TY - CHAP AU - Hartmann, Alexandra ED - Cameron, Christopher ED - Sinitiere, Phillip Luke ID - 36032 SN - 0826502067 T2 - Race, Religion, and Black Lives Matter TI - The Sounds of Hope: Black Humanism, Deep Democracy, and Black Lives Matter ER - TY - CONF AU - Zdoupas, Philippos AU - Laubenstein, Désirée ID - 35777 TI - Perceptions of Inclusion of Students with Behavioral, Emotional and Social Difficulties (BESD) - online. ER - TY - JOUR AU - Scharlau, Ingrid AU - Patrzek, Justine AU - Schreiber, Christine ID - 31667 JF - Unterrichtsmaterial des Verbandes der Psychologielehrerinnen und –lehrer KW - Unterrichtsfach Psychologie TI - „Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung VL - 42 ER - TY - BOOK AU - Krimphove, Dieter ID - 36164 TI - MaComp 3. Auflage, Kommentar: Rundschreiben 05/2018 (WA) - Mindestanforderungen an die Compliance-Funktion und die weiteren Verhaltens-, Organisations- und Transparenzpflichten ER - TY - BOOK AU - Krimphove, Dieter ID - 36162 TI - Rechtsethologie - Die Arbleitung des Rechts aus der Entwicklungsgeschichte des Menschen ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36195 IS - 6 JF - Compliance Berater TI - Das Wertpapierinstitutsgesetz - oder die Etablierung eines neuen Aufsichtssystems für Finanzdienstleister ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36197 IS - 7 JF - JURA TI - Künstliche Intelligenz im Recht - eine Übersicht VL - 43 ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36191 IS - 1 JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell TI - Arbeitsrechtliche Rechtssprechung des EuGH im Jahre 2020 ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36193 IS - 3-4 JF - Corporate Finance TI - Reverse Factoring im internationalen Wirtschaftsverkehr ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36199 IS - 15 JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell TI - Tesco Stores - oder das Recht europäischer Arbeitnehmer, sich unmittelbar auf die Gleichwertigkeit ihrer Arbeit zu berufen ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36200 IS - 18 JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell TI - Der Kopftuchstreit zum wiederholten Mal oder: Das neue einheitliche "Bekenntnisreichen-Recht" ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter AU - Lüke, Christoph ID - 36201 IS - 10 JF - Compliance Berater TI - Banken: "Mitarbeiter-Zuverlässigkeit" ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36204 JF - Zeitschriften für Bank- und Kapitalmarktrecht BKR TI - Die neue MaRisk (BA) ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36198 IS - 7 JF - GewArch TI - "Akademisierung" des Handwerks ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36207 JF - Compliance Berater TI - Die Europäisierung der MaComp ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36212 IS - 26 JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell TI - Arbeitsrechtliche Rechtsprechung des EuGH im Jahre 2021 ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36208 IS - 3 JF - GWuR TI - Das neue Geldwäschestrafrecht aus ökonomischer Sicht ER - TY - JOUR AB - Zusammenfassung. Genetische Varianten beeinflussen die Gewichtsregulation und die Entwicklung von Essstörungen. Zunächst haben familienbasierte, sogenannte formalgenetische Studien den erblichen Anteil an der Gewichtsregulation und an der Ätiologie von Essstörungen beleuchtet. In einer Vielzahl von Studien zeigten sich sowohl für die Varianz des Körpergewichts als auch für die Entstehung von Essstörungen Erblichkeitsschätzer (Heritabilitätsraten) von über 50 %. Mit diesem Wissen begab man sich in den 90er-Jahren des letzten Jahrhunderts auf die Suche nach den zugrundeliegenden Genen (genauer: genetischen Varianten), die das Körpergewicht, das Essverhalten oder beide Phänotypen auf Grundlage geteilter Mechanismen beeinflussen. Zunächst wurden Kandidatengenstudien durchgeführt. Dabei untersuchte man auf Grundlage unterschiedlicher, v. a. aber pathophysiologisch plausibler Überlegungen Gene mit hoher Relevanz für die untersuchten Phänotypen. Dieser Ansatz war für Essstörungen nicht sehr erfolgreich, für die Gewichtsregulation konnte eine Handvoll Gene identifiziert werden. Verbunden mit großen methodischen Fortschritten in der genetischen Forschung und v. a. der Etablierung sogenannter