TY - GEN AU - Ayyildiz, Berfin ID - 38097 TI - Die Akquisition von Double Click durch Google - eine wettbewerbspolitische Analyse ER - TY - GEN AU - Shelepova, Ekaterina ID - 38093 TI - Merger Analysis in Data-Driven Markets - An Economic Policy Perspective ER - TY - GEN AU - Shanmugaratnam, Suganya ID - 38096 TI - Marktmacht in digitalen Märkten ER - TY - GEN AU - Faizan, Ahmed ID - 38099 TI - The Effectiveness of Leniency Programs and Whistleblowing in Discouraging Cartel Activities ER - TY - JOUR AB -

Very high activities were observed in the redox-induced hydroamination of alkynes by employing a redox-active gold(i) complex featuring an electron-deficient, terphenyl-substituted phosphonite-based ligand.

AU - Deck, Eva AU - Wagner, Hanna E. AU - Paradies, Jan AU - Breher, Frank ID - 22237 JF - Chemical Communications SN - 1359-7345 TI - Redox-responsive phosphonite gold complexes in hydroamination catalysis ER - TY - GEN AU - Padberg, Laura AU - Eigner, Christof AU - Santandrea, Matteo AU - Silberhorn, Christine ID - 38138 TI - Herstellung von Wellenleitern aus Materialien der KTP-Familie ER - TY - JOUR AU - Penner, Eduard AU - Caylak, Ismail AU - Dridger, Alex AU - Mahnken, Rolf ID - 19122 JF - Mathematics and Mechanics of Complex Systems SN - 2325-3444 TI - A polynomial chaos expanded hybrid fuzzy-stochastic model for transversely fiber reinforced plastics ER - TY - JOUR AU - Caylak, Ismail AU - Penner, Eduard AU - Mahnken, Rolf ID - 19120 JF - PAMM SN - 1617-7061 TI - A fuzzy uncertainty model for analytical and numerical homogenization of transversely fiber reinforced plastics ER - TY - JOUR AU - Ju, Xiaozhe AU - Mahnken, Rolf ID - 24429 JF - PAMM SN - 1617-7061 TI - Model adaptivity on mean‐field and full‐field homogenization methods considering hierarchical unit cells ER - TY - JOUR AU - Lenz, Peter AU - Mahnken, Rolf ID - 19424 JF - PAMM SN - 1617-7061 TI - Damage simulation of fiber reinforced composites using mean‐field homogenization methods ER - TY - BOOK AU - Mahnken, Rolf ID - 19326 SN - 9783662581650 TI - Lehrbuch der Technischen Mechanik - Band 2: Elastostatik ER - TY - JOUR AB - Metal-semiconductor and junction n-channel field-effect transistors (MESFETs and JFETs) have been fabricated on glass substrates using room temperature deposited amorphous zinc-tin oxide (ZTO) channel layers. Characteristics of transistors and inverter circuits are compared. Best FET devices exhibit ON-to- OFF current ratios over eight orders of magnitude, subthreshold swings as low as 250 mV/dec and field-effect mobilities of 5 cm 2 /Vs. Furthermore, all devices show long-term stability over a period of more than 200 days. Inverters fabricated using either MESFETs or JFETs exhibit remarkable peak gain magnitude values of 350 and voltage uncertainty levels as low as 260 mV for an operating voltage of 5 V. A Schottky diode FET logic (SDFL) approach is applied to shift the switching voltage which is a requirement for cascading of inverters for realization of ring oscillators. AU - Lahr, Oliver AU - Zhang, Zhipeng AU - Grotjahn, Frank AU - Schlupp, Peter AU - Vogt, Sofie AU - von Wenckstern, Holger AU - Thiede, Andreas AU - Grundmann, Marius ID - 39649 IS - 8 JF - IEEE Transactions on Electron Devices KW - Electrical and Electronic Engineering KW - Electronic KW - Optical and Magnetic Materials SN - 0018-9383 TI - Full-Swing, High-Gain Inverters Based on ZnSnO JFETs and MESFETs VL - 66 ER - TY - BOOK ED - Morrien, Rita ED - Grywatsch, Jochen ED - Hetzel, Christoph Otto ED - Fleßner, Martina ID - 39995 SN - 978-3-89126-232-0 TI - Mit Droste im Glashaus. Scherbensammlung ER - TY - CHAP AU - Morrien, Rita ED - Jabłkowska, Johanna ED - Heidemann, Gudrun ED - Tomasi-Kapral, Elzbieta ID - 39628 SN - 9783631780411 T2 - #Engagement. Literarische Potentiale nach den Wenden TI - Terror(ismus), Theater und Tribunal: Ferdinand von Schirachs "Terror" und Joël Pommerats "La Révolution #1 – Wir schaffen das schon" VL - 1 ER - TY - CHAP AU - Morrien, Rita ED - Morrien, Rita ED - Grywatsch, Jochen ED - Hetzel, Christoph Otto ED - Fleßner, Martina ID - 40022 SN - 9783891262320 T2 - Mit Droste im Glashaus. Scherbensammlung TI - Wegen Umbau geöffnet - Wüste Welt, Paterland und der Traum vom anderen Raum ER - TY - CHAP AU - Morrien, Rita ED - Morrien, Rita ED - Grywatsch, Jochen ED - Hetzel, Christoph Otto ED - Fleßner, Martina ID - 40021 SN - 9783891262320 T2 - Mit Droste im Glashaus. Scherbensammlung TI - Wasser und Stein, das Flüssige und das Feste ER - TY - CONF AU - Noé, Reinhold AU - Koch, Benjamin ID - 38218 T2 - Photonic Networks; 20th ITG-Symposium TI - Polarization-Independent Depolarizer for Control and Supervisory Signals in Long-Haul Fiber Lines ER - TY - CONF AU - Koch, Benjamin AU - Noé, Reinhold ID - 38215 T2 - Photonic Networks; 20th ITG-Symposium TI - Low-Loss Arbitrary Polarization State Synthesizer for Quantum Key Distribution Purposes ER - TY - CONF AU - Schulze, Jan Roland AU - Hoya, Fabian Karl AU - Löper, Marwin Felix AU - Mester, Theresa AU - Kirsch, Alexander AU - Blumberg, Eva AU - Schwab, Susanne AU - Hellmich, Frank ID - 36299 TI - Kooperatives Arbeiten von Studierenden des Lehramts an Grund- und Förderschulen als Vorbereitung auf den inklusiven Unterricht in der Grundschule. Posterpräsentation auf der 54. