussen durch ihre Konstruktionsweise die Sicht auf den Fall und reduzieren meist komplexe Fallverläufe in vermeintlich deskriptiv eindeutige Kategorien. Damit ist nicht zuletzt die Gefahr verbunden, dass sich die institutionelle Aufmerksamkeit von ko-produktiven Elementen der Leistungserbringung hin zu einem präventiven Managen von potenziellen Gefährdungsrisiken verschiebt.
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37276
IS - 1
JF - Sozial Extra
TI - Risikoeinschätzungsinstrumente im Kinderschutz. Zwischen Standardisierung und situierter Anwendung
VL - 45
ER -
TY - BOOK
AB - How are activation programs for the young unemployed implemented? How do street-level bureaucrats deal with competing rationalities and demands for action? Transition policies increasingly aim at promoting self-regulation and constructing employable subjects. Stephan Dahmen explores the practical regulation of biographical transitions in activation programs for the young unemployed by focusing on the interactive accomplishment of activation work. The study reveals how the critical tensions of activation policies are continually re-interpreted and adapted to local contingencies and describes the various organisational technologies used for creating employable subjects.
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37274
KW - Youth
KW - Welfare State
KW - Transitions
KW - Human Service Organizations
KW - Institutional Ethnography
KW - Activation
KW - Sociology of Conventions
KW - Work
KW - Education
KW - Educational Research
KW - Sociology of Education
KW - Social Pedagogy
KW - History of Education
KW - Bielefeld University Press
TI - Regulating Transitions from School to Work. An Institutional Ethnography of Activation Work in Action
ER -
TY - BOOK
AB - How are activation programs for the young unemployed implemented? How do street-level bureaucrats deal with competing rationalities and demands for action? Transition policies increasingly aim at promoting self-regulation and constructing employable subjects. Stephan Dahmen explores the practical regulation of biographical transitions in activation programs for the young unemployed by focusing on the interactive accomplishment of activation work. The study reveals how the critical tensions of activation policies are continually re-interpreted and adapted to local contingencies and describes the various organisational technologies used for creating employable subjects.
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37273
KW - Youth
KW - Welfare State
KW - Transitions
KW - Human Service Organizations
KW - Institutional Ethnography
KW - Activation
KW - Sociology of Conventions
KW - Work
KW - Education
KW - Educational Research
KW - Sociology of Education
KW - Social Pedagogy
KW - History of Education
KW - Bielefeld University Press
TI - Regulating Transitions from School to Work. An Institutional Ethnography of Activation Work in Action
ER -
TY - JOUR
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37277
IS - H.3
JF - Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation
TI - Technologien in Kindheit und Familie. Einführung in den Schwerpunkt.
VL - 41
ER -
TY - JOUR
AB - In the last decade, the German transition system has witnessed the large‐scale introduction of so‐called “analysis of potentials” (<em>Potenzialanalysen</em>) in secondary compulsory schooling. In most German Länder, 8th graders must participate in a two‐day assessment center which combines psychometric testing with observations of their social and professional competencies in pre‐specified tasks. The programmatic aim of these assessments is to “introduce pupils early to choosing a job” (Bundesministerium für Bildung und Forschung [BMBF], 2017, p. 2) as well as to enhance the propensity of pupils to “take responsibility for their own future” (BMBF, 2017, p. 9). In the context of the German school‐to‐work system, the introduction of these new forms of diagnostics bear witness to a new preventive political rationality that aims at reducing the entry age into upper secondary education, reduce the recourse to so‐called “transition measures” and optimizing transitions into an apprenticeship market that is characterized by structural inequalities and “mismatch” between pupils’ job aspirations and the offers in apprenticeship places. However, little is known on the role of competency testing devices for the construction of further trajectories and aspirations and their role in the reproduction of inequalities in transitions from school to work. Based on an in‐depth analysis of policy documents and competency profiles (the documents handed out to the pupils after undergoing testing), the article reconstructs the political rationale for the introduction of the so‐called <em>Potenzialanalysen</em>. Based on a Foucauldian framework, we show how pupils are constructed as “competent” subjects. We show that competency assessments are part and parcel of a political rationality that aims at the promotion of a specific (future‐oriented, optimized, self‐regulated) relation to one’s own biographical future on the side of the pupils. Our results demonstrate that competency profiles construct the process of choosing a job as an individualized project of the self and that they invisibilize structural barriers and power relations. In doing so, competency assessments potentially contribute to the reproduction of inequalities in post‐secondary education through delegating “cooling out” processes from institutional gatekeepers to the interiority of persons.
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37285
IS - 3
JF - Social Inclusion
KW - Sociology and Political Science
KW - Social Psychology
SN - 2183-2803
TI - Constructing the “Competent” Pupil: Optimizing Human Futures Through Testing?
VL - 9
ER -
TY - JOUR
AU - Graefe, Grit
AU - Temmen, Katrin
ID - 37289
IS - 02/2021
JF - Bildung und Beruf, Zeitschrift des Bundesverbandes der Lehrkräfte für Berufsbildung e.V.
TI - Rekrutierungspotenzial für das Lehramt gewerblich-technischer Fachrichtungen aus dem Beruflichen Gymnasium mit Schwerpunkt Technik?
