TY - GEN AB - Die Erfindung betrifft einen optischen Übergang zwischen zwei optischen Schichtwellenleitern. Dazu ist eine Anordnung vorgesehen aus einem ersten optischen Schichtwellenleiter (2) und einem zweiten optischen Schichtwellenleiter (3), wobei der erste optische Schichtwellenleiter (2) und der zweite optische Schichtwellenleiter (3) voneinander verschiedene über ihre jeweilige Länge konstante Dicken (d, r) aufweisen, der erste optische Schichtwellenleiter (2) mit dem zweiten optischen Schichtwellenleiter (3) mittels einer optischen Schichtwellenleiterstruktur (4) verbunden ist, die über ihre gesamte Länge (w) eine Dicke (h) aufweist, die zwischen der Dicke (d) des ersten optischen Schichtwellenleiters (2) und der Dicke (r) des zweiten optischen Schichtwellenleiters (3) liegt. Erfindungsgemäß ist die Dicke (h) der optischen Schichtwellenleiterstruktur (4) über die gesamte Länge (w) der optischen Schichtwellenleiterstruktur (4) konstant. Damit wird eine Möglichkeit für einen effizienten und mit geringen Verlusten behafteten Übergang zwischen zwei optischen Schichtwellenleitern mit unterschiedlicher Dicke bereitgestellt. AU - Hammer, Manfred AU - Förstner, Jens AU - Ebers, Lena ID - 7720 KW - tet_topic_waveguides TI - Optical transition between two optical waveguides layer and method for transmitting light ER - TY - JOUR AB - Employing main and sector-specific investment-grade CDS indices from the North American and European CDS market and performing mean-variance out-of-sample analyses for conservative and aggressive investors over the period from 2006 to 2014, this paper analyzes portfolio benefits of adding corporate CDS indices to a traditional financial portfolio consisting of stock and sovereign bond indices. As a baseline result, we initially find an increase in portfolio (downside) risk-diversification when adding CDS indices, which is observed irrespective of both CDS markets, investor-types and different sub-periods, including the global financial crisis and European sovereign debt crisis. In addition, the analysis reveals higher portfolio excess returns and performance in CDS index portfolios, however, these effects clearly differ between markets, investor-types and sub-periods. Overall, portfolio benefits of adding CDS indices mainly result from the fact that institutional investors replace sovereign bond indices rather than stock indices by CDS indices due to better risk-return characteristics. Our baseline findings remain robust under a variety of robustness checks. Results from sensitivity analyses provide further important implications for institutional investors with a strategic focus on a long-term conservative portfolio management. AU - Hippert, Benjamin AU - Uhde, André AU - Wengerek, Sascha Tobias ID - 4562 IS - 2 JF - Review of Derivatives Research KW - Corporate credit default swap indices KW - Mean-variance asset allocation KW - Out-of-sample portfolio optimization KW - Portfolio risk-diversification KW - Portfolio performance evaluation TI - Portfolio Benefits of Adding Corporate Credit Default Swap Indices: Evidence from North America and Europe VL - 22 ER - TY - CHAP AU - Lammer, Christina ED - van der Meer, Anne-Fleur ED - Schrover, Wouter ED - Moser, Nelleke ID - 30955 T2 - Naar het onbekende: Perspectieven op literatuur, cultuur en kennis TI - 'De triomf van de mens’ – kennis in 'Geschiedenis van een berg' ER - TY - CONF AU - Guettatfi, Zakarya AU - Platzner, Marco AU - Kermia, Omar AU - Khouas, Abdelhakim ID - 31067 T2 - 2019 IEEE International Parallel and Distributed Processing Symposium Workshops (IPDPSW) TI - An Approach for Mapping Periodic Real-Time Tasks to Reconfigurable Hardware ER - TY - CHAP AU - Willeke, Stephanie ED - Brokoff , Jürgen ED - Walter-Jochum, Robert ID - 31752 T2 - Hass/Literatur. Literatur- und kulturwissenschaftliche Beiträge zu einer Theorie- und Diskursgeschichte TI - Konstruktionen des Terrors. Zur Hassrede in den Romanen Jenseits von Deutschland von George Tenner und Das dunkle Schiff von Sherko Fatah ER - TY - CHAP AU - Willeke, Stephanie ED - Willeke, Stephanie ED - Eke, Norbert Otto ID - 31746 T2 - Zwischen den Sprachen – Mit der Sprache? Deutschsprachige Literatur in Palästina und Israel TI - „So kommt doch alles noch zum Happy End.“ Sammy Gronemanns zionistische Komödie Der Prozess um des Esels Schatten ER - TY - CHAP AU - Willeke, Stephanie ED - Neuhaus , Stefan ED - Nover, Immanuel ID - 31756 T2 - Das Politische in der Literatur der Gegenwart TI - Der eingehegte Terrorist? Dorothea Dieckmanns Guantánamo ER - TY - CHAP AU - Ballweg, Sandra ED - Ballweg, Sandra ED - Kühn, Bärbel ID - 31809 T2 - Portfolioarbeit im Kontext von Sprachenunterricht. Neue internationale Entwicklungen TI - Portfolioarbeit als Professionalisierungsgelegenheit ER - TY - CHAP AU - Ballweg, Sandra AU - Riemer, Claudia ID - 32003 T2 - Dhoch3-Studienmodule Deutsch als Fremdsprache TI - Das Verhältnis zwischen Fremdsprachenerwerbsforschung und Fremdsprachenunterricht - Einführung in das Themenfeld ER - TY - CHAP AU - Ballweg, Sandra AU - Introna, Silvia AU - Riemer, Claudia ID - 32011 T2 - Dhoch3-Studienmodule Deutsch als Fremdsprache TI - Theorien und Hypothesen für den L2-Erwerb - Einführung in das Themenfeld ER - TY - GEN AB - Embedding techniques allow the approximations of finite dimensional attractors and manifolds of infinite dimensional dynamical systems via subdivision and continuation methods. These approximations give a topological one-to-one