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik und Bildungsforschung – Fremde Schwestern?“ ER - TY - CONF AU - Schulze, Jan Roland AU - Blumberg, Eva AU - Hellmich, Frank ID - 36338 TI - Effects of Interprofessional Collaboration in Inclusive Education of Pre-Service Primary School Teachers and Special Education Teachers on their Self-Concepts. Poster Presentation. ECER 2019 (European Conference on Educational Research). “Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future“ ER - TY - CONF AU - Mester, Theresa AU - Blumberg, Eva AU - Kirsch, Alexander AU - Hellmich, Frank AU - Schulze, Jan Roland AU - Hoya, Fabian Karl AU - Löper, Marwin Felix AU - Schwab, Susanne ID - 36393 TI - Kooperativ Lernumgebungen für den inklusiven naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule gestalten – ein Forschungs- und Entwicklungsprojekt zur Förderung von Grund- und Förderschullehrkräften (KLinG). Posterpräsentation auf der 28. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts e. V. (GDSU) ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Hoya, Fabian Karl AU - Schulze, Jan Roland AU - Mester, Theresa AU - Kirsch, Alexander AU - Blumberg, Eva AU - Schwab, Susanne AU - Hellmich, Frank ID - 36376 TI - Preparing Pre-service Teachers’ Team-Teaching Processes in Inclusive Science Education in Primary Schools. Poster Presentation. Porto International Conference on Research in Education (ICRE) ER - TY - JOUR AU - Vollbrecht, Joachim AU - Wiebeler, Christian AU - Bock, Harald AU - Schumacher, Stefan AU - Kitzerow, Heinz-Siegfried ID - 13343 IS - 7 JF - The Journal of Physical Chemistry C SN - 1932-7447 TI - Curved Polar Dibenzocoronene Esters and Imides versus Their Planar Centrosymmetric Homologs: Photophysical and Optoelectronic Analysis VL - 123 ER - TY - GEN AB - Spontaneous formation of transverse patterns is ubiquitous in nonlinear dynamical systems of all kinds. An aspect of particular interest is the active control of such patterns. In nonlinear optical systems this can be used for all-optical switching with transistor-like performance, for example realized with polaritons in a planar quantum-well semiconductor microcavity. Here we focus on a specific configuration which takes advantage of the intricate polarization dependencies in the interacting optically driven polariton system. Besides detailed numerical simulations of the coupled light-field exciton dynamics, in the present paper we focus on the derivation of a simplified population competition model giving detailed insight into the underlying mechanisms from a nonlinear dynamical systems perspective. We show that such a model takes the form of a generalized Lotka-Volterra system for two competing populations explicitly including a source term that enables external control. We present a comprehensive analysis both of the existence and stability of stationary states in the parameter space spanned by spatial anisotropy and external control strength. We also construct phase boundaries in non-trivial regions and characterize emerging bifurcations. The population competition model reproduces all key features of the switching observed in full numerical simulations of the rather complex semiconductor system and at the same time is simple enough for a fully analytical understanding of the system dynamics. AU - Pukrop, Matthias AU - Schumacher, Stefan ID - 13340 T2 - arXiv:1903.12534 TI - Externally Controlled Lotka-Volterra Dynamics in a Linearly Polarized Polariton Fluid ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Hoya, Fabian Karl AU - Schulze, Jan Roland AU - Mester, Theresa AU - Kirsch, Alexander AU - Blumberg, Eva AU - Schwab, Susanne ID - 36366 TI - Preparing Pre-service Teachers’ Team-Teaching Processes in Inclusive Science Education in Primary Schools. Poster Presentation. Porto International Conference on Research in Education (ICRE) ER - TY - CONF AU - Hoya, Fabian Karl AU - Löper, Marwin Felix AU - Schulze, Jan Roland AU - Mester, Theresa AU - Kirsch, Alexander AU - Blumberg, Eva AU - Schwab, Susanne AU - Hellmich, Frank ID - 36348 TI - Pre-service Primary School Teachers’ Preparation for Team-Teaching in Inclusive Schools. Poster Presentation. 18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019. „Thinking Tomorrows’s Education: Learning from the past, in the present and for the future" ER - TY - GEN AB - <div> <div> <div> <p>Molecular doping in conjugated polymers is a crucial process for their application in organic photovoltaics and optoelectronics. In the present work we theoretically investigate p-type molecu- lar doping in a series of (poly[2,6-(4,4-bis(2-ethylhexyl)-4H-cyclopenta[2,1-b;3,4-b”]dithiophene)-alt- 4,7-(2,1,3-benzothiadiazole)] (PCPDT-BT) conjugated oligomers with different lengths and three widely-used dopants with different electron affinities, namely F4TCNQ, F6TCNNQ, and CN6-CP. We study in detail the molecular geometry of possible oligomer-dopant complexes and its influence on the doping mechanisms and electronic system properties. We find that the mechanisms of dop- ing and charge transfer observed sensitively depend on the specific geometry of the oligomer-dopant complexes. For a given complex different geometries may exist, some of which show transfer of an entire electron from the oligomer chain onto the dopant molecule resulting in