ER -
TY - THES
AU - Fiedler, Moritz
ID - 37396
TI - Development of a Strategic Controlling Concept
ER -
TY - JOUR
AU - Menzefricke, Jörn Steffen
AU - Wiederkehr, Ingrid
AU - Koldewey, Christian
AU - Dumitrescu, Roman
ID - 37404
JF - Procedia CIRP
KW - General Medicine
SN - 2212-8271
TI - Maturity-based Development of Strategic Thrusts for Socio-technical Risks
VL - 104
ER -
TY - GEN
AB - This study examines the relation between voluntary audit and the cost of debt in private firms. We use a sample of 4,058 small private firms operating in the period 2006‐2017 that are not subject to mandatory audits. Firms decide for a voluntary audit of financial statements either because the economic setting in which they operate effectively forces them to do so (e.g., ownership complexity, export‐oriented supply chain, subsidiary status) or because firm fundamentals and/or financial reporting practices limit their access to financial debt, both reflected in earnings quality. We use these factors to model the decision for voluntary audit. In the outcome analyses, we find robust evidence that voluntary audits are associated with higher, rather than lower, interest rate by up to 3.0 percentage points. This effect is present regardless of the perceived audit quality (Big‐4 vs. non‐Big‐4), but is stronger for non‐Big‐4 audits where auditees have a stronger position relative to auditors. Audited firms’ earnings are less informative about future operating performance relative to unaudited counterparts. We conclude that voluntary audits facilitate access to financial debt for firms with higher risk that may otherwise have no access to this form of financing. The price paid is reflected in higher interest rates charged to firms with voluntary audits – firms with higher information and/or fundamental risk.
AU - Ichev, Riste
AU - Koren, Jernej
AU - Kosi, Urska
AU - Sitar Sustar, Katarina
AU - Valentincic, Aljosa
ID - 37136
KW - private firms
KW - voluntary audit
KW - cost of debt
KW - self‐selection bias
KW - risk
TI - Cost of Debt for Private Firms Revisited: Voluntary Audits as a Reflection of Risk
ER -
TY - CHAP
AU - Grotjahn, Rebecca
ED - Schlieper, Hendrik
ED - Tönnies, Merle
ID - 37182
SN - 978-3-447-11508-7
T2 - Gattung und Geschlecht. Konventionen und Transformationen eines Paradigmas
TI - Himmlischer Warenschatz wohltätiger Erkenntnisse: Gattung und Geschlecht in der Musik
VL - 21
ER -
TY - CHAP
AU - Grotjahn, Rebecca
ED - Ertelt, Thomas
ED - Loesch, Heinz von
ID - 37183
SN - 9783761820827
T2 - Institutionen und Medien
TI - Zwischen Selbstinszenierung und Werkinterpretation: Solistinnen und Solisten
VL - 2
ER -
TY - CHAP
AU - Iffland, Joachim
AU - Grotjahn, Rebecca
ID - 37180
T2 - Edieren: Geisteswissenschaften im digitalen Wandel | Éditer : les sciences humaines en mutation
TI - Musikedition – auch ohne Noten
VL - 27,3
ER -
TY - CHAP
AU - Grotjahn, Rebecca
ED - Grosch, Nils
ED - Seedorf, Thomas
ID - 37179
SN - 978-3-89007-906-6
T2 - Stimmen – Körper – Medien. Gesang im 20. und 21. Jahrhundert
TI - Singen – Körper – Medien
VL - 2
ER -
TY - CHAP
AU - Georgi, Christopher
ID - 37435
T2 - Angstkonstruktionen
TI - Angstkonstruktionen zwischen „sinnvoller Vorsicht und sinnloser Panik“
ER -
TY - CONF
AU - Tumat, Antje
ED - Grönke, Kadja
ED - Zywietz, Michael
ID - 36822
SN - 978-3-86485-259-6
T2 - Musik und Homosexualitäten. Tagungsbericht Musikwissenschaftliche Homosexualitätenforschung, Bremen 2017 und 2018
TI - Biografie und Werk: Henzes „Bassariden“
ER -
TY - JOUR
AB - A prerequisite for child reading support at school is adequate assessment. Embedding (repeated) assessment into daily teaching routine is often challenging for teachers in terms of time and organization. The use of digital tools can help teachers in the assessment process (in preparation, evaluation, documentation, etc.). A digital assessment tool (Graz Reading Comprehension test: GraLeV), focusing on assessing reading comprehension skills in Grades 3 and 4 is currently being developed in Austria. This reading assessment covers reading comprehension at the word, sentence, and text level. Text level is assessed via two subtests (Subtest I: presentation of nonsense-stories and corresponding questions, and Subtest II: maze selection). The other levels consist of one subtest each. This paper focusses on the subtests at text level. More specifically, the paper reports the results of two studies. Study 1 describes the development phases and the first piloting of these two subtests (data collection: 10/2019-12/2019). Testing 273 students with preliminary versions of the subtests (Subtest I: 30 items, Subtest II: 60 items) produced information on (a) item difficulty, (b) item discriminatory power, and (c) time limits for future speed testing. Items not meeting the required quality criteria were excluded. The final version of Subtest I consists of 16 questions referring to eight different, short, nonsense-texts. Its testing time (without instructions) is three minutes. The final version of the Subtest II consists of 2 texts each with 15 maze selections (30 items) and testing time is 100 seconds. The internal consistency is found to be good for Subtest I (α=.87) and Subtest II (α=.78 to .80). Study 2 reports on testing for validity and retest-reliability (data collection: 09/2020-11/2020). Student scores in another reading comprehension test, together with teacher assessments of reading comprehension, were used to assess congruent validity. Divergent validity was assessed using teacher assessments of mathematical and socio-emotional skills. As expected, the correlations with the congruent measures were higher than those with the divergent measures. A subsample was tested twice with the GraLeV. Retest-reliability was acceptable for Subtest II. However, the scores obtained at time 2 were higher compared to those at time 1 in both subtests. This is probably the result of increased student familiarity with the digital device and the digital test environment at time 2. The results are discussed in the light of teachers’ needs for standardized digital assessments in order to facilitate the tailoring of student reading support.
