@article{19525, author = {{Höke, Julia and Bührmann, Thorsten and Büker, Petra and Hummel, Rebecca and Meser, Kapriel and Miller, Susanne and Stölner, Robert}}, journal = {{Zeitschrift für Grundschulforschung}}, pages = {{91--106}}, title = {{{Bildungshäuser als "Dritter Raum" im Übergang zwischen Kita und Grundschule - Kritische Blicke auf ein Jahrzehnt Intensivkooperation}}}, volume = {{H. 1}}, year = {{2017}}, } @phdthesis{19604, author = {{Li, Shouwei}}, title = {{{Parallel fixed parameter tractable problems}}}, doi = {{10.17619/UNIPB/1-252}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{19759, author = {{Ditter, Jan and Wünsche, Marc and Meschut, Gerson and Wibbeke, Tim Michael}}, location = {{Shanghai}}, title = {{{Mechanical properties of repair welded joints for automobile body structures}}}, year = {{2017}}, } @article{19760, author = {{Meschut, Gerson and Ernstberger, Ludmila and Ditter, Jan}}, journal = {{Schweißen und Schneiden}}, number = {{9}}, title = {{{Anforderungsgerechte Analyse instationärer Zustände bei der Verarbeitung von Zweikomponentenklebstoff}}}, volume = {{69}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{19779, abstract = {{Angegebener Monat: Dezember 2017}}, author = {{Büker, Petra}}, title = {{{Bildungshäuser als interinstitutionelle Bildungsräume für Kinder und pädagogische Fachkräfte. Wie können Kinder, Fachkräfte und die Übergangsgestaltung von Kooperationen in Bildungshäusern profitieren? Keynote an der Netzwerktagung "Qualität vor Ort", einer Gemeinschaftsaktion der Deutschen Kinder- und Jugendstiftung (DKJS), des Bundesministeriums für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (BMFSFJ) und der Jacobs Foundation zur Stärkung frühkindlicher Bildung. Bildungshaus Hahle / Stade}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{19780, abstract = {{Februar und November 2017}}, author = {{Büker, Petra}}, title = {{{Inklusion vom Kind aus denken. Die neue Study-Edition für die Aus- und Weiterbildung von pädagogischen Fach- und Lehrkräften. Öffentliche Workshoptagung für Akteure aus Wissenschaft und Praxis. Universität Paderborn}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{19781, abstract = {{September 2017}}, author = {{Büker, Petra}}, title = {{{Partizipation von Kindergarten- und Grundschulkindern an Übergangsgestaltung, Übergangsforschung und am Transfer in optimierte Praxis. Erfahrungen aus einer Kinderbefragungsstudie im Rahmen des Modellprojekts "buddY". Beitrag im Rahmen des Symposiums: Perspektiven des Transfers von Forschungsbefunden im Übergang Kindergarten - Grundschule an der 26. Jahrestagung der Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe an der Universität Landau}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{19783, abstract = {{August 2017}}, author = {{Büker, Petra and Hüpping, Birgit}}, title = {{{Immigrant Children as ‘Experts’ of their Culture?! Addressing cultural diversity in kindergarten and primary education: children’s and teacher’s perspectives. Symposiumsbeitrag im Rahmen der 27 th EECERA conference - European Early Childhood Research Association. Universität Bologna, Italien}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{19786, abstract = {{Juli 2017}}, author = {{Büker, Petra}}, title = {{{Kinder stärken für das Aufwachsen in pluralen Lebenswelten. Keynote an der Schulanfangstagung des Instituts für Qualitätsentwicklung an Schulen Schleswig Holsteins (IQSH): Von Anfang an: Kinder stärken – Vielfältigkeit leben. Kiel}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{19787, abstract = {{In Kooperation mit dem Bildungsbüro Kind und Ko Paderborn sowie dem Jugendamt der Stadt Detmold. Juni 2017}}, author = {{Büker, Petra}}, title = {{{Kita und Grundschule auf dem Weg zur Partnerschaft: Was macht die Qualität der Kooperation aus? Einführungsvortrag im Rahmen der Auftaktveranstaltung zur Eröffnung des Weiterbildungsprogramms für pädagogische Fach- und Lehrkräfte zur Qualitätsentwicklung im Übergang mit dem Paderborner Qualitätsstern. In Kooperation mit dem Bildungsbüro Kind und Ko Paderborn sowie dem Jugendamt der Stadt Detmold}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{19788, abstract = {{März 2017}}, author = {{Büker, Petra}}, title = {{{Forschen – Irritieren – Reflektieren: Das Paderborner Zentrum für KinderBildungsForschung (KiBi-Z) unterstützt Studierende beim Lernen in der Praxis. Symposiumsbeitrag im Rahmen des 2. Internationalen Kongresses "Lernen in der Praxis - Professionalisierungsprozesse im Kontext schulpraktischer Studien in der Lehrerbildung" an der Ruhr-Universität Bochum}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{20134, author = {{Meyer, Sebastian and Meschut, Gerson and Behrens, Bernd-Arno and Hübner, Sven and Neumann, Andre}}, title = {{{Einbringen von Funktionselementen bei der Warmumformung von 22MnB5}}}, year = {{2017}}, } @article{20288, author = {{Folgar, Ribadas H. and Böddeker, T. and Chergui, A. and Ivanjko, Martin and Gili, F. and Behrens, S.}}, journal = {{Procedia Structural Integrity}}, pages = {{516--523}}, title = {{{Joining TWIP-Steel Simulation Models}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{20291, author = {{Böddeker, Tobias and Ivanjko, Martin and Chergui, Azeddine and Gili, Flavia and Behrens, Sabine and Runkel, Dirk and Mašek, Martin}}, booktitle = {{7. Fügetechnisches Gemeinschaftskolloquium}}, title = {{{JoiningTWIP – TWIP-steels for multi material design in automotive industry using low heat joining technologies II}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{20296, author = {{Günter, Heinrich and Janzen, Vitalij and Meschut, Gerson}}, booktitle = {{Tagungsband zum 7. Fügetechnischen Gemeinschaftskolloquium}}, location = {{Dresden}}, title = {{{Vorlochfreies Fügen stahlintensiver Leichtbaustrukturen durch vorkonfektioniertes und selbststanzendes Widerstandselementschweißen}}}, year = {{2017}}, } @techreport{2801, author = {{Kundisch, Dennis}}, pages = {{182--183}}, title = {{{Developing and Using an Audience Response System}}}, volume = {{60 (2)}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{28022, author = {{Bloh, Bea and van Ophuysen, Stefanie and Behrmann, Lars and Homt, Martina and Schürer, Sina}}, location = {{Münster}}, title = {{{„Ich kann das Forschungsgedöns ja doch gebrauchen!“ – Zur Konzeption und Evaluation der Lehrveranstaltungen im Praxissemester an der WWU Münster}}}, year = {{2017}}, } @misc{28231, author = {{Bodden, Eric and Dressler, Falko and Meyer auf der Heide, Friedhelm and Scheytt, Christoph and Trächtler, Ansgar}}, isbn = {{978-3-942647-88-5}}, publisher = {{Verlagsschriftenreihe des Heinz Nixdorf Instituts, Paderborn}}, title = {{{Intelligente technische Systeme}}}, volume = {{369}}, year = {{2017}}, } @phdthesis{28232, author = {{Kühn, Arnon Theodor}}, isbn = {{978-3-942647-89-2}}, publisher = {{Verlagsschriftenreihe des Heinz Nixdorf Instituts, Paderborn}}, title = {{{Systematik zur Release-Planung intelligenter technischer Systeme}}}, volume = {{370}}, year = {{2017}}, } @article{28345, author = {{Grimminger-Seidensticker, Elke and Möhwald, Aiko Julia}}, issn = {{1740-8989}}, journal = {{Physical Education and Sport Pedagogy}}, number = {{5}}, pages = {{445--458}}, title = {{{Intercultural education in physical education: results of a quasi-experimental intervention study with secondary school