---
_id: '28653'
author:
- first_name: Julia
full_name: Gerick, Julia
last_name: Gerick
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
- first_name: Hans-Günter
full_name: Rolff, Hans-Günter
last_name: Rolff
citation:
ama: Gerick J, Eickelmann B, Rolff H-G. Digitale Medien in Schule und Unterricht
– Herausforderungen für die Schulentwicklung. Journal für Schulentwicklung.
2017;21(3):5-7.
apa: Gerick, J., Eickelmann, B., & Rolff, H.-G. (2017). Digitale Medien in Schule
und Unterricht – Herausforderungen für die Schulentwicklung. Journal für Schulentwicklung,
21(3), 5–7.
bibtex: '@article{Gerick_Eickelmann_Rolff_2017, title={Digitale Medien in Schule
und Unterricht – Herausforderungen für die Schulentwicklung}, volume={21}, number={3},
journal={Journal für Schulentwicklung}, author={Gerick, Julia and Eickelmann,
Birgit and Rolff, Hans-Günter}, year={2017}, pages={5–7} }'
chicago: 'Gerick, Julia, Birgit Eickelmann, and Hans-Günter Rolff. “Digitale Medien
in Schule und Unterricht – Herausforderungen für die Schulentwicklung.” Journal
für Schulentwicklung 21, no. 3 (2017): 5–7.'
ieee: J. Gerick, B. Eickelmann, and H.-G. Rolff, “Digitale Medien in Schule und
Unterricht – Herausforderungen für die Schulentwicklung,” Journal für Schulentwicklung,
vol. 21, no. 3, pp. 5–7, 2017.
mla: Gerick, Julia, et al. “Digitale Medien in Schule und Unterricht – Herausforderungen
für die Schulentwicklung.” Journal für Schulentwicklung, vol. 21, no. 3,
2017, pp. 5–7.
short: J. Gerick, B. Eickelmann, H.-G. Rolff, Journal für Schulentwicklung 21 (2017)
5–7.
date_created: 2021-12-12T12:46:55Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:13Z
ddc:
- '370'
department:
- _id: '462'
file:
- access_level: closed
content_type: application/pdf
creator: sschall
date_created: 2021-12-12T12:46:49Z
date_updated: 2021-12-12T12:46:49Z
file_id: '28654'
file_name: 5621_jse_2017-03_Editorial.pdf
file_size: 643552
relation: main_file
success: 1
file_date_updated: 2021-12-12T12:46:49Z
has_accepted_license: '1'
intvolume: ' 21'
issue: '3'
language:
- iso: ger
page: 5-7
publication: Journal für Schulentwicklung
status: public
title: Digitale Medien in Schule und Unterricht – Herausforderungen für die Schulentwicklung
type: journal_article
user_id: '50923'
volume: 21
year: '2017'
...
---
_id: '28655'
author:
- first_name: Julia
full_name: Gerick, Julia
last_name: Gerick
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
- first_name: Gesa
full_name: Ramm, Gesa
last_name: Ramm
- first_name: Thore-Olaf
full_name: Kühn, Thore-Olaf
last_name: Kühn
citation:
ama: Gerick J, Eickelmann B, Ramm G, Kühn T-O. Gelingensbedingungen für den Transfer
schulischer Innovationen mit digitalen Medien. Ergebnisse aus einem Modellprojekt.
Journal für Schulentwicklung. 2017;21(3):8-14.
apa: Gerick, J., Eickelmann, B., Ramm, G., & Kühn, T.-O. (2017). Gelingensbedingungen
für den Transfer schulischer Innovationen mit digitalen Medien. Ergebnisse aus
einem Modellprojekt. Journal für Schulentwicklung, 21(3), 8–14.
bibtex: '@article{Gerick_Eickelmann_Ramm_Kühn_2017, title={Gelingensbedingungen
für den Transfer schulischer Innovationen mit digitalen Medien. Ergebnisse aus
einem Modellprojekt}, volume={21}, number={3}, journal={Journal für Schulentwicklung},
author={Gerick, Julia and Eickelmann, Birgit and Ramm, Gesa and Kühn, Thore-Olaf},
year={2017}, pages={8–14} }'
chicago: 'Gerick, Julia, Birgit Eickelmann, Gesa Ramm, and Thore-Olaf Kühn. “Gelingensbedingungen
für den Transfer schulischer Innovationen mit digitalen Medien. Ergebnisse aus
einem Modellprojekt.” Journal für Schulentwicklung 21, no. 3 (2017): 8–14.'
ieee: J. Gerick, B. Eickelmann, G. Ramm, and T.-O. Kühn, “Gelingensbedingungen für
den Transfer schulischer Innovationen mit digitalen Medien. Ergebnisse aus einem
Modellprojekt,” Journal für Schulentwicklung, vol. 21, no. 3, pp. 8–14,
2017.
mla: Gerick, Julia, et al. “Gelingensbedingungen für den Transfer schulischer Innovationen
mit digitalen Medien. Ergebnisse aus einem Modellprojekt.” Journal für Schulentwicklung,
vol. 21, no. 3, 2017, pp. 8–14.
short: J. Gerick, B. Eickelmann, G. Ramm, T.-O. Kühn, Journal für Schulentwicklung
21 (2017) 8–14.
date_created: 2021-12-12T12:50:22Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:13Z
department:
- _id: '462'
intvolume: ' 21'
issue: '3'
language:
- iso: ger
page: 8-14
publication: Journal für Schulentwicklung
status: public
title: Gelingensbedingungen für den Transfer schulischer Innovationen mit digitalen
Medien. Ergebnisse aus einem Modellprojekt
type: journal_article
user_id: '50923'
volume: 21
year: '2017'
...
---
_id: '28656'
author:
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
citation:
ama: Eickelmann B. Schulische Medienkonzepte als Instrument der Schulentwicklung.
Journal für Schulentwicklung. 2017;21(3):49-52.
apa: Eickelmann, B. (2017). Schulische Medienkonzepte als Instrument der Schulentwicklung.
Journal für Schulentwicklung, 21(3), 49–52.
bibtex: '@article{Eickelmann_2017, title={Schulische Medienkonzepte als Instrument
der Schulentwicklung}, volume={21}, number={3}, journal={Journal für Schulentwicklung},
author={Eickelmann, Birgit}, year={2017}, pages={49–52} }'
chicago: 'Eickelmann, Birgit. “Schulische Medienkonzepte als Instrument der Schulentwicklung.”
Journal für Schulentwicklung 21, no. 3 (2017): 49–52.'
ieee: B. Eickelmann, “Schulische Medienkonzepte als Instrument der Schulentwicklung,”
Journal für Schulentwicklung, vol. 21, no. 3, pp. 49–52, 2017.
mla: Eickelmann, Birgit. “Schulische Medienkonzepte als Instrument der Schulentwicklung.”
Journal für Schulentwicklung, vol. 21, no. 3, 2017, pp. 49–52.
short: B. Eickelmann, Journal für Schulentwicklung 21 (2017) 49–52.
date_created: 2021-12-12T12:51:27Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:13Z
department:
- _id: '462'
intvolume: ' 21'
issue: '3'
language:
- iso: ger
page: 49-52
publication: Journal für Schulentwicklung
status: public
title: Schulische Medienkonzepte als Instrument der Schulentwicklung
type: journal_article
user_id: '50923'
volume: 21
year: '2017'
...
---
_id: '28658'
citation:
ama: Gerick J, Eickelmann B, Kühn T-O, eds. Digitale Medien in Schule und Unterricht.
Herausforderungen für die Schulentwicklung [Themenheft].; 2017.
apa: Digitale Medien in Schule und Unterricht. Herausforderungen für die Schulentwicklung
[Themenheft]. (2017). In J. Gerick, B. Eickelmann, & T.-O. Kühn (Eds.), Journal
für Schulentwicklung.
bibtex: '@book{Gerick_Eickelmann_Kühn_2017, title={Digitale Medien in Schule und
Unterricht. Herausforderungen für die Schulentwicklung [Themenheft]}, journal={Journal
für Schulentwicklung}, year={2017} }'
chicago: Gerick, Julia, Birgit Eickelmann, and Thore-Olaf Kühn, eds. Digitale
Medien in Schule und Unterricht. Herausforderungen für die Schulentwicklung [Themenheft].
