TY - CONF
AU - Schulze Darup, Moritz
ID - 35558
T2 - 2020 European Control Conference (ECC)
TI - Exact representation of piecewise affine functions via neural networks
ER -
TY - CONF
AU - Alexandru, Andreea B.
AU - Schulze Darup, Moritz
AU - Pappas, George J.
ID - 35567
T2 - 2019 IEEE 58th Conference on Decision and Control (CDC)
TI - Encrypted Cooperative Control Revisited
ER -
TY - JOUR
AU - Schulze Darup, Moritz
ID - 35580
IS - 11
JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Industrial and Manufacturing Engineering
KW - Mechanical Engineering
KW - Aerospace Engineering
KW - Biomedical Engineering
KW - General Chemical Engineering
KW - Control and Systems Engineering
SN - 1049-8923
TI - Encrypted polynomial control based on tailored two‐party computation
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AU - Lu, Jingyi
AU - Leong, Alex S.
AU - Quevedo, Daniel E.
ID - 35585
IS - 11
JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Industrial and Manufacturing Engineering
KW - Mechanical Engineering
KW - Aerospace Engineering
KW - Biomedical Engineering
KW - General Chemical Engineering
KW - Control and Systems Engineering
SN - 1049-8923
TI - Optimal event‐triggered transmission scheduling for privacy‐preserving wireless state estimation
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AU - Stender, Jana
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Watson, Christina
AU - Schaper, Niclas
ID - 24743
JF - Jahrbuch für Allgemeine Didaktik (JfAD)
SN - 978-3-8340-2103-8
TI - Reflexion von (eigenem oder fremdem) Klassenführungsverhalten angehender Lehrpersonen. Eine Untersuchung im Kontext von Unterrichtssimulationen im Lehramtsstudium.
ER -
TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. Längsschnittstudien, die das bildungswissenschaftliche Wissen als Teil der professionellen Kompetenz angehender Lehrkräfte über mehr als zwei Messzeitpunkte erfassen und den Einfluss individueller Eingangsvoraussetzungen auf die Wissensentwicklung untersuchen, stellen nach wie vor ein Forschungsdesiderat dar. Bisherige Studien liefern erste Hinweise darauf, dass individuelle Eingangsvoraussetzungen wie die Abiturnote, pädagogische Vorerfahrungen und Berufswahlmotive im Zusammenhang mit der Wissensentwicklung stehen und günstige Eingangsvoraussetzungen den Entwicklungsverlauf fördern können. Bislang ist unklar, wie sich das Wissen über den gesamten Studienverlauf in den Bachelor-/Master-Strukturen entwickelt. Des Weiteren ist auch unklar, inwieweit bestimmte Eingangsvoraussetzungen langfristige Entwicklungsverläufe erklären können. In der vorliegenden Studie wurden die Daten von 276 Studierenden, dessen Wissen zu fünf Messzeitpunkten erhoben wurde, mit Hilfe latenter Wachstumskurvenmodelle ausgewertet. Die Ergebnisse bestätigten einen Zuwachs des bildungswissenschaftlichen Wissens über den gesamten Studienverlauf. Den größten Wissenszuwachs erfuhren die Studierenden in den ersten zwei Semestern ihres Bachelorstudiums und beim Übergang in das Masterstudium. Des Weiteren konnte der Einfluss von individuellen kognitiven und motivationalen Eingangsvoraussetzungen auf den Leistungszuwachs bestätigt werden. So zeigte sich, dass Studierende, die eine bessere Abiturnote aufwiesen und bereits über eine unterrichtsnahe pädagogische Vorerfahrung verfügten, höhere Wissenszuwächse im Vergleich zu ihren Kommilitoninnen und Kommilitonen erfuhren, die einen schlechteren Abiturnotendurchschnitt hatten. Ebenfalls begünstigte das Motiv „mit Kindern und Jugendlichen arbeiten zu wollen“ die Wissensentwicklung. Die Ergebnisse können insbesondere für die Beratung genutzt werden, um die Motivlagen von Studierenden zu erfassen und sie dafür sensibel zu machen, welche Motivkonstellationen für einen erfolgreichen Studienverlauf günstig erscheinen.
