[{"title":"Encrypted MPC based on ADMM real-time iterations","publication_status":"published","publication_identifier":{"issn":["2405-8963"]},"department":[{"_id":"622"}],"doi":"10.1016/j.ifacol.2020.12.1708","date_updated":"2023-01-09T16:43:38Z","language":[{"iso":"eng"}],"user_id":"158","extern":"1","status":"public","date_created":"2023-01-09T16:18:22Z","volume":53,"publisher":"Elsevier BV","author":[{"last_name":"Darup","first_name":"Moritz Schulze","full_name":"Darup, Moritz Schulze"}],"keyword":["Control and Systems Engineering"],"publication":"IFAC-PapersOnLine","issue":"2","_id":"35561","intvolume":" 53","citation":{"short":"M.S. Darup, IFAC-PapersOnLine 53 (2021) 3508–3514.","ieee":"M. S. 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Dragicevic, A. Parisio, J. Rodriguez, C. Jones, D. Quevedo, L. Ferrarini, M. Preindl, Q. Shafiee, T. Morstyn, IEEE Transactions on Energy Conversion 36 (2021) 1311–1312.","ieee":"T. Dragicevic et al., “Guest Editorial Model Predictive Control in Energy Conversion Systems,” IEEE Transactions on Energy Conversion, vol. 36, no. 2, pp. 1311–1312, 2021, doi: 10.1109/tec.2021.3076279.","ama":"Dragicevic T, Parisio A, Rodriguez J, et al. Guest Editorial Model Predictive Control in Energy Conversion Systems. IEEE Transactions on Energy Conversion. 2021;36(2):1311-1312. doi:10.1109/tec.2021.3076279","apa":"Dragicevic, T., Parisio, A., Rodriguez, J., Jones, C., Quevedo, D., Ferrarini, L., Preindl, M., Shafiee, Q., & Morstyn, T. (2021). Guest Editorial Model Predictive Control in Energy Conversion Systems. 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Häcker, 2017). Anknüpfend an kompetenztheoretische Rahmenmodelle (von Aufschnaiter, Fraij & Kost, 2019; Blömeke, Gustafson & Shavelson, 2015) sowie ein kognitiv-psychologisches Reflexionsverständnis (Aeppli & Lötscher, 2016; Korthagen, 2001) werden im vorliegenden Beitrag Ergebnisse einer Untersuchung zum Zusammenhang von Wissen und Reflexion berichtet. In einer Stichprobe von N=295 Lehramtsstudierenden aller Schulformen wurden das bildungswissenschaftliche Professionswissen mittels eines Wissenstests, reflexionsbezogene affektiv-motivationale Dispositionen durch Selbsteinschätzungsskalen sowie reflexionsbezogene Performanz mit Hilfe schriftlicher Situationsvignetten erfasst. Durch Korrelations- und Regressionsanalysen können signifikante, positive Zusammenhänge zwischen dem Wissen der Studierenden, der subjektiven Einschätzung der Relevanz von Reflexion im Lehramtsstudium, ihren reflexionsbezogenen Selbstwirksamkeitserwartungen sowie der reflexionsbezogenen Performanz nachgewiesen werden. In den Regressionsanalysen zeigt sich ein Effekt ausschließlich bzgl. des bildungswissenschaftlichen Wissens auf die reflexionsbezogene Performanz der Studierenden.","lang":"eng"}],"article_type":"original","user_id":"28542","title":"Wie hängen bildungswissenschaftliches Professionswissen, Einstellungen zu Reflexion und die Reflexionsperformanz angehender Lehrpersonen zusammen?","department":[{"_id":"33"},{"_id":"586"}],"publication":"Herausforderung Lehrer* innenbildung-Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion","author":[{"last_name":"Stender","id":"28542","first_name":"Jana","orcid":"https://orcid.org/0000-0002-6756-9440","full_name":"Stender, Jana"},{"first_name":"Christina","full_name":"Watson, Christina","last_name":"Watson"},{"full_name":"Vogelsang, Christoph","first_name":"Christoph","id":"4245","last_name":"Vogelsang"},{"last_name":"Schaper","full_name":"Schaper, Niclas","first_name":"Niclas"}],"quality_controlled":"1","date_created":"2021-09-21T06:58:41Z","status":"public","date_updated":"2023-01-09T17:18:36Z","_id":"24738","doi":"10.11576/HLZ-4057","language":[{"iso":"eng"}],"page":"229-248","year":"2021","type":"journal_article","citation":{"ama":"Stender J, Watson C, Vogelsang C, Schaper N. Wie hängen bildungswissenschaftliches Professionswissen, Einstellungen zu Reflexion und die Reflexionsperformanz angehender Lehrpersonen zusammen? Herausforderung Lehrer* innenbildung-Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion. Published online 2021:229-248. doi:10.11576/HLZ-4057","apa":"Stender, J., Watson, C., Vogelsang, C., & Schaper, N. (2021). Wie