TY - CHAP
AU - Gausemeier, Jürgen
AU - Pierenkemper, Christoph
ED - Schallmo, Daniel R.
ED - Tidd, Joseph
ID - 27592
T2 - Digitalization – Approaches, Case Studies, and Tools for Strategy, Transformation and Implementation
TI - Developing Strategies for Digital Transformation in SMEs with Maturitiy Models
ER -
TY - JOUR
AU - Moritzer, Elmar
AU - Flachmann, Felix
ID - 26854
JF - Kunststoffe
TI - Die Fließfront darf nicht brechen
VL - 12
ER -
TY - CONF
AU - Ober-Blöbaum, Sina
AU - Vermeeren, M.
ID - 29421
T2 - 7th IIFAC Workshop on Lagrangian and Hamiltonian Methods for Nonlinear Control LHMNC
TI - Superconvergence of galerkin variational integrators
VL - 54(19)
ER -
TY - JOUR
AB - Model predictive control is a prominent approach to construct a feedback
control loop for dynamical systems. Due to real-time constraints, the major
challenge in MPC is to solve model-based optimal control problems in a very
short amount of time. For linear-quadratic problems, Bemporad et al. have
proposed an explicit formulation where the underlying optimization problems are
solved a priori in an offline phase. In this article, we present an extension
of this concept in two significant ways. We consider nonlinear problems and -
more importantly - problems with multiple conflicting objective functions. In
the offline phase, we build a library of Pareto optimal solutions from which we
then obtain a valid compromise solution in the online phase according to a
decision maker's preference. Since the standard multi-parametric programming
approach is no longer valid in this situation, we instead use interpolation
between different entries of the library. To reduce the number of problems that
have to be solved in the offline phase, we exploit symmetries in the dynamical
system and the corresponding multiobjective optimal control problem. The
results are verified using two different examples from autonomous driving.
AU - Ober-Blöbaum, Sina
AU - Peitz, Sebastian
ID - 16294
JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control
TI - Explicit multiobjective model predictive control for nonlinear systems with symmetries
VL - 31(2)
ER -
TY - JOUR
AU - Djema, Walid
AU - Giraldi, Laetitia
AU - Maslovskaya, Sofya
AU - Bernard, Olivier
ID - 29543
JF - Automatica
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Control and Systems Engineering
SN - 0005-1098
TI - Turnpike features in optimal selection of species represented by quota models
VL - 132
ER -
TY - GEN
AB - Als Griechenland 1830 seine Unabhängigkeit erlangte, war das Land wirtschaftlich wenig entwickelt und von der Industrialisierung noch kaum berührt. Kredite für die Gründung oder den Ausbau von Unternehmen waren auf Grund des Kapitalmangels entweder unmöglich oder extrem teuer – ein für die wirtschaftliche Entwicklung ernst zu nehmendes Hemmnis. Das Land brauchte zur wirtschaftlichen Entwicklung also Investitionen aus dem Ausland. Jedoch hielten sich die europäischen Banken und Anleger mit solchen Investitionen vor den 1870er Jahren zurück. Warum diese Scheu der Kapitalanleger vor Griechenland, obwohl sie anderswo keineswegs vor risikoreichen Investitionen zurückschreckten, wenn nur entsprechend hohe Erträge lockten? Dieser Frage möchte der Beitrag anhand eines Beispiels nachgehen: der bayerisch-französischen Bankiersfamilie von Eichthal, die in den 1830er Jahren enge Geschäftsbeziehungen nach Griechenland aufbaute und zeitweilig sehr interessiert an Investitionen war – bevor das Bankhaus sich von diesen Plänen schließlich unverrichteter Dinge wieder abwandte. Das kulturelle Interesse an Griechenland überdauerte dagegen bis in die 1880er Jahre. Die Eichthals eignen sich hervorragend, um paradigmatisch zu untersuchen, auf welcher Grundlage und wie europäische Bankiers ihre Investitionsentscheidungen für oder gegen Griechenland trafen.
AU - Schönhärl, Korinna
ID - 29549
TI - Finanzielle Netze. Die bayerisch–französische Familienbank von Eichthal und ihre Investitionspläne in Griechenland in den 1830er Jahren/ Οικονομικά δίκτυα. Η βαυαρογαλλική οικογενειακή τράπεζα των Άιχταλ και τα επενδυτικά σχέδιά της στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του 1830
ER -
TY - CONF
AU - Bobolz, Jan
AU - Eidens, Fabian
AU - Krenn, Stephan
AU - Ramacher, Sebastian
AU - Samelin, Kai
ID - 29566
SN - 0302-9743
T2 - Cryptology and Network Security
TI - Issuer-Hiding Attribute-Based Credentials
ER -
TY - JOUR
AU - Hanisch, Simon
AU - Arias Cabarcos, Patricia
AU - Parra-Arnau, Javier
AU - Strufe, Thorsten
ID - 28463
JF - CoRR
TI - Privacy-Protecting Techniques for Behavioral Data: A Survey
VL - abs/2109.04120
ER -
TY - CONF
AU - Arias Cabarcos, Patricia
AU - Habrich, Thilo
AU - Becker, Karen
AU - Becker, Christian
AU - Strufe, Thorsten
ED - Bailey, Michael
ED - Greenstadt, Rachel
ID - 28462
T2 - 30th {USENIX} Security Symposium, {USENIX} Security 2021, August 11-13, 2021
TI - Inexpensive Brainwave Authentication: New Techniques and Insights on User Acceptance
ER -
TY - GEN
AB - Autonomous mobile robots are becoming increasingly more capable and widespread. Reliable Obstacle avoidance is an integral part of autonomous navigation. This involves real time interpretation and processing of a complex environment. Strict time and energy constraints of a mobile autonomous system make efficient computation extremely desirable. The benefits of employing Hardware/Software co-designed applications are obvious and significant. Hardware accelerators are used for efficient processing of the algorithms by exploiting parallelism. FPGAs are a class of hardware accelerators, which
can contain hundreds of small execution units, and can be used for Hardware/Software co-designed application. However, there is a reluctance when it comes to adoption of these devices in well established application domains, such as Robotics, due to a steep learning curve needed for FPGA application design. ReconROS has successfully bridged the gap between robotic and FPGA application development, by providing an intuitive, common development platform for robotic application development for FPGA. It does so by integrating Robotics Operating System(ROS) which is an industry and academia standard for robotics application development, with ReconOS, an operating system for re-configurable hardware. In this thesis an obstacle avoidance system is designed and implemented for an autonomous vehicle using ReconROS. The objectives of the thesis is to demonstrate and explore ReconROS integration within the ROS ecosystem and explore the design process within ReconROS framework, and to demonstrate the effectiveness of Hardware Acceleration in Robotics, by analysing the resulting architectures for Latency and Power Consumption.
AU - Sheikh, Muhammad Aamir
ID - 29540
TI - Design and Implementation of a ReconROS-based Obstacle Avoidance System
ER -
TY - GEN
AB - Robotics applications process large amounts of data in real-time and require compute platforms that provide high performance and energy-efficiency. FPGAs are well-suited for many of these applications, but there is a reluctance in the robotics community to use hardware acceleration due to increased design complexity and a lack of consistent programming models across the software/hardware boundary. In this paper we present ReconROS, a framework that integrates the widely-used robot operating system (ROS) with ReconOS, which features multithreaded programming of hardware and software threads for reconfigurable computers. This unique combination gives ROS2 developers the flexibility to transparently accelerate parts of their robotics applications in hardware. We elaborate on the architecture and the design flow for ReconROS and report on a set of experiments that underline the feasibility and flexibility of our approach.
AU - Lienen, Christian
AU - Platzner, Marco
ID - 22764
T2 - arXiv:2107.07208
TI - Design of Distributed Reconfigurable Robotics Systems with ReconROS
ER -
TY - CONF
AU - Vorbohle, Christian
AU - Gottschalk, Sebastian
AU - Kundisch, Dennis
AU - Engels, Gregor
AU - Wünderlich, Nancy
ID - 29590
T2 - Tagungsband der contribution at: 17. Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik 2022 (WI)
TI - A Procedure Model for Enhancing Ideation in the Collaborative Development of Business Ecosystems
ER -
TY - JOUR
AU - Ghasemi, S. Alireza
AU - Kühne, Thomas D.
