TY - CHAP
AU - Dröse, Jennifer
AU - Prediger, Susanne
ED - Prediger, Susanne
ID - 45385
T2 - Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch
TI - Lesen lernen von Aufgabentexten
ER -
TY - CHAP
AU - Reinhold, Peter
AU - Riese, Josef
ED - Cramer, Colin
ED - König, Johannes
ED - Rothland, Martin
ED - Blömeke, Sigrid
ID - 45179
T2 - Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung
TI - Physik in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Auf dem Weg zu empirisch fundierten Curricula
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungDie Unterrichtsplanung stellt eine zentrale berufliche Anforderung an (Physik‑)Lehrkräfte dar. Bereits im Lehramtsstudium sollen grundlegende Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung erworben und im Rahmen von schulpraktischen Phasen erprobt bzw. erweitert werden. Unklar ist jedoch, inwieweit das professionelle Wissen, das Lehramtsstudierende in ihren fachlichen, fachdidaktischen und erziehungswissenschaftlichen Studienteilen erwerben, tatsächlich bei der Planung von Fachunterricht genutzt wird. Ebenso gibt es nur punktuelle Erkenntnisse über die Entwicklung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Lehramtsstudium. Um diese Fragen zu klären, sind Messverfahren erforderlich, die die Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung valide erfassen können und die gleichzeitig ökonomisch auswertbar sind, um Fallzahlen realisieren zu können, die auch kleine Effekte auflösen. Bisherige Ansätze, die reale Handlungsproben der Unterrichtsplanung (z. B. schriftliche Unterrichtsentwürfe) untersuchen, stehen vor der methodischen Herausforderung, dass die Generierung eines Fähigkeitsmaßes höchst anspruchsvoll ist, da reale Planungen individuell sehr unterschiedlich angelegt sind und vielen Randbedingungen unterliegen, die statistisch kaum kontrollierbar sind. In diesem Beitrag wird daher ein sogenannter Performanztest zur Erfassung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung vorgestellt und diskutiert. Ein Performanztest ist ein Verfahren, in dem in einem realitätsnahen Setting Handlungen unter standardisierten Rahmenbedingungen simuliert werden. Neben der theoriegeleiteten Entwicklung des Instruments und Vorstudien zur Sammlung von Validitätsargumenten werden auch erste Ergebnisse dargestellt, die aus Erhebungen vor und nach einem Praxissemester an vier Universitäten in drei Bundesländern resultieren (N = 174 Unterrichtsplanungen). Dabei stellt sich das Testverfahren als ausreichend sensitiv heraus, um für N = 68 Testpersonen (ca. 20 % Dropout) erwartungstreu eine signifikante Zunahme des Testscores während des Praxissemesters, welches als Lerngelegenheit angenommen werden kann, zu messen.