hängen bildungswissenschaftliches Professionswissen, Einstellungen zu Reflexion und die Reflexionsperformanz angehender Lehrpersonen zusammen? Herausforderung Lehrer* Innenbildung-Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion, 229–248. https://doi.org/10.11576/HLZ-4057","short":"J. Stender, C. Watson, C. Vogelsang, N. Schaper, Herausforderung Lehrer* Innenbildung-Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion (2021) 229–248.","chicago":"Stender, Jana, Christina Watson, Christoph Vogelsang, and Niclas Schaper. “Wie Hängen Bildungswissenschaftliches Professionswissen, Einstellungen Zu Reflexion Und Die Reflexionsperformanz Angehender Lehrpersonen Zusammen?” Herausforderung Lehrer* Innenbildung-Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion, 2021, 229–48. https://doi.org/10.11576/HLZ-4057.","ieee":"J. Stender, C. Watson, C. Vogelsang, and N. 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Watson, in: 2021.","mla":"Stender, Jana, and Christina Watson. Reflexion ist erzwungenes Nachdenken – Ein Beitrag zum Reflexionsverständnis Lehramtsstudierender. Einzelbeitrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung (AEPF). 2021.","bibtex":"@inproceedings{Stender_Watson_2021, title={Reflexion ist erzwungenes Nachdenken – Ein Beitrag zum Reflexionsverständnis Lehramtsstudierender. Einzelbeitrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung (AEPF).}, author={Stender, Jana and Watson, Christina}, year={2021} }","chicago":"Stender, Jana, and Christina Watson. “Reflexion ist erzwungenes Nachdenken – Ein Beitrag zum Reflexionsverständnis Lehramtsstudierender. Einzelbeitrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung (AEPF).,” 2021.","apa":"Stender, J., & Watson, C. (2021). Reflexion ist erzwungenes Nachdenken – Ein Beitrag zum Reflexionsverständnis Lehramtsstudierender. Einzelbeitrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung (AEPF). Sektionstagung Empirische Bildungsforschung. , Mainz (online).","ama":"Stender J, Watson C. Reflexion ist erzwungenes Nachdenken – Ein Beitrag zum Reflexionsverständnis Lehramtsstudierender. Einzelbeitrag auf der Sektionstagung empirische Bildungsforschung (AEPF). In: ; 2021."},"year":"2021"},{"status":"public","date_created":"2023-01-09T16:48:44Z","author":[{"last_name":"Lu","first_name":"Jingyi","full_name":"Lu, Jingyi"},{"last_name":"Quevedo","first_name":"Daniel E.","full_name":"Quevedo, Daniel E."}],"department":[{"_id":"57"}],"publication":"arXiv:2103.05893","user_id":"158","title":"A Jointly Optimal Design of Control and Scheduling in Networked Systems under Denial-of-Service Attacks","abstract":[{"lang":"eng","text":"We consider the joint design of control and scheduling under stochastic\r\nDenial-of-Service (DoS) attacks in the context of networked control systems. A\r\nsensor takes measurements of the system output and forwards its dynamic state\r\nestimates to a remote controller over a packet-dropping link. The controller\r\ndetermines the optimal control law for the process using the estimates it\r\nreceives. An attacker aims at degrading the control performance by increasing\r\nthe packet-dropout rate with a DoS attack towards the sensor-controller\r\nchannel. We assume both the controller and the attacker are rational in a\r\ngame-theoretic sense and establish a partially observable stochastic game to\r\nderive the optimal joint design of scheduling and control. Using dynamic\r\nprogramming we prove that the control and scheduling policies can be designed\r\nseparately without sacrificing optimality, making the problem equivalent to a\r\ncomplete information game. We employ Nash Q-learning to solve the problem and\r\nprove that the solution is guaranteed to constitute an $\\epsilon$-Nash\r\nequilibrium. Numerical examples are provided to illustrate the tradeoffs\r\nbetween control performance and communication cost."}],"external_id":{"arxiv":["2103.05893"]},"language":[{"iso":"eng"}],"citation":{"short":"J. Lu, D.E. Quevedo, ArXiv:2103.05893 (2021).","ieee":"J. Lu and D. E. Quevedo, “A Jointly Optimal Design of Control and Scheduling in Networked Systems under Denial-of-Service Attacks,” arXiv:2103.05893. 