AU - Seifert, Susanne
AU - Paleczek, Lisa
ID - 37445
IS - 5
JF - Electronic Journal of e-Learning
KW - Computer Science Applications
KW - Education
SN - 1479-4403
TI - Digitally Assessing Text Comprehension in Grades 3-4: Test Development and Validation
VL - 19
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractThe range of teaching materials now available is becoming increasingly diverse. Despite this, however, the use and influence of textbooks in teaching still remains very high. When instructing reading comprehension, teachers often use textbooks as the basis for teaching in language lessons. Establishing a good match between textbooks and the skills to be acquired is therefore essential. In this paper, I investigate whether textbooks used in Austrian schools can adequately support the teaching of reading comprehension skills. Since reading comprehension is the basis for acquiring knowledge in all subjects, science textbooks are examined in addition to (German) language lesson textbooks. Thus, the content pages of four language textbooks and four science textbooks for fourth and sixth grade were analysed in terms of five different categories, i.e. general structural setup, learning goals, text types, text structures, and activities. The results reveal clear variations with respect to learning goals in language textbooks. For example, the extent to which reading comprehension is addressed ranges from 13.64 to 69.70%, depending on the book used. Although not addressed as a learning goal in the science textbooks, reading comprehension is often presupposed, especially in sixth grade. While the instruction of reading comprehension ought to entail coverage of reading strategies, this is often neglected, or only dealt with indirectly. Given the diversity of textbooks analysed, it seems all the more important to stress that teachers should: 1) clarify the goals and teaching strategies of a book before using it, 2) become aware of strategies that support the development of students' reading comprehension, and 3) use textbooks as a complementary (and not sole) tool to support reading comprehension in all subjects.
AU - Seifert, Susanne
ID - 37443
IS - 2
JF - Technology, Knowledge and Learning
KW - Computer Science Applications
KW - Human-Computer Interaction
KW - Education
KW - Mathematics (miscellaneous)
SN - 2211-1662
TI - Is Reading Comprehension Taken for Granted? An Analysis of Austrian Textbooks in Fourth and Sixth Grade
VL - 26
ER -
TY - JOUR
AU - Krammer, Mathias
AU - Seifert, Susanne
AU - Gasteiger-Klicpera, Barbara
ID - 37439
JF - Educational Studies
KW - Education
SN - 0305-5698
TI - The presence of students identified as having special needs as a moderating effect on their classmates’ reading comprehension scores in relation to other major class composition effects
ER -
TY - JOUR
AU - Paleczek, Lisa
AU - Seifert, Susanne
AU - Schöfl, Martin
ID - 37442
IS - 6
JF - British Journal of Educational Technology
KW - Education
SN - 0007-1013
TI - Comparing digital to print assessment of receptive vocabulary with GraWo‐KiGa in Austrian kindergarten
VL - 52
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractSchool classrooms within the EU are multilingual learning environments. The diversity of pupils in classrooms raises significant challenges for teachers, but to date, there are no data from large-scale surveys that compare views within and across European countries. A bespoke questionnaire was designed to examine views of current classroom learning environments with respect to the multilingualism. The questionnaire was piloted and subsequently completed by 2792 teachers across different European countries. Eleven countries provided sufficient data for analyses. Results from structural equation modelling showed that teachers’ attitudes could be reliably measured across Europe with the use of carefully devised questionnaire, whose loading and factor structure remained invariant across countries. Teachers’ views about multilingualism were most challenged by the numbers of children in their classes, not the percentage of multilingual pupils in the class. Countries differed in how they perceived multilingualism, with their differences leading to distinctive country clusters. Gender and education level (elementary vs. secondary) differences were also observed irrespective of country. These findings enhance our understanding of the role that the characteristics of teachers and their classrooms play in a multilingual setting across diverse European settings. The practical relevance of the results and new opportunities for teacher training are discussed.
AU - Dockrell, J. E.
AU - Papadopoulos, T. C.
AU - Mifsud, C. L.
AU - Bourke, L.
AU - Vilageliu, O.
AU - Bešić, E.
AU - Seifert, Susanne
AU - Gasteiger-Klicpera, B.
AU - Ralli, A.
AU - Dimakos, I.
AU - Karpava, S.
AU - Martins, M.
AU - Sousa, O.
AU - Castro, S.