AU - Schröder, Jan
AU - Riese, Josef
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Buschhüter, David
AU - Enkrott, Patrick
AU - Kempin, Maren
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Reinhold, Peter
AU - Schecker, Horst
ID - 45178
IS - 1
JF - Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften
SN - 0949-1147
TI - Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests
VL - 26
ER -
TY - CHAP
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Riese, Josef
AU - Buschhüter, David
AU - Enkrott, Patrick
AU - Kempin, Maren
AU - Reinhold, Peter
AU - Schecker, Horst
AU - Schröder, Jan
ED - Zlatkin-Troitschanskaia, Olga
ED - Pant, Hans Anand
ED - Toepper, Miriam
ED - Lautenbach, Corinna
ID - 45181
SN - 9783658278854
T2 - Student Learning in German Higher Education
TI - Development of Prospective Physics Teachers’ Professional Knowledge and Skills during a One-Semester School Internship
ER -
TY - JOUR
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Buschhüter, David
AU - Enkrott, Patrick
AU - Kempin, Maren
AU - Reinhold, Peter
AU - Riese, Josef
AU - Schecker, Horst
AU - Schröder, Jan
AU - Vogelsang, Christoph
ID - 45180
JF - Journal of Research in Science Teaching
KW - Education
SN - 0022-4308
TI - Professional knowledge affects action-related skills: The development of preservice physics teachers’ explaining skills during a field experience
VL - 57
ER -
TY - JOUR
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
AU - Reis, Oliver
AU - Mauritz, Gerrit
AU - Hillebrand, Miriam
AU - Wittke, Annika
ID - 45440
JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik, 19
TI - Mindsets guter Lehre in Beziehung zu den Mindsets religiöser Pluralität
ER -
TY - JOUR
AU - Haghani Fazl, Mohammad
ID - 45437
JF - Religious Inquiries, 9
TI - The Story of Mary as a Feminine Counterpart to the Story of Joseph
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractDifferent studies have been demonstrated that the surface integrity of substrate bulk materials to be coated has a significant impact on the adhesion of thermally sprayed coatings. It is known that the surface integrity of parts processed by selective laser melting (SLM) differs from those obtained from bulk materials. Although 316L stainless steel is among the most investigated material for SLM, the adhesion of thermally sprayed coatings on 316L stainless steel substrates processed by SLM has not been studied yet. This study aims at evaluating the effect of various mechanical pre-treatments onto 316L stainless steel substrates processed by SLM and their effect on the adhesion of high velocity oxy-fuel (HVOF)-sprayed WC-Co coatings. To differentiate between topographical effects and residual stress-related phenomena, a stress-relief heat treatment of the SLM substrates served as a reference throughout the investigations. The differently pre-treated SLM substrates were investigated with regard to the surface roughness and residual stresses. For the HVOF-sprayed SLM composites, Vickers interfacial indentation tests were conducted to assess the resulting coating adhesion. The findings demonstrated that the HVOF-sprayed WC-Co coatings predominantly exhibit good adhesion to the SLM 316L substrates. However, it was found that the stress state in the SLM 316L substrate surface is more likely to affect the adhesion of the WC-Co coating, while the substrate surface roughness showed a marginal effect.
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Schaak, Christoph
AU - Liß, J.
AU - Schaper, Mirko
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Aydinöz, Mehmet Esat
AU - Garthe, Kai-Uwe
ID - 41519
IS - 6
JF - Journal of Thermal Spray Technology
KW - Materials Chemistry
KW - Surfaces
KW - Coatings and Films
KW - Condensed Matter Physics
SN - 1059-9630
TI - Adhesion of HVOF-Sprayed WC-Co Coatings on 316L Substrates Processed by SLM
VL - 29
ER -
TY - JOUR
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Garthe, Kai-Uwe
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
ID - 41518
IS - 11
JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
KW - Mechanical Engineering
KW - Mechanics of Materials
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Materials Science
SN - 0933-5137
TI - Effect of substrate pre‐treatment on the low cycle fatigue performance of tungsten carbide‐cobalt coated additive manufactured 316 L substrates
VL - 51
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Safety-relevant components in automobiles require materials that combine high strength with sufficient residual ductility and high-energy absorption. A graded thermo-mechanical treatment of the press-hardening steel 22MnB5 with graded microstructure can provide a material with such properties. Different austenitization temperatures, cooling and forming conditions within a sheet part lead to the development of microstructures with mixed phase compositions. To determine the resulting phase contents in such graded processed parts, a large number of dilatometric tests are usually required. With a non-contact characterization method, it is possible to detect local phase transformations on an inhomogeneously treated flat steel specimen. For press-hardening steel after heat treatment and thermo-mechanical processing, correlations between austenitization temperature, hot deformation strain, microstructure, and hardness are established.
AU - Reitz, Alexander
AU - Grydin, Olexandr
AU - Schaper, Mirko
ID - 23797
JF - Metallurgical and Materials Transactions A
SN - 1073-5623
TI - Characterization of Phase Transformations During Graded Thermo-Mechanical Processing of Press-Hardening Sheet Steel 22MnB5
ER -