Journal für Schulentwicklung, 2017.
ieee: J. Gerick, B. Eickelmann, and T.-O. Kühn, Eds., Digitale Medien in Schule
und Unterricht. Herausforderungen für die Schulentwicklung [Themenheft]. 2017.
mla: Gerick, Julia, et al., editors. “Digitale Medien in Schule und Unterricht.
Herausforderungen für die Schulentwicklung [Themenheft].” Journal für Schulentwicklung,
2017.
short: J. Gerick, B. Eickelmann, T.-O. Kühn, eds., Digitale Medien in Schule und
Unterricht. Herausforderungen für die Schulentwicklung [Themenheft], 2017.
date_created: 2021-12-12T12:53:10Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:13Z
department:
- _id: '462'
editor:
- first_name: Julia
full_name: Gerick, Julia
last_name: Gerick
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
- first_name: Thore-Olaf
full_name: Kühn, Thore-Olaf
last_name: Kühn
language:
- iso: ger
publication: Journal für Schulentwicklung
status: public
title: Digitale Medien in Schule und Unterricht. Herausforderungen für die Schulentwicklung
[Themenheft]
type: journal_editor
user_id: '50923'
year: '2017'
...
---
_id: '28659'
author:
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
- first_name: Ramona
full_name: Lorenz, Ramona
last_name: Lorenz
- first_name: Manuela
full_name: Endberg, Manuela
last_name: Endberg
citation:
ama: 'Eickelmann B, Lorenz R, Endberg M. Lernaktivitäten mit digitalen Medien im
Fachunterricht der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich mit besonderem Fokus
auf MINT-Fächer. In: Lorenz R, Bos W, Endberg M, Eickelmann B, Grafe S, Vahrenhold
J, eds. Schule Digital – Der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung
in Der Sekundarstufe I Mit Besonderem Fokus Auf MINT-Fächer Im Bundesländervergleich
Und Trends von 2015 Bis 2017. Waxmann; 2017:231-260.'
apa: Eickelmann, B., Lorenz, R., & Endberg, M. (2017). Lernaktivitäten mit digitalen
Medien im Fachunterricht der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich mit besonderem
Fokus auf MINT-Fächer. In R. Lorenz, W. Bos, M. Endberg, B. Eickelmann, S. Grafe,
& J. Vahrenhold (Eds.), Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische
Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich
und Trends von 2015 bis 2017 (pp. 231–260). Waxmann.
bibtex: '@inbook{Eickelmann_Lorenz_Endberg_2017, place={Münster}, title={Lernaktivitäten
mit digitalen Medien im Fachunterricht der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich
mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer}, booktitle={Schule digital – der Länderindikator
2017. Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf
MINT-Fächer im Bundesländervergleich und Trends von 2015 bis 2017}, publisher={Waxmann},
author={Eickelmann, Birgit and Lorenz, Ramona and Endberg, Manuela}, editor={Lorenz,
Ramona and Bos, Wilfried and Endberg, Manuela and Eickelmann, Birgit and Grafe,
Silke and Vahrenhold, Jan}, year={2017}, pages={231–260} }'
chicago: 'Eickelmann, Birgit, Ramona Lorenz, and Manuela Endberg. “Lernaktivitäten
Mit Digitalen Medien Im Fachunterricht Der Sekundarstufe I Im Bundesländervergleich
Mit Besonderem Fokus Auf MINT-Fächer.” In Schule Digital – Der Länderindikator
2017. Schulische Medienbildung in Der Sekundarstufe I Mit Besonderem Fokus Auf
MINT-Fächer Im Bundesländervergleich Und Trends von 2015 Bis 2017, edited
by Ramona Lorenz, Wilfried Bos, Manuela Endberg, Birgit Eickelmann, Silke Grafe,
and Jan Vahrenhold, 231–60. Münster: Waxmann, 2017.'
ieee: 'B. Eickelmann, R. Lorenz, and M. Endberg, “Lernaktivitäten mit digitalen
Medien im Fachunterricht der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich mit besonderem
Fokus auf MINT-Fächer,” in Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische
Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich
und Trends von 2015 bis 2017, R. Lorenz, W. Bos, M. Endberg, B. Eickelmann,
S. Grafe, and J. Vahrenhold, Eds. Münster: Waxmann, 2017, pp. 231–260.'
mla: Eickelmann, Birgit, et al. “Lernaktivitäten Mit Digitalen Medien Im Fachunterricht
Der Sekundarstufe I Im Bundesländervergleich Mit Besonderem Fokus Auf MINT-Fächer.”
Schule Digital – Der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in Der
Sekundarstufe I Mit Besonderem Fokus Auf MINT-Fächer Im Bundesländervergleich
Und Trends von 2015 Bis 2017, edited by Ramona Lorenz et al., Waxmann, 2017,
pp. 231–60.
short: 'B. Eickelmann, R. Lorenz, M. Endberg, in: R. Lorenz, W. Bos, M. Endberg,
B. Eickelmann, S. Grafe, J. Vahrenhold (Eds.), Schule Digital – Der Länderindikator
2017. Schulische Medienbildung in Der Sekundarstufe I Mit Besonderem Fokus Auf
MINT-Fächer Im Bundesländervergleich Und Trends von 2015 Bis 2017, Waxmann, Münster,
2017, pp. 231–260.'
date_created: 2021-12-12T12:57:15Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:13Z
ddc:
- '370'
department:
- _id: '462'
editor:
- first_name: Ramona
full_name: Lorenz, Ramona
last_name: Lorenz
- first_name: Wilfried
full_name: Bos, Wilfried
last_name: Bos
- first_name: Manuela
full_name: Endberg, Manuela
last_name: Endberg
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
last_name: Eickelmann
- first_name: Silke
full_name: Grafe, Silke
last_name: Grafe
- first_name: Jan
full_name: Vahrenhold, Jan
last_name: Vahrenhold
file:
- access_level: closed
content_type: application/pdf
creator: sschall
date_created: 2021-12-12T12:57:04Z
date_updated: 2021-12-12T12:57:04Z
file_id: '28660'
file_name: 3699Volltext.pdf
file_size: 1842537
relation: main_file
success: 1
file_date_updated: 2021-12-12T12:57:04Z
has_accepted_license: '1'
language:
- iso: eng
page: 231-260
place: Münster
publication: Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in
der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich
und Trends von 2015 bis 2017
publisher: Waxmann
status: public
title: Lernaktivitäten mit digitalen Medien im Fachunterricht der Sekundarstufe I
im Bundesländervergleich mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer
type: book_chapter
user_id: '50923'
year: '2017'
...
---
_id: '28663'
author:
- first_name: Ramona
full_name: Lorenz, Ramona
last_name: Lorenz
- first_name: Manuela
full_name: Endberg, Manuela
last_name: Endberg
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
citation:
ama: 'Lorenz R, Endberg M, Eickelmann B. Unterrichtliche Nutzung digitaler Medien
durch Lehrpersonen in der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich und im Trend
von 2015 bis 2017. In: Lorenz R, Bos W, Endberg M, Eickelmann B, Grafe S, Vahrenhold
J, eds. Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung
in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich
und Trends von 2015 bis 2017. Waxmann; 2017:84-121.'
apa: Lorenz, R., Endberg, M., & Eickelmann, B. (2017). Unterrichtliche Nutzung
digitaler Medien durch Lehrpersonen in der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich
und im Trend von 2015 bis 2017. In R. Lorenz, W. Bos, M. Endberg, B. Eickelmann,
S. Grafe, & J. Vahrenhold (Eds.), Schule digital – der Länderindikator
2017. Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf
MINT-Fächer im Bundesländervergleich und Trends von 2015 bis 2017 (pp. 84–121).
Waxmann.
bibtex: '@inbook{Lorenz_Endberg_Eickelmann_2017, place={Münster}, title={Unterrichtliche
Nutzung digitaler Medien durch Lehrpersonen in der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich
und im Trend von 2015 bis 2017}, booktitle={Schule digital – der Länderindikator
2017. Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf
MINT-Fächer im Bundesländervergleich und Trends von 2015 bis 2017}, publisher={Waxmann},
author={Lorenz, Ramona and Endberg, Manuela and Eickelmann, Birgit}, editor={Lorenz,
Ramona and Bos, Wilfried and Endberg, Manuela and Eickelmann, Birgit and Grafe,
Silke and Vahrenhold, Jan}, year={2017}, pages={84–121} }'
chicago: 'Lorenz, Ramona, Manuela Endberg, and Birgit Eickelmann. “Unterrichtliche
Nutzung digitaler Medien durch Lehrpersonen in der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich
und im Trend von 2015 bis 2017.” In Schule digital – der Länderindikator 2017.
Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer
im Bundesländervergleich und Trends von 2015 bis 2017, edited by Ramona Lorenz,
Wilfried Bos, Manuela Endberg, Birgit Eickelmann, Silke Grafe, and Jan Vahrenhold,
84–121. Münster: Waxmann, 2017.'
ieee: 'R. Lorenz, M. Endberg, and B. Eickelmann, “Unterrichtliche Nutzung digitaler
Medien durch Lehrpersonen in der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich und
im Trend von 2015 bis 2017,” in Schule digital – der Länderindikator 2017.
Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer
im Bundesländervergleich und Trends von 2015 bis 2017, R. Lorenz, W. Bos,
M. Endberg, B. Eickelmann, S. Grafe, and J. Vahrenhold, Eds. Münster: Waxmann,
2017, pp. 84–121.'
mla: Lorenz, Ramona, et al. “Unterrichtliche Nutzung digitaler Medien durch Lehrpersonen
in der Sekundarstufe I im Bundesländervergleich und im Trend von 2015 bis 2017.”
Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in der
Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich
und Trends von 2015 bis 2017, edited by Ramona Lorenz et al., Waxmann, 2017,
pp. 84–121.
short: 'R. Lorenz, M. Endberg, B. Eickelmann, in: R. Lorenz, W. Bos, M. Endberg,
B. Eickelmann, S. Grafe, J. Vahrenhold (Eds.), Schule digital – der Länderindikator
2017. Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf
MINT-Fächer im Bundesländervergleich und Trends von 2015 bis 2017, Waxmann, Münster,
2017, pp. 84–121.'
date_created: 2021-12-12T13:09:05Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:15Z
ddc:
- '370'
department:
- _id: '462'
editor:
- first_name: Ramona
full_name: Lorenz, Ramona
last_name: Lorenz
- first_name: Wilfried
full_name: Bos, Wilfried
last_name: Bos
- first_name: Manuela
full_name: Endberg, Manuela
last_name: Endberg
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
last_name: Eickelmann
- first_name: Silke
full_name: Grafe, Silke
last_name: Grafe
- first_name: Jan
full_name: Vahrenhold, Jan
last_name: Vahrenhold
file:
- access_level: closed
content_type: application/pdf
creator: sschall
date_created: 2021-12-12T13:08:50Z
date_updated: 2021-12-12T13:08:50Z
file_id: '28664'
file_name: 3699Volltext.pdf
file_size: 1842537
relation: main_file
success: 1
file_date_updated: 2021-12-12T13:08:50Z
has_accepted_license: '1'
language:
- iso: ger
page: 84-121
place: Münster
publication: Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in
der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich
und Trends von 2015 bis 2017
publisher: Waxmann
status: public
title: Unterrichtliche Nutzung digitaler Medien durch Lehrpersonen in der Sekundarstufe
I im Bundesländervergleich und im Trend von 2015 bis 2017
type: book_chapter
user_id: '50923'
year: '2017'
...
---
_id: '28665'
citation:
ama: Lorenz R, Bos W, Endberg M, Eickelmann B, Grafe S, Vahrenhold J, eds. Schule
digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe
I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich und Trends von
2015 bis 2017. Waxmann; 2017.
apa: Lorenz, R., Bos, W., Endberg, M., Eickelmann, B., Grafe, S., & Vahrenhold,
J. (Eds.). (2017). Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung
in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich
und Trends von 2015 bis 2017. Waxmann.
bibtex: '@book{Lorenz_Bos_Endberg_Eickelmann_Grafe_Vahrenhold_2017, place={Münster},
title={Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in
der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich
und Trends von 2015 bis 2017}, publisher={Waxmann}, year={2017} }'
chicago: 'Lorenz, Ramona, Wilfried Bos, Manuela Endberg, Birgit Eickelmann, Silke
Grafe, and Jan Vahrenhold, eds. Schule digital – der Länderindikator 2017.
Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer
im Bundesländervergleich und Trends von 2015 bis 2017. Münster: Waxmann, 2017.'
ieee: 'R. Lorenz, W. Bos, M. Endberg, B. Eickelmann, S. Grafe, and J. Vahrenhold,
Eds., Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in
der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich
und Trends von 2015 bis 2017. Münster: Waxmann, 2017.'
mla: Lorenz, Ramona, et al., editors. Schule digital – der Länderindikator 2017.
Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer
im Bundesländervergleich und Trends von 2015 bis 2017. Waxmann, 2017.
short: R. Lorenz, W. Bos, M. Endberg, B. Eickelmann, S. Grafe, J. Vahrenhold, eds.,
Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe
I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich und Trends von
2015 bis 2017, Waxmann, Münster, 2017.
date_created: 2021-12-12T13:11:16Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:16Z
ddc:
- '370'
department:
- _id: '462'
editor:
- first_name: Ramona
full_name: Lorenz, Ramona
last_name: Lorenz
- first_name: Wilfried
full_name: Bos, Wilfried
last_name: Bos
- first_name: Manuela
full_name: Endberg, Manuela
last_name: Endberg
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
last_name: Eickelmann
- first_name: Silke
full_name: Grafe, Silke
last_name: Grafe
- first_name: Jan
full_name: Vahrenhold, Jan
last_name: Vahrenhold
file:
- access_level: closed
content_type: application/pdf
creator: sschall
date_created: 2021-12-12T13:10:54Z
date_updated: 2021-12-12T13:10:54Z
file_id: '28666'
file_name: 3699Volltext.pdf
file_size: 1842537
relation: main_file
success: 1
file_date_updated: 2021-12-12T13:10:54Z
has_accepted_license: '1'
language:
- iso: ger
place: Münster
publisher: Waxmann
status: public
title: Schule digital – der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in der
Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich und
Trends von 2015 bis 2017
type: book_editor
user_id: '50923'
year: '2017'
...
---
_id: '28669'
author:
- first_name: Julia
full_name: Gerick, Julia
last_name: Gerick
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
- first_name: Wilfried
full_name: Bos, Wilfried
last_name: Bos
citation:
ama: Gerick J, Eickelmann B, Bos W. School-level predictors for the use of ICT in
schools and students’ CIL in international comparison. Large-scale Assessments
in Education. 2017;5(1):1-13. doi:10.1186/s40536-017-0037-7
apa: Gerick, J., Eickelmann, B., & Bos, W. (2017). School-level predictors for
the use of ICT in schools and students’ CIL in international comparison. Large-Scale
Assessments in Education, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.1186/s40536-017-0037-7
bibtex: '@article{Gerick_Eickelmann_Bos_2017, title={School-level predictors for
the use of ICT in schools and students’ CIL in international comparison}, volume={5},
DOI={10.1186/s40536-017-0037-7},
number={1}, journal={Large-scale Assessments in Education}, author={Gerick, Julia
and Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried}, year={2017}, pages={1–13} }'
chicago: 'Gerick, Julia, Birgit Eickelmann, and Wilfried Bos. “School-Level Predictors
for the Use of ICT in Schools and Students’ CIL in International Comparison.”
Large-Scale Assessments in Education 5, no. 1 (2017): 1–13. https://doi.org/10.1186/s40536-017-0037-7.'
ieee: 'J. Gerick, B. Eickelmann, and W. Bos, “School-level predictors for the use
of ICT in schools and students’ CIL in international comparison,” Large-scale
Assessments in Education, vol. 5, no. 1, pp. 1–13, 2017, doi: 10.1186/s40536-017-0037-7.'
mla: Gerick, Julia, et al. “School-Level Predictors for the Use of ICT in Schools
and Students’ CIL in International Comparison.” Large-Scale Assessments in
Education, vol. 5, no. 1, 2017, pp. 1–13, doi:10.1186/s40536-017-0037-7.
short: J. Gerick, B. Eickelmann, W. Bos, Large-Scale Assessments in Education 5
(2017) 1–13.
date_created: 2021-12-12T13:18:05Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:16Z
department:
- _id: '462'
doi: 10.1186/s40536-017-0037-7
intvolume: ' 5'
issue: '1'
language:
- iso: eng
page: 1-13
publication: Large-scale Assessments in Education
publication_identifier:
issn:
- 2196-0739
publication_status: published
status: public
title: School-level predictors for the use of ICT in schools and students’ CIL in
international comparison
type: journal_article
user_id: '50923'
volume: 5
year: '2017'
...