2021.","chicago":"Lu, Jingyi, and Daniel E. Quevedo. “A Jointly Optimal Design of Control and Scheduling in Networked Systems under Denial-of-Service Attacks.” ArXiv:2103.05893, 2021.","apa":"Lu, J., & Quevedo, D. E. (2021). A Jointly Optimal Design of Control and Scheduling in Networked Systems under Denial-of-Service Attacks. In arXiv:2103.05893.","ama":"Lu J, Quevedo DE. A Jointly Optimal Design of Control and Scheduling in Networked Systems under Denial-of-Service Attacks. arXiv:210305893. Published online 2021.","bibtex":"@article{Lu_Quevedo_2021, title={A Jointly Optimal Design of Control and Scheduling in Networked Systems under Denial-of-Service Attacks}, journal={arXiv:2103.05893}, author={Lu, Jingyi and Quevedo, Daniel E.}, year={2021} }","mla":"Lu, Jingyi, and Daniel E. Quevedo. “A Jointly Optimal Design of Control and Scheduling in Networked Systems under Denial-of-Service Attacks.” ArXiv:2103.05893, 2021."},"type":"preprint","year":"2021","_id":"35588","date_updated":"2023-01-09T18:04:57Z"},{"date_updated":"2023-01-09T18:07:26Z","doi":"10.1016/j.difgeo.2020.101687","language":[{"iso":"eng"}],"title":"Symmetries of analytic curves","department":[{"_id":"93"}],"publication_status":"published","publication_identifier":{"issn":["0926-2245"]},"intvolume":" 74","_id":"34818","article_number":"101687","citation":{"apa":"Hanusch, M. (2021). Symmetries of analytic curves. Differential Geometry and Its Applications, 74, Article 101687. https://doi.org/10.1016/j.difgeo.2020.101687","ama":"Hanusch M. Symmetries of analytic curves. Differential Geometry and its Applications. 2021;74. doi:10.1016/j.difgeo.2020.101687","chicago":"Hanusch, Maximilian. “Symmetries of Analytic Curves.” Differential Geometry and Its Applications 74 (2021). https://doi.org/10.1016/j.difgeo.2020.101687.","mla":"Hanusch, Maximilian. “Symmetries of Analytic Curves.” Differential Geometry and Its Applications, vol. 74, 101687, Elsevier BV, 2021, doi:10.1016/j.difgeo.2020.101687.","bibtex":"@article{Hanusch_2021, title={Symmetries of analytic curves}, volume={74}, DOI={10.1016/j.difgeo.2020.101687}, number={101687}, journal={Differential Geometry and its Applications}, publisher={Elsevier BV}, author={Hanusch, Maximilian}, year={2021} }","short":"M. Hanusch, Differential Geometry and Its Applications 74 (2021).","ieee":"M. Hanusch, “Symmetries of analytic curves,” Differential Geometry and its Applications, vol. 74, Art. no. 101687, 2021, doi: 10.1016/j.difgeo.2020.101687."},"type":"journal_article","year":"2021","extern":"1","article_type":"original","user_id":"30905","publisher":"Elsevier BV","author":[{"first_name":"Maximilian","full_name":"Hanusch, Maximilian","last_name":"Hanusch","id":"30905"}],"publication":"Differential Geometry and its Applications","keyword":["Geometry and Topology","Analysis"],"volume":74,"status":"public","date_created":"2022-12-22T09:20:30Z"},{"date_created":"2023-01-09T15:21:28Z","status":"public","volume":40,"publication_status":"published","department":[{"_id":"33"},{"_id":"586"}],"publication":"MedienPädagogik - Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung","author":[{"full_name":"Schwabl, Franziska","first_name":"Franziska","last_name":"Schwabl"},{"first_name":"Christoph","full_name":"Vogelsang, Christoph","last_name":"Vogelsang","id":"4245"}],"user_id":"4245","title":"CoViD-19 als Katalysator für die digitale Professionalisierung angehender Lehrpersonen? Analysen am Beispiel des Praxissemesters","abstract":[{"text":"Die CoViD-19-Pandemie ab Frühjahr 2020 und die pandemiebedingten Kontaktbeschränkungen hatten erhebliche Auswirkungen auf die studienbegleitenden Praxisphasen im Lehramtsstudium. Studierende, die ihr Praxissemester im Sommersemester 2020 absolvierten, waren in der Folge erheblich von Einschränkungen sowohl während der universitären Begleitveranstaltungen als auch in den Praxisschulen betroffen. Durch die überwiegende Umstellung von Präsenzformaten zu digitalem Lehren und Lernen auf Distanz ist die Annahme naheliegend, dass Studierende vermehrt die Möglichkeit hatten, Erfahrungen mit digitalen Lernformaten zu machen. Anhand einer Sekundäranalyse