TY - CONF AB - To ensure uniform documentation of support structure information, a concept is presented that enables a standardized depiction of support structures in technical drawings based on ISO 128-3. To this end, requirements for a uniform depiction are defined and a procedure for drawing entry is presented. The drawing entry should contain all production-relevant support structure information. The standardized documentation of support structure information in technical drawings is intended to ensure a simple, clear and safe exchange of information between business units or different companies along the value chain. As a result a possible drawing entry of support structures was developed. To distinguish between different support structure types, a standardized depiction of geometrical information in a specification field is shown. The specification field gives a detailed description of the support structure type, the geometry as well as the connection to the part and the building platform. Also uncommon support types like lattice structures or CAD based support structures can be implemented. To ensure the usability the depictio is editable and extendable. AU - Lammers, Stefan AU - Koers, Thorsten AU - Magyar, Balázs AU - Zimmer, Detmar AU - Lieneke, Tobias ED - Beaman, Joseph ID - 48790 T2 - Proceedings of the 34th Annual International Solid Freeform Fabrication Symposium 2023 TI - Depiction of support structures in technical drawings VL - 34 ER - TY - JOUR AB - Sich wandelnde Bedingungen auf dem Ausbildungsmarkt, die daraus resultierenden veränderten Kompetenz- und Qualifikationsanforderungen sowie Anforderungen an eine lebensbegleitende berufliche Orientierung treffen insb. als (ausbildungs-)benachteiligt gekennzeichnete Jugendliche am Übergang Schule-Beruf. Jene Jugendliche münden in Maßnahmen des Übergangssystems wie die Ausbildungsvorbereitung (AV), wobei die konkreten Auswirkungen dieser Transformationsprozesse für diese Zielgruppe weitgehend unklar bleiben. In unserem Beitrag greifen wir die Überlegungen der Arbeitsgruppe 9+1 zum Übergangssystem verstanden als Chancenverbesserungssystem auf und diskutieren, was hierunter verstanden werden kann. Schließlich führen wir konkrete Anforderungen an das Chancenverbesserungssystem mit den Handlungsmöglichkeiten der Jugendlichen zusammen. Grundlegend verfolgen wir dabei nicht die Perspektive einer Anpassung der Jugendlichen an die Arbeitswelt, sondern fragen vielmehr danach, was Bildung leisten muss. Hierfür nehmen wir über qualitative Fallstudien die Perspektive der Jugendlichen sowie die Sichtweise des Bildungspersonals auf. In diesem Rahmen führen wir eine anforderungs- und subjektorientierte Perspektive zusammen und diskutieren u. a. anhand von Perspektiven auf das System, die curriculare Ebene, die Haltung der Bildungsakteur*innen, etc., was mit einer Gestaltung des Übergangssystems als Chancenverbesserungssystem konkret verbunden wäre. AU - Kremer, H.-Hugo AU - Otto, Franziska ID - 51166 JF - bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online KW - Übergangssystem KW - Selbstinszenierung KW - Chancenverbesserung KW - Subjektorientierung KW - Übergang Schule-Ausbildung TI - Übergang Schule-Beruf als Chancenverbesserungssystem – Zur Gestaltung von Lebensräumen und Entwicklung von Praktiken für den Übergang VL - Ausgabe 45 ER - TY - CONF AU - Sengupta, Meghdut AU - Alshomary, Milad AU - Scharlau, Ingrid AU - Wachsmuth, Henning ID - 52475 T2 - Findings of the Association for Computational Linguistics: EMNLP 2023 TI - Modeling Highlighting of Metaphors in Multitask Contrastive Learning Paradigms ER - TY - GEN AU - Tschöpe, Jan-Cedric Philipp Balthasar ID - 52502 TI - Selektives Lasersintern mit glasverstärkten Kunstsoff-Dry-Blends Analyse von Verarbeitbarketi und Bauteileigenschaften im Vergleich zu partikelgefüllten Kunststoffpulvern ER - TY - CHAP AU - Schütte, Jan AU - Sextro, Walter ID - 51338 T2 - 20. VDI-Fachtagung Reifen - Fahrwerk - Fahrbahn TI - Einfluss der Radhubkinematik auf den Reifenverschleiß VL - 2425 ER - TY - GEN AU - Kepper, Johannes AU - Münzmay, Andreas ID - 47487 T2 - DHd2023: Open Humanities, Open Culture TI - Open Data in musikphilologischen Projekten: Herausforderungen, Strategien, Potenziale ER - TY - CONF AU - Sengupta, Meghdut AU - Alshomary, Milad AU - Wachsmuth, Henning ID - 52477 T2 - Proceedings of the 3rd Workshop on Figurative Language Processing (FLP) TI - Back to the Roots: Predicting the Source Domain of Metaphors using Contrastive Learning ER - TY - CONF AU - Prager, Raphael Patrick AU - Trautmann, Heike ED - Silva, Sara ED - Paquete, Luís ID - 52530 T2 - Companion Proceedings of the Conference on Genetic and Evolutionary Computation, GECCO 2023, Companion Volume, Lisbon, Portugal, July 15-19, 2023 TI - Investigating the Viability of Existing Exploratory Landscape Analysis Features for Mixed-Integer Problems ER - TY - GEN AU - Kraft, Kerstin ID - 52527 TI - A Bouquet of Encounters With Faux Flora Across Time – A Visual Essay. ER - TY - GEN AU - Gilich, Julian AU - Meschut, Gerson AU - Wiebicke, Felix AU - Gröger, Benjamin AU - Kuhtz, Moritz AU - Koch, Ilja AU - Gude, Maik ID - 50060 T2 - 14th European Adhesion Conference (EURADH) & 7th World Congress on Adhesion and Related Phenomena (WCARP) TI - Influences on the Flow Behavior of Highly Viscous Thermal Interface Materials in the Joining Process ER -