image of the original set. In order to additionally reveal their geometry we use diffusion mapst o find intrinsic coordinates. We illustrate our results on the unstable manifold of the one-dimensional Kuramoto--Sivashinsky equation, as well as for the attractor of the Mackey-Glass delay differential equation. AU - Gerlach, Raphael AU - Koltai, Péter AU - Dellnitz, Michael ID - 16711 T2 - arXiv:1902.08824 TI - Revealing the intrinsic geometry of finite dimensional invariant sets of infinite dimensional dynamical systems ER - TY - CONF AU - Häsel-Weide, Uta AU - Nührenbörger, M. ED - Rezat, Sebastian ED - Fan, L. ED - Hattermann, M. ED - Schumacher, J. ED - Wuschke, H. ID - 32089 T2 - Proceedings of the Third International Conference on Mathematics Textbook Research an Development TI - Materials für inclusive mathematics education - Design principles an practices. ER - TY - JOUR AU - Breucker, T. AU - Freesemann, O. AU - Häsel-Weide, Uta AU - Opitz, E. M. AU - Nührenbörger, M. AU - Wittich, C. ID - 32090 IS - 70 JF - Zeitschrift für Heilpädagogik TI - Fördern im inklusiven Mathematikunterricht im Spannungsfeld zwischen gemeinsamen Lernsituationen und gezielter Förderung. ER - TY - GEN AU - Häsel-Weide, Uta AU - Nührenbörger, M. AU - Reinold, M. ID - 32091 SN - 978-3122009946 TI - Das Zahlenbuch 4. Förderheft ER - TY - GEN AU - Häsel-Weide, Uta AU - Nührenbörger, M. AU - Reinold, M. ID - 31954 SN - 978-3-12-200998-4 TI - Das Zahlenbuch. Förderkommentar Lernen zum 4. Schuljahr ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18734 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - Wille, Matthias, "Gottlob Frege. Begriffsschrift, eine der arithmetischen nachgebildete Formelsprache des reinen Denkens", Springer Spektrum: Berlin 2018 (Klassische Texte der Wissenschaft) ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18736 T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete TI - Honerkamp, Josef, "Denken in Strukturen und seine Geschichte. Von der Kraft des mathematischen Beweises", Springer: Berlin 2018 ER - TY - CHAP AU - Ptashnyk, Stefaniya ED - Bülow, Lars ED - Fischer, Ann Kathrin ED - Herbert, Kristina ID - 32202 T2 - Dimensionen des sprachlichen Raums: Variation - Mehrsprachigkeit - Konzeptualisie-rung (Schriften zur deutschen Sprache in Österreich) TI - Borrowing, Code-Switching and Fused Lects: Language Contact and Multilingual Prac-tices from a Socio-Historical Perspective VL - 45 ER - TY - CHAP AU - Ptashnyk, Stefaniya ED - Tancer, Josef ID - 32253 T2 - Mediale Selbstreferenzen TI - Mediale (Selbst-)Referenzen in der galizischen Presse des 19. Jahrhunderts: „Gazeta Lwowska“ und „Lemberger Zeitung“ im Vergleich ER - TY - GEN AU - Ptashnyk, Stefaniya AU - Falkson, Katharina AU - Lemberg, Ingrid ID - 32257 T2 - HSozKult (online unter https://www.hsozkult.de/conferencereport/id/tagungsberichte-8281) TI - „Stadtrechte und Stadtrechtsreformationen“. Tagung an der Heidelberger Akademie der Wissenschaften vom 03.04.2019 – 05.04.2019. Tagungsbericht ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18987 T2 - Mathematical Reviews TI - Jesseph, Douglas M., “Hobbes and the Syllogism”, in: Marco Sgarbi/Matteo Cosci (Hgg.), The Aftermath of Syllogism, Blumsbury Academic: London 2018 (Bloomsbury Studies in the Aristotelian Tradition), 67–81 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18988 T2 - Mathematical Reviews TI - Tieszen, Richard, “Husserl and Gödel”, in: Stefania Centrone (Hg.), Essays on Husserl’s Logic and Philosophy of Mathematics, Springer: Dordrecht 2017 (Synthese Library; 384), 431–459 ER - TY - GEN AU - Peckhaus, Volker ID - 18993 T2 - Mathematical Reviews TI - Vanzo, Alberto, “Kant’s False Subtlety of the Four Syllogistic Figures”, in: Marco Sgarbi/Matteo Cosci (Hgg.), The Aftermath of Syllogism, Blumsbury Academic: London 2018 (Bloomsbury Studies in the Aristotelian Tradition), 157–190 ER - TY - CHAP AU - Häsel-Weide, Uta ED - Baumert, B. ED - Willen, M. ID - 32092 SN - 978-3781523234 T2 - Zwischen Persönlichkeitsbildung und Leistungsentwicklung. Fachspezifische Zugänge zu inklusivem Unterricht TI - Lernumgebungen für den inklusiven Mathematikunterricht zwischen reichhaltiger Offenheit und fokussierter Förderung ER - TY - CHAP AU - Ptashnyk, Stefaniya ED - Denkler, Markus ED - Elspaß, Stephan ED - Hüpper, Dagmar ED - Topalović, Elvira ID - 32259 T2 - Journal of Historical Sociolinguistics, 2/2019 (online) TI - Book Review: Deutsch im 17. Jahrhundert: Studien zu Sprachkontakt, Sprachvariation und Sprachwandel. Gedenkschrift für Jürgen Macha. (Sprache - Literatur und Studien zur Linguistik/Germanistik, Band 46) ER - TY - GEN AU - Kilic, Mehmet ID - 8955 TI - Vertrauensbildung und Reputationssysteme auf digitalen B2B-Märkten - Ein klassifizierender Überblick ER - TY - GEN AU - Yilmaz, Melih ID - 9773 TI - Gib anderen dein Zuhause - Eine deskriptive Analyse der Ausbuchungsrate von Inseraten auf Airbnb ER - TY - GEN AU - Rodehutskors, Luca Maurizio ID - 8800 TI - Conception of a digital Sales Bonus System based on Blockchain Technology ER - TY - GEN AU - Dirksen, Daniel ID - 9515 TI - Entwicklung eines Frameworks für Geschäftsmodelle im On-The-Fly Computing ER - TY - GEN AU - Lo Tauro, Santo Stefan ID - 13804 TI - Worüber sprechen Ihre Kunden? Anwendung und Evaluation von Text Mining auf Online-Kundenbewertungen am Beispiel von Google Maps Reviews ER - TY - GEN AU - Post, Hannes ID - 14541 TI - Haben B2B-Kunden auch Gefühle? Eine semantische Analyse von