@article{40569, author = {{Kossmann, Janina and Rothe, Regina and Heil, Tobias and Antonietti, Markus and Lopez Salas, Nieves}}, issn = {{0021-9797}}, journal = {{Journal of Colloid and Interface Science}}, keywords = {{Colloid and Surface Chemistry, Surfaces, Coatings and Films, Biomaterials, Electronic, Optical and Magnetic Materials}}, pages = {{880--888}}, publisher = {{Elsevier BV}}, title = {{{Ultrahigh water sorption on highly nitrogen doped carbonaceous materials derived from uric acid}}}, doi = {{10.1016/j.jcis.2021.06.012}}, volume = {{602}}, year = {{2021}}, } @article{40601, abstract = {{Abstract Background and aims One reason for the controversial discussion of whether the dual task (DT) walking paradigm has an added value for diagnosis in clinical conditions might be the use of different gait measurement systems. Therefore, the purpose was 1) to detect DT effects of central gait parameters obtained from five different gait analysis devices in young and old adults, 2) to assess the consistency of the measurement systems, and 3) to determine if the absolut and proportional DT costs (DTC) are greater than the system-measurement error under ST. Methods Twelve old (72.2 ± 7.9y) and 14 young adults (28.3 ± 6.2y) walked a 14.7-m distance under ST and DT at a self-selected gait velocity. Interrater reliability, precision of the measurement and sensitivity to change were calculated under ST and DT. Results An age effect was observed in almost all gait parameters for the ST condition. For DT only differences for stride length (p < .029, ɳ2p = .239) as well as single and double limb support (p = .036, ɳ2p = .227; p = .034, ɳ2p = .218) remained. The measurement systems showed a lower absolute agreement compared to consistency across all systems. Conclusions When reporting DT effects, the real changes in performance and random measurement errors should always be accounted for. These findings have strong implications for interpreting DT effects. }}, author = {{Klotzbier, Thomas Jürgen and Wollesen, Bettina and Vogel, Oliver and Rudisch, Julian and Cordes, Thomas and Jöllenbeck, Thomas and Vogt, Lutz}}, issn = {{1813-7253}}, journal = {{European Review of Aging and Physical Activity}}, keywords = {{Geriatrics and Gerontology}}, number = {{1}}, publisher = {{Springer Science and Business Media LLC}}, title = {{{An interrater reliability study of gait analysis systems with the dual task paradigm in healthy young and older adults}}}, doi = {{10.1186/s11556-021-00271-z}}, volume = {{18}}, year = {{2021}}, } @article{40598, author = {{Rudisch, Julian and Jöllenbeck, Thomas and Vogt, Lutz and Cordes, Thomas and Klotzbier, Thomas Jürgen and Vogel, Oliver and Wollesen, Bettina}}, issn = {{0966-6362}}, journal = {{Gait & Posture}}, keywords = {{Rehabilitation, Orthopedics and Sports Medicine, Biophysics}}, pages = {{55--64}}, publisher = {{Elsevier BV}}, title = {{{Agreement and consistency of five different clinical gait analysis systems in the assessment of spatiotemporal gait parameters}}}, doi = {{10.1016/j.gaitpost.2021.01.013}}, volume = {{85}}, year = {{2021}}, } @article{39794, abstract = {{In der Herausforderung Unterricht inklusionsbezogen weiterzuentwickeln, manifestiert sich unter anderem die Forderung nach der Qualifizierung von (angehenden) Lehrkräften bzgl. der Anwendung und Umsetzung einer alltagsintegrierten Diagnostik mit dem Ziel, Kinder individualisiert und gleichzeitig mit Bezug auf einen gemeinsamen Lerngegenstand zu unterrichten. Dabei ist ein didaktisch-diagnostisches Handeln aller Lehrkräfte gefordert, welches im Kontext einer professionellen und inklusionsorientierten Gestaltung sowie einer angemessenen Begleitung und Förderung von Lern- und Entwicklungsprozessen steht. In der Konzeption entsprechender Aus- und Weiterbildungsformate setzt das geplante Projekt DiPoSa (Didaktisch-diagnostische Potentiale des inklusionsorientierten Sachunterrichts) an. Ziel ist es durch einen Design-Based-Research-Ansatz (DBR) Videovignetten zu erstellen und zu evaluieren, mittels derer entsprechende Kompetenzen von (angehenden) Lehrkräften im Sachunterricht weiterentwickelt werden können. Dabei bietet insbesondere der Sachunterricht als vielperspektivisches Integrationsfach der Grundschule einen passenden Rahmen, kindliche