an integer-charge transfer complex, leaving the system in a ground state with broken spin symmetry. In other ge- ometries merely hybridization of oligomer and dopant frontier orbitals occurs with partial charge transfer but spin-symmetric ground state. Considering the resulting electronic density of states both cases may well contribute to an increased electrical conductivity of corresponding film samples while the underlying physical mechanisms are entirely different. </p> </div> </div> </div> AU - Dong, Chuan-Ding AU - Schumacher, Stefan ID - 13347 TI - Molecular Doping of PCPDT-BT Copolymers: Comparison of Molecular Complexes with and Without Integer Charge Transfer ER - TY - JOUR AU - Taetz, Bertram AU - Teufl, Wolfgang AU - Weidmann, Alexander AU - Pietschmann, Juliane AU - Jöllenbeck, Thomas AU - Bleser, Gabriele ID - 40604 IS - 1 JF - Computer Methods in Biomechanics and Biomedical Engineering KW - Computer Science Applications KW - Human-Computer Interaction KW - Biomedical Engineering KW - General Medicine KW - Bioengineering SN - 1025-5842 TI - Depth camera based statistical shape fitting approach for the creation of an individualized lower body biomechanical model: validity and reliability VL - 23 ER - TY - CHAP AU - Pieper, Catania AU - Kottmann, Brigitte ED - Esefeld, Marie ED - Müller, Kirsten ED - Hackstein, Phillip ED - Stechow, Elisabeth ED - Klocke, Barbara ID - 40552 T2 - Lehren und Lernen TI - Einblicke in Normalitätsvorstellungen von Lehramtsstudierenden - "Die Situation meines Förderkindes habe ich mit meiner eigenen verglichen und Mitleid gespürt" VL - 2 ER - TY - CHAP AB - Im Forschungskontext der Kinderladenbewegung gehört es inzwischen zum Allgemeinplatz, die Lektürestile der Kinderladenakteur_innen quasi wie selbstverständlich (mit) zu wissen: Nicht nur publizierte Bücher und Texte, sondern insbesondere sog. „Ormit“-Kopien gehörten in den 1960er Jahren zum Standardrepertoire der intellektuellen Auseinandersetzungen, der Diskurse und Diskussionen um und über die „repressionsfreie Erziehung“, der „Anleitungen für eine revolutionäre Erziehung“, der Re-Lektüre von Texten von und über Vera Schmidt, Siegfried Bernfeld, Anna Freud und anderen. Diese Kopien sind als „Raubdrucke“ in das zeitgeschichtliche Narrativ um und über die Kinderladenbewegung eingegangen, genauer: Ebenso ‚revolutionär‘ wie der Lektüreinhalt sollte wohl auch die Lektüreform ihren Namen bekommen. Dabei bezeichneten die Kinderladenakteur_innen die heute sog. „Raubdrucke“ jedoch viel häufiger als Reprints oder Nachdrucke. AU - Göddertz, Nina AU - Bock, Karin ED - Bock, Karin ED - Göddertz, Nina ED - Heyden, Franziska ED - Mauritz, Miriam ID - 36881 KW - Erziehung KW - Kinderladenbewegung KW - Sozialpädagogik SN - 978-3-658-24188-9 T2 - Zugänge zur Kinderladenbewegung TI - „Raubdrucke“ als zeitgeschichtliche Dokumente der Kinderladenbewegung ER - TY - CHAP AB - Die nachfolgenden Überlegungen sind aus unserem Forschungszusammenhang entstanden, der als „Nachwuchsforscherinnengruppe: Die Kinderladenbewegung. Biographische Auswirkungen und gesellschaftspolitische Einflüsse institutioneller Erziehungsarrangements“ am 1. Januar 2011 an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster im Arbeitsbereich Sozialpädagogik startete und von Januar 2013 bis Ende 2017 an der Technischen Universität Dresden im Institut für Sozialpädagogik, Sozialarbeit und Wohlfahrtswissenschaften angesiedelt war. Finanziell und inhaltlich wurden wir durch die Hans-Böckler-Stiftung mit drei Stipendien und einer finanziellen Grundausstattung gefördert. AU - Bock, Karin AU - Göddertz, Nina AU - Heyden, Franziska AU - Mauritz, Miriam ED - Bock, Karin ED - Göddertz, Nina ED - Heyden, Franziska ED - Mauritz, Miriam ID - 36868 KW - Pädagogik KW - Erziehungswissenschaft KW - Kinderladenbewegung SN - 978-3-658-24188-9 T2 - Zugänge zur Kinderladenbewegung. TI - Statt eines Nachworts: Die Kinderladenbewegung als Forschungsthema einer „Nachwuchsforscherinnengruppe“ ER - TY - CHAP AU - Göddertz, Nina AU - Karsten, Maria-Eleonora AU - Kubandt, Melanie ID - 36890 T2 - Sozialdidaktik – Fachdidaktik Sozialpädagogik TI - Studienbrief für die Hamburger Fernhochschule ER - TY - CHAP AU - Göddertz, Nina AU - Karsten, Maria-Eleonora AU - Kubandt, Melanie ID - 36893 T2 - Fachdidaktik Sozialpädagogik / Sozialdidaktik für Soziale Berufe TI - Studienbrief für die Hamburger Fernhochschule ER - TY - CONF AU - Soleymani, Mohammad AU - Lameiro, Christian AU - Santamaria, Ignacio AU - Schreier, Peter J. ID - 40690 T2 - Proc. IEEE European Signal Processing Conference (EUSIPCO) TI - Energy-Efficient Improper Signaling for $K$-User Interference Channels ER - TY - CONF AU - Lameiro, Christian AU - Santamaria, Ignacio AU - Schreier, Peter J ID - 40683 T2 - ICASSP 2019-2019 IEEE International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing (ICASSP) TI - Improper Gaussian Signaling for the Two-user Broadcast Channel Treating Interference as Noise ER - TY - JOUR AU - Lameiro, C. AU - Santamaría, I. AU - Schreier, P. J. ID - 40679 IS - 3 JF - IEEE Transactions on Communications TI - Improper Gaussian Signaling for Multiple-Access Channels in Underlay Cognitive Radio VL - 67 ER - TY - CONF AU - Horstmann, Stefanie AU - Ramírez, David AU - Schreier, Peter J. ID - 40680 T2 - Proc. 27th European Signal Proc. Conf. (EUSIPCO) TI - Two-channel passive detection exploiting cyclostationarity ER - TY - CONF AU - Horstmann, Stefanie AU - Ramírez, David AU - Schreier, Peter J. AU - Pries, Aaron ID - 40689 T2 - Proc.