Online-Kundenbewertungen auf digitalen B2B-Märkten ER - TY - GEN AU - Henke, Lena ID - 13747 TI - Kreativität in der Wirtschaftsinformatik: Ein systematischer Literaturüberblick von Experiment-Designs ER - TY - GEN AU - Recker, Davide Pietro ID - 13746 TI - Kreativitäts-Experimente in der Wirtschaftsinformatik - Ein systematischer Literaturüberblick ER - TY - GEN AU - Meier zu Wickern, Joelle ID - 13446 TI - The Digital CV - Ein Literaturüberblick über Onlien-Bewertungen in Online Labor Markets ER - TY - GEN AU - Petrovic, Bogoljub ID - 13575 TI - Eine deskriptive Analyse der Verteilung von Online-Bewertungen auf digitalen B2B-Märkten ER - TY - GEN AU - Schulte, Tristan Aaron ID - 13572 TI - Eine semantische Analyse von Online-Bewertungen auf digitalen B2B-Märkten ER - TY - GEN AU - Golis, Miriam ID - 9675 TI - Entwicklung eines Rahmenwerks zur Evaluation von Geschäftsmodellen zur Entscheidungsunterstützung für Kooperationen mit Startups am Beispiel der Schüco International KG ER - TY - GEN AU - Brockmeier, Felix Karl ID - 10289 TI - Feasibility study on the use of Hypermedia/HATEOAS using an example of a RESTful API from the financial services environment based on OpenAPI/Swagger ER - TY - GEN AU - Schiller, Leo ID - 13450 TI - Mechanismen zur Aggregation der Meinungen einer Crowd - Ein klassifizierender Literaturüberblick ER - TY - GEN AU - Selig, Maximilian Julius ID - 6627 TI - The effects of driver variables on online review metrics: A meta-analysis ER - TY - GEN AU - Althaus, Maike ID - 12079 TI - Share at all Costs? Ein Literaturüberblick zur Privacy Risk Calculus Theory ER - TY - GEN AU - Rohde, Lukas ID - 10203 TI - Sozioökonomische Implikationen des Sharing Economy Trends ER - TY - GEN AU - Bentfeld, Bastian ID - 15026 TI - Reputation in der Sharing Economy - Eine ökonometrische Analyse des Zusammenhangs zwischen Online-Bewertungen und Nachfrage am Beispiel von Airbnb ER - TY - GEN AU - Agethen, Christopher Heinrich ID - 10038 TI - Stoppt das Sharing? Ökonometrische Untersuchungen zur gesetzlichen Einschränkung von Airbnb ER - TY - GEN AU - Wegener, Moritz ID - 11959 TI - It's a match! - Entwicklung eines Ansatzes zur Identifikation von Cross-Listings auf Airbnb und TripAdvisor ER - TY - GEN AU - Gerzen, Gabriele ID - 13449 TI - Do Online Ratings Matter in the Sharing Economy? Analyzing the Impact of Online Ratings on Demand on Airbnb ER - TY - GEN AU - Resch, Tim ID - 14987 TI - Möglichkeiten und Grenzen crowdbasierter Ideenbewertung - Ein systematischer Literaturüberblick ER - TY - GEN AU - Milder, Christoph ID - 13748 TI - Externe Stimuli zur Geschäftsmodell-Ideengenerierung: Ein Experimenteller Ansatz ER - TY - CHAP AU - Karsten, Andrea ED - Wymann, Christian ID - 32157 T2 - Praxishandbuch Schreibdidaktik. Übungen zur Vermittlung wissenschaftlicher Schreibkompetenzen TI - Blätterwald zur Positionierung in akademischen Texten ER - TY - JOUR AB - RbInSe2 is attracting growing interest as a secondary semiconductor compound in Cu(In,Ga)Se2-based solar cells by virtue of the recent investigations on absorber post-deposition treatments with alkali metal salts that have resulted in significant efficiency improvements. However, the detection of the RbInSe2 phase on the surface of chalcopyrite absorbers is very challenging due to its nanometric thickness and the limited information available about its fundamental properties. In this context, this work expounds a detailed analysis of the vibrational properties of RbInSe2 that combines first-principle calculations with multiwavelength Raman scattering spectroscopy and provides a methodology for the detection and identification of very thin layers of this material employing solely optical measurements. As a result, here, we present the classification of the different vibrational modes together with the fingerprint Raman spectra of RbInSe2 thin films measured under five different excitations (close to and far from resonance). The employment of a 442 nm excitation wavelength is found to be the most adequate strategy for the detection and characterization of the RbInSe2 phase in view of its resonance with the band gap of the material and its low penetration depth. Additionally, the purity of the deposited thin films as well as the possible influence of the subjacent layers on the Raman spectra of the compound are also investigated by analyzing the presence of secondary phases and by measuring RbInSe2 thin films deposited onto Mo-coated soda-lime glass, respectively. These results set the basis for the future evaluation of the suitability of Raman spectroscopy as a fast and nondestructive characterization technique for the reliable identification and characterization of the nanometric layers of RbInSe2 in Cu(In,Ga)Se2-based solar cells. AU - Guc, Maxim AU - Kodalle, Tim AU - Kormath Madam Raghupathy, Ramya AU - Mirhosseini, Hossein AU - Kühne, Thomas AU - Becerril-Romero, Ignacio AU - Pérez-Rodríguez, Alejandro AU - Kaufmann, Christian A. AU - Izquierdo-Roca, Victor ID - 15723 JF - The Journal of Physical Chemistry C SN - 1932-7447 TI - Vibrational Properties of RbInSe2: Raman Scattering Spectroscopy and First-Principle Calculations ER - TY - JOUR AB - The behavior of alkali atom point defects in polycrystalline CuInSe2 is studied. In this work, three grain boundary models, one coherent twin boundary and two twin boundaries with dislocation cores, are considered. Total energy calculations show that all alkali metals tend to segregate at the grain boundaries. In