AU - Søndergaard Knudsen, H. B.
AU - Donau, P.
AU - Haznedar, B.
AU - Mikulajová, M.
AU - Gerdzhikova, N.
ID - 37455
IS - 2
JF - European Journal of Psychology of Education
KW - Developmental and Educational Psychology
KW - Education
SN - 0256-2928
TI - Teaching and learning in a multilingual Europe: findings from a cross-European study
VL - 37
ER -
TY - CHAP
AU - Rach, Stefanie
AU - Liebendörfer, Michael
ED - Hein, Kerstin
ED - Heil, Cathleen
ED - Ruwisch, Silke
ED - Prediger, Susanne
ID - 37485
SN - 978-3-95987-184-6
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2021 vom GDM-Monat 2021 der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM) (1.-25. März 2021)
TI - Die Bedeutung affektiver Merkmale beim Mathematiklernen
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Due to the COVID-19 crisis, many courses have been offered digitally. Using data from n = 1,173 business students participating in a preparatory mathematics course at a German university that covered the same content as in 2018, 2019 and 2020, we examine how students’ participation and the effect of the preparatory course changed. The data show that the participation rate has fallen slightly, but students’ participation is rather similar to preceding years. Interestingly, students have participated more intensively. There are clear signs of dishonesty in the self-test (use of a calculator) and significant changes in predictors of performance. In particular, the effect of students’ engagement in the course on their performance substantially increased. Further, we found a gender gap in performance affecting women. Finally, the data show that digital courses can be as effective as on-campus courses.
AU - Büchele, Stefan
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Lankeit, Elisa
ID - 37474
IS - 4
JF - Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA
KW - Education
KW - General Mathematics
SN - 0268-3679
TI - Increasing the effect of a remedial mathematics course by switching to an online format during the COVID-19 crisis: evidence from a German university
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AB - Das gymnasiale Lehramtsstudium der Mathematik ist an deutschen Universitäten unterschiedlich organisiert. Traditionell wurden am Studienbeginn die Fachvorlesungen zur Analysis und Linearen Algebra gemeinsam mit Fachstudierenden gehört. In jüngerer Zeit verbreiten sich alternative Modelle z. B. mit Brückenvorlesungen, die oft spezifisch für das Gymnasiallehramt angeboten werden. Sie können gemeinsame Veranstaltungen mit Fachstudierenden ergänzen oder ersetzen. Dieser Beitrag zeigt auf, welche Modelle wie häufig verbreitet sind, und spricht an, welche hochschuldidaktischen Fragen an der Studiengestaltung hängen.
AU - Gildehaus, Lara
AU - Göller, Robin
AU - Liebendörfer, Michael
ID - 37483
IS - 111
JF - Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik
SN - 2512-9155
TI - Gymnasiales Lehramt Mathematik studieren – eine Übersicht zur Studienorganisation in Deutschland
VL - 47
ER -
TY - CONF
AU - Vajen, Bastian
AU - Gildehaus, Lara
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Wolf, Christoph
ED - Kenner, Steve
ED - Oeftering, T.
ID - 37481
T2 - Schriftenreihe der DVPB. Standortbestimmung Politische Bildung: Gesellschaftspolitische Herausforderungen, Zivilgesellschaft und das vermeintliche Neutralitätsgebot
TI - Mathematisierung als Herausforderung für die politische Bildung
ER -
TY - CHAP
AU - Göller, Robin
AU - Gildehaus, Lara
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Steuding, Jörn
ED - Blunck, Andrea
ED - Motzer, Renate
ID - 37480
T2 - Mathematik und Gender: Berichte und Beiträge des Arbeitskreise Frauen und Mathematik
TI - Prüfungsformate als Ansatzpunkt gendersensibler universitärer Lehre im Fach Mathematik
VL - 5
ER -
TY - CONF
AU - Haak, Inka
AU - Gildehaus, Lara
AU - Liebendörfer, Michael
ID - 37478
T2 - Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch?
TI - Genese und Funktionen von Lerngruppen in der Studieneingangsphase
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
We investigated university students’ study of mathematics in the digital setting context of the COVID-19 pandemic. We gathered data from a survey of 89 students enrolled in a ‘Linear Algebra 1’ course including affective variables, learning strategies, social relatedness and resources considered useful. The results indicate students’ high effort and self-regulation and a high variation in affective characteristics and social relatedness. All the traditional aspects of mathematics teaching (lecture, tutorials and lecture notes) were rated as particularly useful. In addition, the videos from external resources were rated as equally useful as the teaching team’s videos. In contrast, traditional literature such as textbooks was rarely considered useful. The most useful resource rated was communication with peers, underlining the important role of social learning despite fully digital learning environments. Finally, a cluster analysis based on students’ rated usefulness of the resources led to three different user-types. Whereas the ‘digitals’ find the external digital resources very useful (videos, webpages, etc.), the ‘traditionalists’ rate the digitalized traditional resources best (lecture, tutorials, etc.). All resources receive uniformly good ratings from a third group (‘all resource users’). We reflect on our findings in light of the pandemic and describe directions for future research.