Lernpotentiale als Ausgangspunkt für didaktisch-diagnostisches Handeln nutzbar zu machen. Denn in aktuellen inklusionsorientierten Ansätzen des Sachunterrichts sind sowohl reformpädagogisch orientierte als auch offene Konzepte und Modelle des adaptiven Unterrichts zu finden, die sich an den unterschiedlichen Programmatiken der Umsetzung von individueller Förderung orientieren. Im folgenden Beitrag werden die dem geplanten Projekt zugrundeliegenden theoretischen und empirischen Zugänge erläutert und die forschungsmethodische Umsetzung durch einen DBR-Ansatz als methodologische Basis für eine Theorie-Praxis-verzahnende Forschungsperspektive auf diagnostisches Handeln sowie die Förderung diagnostischer Handlungskompetenzen durch Videovignetten im Kontext der Aus- und Weiterbildung von (Sachunterrichts-)Lehrkräften diskutiert.   Abstract The challenge to further promote practices of inclusive teaching, requires the development of assessment literacy. Combined with the aim to teach all children in a collaborative learning environment, qualification of teachers (in training) in the application and implementation of formative assessment as an integrated daily routine is needed. Therefore, the project DiPoSa focuses on the development of appropriate training and qualification formats. The project heads to create and evaluate video vignettes using a design-based-research approach (DBR), which can then be used to further develop assessment literacy of teachers in social studies and science in primary education. As a multi-perspective integrative subject in elementary school social studies and science in primary education offers a suitable framework for practices of formative assessment taking children's learning potentials as a serious concern. Foundations can be seen in current inclusive approaches to social studies and science in primary education, where reform pedagogically orientation and open concepts can as well be found as models of adaptive teaching. Although there are different theoretical and programmatic implementations, both perspectives share an orientation towards individual support of children. With this in mind the following article tries to lay down the theoretical and empirical approaches of the planed project DiPoSa and discusses methodological foundations of the project. The discussion focuses on how assessment practices as well as assessment literacy can be promoted through a DBR research-design using video vignettes in the context of teacher education and qualification and rooting in a deepened science-practice partnership.Zusammenfassung englisch}}, author = {{Schroeder, René and Blumberg, Eva and Kottmann, Brigitte and Miller, Susanne and Reh, Anne}}, issn = {{2699-2477}}, journal = {{QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte}}, number = {{2}}, title = {{{Chancen des inklusionsorientierten Sachunterrichts für didaktisch-diagnostisches Handeln. Konzeptionelle und methodologisch-methodische Grundlagen eines forschungsbasierten Entwicklungsansatzes für die Lehrer*innenbildung}}}, doi = {{10.21248/qfi.74}}, volume = {{3}}, year = {{2021}}, } @article{39809, abstract = {{In dem Beitrag wird ausgehend von der Notwendigkeit einer inklusionspädagogischen Professionalisierung im Lehramtsstudium ein erziehungswissenschaftliches Projekt dargestellt, das es den teilnehmenden Bachelor-Studierenden in besonderer Weise ermöglicht, berufsspezifische Reflexionsprozesse zu durchlaufen. In dem Projekt übernehmen Studierende die einjährige pädagogische Förderung von Grundschulkindern mit bildungsrelevanten Benachteiligungsfaktoren, die häufig von Selektionspraktiken und -maßnahmen bedroht sind. Die Bearbeitung von vorliegenden Common-Sense-Theorien im inklusiven Kontext gilt dabei als ein relevantes Professionalisierungsziel in der Lehramtsausbildung. Konkret werden Ausschnitte aus Praktikumsberichten von zwei Studierenden mittels der dokumentarischen Methode ausgewertet und einander gegenübergestellt, um daran herauszuarbeiten, inwiefern sich die Reflexionen unterscheiden. Es zeigt sich anhand der Analysen, dass im Rahmen der Praxisphase eine Reflection-on-Action und auch die vertiefte Reflexion eigener Common-Sense-Theorien grundsätzlich möglich, jedoch nicht voraussetzungslos ist. Insbesondere kann auch anhand der gewählten