ID - 29699
IS - 7
JF - The Journal of Chemical Physics
TI - Artificial neural networks for the kinetic energy functional of non-interacting fermions
VL - 154
ER -
TY - CONF
AU - Bechinie, Dominik
AU - Eilerts, Katja
AU - Huhmann, Tobias
AU - Lenke, Michael
AU - Schulte, Carsten
AU - Winkelnkemper, Felix
ID - 29707
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2021
TI - Geometrielernen digital unterstützen - Räumliche Kompetenzen und individuelle Lernwege mittels adaptierbarer algorithmischer Rückmeldemöglichkeiten fördern
ER -
TY - CONF
AU - Yigitbas, Enes
AU - Klauke, Jonas
AU - Gottschalk, Sebastian
AU - Engels, Gregor
ID - 22482
T2 - Proceedings of the 2021 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC)
TI - VREUD - An End-User Development Tool to Simplify the Creation of Interactive VR Scenes
ER -
TY - JOUR
AU - Gerstenberger, Dietrich Karl-Heinz
AU - Winkelnkemper, Felix
AU - Schulte, Carsten
ID - 29708
JF - 9. Fachtagung Hochschuldidaktik Informatik (HDI)
TI - Nutzung der Personas-Methode zum Umgang mit der Heterogenität von Informatik-Studierenden
ER -
TY - JOUR
AU - Bahmanian, Meysam
AU - Scheytt, J. Christoph
ID - 29713
IS - 3
JF - IEEE Transactions on Microwave Theory and Techniques
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Condensed Matter Physics
KW - Radiation
SN - 0018-9480
TI - A 2–20-GHz Ultralow Phase Noise Signal Source Using a Microwave Oscillator Locked to a Mode-Locked Laser
VL - 69
ER -
TY - JOUR
AU - Bahmanian, Meysam
AU - Scheytt, J. Christoph
ID - 29714
IS - 3
JF - IEEE Transactions on Microwave Theory and Techniques
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Condensed Matter Physics
KW - Radiation
SN - 0018-9480
TI - A 2–20-GHz Ultralow Phase Noise Signal Source Using a Microwave Oscillator Locked to a Mode-Locked Laser
VL - 69
ER -
TY - CONF
AU - Höper, Lukas
AU - Podworny, Susanne
AU - Hüsing, Sven
AU - Schulte, Carsten
AU - Fleischer, Yannik
AU - Biehler, Rolf
AU - Frischemeier, Daniel
AU - Malatyali, Hülya
ED - Humbert, Ludger
ID - 25520
SN - 978-3-88579-707-4
T2 - 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021
TI - Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz
VL - P-313
ER -
TY - CONF
AU - Steghofer, Jan-Philipp
AU - Koopmann, Bjorn
AU - Steffen Becker, Jan
AU - Stierand, Ingo
AU - Zeller, Marc
AU - Bonner, Maria
AU - Schmelter, David
AU - Maro, Salome
ID - 29715
T2 - 2021 IEEE 29th International Requirements Engineering Conference (RE)
TI - The MobSTr Dataset – An Exemplar for Traceability and Model-based Safety Assessment
ER -
TY - THES
AU - Budde, Lea
ID - 27499
TI - Entwicklung und Rekonstruktion einer interaktionsgeprägten Sichtweise auf das komplementäre Mensch-Maschine-Verhältnis
ER -
TY - CHAP
AU - Passey, Don
AU - Brinda, Torsten
AU - Cornu, Bernard
AU - Holvikivi, Jaana
AU - Lewin, Cathy
AU - Magenheim, Johannes
AU - Morel, Raymond
AU - Osorio, Javier
AU - Tatnall, Arthur
AU - Thompson, Barrie
AU - Webb, Mary
ED - Goedicke, Michael
ED - Neuhold, Erich
ED - Rannenberg, Kai
ID - 29720
KW - Educational technologies
KW - Education and technologies
KW - Digital technologies and education
KW - Information technologies
KW - Communication technologies
KW - Educational technologies and research
KW - Educational technologies and pedagogical practices
KW - Educational technologies and policy
KW - Educational management and technologies
KW - Professional development and educational technologies
SN - 978-3-030-81700-8
T2 - Advancing Research in Information and Communication Technology
TI - Computers and Education – Recognising Opportunities and Managing Challenges
VL - AICT-600
ER -
TY - JOUR
AB - Purpose: This study aims at investigating how digitalisation (in the sense of industry 4.0) has changed the work of farmers and how they experience the changes from more traditional work to digitalised agriculture. It also investigates what knowledge farmers require on digitalised farms and how they acquire it. Dairy farming was used as domain of investigation since it, unlike other industries, has strongly been affected by digitalisation throughout the last years.Method: Exploratory interviews with 10 livestock farmers working on digitalised dairy farms were analysed using qualitative content analysis. A deductive and inductive coding strategy was used. Findings: Farming work has changed from more manual tasks towards symbol manipulation and data processing. Farmers must be able to use computers and other digital devices to retrieve and analyse sensor data that allow them to monitor and control the processes on their farm. For this new kind of work, farmers require elaborated mental models that link traditional farming knowledge with knowledge about digital systems, including a strong understanding of production processes underlying their farm. Learning is mostly based on instructions offered by manufacturers of the new technology as well as informal and non-formal learning modes. Even younger farmers report that digital technology was not sufficiently covered in their (vocational) degrees. In general, farmers emphasises the positive effects of digitalisation both on their working as well as private life. Conclusions: Farmers should be aware of the opportunities as well as the potential drawbacks of the digitalisation of work processes in agriculture. Providers of agricultural education (like vocational schools or training institutes) need to incorporate the knowledge and skills required to work in digitalised environments (e.g., data literacy) in their syllabi. Further studies are required to assess how digitalisation changes farming practices and what knowledge as well as skills linked to these developments are required in the future.
AU - Goller, Michael
AU - Caruso, Carina
AU - Harteis, Christian
ID - 29728
IS - 2
JF - International Journal for Research in Vocational Education and Training
KW - Education
SN - 2197-8646
TI - Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers
VL - 8
ER -
TY - CHAP
AB - Das Studium der Wirtschaftspädagogik bereitet Studierende auf das didaktische Handeln in beruflichen Lehr-Lernkontexten (u. a. berufliche Schulen, Ausbildung in Betrieben) vor. Theorie-Praxis-Verzahnung ist somit aus zwei Perspektiven zu modellieren: Einerseits geht es um den Aufbau eines fachwissenschaftlichen Verständnisses, welches von den Handlungszusammenhängen in einer beruflichen Domäne mit kaufmännisch-verwaltenden Bezügen ausgeht und weniger auf einer rein fachwissenschaftlichen Bildung beruht. Die zukünftige Berufspraxis der Schülerinnen und Schüler muss in den Blick genommen werden. Andererseits geht es um die Professionalisierung als pädagogisches Personal, welches berufsbezogene Lernprozesse fachdidaktisch gestalten kann. Die zukünftige Lehrpraxis in beruflichen Lehr-Lernkontexten ist in den Blick zu nehmen. Zielstellung des Beitrages ist es, diese doppelte Theorie-Praxis-Verzahnung als Konstitutionsmerkmal der Wirtschaftspädagogik aufzuzeigen (Abschn. 2), um darauf basierend anhand von Theorien des Lernens am Arbeitsplatz Potenziale und Grenzen des Lernortes Praxis als Beitrag zur Professionalisierung angehender Wirtschaftspädagog*innen im Studium herauszuarbeiten (Abschn. 3). Am Beispiel des Konzeptes von Universitätsschulen soll eine Umsetzungsvariante zur Theorie-Praxis-Verzahnung unter Herausarbeitung der Potenziale der jeweiligen Lernorte Schule und Universität aufgezeigt werden (Abschn. 4).