addition, the segregation of alkali atoms is more pronounced at the grain boundaries with the dislocation cores. The diffusion of alkali metals along and near grain boundaries is studied as well. The results show that the diffusion of alkali atoms in the grain boundary models is faster than within the bulk. In addition, the ion exchange between Na and Rb atoms at the grain boundaries leads to the Rb enrichment at the grain boundaries and the increase of the Na concentration in the bulk. While the effects of Na and Rb point defects on the electronic structure of the grain boundary with the anion-core dislocation are similar, Rb atoms passivate the grain boundary with the cation-core dislocation more effectively than Na. This can explain the further improvement of the solar cell performance after the RbF-postdeposition treatment. AU - Chugh, Manjusha AU - Kühne, Thomas D. AU - Mirhosseini, Hossein ID - 13230 IS - 16 JF - ACS Applied Materials & Interfaces TI - Diffusion of Alkali Metals in Polycrystalline CuInSe2 and Their Role in the Passivation of Grain Boundaries VL - 11 ER - TY - JOUR AB - The behavior of alkali atom point defects in polycrystalline CuInSe2 is studied. In this work, three grain boundary models, one coherent twin boundary and two twin boundaries with dislocation cores, are considered. Total energy calculations show that all alkali metals tend to segregate at the grain boundaries. In addition, the segregation of alkali atoms is more pronounced at the grain boundaries with the dislocation cores. The diffusion of alkali metals along and near grain boundaries is studied as well. The results show that the diffusion of alkali atoms in the grain boundary models is faster than within the bulk. In addition, the ion exchange between Na and Rb atoms at the grain boundaries leads to the Rb enrichment at the grain boundaries and the increase of the Na concentration in the bulk. While the effects of Na and Rb point defects on the electronic structure of the grain boundary with the anion-core dislocation are similar, Rb atoms passivate the grain boundary with the cation-core dislocation more effectively than Na. This can explain the further improvement of the solar cell performance after the RbF-postdeposition treatment. AU - Chugh, Manjusha AU - Kühne, Thomas AU - Mirhosseini, S. Hossein ID - 15726 JF - ACS Applied Materials & Interfaces SN - 1944-8244 TI - Diffusion of Alkali Metals in Polycrystalline CuInSe2 and Their Role in the Passivation of Grain Boundaries ER - TY - JOUR AB - Adaptive kinetic Monte Carlo simulation (aKMC) is employed to study the dynamics and the diffusion of point defects in the CuInSe2 lattice. The aKMC results show that lighter alkali atoms can diffuse into the CuInSe2 grains, whereas the diffusion of heavier alkali atoms is limited to the Cu-poor region of the absorber. The key difference between the diffusion of lighter and heavier alkali elements is the energy barrier of the ion exchange between alkali interstitial atoms and Cu. For lighter alkali atoms like Na, the interstitial diffusion and the ion-exchange mechanism have comparable energy barriers. Therefore, Na interstitial atoms can diffuse into the grains and replace Cu atoms in the CuInSe2 lattice. In contrast to Na, the ion-exchange mechanism occurs spontaneously for heavier alkali atoms like Rb and the further diffusion of these atoms depends on the availability of Cu vacancies. The outdiffusion of alkali substitutional atoms from the grains results in the formation of Cu vacancies which in turn increases the hole concentration in the absorber. In this respect, Na is more efficient than Rb due to the higher concentration of Na substitutional defects in the CuInSe2 grains. AU - Kormath Madam Raghupathy, Ramya AU - Kühne, Thomas AU - Henkelman, Graeme AU - Mirhosseini, Hossein ID - 15725 JF - Advanced Theory and Simulations SN - 2513-0390 TI - Alkali Atoms Diffusion Mechanism in CuInSe 2 Explained by Kinetic Monte Carlo Simulations ER - TY - CONF AB - Artificial intelligence (AI) has the potential for far-reaching – in our opinion – irreversible changes. They range from effects on the individual and society to new societal and social issues. The question arises as to how students can learn the basic functioning of AI systems, what areas of life and society are affected by these and – most important – how their own lives are affected by these changes. Therefore, we are developing and evaluating school materials for the German ”Science Year AI”. It can be used for students of all school types from the seventh grade upwards and will be distributed to about 2000 schools in autumn with the support of the Federal Ministry of Education and Research. The material deals with the following aspects of AI: Discussing everyday experiences with AI, how does machine learning work, historical development of AI concepts, difference between man and machine, future distribution of roles between man and machine, in which AI world do we want to live and how much AI would we like to have in our lives. Through an accompanying evaluation, high quality of the technical content and didactic preparation is achieved in order to guarantee the long-term applicability in the teaching context in the different age groups and school types. In this paper, we describe the current state of the material development, the challenges arising, and the results of tests with different classes to date. We also present first ideas for evaluating