AU - Kempen, Leander
AU - Liebendörfer, Michael
ID - 37473
IS - 4
JF - Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA
KW - Education
KW - General Mathematics
SN - 0268-3679
TI - University students’ fully digital study of mathematics: an identification of student-groups via their resources usage and a characterization by personal and affective characteristics
VL - 40
ER -
TY - CONF
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Rode, Jana
AU - Schukajlow, Stanislaw
ED - Inprasitha, M.
ED - Changsri, N.
ED - Boonsena, N.
ID - 37487
T2 - Interim Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
TI - The Mathematical Beliefs and Interest Development of Pre-Service Primary Teachers
VL - 3
ER -
TY - JOUR
AU - Krapf, Regula
AU - Liebendörfer, Michael
ID - 37494
IS - 44
JF - mathematica didactica
KW - Extrinsische Motivation
TI - Was bewirkt die Pflichtabgabe von Übungsaufgaben in der Hochschulmathematik? – Ein empirischer Vergleich
VL - 2
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
ED - Elliott, Anthony
ID - 37504
T2 - Routledge Social Science Handbook of Artificial Intelligence
TI - Artificial Intelligence in the Age of Technoscience
ER -
TY - JOUR
AU - Vochatzer, Stefanie
ID - 37547
IS - 22
JF - Journal der Schreibwissenschaft
TI - Autoethnografie und Kreatives Schreiben
VL - 3
ER -
TY - GEN
AU - Vochatzer, Stefanie
AU - Schröder, Sarah
AU - Fischer, Christian
ID - 37545
KW - Lehren Digitale Medien Bildungsforschung Weiterbildung Lehrkraft Social Media Förderung
TI - Fortbildung to go: Twitter als Ratgeber für Lehrkräfte
ER -
TY - JOUR
AU - Vochatzer, Stefanie
ID - 37549
JF - POSITIONEN
TI - Caroline Rudolphis „Gemälde weiblicher Erziehung“. Einblicke in die Mädchenerziehung der Spätaufklärung
ER -
TY - THES
AB - Leichtmetalle mit einem breiten Eigenschaftsspektrum gewährleisten die Realisierung ressourcenschonender Produkte und ermöglichen die Intensivierung sortenreiner Kreislaufwirtschaften. Die vorliegende Arbeit untersucht einen wärmeunterstützten Ansatz zur Erhöhung der Formgebungsgrenzen stark kaltverfestigter AlMg4,5 Blechwerkstoffe bei gleichzeitiger Beschränkung des Festigkeitsverlustes durch Erholungseffekte. Experimentelle Untersuchungen stellen eine wissenschaftlich fundierte Erkenntnisbasis über die werkstofftechnischen Wirkzusammenhänge des untersuchten Prozesses dar. Gepaart mit an realen Bauteilgeometrien validierten numerischen Simulationsmodellen legt diese Arbeit einen methodischen Grundstein für die industrielle Umsetzung des hier untersuchten Blechumformprozesses. Die erzielte mittlere Dehngrenze des exemplarisch untersuchten Bauteils übersteigt die Dehngrenze eines konventionellen AlMg4,5 Werkstoffes um 190 %. Mit 320 MPa entspricht sie dem Festigkeitsniveau des walzharten Blechhalbzeuges im Lieferzustand, ein Wert, der nach dem aktuellen Stand der Technik auf Bauteilebene ausschließlich mit aushärtbaren AlMgSi Legierungen darstellbar ist.
AU - Camberg, Alan Adam
ID - 37579
KW - Aluminium
KW - Blechumformung
KW - AlMg
KW - Materialmodellierung
KW - Duktiles Versagen
KW - Halbwarmumformung
KW - Automobil
KW - Leichtbau
KW - Uni-Alloy
KW - 5000-Serie
KW - 5182
KW - GISSMO
SN - 978-3-8440-8271-5
TI - Festigkeitssteigerung von Aluminiumblechformteilen der 5000-Serie durch Erweiterung der Formgebungsgrenzen stark kaltverfestigter Ausgangswerkstoffe
VL - 2021,52
ER -
TY - THES
AB - Der Verbau von Sheet Moulding Compounds im automobilen Außenhautbereich führt in der industriellen Praxis regelmäßig zu abnehmenden Direktläuferquoten in der Technologie Oberfläche, denn neben bekannten Lackierfehlern ergeben sich auch werkstoff-spezifische Oberflächendefekte, welche einen Bauteilwechsel bedingen. Die hier vorliegende Arbeit soll einen aktiven Beitrag zur Reduzierung von Ausschuss und Nacharbeit entlang der Lackierprozesskette leisten. Zu Beginn werden die erfolgskritischen Oberflächendefekte identifiziert und die zugehörigen Fehlerursachen ermittelt, ehe anschließend die Entwicklung der Fehlstellengrößen in Folge der Temperaturbelastung während der Trocknerdurchfahrten untersucht wird. Ferner soll die Auswirkung einer zusätzlich applizierten Oberflächengrundierung auf die Fehlerhäufigkeit sowie die Oberflächengüte im decklackierten Zustand geprüft werden. Als weitere Möglichkeit zur Problemlösung wird eine in den Prozessablauf integrierte Qualitätskontrolle gesehen, weshalb in dieser Arbeit ebenso die Eignung bekannter zerstörungsfreier Prüfmethoden für die präventive Fehlererkennung überprüft und ein zweistufiges Prüfkonzept erarbeitet wird. Das Aufzeigen möglicher Handlungsalternativen sowie die kostentechnische Gegenüberstellung der verschiedenen Anbauvarianten runden die Arbeit ab.