AU - Gerholz, Karl-Heinz
AU - Goller, Michael
ED - Caruso, Carina
ED - Harteis, Christian
ED - Gröschner, Alexander
ID - 29102
KW - Berufliche Lehrerbildung
KW - Professional Learning
KW - Theorie-Praxis-Verzahnung
KW - Wirtschaftspädagogik
KW - Universitätsschulen
SN - 2524-8677
T2 - Edition Fachdidaktiken
TI - Theorie-Praxis-Verzahnung in der Wirtschaftspädagogik: Potenziale und Grenzen des Lernortes Praxis
ER -
TY - CHAP
AB - Wie entwickelt sich die Forschung in der Berufs- und Wirtschaftspädagogik? Das Jahrbuch gibt einen Überblick über den aktuellen Stand und bildet dadurch das breite thematische und methodologische Spektrum der Forschung und Theoriebildung im Fachbereich ab. Der diesjährige Band versammelt Beiträge, die bei der Tagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der DGfE erstmalig einer breiteren Fachöffentlichkeit präsentiert wurden. Die Beiträge wurden einem Reviewverfahren unterzogen.
AU - Kärner, Tobias
AU - Bonnes, Caroline
AU - Maué, Elisabeth
AU - Goller, Michael
AU - Schmidt, Vera
ED - Wittmann, Eveline
ED - Frommberger, Dietmar
ED - Weyland, Ulrike
ID - 29101
SN - 9783847425601
T2 - Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2021
TI - Transparenz, Fairness, Vertrauen und Ambivalenz im Vorbereitungsdienst: Entwicklung eines Instruments zur Charakterisierung der professionellen pädagogischen Beziehung zwischen angehenden Lehrpersonen und deren Ausbildungslehrkräften
ER -
TY - JOUR
AB - Mentor*innen unterstützen Studierende u. a. bei der Planung, Durchführung und Reflexion von Unterricht. Obwohl Mentor*innen ein hoher Einfluss auf die Professionalisierung angehender Lehrkräfte zugeschrieben wird, gibt es nur wenige Studien, in denen die Perspektive von Mentor*innen beforscht wird. Dieser Beitrag zielt darauf, die Perspektive von Mentor*innen zu den Aufgaben der am Praxissemester beteiligten Lernorte sowie Veränderungsbedarfe zu explorieren. Hierzu werden Ergebnisse einer Interviewstudie mit 23 Mentor* innen vorgestellt, die zur Beantwortung nachstehender Forschungsfragen beitragen: (1) Welche Aufgaben haben die am Praxissemester beteiligten Lernorte und die dort tätigen Akteur*innen hinsichtlich der Vorbereitung, Unterstützung und Begleitung der Studierenden im Praxissemester aus Perspektive befragter Mentor*innen? (2) Was sind aus Sicht von Mentor*innen Veränderungsbedarfe hinsichtlich der Rahmenbedingungen bzw. Konzeption des Praxissemesters? Ein zentraler Befund der Studie ist, dass allen Lernorten attribuiert wird, dass diese Studierende auf die praktische Unterrichtstätigkeit vorbereiten sollen. Die Relevanz der Universitäten wird dabei allerdings als gering eingeschätzt. Auch theoretisch-reflexive Aspekte spielen in den Aussagen der meisten Mentor*innen keine Rolle.
AU - Caruso, Carina
AU - Goller, Michael
ID - 29731
IS - 2
JF - Lehrerbildung auf dem Prüfstand
KW - Lehrerbildung
KW - Mentoring
KW - Praxissemester
KW - Professionalisierung
TI - Das Praxissemester aus der Perspektive von Mentor*innen: Aufgaben der Lernorte und wahrgenommene Veränderungsbedarfe
VL - 14
ER -
TY - JOUR
AB - Participation in designated learning opportunities and engagement in workplace learning are very different kinds of professional learning activities: Whereas the former takes place in organised, predefined settings with intended learning objectives, the latter mostly arises as a by-product through everyday experiences at work. Yet, empirical and theoretical models often do not sufficiently differentiate between these two kinds of learning activities. The main goal in the present study is to test whether the two discrete learning activities are indeed facilitated in different ways and by different antecedents. The results of a multi-wave diary study with a sample of 229 German employees show that engagement in workplace learning is not influenced by conscious beliefs connected to learning, which play a central role in most theoretical models explaining participation in designated learning opportunities, underlining the need for an autonomous theory of workplace learning. Furthermore, the current study shows the strong direct, indirect, and moderating influence of organisational learning culture on both kinds of professional learning activities. Possible implications for practitioners to put greater emphasis on organisational factors when designing learning opportunities are discussed.
AU - Hilkenmeier, Frederic
AU - Goller, Michael
AU - Schaper, Niclas
ID - 29096
JF - Vocations and Learning
SN - 1874-785X
TI - The Differential Influence of Learner Factors and Learning Context on Different Professional Learning Activities
ER -
TY - JOUR
AB - National und international ist in den letzten Jahren ein vergrößertes Interesse an der Erforschung der Berufswahlmotivation von Studierenden des allgemeinen Lehramtes zu beobachten. Auch in der Wirtschaftspädagogik hat die empirische Auseinandersetzung mit den Beweggründen der Studien- und Berufswahl eine gewisse Tradition. Gleichzeitig muss bemängelt werden, dass die existierenden Untersuchungen einerseits bisher keine an die nationale und internationale Forschung anschlussfähigen Erhebungsinstrumente benutzten und andererseits regional nur einzelne Hochschulstandorte berücksichtigten. Die hier berichtete Studie nimmt sich dieses Forschungsdesiderates an. Hierzu wurden 879 Studierende der Wirtschaftspädagogik an zwölf deutschen Studienstandorten mit einem standardisierten Fragebogen, basierend auf dem bereits gut etablierten FIT-Choice-Ansatz, befragt. Auf Basis dieser Stichprobe werden folgende Forschungsfragen beantwortet: (1) Inwiefern eignet sich das FIT-Choice-Instrumentarium auch für Untersuchungen von Studierenden der Wirtschaftspädagogik?, (2) Welche Motive sowie Vorstellungen vom späteren Beruf liegen der Berufswahl der befragten Studierenden der Wirtschaftspädagogik zugrunde? und (3) Inwiefern unterscheiden sich die Berufswahlmotive sowie die Vorstellungen des späteren Berufs der befragten Wirtschaftspädagogikstudierenden in Hinblick auf das Geschlecht, eine vorherige Berufsausbildung sowie den späteren Berufswunsch? Die Validierung zeigt, dass sich der FIT-Choice-Ansatz größtenteils gut eignet, um auch Studierende der Wirtschaftspädagogik zu untersuchen. Darüber hinaus geben die Befunde vertiefte Einblicke in die Berufswahlmotivation angehender Wirtschaftspädagog*innen (z. B. hohe Relevanz des polyvalenten Studiencharakters).
