[{"publication":"Bildung und Konventionen. Die „Economie des conventions“ in der Bildungsforschung ","department":[{"_id":"723"},{"_id":"724"},{"_id":"36"}],"publisher":"Springer Fachmedien Wiesbaden","author":[{"full_name":"Dahmen, Stephan","first_name":"Stephan","id":"95659","last_name":"Dahmen"}],"date_created":"2023-01-18T10:40:37Z","status":"public","title":"Soziale Arbeit als ‚art of composition‘ – Zur konventionsbasierten Regulierung von Übergängen von der Schule in Ausbildung in Motivationssemestern","user_id":"48187","page":"403–426","citation":{"ama":"Dahmen S. Soziale Arbeit als ‚art of composition‘ – Zur konventionsbasierten Regulierung von Übergängen von der Schule in Ausbildung in Motivationssemestern. In: Bildung Und Konventionen. Die „Economie Des Conventions“ in Der Bildungsforschung . Springer Fachmedien Wiesbaden; 2019:403–426. doi:10.1007/978-3-658-23301-3_14","apa":"Dahmen, S. (2019). 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Was wirklich in der Mauser-Festschrift steht","user_id":"14931","series_title":"Kontrovers. musiconn.blog","main_file_link":[{"url":"https://kontrovers.musiconn.de/2019/12/14/festschrift-mauser-alles-nur-ironie/"}],"year":"2019","type":"working_paper","citation":{"ieee":"R. Grotjahn, Alles nur Ironie? Was wirklich in der Mauser-Festschrift steht. 2019.","short":"R. Grotjahn, Alles Nur Ironie? Was Wirklich in Der Mauser-Festschrift Steht, 2019.","mla":"Grotjahn, Rebecca. Alles Nur Ironie? Was Wirklich in Der Mauser-Festschrift Steht. 2019.","bibtex":"@book{Grotjahn_2019, series={Kontrovers. musiconn.blog}, title={Alles nur Ironie? Was wirklich in der Mauser-Festschrift steht}, author={Grotjahn, Rebecca}, year={2019}, collection={Kontrovers. musiconn.blog} }","chicago":"Grotjahn, Rebecca. Alles Nur Ironie? Was Wirklich in Der Mauser-Festschrift Steht. Kontrovers. Musiconn.Blog, 2019.","apa":"Grotjahn, R. (2019). Alles nur Ironie? 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Dabei eignen sich AR-Anwendungen sowohl für den Einsatz in formellen, als auch informellen Lernumgebungen und Bildungsinstitutionen, beginnend mit Kunstkursen in Vorschulen über Biologie, Geschichte, Chemie, Physik etc. in weiterführenden Schulen und Universitäten [1]. Trotz der steigenden Zahl an Studien liegen nur wenigen AR-Anwendungen ein geeignetes didaktisches Konzept zu Grunde. Ferner fehlen allgemeine Studien, die die lernfördernden Eigenschaften von AR im Bereich der Vorbereitung und Begleitung von Laborpraktika untersuchen. Aktuelle Anwendungen erweitern lediglich gedruckte Lerninhalte mit zusätzlichen Links, Videos oder statischen 3D-Modellen oder benötigen spezielle Voraussetzung für die Nutzung der AR-Anwendung [2]. Der vorliegende Beitrag untersucht und konzentriert sich daher auf ein didaktisches Konzept für eine auf mobilen Geräten basierende AR-Anwendung (App) zum Erwerb und zur Vertiefung praktischer Fertigkeiten im Umgang mit elektrotechnischen Laborgeräten und -komponenten. In einer früheren Arbeit wurden die Möglichkeiten und Grenzen der AR-Technologie in der Ingenieurausbildung mit besonderem Fokus auf Laborarbeit untersucht, um häufige Fehler im Designkonzept zu vermeiden. Das didaktische Grundkonzept beruht auf dem „Constructive Alignement“ nach Biggs [3] mit der Definition der drei obligatorischen Schritte: Lernziele, Lehr- / Lernaktivitäten und Prüfungsmethoden. Die Lernziele werden – angelehnt an die modifizierte Bloom-Taxonomie nach Anderson und Krathwohl [4] – weiter konkretisiert, woraus dann im weiteren Schritt mögliche Lehrszenarien in AR gestaltet wurden."},{"text":"There have been numerous studies highlighting the potential of Augmented Reality (AR) in different educational settings and its impacts on learners in terms of increased motivation, learning, focus, and more. AR applications are suitable for use in formal as well as informal learning environments and educational institutions, starting with art courses in pre-schools or biology, history, chemistry, physics etc. in secondary schools and universities. Despite the increasing number of studies, only a few AR applications are based on a suitable didactic principle. In addition, there is a lack of general studies investigating the learning-promoting characteristics of AR in the field of preparation and conduction of laboratory trainings. Current studies merely extend printed learning content with additional links, videos, or static 3D models or require special prerequisites for using the AR application.