the results. AU - Schlichtig, Michael AU - Opel, Simone Anna AU - Budde, Lea AU - Schulte, Carsten ED - Jasutė, Eglė ED - Pozdniakov, Sergei ID - 15332 KW - Artificial Intelligence KW - Machine Learning KW - Teaching Material KW - Societal Aspects KW - Ethics. Social Aspects KW - Science Year KW - Simulation Game SN - 978-9925-553-27-3 T2 - ISSEP 2019 - 12th International conference on informatics in schools: Situation, evaluation and perspectives, Local Proceedings TI - Understanding Artificial Intelligence – A Project for the Development of Comprehensive Teaching Material VL - 12 ER - TY - CONF AU - Opel, Simone Anna AU - Schlichtig, Michael AU - Schulte, Carsten AU - Biehler, Rolf AU - Frischemeier, Daniel AU - Podworny, Susanne AU - Wassong, Thomas ID - 15640 T2 - INFOS TI - Entwicklung und Reflexion einer Unterrichtssequenz zum Maschinellen Lernen als Aspekt von Data Science in der Sekundarstufe II VL - P-288 ER - TY - CONF AU - Schlichtig, Michael AU - Opel, Simone Anna AU - Schulte, Carsten AU - Biehler, Rolf AU - Frischemeier, Daniel AU - Podworny, Susanne AU - Wassong, Thomas ID - 15641 T2 - INFOS TI - Maschinelles Lernen im Unterricht mit Jupyter Notebook VL - P-288 ER - TY - CONF AU - Opel, Simone Anna AU - Schlichtig, Michael AU - Schulte, Carsten ID - 15643 T2 - WiPSCE TI - Developing Teaching Materials on Artificial Intelligence by Using a Simulation Game (Work in Progress) ER - TY - GEN AU - Tönsing, Johanna ID - 32431 T2 - Grundschulunterricht Deutsch 3 (2019) TI - Daniel Napp: Das schlaue Buch vom Büchermachen ER - TY - JOUR AU - Mäck, Markus AU - Caylak, Ismail AU - Edler, Philipp AU - Freitag, Steffen AU - Hanss, Michael AU - Mahnken, Rolf AU - Meschke, Günther AU - Penner, Eduard ID - 19300 JF - GAMM-Mitteilungen SN - 0936-7195 TI - Optimization with constraints considering polymorphic uncertainties ER - TY - JOUR AU - Sun, Jingjiang AU - Rust, Tarik AU - Kuckling, Dirk ID - 30926 IS - 22 JF - Macromolecular Rapid Communications KW - Materials Chemistry KW - Polymers and Plastics KW - Organic Chemistry SN - 1022-1336 TI - Light‐Responsive Serinol‐Based Polyurethane Nanocarrier for Controlled Drug Release VL - 40 ER - TY - JOUR AB -

The preparation, characterization and degradation properties of novel light-degradable bromocoumarin functionalized polycarbonates were investigated in the present work.

AU - Müller, Ann-Kathrin AU - Jung, Dimitri AU - Sun, Jingjiang AU - Kuckling, Dirk ID - 23859 JF - Polymer Chemistry SN - 1759-9954 TI - Synthesis and characterization of light-degradable bromocoumarin functionalized polycarbonates VL - 11 ER - TY - THES AU - Musiol, Marie-Luise ID - 33992 TI - Körper, Macht und Raum. Begehrensstrukturen in der mittelalterlichen Kleinepik (=Diss. masch.). [derzeit in Überarbeitung für den Druck] ER - TY - CHAP AU - Musiol, Marie-Luise ED - Dimpel, Friedrich Michael ED - Wagner, Silvan ID - 33995 T2 - Prägnantes Erzählen (Brevitas 1 – BmE Sonderheft), (online: https://ojs.uni-oldenburg.de/ojs/index.php/bme/issue/view/7) TI - Raum und Figur. Effekte erzählerischer Arrangements in der 'Frauentreue' ER - TY - JOUR AB - Die Philosophiegeschichte, die heute gelehrt wird präsentiert sich als ein Kanon, der von "großen Männern" dominiert wird. Doch das ist nicht richtig und vor allem, es war nicht immer so. Es gab großartige und einflussreiche Denkerinnen, von Hildegard von Bingen bis Hannah Arendt und Edith Stein, "in allen Ländern und zu allen Zeiten", wie der aufgeklärte Historiograph Jakob Brucker 1745 in seiner Philosophiegeschichte schrieb. AU - Hagengruber, Ruth ID - 20686 IS - 13 JF - philosophie Magazin KW - women philosophers KW - stolen history KW - Ruth Hagengruber TI - Die gestohlene Geschichte ER - TY - THES AU - Riebler, Heinrich ID - 34167 TI - Efficient parallel branch-and-bound search on FPGAs using work stealing and instance-specific designs ER - TY - BOOK ED - Josting, Petra ED - Kruse, Iris ID - 34141 TI - Karen-Susan Fessel. Bielefelder Poet in Residence 2018 / Paderborner Kinderliteraturtage 2019 ER - TY - JOUR AU - Hagengruber, Ruth Edith ID - 15493 JF - Konsens KW - Interview KW - Europe KW - Women KW - Diversity SN - 0930-6633 TI - Frauen aus der Mitte Deutschlands ER - TY - JOUR AU - Hagengruber, Ruth Edith ID - 13549 IS - 4 JF - British Journal for the History of Philosophy. Vol. 27 SN - 0026-9662 TI - Women Philosophers in Early Modern Philosophy ER - TY - JOUR AU - Elgabarty, Hossam AU - Kaliannan, Naveen Kaliannan AU - Kühne, Thomas ID - 34303 IS - 1 JF - Scientific Reports KW - Multidisciplinary SN - 2045-2322 TI - Enhancement of the local asymmetry in the hydrogen bond network of liquid water by an ultrafast electric field pulse VL - 9 ER - TY - CHAP AU - Kruse, Iris ED - Josting, Petra ED - Kruse , Iris ID - 34323 T2 - Bielefelder Poet in Residence 2018 / Paderborner Kinderliteraturtage 2019 TI - Kinderideen für Bücher und fürs Leben. Paderborner Grundschulkinder werden auf die Begegnung mit Karen-Susan Fessel vorbereitet ER - TY - CHAP AU - Kruse, Iris ED - Maiwald, Klaus ID - 34324 T2 - Intermedialität. Formen - Diskurse - Didaktik TI - Trivialität, Komplexität, Intermedialität - Praxistheoretische Perspektiven auf Medienverbunddidaktik und intermediale Lektüre ER - TY - BOOK AU - Göddecke, Johannes AU - Meschut, Gerson AU - Laubrock, Miriam AU - Göhrs, Tim AU - Kötting, Gerhard ID - 20918 SN - 978-3-96780-074-6 TI - Entwicklung einer Methode zur Auslegung von Klebverbindungen in schwingbeanspruchten Konstruktionen