AU - Goller, Michael
AU - Ziegler, Simone
ID - 29098
IS - 2
JF - Zeitschrift für Berufsund Wirtschaftspädagogik
KW - Berufswahl
KW - Motivation
KW - Wirtschaftspädagogik
KW - Berufliche Bildung
KW - FIT-Choice
KW - Lehramt
KW - Career Choice
KW - Business
KW - Education
KW - VET
KW - FIT-Choice
KW - Teacher Education
SN - 0172-2875
TI - Berufswahlmotivation angehender Wirtschaftspädagog*innen: Validierung des FIT-Choice-Ansatzes und Exploration der Gründe für das Studium der Wirtschaftspädagogik
VL - 117
ER -
TY - JOUR
AB - Im Praxissemester sind Mentor*innen für Studierende wichtige Bezugspersonen und Kooperationspartner*innen, die die Studierenden u.a. bei der Planung, Durchführung und Reflexion von Unterricht begleiten. Während z.B. zur Kompetenzentwicklung Studierender im Praxissemester mehrere Erkenntnisse vorliegen, wurde die Perspektive von Mentor*innen bisher wenig untersucht. Dieser Beitrag zielt darauf, die Perspektive und Erfahrungen von Mentor*innen zu explorieren und sichtbar zu machen. In diesem Zusammenhang werden Ergebnisse einer leitfadenzentrierten Interviewstudie vorgestellt, an der 23 nordrhein-westfälische Lehrkräfte teilnahmen. Auf Grundlage der inhaltsanalytischen Auswertung der Transkripte werden die nachstehenden Fragestellungen beantwortet: (1) Was sind aus Sicht von Mentor*innen Aufgaben im Zusammenhang mit der Betreuung und Begleitung von Praxissemesterstudierenden?, (2) Welche Ziele haben Praxisphasen aus der Perspektive der Mentor*innen?, (3) Welchen Betreuungsstrategien folgen Mentor*innen bei der Betreuung und Begleitung von Praxissemesterstudierenden? Die Ergebnisse zeigen, dass die Antworten der Mentor*innen hinsichtlich der ihnen selbst zugeschriebenen Aufgaben und der dem Praxissemester attribuierten Ziele kaum differieren. Die Betreuungsstrategien der Befragten unterscheiden sich hingegen vergleichsweise stark. Unterschiede bestehen u.a. bezüglich der den Studierenden zugesprochenen Freiheitsgrade bei der Unterrichtsplanung und -durchführung sowie bei der (gemeinsamen) Gestaltung der Unterrichtsplanung bzw. -vorbesprechung.
AU - Goller, Michael
AU - Caruso, Carina
ID - 29097
IS - 3
JF - PFLB - PraxisForschungLehrer*innenBildung
KW - Lehrer*innenbildung
KW - Mentoring
KW - Praxissemester
KW - Professionalisierung
KW - Kompetenzentwicklung
TI - Aufgaben, Ziele und Betreuungsstrategien von am Praxissemester beteiligten Lehrkräften. Zur Exploration der Perspektive und der Erfahrungen von Mentor*innen
VL - 3 Nr. 1
ER -
TY - GEN
AU - Althaus, Maike
AU - Müller, Stefanie Jutta Marianne
AU - Kundisch, Dennis
ID - 21724
TI - What Price Culture? – A Taxonomy of Entry Pricing Policies at Museums
ER -
TY - JOUR
AB - Im Praxissemester sind Mentor*innen für Studierende wichtige Bezugspersonen und Kooperationspartner*innen, die die Studierenden u.a. bei der Planung, Durchführung und Reflexion von Unterricht begleiten. Während z.B. zur Kompetenzentwicklung Studierender im Praxissemester mehrere Erkenntnisse vorliegen, wurde die Perspektive von Mentor*innen bisher wenig untersucht. Dieser Beitrag zielt darauf, die Perspektive und Erfahrungen von Mentor*innen zu explorieren und sichtbar zu machen. In diesem Zusammenhang werden Ergebnisse einer leitfadenzentrierten Interviewstudie vorgestellt, an der 23 nordrhein-westfälische Lehrkräfte teilnahmen. Auf Grundlage der inhaltsanalytischen Auswertung der Transkripte werden die nachstehenden Fragestellungen beantwortet: (1) Was sind aus Sicht von Mentor*innen Aufgaben im Zusammenhang mit der Betreuung und Begleitung von Praxissemesterstudierenden?, (2) Welche Ziele haben Praxisphasen aus der Perspektive der Mentor*innen?, (3) Welchen Betreuungsstrategien folgen Mentor*innen bei der Betreuung und Begleitung von Praxissemesterstudierenden? Die Ergebnisse zeigen, dass die Antworten der Mentor*innen hinsichtlich der ihnen selbst zugeschriebenen Aufgaben und der dem Praxissemester attribuierten Ziele kaum differieren. Die Betreuungsstrategien der Befragten unterscheiden sich hingegen vergleichsweise stark. Unterschiede bestehen u.a. bezüglich der den Studierenden zugesprochenen Freiheitsgrade bei der Unterrichtsplanung und -durchführung sowie bei der (gemeinsamen) Gestaltung der Unterrichtsplanung bzw. -vorbesprechung.
AU - Caruso, Carina
AU - Goller, Michael
ID - 29742
IS - 3
JF - Praxis Forschung Lehrer*innen Bildung
TI - Das Praxissemester aus der Perspektive von Mentor*innen: Aufgaben, Ziele und Betreuungsstrategien involvierter Lehrkräfte.
VL - 3
ER -
TY - GEN
AU - Poniatowski, Martin
AU - Neumann, Jürgen
AU - Kundisch, Dennis
ID - 23410
TI - Nudging Their Thoughts – Analyzing the Impact of Online Review Templates on Review Sentiment
ER -
TY - GEN
AU - Müller, Michelle
AU - Neumann, Jürgen
AU - Kundisch, Dennis
ID - 23411
TI - Toss a Coin to Your Host? – Why Guests Do Not Always End Up Paying for the Cost of Regulatory Policies
ER -
TY - CONF
AB - This paper presents a technique to extend the frequency acquisition range for bang-bang phase-detector-based clock and data recovery (CDR) circuits without an additional frequency acquisition loop or lock detection circuit. The per-manent modulation of the offset current in the CDR's integral branch enhances the acquisition range by nearly 4 times, covering the entire tuning range of the voltage controlled oscillator. The increase in power dissipation and the chip area are negligible. This technique was implemented and measured in a 28 Gbps NRZ bang-bang CDR chip to confirm the working principle. In addition to the increased acquisition range, the CDR also surpasses jitter related specifications from the OIF CEI-28G-VSR standard.
AU - Iftekhar, Mohammed
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Scheytt, J. Christoph
ID - 29213
T2 - The 2021 IEEE BiCMOS and Compound Semiconductor Integrated Circuits and Technology Symposium
TI - Reference-less Bang-bang CDR with Enhanced Frequency Acquisition Range Using Static and Modulated Integral Branch Offset Currents
ER -
TY - GEN
AU - Meschede, Henning
ID - 30690
TI - Energy-efficient industrial processes as part of an integrated sustainable energy system
ER -
TY - GEN
AU - Meschede, Henning
ID - 30692
TI - Energy Efficiency and Energy Supply in Industrial Parks
ER -
TY - GEN
AU - Meschede, Henning
ID - 30687
TI - Energy Efficiency as Key for Climate Neutral Business
ER -
TY - GEN
AU - Meschede, Henning
ID - 30679
TI - Smart Energy Systems on Off-grid Islands
ER -
TY - GEN
AU - Meschede, Henning
ID - 30691
TI - Energy Efficiency in Industrial Processes
ER -
TY - CONF
AU - Gurcke, Timon
AU - Alshomary, Milad
AU - Wachsmuth, Henning
ID - 25295
T2 - Proceedings of the 8th Workshop on Argument Mining
TI - Assessing the Sufficiency of Arguments through Conclusion Generation
ER -
TY - JOUR
AU - Dann, Andreas Peter
AU - Plate, Henrik
AU - Hermann, Ben
AU - Ponta, Serena Elisa
AU - Bodden, Eric
ID - 31132
JF - IEEE Transactions on Software Engineering
KW - Software
SN - 0098-5589
TI - Identifying Challenges for OSS Vulnerability Scanners - A Study & Test Suite
ER -
TY - CONF
AB - When engaging in argumentative discourse, skilled human debaters tailor
claims to the beliefs of the audience, to construct effective arguments.
Recently, the field of computational argumentation witnessed extensive effort
to address the automatic generation of arguments. However, existing approaches
do not perform any audience-specific adaptation. In this work, we aim to bridge
this gap by studying the task of belief-based claim generation: Given a
controversial topic and a set of beliefs, generate an argumentative claim
tailored to the beliefs. To tackle this task, we model the people's prior
beliefs through their stances on controversial topics and extend
state-of-the-art text generation models to generate claims conditioned on the
beliefs. Our automatic evaluation confirms the ability of our approach to adapt
claims to a set of given beliefs. In a manual study, we additionally evaluate
the generated claims in terms of informativeness and their likelihood to be
uttered by someone with a respective belief. Our results reveal the limitations
of modeling users' beliefs based on their stances, but demonstrate the
potential of encoding beliefs into argumentative texts, laying the ground for
future exploration of audience reach.