AU - Huber, Johannes
ID - 37586
KW - Sheet Moulding Compounds
KW - SMC
KW - Online-Lackierung
SN - 978-3-8440-8222-7
TI - Beitrag zur Reduzierung der Fehlerhäufigkeit bei der Online-Lackierung von SMC-Außenhautbauteilen
VL - 2021,50
ER -
TY - THES
AB - Im Rahmen dieser Arbeit wurde ein neuartiger Achsträger in hybrider Bauweise entwickelt und untersucht. Dieser besteht aus einer metallischen Oberschalenstruktur und einer mit Rippen ausgeformten glasfaserverstärkten thermoplastischen Unterschale (GMT), welche zur Einstellung der optimalen Steifigkeit dient. Die Rippen und Unterschale werden hierzu in einem Fließpressverfahren entweder gemeinsam als ein Bauteil oder als separate Einzelteile hergestellt. Durch den lokalen Einsatz von Faserverbundwerkstoffen in der Unterschale und der Rippenstruktur wird ein signifikanter Gewichtsvorteil gegenüber einer Referenzstruktur aus Stahl erzielt. Durch die Verwendung des GMT-Unterbodenschutzes konnten zudem die akustischen Eigenschaften des Fahrwerks hinsichtlich der Dämpfung positiv beeinflusst werden.
Die hohen Anforderungen bzgl. Steifigkeit, Festigkeit und Beständigkeit der sicherheitsrelevanten Fahrwerkskomponente konnten unter Einhaltung des Bauraums erfüllt werden. Gleichzeitig konnte das Gesamtgewicht der Komponente im Vergleich zur klassischen Referenzstruktur um 30 % reduziert werden.
AU - Pöhler, Simon
ID - 37584
KW - hybrider Achsträger
KW - Leichtbau
KW - Hybridsysteme
SN - 978-3-8440-8210-4
TI - Konzeptionierung und Auslegung eines Vorderachsträgers in hybrider Leichtbauweise im C-Segment
VL - 2021,49
ER -
TY - CHAP
AU - Kirsch, Alexander
AU - Blumberg, Eva
AU - Hellmich, Frank
AU - Hoya, Fabian Karl
ED - Caruso, Carina
ED - Harteis, Christian
ED - Gröschner, Alexander
ID - 35713
T2 - Theorie und Praxis in der Lehrerbildung. Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken
TI - Kooperativ Forschen(d) lernen im inklusiven Sachunterricht der Primarstufe – Ein Theorie-Praxis verzahnter Ansatz zur Vorbereitung von Sachunterrichtsstudierenden auf das Praxissemester
ER -
TY - CONF
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Blumberg, Eva
AU - Hellmich, Frank
ID - 36159
TI - Effects of teacher feedback on children’s self-concepts and motivation in science lessons. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures”
ER -
TY - CONF
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Blumberg, Eva
AU - Hellmich, Frank
ID - 36131
TI - The role of teacher feedback for children’s self-concepts and motivation in primary school science lessons. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). “Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations”
ER -
TY - THES
AU - Westhues, Tobias Thomas
ID - 37631
TI - Ansatz zur Beschreibung von unregelmäßig gefügten Kunststofffilamenten aus Thermoplasten in Wirrmattenstrukturen unter mechanischer Belastung zur Substitution von Schaumstoffen in Polstern und Matratzen
ER -
TY - THES
AU - Wittke, Marius
ID - 37630
TI - Beitrag zur verfahrenstechnischen Entwicklung der Direktcompoundierung im Spritzgießprozess mit sequentiell arbeitenden Kolbenspritzeinheiten
ER -
TY - THES
AU - Wortmann, Martin
ID - 37629
TI - Untersuchung und Prävention der Alterung von Silikon-Gießwerkzeugen beim Polyurethan-Vakuumgießen
ER -
TY - THES
AU - Jilg, Jannik Richard
ID - 37634
TI - Beiträge zur verfahrenstechnischen Entwicklung der Spritzgießdirektcompoundierung (SGDC)
ER -
TY - THES
AU - Stüker, Daniel
ID - 37633
TI - Nicht-isotherme Druck-Durchsatzberechnung von Kautschukextrudern
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 35616
JF - Nonlinear Analysis: Real World Applications
TI - Global weak solutions in a three-dimensional Keller-Segel-Navier-Stokes system with gradient-dependent flux limitation.
VL - 59
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 35615
JF - Zeitschrift für Angewandte Mathematik und Physik
TI - Suppressing blow-up by gradient-dependent flux limitation in a planar Keller-Segel-Navier-Stokes system.
VL - 72
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 35614
JF - International Mathematics Research Notices
TI - Can rotational fluxes impede the tendency toward spatial homogeneity in nutrient taxis (-Stokes) systems?
VL - 2021
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 35617
JF - Applied Mathematics Letters
TI - Boundedness in a three-dimensional Keller-Segel-Stokes system with subcritical sensitivity.