\r\nTherefore, this article examines and focuses on a design concept for a mobile-based AR application (App) for acquiring and deepening practical skills in handling laboratory equipment and components. In a previous work, the possibilities and limitations of AR technology in engineering education, with a particular focus on laboratory work, were investigated in order to avoid frequent design mistakes. The didactic concept in this project is based on the constructive alignment according to Biggs with the definition of the three compulsory steps: learning objectives (or intended learning outcome), teaching / learning activities and assessments. The learning objectives were further concretized in the next step, based on the revised Bloom taxonomy according to Anderson and Krathwohl to derive and design possible teaching scenarios in AR. ","lang":"eng"}],"place":"Universität Siegen","user_id":"11763","title":"Posterbeitrag: Didaktisches Konzept und Prototyp eines auf Augmented Reality basierenden virtuellen Vorpraktikums in der Elektrotechnik","series_title":"Diversität und Kulturelle Vielfalt - Differenzieren, Individualisieren - oder Integrieren?","language":[{"iso":"eng"}],"year":"2019","type":"misc","citation":{"chicago":"Alptekin, Mesut, and Katrin Temmen. Posterbeitrag: Didaktisches Konzept Und Prototyp Eines Auf Augmented Reality Basierenden Virtuellen Vorpraktikums in Der Elektrotechnik. Diversität Und Kulturelle Vielfalt - Differenzieren, Individualisieren - Oder Integrieren? Universität Siegen: Gudrun Kammasch, Henning Klaf e, Sönke Knutzen (Hrsg.), 2019.","ama":"Alptekin M, Temmen K. Posterbeitrag: Didaktisches Konzept Und Prototyp Eines Auf Augmented Reality Basierenden Virtuellen Vorpraktikums in Der Elektrotechnik. Gudrun Kammasch, Henning Klaf e, Sönke Knutzen (Hrsg.); 2019.","apa":"Alptekin, M., & Temmen, K. (2019). Posterbeitrag: Didaktisches Konzept und Prototyp eines auf Augmented Reality basierenden virtuellen Vorpraktikums in der Elektrotechnik. Gudrun Kammasch, Henning Klaf e, Sönke Knutzen (Hrsg.).","bibtex":"@book{Alptekin_Temmen_2019, place={Universität Siegen}, series={Diversität und Kulturelle Vielfalt - Differenzieren, Individualisieren - oder Integrieren?}, title={Posterbeitrag: Didaktisches Konzept und Prototyp eines auf Augmented Reality basierenden virtuellen Vorpraktikums in der Elektrotechnik}, publisher={Gudrun Kammasch, Henning Klaf e, Sönke Knutzen (Hrsg.)}, author={Alptekin, Mesut and Temmen, Katrin}, year={2019}, collection={Diversität und Kulturelle Vielfalt - Differenzieren, Individualisieren - oder Integrieren?} }","mla":"Alptekin, Mesut, and Katrin Temmen. Posterbeitrag: Didaktisches Konzept Und Prototyp Eines Auf Augmented Reality Basierenden Virtuellen Vorpraktikums in Der Elektrotechnik. Gudrun Kammasch, Henning Klaf e, Sönke Knutzen (Hrsg.), 2019.","short":"M. Alptekin, K. Temmen, Posterbeitrag: Didaktisches Konzept Und Prototyp Eines Auf Augmented Reality Basierenden Virtuellen Vorpraktikums in Der Elektrotechnik, Gudrun Kammasch, Henning Klaf e, Sönke Knutzen (Hrsg.), Universität Siegen, 2019.","ieee":"M. Alptekin and K. Temmen, Posterbeitrag: Didaktisches Konzept und Prototyp eines auf Augmented Reality basierenden virtuellen Vorpraktikums in der Elektrotechnik. Universität Siegen: Gudrun Kammasch, Henning Klaf e, Sönke Knutzen (Hrsg.), 2019."},"date_updated":"2023-01-18T14:33:24Z","_id":"34124"},{"department":[{"_id":"34"},{"_id":"300"}],"publication_status":"published","publication_identifier":{"issn":["2194-5357","2194-5365"],"isbn":["9783030119317","9783030119324"]},"place":"Cham","title":"Gamification in an Augmented Reality Based Virtual Preparation Laboratory Training","language":[{"iso":"eng"}],"date_updated":"2023-01-18T14:31:51Z","doi":"10.1007/978-3-030-11932-4_54","publisher":"Springer International Publishing","author":[{"first_name":"Mesut","full_name":"Alptekin, Mesut","last_name":"Alptekin","id":"11763"},{"id":"30086","last_name":"Temmen","full_name":"Temmen, Katrin","first_name":"Katrin"}],"keyword":["Augmented Reality","Laboratory Training","Engineering Education","Gamification"],"publication":"The Challenges of the Digital Transformation in Education","status":"public","date_created":"2022-11-22T11:32:35Z","abstract":[{"text":"Through technological progress during recent years, Augmented Reality (AR) technology can be used on ordinary smartphones with applications (Apps) in many formal and informal learning environments and educational institutions (e.g. [1, 2]). It is emerging as a suitable technology for teaching psychomotor skills. Simultaneously, gamification has become increasingly popular in the teaching field, providing famous examples, such as Duolingo (for the acquisition of foreign languages) or Codecademy (for learning programming languages) [3]. Many papers have already highlighted the beneficial aspects of gamification and AR for education and teaching (e.g. [1, 2, 4, 5]. While gamification is useful for improving students’ motivation and engagement, AR can be applied to