TY - CHAP AU - Kullmann, Harry ED - Schwarz, Bernd ED - Nenniger, Peter ED - Jäger, Reinhold S. ID - 30782 T2 - {Erziehungswissenschaftliche Forschung – nachhaltige Bildung. Beiträge zur 5. DGfE-Sektionstagung {\textquotedbl}Empirische Bildungsforschung{\textquotedbl}/ AEPF-KBBB im Frühjahr 2009} TI - Unterrichtsbezogene Lehrerkooperation an Gymnasien – Fallbeispiele und Zusammenhangsanalysen im Hinblick auf Didaktik und Schülerleistungen ER - TY - CHAP AU - Elit, Stefan ED - Kortländer, Bernd ED - Singh, Sikander ID - 31333 T2 - "Das Fremde im Eigensten." Die Funktion von Übersetzungen im Prozess der deutschen Nationenbildung (Transfer 21) TI - Übersetzungen antiker Klassiker als sprachästhetische Schule der Kulturnation? Positionen um 1800 ER - TY - GEN AU - Elit, Stefan ED - Kühlmann, Wilhelm ID - 31408 T2 - Killy. Literaturlexikon. Autoren und Werke des deutschsprachigen Kulturraums, 2., vollst. überarb. Aufl., Bd. 11: Si-Vi TI - [überarb. u. aktualis. Verfasserart.:] Tetzner, Gerti ER - TY - CHAP AU - Egidi, Margreth ED - Münkler, Marina ID - 31534 T2 - Aspekte einer Sprache der Liebe. Formen des Dialogischen im Minnesang (Publikationen zur ZfG, N.F. 21) TI - „Der schwierige Dritte: Zur Logik der Botenlieder vom frühen Minnesang bis Reinmar“ ER - TY - CHAP AU - Egidi, Margreth ED - Bauschke, Ricarda ED - Coxon, Sebastian ED - Jones, Martin H. ID - 31535 T2 - Sehen und Sichtbarkeit in der Literatur des deutschen Mittelalters. XXI. Anglo-German Colloquium London 2009 TI - „Blick und Objekt. Die Inszenierung des Blicks im höfischen Roman“ ER - TY - JOUR AB - Der Beitrag befasst sich mit der Frage, auf welche Weise Studierende die Anforderungen von Wissenschaft und Berufspraxis aufeinander beziehen und welche Subjektiven Theorien sie hierzu entwickeln. Basierend auf einer qualitativen Befragung von Studierenden des Lehramts und der Soziologie rekonstruiert der Beitrag verschiedene Konzepte von Praxisbezug und Professionalität und analysiert mögliche Zusammenhänge zwischen diesen Konzepten. Der Beitrag macht deutlich, dass es neben der (erwartbaren) Heterogenität zwischen den Studiengängen eine erhebliche Heterogenität der entsprechenden Subjektiven Theorien innerhalb der jeweiligen Studiengänge gibt und diskutiert mögliche Schlussfolgerungen für die universitäre Lehre. AU - Oechsle, Mechthild AU - Scharlau, Ingrid AU - Hessler, Gudrun AU - Günnewig, Kathrin ID - 30901 JF - Der Bologna-Prozess aus Sicht der Hochschulforschung SN - 978-3-941927-18-6 TI - Wie sehen Studierende das Verhältnis von Studium und Beruf? Praxisbezug und Professionalität in den Subjektiven Theorien Studierender ER - TY - CONF AU - Scharlau, Ingrid ID - 31687 T2 - Workshop: Zum Verhältnis von Studium und Berufspraxis. Perspektiven von Lehrenden und Studierenden TI - Self-Assessment-Instrumente: Eine Möglichkeit der Reflexion und Differenzierung von Subjektiven Theorien ER - TY - JOUR AB - In the present article, the role of endogenous feature-specific orienting for conscious and unconscious vision is reviewed. We start with an overview of orienting. We proceed with a review of masking research, and the definition of the criteria of experimental protocols that demonstrate endogenous and exogenous orienting, respectively. Against this background of criteria, we assess studies of unconscious orienting and come to the conclusion that so far studies of unconscious orienting demonstrated endogenous feature-specific orienting. The review closes with a discussion of the role of unconscious orienting in action control. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved) AU - Ansorge, Ulrich AU - Horstmann, Gernot AU - Scharlau, Ingrid ID - 6091 IS - 2 JF - Advances in Cognitive Psychology KW - visual input KW - awareness KW - conscious KW - orientation KW - visual perception KW - Awareness KW - Consciousness States KW - Perceptual Orientation KW - Visual Perception KW - Blindsight SN - 1895-1171 TI - Top-down contingent feature-specific orienting with and without awareness of the visual input. VL - 7 ER - TY - JOUR AB - When two targets are presented in rapid succession, the first target (T1) is usually identified, but the second target (T2) is often missed. A remarkable exception to this 'attentional blink' occurs when T2 immediately follows the first T1, at lag 1. It is then often spared but reported in the wrong order—that is, before T1. These order reversals have led to the hypothesis that 'lag 1 sparing' occurs because the two targets merge into a single episodic representation. Here, we report evidence consistent with an alternative theory: T2 receives more attention than T1, leading to prior entry into working memory. Two experiments showed that the more T2 performance exceeded that for T1, the more order reversals were made. Furthermore, precuing T1 led to a shift in performance benefits from T2 to T1 and to an equivalent reduction in order reversals. We conclude that it is not necessary to assume episodic integration to explain lag 1 sparing or the accompanying order reversals. (PsycINFO Dat AU - Olivers, Christian N. L. AU - Hilkenmeier, Frederic AU - Scharlau, Ingrid ID - 6082 IS - 1 JF - Attention, Perception, & Psychophysics KW - attentional blink KW - order reversals KW - prior entry KW - working memory KW - visual attention KW - attentional performance KW - Adolescent KW - Adult KW - Attention KW - Attentional Blink KW - Color Perception KW - Cues KW - Discrimination (Psychology) KW - Female KW - Humans KW - Male KW - Memory KW - Short-Term KW - Pattern Recognition KW - Visual KW - Psychophysics KW - Reaction Time KW - Reversal Learning KW - Sensory Gating KW - Serial Learning KW - Young Adult KW - Eyeblink Reflex KW - Stimulus Change KW - Stimulus Parameters KW - Visual Attention KW - Attentional Blink KW - Short Term Memory SN - 1943-3921 TI - Prior entry explains order reversals in the attentional blink. VL - 73 ER - TY - JOUR AB - Attended stimuli are perceived as occurring earlier than unattended stimuli. This phenomenon of prior entry is usually identified by a shift in the point of subjective simultaneity (PSS) in temporal order judgements (TOJs). According to its traditional psychophysical interpretation, the PSS coincides with the perception of simultaneity. This assumption is, however, questionable. Technically, the PSS represents the temporal interval between two stimuli at which the two alternative TOJs are equally likely. Thus it also seems possible that observers perceive not simultaneity, but uncertainty of temporal order. This possibility is supported by prior-entry studies, which find that perception of simultaneity is not very likely at the PSS. The present study tested the percept at the PSS in prior entry, using peripheral cues to orient attention. We found that manipulating attention caused varying temporal perceptions around the PSS. On some occasions observers perceived the two stimuli as sim AU - Weiß, Katharina AU - Scharlau, Ingrid ID - 6084 IS - 2 JF - The Quarterly Journal of Experimental Psychology KW - temporal order perception KW - simultaneity KW - temporal order judgment KW - attention KW - visual perception KW - Adolescent KW - Adult KW - Attention KW - Cues KW - Discrimination (Psychology) KW - Female KW - Humans KW - Judgment KW - Male KW - Models KW - Psychological KW - Photic Stimulation KW - Reaction Time KW - Time Factors KW - Uncertainty KW - Visual Perception KW - Young Adult KW - Attention KW - Judgment KW - Stimulus Similarity KW - Time Perception KW - Visual Discrimination KW - Temporal Order (Judgment) SN - 1747-0218 TI - Simultaneity and temporal order perception: Different sides of the same coin? Evidence from a visual prior-entry study. VL - 64 ER -