\ Asilomar Conf.\ Signals\ Syst. Computers TI - Two-channel passive detection of cyclostationary signals in noise with spatio-temporal structure ER - TY - CONF AU - Lameiro, Christian AU - Santamaría, Ignacio AU - Schreier, Peter J ID - 40682 T2 - Proc. Globecom TI - Benefits of Improper Signaling for Overlay Cognitive Radio ER - TY - GEN AU - Alpsancar, Suzana ED - Liggieri, Kevin ED - Müller, Oliver ID - 35447 SN - 978-3-476-05604-7 T2 - Mensch-Maschine-Interaktion: Handbuch zu Geschichte – Kultur – Ethik TI - Organprojektion ER - TY - GEN AU - Alpsancar, Suzana ED - Liggieri, Kevin ED - Müller, Oliver ID - 35445 SN - 978-3-476-05604-7 T2 - Mensch-Maschine-Interaktion: Handbuch zu Geschichte – Kultur – Ethik TI - Computation ER - TY - JOUR AB - The design and performance of the high-resolution wavelength-dispersive multi-crystal von Hamos-type spectrometer at PETRA III beamline P64 are described. Extended analyzer crystal collection available at the beamline allows coverage of a broad energy range from 5 keV to 20 keV with an energy resolution of 0.35–1 eV. Particular attention was paid to enabling two-color measurements by a combination of two types of analyzer crystals and two two-dimensional detectors. The performance of the spectrometer is demonstrated by elastic-line and emission-line measurements on various compounds. AU - Kalinko, Aleksandr AU - Caliebe, Wolfgang A. AU - Schoch, Roland AU - Bauer, Matthias ID - 41031 IS - 1 JF - Journal of Synchrotron Radiation KW - Instrumentation KW - Nuclear and High Energy Physics KW - Radiation SN - 1600-5775 TI - A von Hamos-type hard X-ray spectrometer at the PETRA III beamline P64 VL - 27 ER - TY - JOUR AB -

Gold(ii) species catalyse the cyclisation of N(2-propyn-1-yl)benzamide to 2-phenyl-5-vinylidene-2-oxazoline without halide abstraction while the neutral gold(i) complex is inactive indicating a gold(ii/i) redox-switch.

AU - Veit, Philipp AU - Volkert, Carla AU - Förster, Christoph AU - Ksenofontov, Vadim AU - Schlicher, Steffen AU - Bauer, Matthias AU - Heinze, Katja ID - 41050 IS - 32 JF - Chemical Communications KW - Materials Chemistry KW - Metals and Alloys KW - Surfaces KW - Coatings and Films KW - General Chemistry KW - Ceramics and Composites KW - Electronic KW - Optical and Magnetic Materials KW - Catalysis SN - 1359-7345 TI - Gold(ii) in redox-switchable gold(i) catalysis VL - 55 ER - TY - JOUR AU - Plöger, Wilfried AU - Scholl, Daniel AU - Schüle, Christoph AU - Seifert, Andreas ID - 41152 JF - Teaching and Teacher Education TI - Development of trainee teachers’ analytical competence in their induction phase – A longitudinal study comparing science and non-science teachers. VL - 85 ER - TY - JOUR AU - Decius, Julian AU - Schaper, Niclas AU - Seifert, Andreas ID - 41151 IS - 4 JF - Human Resource Development Quarterly TI - Informal Workplace Learning: Development and validation of a measure. VL - 30 ER - TY - CONF AB - Using direct-detection architecture in Radio Frequency (RF) receivers allows for ultra-low power dissipation and is often used in Wake-Up receivers. Unfortunately direct-detection receivers suffer from high sensitivity to co-channel interference which reduces the communication performance and reliability. In this paper, it is shown that co-channel interference robustness of direct-detection receivers is improved by using Binary Phase Shift Keying (BPSK) Barker code modulated Surface Acoustic Wave (SAW) correlator as a prior stage to the RF envelope detector. Replacing the band select filter with SAW correlator does not result in higher receiver hardware cost. In our receiver, the SAW correlator functions as a passive signal processor, providing gain for a BPSK Barker code modulated signal, while suppressing in-band interferers. This improves the co-channel interference robustness of the direct-detection receiver while preserving its advantage of power efficiency. The concept is verified by means of a direct-detection receiver with discrete components on an RF PCB including an SAW Barker Code correlator at a center frequency of 2.44 GHz fabricated on Lithium Niobate substrate. Measurements with WiFi signals demonstrate that the interference robustness is improved by more than 10 dB compared to a conventional direct-detection receiver. AU - Abughannam, Saed AU - Fard, Saeed AU - Scheytt, Christoph ID - 24051 T2 - Asia-Pacific Microwave Conference (APMC) TI - Improving Co-Channel Interference Robustness In Direct Detection Receivers Using A Surface Acoustic Wave (SAW) Correlator ER - TY - JOUR AU - Steinhoff, Lena AU - Arli, Denni AU - Weaven, Scott AU - Kozlenkova, Irina V. ID - 41294 IS - 3 JF - Journal of the Academy of Marketing Science KW - Marketing KW - Economics and Econometrics KW - Business and International Management SN - 0092-0703 TI - Online relationship marketing VL - 47 ER - TY - JOUR AU - Wildt, Eugenia AU - Rohlfing, Katharina AU - Scharlau, Ingrid ID - 28982 JF - Frontiers in Psychology SN - 1664-1078 TI - The Role of Saliency in Learning First Words ER - TY - BOOK ED - Tophinke, Doris ED - Topalovic, Elvira ED - Rohlfing, Katharina