der Befragung einer Kohorte von Praxissemesterstudierenden der Universität Paderborn (N=362) kann allerdings gezeigt werden, dass der erwartete Möglichkeitsraum für eine digitale Professionalisierung keineswegs ausgeschöpft bzw. überhaupt genutzt wurde. Vielmehr zeigte sich, dass angehende Lehrpersonen digitale Medien vor allem dann in den eigenen Unterricht einbetten, wenn diese in der mentoriellen Begleitung thematisiert wurde oder während Hospitationen beobachtet werden konnte. Zudem deuten die Analysen an, dass ungünstige Professionalisierungsbedingungen an den Praxisschulen nur bedingt durch die universitären Anteile der Praxisphasen aufgefangen werden konnten. Für die Gestaltung der universitären Lehrpersonenausbildung ergibt sich daher u. a. die Notwendigkeit einer intensiveren Kooperation zwischen den verschiedenen Akteuren der drei Phasen der Lehrpersonenbildung.","lang":"eng"}],"article_type":"original","language":[{"iso":"ger"}],"page":"253-281","citation":{"ama":"Schwabl F, Vogelsang C. CoViD-19 als Katalysator für die digitale Professionalisierung angehender Lehrpersonen? Analysen am Beispiel des Praxissemesters. 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In the present study, an automated analysis of scanning electron microscopy (SEM) images is described, which enables the recognition of the individual nanospheres in densely packed monolayers in order to perform a statistical quantification of the sphere size, mask opening size, and sphere-sphere separation distributions. Search algorithms based on Fourier transformation, cross-correlation, multiple-angle intensity profiling, and sphere edge point detection techniques allow for a sphere detection efficiency of at least 99.8%, even in the case of considerable sphere size variations. While the sphere positions and diameters are determined by fitting circles to the spheres edge points, the openings between sphere triples are detected by intensity thresholding. For the analyzed polystyrene sphere monolayers with sphere sizes between 220 and 600 nm and a diameter spread of around 3% coefficients of variation of 6.8–8.1% for the opening size are found. 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Mathematics in Engineering Education: a Review of the Recent Literature with a View towards Innovative Practices. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education. 2021;7(2):163-188. doi:10.1007/s40753-021-00139-8","apa":"Pepin, B., Biehler, R., & Gueudet, G. (2021). Mathematics in Engineering Education: a Review of the Recent Literature with a View towards Innovative Practices. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 7(2), 163–188. https://doi.org/10.1007/s40753-021-00139-8","chicago":"Pepin, Birgit, Rolf Biehler, and Ghislaine Gueudet. “Mathematics in Engineering Education: A Review of the Recent Literature with a View towards Innovative Practices.” International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education 7, no. 2 (2021): 163–88. https://doi.org/10.1007/s40753-021-00139-8.","ieee":"B. Pepin, R. Biehler, and G. 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The focus of this review paper is to provide a state-of-the-art overview of this emerging field at the cross-roads between mathematics and engineering education, in addition to introducing the papers of this special issue. To guide this paper, we posed three review questions: (1) How can current (teaching/learning/study) practices of mathematics in engineering education be characterized with a view towards innovation?; (2) What are the ‘resources’ (cognitive, material, digital, social) used, and what are those that appear also well suited for innovative courses?; (3) What are promising innovative practices in mathematics in engineering education, and what are the implications for curriculum reform? Looking back across the studies we summarized in the review, we conclude that they are lagging behind the more fundamental changes that are happening in engineering education, whilst addressing selected aspects of innovative changes within the current system of engineering education. 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