AU - Watson, Christina
AU - Stender, Jana
AU - Schaper, Niclas
ID - 24744
JF - Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
SN - 1010-0652
TI - Kompetenzentwicklung im bildungswissenschaftlichen Studium: Der Einfluss individueller Voraussetzungen auf die Entwicklung des bildungswissenschaftlichen Wissens angehender Lehrkräfte
ER -
TY - JOUR
AU - Hanusch, Maximilian
ID - 34828
IS - 1
JF - Indagationes Mathematicae
KW - regularity of Lie groups
SN - 0019-3577
TI - The regularity problem for Lie groups with asymptotic estimate Lie algebras
VL - 31
ER -
TY - JOUR
AU - Hanusch, Maximilian
ID - 34830
IS - 1
JF - Journal of Lie Theory
KW - Lie theory
KW - strong Trotter property
TI - The Strong Trotter Property for Locally μ-convex Lie Groups
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AU - Klämpfl, Martin
AU - Lobinger, Babett
AU - Lehmann, Tim
ID - 35628
IS - 4
JF - International Journal of Sport Psychology
TI - Exploring the phenomenological, environmental, and task-related aspects of the Yips in Tennis, Miniature Golf, Darts, and Archery.
VL - 51
ER -
TY - CHAP
AU - Huwer, Johannes
AU - Thyssen, Christoph
AU - Vogelsang, Christoph
ED - Gryl, Inga
ED - Schacht, Florian
ED - Beißwenger, Michael
ED - Bullzek, Björn
ID - 35654
T2 - Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung
TI - Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik
ER -
TY - CHAP
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Al-Kabbani, Daniel
ED - Heuchemer, Sylvia
ED - van Treeck, Timo
ED - Szczyrba, Birgit
ID - 35666
T2 - Hochschuldidaktik als Akteurin der Hochschulentwicklung
TI - "Jetzt auch noch Werte vermitteln?" - Potentiale und Grenzen der Adaption schuldidaktischer Werkzeuge in der Hochschuldidaktik zur Integration von Wertefragen in die Hochschullehre
ER -
TY - CHAP
AU - Görel, Gamze
AU - Finke, Nils
AU - Hellmich, Frank
ED - Skorsetz, Nina
ED - Bonanati, Marina
ED - Kucharz, Diemut
ID - 26631
SN - 978-3-658-27528-0
T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Jahrbuch Grundschulforschung
TI - Sichtweisen von Grundschullehrkräften auf die Qualität inklusiven Unterrichts
ER -
TY - JOUR
AB - The development of renewable energies and smart mobility has profoundly impacted the future of the distribution grid. An increasing bidirectional energy flow stresses the assets of the distribution grid, especially medium voltage switchgear. This calls for improved maintenance strategies to prevent critical failures. Predictive maintenance, a maintenance strategy relying on current condition data of assets, serves as a guideline. Novel sensors covering thermal, mechanical, and partial discharge aspects of switchgear, enable continuous condition monitoring of some of the most critical assets of the distribution grid. Combined with machine learning algorithms, the demands put on the distribution grid by the energy and mobility revolutions can be handled. In this paper, we review the current state-of-the-art of all aspects of condition monitoring for medium voltage switchgear. Furthermore, we present an approach to develop a predictive maintenance system based on novel sensors and machine learning. We show how the existing medium voltage grid infrastructure can adapt these new needs on an economic scale.
AU - Hoffmann, Martin W.
AU - Wildermuth, Stephan
AU - Gitzel, Ralf
AU - Boyaci, Aydin
AU - Gebhardt, Jörg
AU - Kaul, Holger
AU - Amihai, Ido
AU - Forg, Bodo
AU - Suriyah, Michael
AU - Leibfried, Thomas
AU - Stich, Volker
AU - Hicking, Jan
AU - Bremer, Martin
AU - Kaminski, Lars
AU - Beverungen, Daniel
AU - zur Heiden, Philipp
AU - Tornede, Tanja
ID - 35723
IS - 7
JF - Sensors
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Biochemistry
KW - Instrumentation
KW - Atomic and Molecular Physics
KW - and Optics
KW - Analytical Chemistry
SN - 1424-8220
TI - Integration of Novel Sensors and Machine Learning for Predictive Maintenance in Medium Voltage Switchgear to Enable the Energy and Mobility Revolutions
VL - 20
ER -
TY - GEN
ED - Fechner, Sabine
ED - Verhoeff, Roald
ID - 35618
TI - Science Teaching Processes (strand 3). In Levrini, O. & Tasquier, G. (eds.), The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference.