Einzelfälle verdeutlicht werden, wie individuell inklusionsbezogene Professionalisierungsprozesse im Rahmen der vorliegenden Praxisphase verlaufen können. Die Analyse offenbart multiple Professionalisierungschancen in Abhängigkeit von den Rahmenbedingungen des Projekts, den individuellen Schwerpunkten der pädagogischen Arbeit oder den individuellen Reflexionen der Studierenden. Abstract Based on the necessity of an inclusive pedagogical professionalisation in the teacher training program, this article presents an educational science project that enables the participating Bachelor students in a unique manner to go through profession-specific reflection processes. In the project, students take on the one-year pedagogical support of primary school children with educational disadvantage factors, who are often threatened by selection practices and measures. In this context, working through present common-sense theories in an inclusive context is considered a relevant professionalization goal in teacher education. Specifically, excerpts from internship reports of two students are analysed by means of the documentary method and compared to each other in order to work out the extent to which the reflections differ. The analyses show that reflection-on-action and in-depth reflection on one's own common-sense theories are generally possible during the practical phase, but not without preconditions. In particular, the selected individual cases can be used to illustrate how individual inclusion-related professionalisation processes can take place within the framework of the present practical phase. The analysis reveals multiple opportunities for professionalisation depending on the general framework of the project, the individual focal points of the pedagogical work or the individual reflections of the students.}}, author = {{Reh, Anne and Kottmann, Brigitte and Miller, Susanne}}, journal = {{QfI - Qualifizierung für Inklusion}}, number = {{1}}, title = {{{Berufsspezifische Reflexionsprozesse durch Einzelfallarbeit im Projekt „Schule für alle": Analyse von zwei Praxisberichten mittels der Dokumentarischen Methode}}}, doi = {{10.21248/qfi.56}}, volume = {{3}}, year = {{2021}}, } @inbook{39804, author = {{Kottmann, Brigitte}}, booktitle = {{Schule inklusiv - Vielfalt nutzen - Bildungsgerechtigkeit schaffen}}, editor = {{Streese, Bettina and Werning, Rolf}}, pages = {{32--34}}, title = {{{Übergänge begleiten. Peer-Beratung beim Übergang für Lernende mit Förderbedarf}}}, volume = {{3}}, year = {{2021}}, } @article{39814, author = {{Kottmann, Brigitte}}, journal = {{Zeitschrift für Heilpädagogik}}, number = {{2021}}, pages = {{211--212}}, title = {{{Rezension des Buches: "Sonderschule im Nationalsozialismus. Die Magdeburger Hilfsschule als Modell von Dagmar Hänsel (2019)}}}, volume = {{4}}, year = {{2021}}, } @inbook{35758, author = {{Meydani, Elnaz and Düsing, Christoph and Trier, Matthias}}, booktitle = {{Lecture Notes in Information Systems and Organisation}}, isbn = {{9783030867966}}, issn = {{2195-4968}}, publisher = {{Springer International Publishing}}, title = {{{Towards a Trust-Aware Item Recommendation System on a Graph Autoencoder with Attention Mechanism}}}, doi = {{10.1007/978-3-030-86797-3_5}}, year = {{2021}}, } @article{37936, author = {{Pelucchi, Emanuele and Fagas, Giorgos and Aharonovich, Igor and Englund, Dirk and Figueroa, Eden and Gong, Qihuang and Hannes, Hübel and Liu, Jin and Lu, Chao-Yang and Matsuda, Nobuyuki and Pan, Jian-Wei and Schreck, Florian and Sciarrino, Fabio and Silberhorn, Christine and Wang, Jianwei and Jöns, Klaus}}, issn = {{2522-5820}}, journal = {{Nature Reviews Physics}}, keywords = {{General Physics and Astronomy}}, number = {{3}}, pages = {{194--208}}, publisher = {{Springer Science and Business Media LLC}}, title = {{{The potential and global outlook of integrated photonics for quantum technologies}}}, doi = {{10.1038/s42254-021-00398-z}}, volume = {{4}}, year = {{2021}}, } @article{40673, author = {{Soleymani, Mohammad and Santamaria, Ignacio and Schreier, Peter J}}, journal = {{IEEE Access}}, pages = {{96948–96963}}, publisher = {{IEEE}}, title = {{{Distributed Algorithms for Spectral and Energy-Efficiency Maximization of $K$-User Interference Channels}}}, volume = {{9}}, year = {{2021}}, }