ID - 18458 TI - Sprachstrukturelle Modelle. Konvergenzen theoretischer und empirischer Forschung VL - 4/2019 ER - TY - JOUR AU - Tophinke, Doris AU - Topalovic, Elvira AU - Rohlfing, Katharina J. ID - 40973 IS - 4 JF - Mitteilungen des Deutschen Germanistenverbandes KW - General Earth and Planetary Sciences KW - General Environmental Science SN - 0418-9426 TI - Sprachstrukturelle Modelle. Linguistische, spracherwerbsorientierte und didaktische Zugänge VL - 66 ER - TY - JOUR AU - Siebert, Scarlet AU - Tolksdorf, Nils Frederik AU - Rohlfing, Katharina J. AU - Zorn, Isabel ID - 24905 JF - The Journal of Communication and Media Studies SN - 2470-9247 TI - Raising Robotic Natives?: Persuasive Potentials of Social Robots in Early Education ER - TY - GEN AU - Tolksdorf, Nils Frederik AU - Dirk, Hönemann AU - Rohlfing, Katharina J. AU - Viertel, Franziska E. ID - 24916 TI - Do shy children behave differently than non-shy children in a child-robot interaction? An analysis of positive and negative expressions of shyness in kindergarten children ER - TY - GEN AU - Tolksdorf, Nils Frederik AU - Mertens, Ulrich J. AU - Rohlfing, Katharina J. ID - 24913 TI - When learning words with robots, children’s answers are multimodal: a challenge for a dialogue design ER - TY - JOUR AU - Grimminger, Angela AU - Rohlfing, Katharina ID - 20203 IS - 2 JF - Sprache · Stimme · Gehör TI - Multimodale Kommunikation in frühen Buchlesesituationen und ihr Zusammenhang mit dem späteren Wortschatz. VL - 43 ER - TY - JOUR AU - Grimminger, Angela AU - Rohlfing, Katharina AU - Lüke, Carina AU - Liszkowski, Ulf AU - Ritterfeld, Ute ID - 20201 JF - Journal of Child Language TI - Decontextualized talk in caregivers’ input to 12-month-old children during structured interaction. ER - TY - JOUR AU - Rohlfing, Katharina AU - Grimminger, Angela ID - 20202 JF - Proceedings of the 9th Joint IEEE International Conference on Development and Learning and on Epigenetic Robotics TI - Utilizing Pragmatic Frames as an analytical tool for children’s performance during word learning. ER - TY - CHAP AU - Rohlfing, Katharina AU - Nachtigäller, Kerstin AU - Berner, Anna AU - Foltz, Anouschka ID - 20224 T2 - Narrative, Literacy and Other Skills. Studies in intervention. TI - Does emotional narrative context influence retention of newly learned words? ER - TY - CHAP AU - Rohlfing, Katharina ID - 20219 T2 - International Handbook of Language Acquisition TI - Language learning from the use of gestures. ER - TY - BOOK AU - Rohlfing, Katharina ID - 20218 SN - 9783825247836 TI - Frühe Sprachentwicklung ER - TY - JOUR AB - Applying an eye-tracking technique, we tested early verb understanding in 48 infants aged 9 and 10months. Infants saw two objects presented side by side and heard a verb that referred to a common action with one of these objects (e.g., eating relating to a banana). The verbs were spoken by the parent in an interrogative manner in order to elicit a looking behavior in the infant. Results showed that 9-month-old infants did not show recognition of our test words. However, 10-month-old infants were able to understand a number of the tested verbs. In the discussion, we relate our findings to the nature of early verb representations. AU - Nomikou, Iris AU - Rohlfing, Katharina AU - Cimiano, Philipp AU - Mandler, Jean M. ID - 17556 IS - 1 JF - LANGUAGE LEARNING AND DEVELOPMENT SN - 1547-3341 TI - Evidence for Early Comprehension of Action Verbs VL - 15 ER - TY - JOUR AU - Grimminger, Angela ID - 20200 IS - 6 JF - Proceedings of the 6th Gesture and Speech in Interaction TI - The timing of pointing-speech combinations in typically developing and language-delayed toddlers. VL - GESPIN ER - TY - JOUR AU - Grimminger, Angela ID - 20199 IS - 4 JF - Mitteilungen des Deutschen Germanistenverbandes TI - Die Integration von Lautsprache und Gesten in Lernkontexten. VL - 66 ER - TY - CONF AU - Schulze, Jan Roland AU - Hoya, Fabian Karl AU - Löper, Marwin Felix AU - Mester, Theresa AU - Kirsch, Alexander AU - Blumberg, Eva AU - Schwab, Susanne AU - Hellmich, Frank ID - 36402 TI - Wie können Studierende des Lehramts an Grund- und Förderschulen auf das kooperative Arbeiten in der inklusiven Grundschule vorbereitet werden? Posterpräsentation auf der 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Görel, Gamze AU - Hoya, Fabian Karl AU - Kirsch, Alexander AU - Mester, Theresa AU - Schulze, Jan Roland AU - Blumberg, Eva AU - Schwab, Susanne AU - Hellmich, Frank ID - 36388 TI - Entwicklung kooperativen Arbeitens bei Lehramtsstudierenden für den naturwissenschaftlichen Sachunterricht in der inklusiven Grundschule. Posterpräsentation auf dem 8. Paderborner Grundschultag ER - TY - CONF AU - Hellmich, Frank AU - Schulze, Jan Roland ID - 36378 TI - Kooperatives Unterrichten von Studentinnen und Studenten des Lehramts an Grund- und Förderschulen im naturwissenschaftlichen Sachunterricht. Eingeladener Vortrag in der Naturwissenschaftlichen Fakultät der Leibniz Universität Hannover. Institut für Didaktik der Naturwissenschaften ER - TY - CONF AU - Wendel, Sebastian AU - Haucke-Korber, Barnabas AU - Dietz, Armin AU - Kennel, Ralph ID - 33443 T2 - 2019 21st European Conference on Power Electronics and Applications (EPE '19 ECCE Europe) TI - Experimental Evaluation of Cascaded Continuous and Finite