students}}}, doi = {{10.1080/17408989.2016.1225030}}, volume = {{22}}, year = {{2017}}, } @article{28348, abstract = {{This article explores the interplay between learners’ linguistic and personal objectives as well as evaluations of their achievements in study-abroad contexts, an area that has thus far remained widely unexplored given the prevalence of product-oriented, outcomes-based research. The study draws on the case of one Canadian student of German who studied abroad at a German university for one year. To adopt an emic perspective, the data gained from a learning history questionnaire, semi-structured interviews, and e-journals were analyzed and interpreted within the framework of narrative analysis. The results show not only that learners’ sojourn objectives may be complex, dynamic, and contradictory in nature but also that they need to be examined beyond their face value, as they are entangled with learners’ negotiations of desirable subject positions and attempts to integrate their sojourn experiences, successes, and frustrations in a coherent and positive life narrative.}}, author = {{Müller, Mareike}}, issn = {{0008-4506}}, journal = {{The Canadian Modern Language Review}}, keywords = {{individual differences, learner beliefs, narrative analysis, sojourn objectives and evaluations, study abroad}}, number = {{1}}, pages = {{24--47}}, title = {{{“As a person, I feel I’ve changed pretty immensely”: Sojourners’ aspirations and self-perceived achievements}}}, doi = {{10.3138/cmlr.3319}}, volume = {{73}}, year = {{2017}}, } @article{28354, abstract = {{This paper discusses the findings of an empirical study that explores the relationship between study-abroad experiences, learner identity, and pronunciation. We argue that the role of pronunciation as a personal domain of meaning-making warrants more attention than it has hitherto received. To this end, we investigate the narratives of Canadian learners, studying abroad in Germany, in relation to discourses of language learning, culture, and identity, using a Critical Discourse Analysis approach. Our data, which we gained from semi-structured interviews and e-journals, shows that learners’ perceptions of pronunciation are closely linked to their views of the native-speaker ideal, impacting their self-constructions and interpretations of learning experience. In conclusion, we argue for a more differentiated understanding of pronunciation and its implications for language teaching and study abroad.}}, author = {{Müller, Mareike and Schmenk, Barbara}}, issn = {{0802-6106}}, journal = {{International Journal of Applied Linguistics}}, keywords = {{learner identity, study abroad, pronunciation, native-speaker ideal, critical discourse analysis}}, number = {{1}}, pages = {{132--151}}, title = {{{Narrating the sound of self: The role of pronunciation in learners’ self-constructions in study-abroad contexts}}}, doi = {{10.1111/ijal.12109}}, volume = {{27}}, year = {{2017}}, } @misc{28359, author = {{Gausemeier, Jürgen}}, isbn = {{978-3-942647-93-9}}, publisher = {{Verlagsschriftenreihe des Heinz Nixdorf Instituts, Paderborn}}, title = {{{Vorausschau und Technologieplanung. 