des Landmaschinen- und Anlagenbaus (P1121) ER - TY - JOUR AB - Diese Untersuchung befasst sich mit dem in der Praxis häufig auftretenden, riefenförmigen Verschleiß gehärteter Wellen im Dichtkontakt mit Radialwellendichtringen (RWDR) aus Fluorkautschuk (FKM). Ziel ist es, die Verschleißmechanismen an einer gehärteten Stahlwelle im geschmierten tribologischen Kontakt mit einem elastomeren FKM-Radialwellendichtring anhand experimenteller Modellsysteme aufzuklären. Weiterhin wird die Wechselwirkung des Dichtringverschleißes und Wellenverschleißes aufgrund der sich ständig verändernden Oberflächenmorphologie der Kontaktpartner oberflächenanalytisch charakterisiert. Das entstandene Schadensbild kann simulativ nachgestellt werden und zeigt eine gute Übereinstimmung mit dem tribologischen Experiment. AU - Burkhart, Christoph AU - Emrich, Stefan AU - Magyar, Balázs AU - Kopnarski, Michael AU - Sauer, Bernd ID - 34432 IS - 4-5 JF - Tribologie und Schmierungstechnik KW - nanoindentation SN - 0724-3472 TI - Nachbildung und Analyse von Schadensmechanismen bei Dichtringen im tribologischen Ersatzsystem VL - 66 ER - TY - JOUR AB - In oil-lubricated worm gears, all moving components cause power losses during operation. These losses depend, among other things, on the viscosity of the lubricant used, which in turn is determined by the temperature present in the gearbox. The dependency between the temperature and the power dissipation is mutual, and they influence each other. For the analysis of gearboxes under transient conditions, the relationship among operating conditions, power dissipation, and temperature must be considered. In this paper, a method for the analysis of these interrelationships is presented, which is based on the combination of tribological simulation and thermal networks. With the developed calculation model, the gearbox efficiency and the temperature over time can be estimated for arbitrary load cases. The calculation results are compared with measurements on a real gearbox. AU - Oehler, Manuel AU - Sauer, Bernd AU - Magyar, Balázs ID - 34437 IS - 12 JF - Journal of Tribology SN - 0742-4787 TI - Efficiency of Worm Gear Drives Under Transient Operating Conditions VL - 141 ER - TY - BOOK AB - Cooperation between teachers and special educators is a central requirement for inclusive schools in which students both with and without special educational needs are taught together. In many studies the autonomy/equity norm is reported as a significant obstacle for cooperation. It implies that teachers strive towards a high amount of autonomy in the sense of ‘privacy in their classroom’ as a reaction to endemic uncertainties of pedagogical work and specific work conditions in schools. Nevertheless, some studies point out that general and special educators strive for and engage in intense forms of cooperation. In this study it is argued from a self-determination theory perspective that cooperation can be accompanied by high values of perceived autonomy if teachers internalized the need for cooperation as part of their professional identity. Furthermore, factors affecting the frequency of cooperation, perception of goal conflict frequency, and stress caused by goal conflicts relating to the endemic uncertainties of pedagogical work are investigated. Analyses were carried out using survey data collected from 222 general and special educators working in either inclusive primary schools, or special schools where pupils had specific special educational needs in the domain of ‘learning’. A key outcome of the study is the absence of the anticipated negative effect of cooperation on the perception of autonomy. This underlines doubts regarding the relevance of the autonomy/equity norm. In addition to that, having special educators with greater levels of experience, as well as the support of the principal through providing fixed time slots for cooperation are identified as central factors supporting cooperation in inclusive schools. Moreover, increased levels of cooperation were found to reduce the perception of goal conflict frequency and stress relating to goal conflicts for general educators. The results of the study are discussed with regard to theoretical implications,the professionalization of general and special educators and opportunities to enhance cooperation and supportive settings in inclusive schools. Die Kooperation von Lehrkräften und Sonderpädagog_innen stellt eine zentrale Bedingung inklusiver Beschulung von Schüler_innen mit und ohne sonderpädagogische Förderbedarfe dar. Als ein maßgebliches Hemmnis der Zusammenarbeit gilt das Autonomie-Paritäts-Muster. Dieses besagt, dass Lehrkräfte aufgrund spezifischer Arbeitsbedingungen und Strukturmerkmale pädagogischer Arbeit in Schule und Unterricht ein hohes Ausmaß an Autonomie i.S.v. ‚Privatheit im Unterricht‘ anstreben. Dennoch weisen Studien darauf hin, dass Lehrkräfte und Sonderpädagog_innen dennoch intensive Kooperationsformen praktizieren und anstreben. In der Arbeit wird mit einem Rückgriff auf die Selbstbestimmungstheorie argumentiert, dass Kooperation auch mit einem hohen Autonomieerleben einhergehen kann, wenn Lehrkräfte und Sonderpädagog_innen Kooperation als Teil ihrer eigenen Professionalität internalisiert haben. Zudem werden Einflussfaktoren auf die Häufigkeit von Kooperation sowie die Wahrnehmung und Belastung von Antinomien und Zielkonflikten als Strukturmerkmale des pädagogischen Handelns untersucht. Grundlage der quantitativ-empirischen