TY - CHAP AU - Büker, Petra AU - Kordulla, Agnes AU - Bunte, Nicola ED - Freitag, Christine ID - 19588 T2 - "Praxisforschung in der Lehrerbildung". Tagungsband zur 16. Jahrestagung des Nordverbunds Schulbegleitforschung an der Universität Paderborn TI - Lernen in multiprofessionellen Teams - Integrierte Praxisforschung im Paderborner Modellprojekt "Kinderbildungshaus" ER - TY - CHAP AU - Bührmann, Thorsten AU - Büker, Petra AU - Kordulla, Agnes ED - Hellmich, Frank ID - 19589 T2 - Bedingungen des Lehrens und Lernens in der Grundschule - Bilanz und Perspektiven (Jahrbuch Grundschulforschung; Bd. 16) TI - Schnittfeld Schul- und Kindergartenentwicklung: Forschungsmethodologische Herausforderungen im Modellprojekt Kinderbildungshaus VL - 16 ER - TY - CHAP AU - Büker, Petra AU - Hüpping, Birgit ED - Hellmich, Frank ID - 19590 T2 - Bedingungen des Lehrens und Lernens in der Grundschule - Bilanz und Perspektiven (Jahrbuch Grundschulforschung; Bd. 16) TI - Sichtweisen, Handlungslogiken und Belastungserleben von Grundschullehrer/innen im Um-gang mit kultureller Vielfalt: Forschungsbefunde aus der Paderborner Professionsstudie Pro-LEG VL - 16 ER - TY - CHAP AU - Röhner, Charlotte AU - Miller, Susanne AU - Büker, Petra AU - al., et ED - Hellmich, Frank ID - 19591 T2 - Bedingungen des Lehrens und Lernens in der Grundschule- Bilanz und Perspektiven (Jahrbuch Grundschulforschung; Bd. 16) TI - Symposium "Neues Grundschullehramt" in NRW VL - 16 ER - TY - JOUR AB - Virtualization technology makes data centers more dynamic and easier to administrate. Today, cloud providers offer customers access to complex applications running on virtualized hardware. Nevertheless, big virtualized data centers become stochastic environments and the simplification on the user side leads to many challenges for the provider. He has to find cost-efficient configurations and has to deal with dynamic environments to ensure service level objectives (SLOs). We introduce a software solution that reduces the degree of human intervention to manage clouds. It is designed as a multi-agent system (MAS) and placed on top of the Infrastructure as a Service (IaaS) layer. Worker agents allocate resources, configure applications, check the feasibility of requests, and generate cost estimates. They are equipped with application specific knowledge allowing it to estimate the type and number of necessary resources. During runtime, a worker agent monitors the job and adapts its resources to ensure the specified quality of service—even in noisy clouds where the job instances are influenced by other jobs. They interact with a scheduler agent, which takes care of limited resources and does a cost-aware scheduling by assigning jobs to times with low costs. The whole architecture is self-optimizing and able to use public or private clouds. Building a private cloud needs to face the challenge to find a mapping of virtual machines (VMs) to hosts. We present a rule-based mapping algorithm for VMs. It offers an interface where policies can be defined and combined in a generic way. The algorithm performs the initial mapping at request time as well as a remapping during runtime. It deals with policy and infrastructure changes. An energy-aware scheduler and the availability of cheap resources provided by a spot market are analyzed. We evaluated our approach by building up an SaaS stack, which assigns resources in consideration of an energy function and that ensures SLOs of two different applications, a brokerage system and a high-performance computing software. Experiments were done on a real cloud system and by simulations. AU - Niehörster, Oliver AU - Simon, Jens AU - Brinkmann, André AU - Keller, Axel AU - Krüger, Jens ID - 1965 IS - 3 JF - Journal of Grid Computing TI - Cost-aware and SLO Fulfilling Software as a Service VL - 10 ER - TY - CONF AB - September 2012 AU - Büker, Petra ID - 19886 TI - Entwicklung einer gemeinsamen Bildungsdokumentation für KiTa und Grundschule: Chancen, Hürden und Gelingensbedingungen aus der Perspektive von Erzieherinnen und Grundschullehrer/innen. Vortrag an der 21. Jahrestagung der Kommission "Grundschulforschung und Pädagogik in der Primarstufe" der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Friedrich-Alexander Universität Erlangen Nürnberg ER - TY - CONF AB - September 2012 AU - Büker, Petra AU - Bunte, Nicola ID - 19887 TI - Qualitative Kinder-, Unterrichts- und Professionsforschung im Paderborner G-Lab: ein Beitrag zum forschenden Lernen im Grundschullehramt. Vortrag im Rahmen des Symposiums der Landesgruppe Grundschulpädagogik NRW: Forschendes Lernen in der neuen Lehrerausbildung. Konzepte und Projekte aus NRW. 21. Jahrestagung der Kommission "Grundschulforschung und Pädagogik in der Primarstufe" der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft. Friedrich-Alexander Universität Erlangen Nürnberg ER - TY - CONF AB - Juni 2012 AU - Büker, Petra AU - Bührmann, Thorsten ID - 19902 TI - Wie wird aus einer Arbeitsgruppe ein multiprofessionelles Team? Zu den methodologischen Herausforderungen der Prozessbegleitung von KiTa und Grundschule im Paderborner Modellprojekt "Kinderbildungshaus". Vortrag im Rahmen des ZNL Fachtages "Kindergarten und Grundschule: Voneinander und miteinander lernen". ZNL der Universität Ulm ER - TY - CONF AB - April 2012 AU - Büker, Petra ID - 19903 TI - Bildungsdokumentation im Übergang KiTa- Grundschule. Vortrag im Rahmen des Pädagogischen Tages zum Thema "Qualitätssicherung durch Bildungsdokumentation" im Rahmen des Modellprojektes Kinderbildungshaus. Paderborn ER - TY - CONF AB - April 2012 Zusammen mit Angelika Nitsche, Zentrum für schulpraktische Lehrerbildung AU - Büker, Petra AU - Nitsche, Angelika ID - 19905 TI - "Denk-Pausen" als Impulse zur biographischen Reflexion im Studium und Referendariat- ein praxiserprobtes Konzept zur Professionalisierung der Lehrerbildung. Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung "Ästhetisch-biographische Reflexion in Lehrerbildung und Schule" des Paderborner Forschungskollegs "Ästhetisches Lernen". Universität Paderborn ER -