genomweiter Assoziationsstudien (GWAS) Anfang der 2000er-Jahre konnten bislang über 1000 Varianten/Genorte detektiert werden, die das Körpergewicht beeinflussen. Für die Essstörung Anorexia nervosa (AN) sind aktuell acht solcher Genorte beschrieben. Diese Ergebnisse, aber auch aktuelle Ansätze zu phänotypübergreifenden Analysen lassen Einblicke in die komplexe Regulation des Körpergewichtes zu und haben zudem unerwartete Pathomechanismen für AN aufgezeigt. AU - Hirtz, Raphael AU - Zheng, Yiran AU - Rajcsanyi, Luisa S. AU - Libuda, Lars AU - Antel, Jochen AU - Peters, Triinu AU - Hebebrand, Johannes AU - Hinney, Anke ID - 33986 IS - 3 JF - Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie KW - Psychiatry and Mental health KW - Clinical Psychology KW - General Medicine KW - Pediatrics KW - Perinatology and Child Health SN - 1422-4917 TI - Ebenen der genetischen Analyse komplexer Phänotypen am Beispiel der Anorexia nervosa und der Varianz des Körpergewichts VL - 50 ER - TY - CHAP AU - Kamp, Hermann ED - George, Phillippe ID - 34604 T2 - Quand flamboyait la toison d’or. Le Bon, le Téméraire et le Chancelier Rolin (1376-1462). Exposition à Beaune (4 décembre 2021 – 31 mars 2022) TI - La memoria du chancelier Rolin ER - TY - CHAP AU - Kamp, Hermann ED - Garnier, Claudia ID - 34605 T2 - Konzepte und Funktionen der Gewalt im Mittelalter TI - Exzessive Gewalt gegen Fremde. Ihre Darstellung und Bewertung in der Geschichtsschreibung um 1300 ER - TY - CHAP AU - Pollmeier, Pascal AU - Fechner, Sabine ED - Caruso, Carina ED - Harteis, Christian ED - Gröschner, Alexander ID - 27071 SN - 2524-8677 T2 - Theorie und Praxis in der Lehrerbildung - Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken TI - Zwischen den Stühlen? – Verknüpfung von Erfahrungen des Praxissemesters mit Theorien im Lehramtsstudium Chemie. Sukzessiven Kompetenzaufbau nach dem Praxissemester gestalten ER - TY - CHAP AU - Pollmeier, Pascal AU - Fechner, Sabine ED - Kubsch, Marcus ED - Sorge, Stefan ED - Arnold, Julia ED - Graulich, Nicole ID - 23733 SN - 9783830943495 T2 - Lehrkräftebildung neu gedacht. Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken TI - Förderung angehender Lehrkräfte im Umgang mit Evidenzen für den naturwissenschaftlichen Unterricht ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta ED - Maurer, Kathrin ED - Graae, Andreas Immanuel ID - 36260 T2 - Drone Imaginaries. The Power of Remote Vision TI - Artificial Intelligence and the Sociotechnical Imaginary: On Skynet, Self-Healing Swarms and Slaughterbots ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta AU - Mayer, Katja ED - Burkhardt, Marcus ED - Shnayien, Mary ED - Grashöfer, Katja ID - 36257 T2 - Explorations in Digital Cultures TI - From Optimizing Military Operations to Targeting Terrorist Networks: Social Network Analysis in Data-Driven Warfare ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta ED - Braun, Kathrin ED - Kropp, Cordula ID - 36256 T2 - In digitaler Gesellschaft. Neukonfigurationen zwischen Robotern, Algorithmen und Usern TI - Human-Machine Learning und Digital Commons ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta ED - Sprenger, Florian ID - 36259 T2 - Autonome Autos. Medien- und kulturwissenschaftliche Perspektiven auf die Zukunft der Mobilität TI - Auto-Mobilitätsmanagement? Über eine gelebte Vision Zero, repetitive Fortschrittsversprechen und gerechte Mobilität ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta ED - Klimburg-Witjes, Nina ED - Pöchhacker, Nikolaus ED - Bowker, Geoffrey C. ID - 36258 T2 - Sensing In/Security: Sensors and the Making of Transnational Security Infrastructures TI - Expanding Technosecurity Culture. On Wild Cards, Imagination and Disaster Prevention ER - TY - JOUR AU - Hohwiller, Peter AU - Bauer, Maike ID - 36272 JF - Der fremdsprachliche Unterricht Englisch TI - How to tell machines what to do. Wissenschaftler(innen)biografien in einem Padlet darstellen VL - 174 ER - TY - CHAP AU - Hohwiller, Peter ED - Thaler, Engelbert ID - 36273 T2 - Teaching Transhumanism TI - John Lanchester’s The Wall in the advanced language classroom ER - TY - BOOK ED - Woitkowski, David ED - Vogelsang, Christoph ID - 24737 SN - 9783832552688 TI - Zentrale Themen der Ideengeschichte physikdidaktischer Forschung in Deutschland anhand