Analysen ist eine Stichprobe von insgesamt 222 Lehrkräften und Sonderpädagog_innen in inklusiven Grundschulen und Förderschulen für den Förderschwerpunkt Lernen. Als ein wesentliches Ergebnis der Arbeit zeigt sich, dass negative Effekte der Kooperation auf das Autonomieerleben ausbleiben, sodass die aufgeworfenen Zweifel an der Relevanz des Autonomie-Paritäts-Musters bestärkt werden. Darüber hinaus erweisen sich die Berufserfahrung sowie der Rückhalt der Schulleitung durch geschaffene Zeitfenster im Stundenplan als relevante Einflussfaktoren auf die Häufigkeit der Kooperation von Sonderpädagog_innen in inklusiven Grundschulen. Lehrkräfte in inklusiven Grundschulen nehmen weniger Zielkonflikte und Antinomien wahr und erleben diese weniger belastend, je häufiger sie mit Sonderpädagog_innen kooperieren. Die Ergebnisse werden hinsichtlich theoretischer Implikationen, der Professionalisierung von Lehrkräften und Sonderpädagog_innen sowie Möglichkeiten der Förderung von Kooperation und kooperativer Strukturen diskutiert. AU - Neumann, Phillip ID - 34492 KW - Kooperation KW - Inklusion KW - Sonderpädagogik KW - Schulentwicklung KW - BiLieF SN - 9783830940432 TI - Kooperation selbst bestimmt? Interdisziplinäre Kooperation und Zielkonflikte in inklusiven Grundschulen und Förderschulen VL - 73 ER - TY - CHAP AU - Idel, Till-Sebastian AU - Lütje-Klose, Birgit AU - Grüter, Sandra AU - Mettin, Carlotta AU - Meyer, Andrea AU - Neumann, Phillip AU - Büttner, Gerhard AU - Hasselhorn, Marcus AU - Schneider, Wolfgang ED - Maaz, Kai ED - Hasselhorn, Marcus ED - Idel, Till-Sebastian ED - Klieme, Eckhard ED - Lütje-Klose, Birgit ED - Stanat, Petra ED - Neumann, Marko ED - Bachsleitner, Anna ED - Lühe, Josefine ED - Schipolowski, Stefan ID - 34494 SN - 978-3-8309-3964-1 T2 - Zweigliedrigkeit und Inklusion im empirischen Fokus. Ergebnisse der Evaluation der Bremer Schulreform TI - Inklusion im Bremer Schulsystem ER - TY - JOUR AU - Neumann, Phillip ID - 34491 IS - 2 JF - SCHULE inklusiv KW - Soziale Partizipation KW - Inklusion KW - Sonderpädagogik KW - Grundschule SN - 2626-4064 TI - Mittendrin oder nur dabei? Sonderpädagogischer Förderbedarf und soziale Partizipation ER - TY - JOUR AU - Black, Tobias ID - 34672 IS - 2 JF - Discrete & Continuous Dynamical Systems - S KW - Applied Mathematics KW - Discrete Mathematics and Combinatorics KW - Analysis SN - 1937-1179 TI - Global generalized solutions to a parabolic-elliptic Keller-Segel system with singular sensitivity VL - 13 ER - TY - JOUR AU - Black, Tobias ID - 34669 IS - 1 JF - Journal of Mathematical Fluid Mechanics KW - Applied Mathematics KW - Computational Mathematics KW - Condensed Matter Physics KW - Mathematical Physics SN - 1422-6928 TI - The Stokes Limit in a Three-Dimensional Chemotaxis-Navier–Stokes System VL - 22 ER - TY - JOUR AU - Black, Tobias AU - Lankeit, Johannes AU - Mizukami, Masaaki ID - 34668 IS - 9 JF - Mathematical Methods in the Applied Sciences KW - General Engineering KW - General Mathematics SN - 0170-4214 TI - A Keller‐Segel‐fluid system with singular sensitivity: Generalized solutions VL - 42 ER - TY - JOUR AU - Black, Tobias AU - Lankeit, Johannes AU - Mizukami, Masaaki ID - 34671 IS - 16 JF - Applicable Analysis KW - Applied Mathematics KW - Analysis SN - 0003-6811 TI - Stabilization in the Keller–Segel system with signal-dependent sensitivity VL - 99 ER - TY - CHAP AB - In seiner Auseinandersetzung mit Immanuel Kant bestreitet Johann August Eberhard Kants Anspruch, in seiner Transzendentalphilosophie die Reichweite und Grenzen des Verstandes auf neue, zuvor nicht dagewesene Weise definiert zu haben. Eberhard dagegen meint die Prinzipien und Grundbegriffe transzendentalphilosophischer Erkenntniskritik schon aus der Leibniz-Wolffschen Schule ableiten zu k{\"o}nnen. An einschl{\"a}giger Stelle -- im dritten Teil seiner Ausf{\"u}hrungen {\"U}ber den wesentlichen Unterschied der Erkenntnis durch die Sinne und durch den Verstand -- belegt er diese Behauptung mit einem Verweis auf die {\glqq}Definition{\grqq} der Erscheinung in den Institutions physiques der Philosophin und Mathematikerin Du Ch{\^a}telet. AU - Hagengruber, Ruth Edith ED - Hagengruber, Ruth ED - Hecht, Hartmut ID - 12726 SN - 978-3-658-14021-2 T2 - Emilie Du Châtelet und die deutsche Aufklärung TI - Émilie Du Châtelet zwischen Leibniz und Kant. Du Châtelet in der Eberhard-Kant-Kontroverse VL - 24 ER - TY - JOUR AU - Hagengruber, Ruth Edith AU - Hutton, Sarah ID - 12778 IS - 4 JF - British Journal for the History of Philosophy SN - 0960-8788 TI - Introduction VL - 27 ER - TY - CHAP AU - Diester, Michel ED - Fahle, Oliver ED - Gotto, Lisa ED - Neitzel, Britta ED - Nowak, Lars ED - Wagner, Hedwig ED - Wendler, André ED - Wentz, Daniela ID - 34881 T2 - Filmische Moderne. 