TY - CHAP
AU - Hartmann, Alexandra
ED - Cameron, Christopher
ED - Sinitiere, Phillip Luke
ID - 36032
SN - 0826502067
T2 - Race, Religion, and Black Lives Matter
TI - The Sounds of Hope: Black Humanism, Deep Democracy, and Black Lives Matter
ER -
TY - CONF
AU - Zdoupas, Philippos
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35777
TI - Perceptions of Inclusion of Students with Behavioral, Emotional and Social Difficulties (BESD) - online.
ER -
TY - JOUR
AU - Scharlau, Ingrid
AU - Patrzek, Justine
AU - Schreiber, Christine
ID - 31667
JF - Unterrichtsmaterial des Verbandes der Psychologielehrerinnen und –lehrer
KW - Unterrichtsfach Psychologie
TI - „Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung
VL - 42
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36164
TI - MaComp 3. Auflage, Kommentar: Rundschreiben 05/2018 (WA) - Mindestanforderungen an die Compliance-Funktion und die weiteren Verhaltens-, Organisations- und Transparenzpflichten
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36162
TI - Rechtsethologie - Die Arbleitung des Rechts aus der Entwicklungsgeschichte des Menschen
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36195
IS - 6
JF - Compliance Berater
TI - Das Wertpapierinstitutsgesetz - oder die Etablierung eines neuen Aufsichtssystems für Finanzdienstleister
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36197
IS - 7
JF - JURA
TI - Künstliche Intelligenz im Recht - eine Übersicht
VL - 43
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36191
IS - 1
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Arbeitsrechtliche Rechtssprechung des EuGH im Jahre 2020
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36193
IS - 3-4
JF - Corporate Finance
TI - Reverse Factoring im internationalen Wirtschaftsverkehr
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36199
IS - 15
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Tesco Stores - oder das Recht europäischer Arbeitnehmer, sich unmittelbar auf die Gleichwertigkeit ihrer Arbeit zu berufen
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36200
IS - 18
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Der Kopftuchstreit zum wiederholten Mal oder: Das neue einheitliche "Bekenntnisreichen-Recht"
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
AU - Lüke, Christoph
ID - 36201
IS - 10
JF - Compliance Berater
TI - Banken: "Mitarbeiter-Zuverlässigkeit"
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36204
JF - Zeitschriften für Bank- und Kapitalmarktrecht BKR
TI - Die neue MaRisk (BA)
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36198
IS - 7
JF - GewArch
TI - "Akademisierung" des Handwerks
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36207
JF - Compliance Berater
TI - Die Europäisierung der MaComp
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36212
IS - 26
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Arbeitsrechtliche Rechtsprechung des EuGH im Jahre 2021
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36208
IS - 3
JF - GWuR
TI - Das neue Geldwäschestrafrecht aus ökonomischer Sicht
ER -
TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. Genetische Varianten beeinflussen die Gewichtsregulation und die Entwicklung von Essstörungen. Zunächst haben familienbasierte, sogenannte formalgenetische Studien den erblichen Anteil an der Gewichtsregulation und an der Ätiologie von Essstörungen beleuchtet. In einer Vielzahl von Studien zeigten sich sowohl für die Varianz des Körpergewichts als auch für die Entstehung von Essstörungen Erblichkeitsschätzer (Heritabilitätsraten) von über 50 %. Mit diesem Wissen begab man sich in den 90er-Jahren des letzten Jahrhunderts auf die Suche nach den zugrundeliegenden Genen (genauer: genetischen Varianten), die das Körpergewicht, das Essverhalten oder beide Phänotypen auf Grundlage geteilter Mechanismen beeinflussen. Zunächst wurden Kandidatengenstudien durchgeführt. Dabei untersuchte man auf Grundlage unterschiedlicher, v. a. aber pathophysiologisch plausibler Überlegungen Gene mit hoher Relevanz für die untersuchten Phänotypen. Dieser Ansatz war für Essstörungen nicht sehr erfolgreich, für die Gewichtsregulation konnte eine Handvoll Gene identifiziert werden. Verbunden mit großen methodischen Fortschritten in der genetischen Forschung und v. a. der Etablierung sogenannter genomweiter Assoziationsstudien (GWAS) Anfang der 2000er-Jahre konnten bislang über 1000 Varianten/Genorte detektiert werden, die das Körpergewicht beeinflussen. Für die Essstörung Anorexia nervosa (AN) sind aktuell acht solcher Genorte beschrieben. Diese Ergebnisse, aber auch aktuelle Ansätze zu phänotypübergreifenden Analysen lassen Einblicke in die komplexe Regulation des Körpergewichtes zu und haben zudem unerwartete Pathomechanismen für AN aufgezeigt.
