@article{52346, abstract = {{Promising cathode materials for fluoride-ion batteries (FIBs) are 3d transition metal containing oxides with Ruddlesden-Popper-type structure. So far, multi-elemental compositions were not investigated, but could alternate electrochemical performance similar to what has been found for cathode materials for lithium-ion batteries. Within this study, we investigate RP type La2Ni0.75Co0.25O4.08 as an intercalation-based active cathode material for all-solid-state FIBs. We determine the structural changes of La2Ni0.75Co0.25O4.08 during fluoride intercalation / de-intercalation by ex-situ X-ray diffraction, which showed that F- insertion leads to transformation of the parent phase to three different phases. Changes in Ni and Co oxidation states and coordination environment were examined by X-ray absorption spectroscopy and magnetic measurements in order to understand the complex reaction behaviour of the phases in detail, showing that the two transition metals behave differently in the charging and discharging process. Under optimized operating conditions, a cycle life of 120 cycles at a critical cut-off capacity of 40 mAh g-1 against Pb/PbF2 was obtained, which is one of the highest observed for intercalation electrode materials in FIBs so far. The average Coulombic efficiencies ranged from 85% to 90%. Thus, La2Ni0.75Co0.25O4.08 could be a promising candidate for cycling-stable high-energy cathode materials for all-solid-state FIBs}}, author = {{Vanita, Vanita and Waidha, Aamir Iqbal and Vasala, Sami and Puphal, Pascal and Schoch, Roland and Glatzel, Pieter and Bauer, Matthias and Clemens, Oliver}}, issn = {{2050-7488}}, journal = {{Journal of Materials Chemistry A}}, keywords = {{General Materials Science, Renewable Energy, Sustainability and the Environment, General Chemistry}}, publisher = {{Royal Society of Chemistry (RSC)}}, title = {{{Insights into the First Multi-Transition-Metal Containing Ruddlesden Popper-Type Cathode for all-solid-state Fluoride Ion Batteries}}}, doi = {{10.1039/d4ta00704b}}, year = {{2024}}, } @inproceedings{48387, author = {{Lebedeva, Anastasia and Protte, Marius and van Straaten, Dirk and Fahr, René}}, booktitle = {{Advances in Information and Communication}}, location = {{Berlin}}, pages = {{178–204}}, publisher = {{Springer, Cham}}, title = {{{Involvement of domain experts in the AI training does not affect adherence – An AutoML study}}}, doi = {{https://doi.org/10.1007/978-3-031-53960-2_13}}, volume = {{919}}, year = {{2024}}, } @article{53068, abstract = {{Für eine gelingende Umsetzung schulischer Inklusion gilt eine professionelle Weiterbildung der Lehrkräfte und des weiteren Schulpersonals als unverzichtbare Voraussetzung, um eine effektive Teamarbeit sowie die Einbindung von Eltern[i] in Erziehungs- und Bildungsprozesse zu gewährleisten. Im Projekt BiFoKi[ii] (Bielefelder Fortbildungskonzept zur Kooperation in inklusiven Schulen) wurde eine Fortbildungsmaßnahme für inklusive Schulen entwickelt, die sowohl die intrainstitutionelle Kooperation innerhalb der Schule als auch die interinstitutionelle Zusammenarbeit mit den Eltern der Schüler*innen mit und ohne sonderpädagogischen Unterstützungsbedarf adressiert. Die Fortbildung zielt u.a. darauf ab, durch eine im Jahrgangsteam gemeinsam geplante und verantwortete Elternarbeit eine einladende Atmosphäre zu schaffen, Kommunikationswege an diverser werdende Bedarfe der Eltern und der Schüler*innen anzupassen und Eltern stärker in schulische Bildungsprozesse einzubeziehen. Zur Evaluation der Fortbildung wurde eine quasi-experimentelle Studie mit einem Prä-Post-Kontrollgruppendesign realisiert. Längsschnittliche Daten liegen für 55 Lehr- und Fachkräfte vor. Die Ergebnisse der varianzanalytischen Auswertung zeigen, dass sich die Einschätzungen zur Kooperationsbereitschaft der Eltern sowie das selbstberichtete Kooperationsverhalten im Bereich der Erziehungs- und Bildungskooperation in der Interventionsgruppe nach der Teilnahme an der Fortbildung signifikant positiver entwickelt hat als in der Kontrollgruppe.   [i] Mit dem Begriff Eltern sind hier alle erziehungs- bzw. sorgeberechtigten Personen gemeint. [ii] Hinweis zur Finanzierung: Das diesem Beitrag zugrunde liegende Vorhaben BiFoKi (Bielefelder Fortbildungskonzept zur Kooperation in inklusiven Schulen) wurde mit Mitteln des Bundesministeriums für Bildung und Forschung unter dem Förderkennzeichen 01NV1732in der Förderlinie „Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung“ gefördert (Projektleitung: Birgit Lütje-Klose, Elke Wild, Julia Gorges und Phillip Neumann). Abstract To implement inclusive education successfully, it is crucial that teachers and other school staff are trained to cooperate effectively as a team and to involve parents in educational processes. In the project BiFoKi (Bielefeld Training on Cooperation in inclusive), we developed an in-service training for inclusive schools that addresses the intra-institutional cooperation within schools and the inter-institutional cooperation with the parents of students with and without special educational needs. The training aims to prepare grade-level teams to create a welcoming atmosphere, adapt communication ways to the diverse needs of parents and students and to involve parents more strongly in school educational processes. To evaluate the effectiveness of the training, a quasi-experimental study with a pre-post control group design was implemented. Longitudinal data is available for 55 teachers and other professionals. The results indicate that the intervention group demonstrated a more positive development in terms of satisfaction with parents' willingness to cooperate as well as self-reported cooperative behavior in the area of educational cooperation, compared to the control group.}}, author = {{Grüter, Sandra and Gorges, Julia and Lütje-Klose, Birgit and Neumann, Phillip and Wild, Elke}}, issn = {{2699-2477}}, journal = {{QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte}}, keywords = {{General Medicine}}, number = {{3}}, publisher = {{University Library J. C. Senckenberg}}, title = {{{Jahrgangsteams zur Kooperation mit Eltern anregen – eine Aufgabe für Fortbildungen? Evaluationsergebnisse zum Bielefelder Fortbildungskonzept zur Kooperation in inklusiven Schulen (BiFoKi)}}}, doi = {{10.21248/qfi.131}}, volume = {{5}}, year = {{2024}}, } @inproceedings{52380, author = {{Sparmann, Sören and Hüsing, Sven and Schulte, Carsten}}, booktitle = {{Proceedings of the 23rd Koli Calling International Conference on Computing Education Research}}, publisher = {{ACM}}, title = {{{JuGaze: A Cell-based Eye Tracking and Logging Tool for Jupyter Notebooks}}}, doi = {{10.1145/3631802.3631824}}, year = {{2024}}, } @inbook{50141, author = {{Kelle, Helga and Edler, Amanda and Dahmen, Stephan}}, booktitle = {{Zwischen Transformation und Tradierung – Qualitative Forschung zum Wandel pädagogischer Institutionen}}, editor = {{Demmer, Christine and Engel, Juliane and Fuchs, Thorsten and Hahn, Rebekka and Wischmann, Anke}}, pages = {{127--152}}, publisher = {{Verlga Barbara Budrich}}, title = {{{Kinderschutz im Wandel – methodologische Herausforderungen einer Ethnographie zur Institutionalisierung Früher Hilfen}}}, doi = {{https://doi.org/10.2307/jj.11786272.9}}, year = {{2024}}, } @inproceedings{52211, author = {{Beule, Felix and Teutenberg, Dominik and Meschut, Gerson}}, booktitle = {{DECHEMA-Workshop für Klebstoffanwender: Simulation von Klebverbindungen}}, location = {{Köln}}, title = {{{Klebstoffmodell - Parameteridentifikation, Verifikation und Validierung für den Lastfall Crash}}}, year = {{2024}}, } @article{52702, abstract = {{The editorial introduces the special issue Knowledge by Design in Education: Key challenges and experiences from research practice, posing key questions, offering an insight into ongoing discussions, and presenting an overview of the included articles.}}, author = {{Brase, Alexa Kristin and Jenert, Tobias}}, issn = {{2511-0667}}, journal = {{EDeR. Educational Design Research}}, number = {{1}}, publisher = {{Staats- und Universitatsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky}}, title = {{{Knowledge by Design in Education}}}, doi = {{10.15460/eder.8.1.2213}}, volume = {{8}}, year = {{2024}}, } @article{50747, author = {{Greil, Stefan and Kaluza-Thiesen, Eleonore and Schulz, Kim Alina and Sureth-Sloane, Caren}}, journal = {{Deutsches Steuerrecht}}, title = {{{Komplexität von Verrechnungspreisen und Tax Compliance: Einblicke in deutsche Unternehmen}}}, volume = {{62}}, year = {{2024}}, } @inbook{35902, author = {{Böttger, Lydia and Mischendahl, Anne and Niederhaus, Constanze}}, booktitle = {{Mehrsprachigkeit in der Schule: Sprachbildung im und durch Sachunterricht}}, editor = {{Blumberg, Eva and Niederhaus, Constanze and Mischendahl, Anne}}, isbn = {{978-3-17-037202-3}}, publisher = {{Kohlhammer}}, title = {{{Konzepte sprachlicher Bildung im Fachunterricht – Gemeinsamkeiten und Unterschiede}}}, year = {{2024}}, } @inproceedings{52359, author = {{Chudalla, Nick and Schmolke, Tobias and Meschut, Gerson and Spohr, Sebastian and Eckstein, Lutz and Brunner-Schwer, Christian and Rethmeier, Michael and Nothelfer-Richter, Rolf and Hilt, MIchael}}, booktitle = {{24. Kolloquium: Gemeinsame Forschung in der Klebtechnik}}, location = {{Köln}}, title = {{{Konzeptentwicklung für ein Stahlbatteriegehäuse unter besonderer Berücksichtigung der Fügetechnik und des Korrosionsschutzes}}}, year = {{2024}}, }