Set Model Predictive Speed Control for Electrical Drives ER - TY - CONF AU - Hoya, Fabian Karl AU - Hellmich, Frank ID - 36395 TI - Feedback im Leseunterricht der Grundschule aus der Perspektive von Kindern und Lehrkräften – Befunde aus einer Mehrebenenanalyse. Vortrag im Symposium „Qualität von Leseunterricht – Determinanten und Effekte“ (Chairs: Annika Ohle-Peters & Nele McElvany) auf der 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) ER - TY - CONF AU - Hellmich, Frank AU - Löper, Marwin Felix ID - 36387 TI - Prerequisites for children’s attitudes towards peers with special educational needs. Paper Presentation. Symposium: “Escúchame! Listen to me! Exploring under-served students’ voice through innovative and participatory research designs“ (Chair: Christoforos Mamas). AERA (American Educational Research Association) ER - TY - CONF AU - Hellmich, Frank AU - Hoya, Fabian Karl AU - Schulze, Jan Roland AU - Görel, Gamze ID - 36397 TI - Auswirkungen eines Trainings zum kooperativen Arbeiten auf die Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Studierenden in Bezug auf den inklusiven Grundschulunterricht. Vortrag auf der 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Hellmich, Frank ID - 36347 TI - Prerequisites of Primary School Students’ Pro-social Behavior in the Inclusive Classroom. Single Paper. 18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019. „Thinking Tomorrows’s Education: Learning from the past, in the present and for the future" ER - TY - CONF AU - Hellmich, Frank AU - Löper, Marwin Felix AU - Knickenberg, Margarita ID - 36356 TI - Individual and Institutional Determinants for Primary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs regarding Inclusive Education – Results from Qualitative Interviews. Individual Oral Presentation. Porto International Conference on Research in Education (ICRE) ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Hellmich, Frank ID - 36355 TI - Children’s Pro-social Behavior towards Peers with Social or Emotional Disabilities in the Inclusive Classroom. Individual Oral Presentation. Porto International Conference on Research in Education (ICRE) ER - TY - CONF AU - Hellmich, Frank ID - 36383 TI - Under which conditions does the social participation of students with special educational needs succeed? Keynote. Conference "Inclusive Education – Giving students a voice" ER - TY - CONF AU - Schulze, Jan Roland AU - Hoya, Fabian Karl AU - Hellmich, Frank ID - 36312 TI - Effekte eines Trainings zum kooperativen Arbeiten im inklusiven Unterricht auf die Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Studierenden des Lehramts an Grund- und Förderschulen. Vortrag auf der 10. Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)/ Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung (AEPF)/ Kommission Bildungsorganisation, Bildungsplanung, Bildungsrecht (KBBB)/ Thema: „Gesellschaftliche Entwicklungen als Herausforderungen für empirische Bildungsforschung“ ER - TY - CONF AU - Franzen, Katja AU - Görel, Gamze AU - Hoya, Fabian Karl AU - Filipiak, Agnes AU - Albers, Timm AU - Hellmich, Frank ID - 36313 TI - Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Lehramtsstudierenden und Erfahrungen aus dem inklusiven Unterricht in der Grundschule. Posterpräsentation auf der 10. Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)/ Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung (AEPF)/ Kommission Bildungsorganisation, Bildungsplanung, Bildungsrecht (KBBB)/ Thema: „Gesellschaftliche Entwicklungen als Herausforderungen für empirische Bildungsforschung“ ER - TY - CONF AU - Schulze, Jan Roland AU - Hoya, Fabian Karl AU - Hellmich, Frank ID - 36317 TI - Effects of a Training to Foster Pre-Service Teachers’ Knowledge about Team-Teaching on their Competencies for Inclusive Education at Primary School. Single Paper. ECER 2019 (European Conference on Educational Research). “Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future“ ER - TY - CONF AU - Hellmich, Frank AU - Löper, Marwin Felix AU - Knickenberg, Margarita ID - 36344 TI - Potential Influencing Factors for Teachers’ Self-Efficacy Beliefs concerning Inclusive Education. Single Paper.18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019. „Thinking Tomorrows’s Education: Learning from the past, in the present and for the future" ER - TY - CONF AU - Hoya, Fabian Karl AU - Hellmich, Frank ID - 36341 TI - The Role of Pronounced and Perceived Parental Feedback on Children’s Reading Comprehension. Single Paper. 18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019. „Thinking Tomorrows’s Education: Learning from the past, in the present and for the future" ER - TY - CONF AU - Görel, Gamze AU - Hellmich, Frank ID - 36343 TI - Primary School Teachers’ Personal Resources and the Quality of Inclusive Learning Processes. Single Paper. 