AU - Hirtz, Raphael
AU - Zheng, Yiran
AU - Rajcsanyi, Luisa S.
AU - Libuda, Lars
AU - Antel, Jochen
AU - Peters, Triinu
AU - Hebebrand, Johannes
AU - Hinney, Anke
ID - 33986
IS - 3
JF - Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie
KW - Psychiatry and Mental health
KW - Clinical Psychology
KW - General Medicine
KW - Pediatrics
KW - Perinatology and Child Health
SN - 1422-4917
TI - Ebenen der genetischen Analyse komplexer Phänotypen am Beispiel der Anorexia nervosa und der Varianz des Körpergewichts
VL - 50
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - George, Phillippe
ID - 34604
T2 - Quand flamboyait la toison d’or. Le Bon, le Téméraire et le Chancelier Rolin (1376-1462). Exposition à Beaune (4 décembre 2021 – 31 mars 2022)
TI - La memoria du chancelier Rolin
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Garnier, Claudia
ID - 34605
T2 - Konzepte und Funktionen der Gewalt im Mittelalter
TI - Exzessive Gewalt gegen Fremde. Ihre Darstellung und Bewertung in der Geschichtsschreibung um 1300
ER -
TY - CHAP
AU - Pollmeier, Pascal
AU - Fechner, Sabine
ED - Caruso, Carina
ED - Harteis, Christian
ED - Gröschner, Alexander
ID - 27071
SN - 2524-8677
T2 - Theorie und Praxis in der Lehrerbildung - Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken
TI - Zwischen den Stühlen? – Verknüpfung von Erfahrungen des Praxissemesters mit Theorien im Lehramtsstudium Chemie. Sukzessiven Kompetenzaufbau nach dem Praxissemester gestalten
ER -
TY - CHAP
AU - Pollmeier, Pascal
AU - Fechner, Sabine
ED - Kubsch, Marcus
ED - Sorge, Stefan
ED - Arnold, Julia
ED - Graulich, Nicole
ID - 23733
SN - 9783830943495
T2 - Lehrkräftebildung neu gedacht. Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken
TI - Förderung angehender Lehrkräfte im Umgang mit Evidenzen für den naturwissenschaftlichen Unterricht
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Maurer, Kathrin
ED - Graae, Andreas Immanuel
ID - 36260
T2 - Drone Imaginaries. The Power of Remote Vision
TI - Artificial Intelligence and the Sociotechnical Imaginary: On Skynet, Self-Healing Swarms and Slaughterbots
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
AU - Mayer, Katja
ED - Burkhardt, Marcus
ED - Shnayien, Mary
ED - Grashöfer, Katja
ID - 36257
T2 - Explorations in Digital Cultures
TI - From Optimizing Military Operations to Targeting Terrorist Networks: Social Network Analysis in Data-Driven Warfare
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Braun, Kathrin
ED - Kropp, Cordula
ID - 36256
T2 - In digitaler Gesellschaft. Neukonfigurationen zwischen Robotern, Algorithmen und Usern
TI - Human-Machine Learning und Digital Commons
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Sprenger, Florian
ID - 36259
T2 - Autonome Autos. Medien- und kulturwissenschaftliche Perspektiven auf die Zukunft der Mobilität
TI - Auto-Mobilitätsmanagement? Über eine gelebte Vision Zero, repetitive Fortschrittsversprechen und gerechte Mobilität
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Klimburg-Witjes, Nina
ED - Pöchhacker, Nikolaus
ED - Bowker, Geoffrey C.