AU - Alshomary, Milad
AU - Chen, Wei-Fan
AU - Gurcke, Timon
AU - Wachsmuth, Henning
ID - 21178
T2 - Proceedings of the 16th Conference of the European Chapter of the Association for Computational Linguistics: Main Volume
TI - Belief-based Generation of Argumentative Claims
ER -
TY - CONF
AU - Chen, Wei-Fan
AU - Al Khatib, Khalid
AU - Stein, Benno
AU - Wachsmuth, Henning
ID - 23709
T2 - Findings of the Association for Computational Linguistics: EMNLP 2021
TI - Controlled Neural Sentence-Level Reframing of News Articles
ER -
TY - CONF
AU - Alshomary, Milad
AU - Syed, Shahbaz
AU - Potthast, Martin
AU - Wachsmuth, Henning
ID - 22229
T2 - Proceedings of the Joint Conference of the 59th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics and the 11th International Joint Conference on Natural Language Processing (ACL-IJCNLP 2021)
TI - Argument Undermining: Counter-Argument Generation by Attacking Weak Premises
ER -
TY - GEN
AU - Mügge, Nils
AU - Kronberg, Alexander
AU - Glushenkov, Maxim
AU - Kenig, Eugeny
ID - 31221
KW - IEM
KW - isobaric expansion
KW - dense fluids
T2 - Jahrestreffen der ProcessNet-Fachgruppen Fluidverfahrenstechnik und Wärme- und Stoffübertragung
TI - Grenzen des Wärmetransports im isobaren Expansionsmotor
ER -
TY - CHAP
AU - van Laak, Lothar
ED - Roth, Michael
ED - Thums, Barbara
ED - Uhlig, Mirko
ID - 31234
T2 - Sakralisierung des Selbst. Praktiken und Traditionen der Subjektivierung (Theologie - Kultur - Hermeneutik, Bd. 33)
TI - Selbsterforschung als Selbstheiligung. Überlegungen zur Erzählpoetik Patrick Roths
ER -
TY - BOOK
ED - van Laak, Lothar
ED - Eichhorn, Kristin
ID - 31090
TI - Kulturen der Moral. Beiträge der DGEJ-Tagung 2018 in Paderborn
ER -
TY - CONF
AU - Hetkämper, Tim
AU - Dreiling, Dmitrij
AU - Claes, Leander
AU - Henning, Bernd
ID - 25880
T2 - Fortschritte der Akustik - DAGA 2021
TI - Tomographie des Schallfelds von Ultraschallwandlern mittels Schlierentechnik
ER -
TY - JOUR
AU - Goldan, Janka
AU - Kullmann, Harry
AU - Zentarra, Dominik
AU - Geist, Sabine
AU - Lütje-Klose, Birgit
ID - 30755
IS - 12
JF - {Zeitschrift für Heilpädagogik}
TI - Schulisches Wohlbefinden von Schülerinnen und Schülern mit und ohne sonderpädagogischen Unterstützungsbedarf während der COVID-19-Pandemie. Erste Befunde aus dem Projekt WILS-Co an der Laborschule Bielefeld
VL - 72
ER -
TY - GEN
AB - We consider a geodesic billiard system consisting of a complete Riemannian manifold and an obstacle submanifold with boundary at which the trajectories of the geodesic flow experience specular reflections. We show that if the geodesic billiard system is hyperbolic on its trapped set and the latter is compact and non-grazing the techniques for open hyperbolic systems developed by Dyatlov and Guillarmou can be applied to a smooth model for the discontinuous flow defined by the non-grazing billiard trajectories. This allows us to obtain a meromorphic resolvent for the generator of the billiard flow. As an application we prove a meromorphic continuation of weighted zeta functions together with explicit residue formulae. In particular, our results apply to scattering by convex obstacles in the Euclidean plane.
AU - Schütte, Philipp
AU - Weich, Tobias
AU - Delarue, Benjamin
ID - 31058
TI - Resonances and weighted zeta functions for obstacle scattering via smooth models
ER -
TY - JOUR
AB - We study the relationship between risk managers' dark triad personality traits (Machiavellianism, narcissism, and psychopathy) and their selective hedging activities. Using a primary survey of 412 professional risk managers, we find that managers with dark personality traits are more likely to engage in selective hedging than those without. This effect is particularly pronounced for older, male, and less experienced risk managers. The effect is also stronger in smaller firms, less centralized risk management departments, and family-owned firms.
AU - Pelster, Matthias
AU - Hofmann, Annette
AU - Klocke, Nina
AU - Warkulat, Sonja
ID - 26775
JF - Journal of Business Ethics
TI - Dark Triad Personality Traits and Selective Hedging
ER -
TY - CHAP
AU - Elit, Stefan
ED - Elit, Stefan
ED - Canaris, Johanna
ID - 31358
T2 - Arbeitsbuch Judith Kuckart. Prosa – Theater – Tanz (Literarisches Leben heute 9)
TI - Verflechtendes Erzählen von Glückssuche und Unglück: Dass man durch Belgien muss auf dem Weg zum Glück
ER -
TY - GEN
AU - Hoffmann, Max
ID - 31385
T2 - Mathematische Semesterberichte
TI - Rezension: Hendrik Kasten und Denis Vogel: Grundlagen der ebenen Geometrie – Eine zugängliche aber exakte Einführung in die ebene Geometrie
VL - 68
ER -
TY - CHAP
AU - Hoffmann, Max
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 31364
SN - 2197-8751
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik. praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert
TI - Einsatz von Schnittstellenaufgaben in Mathematikveranstaltungen – Praxisbeispiele aus der Universität Paderborn
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
For a compact Riemannian locally symmetric space $\mathcal M$ of rank 1 and an associated vector bundle $\mathbf V_{\tau }$ over the unit cosphere bundle $S^{\ast }\mathcal M$, we give a precise description of those classical (Pollicott–Ruelle) resonant states on $\mathbf V_{\tau }$ that vanish under covariant derivatives in the Anosov-unstable directions of the chaotic geodesic flow on $S^{\ast }\mathcal M$. In particular, we show that they are isomorphically mapped by natural pushforwards into generalized common eigenspaces of the algebra of invariant differential operators $D(G,\sigma )$ on compatible associated vector bundles $\mathbf W_{\sigma }$ over $\mathcal M$. As a consequence of this description, we obtain an exact band structure of the Pollicott–Ruelle spectrum. Further, under some mild assumptions on the representations $\tau$ and $\sigma$ defining the bundles $\mathbf V_{\tau }$ and $\mathbf W_{\sigma }$, we obtain a very explicit description of the generalized common eigenspaces. This allows us to relate classical Pollicott–Ruelle resonances to quantum eigenvalues of a Laplacian in a suitable Hilbert space of sections of $\mathbf W_{\sigma }$. Our methods of proof are based on representation theory and Lie theory.
AU - Küster, Benjamin
AU - Weich, Tobias
ID - 31261
IS - 11
JF - International Mathematics Research Notices
KW - General Mathematics
SN - 1073-7928
TI - Quantum-Classical Correspondence on Associated Vector Bundles Over Locally Symmetric Spaces
VL - 2021
ER -
TY - JOUR
AU - Woitkowski, David
AU - Rochell, Leonie
AU - Bauer, Anna
ID - 24955
JF - Physical Review Physics Education Research
SN - 2469-9896
TI - German university students’ views of nature of science in the introductory phase
ER -
TY - GEN
AU - Olfert, Viktoria
AU - Meschut, Gerson
AU - Hein, David
AU - Rochel, Philip
AU - Sommer, Silke
ID - 31499
TI - Einfluss fertigungsbedingter Toleranzen auf das Versagens- und Verformungsverhalten mechanisch gefügter Verbindungen unter Crashbelastung
ER -
TY - GEN
AU - Elit, Stefan
ID - 31505
T2 - NlatJb 23 (unter dem Titel "Ein Teufelsbündler auf der Jesuitenbühne, opulent ediert")
TI - Maria die Himmels-Thür. Ein anonymes Theophilus-Drama, 1655 bei den Straubinger Jesuiten aufgeführt, hg. v. André Schnyder, übers. u. komm. in Zusammenarb. mit Andreas Ammann, Stuttgart 2019 (Europäische Literatur der Frühen Neuzeit 1)
ER -
TY - JOUR
AU - De, Syamsundar
AU - Gil López, Jano
AU - Brecht, Benjamin
AU - Silberhorn, Christine
AU - Sánchez-Soto, Luis L.
