TY - CHAP AU - Hesse, Philipp AU - Gräßler, Iris ED - Horwath, Ilona ED - Schweizer, Swetlana ID - 46796 T2 - Climate Protection, Resource Efficiency, and Sustainable Engineering: Transdisciplinary Approaches to Design and Manufacturing technology. TI - Interdependency study of design guidelines ER - TY - CHAP AU - Hesse, Philipp AU - Gräßler, Iris ED - Horwath, Ilona ED - Schweizer, Swetlana ID - 46792 T2 - Climate Protection, Resource Efficiency, and Sustainable Engineering: Transdisciplinary Approaches to Design and Manufacturing technology. TI - Sustainable product life cycle ER - TY - GEN AU - Gräßler, Iris AU - Ovtcharova, Jivka AU - Dattner, Michael AU - Dietert, Tilko AU - Dietz, Patrick AU - Elstermann, Matthes AU - Fayet, Celestin AU - Hauck, Andreas AU - Häuser, Frank AU - Fischer, Holger AU - Herzog, Michael AU - Köhler, Christian AU - Lachenmaier, Jens AU - Lachmayer, Roland AU - Meussen, Bernhard AU - Mozgova, Iryna AU - Möser, Sebastian AU - Pottebaum, Jens AU - Schluse, Michael AU - Schneider, Jannik AU - Stetter, Ralf AU - Thurnes, Christian AU - Tusek, Alena Marie AU - Wurst, Johanna ID - 46501 TI - Begriffe der strategischen Produktplanung und -entwicklung. Produkt und hybride Leistung ER - TY - JOUR AU - Gilbert, H. AU - Schürmann, M. AU - Liebendörfer, M. AU - Lawson, D. AU - Hodds, M. ID - 52806 JF - International Journal of Mathematical Education in Science and Technology KW - Applied Mathematics KW - Education KW - Mathematics (miscellaneous) SN - 0020-739X TI - Post-pandemic online mathematics and statistics support: Practitioners’ opinions in Germany and Great Britain & Ireland ER - TY - CHAP AU - Biehler, Rolf AU - Guntermann, Dominik AU - Liebendörfer, Michael AU - Krämer, Sandra AU - Schlüter, Sarah ED - Goethe-Universität Frankfur, IDMI-Primar ID - 52811 SN - 978-3-95987-208-9 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik TI - Fachdidaktisches Design von Begründungsvideos im Projekt studiVEMINTvideos VL - 1 ER - TY - CHAP AU - Göller, Robin AU - Gildehaus, Lara AU - Liebendörfer, Michael AU - Besser, Michael ED - Härterich, Jörg ED - Kallweit, Michael ED - Rolka, Katrin ED - Skill, Thomas ID - 52810 SN - 978-3-95987-264-5 T2 - Hanse-Kolloquium zur Hochschuldidaktik der Mathematik 2021. Beiträge zum gleichnamigen Online-Symposium am 12 November 2021 aus Bochum TI - Erfassung und Vergleich (mathematischer) Eingangsvoraussetzungen angehender Studierender verschiedener mathematikhaltiger Studiengänge ER - TY - CHAP AU - Kempen, Leander AU - Liebendörfer, Michael ED - Härterich, Jörg ED - Kallweit, Michael ED - Rolka, Katrin ED - Skill, Thomas ID - 52809 SN - 978-3-95987-264-5 T2 - Hanse-Kolloquium zur Hochschuldidaktik der Mathematik 2021. Beiträge zum gleichnamigen Online-Symposium am 12 November 2021 aus Bochum TI - Zu digital - zu viel - zu schwer? Qualitative Einsichten in das Erleben und Handeln von Erstsemester-Studierenden der Mathematik während der Corona-Pandemie ER - TY - CHAP AU - Schlüter, Sarah AU - Liebendörfer, Michael ED - Goethe-Universität Frankfur, IDMI-Primar ID - 52813 SN - 978-3-95987-208-9 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik TI - Bearbeitungsmuster von Studierenden im Umgang mit formalen Definitionen im Kontext konstanter Folgen VL - 2 ER - TY - CHAP AU - Krämer, Sandra AU - Liebendörfer, Michael ED - Goethe-Universität Frankfur, IDMI-Primar ID - 52812 SN - 978-3-95987-208-9 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik TI - Förderung prozeduraler Flexibilität durch Lernvideos mit interaktiven Aufgaben VL - 2 ER - TY - JOUR AB - Many preservice mathematics teachers lose their motivation during their first year at university. This phenomenon has been repeatedly described in recent years but is not yet fully under­stood. Since motivation may relate to different objects such as mathematics or teaching, we aim to qualitatively reconstruct different facets of the central motivational constructs of Situated-Expectancy-Value theory (intrinsic value, attainment value, utility value, cost, and expectancy of success) for preservice mathematics teachers. The analysis of longitudinal group interviews of 14 pre­service higher-secondary mathematic teachers from a German university revealed different objects of motivation (e.g., teaching mathematics, scientific mathematics, procedural mathematics, or proof-based mathematics) in preservice teachers' values and expectancy of success. Furthermore, relations between those values and expectancy of success were identified that played a significant role in preservice teachers’ motivational development over their first semester (e.g., relations of attain­ment value for scientific mathematics and psychological cost). Theoretical and practical implications towards a teaching-specific conceptualization of expectancy of success and values and value interventions are being discussed. ID - 52807 TI - Preservice teachers’ mathematics-related values and expectancy in the transition from school to university ER -