ID - 36258
T2 - Sensing In/Security: Sensors and the Making of Transnational Security Infrastructures
TI - Expanding Technosecurity Culture. On Wild Cards, Imagination and Disaster Prevention
ER -
TY - JOUR
AU - Hohwiller, Peter
AU - Bauer, Maike
ID - 36272
JF - Der fremdsprachliche Unterricht Englisch
TI - How to tell machines what to do. Wissenschaftler(innen)biografien in einem Padlet darstellen
VL - 174
ER -
TY - CHAP
AU - Hohwiller, Peter
ED - Thaler, Engelbert
ID - 36273
T2 - Teaching Transhumanism
TI - John Lanchester’s The Wall in the advanced language classroom
ER -
TY - BOOK
ED - Woitkowski, David
ED - Vogelsang, Christoph
ID - 24737
SN - 9783832552688
TI - Zentrale Themen der Ideengeschichte physikdidaktischer Forschung in Deutschland anhand ausgewählter Originalquellen
ER -
TY - CONF
AU - Köllermeier, Jonas
AU - Schöppner, Volker
ID - 31750
T2 - 36th International Conference of the Polymer Processing Society (PPS)
TI - Development of a Dynamic Strategy to Determine the Optimal Barrel Temperature of Single Screw Extruders
ER -
TY - CHAP
AB - Of the many outstanding female philosophers of the European Enlightenment, Emilie Du Châtelet excelled as a physicist, a philosopher, and a mathematician, as well as a Bible critic. She was famous in her lifetime and was not completely forgotten thereafter. Among her admirers, correspondents and friends were the most acknowledged scholars of her time, including Voltaire, Clairault, Maupertuis, Diderot, Helvetius, La Mettrie, Buffon, Christian Wolff, Leonard Euler, and Johann II Bernoulli. Her philosophical work enjoyed high reputation and her opus magnum, the Institutions physiques, was translated into Italian and German and proved her to be an intellectual of European stature. Its defense of living forces and its implied forecast into dynamics as well as her methodological grounding of scientific knowledge as hypothetical, impacted philosophy and science. Reality must by nature escape us. What we perceive are phenomena. Du Châtelet explains the function of space and time to trace us back to the origin of phenomena. Her influence on Kant is evident. Next to her writings in physics, mathematics, philosophy, language, and logic, she contributed to morality and ethics. Du Châtelet left an opus of quite systematic breadth. This impressive publishing activity excels in the amount of its scientific and philosophical production to which a vast collection of manuscripts must be added.She argued against prejudice and idolatry in philosophy and science. Science is a cooperative undertaking over history and beyond nations. Her moral writings align with ideas of the French materialists. Du Châtelet translated and commented on Newton’s Principia, preparing thus the fertile soil of the generation of physicists to come in France.
AU - Hagengruber, Ruth
ID - 34707
KW - aura Bassi Luise Gottsched Immanuel Kant Dourtous de Mairan Johann II Bernoulli Algarotti Buffon d’Alembert La Mettrie Principle of contradiction Hypotheses Enlightenment Leibniz-Clarke Correspondence Living forces Dead forces
KW - happiness Space Imaginary beings Monads Epicurus Ethics Women philosophers Newton’s laws Principia Motion inertia Active force Vis viva Vis mortua Hypothetic reasoning Hypotheses
KW - a priori principles
KW - Experience
KW - Dead forces
KW - Living forces
KW - Energy Dynamics
SN - 9783319207919
T2 - Encyclopedia of Early Modern Philosophy and the Sciences
TI - Du Châtelet, Émilie (1706–1749)
ER -
TY - CHAP
AB - Essential ideas significantly connected to humanism, Renaissance, and early modern philosophy stem from women’s pens. The supportive role of women in the early modern period has hardly been recognized up to today. The relevant issues women have contributed to range from commentaries on and critiques of the Bible, and their demands for equality and the critique of political institutions, topics that became eminent enhancers of political and societal change in the relevant period of early modern philosophy, to enlightenment philosophy.
AU - Hagengruber, Ruth Edith
ED - Jalobenau, Dana
ED - Wolfe, Charles T.
ID - 34706
SN - 9783319207919
T2 - Encyclopedia of Early Modern Philosophy and the Sciences
TI - Women in Early Modern Philosophy and Science: An Introduction
ER -
TY - JOUR
AB - Building and expanding on Bourdieu’s notions of cultural capital, habitus, and field, this conceptual article aims to contribute to a better understanding of intercultural transformations. Distancing itself from essentialist reductionism in the analysis of cultures, it associates intercultural transformations with habitus crises through “culture shock,” with the realization of intercultural capital, and with changes in the scope and configuration of cultural pluriformity. In going beyond Bourdieu without abandoning him along the way, the approach outlined in the course of this article combines a range of conceptual tools which may prove to be useful in sustaining struggles for social justice in educational institutions and in society at large.