AU - Hradil, Zdeněk
AU - Řeháček, Jaroslav
ID - 29524
IS - 3
JF - Physical Review Research
KW - General Engineering
SN - 2643-1564
TI - Effects of coherence on temporal resolution
VL - 3
ER -
TY - JOUR
AU - Ansari, Vahid
AU - Brecht, Benjamin
AU - Gil-Lopez, Jano
AU - Donohue, John M.
AU - Řeháček, Jaroslav
AU - Hradil, Zdeněk
AU - Sánchez-Soto, Luis L.
AU - Silberhorn, Christine
ID - 21020
JF - PRX Quantum
SN - 2691-3399
TI - Achieving the Ultimate Quantum Timing Resolution
VL - 2
ER -
TY - JOUR
AU - Roman-Rodriguez, V
AU - Brecht, Benjamin
AU - Srinivasan, K
AU - Silberhorn, Christine
AU - Treps, N
AU - Diamanti, E
AU - Parigi, V
ID - 22259
JF - New Journal of Physics
SN - 1367-2630
TI - Continuous variable multimode quantum states via symmetric group velocity matching
VL - 23
ER -
TY - CHAP
AU - Egidi, Margreth
ED - Bezner, Frank
ED - Kellner, Beate
ID - 31565
T2 - Alanus ab Insulis und das europäische Mittelalter, unter Mitarbeit von Magdalena Butz und Alexandra Urban
TI - „ir willekür ist mir zu starc – litis audet excitare tumultum. Zur literarischen Inszenierung von Macht, Herrschaft und Willensfreiheit in Frauenlobs Minne und Welt und Alans Planctus Naturae“
ER -
TY - CHAP
AU - Egidi, Margreth
ED - Störmer-Caysa, Uta
ED - Lauer, Claudia
ID - 31566
T2 - Lesebuch Frauenlob. Texte, Übersetzungen, Kommentare
TI - „Frauenlobs Liebestheorie“
ER -
TY - CHAP
AU - Egidi, Margreth
ED - Kellner, Beate
ID - 31564
T2 - Handbuch Minnesang
TI - „Sangspruch – Minnesang“
ER -
TY - JOUR
AU - Häsel-Weide, Uta
AU - Nührenbürger, Marcus
ID - 31576
IS - 14
JF - Zeitschrift für Grundschulforschung (ZfG)
TI - Inklusive Praktiken im Mathematikunterricht. Empirische Analysen von Unterrichtsdiskursen in Einführungsphasen.
ER -
TY - CHAP
AU - Günther, Katrin
AU - Altun, Tülay
ED - Blumberg, Eva
ED - Niederhaus, Constanze
ED - Mischendahl, Anne
ID - 31573
T2 - Sprachbildend Lernen und Lehren im, vor und nach dem Sachunterricht
TI - Schreiben im Geschichtsunterricht der Sekundarstufe I unter Berücksichtigung der Bedingungen der Migrationsgesellschaft
ER -
TY - JOUR
AU - Häsel-Weide, Uta
AU - Schöttler, Christian
ID - 31577
IS - 2
JF - Zeitschrift für Mathematikdidaktik in Forschung & Praxis (ZMFP)
SN - 2701-9012
TI - Das Dezimalsystem verstehen – Bedeutung, Erkenntnisse, Anregungen
ER -
TY - JOUR
AU - Ballweg, Sandra
AU - Erichsen, Göntje
AU - Hähnlein, Mario
AU - Introna, Silvia
AU - Riemer, Claudia
AU - Rozum, Nastassia
AU - Toumi Njeugue, Bertrand
AU - Zörner, Anika
ID - 31616
JF - Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht (ZiF) 26/2
TI - Zum Zusammenspiel von Forschungsmethoden und ihren erkenntnistheoretischen Hintergründen. Ein Vergleich der Situationsanalyse und der Konstruktivistischen Grounded Theory am Beispiel eines narrativen Interviews
ER -
TY - CHAP
AU - Ballweg, Sandra
AU - Jentges, Sabine
AU - Adamczak-Krysztofowicz, Sylwia
ED - Jentges, Sabine
ID - 31617
T2 - Gemeinsam mit und voneinander lernen: Nachbarsprachenlernen und Schulaustausch
TI - eMMA – ein digitales Portfolio zur Begleitung von Schüler*innenaustauschen
ER -
TY - JOUR
AU - Ballweg, Sandra
ID - 31615
JF - Germanistische Mitteilungen 47
TI - „wie bekommt man note mit portfolio?“ – Formative Evaluation bei der Arbeit mit einem Schreibportfolio im Deutsch-als-Fremdsprache-Unterricht im universitären Kontext
ER -
TY - GEN
AB - The theory of visual attention, “TVA”, is an influential and formal theory of attentional selection. It is widely applied in clinical assessment of attention and fundamental attention research. However, most TVA-based research is based on accuracy data from letter report experiments performed in controlled laboratory environments. While such basic approaches to questions regarding attentional selection are undoubtedly useful, recent technological advances have enabled the use of increasingly sophisticated experimental paradigms involving more realistic scenarios. Notably, these studies have in many cases resulted in different estimates of capacity limits than those found in studies using traditional TVA-based assessment. Here we review recent developments in TVA-based assessment of attention that goes beyond the use of letter report experiments and experiments performed in controlled laboratory environments. We show that TVA can be used with other tasks and new stimuli, that TVA-based parameter estimation can be embedded into complex scenarios, such as games that can be used to investigate particular problems regarding visual attention, and how TVA-based simulations of “visual foraging” can elucidate attentional control in more naturalistic tasks. We also discuss how these developments may inform future advances of TVA.
AU - Tünnermann, Jan
AU - Kristjansson, Arni
AU - Petersen, Anders
AU - Schubö, Anna
AU - Scharlau, Ingrid
ID - 31677
T2 - Open Psychology
TI - Advances in the application of a computational Theory of Visual Attention (TVA): Moving towards more naturalistic stimuli and game-like tasks
ER -
TY - CHAP
AU - Reis, Oliver
AU - Jenert, Tobias
AU - Scharlau, Ingrid
ED - Neiske, Iris
ED - Osthushenrich, Judith
ED - Schaper, Niclas
ED - Trier, Ulrike
ED - Vöing, Nerea
ID - 31671
T2 - Hochschule auf Abstand
TI - Kontaktlos lehren?
ER -
TY - CHAP
AU - Reinmann, Gabi
AU - Kreber, Carolin
AU - Bremer, Helmut
AU - Langemeyer, Ines
AU - Scharlau, Ingrid
ED - Bohndick, Carla
ED - Bülow-Schramm, Margret
ED - Paul, Daria
ED - Reinmann, Gabi
ID - 31669
T2 - Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortung: Tagungsband der 15. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung
TI - Wer bestimmt die Hochschullehre?
ER -
TY - CHAP
AU - Scharlau, Ingrid
ED - Gather, Katharina
ID - 31668
T2 - Interdisziplinarität als fachdidaktische Herausforderung: Psychologie im Schulfach Erziehungswissenschaft
TI - Jean Piaget als - was?
ER -
TY - GEN
AU - Moritzer, Elmar
AU - Hillemeyer, J.
AU - Kramer, M.
AU - Hopmann, C.