---
_id: '28670'
author:
- first_name: Kerstin
full_name: Drossel, Kerstin
id: '48921'
last_name: Drossel
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
- first_name: Julia
full_name: Gerick, Julia
last_name: Gerick
citation:
ama: Drossel K, Eickelmann B, Gerick J. Predictors of teachers’ use of ICT in school
– the relevance of school characteristics, teachers’ attitudes and teacher collaboration.
Education and Information Technologies. 2017;22(2):551-573. doi:10.1007/s10639-016-9476-y
apa: Drossel, K., Eickelmann, B., & Gerick, J. (2017). Predictors of teachers’
use of ICT in school – the relevance of school characteristics, teachers’ attitudes
and teacher collaboration. Education and Information Technologies, 22(2),
551–573. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9476-y
bibtex: '@article{Drossel_Eickelmann_Gerick_2017, title={Predictors of teachers’
use of ICT in school – the relevance of school characteristics, teachers’ attitudes
and teacher collaboration}, volume={22}, DOI={10.1007/s10639-016-9476-y},
number={2}, journal={Education and Information Technologies}, author={Drossel,
Kerstin and Eickelmann, Birgit and Gerick, Julia}, year={2017}, pages={551–573}
}'
chicago: 'Drossel, Kerstin, Birgit Eickelmann, and Julia Gerick. “Predictors of
Teachers’ Use of ICT in School – the Relevance of School Characteristics, Teachers’
Attitudes and Teacher Collaboration.” Education and Information Technologies
22, no. 2 (2017): 551–73. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9476-y.'
ieee: 'K. Drossel, B. Eickelmann, and J. Gerick, “Predictors of teachers’ use of
ICT in school – the relevance of school characteristics, teachers’ attitudes and
teacher collaboration,” Education and Information Technologies, vol. 22,
no. 2, pp. 551–573, 2017, doi: 10.1007/s10639-016-9476-y.'
mla: Drossel, Kerstin, et al. “Predictors of Teachers’ Use of ICT in School – the
Relevance of School Characteristics, Teachers’ Attitudes and Teacher Collaboration.”
Education and Information Technologies, vol. 22, no. 2, 2017, pp. 551–73,
doi:10.1007/s10639-016-9476-y.
short: K. Drossel, B. Eickelmann, J. Gerick, Education and Information Technologies
22 (2017) 551–573.
date_created: 2021-12-12T13:19:16Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:16Z
department:
- _id: '462'
doi: 10.1007/s10639-016-9476-y
intvolume: ' 22'
issue: '2'
language:
- iso: eng
page: 551-573
publication: Education and Information Technologies
publication_identifier:
issn:
- 1360-2357
- 1573-7608
publication_status: published
status: public
title: Predictors of teachers’ use of ICT in school – the relevance of school characteristics,
teachers’ attitudes and teacher collaboration
type: journal_article
user_id: '50923'
volume: 22
year: '2017'
...
---
_id: '28671'
author:
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
- first_name: Julia
full_name: Gerick, Julia
last_name: Gerick
- first_name: Christian
full_name: Koop, Christian
last_name: Koop
citation:
ama: 'Eickelmann B, Gerick J, Koop C. ICT use in mathematics lessons and the mathematics
achievement of secondary school students by international comparison: Which role
do school level factors play? Education and Information Technologies. 2017;22(4):1527-1551.
doi:10.1007/s10639-016-9498-5'
apa: 'Eickelmann, B., Gerick, J., & Koop, C. (2017). ICT use in mathematics
lessons and the mathematics achievement of secondary school students by international
comparison: Which role do school level factors play? Education and Information
Technologies, 22(4), 1527–1551. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9498-5'
bibtex: '@article{Eickelmann_Gerick_Koop_2017, title={ICT use in mathematics lessons
and the mathematics achievement of secondary school students by international
comparison: Which role do school level factors play?}, volume={22}, DOI={10.1007/s10639-016-9498-5},
number={4}, journal={Education and Information Technologies}, author={Eickelmann,
Birgit and Gerick, Julia and Koop, Christian}, year={2017}, pages={1527–1551}
}'
chicago: 'Eickelmann, Birgit, Julia Gerick, and Christian Koop. “ICT Use in Mathematics
Lessons and the Mathematics Achievement of Secondary School Students by International
Comparison: Which Role Do School Level Factors Play?” Education and Information
Technologies 22, no. 4 (2017): 1527–51. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9498-5.'
ieee: 'B. Eickelmann, J. Gerick, and C. Koop, “ICT use in mathematics lessons and
the mathematics achievement of secondary school students by international comparison:
Which role do school level factors play?,” Education and Information Technologies,
vol. 22, no. 4, pp. 1527–1551, 2017, doi: 10.1007/s10639-016-9498-5.'
mla: 'Eickelmann, Birgit, et al. “ICT Use in Mathematics Lessons and the Mathematics
Achievement of Secondary School Students by International Comparison: Which Role
Do School Level Factors Play?” Education and Information Technologies,
vol. 22, no. 4, 2017, pp. 1527–51, doi:10.1007/s10639-016-9498-5.'
short: B. Eickelmann, J. Gerick, C. Koop, Education and Information Technologies
22 (2017) 1527–1551.
date_created: 2021-12-12T13:20:40Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:16Z
department:
- _id: '462'
doi: 10.1007/s10639-016-9498-5
intvolume: ' 22'
issue: '4'
language:
- iso: eng
page: 1527-1551
publication: Education and Information Technologies
publication_identifier:
issn:
- 1360-2357
- 1573-7608
publication_status: published
status: public
title: 'ICT use in mathematics lessons and the mathematics achievement of secondary
school students by international comparison: Which role do school level factors
play?'
type: journal_article
user_id: '50923'
volume: 22
year: '2017'
...
---
_id: '28672'
abstract:
- lang: eng
text: In the debate on the integration of information and communication
technologies (ICT) into schools, the beliefs and attitudes of teachers towards
ICT in teaching and learning have always been regarded as central criteria for
successful implementation of new technologies. In this context, a study in 2013
by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement,
IEA, provided insights into teachers’ beliefs regarding ICT and showed that perceptions
of the pedagogical advantages of technologies differ between countries. With regard
to this finding, this paper seeks to determine whether there is a typology of
teachers with different attitudes towards the potential of ICTs for learning.
This question is addressed by conducting latent class analyses on a sample of
teacher data from three European countries – the Czech Republic, Germany and Norway.
Furthermore, the paper investigates how the use of computers by teachers varies
between the groups to which these teachers can be assigned. In doing so the research
reported at hand connects, arguably for the first time, representative data on
teacher typologies of attitudes towards and beliefs about ICT in teaching and
learning with data on computer use in schools.
author:
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
- first_name: Mario
full_name: Vennemann, Mario
last_name: Vennemann
citation:
ama: Eickelmann B, Vennemann M. Teachers‘ attitudes and beliefs regarding ICT in
teaching and learning in European countries. European Educational Research
Journal. 2017;16(6):733-761. doi:10.1177/1474904117725899
apa: Eickelmann, B., & Vennemann, M. (2017). Teachers‘ attitudes and beliefs
regarding ICT in teaching and learning in European countries. European Educational
Research Journal, 16(6), 733–761. https://doi.org/10.1177/1474904117725899
bibtex: '@article{Eickelmann_Vennemann_2017, title={Teachers‘ attitudes and beliefs
regarding ICT in teaching and learning in European countries}, volume={16}, DOI={10.1177/1474904117725899},
number={6}, journal={European Educational Research Journal}, author={Eickelmann,
Birgit and Vennemann, Mario}, year={2017}, pages={733–761} }'
chicago: 'Eickelmann, Birgit, and Mario Vennemann. “Teachers‘ Attitudes and Beliefs
Regarding ICT in Teaching and Learning in European Countries.” European Educational
Research Journal 16, no. 6 (2017): 733–61. https://doi.org/10.1177/1474904117725899.'
ieee: 'B. Eickelmann and M. Vennemann, “Teachers‘ attitudes and beliefs regarding
ICT in teaching and learning in European countries,” European Educational Research
Journal, vol. 16, no. 6, pp. 733–761, 2017, doi: 10.1177/1474904117725899.'
mla: Eickelmann, Birgit, and Mario Vennemann. “Teachers‘ Attitudes and Beliefs Regarding
ICT in Teaching and Learning in European Countries.” European Educational Research
Journal, vol. 16, no. 6, 2017, pp. 733–61, doi:10.1177/1474904117725899.
short: B. Eickelmann, M. Vennemann, European Educational Research Journal 16 (2017)
733–761.
date_created: 2021-12-12T13:21:42Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:16Z
department:
- _id: '462'
doi: 10.1177/1474904117725899
intvolume: ' 16'
issue: '6'
language:
- iso: eng
page: 733-761
publication: European Educational Research Journal
publication_identifier:
issn:
- 1474-9041
- 1474-9041
publication_status: published
status: public
title: Teachers‘ attitudes and beliefs regarding ICT in teaching and learning in European
countries
type: journal_article
user_id: '50923'
volume: 16
year: '2017'
...