AU - Pöllmann, Andreas
ID - 36318
IS - 4
JF - SAGE Open
KW - General Social Sciences
KW - General Arts and Humanities
SN - 2158-2440
TI - Bourdieu and the Quest for Intercultural Transformations
VL - 11
ER -
TY - JOUR
AU - Flagmeier, Vanessa
AU - Müller, Jens
AU - Sureth-Sloane, Caren
ID - 36065
IS - 1
JF - Accounting and Business Research
KW - Accounting
KW - Finance
SN - 0001-4788
TI - When do firms highlight their effective tax rate?
VL - 53
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
AU - Niehaus, Sebastian
ID - 36417
TI - Zur maschinellen Entscheidungsfindung im Recht
VL - 2. Auflage
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
ID - 36042
IS - 5
JF - SIAM Journal on control and Optimization
TI - Funnel control of the Fokker-Blanck equation for a multidimensional Ornstein-Uhlenbeck process
VL - 59
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - de Snoo, H.
AU - Trunk, C.
AU - Winkler, H.
ID - 36336
IS - 4
JF - Methods of Functional Analysis and Topology
TI - Linear relations and their singular chains
VL - 27
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
ID - 36345
IS - 9
JF - IEEE Transactions on Automatic Control
TI - Fault tolerant funnel control for uncertain linear systems
VL - 66
ER -
TY - CONF
AU - Berger, Thomas
AU - Lanza, Lukas Johannes
ID - 36372
T2 - IFAC-PapersOnLine
TI - Output tracking for a non-minimum phase robotic manipulator
VL - 54(9)
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Drücker, S.
AU - Lanza, Lukas Johannes
AU - Reis, T.
AU - Seifried, R.
ID - 36329
IS - 4
JF - Nonlinear Dynamics
TI - Tracking control for underactuated non-minimum phase multibody systems
VL - 104
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Breiten, T.
AU - Puche, M.
AU - Reis, T.
ID - 36333
JF - Journal of Differential Equations
TI - Funnel control for the monodomain equations with the FitzHugh-Nagumo model
VL - 286
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Ilchmann, A.
AU - Ryan, E. P.
ID - 36342
JF - Mathematics of Control, Signals, and Systems
TI - Funnel control of nonlinear systems
VL - 33
ER -
TY - JOUR
AU - Schapeler, Timon
AU - Höpker, Jan Philipp
AU - Bartley, Tim
ID - 23727
JF - Superconductor Science and Technology
SN - 0953-2048
TI - Quantum detector tomography of a high dynamic-range superconducting nanowire single-photon detector
ER -
TY - JOUR
AU - Bartnick, Moritz
AU - Santandrea, Matteo
AU - Höpker, Jan Philipp
AU - Thiele, Frederik
AU - Ricken, Raimund
AU - Quiring, Viktor
AU - Eigner, Christof
AU - Herrmann, Harald
AU - Silberhorn, Christine
AU - Bartley, Tim
ID - 26221
JF - Physical Review Applied
SN - 2331-7019
TI - Cryogenic Second-Harmonic Generation in Periodically Poled Lithium Niobate Waveguides
ER -
TY - BOOK
AU - Becker, Rieke
ID - 36100
KW - Universitätsgeschichte
KW - Universität Hamburg
KW - Universitätsjubiläen
KW - Hochschuljubiläen
KW - Jubiläumskultur
KW - Festkulturforschung
SN - 978-3-86218-137-7
TI - „Kein Grund zum Feiern“. Die Jubiläen der Universität Hamburg 1969 und 1994 im Zeichen politischer Konflikte
VL - 14
ER -
TY - CHAP
AU - Lauert, Markus
ED - Neuwöhner, Andreas
ED - Wolfram, Lars
ID - 36457
T2 - Leben am Hof zu Neuhaus. Biografische Skizzen zur Hofkultur einer fürstbischöflichen Residenz
TI - Gottfried Wilhelm Leibniz: zu Besuch bei Ferdinand von Fürstenberg
VL - 88
ER -
TY - JOUR
AB - Due to the Corona crisis, German Higher Education Institutions had to close their campuses in March and lecturers had to teach online. To understand how the Corona crisis affected students, first this article explains the structural and social inequalities in the German higher education system, using Tinto's (1975; 1997) student engagement theory. Second, the concept of Bergman-Rosamond et al. (2020) is used to analyze the challenges that Corona has raised for students, including current surveys. We found that the closure of the social space campus (and the Corona crisis as a whole) particularly hit hard those students who had previously been affected by (intersectional) inequality. Therefore, to lessen the specific challenges associated with the ad hoc transition to digital studying, the creation of a digital community of learning can help. We demonstrate how such a community can be created by the example seminar, "Digital practices: an autoethnographic observation". During the seminar, students recorded their digital technology use in a journal, and we analyzed the diary entries using the collaborate autoethnography method. The seminar example shows that this method is well suited for the development of a community of learning as it not only places students in the spotlight but as students work together on a topic they get to know each other, and a basis of trust is created through peer-feedback. Therefore, it was important to have a digital space (in this case Mahara) where the exchange could take place. The continuous insight into the students’ "learning status" enabled the lecturer to promote the learning and provide individual assistance for the students.