13. Symposium für Vorausschau und Technologieplanung, Heinz Nixdorf Institut, 23. und 24. November 2017}}}, volume = {{374}}, year = {{2017}}, } @inbook{28420, author = {{Homt, Martina and van Ophuysen, Stefanie}}, booktitle = {{Schulpraktische Lehrerprofessionalisierung als Ort der Zusammenarbeit}}, editor = {{Pilypaityte, Lina and Siller, Hans-Stefan}}, pages = {{255--260}}, publisher = {{Springer VS}}, title = {{{Gelingensbedingungen für den Aufbau einer forschenden Grundhaltung im Praxissemester – eine qualitative vergleichende Fallstudie}}}, doi = {{10.1007/978-3-658-17086-8_19}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{28430, author = {{Homt, Martina and van Ophuysen, Stefanie}}, title = {{{Forschendes Lernen im Praxissemester – Der universitäre und schulische Kontext}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{28431, author = {{Homt, Martina}}, title = {{{Gelingensbedingungen für den Aufbau einer forschenden Grundhaltung im Praxissemester – eine qualitative vergleichende Fallstudie}}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{2851, author = {{Markarian, Christine}}, booktitle = {{International Conference on Operations Research (OR)}}, location = {{Berlin}}, title = {{{Leasing with Uncertainty}}}, doi = {{10.1007/978-3-319-89920-6_57}}, year = {{2017}}, } @article{2856, abstract = {{Taxi ridesharing1 (TRS) is an advanced form of urban transportation that matches separate ride requests with similar spatio-temporal characteristics to a jointly used taxi. As collaborative consumption, TRS saves customers money, enables taxi companies to economize use of their resources, and lowers greenhouse gas emissions. We develop a one-to-one TRS approach that matches rides with similar start and end points. We evaluate our approach by analyzing an open dataset of > 5 million taxi trajectories in New York City. Our empirical analysis reveals that the proposed approach matches up to 48.34% of all taxi rides, saving 2,892,036 km of travel distance, 231,362.89 l of gas, and 532,134.64 kg of CO2 emissions per week. Compared to many-to-many TRS approaches, our approach is competitive, simpler to implement and operate, and poses less rigid assumptions on data availability and customer acceptance.}}, author = {{Barann, Benjamin and Beverungen, Daniel and Müller, Oliver}}, journal = {{Decision Support Systems}}, keywords = {{Taxi ridesharing Collaborative consumption Transportation Open data Sustainability Shared mobility}}, pages = {{86----95}}, title = {{{An open-data approach for quantifying the potential of taxi ridesharing}}}, doi = {{10.1016/j.dss.2017.05.008}}, year = {{2017}}, } @inproceedings{2860, abstract = {{Although many methods have been proposed for engineering services and customer solutions, most of these approaches give little consideration to recombinant service innovation. In an age of smart products and smart data, we can, however, expect that many of future service innovations need to be based on adding, transferring, dissociating, and associating existing value propositions. The purpose of this paper is to outline what properties constitute recombinant service innovation and to identify if current service engineering approaches fulfill these properties. Based on a conceptual in-depth analysis of 24 service engineering methods, we identify that most methods focus on designing value propositions instead of service systems, view service independent of physical goods, are linear or iterative, and incompletely address the mechanisms of recombinant innovation. We discuss how these deficiencies can be remedied and propose a first conceptual model of a revised se rvice system engineering approach.}}, author = {{Beverungen, Daniel and Lüttenberg, Hedda and Wolf, Verena}}, booktitle = {{Proceedings der 13. Internationalen Tagung Wirtschaftsinformatik (WI 2017)}}, editor = {{Leimeister, Jan Marco and Brenner, Walter}}, keywords = {{Service engineering, recombinant innovation, (product - )service system, literature analysis, new service development}}, location = {{St. Gallen, Switzerland}}, pages = {{136--150}}, title = {{{Recombinant Service System Engineering}}}, year = {{2017}}, } @article{28624, author = {{Eickelmann, Birgit and Drossel, Kerstin}}, journal = {{Dreizehn – Zeitschrift für Jugendsozialarbeit}}, pages = {{24--29}}, title = {{{Digitale Bildung – eine neue Perspektive auf Bildungsgerechtigkeit?