ausgewählter Originalquellen ER - TY - CONF AU - Köllermeier, Jonas AU - Schöppner, Volker ID - 31750 T2 - 36th International Conference of the Polymer Processing Society (PPS) TI - Development of a Dynamic Strategy to Determine the Optimal Barrel Temperature of Single Screw Extruders ER - TY - CHAP AB - Of the many outstanding female philosophers of the European Enlightenment, Emilie Du Châtelet excelled as a physicist, a philosopher, and a mathematician, as well as a Bible critic. She was famous in her lifetime and was not completely forgotten thereafter. Among her admirers, correspondents and friends were the most acknowledged scholars of her time, including Voltaire, Clairault, Maupertuis, Diderot, Helvetius, La Mettrie, Buffon, Christian Wolff, Leonard Euler, and Johann II Bernoulli. Her philosophical work enjoyed high reputation and her opus magnum, the Institutions physiques, was translated into Italian and German and proved her to be an intellectual of European stature. Its defense of living forces and its implied forecast into dynamics as well as her methodological grounding of scientific knowledge as hypothetical, impacted philosophy and science. Reality must by nature escape us. What we perceive are phenomena. Du Châtelet explains the function of space and time to trace us back to the origin of phenomena. Her influence on Kant is evident. Next to her writings in physics, mathematics, philosophy, language, and logic, she contributed to morality and ethics. Du Châtelet left an opus of quite systematic breadth. This impressive publishing activity excels in the amount of its scientific and philosophical production to which a vast collection of manuscripts must be added.She argued against prejudice and idolatry in philosophy and science. Science is a cooperative undertaking over history and beyond nations. Her moral writings align with ideas of the French materialists. Du Châtelet translated and commented on Newton’s Principia, preparing thus the fertile soil of the generation of physicists to come in France. AU - Hagengruber, Ruth ID - 34707 KW - aura Bassi Luise Gottsched Immanuel Kant Dourtous de Mairan Johann II Bernoulli Algarotti Buffon d’Alembert La Mettrie Principle of contradiction Hypotheses Enlightenment Leibniz-Clarke Correspondence Living forces Dead forces KW - happiness Space Imaginary beings Monads Epicurus Ethics Women philosophers Newton’s laws Principia Motion inertia Active force Vis viva Vis mortua Hypothetic reasoning Hypotheses KW - a priori principles KW - Experience KW - Dead forces KW - Living forces KW - Energy Dynamics SN - 9783319207919 T2 - Encyclopedia of Early Modern Philosophy and the Sciences TI - Du Châtelet, Émilie (1706–1749) ER - TY - CHAP AB - Essential ideas significantly connected to humanism, Renaissance, and early modern philosophy stem from women’s pens. The supportive role of women in the early modern period has hardly been recognized up to today. The relevant issues women have contributed to range from commentaries on and critiques of the Bible, and their demands for equality and the critique of political institutions, topics that became eminent enhancers of political and societal change in the relevant period of early modern philosophy, to enlightenment philosophy. AU - Hagengruber, Ruth Edith ED - Jalobenau, Dana ED - Wolfe, Charles T. ID - 34706 SN - 9783319207919 T2 - Encyclopedia of Early Modern Philosophy and the Sciences TI - Women in Early Modern Philosophy and Science: An Introduction ER - TY - JOUR AB - Building and expanding on Bourdieu’s notions of cultural capital, habitus, and field, this conceptual article aims to contribute to a better understanding of intercultural transformations. Distancing itself from essentialist reductionism in the analysis of cultures, it associates intercultural transformations with habitus crises through “culture shock,” with the realization of intercultural capital, and with changes in the scope and configuration of cultural pluriformity. In going beyond Bourdieu without abandoning him along the way, the approach outlined in the course of this article combines a range of conceptual tools which may prove to be useful in sustaining struggles for social justice in educational institutions and in society at large. AU - Pöllmann, Andreas