VL - 112
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 35613
JF - Transactions of the American Mathematical Society
TI - Does spatial homogeneity ultimately prevail in nutrient taxis systems? A paradigm for structure support by rapid diffusion decay in an autonomous parabolic flow.
VL - 374
ER -
TY - GEN
AU - Leimeister, Jan Marco
AU - Stieglitz, Stefan
AU - Matzner, Martin
AU - Kundisch, Dennis
AU - Flath, Christoph
AU - Röglinger, Maximilian
ID - 22219
TI - Quo Vadis Conferences in the Business and Information Systems Engineering (BISE) Community After Covid
VL - 63 (6)
ER -
TY - JOUR
AU - Popp, Julian
AU - Kleffel, Tobias
AU - Drummer, Dietmar
ID - 38517
IS - 3-4
JF - Joining Plastics
TI - Influence of pin geometry on the joint strength of CFRT-metal hybrid parts with metallic pins
VL - 15
ER -
TY - GEN
AU - Meschede, Henning
ID - 30681
TI - Energy Efficiency Technologies in Germany
ER -
TY - CHAP
AU - Schlosser, Florian
AU - Hechelmann, Ron-Hendrik
AU - Meschede, Henning
AU - Schlüter, Alexander
ED - Schlüter, Alexander
ED - Bernabé-Moreno, Juan
ID - 24626
SN - 978-3-446-46897-9
T2 - Das Energiesystem der Zukunft in Smart Cities und Smart Rural Areas
TI - Energie einsparen in Industrie und Gewerbe
ER -
TY - CHAP
AU - Hechelmann, Ron-Hendrik
AU - Schlosser, Florian
AU - Meschede, Henning
AU - Schlüter, Alexander
ED - Schlüter, Alexander
ED - Bernabé-Moreno, Juan
ID - 24627
SN - 978-3-446-46897-9
T2 - Das Energiesystem der Zukunft in Smart Cities und Smart Rural Areas
TI - Mit Energieeffizienz Grundlagen legen
ER -
TY - CHAP
AU - Meschede, Henning
AU - Khripko, Diana
AU - Schlüter, Alexander
ED - Schlüter, Alexander
ED - Bernabé-Moreno, Juan
ID - 30671
SN - 978-3-446-46897-9
T2 - Das Energiesystem der Zukunft in Smart Cities und Smart Rural Areas
TI - Wer grüne Energie will, muss auch koppeln und speichern
ER -
TY - CHAP
AU - Khripko, Diana
AU - Meschede, Henning
AU - Meschede, Eva
ED - Schlüter, Alexander
ED - Bernabé-Moreno, Juan
ID - 30672
SN - 978-3-446-46822-1
T2 - Das Energiesystem der Zukunft in Smart Cities und Smart Rural Areas
TI - Energienachfrage flexibler gestalten
ER -
TY - JOUR
AU - de los Arcos de Pedro, Maria Teresa
AU - Müller, Hendrik
AU - Wang, Fuzeng
AU - Damerla, Varun Raj
AU - Hoppe, Christian
AU - Weinberger, Christian
AU - Tiemann, Michael
AU - Grundmeier, Guido
ID - 22538
JF - Vibrational Spectroscopy
SN - 0924-2031
TI - Review of infrared spectroscopy techniques for the determination of internal structure in thin SiO2 films
ER -
TY - JOUR
AU - Bobzin, K.
AU - Kalscheuer, C.
AU - Grundmeier, G.
AU - de los Arcos de Pedro, Maria Teresa
AU - Schwiderek, S.
AU - Carlet, M.
ID - 22539
JF - Surface and Coatings Technology
SN - 0257-8972
TI - Design of a TiAlON multilayer coating: Oxidation stability and deformation behavior
ER -
TY - CONF
AU - Gräßler, Iris
AU - Hillebrand, Stefan
AU - Thiele, Henrik
ED - Biedermann, Hubert
ED - Posch, Wolfgang
ED - Vorbach, Stefan
ID - 24962
SN - 978-3-98542-009-4
T2 - Digitalisierung im Kontext von Nachhaltigkeit und Klimawandel
TI - Produktspezifische Optimierung der Nachhaltigkeit im Ersatzteilmanagement. Ganzheitliche Vorgehensweise zur Bewertung der Nachhaltigkeit additiv gefertigter Komponenten für den Aftermarket
VL - 9
ER -
TY - GEN
AU - Süwolto, Leonie
ID - 39054
TI - Moderne Heldin im antiken Gewand? Anne Webers „Annette, ein Heldinnenepos“
ER -
TY - JOUR
AU - Knust, Steffen
AU - Ruhm, Lukas
AU - Kuhlmann, Andreas
AU - Meinderink, Dennis
AU - Bürger, Julius
AU - Lindner, Jörg K. N.