---
_id: '28673'
abstract:
- lang: eng
text: The International Computer and Information Literacy Study (ICILS
2013) provides, for the first time, information about students’ computer and information
literacy (CIL), as well as its acquisition, based on a computer-based test for
students and background questionnaires. Among the 21 education systems that participated
in ICILS 2013, there are 12 European countries, making secondary comparative in-depth
analyses at a European level particularly fruitful. Accordingly, while the four
articles in this Special Issue each deal with different topics and adopt different
methodologies, they all share a common element and provide European comparisons
in the ICILS context. The editorial in turn outlines the aim of the ICILS 2013
study and its relevance for European education research as well as its contextual
framework and approach to the measurement of students’ CIL. The potential and
challenges of such large-scale assessment studies are also discussed.
author:
- first_name: Julia
full_name: Gerick, Julia
last_name: Gerick
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
- first_name: Wilfried
full_name: Bos, Wilfried
last_name: Bos
citation:
ama: 'Gerick J, Eickelmann B, Bos W. The international computer and information
literacy study from a European perspective: Introduction to the Special Issue.
European Educational Research Journal. 2017;16(6):707-715. doi:10.1177/1474904117735417'
apa: 'Gerick, J., Eickelmann, B., & Bos, W. (2017). The international computer
and information literacy study from a European perspective: Introduction to the
Special Issue. European Educational Research Journal, 16(6), 707–715.
https://doi.org/10.1177/1474904117735417'
bibtex: '@article{Gerick_Eickelmann_Bos_2017, title={The international computer
and information literacy study from a European perspective: Introduction to the
Special Issue}, volume={16}, DOI={10.1177/1474904117735417},
number={6}, journal={European Educational Research Journal}, author={Gerick, Julia
and Eickelmann, Birgit and Bos, Wilfried}, year={2017}, pages={707–715} }'
chicago: 'Gerick, Julia, Birgit Eickelmann, and Wilfried Bos. “The International
Computer and Information Literacy Study from a European Perspective: Introduction
to the Special Issue.” European Educational Research Journal 16, no. 6
(2017): 707–15. https://doi.org/10.1177/1474904117735417.'
ieee: 'J. Gerick, B. Eickelmann, and W. Bos, “The international computer and information
literacy study from a European perspective: Introduction to the Special Issue,”
European Educational Research Journal, vol. 16, no. 6, pp. 707–715, 2017,
doi: 10.1177/1474904117735417.'
mla: 'Gerick, Julia, et al. “The International Computer and Information Literacy
Study from a European Perspective: Introduction to the Special Issue.” European
Educational Research Journal, vol. 16, no. 6, 2017, pp. 707–15, doi:10.1177/1474904117735417.'
short: J. Gerick, B. Eickelmann, W. Bos, European Educational Research Journal 16
(2017) 707–715.
date_created: 2021-12-12T13:24:15Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:16Z
department:
- _id: '462'
doi: 10.1177/1474904117735417
intvolume: ' 16'
issue: '6'
language:
- iso: eng
page: 707-715
publication: European Educational Research Journal
publication_identifier:
issn:
- 1474-9041
- 1474-9041
publication_status: published
status: public
title: 'The international computer and information literacy study from a European
perspective: Introduction to the Special Issue'
type: journal_article
user_id: '50923'
volume: 16
year: '2017'
...
---
_id: '28675'
author:
- first_name: Kerstin
full_name: Drossel, Kerstin
id: '48921'
last_name: Drossel
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
citation:
ama: 'Drossel K, Eickelmann B. The Use of Tablets in Secondary Schools and Its Relationship
with Computer Literacy. In: Tatnall A, Webb M, eds. Tomorrow’s Learning: Involving
Everyone. Learning with and about Technologies and Computing . Springer International
Publishing; 2017:114-124. doi:10.1007/978-3-319-74310-3_14'
apa: 'Drossel, K., & Eickelmann, B. (2017). The Use of Tablets in Secondary
Schools and Its Relationship with Computer Literacy. In A. Tatnall & M. Webb
(Eds.), Tomorrow’s learning: involving everyone. Learning with and about technologies
and computing (pp. 114–124). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-74310-3_14'
bibtex: '@inbook{Drossel_Eickelmann_2017, place={Cham}, title={The Use of Tablets
in Secondary Schools and Its Relationship with Computer Literacy}, DOI={10.1007/978-3-319-74310-3_14},
booktitle={Tomorrow’s learning: involving everyone. Learning with and about technologies
and computing }, publisher={Springer International Publishing}, author={Drossel,
Kerstin and Eickelmann, Birgit}, editor={Tatnall, Arthur and Webb, Mary}, year={2017},
pages={114–124} }'
chicago: 'Drossel, Kerstin, and Birgit Eickelmann. “The Use of Tablets in Secondary
Schools and Its Relationship with Computer Literacy.” In Tomorrow’s Learning:
Involving Everyone. Learning with and about Technologies and Computing , edited
by Arthur Tatnall and Mary Webb, 114–24. Cham: Springer International Publishing,
2017. https://doi.org/10.1007/978-3-319-74310-3_14.'
ieee: 'K. Drossel and B. Eickelmann, “The Use of Tablets in Secondary Schools and
Its Relationship with Computer Literacy,” in Tomorrow’s learning: involving
everyone. Learning with and about technologies and computing , A. Tatnall
and M. Webb, Eds. Cham: Springer International Publishing, 2017, pp. 114–124.'
mla: 'Drossel, Kerstin, and Birgit Eickelmann. “The Use of Tablets in Secondary
Schools and Its Relationship with Computer Literacy.” Tomorrow’s Learning:
Involving Everyone. Learning with and about Technologies and Computing , edited
by Arthur Tatnall and Mary Webb, Springer International Publishing, 2017, pp.
114–24, doi:10.1007/978-3-319-74310-3_14.'
short: 'K. Drossel, B. Eickelmann, in: A. Tatnall, M. Webb (Eds.), Tomorrow’s Learning:
Involving Everyone. Learning with and about Technologies and Computing , Springer
International Publishing, Cham, 2017, pp. 114–124.'
date_created: 2021-12-12T13:25:51Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:16Z
department:
- _id: '462'
doi: 10.1007/978-3-319-74310-3_14
editor:
- first_name: Arthur
full_name: Tatnall, Arthur
last_name: Tatnall
- first_name: Mary
full_name: Webb, Mary
last_name: Webb
language:
- iso: eng
page: 114-124
place: Cham
publication: 'Tomorrow''s learning: involving everyone. Learning with and about technologies
and computing '
publication_identifier:
issn:
- 1868-4238
- 1868-422X
publication_status: published
publisher: Springer International Publishing
status: public
title: The Use of Tablets in Secondary Schools and Its Relationship with Computer
Literacy
type: book_chapter
user_id: '50923'
year: '2017'
...
---
_id: '28676'
author:
- first_name: Birgit
full_name: Eickelmann, Birgit
id: '40387'
last_name: Eickelmann
citation:
ama: 'Eickelmann B. Schulische Medienkompetenzförderung. In: Gapski H, Oberle M,
Staufer W, eds. Medienkompetenz. Herausforderung für Politik, politische Bildung
und Medienbildung. Bundeszentrale für Politische Bildung; 2017:146-154.'
apa: Eickelmann, B. (2017). Schulische Medienkompetenzförderung. In H. Gapski, M.