AU - Steinhardt, Isabel
ID - 36545
IS - 1
JF - ISA Pedagogy Series
KW - Intersectionality
KW - inequality
KW - gender
KW - diversity
KW - higher-education
KW - crisis
TI - Students in the spotlight: Using collaborative autoethnography to build a community of learning in the Corona crisis
VL - 1
ER -
TY - GEN
AB - The call for free access to research data and materials is becoming louder and louder from the political and scientific communities in Germany. More and more researchers are facing demands to open up qualitative research data for scientific purposes. They often have a general interest in sharing their data, but are unsure how to proceed. This handout was developed to provide an initial introduction to opening and sharing qualitative data. It was developed at a workshop held in Berlin in January 2020, organized by the research group „Digitization of Science“ of the Weizenbaum Institute, together with its associate researcher Dr. Isabel Steinhardt from the University of Kassel. The workshop involved staff from German research data centers as well as mentees and mentors from the Fellow Program Open Science who already have experience with Open Science, qualitative research, and interdisciplinary research. The handout is addressed primarily to qualitatively researching scientists in Germany. For this reason, it was initially written in German. One year later, we have now decided to translate the handout into English as well. The reasons are twofold: first, we want to make it accessible to researchers in Germany with little knowledge of German. Second, we also want to give interested people outside Germany an insight into the German system and the German discussion about opening up and sharing qualitative data. Due to the objectives and the history of its development, the handout focuses on the German context. This includes the literature references and further sources, and the references to research data centers as well as legal issues. We have deliberately not included a contextualization of the German situation in international discussions in order to keep the handout as short as possible.
AU - Steinhardt, Isabel
AU - Fischer, Caroline
AU - Heimstädt, Maximilian
AU - Hirsbrunner, Simon David
AU - Ikiz-Akinci, Dilek
AU - Kressin, Lisa
AU - Kretzer, Susanne
AU - Möllenkamp, Andreas
AU - Portzelt, Maike
AU - Rahal, Rima-Maria
AU - Schimmler, Sonja
AU - Wilke, René
AU - Wünsche, Hannes
ID - 36551
TI - Opening up and Sharing Data from Qualitative Research: A Primer
VL - 17
ER -
TY - CHAP
AB - Anhand einer explorativen Studie in den Fächern Jura und Soziale Arbeit wird rekonstruiert welche Praktiken Studierende in Bezug auf digitale Technologien haben und ob digitale Praktiken im Studium existieren. Dazu wurden narrative Interviews mit sechs Studierenden geführt, die habitushermeneutisch ausgewertet wurden. Die Ergebnisse zeigen keine digitalen Praktiken in Bezug auf das Studium, wohingegen sich digitale Praktiken im alltäglichen Leben zeigen. Für das Studium zeigen sich unterschiedliche Praktiken in der Nutzung digitaler Technologien, die in Beziehung zu den Kapitalsorten stehen, die Studierende besitzen. Die explorativen Ergebnisse legen nahe, dass Studierende unterschiedliche Hilfestellungen in Bezug auf die Digitalisierung des Studiums benötigen, die in der Lehrplanung und -pädagogik berücksichtigt werden müssten.
AU - Steinhardt, Isabel
ED - Bremer, Helmut
ED - Lange-Vester, Andrea
ID - 36557
SN - 978-3-7799-5861-1
T2 - Entwicklungen im Feld der Hochschule
TI - Digitale Praktiken und das Studium
ER -