AU - de los Arcos de Pedro, Maria Teresa
AU - Grundmeier, Guido
ID - 22535
JF - Journal of Raman Spectroscopy
SN - 0377-0486
TI - In situ backside Raman spectroscopy of zinc oxide nanorods in an atmospheric‐pressure dielectric barrier discharge plasma
ER -
TY - GEN
AU - Heinze, Erik
ID - 39351
TI - Kollusion durch Plattformen - der Einfluss von Tank-Apps auf den Preiswettbewerb von Tankstellen in Deutschland
ER -
TY - GEN
AU - Rayhan, Shahi
ID - 39358
TI - Big Data in Digital Markets - Challenges for Competition Policy to Protect Consumer Welfare
ER -
TY - GEN
AU - Joshan, Saeid
ID - 39356
TI - Network Development of Low-Cost Carriers at German Airports
ER -
TY - JOUR
AB - In our work, we have engineered low capacitance single quantum dot photodiodes as sensor devices for the optoelectronic sampling of ultrafast electric signals. By the Stark effect, a time-dependent electric signal is converted into a time-dependent shift of the transition energy. This shift is measured accurately by resonant ps laser spectroscopy with photocurrent detection. In our experiments, we sample the laser synchronous output pulse of an ultrafast CMOS circuit with high resolution. With our quantum dot sensor device, we were able to sample transients below 20 ps with a voltage resolution in the mV-range.
AU - Widhalm, Alex
AU - Krehs, Sebastian
AU - Siebert, Dustin
AU - Sharma, Nand Lal
AU - Langer, Timo
AU - Jonas, Björn
AU - Reuter, Dirk
AU - Thiede, Andreas
AU - Förstner, Jens
AU - Zrenner, Artur
ID - 27099
JF - Applied Physics Letters
KW - tet_topic_qd
SN - 0003-6951
TI - Optoelectronic sampling of ultrafast electric transients with single quantum dots
VL - 119
ER -
TY - CHAP
AU - Drossel, Welf-G
AU - Bobbert, Mathias
AU - Böhme, Marcus
AU - Dammann, Christian
AU - Dittes, Axel
AU - Gießmann, Mina
AU - Hühne, Christian
AU - Ihlemann, Jörn
AU - Kießling, Robert
AU - Lampke, Thomas
AU - Lenz, Peter
AU - Mahnken, Rolf
AU - Meschut, Gerson
AU - Müller, Roland
AU - Nier, Matthias
AU - Prussak, Robert
AU - Riemer, Matthias
AU - Sander, Sascha
AU - Schaper, Mirko
AU - Scharf, Ingolf
AU - Scholze, Mario
AU - Schwöbel, Stephan-Daniel
AU - Sharafiev, Semen
AU - Sinapius, Michael
AU - Stefaniak, Daniel
AU - Tröster, Thomas
AU - Wagner, Martin F. -X.
AU - Wang, Zheng
AU - Zinn, Carolin
ID - 29086
SN - 9783662628324
T2 - Intrinsische Hybridverbunde für Leichtbautragstrukturen
TI - Hybridprofile für Trag- und Crashstrukturen
ER -
TY - JOUR
AU - Westermann, Hendrik
AU - Reitz, Alexander
AU - Mahnken, Rolf
AU - Grydin, Olexandr
AU - Schaper, Mirko
ID - 29089
JF - PAMM
SN - 1617-7061
TI - Constitutive modeling of viscoplasticity including phase transformations for graded thermo‐mechanical processing
ER -
TY - JOUR
AU - Lenz, Peter
AU - Mahnken, Rolf
ID - 21708
JF - PAMM
SN - 1617-7061
TI - Damage simulation of thermo‐chemo‐elasto‐plastic fibre reinforced composites using mean‐field homogenization methods
ER -
TY - JOUR
AU - Penner, Eduard
AU - Caylak, Ismail
AU - Mahnken, Rolf
ID - 24392
JF - PAMM
SN - 1617-7061
TI - An uncertainty model for the curing process of transversely fiber reinforced plastics
ER -
TY - JOUR
AU - Westermann, Hendrik
AU - Mahnken, Rolf
ID - 24384
JF - PAMM
SN - 1617-7061
TI - Constitutive modeling of dynamic recrystallization coupled to viscoplasticity
ER -
TY - JOUR
AU - Henkes, Alexander
AU - Caylak, Ismail
AU - Mahnken, Rolf
ID - 24397
JF - PAMM
SN - 1617-7061
TI - A deep learning driven uncertain full‐field homogenization method
ER -
TY - JOUR
AU - Mahnken, Rolf
AU - Westermann, Hendrik
ID - 24390
JF - International Journal of Plasticity
SN - 0749-6419
TI - A non-equilibrium thermodynamic framework for viscoplasticity incorporating dynamic recrystallization at large strains
ER -
TY - JOUR
AU - Penner, Eduard
AU - Caylak, Ismail
AU - Mahnken, Rolf
AU - Dridger, Alex
ID - 21681
JF - Safety and Reliability
SN - 0961-7353
TI - Fuzzy and stochastic approach applied to rubber like materials
ER -
TY - CONF
AU - Westermann, Hendrik
AU - Mahnken, Rolf
ID - 24388
T2 - 14th WCCM-ECCOMAS Congress
TI - On the Thermodynamics of Dynamic Recrystallization for Viscoplasticity at Large Strains
ER -
TY - CHAP
AU - Scheibe, Volker
AU - Stein, Gerd
AU - Tenberge, Claudia
AU - Bohrmann, Mareike
ID - 39458
T2 - Die technische Perspektive konkret. Begleitband 5 zum Perspektivrahmen Sachunterricht.
TI - Vom rollfähigen zum programmierbaren Fahrzeug.
ER -