ID - 31707
IS - 71
SN - 0032-1338
T2 - Plastverarbeiter
TI - Direktverschraubung von Duroplasten Eine wirtschaftliche Lösung
ER -
TY - GEN
AU - Moritzer, Elmar
AU - Wortmann, Martin
AU - Viertel, Klaus
AU - Welle, Alexander
AU - Keil, Waldemar
AU - Frese, Natalie
AU - Hachmann, Wiebke
AU - Krieger, Philipp
AU - Brikmann, Johannes
AU - Schmidt, Claudia
AU - Hüsgen, Bruno
ID - 31725
T2 - International Journal of Heat and Mass Transfer
TI - Anomalous bulk diffusion of methylene diphenyl diisocyanate in silicone elastomer
ER -
TY - CONF
AU - Schöppner, Volker
AU - Vogtschmidt, Sascha
ID - 31719
SN - 978-3-96144-147-1
T2 - DVS CONGRESS
TI - Analyse des Erwärm- und Umstellverhaltens beim Schweißen von hochtemperaturbeständigen Kunststoffen
ER -
TY - CONF
AU - Schöppner, Volker
AU - Vogtschmidt, Sascha
ID - 31730
T2 - Technomer
TI - Anwendungsorientiertes Schweißen von hochtemperaturbeständigen Kunststoffen
ER -
TY - CONF
AB - The advantages of Additive Manufacturing (AM) highlight the capability to become an inherent part within the product development process. However, process specific challenges harm its further currency for industrial applications, for instance the high geometrical deviations. Different process factors influence the manufacturing accuracy and lead to large dimensional, form and positional deviations. Published research relative to deviations is difficult to compare, because it is based on several specimens that were manufactured with different processes, materials and machine settings. This fact emphasizes that reliable tolerance values for AM are hard to define in standards. Within this investigation, a universally applicable method was developed to examine geometrical deviations for AM processes. The main aim is the derivation of achievable tolerance values considering important influencing factors. Furthermore, due to the locally varying surface roughness of additively manufactured parts several tactile measurements were compared.
AU - Lieneke, Tobias
AU - Lammers, Stefan
AU - Zimmer, Detmar
ID - 32799
T2 - 32nd Annual International Virtual Solid Freeform Fabrication (SFF) Symposium
TI - Geometrical Deviations In Additive Manufacturing -- Influences On The Manufacturing Accuracy
ER -
TY - JOUR
AU - Li, Jiaao
AU - Ma, Yulai
AU - Shi, Yongtang
AU - Wang, Weifan
AU - Wu, Yezhou
ID - 32810
JF - European Journal of Combinatorics
KW - Discrete Mathematics and Combinatorics
SN - 0195-6698
TI - On 3-flow-critical graphs
VL - 100
ER -
TY - JOUR
AU - Ramaswamy, Arunselvan
AU - Redder, Adrian
AU - Quevedo, Daniel E.
ID - 24140
JF - IEEE Transactions on Automatic Control
TI - Distributed optimization over time-varying networks with stochastic information delays
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ID - 32762
IS - 1
T2 - Journal für Medienlinguistik
TI - Stilwechsel und ihre Funktionen in Textsorten der Fach- und Wissenschaftskommunikation
VL - 4
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ID - 32760
T2 - Zeitschrift für Angewandte Linguistik
TI - Diskurs, Wissen, Sprache. Annäherungen an kulturwissenschaftliche Fragen
VL - 74
ER -
TY - CHAP
AU - Nagbøl, Per Rådberg
AU - Müller, Oliver
AU - Krancher, Oliver
ID - 32868
SN - 0302-9743
T2 - The Next Wave of Sociotechnical Design
TI - Designing a Risk Assessment Tool for Artificial Intelligence Systems
ER -
TY - GEN
AU - Triebus, Marcel
AU - Tröster, Thomas
ID - 21726
T2 - 9th NRW Nano Conference - Innovations in Materials and Applications
TI - HyOpt - Optimization-Based Development of Hybrid Materials
ER -
TY - JOUR
AU - Ludwig-Walz, Helena
AU - Nyasordzi, Juliana
AU - Weber, Katharina S.
AU - Buyken, Anette
AU - Kroke, Anja
ID - 33008
IS - 4
JF - Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases
KW - Cardiology and Cardiovascular Medicine
KW - Nutrition and Dietetics
KW - Endocrinology
KW - Diabetes and Metabolism
KW - Medicine (miscellaneous)
SN - 0939-4753
TI - Maternal pregnancy weight or gestational weight gain and offspring's blood pressure: A systematic review
VL - 32
ER -
TY - GEN
AU - Jia, Zheng
ID - 33039
TI - Untersuchung der Desorption von Sauerstoff aus primären Alkoholen zur Bestimmung von flüssigkeitsseitigen Stoffübergangskoeffizienten für strukturierten Packungen basierend auf hydrodynamischen Analogien
ER -
TY - GEN
AU - Jian, Youxuan
ID - 33040
TI - Untersuchung der chemischen Absorption von SO2 in wässeriger NaOH zur Ermittlung von gasseitigen Stoffübergangskoeffizienten für strukturierte Packungen basierend auf hydrodynamischen Analogien
ER -
TY - GEN
AU - Sandeep Sakhala, Shashank
ID - 33042
TI - Comparison of different effective mass transfer area correlation in the determination of mass transfer coefficients based on hydrodynamic analogys
ER -
TY - CONF
AU - Kirchhoff, Jonas
ID - 28988
T2 - The 1st Early Career Researchers Workshop Co-Located with ECSS 2021
TI - Providing Decision Makers with Tailored Decision Support Systems
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33014
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik
TI - Textsortengeschichte
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractUsing data from the German Socio-Economic Panel for 1984–2018, we analyze the intergenerational education mobility of immigrants in Germany by identifying the determinants of differences in educational stocks for first- and second-generation immigrants in comparison to individuals without a migration background. Our results show that on average, first-generation immigrants have fewer years of schooling than native-born Germans and have a disproportionate share of lower educational qualifications. This gap is strongly driven by age at immigration, with immigration age and education revealing a nonlinear relationship. While the gap is relatively small among individuals who migrate at a young age, integrating in the school system at secondary school age leads to large disadvantages. Examining the educational mobility of immigrants in Germany, we identify an inter-generational catch-up in education. The gap in education between immigrants and natives is reduced for the second generation. Finally, we find that country of origin differences can account for much of the education gap. While immigrants with an ethnic background closer to the German language and culture show the best education outcomes, immigrants from Turkey, Italy, and other southern European countries and especially the group of war refugees from Syria, Afghanistan, Iraq and other MENA countries, have the lowest educational attainment.
AU - Gries, Thomas
AU - Redlin, Margarete
AU - Zehra, Moonum
ID - 22715
JF - Journal of International Migration and Integration
SN - 1488-3473
TI - Educational Assimilation of First-Generation and Second-Generation Immigrants in Germany
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractUsing time series data for the period 1959–2015, our empirical analysis examines the simultaneous effects of the individual components of the global carbon budget on temperature. Specifically, we explore the possible effects of carbon emissions caused by fossil fuel combustion, cement production, land-use change emissions, and carbon sinks (here in terms of land sink and ocean sink) on climate change. The simultaneous inclusion of carbon emissions and carbon sinks allows us to look at the coexistent and opposing effects of the individual components of the carbon budget and thus provides a holistic perspective from which to explore the relationship between the global carbon budget and global warming. The results reveal a significant positive effect of carbon emissions on temperature for both fossil fuels emissions and emissions from land-use change, confirming previous results concerning carbon dioxide and temperature. Further, while ocean sink does not seem to have a significant effect, we identify a temperature-decreasing effect for land sink.