Oberle, & W. Staufer (Eds.), Medienkompetenz. Herausforderung für Politik,
politische Bildung und Medienbildung (pp. 146–154). Bundeszentrale für Politische
Bildung.
bibtex: '@inbook{Eickelmann_2017, place={Bonn}, title={Schulische Medienkompetenzförderung},
booktitle={Medienkompetenz. Herausforderung für Politik, politische Bildung und
Medienbildung}, publisher={Bundeszentrale für Politische Bildung}, author={Eickelmann,
Birgit}, editor={Gapski, Harald and Oberle, Monika and Staufer, Walter}, year={2017},
pages={146–154} }'
chicago: 'Eickelmann, Birgit. “Schulische Medienkompetenzförderung.” In Medienkompetenz.
Herausforderung für Politik, politische Bildung und Medienbildung, edited
by Harald Gapski, Monika Oberle, and Walter Staufer, 146–54. Bonn: Bundeszentrale
für Politische Bildung, 2017.'
ieee: 'B. Eickelmann, “Schulische Medienkompetenzförderung,” in Medienkompetenz.
Herausforderung für Politik, politische Bildung und Medienbildung, H. Gapski,
M. Oberle, and W. Staufer, Eds. Bonn: Bundeszentrale für Politische Bildung, 2017,
pp. 146–154.'
mla: Eickelmann, Birgit. “Schulische Medienkompetenzförderung.” Medienkompetenz.
Herausforderung für Politik, politische Bildung und Medienbildung, edited
by Harald Gapski et al., Bundeszentrale für Politische Bildung, 2017, pp. 146–54.
short: 'B. Eickelmann, in: H. Gapski, M. Oberle, W. Staufer (Eds.), Medienkompetenz.
Herausforderung für Politik, politische Bildung und Medienbildung, Bundeszentrale
für Politische Bildung, Bonn, 2017, pp. 146–154.'
date_created: 2021-12-12T13:31:52Z
date_updated: 2022-01-06T06:58:17Z
ddc:
- '370'
department:
- _id: '462'
editor:
- first_name: Harald
full_name: Gapski, Harald
last_name: Gapski
- first_name: Monika
full_name: Oberle, Monika
last_name: Oberle
- first_name: Walter
full_name: Staufer, Walter
last_name: Staufer
file:
- access_level: closed
content_type: application/pdf
creator: sschall
date_created: 2021-12-12T13:31:32Z
date_updated: 2021-12-12T13:31:32Z
file_id: '28677'
file_name: 2_5_Eickelmann_Schulische_Medienkompetenzfoerderung_ba.pdf
file_size: 431934
relation: main_file
success: 1
file_date_updated: 2021-12-12T13:31:32Z
has_accepted_license: '1'
language:
- iso: ger
page: 146-154
place: Bonn
publication: Medienkompetenz. Herausforderung für Politik, politische Bildung und
Medienbildung
publisher: Bundeszentrale für Politische Bildung
status: public
title: Schulische Medienkompetenzförderung
type: book_chapter
user_id: '50923'
year: '2017'
...
---
_id: '24109'
author:
- first_name: Markus
full_name: Wiesener, Markus
last_name: Wiesener
- first_name: K.
full_name: Peters, K.
last_name: Peters
- first_name: Alexander
full_name: Taube, Alexander
last_name: Taube
- first_name: Adrian
full_name: Keller, Adrian
id: '48864'
last_name: Keller
orcid: 0000-0001-7139-3110
- first_name: Kay-Peter
full_name: Hoyer, Kay-Peter
id: '48411'
last_name: Hoyer
- first_name: Thomas
full_name: Niendorf, Thomas
last_name: Niendorf
- first_name: Guido
full_name: Grundmeier, Guido
id: '194'
last_name: Grundmeier
citation:
ama: Wiesener M, Peters K, Taube A, et al. Corrosion properties of bioresorbable
FeMn-Ag alloys prepared by selective laser melting. Materials and Corrosion.
Published online 2017:1028-1036. doi:10.1002/maco.201709478
apa: Wiesener, M., Peters, K., Taube, A., Keller, A., Hoyer, K.-P., Niendorf, T.,
& Grundmeier, G. (2017). Corrosion properties of bioresorbable FeMn-Ag alloys
prepared by selective laser melting. Materials and Corrosion, 1028–1036.
https://doi.org/10.1002/maco.201709478
bibtex: '@article{Wiesener_Peters_Taube_Keller_Hoyer_Niendorf_Grundmeier_2017, title={Corrosion
properties of bioresorbable FeMn-Ag alloys prepared by selective laser melting},
DOI={10.1002/maco.201709478},
journal={Materials and Corrosion}, author={Wiesener, Markus and Peters, K. and
Taube, Alexander and Keller, Adrian and Hoyer, Kay-Peter and Niendorf, Thomas
and Grundmeier, Guido}, year={2017}, pages={1028–1036} }'
chicago: Wiesener, Markus, K. Peters, Alexander Taube, Adrian Keller, Kay-Peter
Hoyer, Thomas Niendorf, and Guido Grundmeier. “Corrosion Properties of Bioresorbable
FeMn-Ag Alloys Prepared by Selective Laser Melting.” Materials and Corrosion,
2017, 1028–36. https://doi.org/10.1002/maco.201709478.
ieee: 'M. Wiesener et al., “Corrosion properties of bioresorbable FeMn-Ag
alloys prepared by selective laser melting,” Materials and Corrosion, pp.
1028–1036, 2017, doi: 10.1002/maco.201709478.'
mla: Wiesener, Markus, et al. “Corrosion Properties of Bioresorbable FeMn-Ag Alloys
Prepared by Selective Laser Melting.” Materials and Corrosion, 2017, pp.
1028–36, doi:10.1002/maco.201709478.
short: M. Wiesener, K. Peters, A. Taube, A. Keller, K.-P. Hoyer, T. Niendorf, G.
Grundmeier, Materials and Corrosion (2017) 1028–1036.
date_created: 2021-09-10T07:18:41Z
date_updated: 2022-01-06T06:56:07Z
department:
- _id: '9'
- _id: '158'
- _id: '302'
doi: 10.1002/maco.201709478
language:
- iso: eng
page: 1028-1036
publication: Materials and Corrosion
publication_identifier:
issn:
- 0947-5117
publication_status: published
status: public
title: Corrosion properties of bioresorbable FeMn-Ag alloys prepared by selective
laser melting
type: journal_article
user_id: '48411'
year: '2017'
...
---
_id: '24117'
author:
- first_name: Alexander
full_name: Taube, Alexander
last_name: Taube
- first_name: Wadim
full_name: Reschetnik, Wadim
last_name: Reschetnik
- first_name: Lorenz
full_name: Pauli, Lorenz
last_name: Pauli
- first_name: Kay-Peter
full_name: Hoyer, Kay-Peter
id: '48411'
last_name: Hoyer
- first_name: Gunter
full_name: Kullmer, Gunter
id: '291'
last_name: Kullmer
- first_name: Mirko
full_name: Schaper, Mirko
id: '43720'
last_name: Schaper
citation:
ama: 'Taube A, Reschetnik W, Pauli L, Hoyer K-P, Kullmer G, Schaper M. Numerische
und mechanische Untersuchung additiv gefertigter TiAl6V4 Gitterstrukturen. In:
Additive Fertigung von Bauteilen und Strukturen. Springer Vieweg; 2017.
doi:10.1007/978-3-658-17780-5_13'
apa: Taube, A., Reschetnik, W., Pauli, L., Hoyer, K.-P., Kullmer, G., & Schaper,
M. (2017). Numerische und mechanische Untersuchung additiv gefertigter TiAl6V4
Gitterstrukturen. In Additive Fertigung von Bauteilen und Strukturen. Springer
Vieweg. https://doi.org/10.1007/978-3-658-17780-5_13
bibtex: '@inbook{Taube_Reschetnik_Pauli_Hoyer_Kullmer_Schaper_2017, place={Wiesbaden},
title={Numerische und mechanische Untersuchung additiv gefertigter TiAl6V4 Gitterstrukturen},
DOI={10.1007/978-3-658-17780-5_13},
booktitle={Additive Fertigung von Bauteilen und Strukturen}, publisher={Springer
Vieweg}, author={Taube, Alexander and Reschetnik, Wadim and Pauli, Lorenz and
Hoyer, Kay-Peter and Kullmer, Gunter and Schaper, Mirko}, year={2017} }'
chicago: 'Taube, Alexander, Wadim Reschetnik, Lorenz Pauli, Kay-Peter Hoyer, Gunter
Kullmer, and Mirko Schaper. “Numerische und mechanische Untersuchung additiv gefertigter
TiAl6V4 Gitterstrukturen.” In Additive Fertigung von Bauteilen und Strukturen.