ER -
TY - JOUR
AU - Scheer, D.
AU - Egener, L.
AU - Laubenstein, Désirée
AU - Melzer, C.
ID - 35770
JF - In: International Journal of Inclusive Education
TI - Development and psychometric evaluation of an instrument measuring subjective definitions of inclusion (FEDI). International Journal of Inclusive Education.
ER -
TY - JOUR
AU - Stenzel, Nadja
ID - 35796
JF - DaZ Sekundarstufe: Deutsch als Zweitsprache - Konzepte und Materialien
TI - Verknüpfung von Fach- und Sprachlernen im Textilunterricht – Ein Anleitung zur Technik Weben schreiben
ER -
TY - CONF
AU - Biehler, Rolf
AU - Fleischer, Yannik
AU - Budde, Lea
AU - Frischemeier, Daniel
AU - Gerstenberger, Dietrich
AU - Podworny, Susanne
AU - Schulte, Carsten
ED - Arnold, P.
ID - 35814
T2 - New Skills in the Changing World of Statistics Education Proceedings of the Roundtable conference of the International Association for Statistical Education (IASE)
TI - Data science education in secondary schools: Teaching and learning decision trees with CODAP and Jupyter Notebooks as an example of integrating machine learning into statistics education
ER -
TY - JOUR
AB - Block copolymer (BCP) self-assembly is a promising tool for next generation lithography as microphase separated polymer domains in thin films can act as templates for surface nanopatterning with sub-20 nm features. The replicated patterns can, however, only be as precise as their templates. Thus, the investigation of the morphology of polymer domains is of great importance. Commonly used analytical techniques (neutron scattering, scanning force microscopy) either lack spatial information or nanoscale resolution. Using advanced analytical (scanning) transmission electron microscopy ((S)TEM), we provide real space information on polymer domain morphology and interfaces between polystyrene (PS) and polymethylmethacrylate (PMMA) in cylinder- and lamellae-forming BCPs at highest resolution. This allows us to correlate the internal structure of polymer domains with line edge roughnesses, interface widths and domain sizes. STEM is employed for high-resolution imaging, electron energy loss spectroscopy and energy filtered TEM (EFTEM) spectroscopic imaging for material identification and EFTEM thickness mapping for visualisation of material densities at defects. The volume fraction of non-phase separated polymer species can be analysed by EFTEM. These methods give new insights into the morphology of polymer domains the exact knowledge of which will allow to improve pattern quality for nanolithography.
AU - Bürger, Julius
AU - Kunnathully, Vinay
AU - Kool, Daniel
AU - Lindner, Jörg
AU - Brassat, Katharina
ID - 34092
IS - 1
JF - Nanomaterials
KW - General Materials Science
KW - General Chemical Engineering
SN - 2079-4991
TI - Characterisation of the PS-PMMA Interfaces in Microphase Separated Block Copolymer Thin Films by Analytical (S)TEM
VL - 10
ER -
TY - JOUR
AU - Riedl, Thomas
AU - Kunnathully, V. S.
AU - Trapp, A.
AU - Langer, T.
AU - Reuter, Dirk
AU - Lindner, Jörg
ID - 34093
IS - 1
JF - Physical Review Materials
KW - Physics and Astronomy (miscellaneous)
KW - General Materials Science
SN - 2475-9953
TI - Strain-driven InAs island growth on top of GaAs(111) nanopillars
VL - 4
ER -
TY - JOUR
AU - Bürger, Julius
AU - Riedl, Thomas
AU - Lindner, Jörg
ID - 34088
JF - Ultramicroscopy
KW - Instrumentation
KW - Atomic and Molecular Physics
KW - and Optics
KW - Electronic
KW - Optical and Magnetic Materials
SN - 0304-3991
TI - Influence of lens aberrations, specimen thickness and tilt on differential phase contrast STEM images
VL - 219
ER -