ID - 36318 IS - 4 JF - SAGE Open KW - General Social Sciences KW - General Arts and Humanities SN - 2158-2440 TI - Bourdieu and the Quest for Intercultural Transformations VL - 11 ER - TY - JOUR AU - Flagmeier, Vanessa AU - Müller, Jens AU - Sureth-Sloane, Caren ID - 36065 IS - 1 JF - Accounting and Business Research KW - Accounting KW - Finance SN - 0001-4788 TI - When do firms highlight their effective tax rate? VL - 53 ER - TY - BOOK AU - Krimphove, Dieter AU - Niehaus, Sebastian ID - 36417 TI - Zur maschinellen Entscheidungsfindung im Recht VL - 2. Auflage ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas ID - 36042 IS - 5 JF - SIAM Journal on control and Optimization TI - Funnel control of the Fokker-Blanck equation for a multidimensional Ornstein-Uhlenbeck process VL - 59 ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas AU - de Snoo, H. AU - Trunk, C. AU - Winkler, H. ID - 36336 IS - 4 JF - Methods of Functional Analysis and Topology TI - Linear relations and their singular chains VL - 27 ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas ID - 36345 IS - 9 JF - IEEE Transactions on Automatic Control TI - Fault tolerant funnel control for uncertain linear systems VL - 66 ER - TY - CONF AU - Berger, Thomas AU - Lanza, Lukas Johannes ID - 36372 T2 - IFAC-PapersOnLine TI - Output tracking for a non-minimum phase robotic manipulator VL - 54(9) ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas AU - Drücker, S. AU - Lanza, Lukas Johannes AU - Reis, T. AU - Seifried, R. ID - 36329 IS - 4 JF - Nonlinear Dynamics TI - Tracking control for underactuated non-minimum phase multibody systems VL - 104 ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas AU - Breiten, T. AU - Puche, M. AU - Reis, T. ID - 36333 JF - Journal of Differential Equations TI - Funnel control for the monodomain equations with the FitzHugh-Nagumo model VL - 286 ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas AU - Ilchmann, A. AU - Ryan, E. P. ID - 36342 JF - Mathematics of Control, Signals, and Systems TI - Funnel control of nonlinear systems VL - 33 ER - TY - JOUR AU - Schapeler, Timon AU - Höpker, Jan Philipp AU - Bartley, Tim ID - 23727 JF - Superconductor Science and Technology SN - 0953-2048 TI - Quantum detector tomography of a high dynamic-range superconducting nanowire single-photon detector ER - TY - JOUR AU - Bartnick, Moritz AU - Santandrea, Matteo AU - Höpker, Jan Philipp AU - Thiele, Frederik AU - Ricken, Raimund AU - Quiring, Viktor AU - Eigner, Christof AU - Herrmann, Harald AU - Silberhorn, Christine AU - Bartley, Tim ID - 26221 JF - Physical Review Applied SN - 2331-7019 TI - Cryogenic Second-Harmonic Generation in Periodically Poled Lithium Niobate Waveguides ER - TY - BOOK AU - Becker, Rieke ID - 36100 KW - Universitätsgeschichte KW - Universität Hamburg KW - Universitätsjubiläen KW - Hochschuljubiläen KW - Jubiläumskultur KW - Festkulturforschung SN - 978-3-86218-137-7 TI - „Kein Grund zum Feiern“. Die Jubiläen der Universität Hamburg 1969 und 1994 im Zeichen politischer Konflikte VL - 14 ER - TY - CHAP AU - Lauert, Markus ED - Neuwöhner, Andreas ED - Wolfram, Lars ID - 36457 T2 - Leben am Hof zu Neuhaus. Biografische Skizzen zur Hofkultur einer fürstbischöflichen Residenz TI - Gottfried Wilhelm Leibniz: zu Besuch bei Ferdinand von Fürstenberg VL - 88 ER - TY - JOUR AB - Due to the Corona crisis, German Higher Education Institutions had to close their campuses in March and lecturers had to teach online. To understand how the Corona crisis affected students, first this article explains the structural and social inequalities in the German higher education system, using Tinto's (1975; 1997) student engagement theory. Second, the concept of Bergman-Rosamond et al. (2020) is used to analyze the challenges that Corona has raised for students, including current surveys. We found that the closure of the social space campus (and the Corona crisis as a whole) particularly hit hard those students who had previously been affected by (intersectional) inequality. Therefore, to lessen the specific challenges associated with the ad hoc transition to digital studying, the creation of a digital community of learning can help. We demonstrate how such a community can be created by the example seminar, "Digital practices: an