Wiesbaden: Springer Vieweg, 2017. https://doi.org/10.1007/978-3-658-17780-5_13.'
ieee: 'A. Taube, W. Reschetnik, L. Pauli, K.-P. Hoyer, G. Kullmer, and M. Schaper,
“Numerische und mechanische Untersuchung additiv gefertigter TiAl6V4 Gitterstrukturen,”
in Additive Fertigung von Bauteilen und Strukturen, Wiesbaden: Springer
Vieweg, 2017.'
mla: Taube, Alexander, et al. “Numerische und mechanische Untersuchung additiv gefertigter
TiAl6V4 Gitterstrukturen.” Additive Fertigung von Bauteilen und Strukturen,
Springer Vieweg, 2017, doi:10.1007/978-3-658-17780-5_13.
short: 'A. Taube, W. Reschetnik, L. Pauli, K.-P. Hoyer, G. Kullmer, M. Schaper,
in: Additive Fertigung von Bauteilen und Strukturen, Springer Vieweg, Wiesbaden,
2017.'
date_created: 2021-09-10T07:44:05Z
date_updated: 2022-01-06T06:56:07Z
department:
- _id: '9'
- _id: '158'
- _id: '143'
doi: 10.1007/978-3-658-17780-5_13
language:
- iso: ger
place: Wiesbaden
publication: Additive Fertigung von Bauteilen und Strukturen
publication_identifier:
isbn:
- 978-3-658-17779-9
- 978-3-658-17780-5
publication_status: published
publisher: Springer Vieweg
status: public
title: Numerische und mechanische Untersuchung additiv gefertigter TiAl6V4 Gitterstrukturen
type: book_chapter
user_id: '48411'
year: '2017'
...
---
_id: '24119'
author:
- first_name: Jan-Peter
full_name: Brüggemann, Jan-Peter
last_name: Brüggemann
- first_name: Wadim
full_name: Reschetnik, Wadim
last_name: Reschetnik
- first_name: Gunter
full_name: Kullmer, Gunter
id: '291'
last_name: Kullmer
- first_name: Hans Albert
full_name: Richard, Hans Albert
last_name: Richard
- first_name: Mehmet Esat
full_name: Aydinöz, Mehmet Esat
last_name: Aydinöz
- first_name: Kay-Peter
full_name: Hoyer, Kay-Peter
id: '48411'
last_name: Hoyer
- first_name: Mirko
full_name: Schaper, Mirko
id: '43720'
last_name: Schaper
citation:
ama: 'Brüggemann J-P, Reschetnik W, Kullmer G, et al. Optimierung der Werkstoffeigenschaften
von selektiv lasergeschmolzenem Alumi-nium 7075, . In: Deutscher Verband für Materialforschung
und -prüfung e.V., ed. DVM - Tagung - Bruchmechanische Werkstoff- Und Bauteilbewertung:
Beanspruchungsanalyse, Prüfmethoden Und Anwendungen. ; 2017:11-22.'
apa: 'Brüggemann, J.-P., Reschetnik, W., Kullmer, G., Richard, H. A., Aydinöz, M.
E., Hoyer, K.-P., & Schaper, M. (2017). Optimierung der Werkstoffeigenschaften
von selektiv lasergeschmolzenem Alumi-nium 7075, . In Deutscher Verband für Materialforschung
und -prüfung e.V. (Ed.), DVM - Tagung - Bruchmechanische Werkstoff- Und Bauteilbewertung:
Beanspruchungsanalyse, Prüfmethoden und Anwendungen (pp. 11–22).'
bibtex: '@inproceedings{Brüggemann_Reschetnik_Kullmer_Richard_Aydinöz_Hoyer_Schaper_2017,
place={Berlin}, title={Optimierung der Werkstoffeigenschaften von selektiv lasergeschmolzenem
Alumi-nium 7075, }, booktitle={DVM - Tagung - Bruchmechanische Werkstoff- Und
Bauteilbewertung: Beanspruchungsanalyse, Prüfmethoden und Anwendungen}, author={Brüggemann,
Jan-Peter and Reschetnik, Wadim and Kullmer, Gunter and Richard, Hans Albert and
Aydinöz, Mehmet Esat and Hoyer, Kay-Peter and Schaper, Mirko}, editor={Deutscher
Verband für Materialforschung und -prüfung e.V.}, year={2017}, pages={11–22} }'
chicago: 'Brüggemann, Jan-Peter, Wadim Reschetnik, Gunter Kullmer, Hans Albert Richard,
Mehmet Esat Aydinöz, Kay-Peter Hoyer, and Mirko Schaper. “Optimierung Der Werkstoffeigenschaften
von Selektiv Lasergeschmolzenem Alumi-Nium 7075, .” In DVM - Tagung - Bruchmechanische
Werkstoff- Und Bauteilbewertung: Beanspruchungsanalyse, Prüfmethoden Und Anwendungen,
edited by Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V., 11–22. Berlin,
2017.'
ieee: 'J.-P. Brüggemann et al., “Optimierung der Werkstoffeigenschaften von
selektiv lasergeschmolzenem Alumi-nium 7075, ,” in DVM - Tagung - Bruchmechanische
Werkstoff- Und Bauteilbewertung: Beanspruchungsanalyse, Prüfmethoden und Anwendungen,
2017, pp. 11–22.'
mla: 'Brüggemann, Jan-Peter, et al. “Optimierung Der Werkstoffeigenschaften von
Selektiv Lasergeschmolzenem Alumi-Nium 7075, .” DVM - Tagung - Bruchmechanische
Werkstoff- Und Bauteilbewertung: Beanspruchungsanalyse, Prüfmethoden Und Anwendungen,
edited by Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V., 2017, pp.
11–22.'
short: 'J.-P. Brüggemann, W. Reschetnik, G. Kullmer, H.A. Richard, M.E. Aydinöz,
K.-P. Hoyer, M. Schaper, in: Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung
e.V. (Ed.), DVM - Tagung - Bruchmechanische Werkstoff- Und Bauteilbewertung: Beanspruchungsanalyse,
Prüfmethoden Und Anwendungen, Berlin, 2017, pp. 11–22.'
conference:
name: 'DVM - Tagung - Bruchmechanische Werkstoff- Und Bauteilbewertung: Beanspruchungsanalyse,
Prüfmethoden und Anwendungen'
corporate_editor:
- Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V.
date_created: 2021-09-10T07:53:12Z
date_updated: 2022-01-06T06:56:07Z
department:
- _id: '9'
- _id: '158'
- _id: '143'
language:
- iso: eng
page: 11-22
place: Berlin
publication: 'DVM - Tagung - Bruchmechanische Werkstoff- Und Bauteilbewertung: Beanspruchungsanalyse,
Prüfmethoden und Anwendungen'
status: public
title: 'Optimierung der Werkstoffeigenschaften von selektiv lasergeschmolzenem Alumi-nium
7075, '
type: conference
user_id: '48411'
year: '2017'
...
---
_id: '24152'
author:
- first_name: Arunselvan
full_name: Ramaswamy, Arunselvan
id: '66937'
last_name: Ramaswamy
orcid: https://orcid.org/ 0000-0001-7547-8111
- first_name: Shalabh
full_name: Bhatnagar, Shalabh
last_name: Bhatnagar
citation:
ama: Ramaswamy A, Bhatnagar S. Analysis of gradient descent methods with nondiminishing
bounded errors. IEEE Transactions on Automatic Control. 2017;63(5):1465-1471.
apa: Ramaswamy, A., & Bhatnagar, S. (2017). Analysis of gradient descent methods
with nondiminishing bounded errors. IEEE Transactions on Automatic Control,
63(5), 1465–1471.
bibtex: '@article{Ramaswamy_Bhatnagar_2017, title={Analysis of gradient descent
methods with nondiminishing bounded errors}, volume={63}, number={5}, journal={IEEE
Transactions on Automatic Control}, publisher={IEEE}, author={Ramaswamy, Arunselvan
and Bhatnagar, Shalabh}, year={2017}, pages={1465–1471} }'
chicago: 'Ramaswamy, Arunselvan, and Shalabh Bhatnagar. “Analysis of Gradient Descent
Methods with Nondiminishing Bounded Errors.” IEEE Transactions on Automatic
Control 63, no. 5 (2017): 1465–71.'
ieee: A. Ramaswamy and S. Bhatnagar, “Analysis of gradient descent methods with
nondiminishing bounded errors,” IEEE Transactions on Automatic Control,
vol. 63, no. 5, pp. 1465–1471, 2017.
mla: Ramaswamy, Arunselvan, and Shalabh Bhatnagar. “Analysis of Gradient Descent
Methods with Nondiminishing Bounded Errors.” IEEE Transactions on Automatic
Control, vol. 63, no. 5, IEEE, 2017, pp. 1465–71.
short: A. Ramaswamy, S. Bhatnagar, IEEE Transactions on Automatic Control 63 (2017)
1465–1471.
date_created: 2021-09-10T10:19:40Z
date_updated: 2022-01-06T06:56:08Z
department:
- _id: '355'
extern: '1'
intvolume: ' 63'
issue: '5'
language:
- iso: eng
page: 1465-1471
publication: IEEE Transactions on Automatic Control
publisher: IEEE
status: public
title: Analysis of gradient descent methods with nondiminishing bounded errors
type: journal_article
user_id: '66937'
volume: 63
year: '2017'
...