18th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2019. „Thinking Tomorrows’s Education: Learning from the past, in the present and for the future" ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Görel, Gamze AU - Hellmich, Frank ID - 36316 TI - Prerequisites for Primary School Teachers’ Intentions and Everyday Day Practices concerning Inclusive Education. Single Paper. ECER 2019 (European Conference on Educational Research). “Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future“ ER - TY - CONF AU - Franzen, Katja AU - Görel, Gamze AU - Filipiak, Agnes AU - Albers, Timm AU - Hellmich, Frank ID - 36323 TI - Development Of Preservice Teachers' Inclusive Competences. The "KinU"-Project. Poster Presentation. ECER 2019 (European Conference on Educational Research). “Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future“ ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Görel, Gamze AU - Hellmich, Frank ID - 36306 TI - Einstellungen und Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Grundschullehrkräften in Bezug auf den inklusiven Unterricht als Determinanten für ihren intentionalen Umgang mit Heterogenität im Klassenzimmer. Vortrag auf der 10. Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)/ Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung (AEPF)/ Kommission Bildungsorganisation, Bildungsplanung, Bildungsrecht (KBBB)/ Thema: „Gesellschaftliche Entwicklungen als Herausforderungen für empirische Bildungsforschung“ ER - TY - CONF AU - Schulze, Jan Roland AU - Hoya, Fabian Karl AU - Kirsch, Alexander AU - Brandenburg, Melanie AU - Schwab, Susanne AU - Hellmich, Frank ID - 36291 TI - Kooperatives Lernen von Lehramtsstudierenden im Zusammenhang mit ihrer Qualifizierung für den inklusiven naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. Posterpräsentation. Symposium der Förderlinie "Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung" des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF). Transfer, Nutzung und Relationen von Wissenschaft und Praxis in den Bildungsbereichen ER - TY - CONF AU - Franzen, Katja AU - Görel, Gamze AU - Filipiak, Agnes AU - Albers, Timm AU - Hellmich, Frank ID - 36290 TI - Kompetenzentwicklung im inklusiven Unterricht: Förderung der Inklusionskompetenz von Lehramtsstudierenden im Vergleich dreier europäischer Systeme. Posterpräsentation. Symposium der Förderlinie "Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung" des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF). Transfer, Nutzung und Relationen von Wissenschaft und Praxis in den Bildungsbereichen ER - TY - CONF AU - Hellmich, Frank AU - Hoya, Fabian Karl AU - Schulze, Jan Roland ID - 36242 TI - Kooperatives Lernen von Lehramtsstudierenden im Zusammenhang mit ihrer Qualifizierung für den inklusiven naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. Vortrag. Symposium der Förderlinie "Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung" des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF). Transfer, Nutzung und Relationen von Wissenschaft und Praxis in den Bildungsbereichen ER - TY - CONF AU - Franzen, Katja AU - Görel, Gamze AU - Hoya, Fabian Karl AU - Filipiak, Agnes AU - Albers, Timm AU - Hellmich, Frank ID - 36297 TI - Möglichkeiten der Förderung der Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Lehramtsstudierenden durch Erfahrungen aus dem inklusiven Unterricht in der Grundschule. Posterpräsentation auf der 54. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik und Bildungsforschung – Fremde Schwestern?“ ER - TY - CONF AU - Schulze, Jan Roland AU - Hoya, Fabian Karl AU - Hellmich, Frank ID - 36302 TI - Auswirkungen einer Lerneinheit zum kooperativen Arbeiten auf die Selbstwirksamkeit von angehenden Grund- und Förderschullehrkräften in Bezug auf den inklusiven Unterricht. Vortrag auf der 54. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik und Bildungsforschung – Fremde Schwestern?“ ER - TY - CONF AU - Löper, Marwin Felix AU - Hellmich, Frank ID - 36293 TI - Determinanten für die Einstellungen von Grundschulkindern gegenüber Peers mit einem sonderpädagogischen Förderbedarf in der emotionalen und sozialen Entwicklung. Vortrag auf der 54. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik und Bildungsforschung – Fremde Schwestern?“ ER - TY - CHAP AU - Caruso, Carina AU - Seifert, Andreas ED - Caruso, Carina ED - Woppowa, Jan ID - 35840 T2 - Praxissemester (Religion) in NRW: Bilanz und Perspektiven TI - Kompetenzprofile pädagogischen Wissens. Ein Blick auf die Entwicklung Theologistudierender im Praxissemester. ER - TY - JOUR AU - Ma, Xuekai AU - Kartashov, Yaroslav Y AU - Gao, Tingge AU - Schumacher, Stefan ID - 15851 JF - New Journal of Physics SN - 1367-2630 TI - Controllable high-speed polariton waves in a PT-symmetric lattice VL - 21 ER - TY - GEN AU - Wallmeier, Nadine ID - 40347 T2 - Niederdeutsches Jahrbuch TI - Friedel Helga Roolfs (Hg.): Die Niederdeutsche Bühne am Theater Münster 1919–2019. Im Auftrag der Niederdeutschen Bühne am Theater Münster. Münster: Aschendorff Verlag 2019 VL - 142 ER - TY - JOUR AU - Grotjahn, Rebecca ID - 37387 IS - 18 | 19 JF - ad notam. Jahrbuch der Hochschule für Musik Detmold TI - »Eine Aufnahme, wie sie wohl selten Künstlern zu Theil wird«: Clara Schumann in Detmold ER - TY - JOUR AU - Lopez Salas, Nieves AU - Vicent-Luna, José Manuel AU - Imberti, Silvia AU - Posada, Elena AU - Roldán, María Jesús AU - Anta, Juan A. AU - Balestra, Salvador R. G. AU - Madero Castro, Rafael M. AU - Calero, Sofia AU - Jiménez-Riobóo, Rafael J. AU - Gutiérrez, María Concepción AU - Ferrer, María Luisa AU - del Monte, Francisco ID - 40581 IS - 21 JF - ACS Sustainable Chemistry & Engineering KW - Renewable Energy KW - Sustainability and the Environment KW - General Chemical Engineering KW - Environmental