autoethnographic observation". During the seminar, students recorded their digital technology use in a journal, and we analyzed the diary entries using the collaborate autoethnography method. The seminar example shows that this method is well suited for the development of a community of learning as it not only places students in the spotlight but as students work together on a topic they get to know each other, and a basis of trust is created through peer-feedback. Therefore, it was important to have a digital space (in this case Mahara) where the exchange could take place. The continuous insight into the students’ "learning status" enabled the lecturer to promote the learning and provide individual assistance for the students. AU - Steinhardt, Isabel ID - 36545 IS - 1 JF - ISA Pedagogy Series KW - Intersectionality KW - inequality KW - gender KW - diversity KW - higher-education KW - crisis TI - Students in the spotlight: Using collaborative autoethnography to build a community of learning in the Corona crisis VL - 1 ER - TY - GEN AB - The call for free access to research data and materials is becoming louder and louder from the political and scientific communities in Germany. More and more researchers are facing demands to open up qualitative research data for scientific purposes. They often have a general interest in sharing their data, but are unsure how to proceed. This handout was developed to provide an initial introduction to opening and sharing qualitative data. It was developed at a workshop held in Berlin in January 2020, organized by the research group „Digitization of Science“ of the Weizenbaum Institute, together with its associate researcher Dr. Isabel Steinhardt from the University of Kassel. The workshop involved staff from German research data centers as well as mentees and mentors from the Fellow Program Open Science who already have experience with Open Science, qualitative research, and interdisciplinary research. The handout is addressed primarily to qualitatively researching scientists in Germany. For this reason, it was initially written in German. One year later, we have now decided to translate the handout into English as well. The reasons are twofold: first, we want to make it accessible to researchers in Germany with little knowledge of German. Second, we also want to give interested people outside Germany an insight into the German system and the German discussion about opening up and sharing qualitative data. Due to the objectives and the history of its development, the handout focuses on the German context. This includes the literature references and further sources, and the references to research data centers as well as legal issues. We have deliberately not included a contextualization of the German situation in international discussions in order to keep the handout as short as possible. AU - Steinhardt, Isabel AU - Fischer, Caroline AU - Heimstädt, Maximilian AU - Hirsbrunner, Simon David AU - Ikiz-Akinci, Dilek AU - Kressin, Lisa AU - Kretzer, Susanne AU - Möllenkamp, Andreas AU - Portzelt, Maike AU - Rahal, Rima-Maria AU - Schimmler, Sonja AU - Wilke, René AU - Wünsche, Hannes ID - 36551 TI - Opening up and Sharing Data from Qualitative Research: A Primer VL - 17 ER - TY - CHAP AB - Anhand einer explorativen Studie in den Fächern Jura und Soziale Arbeit wird rekonstruiert welche Praktiken Studierende in Bezug auf digitale Technologien haben und ob digitale Praktiken im Studium existieren. Dazu wurden narrative Interviews mit sechs Studierenden geführt, die habitushermeneutisch ausgewertet wurden. Die Ergebnisse zeigen keine digitalen Praktiken in Bezug auf das Studium, wohingegen sich digitale Praktiken im alltäglichen Leben zeigen. Für das Studium zeigen sich unterschiedliche Praktiken in der Nutzung digitaler Technologien, die in Beziehung zu den Kapitalsorten stehen, die Studierende besitzen. Die explorativen Ergebnisse legen nahe, dass Studierende unterschiedliche Hilfestellungen in Bezug auf die Digitalisierung des Studiums benötigen, die in der Lehrplanung und -pädagogik berücksichtigt werden müssten. AU - Steinhardt, Isabel ED - Bremer, Helmut ED - Lange-Vester, Andrea ID - 36557 SN - 978-3-7799-5861-1 T2 - Entwicklungen im Feld der Hochschule TI - Digitale Praktiken und das Studium ER -