---
_id: '24153'
author:
- first_name: Arunselvan
full_name: Ramaswamy, Arunselvan
id: '66937'
last_name: Ramaswamy
orcid: https://orcid.org/ 0000-0001-7547-8111
- first_name: Shalabh
full_name: Bhatnagar, Shalabh
last_name: Bhatnagar
citation:
ama: Ramaswamy A, Bhatnagar S. A generalization of the Borkar-Meyn theorem for stochastic
recursive inclusions. Mathematics of Operations Research. 2017;42(3):648-661.
apa: Ramaswamy, A., & Bhatnagar, S. (2017). A generalization of the Borkar-Meyn
theorem for stochastic recursive inclusions. Mathematics of Operations Research,
42(3), 648–661.
bibtex: '@article{Ramaswamy_Bhatnagar_2017, title={A generalization of the Borkar-Meyn
theorem for stochastic recursive inclusions}, volume={42}, number={3}, journal={Mathematics
of Operations Research}, publisher={INFORMS}, author={Ramaswamy, Arunselvan and
Bhatnagar, Shalabh}, year={2017}, pages={648–661} }'
chicago: 'Ramaswamy, Arunselvan, and Shalabh Bhatnagar. “A Generalization of the
Borkar-Meyn Theorem for Stochastic Recursive Inclusions.” Mathematics of Operations
Research 42, no. 3 (2017): 648–61.'
ieee: A. Ramaswamy and S. Bhatnagar, “A generalization of the Borkar-Meyn theorem
for stochastic recursive inclusions,” Mathematics of Operations Research,
vol. 42, no. 3, pp. 648–661, 2017.
mla: Ramaswamy, Arunselvan, and Shalabh Bhatnagar. “A Generalization of the Borkar-Meyn
Theorem for Stochastic Recursive Inclusions.” Mathematics of Operations Research,
vol. 42, no. 3, INFORMS, 2017, pp. 648–61.
short: A. Ramaswamy, S. Bhatnagar, Mathematics of Operations Research 42 (2017)
648–661.
date_created: 2021-09-10T10:21:02Z
date_updated: 2022-01-06T06:56:08Z
department:
- _id: '355'
extern: '1'
intvolume: ' 42'
issue: '3'
language:
- iso: eng
page: 648-661
publication: Mathematics of Operations Research
publisher: INFORMS
status: public
title: A generalization of the Borkar-Meyn theorem for stochastic recursive inclusions
type: journal_article
user_id: '66937'
volume: 42
year: '2017'
...
---
_id: '24215'
abstract:
- lang: eng
text: "Wireless Sensor Networks (WSN) consist of large number of distributed sensors
nodes which are able to sense, \r\nread and transmit physical measurements such
as temperature, humidity and pressure over wireless \r\ncommunication links. WSN
nodes are often powered by batteries or can use energy harvesting methods from
\r\nenvironmental energy sources. One of the major challenges in the design of
WSN nodes is the high level of \r\npower dissipation for sensing, processing and
communication. Operating at low-power levels reduces \r\nmaintenance effort for
periodic battery replacement or can even provide unlimited operation by means
of energy \r\nharvesting. Since the communication process is the most power hungry
process, ultra-low-power wireless \r\ncommunication is an enabler for network
applications such as cyber-physical systems, Internet-of-Things and \r\nIndustry
4.0 etc. Our research is based on Wake-up Receivers (WuR) architectures. Each
of the WSN nodes contains a WuR \r\nwhich is always-on, listening for a wake-up
signal from other nodes or the base station, and activating the node \r\nonly
when a wake-up signal is detected. By this scheme the communication with the base
station becomes \r\nasynchronous, real-time and on-demand. Due to the centrally-coordinated,
collision-free communication such \r\nWSNs can be scaled to very large node numbers.
Designing always-on WuR at ultra-low-power dissipation \r\nlevels makes the WSN
nodes very energy efficient because they are only activated when a wake-up-signal
is \r\nreceived. Additionally, the WuR must be robust to noise and co-channel
interference in order to operate safely \r\nin parallel to other wireless systems.
We investigate a novel radio architecture for the WuR using Linear Frequency Modulation
(LFM) and passive \r\nanalog signal processing by means of a Surface Acoustic
Wave (SAW) correlator. The base station sends the \r\nrequired WSN node ID using
LFM signal at 2.4 GHz. The node ID is encoded as chirp up or chirp down signal
\r\nwith chirping bandwidth of 80MHz. On the receiver side, the SAW chirp correlator
demodulates the received \r\nLFM signal while suppressing other wireless signals.
In order to achieve proper demodulation and high Signal-to-Noise Ratio (SNR),
the SAW correlator is designed to behave like a Matched Filter (MF) which boosts
up the \r\nSNR. After that the signal is amplified/detected by baseband amplifier
stage, it is compared with the unique ID \r\nof the node, and the node's Wake
up signal is asserted accordingly. Since the SAW correlator operates \r\ncompletely
passive, the WuR can be implemented in a very energy-efficient way, without the
need to use power \r\nhungry device such as Low Noise Amplifiers (LNA) or down
conversion Local Oscillators (LO)"
author:
- first_name: Saed
full_name: Abughannam, Saed
id: '37628'
last_name: Abughannam
- first_name: Christoph
full_name: Scheytt, Christoph
id: '37144'
last_name: Scheytt
citation:
ama: 'Abughannam S, Scheytt C. Low-Power wake up receiver based on Surface Acoustic
Wave Correlator. In: Kleinheubacher Tagung 2017. ; 2017:47.'
apa: Abughannam, S., & Scheytt, C. (2017). Low-Power wake up receiver based
on Surface Acoustic Wave Correlator. Kleinheubacher Tagung 2017, 47.
bibtex: '@inproceedings{Abughannam_Scheytt_2017, place={Miltenberg, Germany}, title={
Low-Power wake up receiver based on Surface Acoustic Wave Correlator}, booktitle={Kleinheubacher
Tagung 2017}, author={Abughannam, Saed and Scheytt, Christoph}, year={2017}, pages={47}
}'
chicago: Abughannam, Saed, and Christoph Scheytt. “ Low-Power Wake up Receiver Based
on Surface Acoustic Wave Correlator.” In Kleinheubacher Tagung 2017, 47.
Miltenberg, Germany, 2017.
ieee: S. Abughannam and C. Scheytt, “ Low-Power wake up receiver based on Surface
Acoustic Wave Correlator,” in Kleinheubacher Tagung 2017, 2017, p. 47.
mla: Abughannam, Saed, and Christoph Scheytt. “ Low-Power Wake up Receiver Based
on Surface Acoustic Wave Correlator.” Kleinheubacher Tagung 2017, 2017,
p. 47.
short: 'S. Abughannam, C. Scheytt, in: Kleinheubacher Tagung 2017, Miltenberg, Germany,
2017, p. 47.'
conference:
end_date: 2017.09.27
start_date: 2017.09.25
date_created: 2021-09-13T08:20:28Z
date_updated: 2022-01-06T06:56:13Z
department:
- _id: '58'
language:
- iso: eng
page: '47'
place: Miltenberg, Germany
publication: Kleinheubacher Tagung 2017
related_material:
link:
- relation: confirmation
url: https://www.kh2017.de/
status: public
title: ' Low-Power wake up receiver based on Surface Acoustic Wave Correlator'
type: conference
user_id: '15931'
year: '2017'
...