TY - JOUR AU - Rohlfing, Katharina AU - Mertens, Ulrich ID - 37184 JF - Frontiers in Psychology TI - Progressive Reduction of Iconic Gestures Contributes to School-Aged Children’s Increased Word Production ER - TY - JOUR AB - Temperamental traits can decisively influence how children enter into social interaction with their environment. Yet, in the field of child–robot interaction, little is known about how individual differences such as shyness impact on how children interact with social robots in educational settings. The present study systematically assessed the temperament of 28 preschool children aged 4–5 years in order to investigate the role of shyness within a dyadic child–robot interaction. Over the course of four consecutive sessions, we observed how shy compared to nonshy children interacted with a social robot during a word-learning educational setting and how shyness influenced children’s learning outcomes. Overall, results suggested that shy children not only interacted differently with a robot compared to nonshy children, but also changed their behavior over the course of the sessions. Critically, shy children interacted less expressively with the robot in general. With regard to children’s language learning outcomes, shy children scored lower on an initial posttest, but were able to close this gap on a later test, resulting in all children retrieving the learned words on a similar level. When intertest learning gain was considered, regression analyses even confirmed a positive predictive role of shyness on language learning gains. Findings are discussed with regard to the role of shyness in educational settings with social robots and the implications for future interaction design. AU - Tolksdorf, Nils Frederik AU - Viertel, Franziska E. AU - Rohlfing, Katharina J. ID - 24899 JF - Frontiers in Robotics and AI SN - 2296-9144 TI - Do Shy Preschoolers Interact Differently When Learning Language With a Social Robot? An Analysis of Interactional Behavior and Word Learning ER - TY - CHAP AU - Heidgen, Michael ID - 41375 T2 - Metzler Lexikon literarischer Symbole TI - Wurzel ER - TY - CHAP AU - Uppenkamp, Vera AU - Neumann, Anna AU - Kammeyer, Katharina ED - Keuchen, Marion ED - Janus, Richard ID - 41428 SN - 978-3-643-15025-7 T2 - Musik als Lebensmittel. Kulturwissenschaftlich-theologische Rationen für ein Jahr TI - This is my Fight Song VL - 8 ER - TY - JOUR AU - Uppenkamp, Vera AU - Höger, Christian ID - 41427 IS - 2 JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik TI - "Wenn sich die Mitte auflöst...", ist das kein Verlust für die Religionspädagogik - ein bilanzierender Tagungsrückblick mit Augenzwinkern VL - 20 ER - TY - GEN AU - Uppenkamp, Vera ID - 41425 T2 - Das wissenschaftlich-religionspädagogische Lexikon im Internet www.wirelex.de TI - Art. Mädchen/Frauen ER - TY - CHAP AU - Pinsch, Jan Christian ED - Keuchen, Marion ED - Janus, Richard ID - 41464 T2 - Musik als Lebensmittel. Kulturwissenschaftlich-theologische Rationen für ein Jahr TI - "Gib mir was zu trinken, ich habe Durst..." Laientheologie nach Harald Schroeter-Wittke bei den Toten Hosen VL - 8 ER - TY - GEN AU - Pinsch, Jan Christian AU - Lerke, Stephanie ID - 41469 T2 - Paderborner Historische Mitteilungen TI - Rezension zu Oliver Arnold, „Entjudung“ von Theologie und Kirche. Das Eisenacher „Institut zur Erforschung und Beseitigung des jüdischen Einflusses“ auf das deutsche kirchliche Leben 1939-1945, Bd. 6 Christentum und Zeitgeschichte, Leipzig 2020 VL - 34 ER - TY - JOUR AU - Pinsch, Jan Christian ID - 41466 JF - Paderborner Historische Mitteilungen TI - Viel Lärm um die Stille. Die Geschichte des Raums der Stille an der Universität Paderborn im Spannungsfeld zwischen Religionsfreiheit und weltanschaulicher Neutralität VL - 34 ER - TY - CHAP AU - Jacke, Christoph ED - Wieser, Matthias ED - Pilipets, Elena ID - 41480 T2 - Medienkultur als kritische Gesellschaftsanalyse. Festschrift für Rainer Winter. TI - 'Keine Gefangenen' oder 'Hyper Hyper' - Kommunikationen, Medien und Kulturen als Motoren gesellschaftlicher Transformationen. ER -