}}}, volume = {{18}}, year = {{2017}}, } @inbook{28626, author = {{Gerick, Julia and Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried}}, booktitle = {{Individualisierung im Grundschulunterricht: Anspruch, Realisierung und Risiken }}, editor = {{Heinzel, Friederike and Koch, Katja}}, pages = {{131--136}}, publisher = {{Springer}}, title = {{{Zum Stellenwert neuer Technologien für die individuelle Förderung im Deutschunterricht in der Grundschule}}}, volume = {{21}}, year = {{2017}}, } @article{28627, author = {{Eickelmann, Birgit}}, journal = {{Tertium Comparationis. Journal für International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft}}, number = {{1}}, pages = {{47--61}}, title = {{{Computational Thinking als internationales Zusatzmodul zu ICILS 2018 – Konzeptionierung und Perspektiven für die empirische Bildungsforschung}}}, volume = {{23}}, year = {{2017}}, } @article{28628, author = {{Eickelmann, Birgit}}, journal = {{Neue Deutsche Schule. Die Zeitschrift der Bildungsgewerkschaft}}, number = {{14}}, title = {{{Digitalisierung. Neue Herausforderungen für Schulen und Schulaufsicht}}}, volume = {{9}}, year = {{2017}}, } @article{28629, author = {{Eickelmann, Birgit}}, journal = {{Zeitschrift Schul-Management}}, number = {{5}}, pages = {{15--19}}, title = {{{Digitale Kompetenzen im internationalen Vergleich. Welche Impulse geben die Studien ICILS 2013 und ICILS 2018?}}}, volume = {{48}}, year = {{2017}}, } @article{28630, author = {{Eickelmann, Birgit}}, journal = {{Basisartikel im Heft 'Digitalisierung in der Schule'. Lernende Schule}}, number = {{79}}, pages = {{4--9}}, title = {{{Lernende Schulen in der digitalen Welt – Herausforderungen und Perspektiven}}}, volume = {{20}}, year = {{2017}}, } @book{28631, author = {{Eickelmann, Birgit}}, publisher = {{Friedrich-Ebert-Stiftung}}, title = {{{Kompetenzen in der digitalen Welt. Konzepte und Perspektiven}}}, year = {{2017}}, } @inbook{28633, author = {{Eickelmann, Birgit and Gerick, Julia}}, booktitle = {{Lehren und Lernen mit digitalen Medien. Strategien, internationale Trends und pädagogische Orientierungen}}, editor = {{Scheiter, Katharina and Riecke-Baulecke, Thomas}}, pages = {{54--81}}, publisher = {{Oldenbourg}}, title = {{{Lehren und Lernen mit digitalen Medien - Zielsetzungen, Rahmenbedingungen und Implikationen für die Schulentwicklung}}}, volume = {{4}}, year = {{2017}}, } @inbook{28650, author = {{Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Bildung im Digitalen Zeitalter - Bilanz und Perspektiven}}, editor = {{Nixdorf MuseumsForum, Heinz}}, pages = {{24--45}}, publisher = {{HNF}}, title = {{{Computer Literacy im schulischen Kontext – eine internationale Perspektive}}}, year = {{2017}}, } @article{28651, author = {{Eickelmann, Birgit and Drossel, Kerstin}}, journal = {{Medienimpulse}}, title = {{{Computer- und informationsbezogene Kompetenzen in der IEA-Studie ICILS 2013 und der Zusammenhang mit der Lesekompetenz}}}, doi = {{10.21243/mi-04-17-08}}, volume = {{4}}, year = {{2017}}, } @misc{28652, author = {{Gerick, Julia and Eickelmann, Birgit}}, publisher = {{Universität Hamburg/Universität Paderborn}}, title = {{{Abschlussbericht im Rahmen der wissenschaftlichen Begleitung der Evaluation des Projekts „Lernen mit digitalen Medien“ in Schleswig-Holstein}}}, year = {{2017}}, } @article{28653, author = {{Gerick, Julia and Eickelmann, Birgit and Rolff, Hans-Günter}}, journal = {{Journal für Schulentwicklung}}, number = {{3}}, pages = {{5--7}}, title = {{{Digitale Medien in Schule und Unterricht – Herausforderungen für die Schulentwicklung}}}, volume = {{21}}, year = {{2017}}, } @article{28655, author = {{Gerick, Julia and Eickelmann, Birgit and Ramm, Gesa and Kühn, Thore-Olaf}}, journal = {{Journal für Schulentwicklung}}, number = {{3}}, pages = {{8--14}}, title = {{{Gelingensbedingungen für den Transfer schulischer Innovationen mit digitalen Medien. Ergebnisse aus einem Modellprojekt}}}, volume = {{21}}, year = {{2017}}, } @article{28656, author = {{Eickelmann, Birgit}}, journal = {{Journal für Schulentwicklung}}, number = {{3}}, pages = {{49--52}}, title = {{{Schulische Medienkonzepte als Instrument der Schulentwicklung}}}, volume = {{21}}, year = {{2017}}, } @misc{28658, booktitle = {{Journal für Schulentwicklung}}, editor = {{Gerick, Julia and Eickelmann, Birgit and Kühn, Thore-Olaf}}, title = {{{Digitale Medien in Schule und Unterricht. Herausforderungen für die Schulentwicklung [Themenheft]}}}, year = {{2017}}, } @inbook{28659, author = {{Eickelmann, Birgit and Lorenz, Ramona and Endberg, Manuela}}, booktitle = {{Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich und Trends von 2015 bis 2017}}, editor = {{Lorenz, Ramona and Bos, Wilfried and Endberg, Manuela and Eickelmann, Birgit and Grafe, Silke and Vahrenhold, Jan}}, pages = {{231--260}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Lernaktivitäten mit digitalen Medien im Fachunterricht der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer}}}, year = {{2017}}, } @inbook{28663, author = {{Lorenz, Ramona and Endberg, Manuela and Eickelmann, Birgit}}, booktitle = {{Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich und Trends von 2015 bis 2017}}, editor = {{Lorenz, Ramona and Bos, Wilfried and Endberg, Manuela and Eickelmann, Birgit and Grafe, Silke and Vahrenhold, Jan}}, pages = {{84--121}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Unterrichtliche Nutzung digitaler Medien durch Lehrpersonen in der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich und im Trend von 2015 bis 2017}}}, year = {{2017}}, } @book{28665, editor = {{Lorenz, Ramona and Bos, Wilfried and Endberg, Manuela and Eickelmann, Birgit and Grafe, Silke and Vahrenhold, Jan}}, publisher = {{Waxmann}}, title = {{{Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich und Trends von 2015 bis 2017}}}, year = {{2017}}, } @article{28669, author = {{Gerick, Julia and Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried}}, issn = {{2196-0739}}, journal = {{Large-scale Assessments in Education}}, number = {{1}}, pages = {{1--13}}, title = {{{School-level predictors for the use of ICT in schools and students’ CIL in international comparison}}}, doi = {{10.1186/s40536-017-0037-7}}, volume = {{5}}, year = {{2017}}, } @article{28670, author = {{Drossel, Kerstin and Eickelmann, Birgit and Gerick, Julia}}, issn = {{1360-2357}}, journal = {{Education and Information Technologies}}, number = {{2}}, pages = {{551--573}}, title = {{{Predictors of teachers’ use of ICT in school – the relevance of school characteristics, teachers’ attitudes and teacher collaboration}}}, doi = {{10.1007/s10639-016-9476-y}}, volume = {{22}}, year = {{2017}}, } @article{28671, author = {{Eickelmann, Birgit and Gerick, Julia and Koop, Christian}}, issn = {{1360-2357}}, journal = {{Education and Information Technologies}}, number = {{4}}, pages = {{1527--1551}}, title = {{{ICT use in mathematics lessons and the mathematics achievement of secondary school students by international comparison: Which role do school level factors play?}}}, doi = {{10.1007/s10639-016-9498-5}}, volume = {{22}}, year = {{2017}}, }