AU - Redlin, Margarete
AU - Gries, Thomas
ID - 23594
JF - Theoretical and Applied Climatology
SN - 0177-798X
TI - Anthropogenic climate change: the impact of the global carbon budget
ER -
TY - CONF
AU - Hanselle, Jonas Manuel
AU - Tornede, Alexander
AU - Wever, Marcel Dominik
AU - Hüllermeier, Eyke
ID - 21198
TI - Algorithm Selection as Superset Learning: Constructing Algorithm Selectors from Imprecise Performance Data
ER -
TY - JOUR
AB - With the rapid progress of technological development, self-efficacy in reference to digital devices (i.e., information and computer technology [ICT] self-efficacy) is an important driver that helps students to deal with technological problems and support their lifelong learning processes. Schools, peers, and home learning environments are important sources for the development of positive self-efficacy. Expanding on previous research, we investigated the associations between different aspects of the digital home learning environment and students’ ICT self-efficacy. The moderation effects of gender were also tested. A total of 651 children answered a questionnaire about different digital home learning environment dimensions and estimated their ICT self-efficacy using an adapted scale—Schwarzer and Jerusalem’s (1999) general self-efficacy scale. Using the structural equation modeling technique, a digital home learning environment containing six different qualities of parental support was investigated. Families’ cultural capital, parents’ attitudes toward the Internet, and shared Internet activities at home contributed positively to ICT self-efficacy. We observed small gender differences, with the moderation effect being nonsignificant. The results help researchers and practitioners to understand how different dimensions of the digital home learning environment support ICT self-efficacy. We will discuss how parents can enhance the home learning environment and how teachers can integrate this knowledge into formal education.
AU - Bonanati, Sabrina
AU - Buhl, Heike M.
ID - 32558
IS - 2
JF - Learning Environments Research
KW - Digital media use
KW - Gender
KW - Home learning environment
KW - ICT self-efcacy
KW - Motivation
KW - Parental involvement
SN - 1387-1579
TI - The digital home learning environment and its relation to children’s ICT self-efficacy
VL - 25
ER -
TY - JOUR
AB - Several methods are available to answer questions regarding similarity and accuracy,
each of which has specific properties and limitations. This study focuses on the
Latent Congruence Model (LCM; Cheung, 2009), because of its capacity to deal
with cross-informant measurement invariance issues. Until now, no cross-national
applications of LCM are present in the literature, perhaps because of the difficulty
to deal with both cross-national and cross-informant measurement issues implied by
those models. This study presents a step-by-step procedure to apply LCM to dyadic
cross-national research designs controlling for both cross-national and cross-informant
measurement invariance. An illustrative example on parent–child support exchanges in
Italy and Germany is provided. Findings help to show the different possible scenarios
of partial invariance, and a discussion related to how to deal with those scenarios is
provided. Future perspectives in the study of parent–child similarity and accuracy in
cross-national research will be discussed.
AU - Tagliabue, Semira
AU - Zambelli, Michela
AU - Sorgente, Angela
AU - Sommer, Sabrina
AU - Hoellger, Christian
AU - Buhl, Heike M.
AU - Lanz, Margherita
ID - 32560
JF - Frontiers in Psychology
KW - latent congruence model
KW - measurement invariance
KW - similarity
KW - accuracy
KW - cross-national
KW - cross-informant
KW - parent-child relationship
KW - support exchanges
SN - 1664-1078
TI - Latent Congruence Model to Investigate Similarity and Accuracy in Family Members' Perception: The Challenge of Cross-National and Cross-Informant Measurement (Non)Invariance
VL - 12
ER -
TY - JOUR
AB - This investigation concentrates on the association of intergenerational value
similarity and adult children’s and parents’subjective well-being, on the linkage
between relationship quality and subjective well-being. Mediation effects of
the relationship quality on the associations between value similarity and
subjective well-being were focused. The sample consisted of 600 adult
German children (53.8% women) and their parents. Dyadic correlations were
constructed to determine the value similarity. In this study, the general value
orientation and the family values were objects of research. We measured the
subjective well-being with the Satisfaction with Life Scale and we used the
Network of Relationships Inventory (NRI) to measure the relationship
quality. Associations between subjective well-being and value similarity, and
between subjective well-being and relationship quality, as well as mediation
effects, were found. All effects depend on gender and perspective.
AU - Hoellger, Christian
AU - Sommer, Sabrina
AU - Buhl, Heike M.
ID - 32561
JF - Journal of Family Issues
KW - adult child–parent dyads
KW - relationship quality
KW - life satisfaction
KW - parent–child relationship
KW - intergenerational stake hypothesis
KW - mediation analyses
SN - 0192-513X
TI - Intergenerational Value Similarity and Subjective Well-Being
ER -
TY - JOUR
AB - Die Querschnittsuntersuchung beschäftigt sich mit der Fragestellung, ob in Zusammenhang mit der familiären Lebenssituation Erwachsener (Elternstatus und Beziehungsstatus) Unterschiede hinsichtlich der Werteähnlichkeit zwischen ihnen und ihren Eltern bestehen. Dabei wurde die Ähnlichkeit der individuellen Grundwerte nach Schwartz (1992) fokussiert. Die Werteähnlichkeit wurde mittels dyadischer Korrelationen bestimmt (Kenny & Winquist, 2001). Die Stichprobe bestand aus N= 1047 Dyaden. Dafür nahmen 600 erwachsene Kinder (53.8 % weiblich) mit ihren Eltern (542 Mütter und 505 Väter) teil. Das Alter der teilnehmenden Kinder lag zwischen 25 und 49 Jahren (M= 33.9, SD = 6.1). Die Ergebnisse dieser Studie zeigten, dass sich die Werteähnlichkeiten in Abhängigkeit von der familiären Lebenssituation unterschieden: Die Elternschaft der erwachsenen Kinder ging mit einer größeren Werteähnlichkeit in der Mutter-Kind-Dyade einher. Ebenso konnte eine größere Werteähnlichkeit zwischen verheirateten Söhnen und deren beiden Elternteilen beobachtet werden, verglichen mit den Söhnen, die Single oder in einer Partnerschaft waren. Die Werteähnlichkeit der Töchter zu ihren Eltern unterschied sich nicht in Abhängigkeit des Beziehungsstatus.
AU - Hoellger, Christian
AU - Sommer, Sabrina
AU - Buhl, Heike M.
ID - 32566
IS - 4
JF - Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation
TI - Zusammenhang zwischen der familiären Lebenssituation und Werteähnlichkeiten in der Eltern-Kind-Beziehung im Erwachsenenalter
VL - 41
ER -
TY - CONF
AU - Peeters, Hendrik
AU - Habig, Sebastian
AU - Fechner, Sabine
ED - Habig, Sebastian
ID - 23758
KW - digitale Medien
T2 - Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch?
TI - Augmented Reality als Experimentierhilfe bei Beobachtung und Deutung
VL - 41
ER -
TY - JOUR
AB - Genetic correlations suggest a coexisting genetic predisposition to both low leptin levels and risk for anorexia nervosa (AN). To investigate the causality and direction of these associations, we performed bidirectional two-sample Mendelian randomization (MR) analyses using data of the most recent genome-wide association study (GWAS) for AN and both a GWAS and an exome-wide-association-study (EWAS) for leptin levels. Most MR methods with genetic instruments from GWAS showed a causal effect of lower leptin levels on higher risk of AN (e.g. IVW b = −0.923, p = 1.5 × 10−4). Because most patients with AN are female, we additionally performed analyses using leptin GWAS data of females only. Again, there was a significant effect of leptin levels on the risk of AN (e.g. IVW b = −0.826, p = 1.1 × 10−04). MR with genetic instruments from EWAS showed no overall effect of leptin levels on the risk for AN. For the opposite direction, MR revealed no causal effect of AN on leptin levels. If our results are confirmed in extended GWAS data sets, a low endogenous leptin synthesis represents a risk factor for developing AN.
AU - Peters, Triinu
AU - Antel, Jochen
AU - Naaresh, Roaa
AU - Laabs, Björn-Hergen
AU - Föcker, Manuel
AU - Albers, Nicola
AU - Bühlmeier, Judith
AU - Hinney, Anke
AU - Libuda, Lars
AU - Hebebrand, Johannes
ID - 32323
JF - Frontiers in Genetics
KW - Genetics (clinical)
KW - Genetics
KW - Molecular Medicine
SN - 1664-8021
TI - Suggestive Evidence for Causal Effect of Leptin Levels on Risk for Anorexia Nervosa: Results of a Mendelian Randomization Study
VL - 12
ER -