60 Fragmente TI - Primer ER - TY - BOOK AU - Süßmann, Johannes ID - 35055 TI - Die sprechende Stadt. Stadtumbau in Paderborn um 1600 und in der Gegenwart VL - 152 ER - TY - CHAP AU - Eybl, Franz M. AU - Fulda, Daniel AU - Süßmann, Johannes ED - Eybl, Franz M. ED - Fulda, Daniel ED - Süßmann, Johannes ID - 35036 SN - 978-3-205-20249-3 T2 - Bündnisse. Politische, soziale und intellektuelle Allianzen im Jahrhundert der Aufklärung TI - Einführung ER - TY - GEN ED - Eybl, Franz M. ED - Fulda, Daniel ED - Süßmann, Johannes ID - 35037 SN - 978-3-205-20249-3 TI - Bündnisse. Politische, soziale und intellektuelle Allianzen im Jahrhundert der Aufklärung ER - TY - CHAP AU - Süßmann, Johannes ED - Chihaia, Matei ED - Eckert, Georg ID - 34968 KW - Aschaffenburg Ludwig I. König von Bayern Gartenkunst Main Residenzschloß Villen Gärtner KW - Friedrich von Antikenrezeption Museen Herrschaftslegitimation Bildungsbürger SN - 978-3-402-13411-5 T2 - Kolossale Miniaturen. Festschrift für Gerrit Walther TI - Das Mainufer von Aschaffenburg: Romantische Geschichtsinszenierung und Herrschaftslegitimation ER - TY - JOUR AU - Hansen, Christin ID - 35072 IS - 2 JF - Kirchliche Zeitgeschichte TI - Blow your Trumpets Gabriel« – Der Heavy Metal und die Frage des Satanismus VL - 32 ER - TY - JOUR AU - Hansen, Christin AU - Pleitner, Berit ID - 35071 JF - Geschichte lernen TI - Vernünftige Deutsche, chaotische Griechen? Stereotype und historisches Lernen VL - 192 ER - TY - JOUR AB - Die Klage über mangelnde Steuermoral ist in der aktuellen Medienberichterstattung omnipräsent, aber sie ist nicht neu: Bereits kurz nach dem Zweiten Weltkrieg wurde bemängelt, die Deutschen in den westlichen Besatzungszonen hinterzögen ihre Steuern. Verfiel die westdeutsche Steuermoral schon damals? Wie veränderte sie sich im Zeitraum zwischen 1945 und 1953? Nach einem kurzen Überblick über die Geschichte der interdisziplinären Steuermoralforschung und einigen methodischen Überlegungen, wie Historiker*innen die Entwicklung der Steuermoral qualitativ untersuchen können, wird im vorliegenden Aufsatz der Diskurs um das Steuerzahlen in der Nachkriegszeit analysiert. Durch die Analyse von Zeitungsberichten und Parlamentsdebatten werden drei unterschiedliche, konkurrierende Narrative identifiziert, die geeignet waren, ganz verschiedene »policy windows« zu öffnen. Die historische Untersuchung zeigt, dass Narrative über das (ehrliche) Steuerzahlen immer mit bestimmten politischen Interessen verknüpft sind - und dass sie deshalb auch im aktuellen Diskurs über das (ehrliche) Steuerzahlen sorgfältig analysiert werden sollten. AU - Schönhärl, Korinna ID - 29223 IS - 2 JF - Leviathan KW - Political Science and International Relations KW - Linguistics and Language KW - Sociology and Political Science KW - Language and Linguistics SN - 0340-0425 TI - Steuermoral in Westdeutschland nach dem Zweiten Weltkrieg. Eine diskursanalytische Rekonstruktion VL - 47 ER - TY - JOUR AB - Altruistically motivated investment has become the subject of economic, psychological and sociological research in recent years. The long tradition of ethical considerations concerning investment behavior has often been mentioned by historians but rarely investigated. This paper presents a case study of the 19th century philhellene banker Jean-Gabriel Eynard, who was philanthropically active in Greece, but also invested part of his capital on the emerging Greek market. Drawing on the methodological approach of the “sociology of morality”, this article examines how Eynard invested in Greece, which norms and values concerning investment behavior he articulated and how far they were comparable with the norms and values of today’s Socially Responsible Investment. What emerges is that the practices and the norms of Socially Responsible and Ethical Investment then and now are remarkably similar, while the “moral background” (G. Abend) has changed considerably in some, but not all points. AU - Schönhärl, Korinna ID - 29224 IS - 2 JF - Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte KW - Economics KW - Econometrics and Finance (miscellaneous) KW - Sociology and Political Science KW - History KW - Cultural Studies SN - 0340-8728 TI - Socially Responsible Investment in 19th Century Greece: A Case Study of a Swiss Banker VL - 106 ER - TY - JOUR AU - Bloh, Bea AU - van Ophyusen, Stefanie ID - 27994 IS - 1 JF - Schulmanagement TI - The full range of leadership. Welche Zusammenhänge gibt es zwischen Führungsverhalten und schulischen Qualitätsindikatoren? VL - 3 ER - TY - CHAP AU - Bloh, Bea AU - Behrmann, Lars AU - Homt, Martina AU - van Ophuysen, Stefanie ED - Degeling, M. ED - Franken, N. ED - Freund, S. ED - Greiten, S. ED - Neuhaus, D. ED - Schellenbach-Zell, J. ID - 28003 T2 - Herausforderung Kohärenz: Praxisphasen in der universitären Lehrerbildung. Bildungswissenschaftliche und fachdidaktische Perspektiven TI - Forschendes Lernen in der Lehrerausbildung – Gestaltung und Erforschung des Praxissemesters ER - TY - JOUR AU - Mildorf, Jarmila ID - 18126 IS - 3 JF - CounterText SN - 2056-4406 TI - Aural Worldmaking: An Introduction VL - 5 ER - TY - JOUR AU - Mildorf, Jarmila ID - 18129 IS - 4 JF - Style SN - 0039-4238 TI - The Irrelevance of Relevance Theory for the Study of Generic Fiction VL - 53 ER - TY - JOUR AU - Mildorf, Jarmila ID - 18127 IS - 3 JF - CounterText SN - 2056-4406 TI - Can Sounds Narrate? Prosody in Sound Poetry Performance VL - 5 ER - TY - CHAP AU - Mildorf, Jarmila AU - Ketteler, Daniel ED - Steger, Florian ID - 18131 SN - 978-3-8253-6938-5 T2 - Jahrbuch Literatur und Medizin TI - Ressourcenorientiertes Schreiben. Tagebücher, Skizzen und Notate in der sozio-therapeutischen Praxis. Mit einem Exkurs zum Tagebuch der Trauer von Roland Barthes ER - TY - CHAP AU - Mildorf, Jarmila ED - Steger, Florian ED - Fürholzer, Katharina ID - 26840 SN - 978-3-8253-4645-4 T2 - Lyrik und Medizin TI - Why Poetry Matters: Defamiliarization and Perspective in Poetry ER - TY - JOUR AU - Schönhärl, Korinna ID - 29363 IS - 11/12 JF - Geschichte in Wissenschaft und Unterricht TI - „Der Imperativ des Nassauerns, Durchmogelns und Absahnens“: Debatten um Steuermoral in der BRD Anfang der 1980er Jahren VL - 70 ER -