Chemistry KW - General Chemistry SN - 2168-0485 TI - Looking at the “Water-in-Deep-Eutectic-Solvent” System: A Dilution Range for High Performance Eutectics VL - 7 ER - TY - JOUR AU - Castillo-Blas, Celia AU - Lopez Salas, Nieves AU - Gutiérrez, María C. AU - Puente-Orench, Inés AU - Gutiérrez-Puebla, Enrique AU - Ferrer, M. Luisa AU - Monge, M. Ángeles AU - Gándara, Felipe ID - 40584 IS - 4 JF - Journal of the American Chemical Society KW - Colloid and Surface Chemistry KW - Biochemistry KW - General Chemistry KW - Catalysis SN - 0002-7863 TI - Encoding Metal–Cation Arrangements in Metal–Organic Frameworks for Programming the Composition of Electrocatalytically Active Multimetal Oxides VL - 141 ER - TY - JOUR AU - Sánchez-Leija, R.J. AU - Lopez Salas, Nieves AU - Fierro, J.L.G. AU - Gutiérrez, M.C. AU - Ferrer, M.L. AU - Mota-Morales, J.D. AU - Luna-Bárcenas, G. AU - Monte, F. del ID - 40582 JF - Carbon KW - General Chemistry KW - General Materials Science SN - 0008-6223 TI - Deep eutectic solvents as active media for the preparation of highly conducting 3D free-standing PANI xerogels and their derived N-doped and N-, P-codoped porous carbons VL - 146 ER - TY - JOUR AB - Purpose Leveraging social action theory, social network theory and the notion of network externality, the purpose of this paper is to model two different return on investment (ROI) measures: the networked ROI which captures the network effect originating from a social media investment, and the discrete ROI which focuses social media discrete returns from individual users. Design/methodology/approach A field experiment was set up over a period of three months to test the effects of two variants of an advertisement campaign (a social vs a discrete ad) on the modeled networked and discrete ROIs. Findings The authors find that emphasizing discrete user actions leads to lower network gains, but higher monetary returns while the social action emphasis produces higher network gains, but lower monetary returns. The study further suggests that social action focus is preferable for brand promotion and engagement, whereas the discrete action focus is suitable for boosting sales and website traffic. Practical implications Several potential implications for social media researchers and marketers are also discussed. Originality/value The authors for the first time showed that that the social media returns are derived not only from individual actions taken by the user (e.g. likes and shares) but also from users’ social interdependencies and the additional exposure that results from network effects. AU - Khan, Gohar AU - Mohaisen, Manar AU - Trier, Matthias ID - 35756 IS - 2 JF - Internet Research KW - Economics and Econometrics KW - Sociology and Political Science KW - Communication SN - 1066-2243 TI - The network ROI VL - 30 ER - TY - CHAP AB - Dieser Sammelband ist ein Ergebnis aus unserem Forschungszusammenhang „Die Kinderladenbewegung: Biographische Auswirkungen und gesellschaftspolitische Einflüsse institutioneller Erziehungsarrangements“, der uns seit 2011 als Nachwuchsforscherinnengruppe der Hans-Böckler-Stiftung verbindet. Aus diesem Forschungszusammenhang sind mehrere Veröffentlichungen hervorgegangen, darunter drei Dissertationen (Göddertz 2018; Heyden 2018; Mauritz 2018), ein Handbuchartikel (Göddertz und Bock 2018), ein Aufsatz in einem Sammelband (Bock et al. 2018), drei Aufsätze in Zeitschriften (Bock und Schäfer 2010; Göddertz und Mauritz 2018; Heyden und Mauritz 2018) und drei Lexikon-Artikel (Bock et al. 2015 a-c). AU - Bock, Karin AU - Göddertz, Nina AU - Heyden, Franziska AU - Mauritz, Miriam ID - 36878 KW - Erziehungsarrangements KW - Kinderladenbewegung KW - Pädagogik SN - 978-3-658-24188-9 T2 - Zugänge zur Kinderladenbewegung TI - Einleitung: Zugänge zur Kinderladenbewegung ER - TY - BOOK AB - Das Buch gibt einen umfassenderen Einblick in die historischen, theoretischen und praktischen Zugänge zur Kinderladenbewegung. Damit wird die Kinderladenbewegung nicht nur als ‚Nebenerscheinung‘ der Studentenbewegung begriffen, sondern im Kontext von Frauen-, Studenten- und Erziehungsbewegung als eigenständige Soziale Bewegung gewürdigt. ED - Bock, Karin ED - Göddertz, Nina ED - Heyden, Franziska ED - Mauritz, Miriam ID - 36850 KW - Bildungswissenschaft Geschichte Frauenbewegung Kindergarten Theodor W. Adorno Erziehung nach Auschwitz Kritische Theorie Kritische Erziehungswissenschaft SN - 978-3-658-24188-9 TI - Zugänge zur Kinderladenbewegung ER - TY - JOUR AU - Xie, Zhenda AU - Luo, Kai Hong AU - Chang, Kai Chi AU - Panoiu, Nicolae C. AU - Herrmann, Harald AU - Silberhorn, Christine AU - Wong, Chee Wei ID - 38047 IS - 22 JF - Applied Optics KW - Atomic and Molecular Physics KW - and Optics KW - Engineering (miscellaneous) KW - Electrical and Electronic Engineering SN - 1559-128X TI - Efficient C-band single-photon upconversion with chip-scale Ti-indiffused pp-LiNbO3 waveguides VL - 58 ER - TY - JOUR AU - Faruque, Imad I. AU - Sinclair, Gary F. AU - Bonneau, Damien AU - Ono, Takafumi AU - Silberhorn, Christine AU - Thompson, Mark G. AU - Rarity, John G. ID - 38046 IS - 5 JF - Physical Review Applied KW - General Physics and Astronomy SN - 2331-7019 TI - Estimating the Indistinguishability of Heralded Single Photons Using Second-Order Correlation VL - 12 ER -