teach them operational skills without any time, costs and place constraints. Hence, this opens up numerous possibilities and forms to combine these two aspects (AR and gamification) for higher education teaching. However, there has been less research focusing on how gamification and AR can be combined in a useful manner to keep up students’ initial motivation aroused through novelty effects of AR learning environments. Accordingly, this paper will present such a gamification concept for an AR based virtual preparation laboratory training to overcome the risk of demotivation, once AR will settle as a mainstream technology such as learning videos. The focus of the AR-App – presently being developed at the University of Paderborn – is to remedy the students’ lack of practical skills when operating electro-technical laboratory equipment during their compulsory laboratory training.","lang":"eng"}],"user_id":"11763","citation":{"ieee":"M. Alptekin and K. Temmen, “Gamification in an Augmented Reality Based Virtual Preparation Laboratory Training,” in The Challenges of the Digital Transformation in Education, Cham: Springer International Publishing, 2019.","short":"M. Alptekin, K. Temmen, in: The Challenges of the Digital Transformation in Education, Springer International Publishing, Cham, 2019.","bibtex":"@inbook{Alptekin_Temmen_2019, place={Cham}, title={Gamification in an Augmented Reality Based Virtual Preparation Laboratory Training}, DOI={10.1007/978-3-030-11932-4_54}, booktitle={The Challenges of the Digital Transformation in Education}, publisher={Springer International Publishing}, author={Alptekin, Mesut and Temmen, Katrin}, year={2019} }","mla":"Alptekin, Mesut, and Katrin Temmen. “Gamification in an Augmented Reality Based Virtual Preparation Laboratory Training.” The Challenges of the Digital Transformation in Education, Springer International Publishing, 2019, doi:10.1007/978-3-030-11932-4_54.","apa":"Alptekin, M., & Temmen, K. (2019). Gamification in an Augmented Reality Based Virtual Preparation Laboratory Training. In The Challenges of the Digital Transformation in Education. International Conference on Interactive Collaborative Learning and Engineering Pedagogy (ICL) 2018, Kos Island, Greece. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11932-4_54","ama":"Alptekin M, Temmen K. Gamification in an Augmented Reality Based Virtual Preparation Laboratory Training. In: The Challenges of the Digital Transformation in Education. Springer International Publishing; 2019. doi:10.1007/978-3-030-11932-4_54","chicago":"Alptekin, Mesut, and Katrin Temmen. “Gamification in an Augmented Reality Based Virtual Preparation Laboratory Training.” In The Challenges of the Digital Transformation in Education. 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This onboarding process is then assessed by students through a subsequent questionnaire in terms of attractiveness, functionality, and novelty. The results of this field study serve to examine this first prototype for possible optimizations and to further develop the app accordingly.","lang":"eng"}],"user_id":"11763","title":"Teaching an Oscilloscope through Progressive Onboarding in an Augmented Reality Based Virtual Laboratory","department":[{"_id":"34"},{"_id":"300"}],"keyword":["Augmented Reality","Laboratory Training","Engineering Education","Progressive Onboarding"],"publication":"2019 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON)","author":[{"last_name":"Alptekin","id":"11763","first_name":"Mesut","full_name":"Alptekin, Mesut"},{"last_name":"Temmen","id":"30086","first_name":"Katrin","full_name":"Temmen, Katrin"}],"date_created":"2022-11-22T11:23:19Z","status":"public","publication_status":"published","conference":{"location":"Dubai, UAE","name":"IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON)","start_date":"2019-04-09","end_date":"2019-04-11"},"_id":"34121","date_updated":"2023-01-18T14:32:33Z","doi":"10.1109/EDUCON.2019.8725038","language":[{"iso":"eng"}],"page":"1047-1054","year":"2019","type":"conference","citation":{"mla":"Alptekin, Mesut, and Katrin Temmen. “Teaching an Oscilloscope through Progressive Onboarding in an Augmented Reality Based Virtual Laboratory.” 2019 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), 2019, pp. 1047–54, doi:10.1109/EDUCON.2019.8725038.","bibtex":"@inproceedings{Alptekin_Temmen_2019, title={Teaching an Oscilloscope through Progressive Onboarding in an Augmented Reality Based Virtual Laboratory}, DOI={10.1109/EDUCON.2019.8725038}, booktitle={2019 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON)}, author={Alptekin, Mesut and Temmen, Katrin}, year={2019}, pages={1047–1054} }","apa":"Alptekin, M., & Temmen, K. 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