TY - CONF AU - Robrecht, Amelie AU - Kopp, Stefan ID - 51367 SN - 978-989-758-623-1 T2 - Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence TI - SNAPE: A Sequential Non-Stationary Decision Process Model for Adaptive Explanation Generation ER - TY - CONF AU - Dyck, Leonie AU - Beierling, Helen AU - Helmert, Robin AU - Vollmer, Anna-Lisa ID - 51370 T2 - Companion of the 2023 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction TI - Technical Transparency for Robot Navigation Through AR Visualizations ER - TY - JOUR AB - Dealing with opaque algorithms, the frequent overlap between transparency and explainability produces seemingly unsolvable dilemmas, as the much-discussed trade-off between model performance and model transparency. Referring to Niklas Luhmann's notion of communication, the paper argues that explainability does not necessarily require transparency and proposes an alternative approach. Explanations as communicative processes do not imply any disclosure of thoughts or neural processes, but only reformulations that provide the partners with additional elements and enable them to understand (from their perspective) what has been done and why. Recent computational approaches aiming at post-hoc explainability reproduce what happens in communication, producing explanations of the working of algorithms that can be different from the processes of the algorithms. AU - Esposito, Elena ID - 51368 IS - 3 JF - Sociologica KW - Explainable AI KW - Transparency KW - Explanation KW - Communication KW - Sociological systems theory TI - Does Explainability Require Transparency? VL - 16 ER - TY - JOUR AB - This short introduction presents the symposium ‘Explaining Machines’. It locates the debate about Explainable AI in the history of the reflection about AI and outlines the issues discussed in the contributions. AU - Esposito, Elena ID - 51369 IS - 3 JF - Sociologica KW - Explainable AI KW - Inexplicability KW - Transparency KW - Explanation KW - Opacity KW - Contestability TI - Explaining Machines: Social Management of Incomprehensible Algorithms. Introduction VL - 16 ER - TY - CONF AU - Raneck-Kuhlmann, A. AU - Niemann, Jan AU - Buhl, H. AU - Eickelmann, Birgit AU - Drossel, Kerstin ID - 51845 T2 - Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn TI - Was motiviert CoP-Mitglieder? - Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Bedingungsfaktoren für die Motivation der Akteur*innen zur Mitarbeit in Communities of Practice (CoP) in der Lehrer*innenbildung ER - TY - CONF AU - Eickelmann, Birgit AU - Fröhlich, Nadine AU - Domke, Marius AU - Pink, S. ID - 51847 T2 - Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn TI - Lehrkräfteprofessionalisierung in der International Computer and Information Literacy Study (ICILS): Ergebnisse aus ICILS 2018 und erste Einblicke in die Instrumente von ICILS 2023 in Deutschland ER - TY - CONF AU - Raneck-Kuhlmann, A. AU - Niemann, J. AU - Buhl, H. AU - Eickelmann, Birgit AU - Drossel, Kerstin ID - 51844 T2 - Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn TI - Typen und Determinanten phasenübergreifenden Transfers in Communities of Practice der Lehrkräftebildung ER - TY - CONF AU - Schulze, Johanna AU - Drossel, Kerstin AU - Eickelmann, Birgit ID - 51846 T2 - Beitrag auf dem Markt der Möglichkeiten im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn TI - Schulentwicklung, Chancengerechtigkeit und Digitalisierung – Verbindung zentraler Metathemen in einer zeitgemäßen Lehrkräftebildung ER - TY - CONF AU - Eickelmann, Birgit AU - Herzig, B. AU - Schulze, Johanna AU - Friebe, C. AU - Göckede, B. AU - Melching, H. AU - Standop, J. ID - 51722 T2 - Workshop im Rahmen des 'Tags der digitalen Lehrkräftebildung' des QLB-Verbundvorhabens COMeIN. Universität Duisburg/Essen TI - Innovative Kompetenzvermittlung im Kontext medienbezogener Schulentwicklung – vier digitale Ressourcen für den phasenübergreifenden Einsatz in der Lehrkräftebildung ER - TY - CONF AU - Raneck-Kuhlmann, A. AU - Niemann, Jan AU - Buhl, Heike M. AU - Eickelmann, Birgit AU - Drossel, Kerstin ID - 51858 T2 - Vortrag im Rahmen der 10. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen TI - Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Determinanten für die Motivation zur Mitarbeit in phasenübergreifenden digitalisierungsbezogenen Communities of Practice der Lehrkräftebildung unter den Bedingungen der Corona-Pandemie ER -