TY - JOUR AU - Laubenstein, Désirée AU - Scheer, D. ID - 35767 JF - In: Emotionale und Soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen, ESE 3, TI - Praxis-Forschungs-Netzwerke am Beispiel des Projekts „Geschwisterklassen“ ER - TY - JOUR AU - Laubenstein, Désirée AU - Scheer, D. ID - 35762 JF -  In: Sonderpädagogische Förderung heute, 66. Jahrgang, Nr. 2, TI - Optimierung von Organisationsstrukturen für die emotionale und soziale Entwicklung? ER - TY - GEN AU - Siemer, Jan Niklas ID - 32401 TI - Lattice reductions and their applications to cryptographic systems ER - TY - CONF AU - Zdoupas, Philippos AU - Laubenstein, Désirée ID - 35782 TI - Selbstkonzept und Klassenlehrkraftverhalten - Befunde vergleichender Analysen zu Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf in der emotionalen und sozialen Entwicklung. ER - TY - JOUR AU - Stenzel, Nadja AU - Müller, Mareike AU - Drumm, Sandra ID - 35798 IS - 2021 JF - Informationen Deutsch als Fremdsprache 48 TI - Digitale Räume geben und nehmen: Unterrichtsinteraktion in DSH-Kursen während der COVID-19-Pandemie. VL - 48 ER - TY - GEN AU - Anonymous, Anonymous ID - 32400 TI - Performance Analysis of FHE Libraries ER - TY - JOUR AB - AbstractColloidal nanosphere monolayers—used as a lithography mask for site-controlled material deposition or removal—offer the possibility of cost-effective patterning of large surface areas. In the present study, an automated analysis of scanning electron microscopy (SEM) images is described, which enables the recognition of the individual nanospheres in densely packed monolayers in order to perform a statistical quantification of the sphere size, mask opening size, and sphere-sphere separation distributions. Search algorithms based on Fourier transformation, cross-correlation, multiple-angle intensity profiling, and sphere edge point detection techniques allow for a sphere detection efficiency of at least 99.8%, even in the case of considerable sphere size variations. While the sphere positions and diameters are determined by fitting circles to the spheres edge points, the openings between sphere triples are detected by intensity thresholding. For the analyzed polystyrene sphere monolayers with sphere sizes between 220 and 600 nm and a diameter spread of around 3% coefficients of variation of 6.8–8.1% for the opening size are found. By correlating the mentioned size distributions, it is shown that, in this case, the dominant contribution to the opening size variation stems from nanometer-scale positional variations of the spheres. AU - Riedl, Thomas AU - Lindner, Jörg ID - 34054 IS - 1 JF - Microscopy and Microanalysis KW - Instrumentation SN - 1431-9276 TI - Automated SEM Image Analysis of the Sphere Diameter, Sphere-Sphere Separation, and Opening Size Distributions of Nanosphere Lithography Masks VL - 28 ER - TY - JOUR AU - Fang, Dengyang AU - Zazzi, Andrea AU - Müller, Juliana AU - Daniel, Drayß AU - Füllner, Christoph AU - Marin-Palomo, Pablo AU - Mashayekh, Ali Tabatabaei AU - Das, Arka Dipta AU - Weizel, Maxim AU - Gudyriev, Sergiy AU - Freude, Wolfgang AU - Randel, Sebastian AU - Scheytt, J. Christoph AU - Witzens, Jeremy AU - Koos, Christian ID - 29212 JF - OSA Technical Digest SN - 978-1-943580-86-6 TI - Optical Arbitrary Waveform Measurement (OAWM) on the Silicon Photonic Platform ER - TY - JOUR AU - De, Souvaraj AU - Singh, Karanveer AU - Kress, Christian AU - Das, Ranjan AU - Schwabe, Tobias AU - Preußler, Stefan AU - Kleine-Ostmann, Thomas AU - Scheytt, J. Christoph AU - Schneider, Thomas ID - 29202 IS - 21 JF - IEEE Photonics Technology Letters TI - Roll-Off Factor Analysis of Optical Nyquist Pulses Generated by an On-Chip Mach-Zehnder Modulator VL - 33 ER - TY - JOUR AU - Rogge, Tim AU - Vogelsang, Christoph AU - Pollmeier, Pascal ID - 29189 JF - Seminar SN - 1431-2859 TI - Wie erleben Lehramtsstudierende unterschiedliche Feedbacksituationen im Praxissemester? – Analysen auf Basis einer Interviewstudie zum Einsatz von Unterrichtsvideografien VL - 4 ER - TY - CHAP AU - Krämer, Anike ID - 35877 SN - 978-3-98634-117-6 T2 - Trans* und Inter* Studies - Aktuelle Forschungsbeiträge aus dem deutschsprachigen Raum TI - Die Konstruktion der medizinischen Deutungsmacht auf Inter* ER - TY - CHAP AU - Krämer, Anike AU - Sabisch, Katja ID - 35881 SN - 978-3-8376-5341-0 T2 - Geschlecht: divers. Die "Dritte Option" im Personenstandsgesetz - Perspektiven für die Soziale Arbeit TI - Making Biological Binarity - Geschlechtszuweisende (Genital-)Operationen bei intergeschlechtlichen Kinden ER - TY - CHAP AU - Krämer, Anike ID - 35882 SN - 978-3-7799-6281-6 T2 - Gewissheit. Beiträge und Debatten zum 3. Sektionskongress der Wissenssoziologie TI - Die (Un)Gewissheit der Zweigeschlechtlichkeit. Aushandlungen von Eltern intergeschlechtlicher Kinder ER - TY - BOOK AU - Krämer, Anike ID - 35876 SN - 2626-0379 TI - Geschlecht als Zäsur. Zum Alltagserleben von Eltern intergeschlechtlicher Kinder ER - TY - GEN AU - Krämer, Anike ID - 35886 T2 - Frankfurter Rundschau TI - Anderssein akzeptieren ER - TY - CHAP AU - Albers, Timm AU - Filipiak, Agnes AU - Franzen, Katja AU - Hellmich, Frank ED - Schimek, Bernhard ED - Kremsner, Gertraud ED - Proyer, Michelle ED - Grubich, Rainer ED - Paudel, Florentine ED - Grubich-Müller, Regina ID - 35774 T2 - Grenzen. Gänge. Zwischen. Welten. Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung TI - Kompetenzentwicklung im inklusiven Unterricht (KinU) – eine internationale Perspektive ER - TY - JOUR AU - Hoya, Fabian Karl AU - Hellmich, Frank ID - 35887 IS - 4 JF - Empirische Pädagogik TI - Kooperation von Lehrkräften im inklusiven Unterricht VL - 35 ER - TY - GEN AB - Network and service coordination is important to provide modern services consisting of multiple interconnected components, e.g., in 5G, network function virtualization (NFV), or cloud and edge computing. In this paper, I outline my dissertation research, which proposes six approaches to automate such network and service coordination. All approaches dynamically react to the current demand and optimize coordination for high service quality and low costs. The approaches range from centralized to distributed methods and from conventional heuristic algorithms and mixed-integer linear programs to machine learning approaches using supervised and reinforcement learning. I briefly discuss their main ideas and advantages over other state-of-the-art approaches and compare strengths and weaknesses. AU - Schneider, Stefan Balthasar ID - 35889 KW - nfv KW - coordination KW - machine learning KW - reinforcement learning KW - phd KW - digest TI - Conventional and Machine Learning Approaches for Network and Service Coordination ER - TY - CHAP AU - Asmacher, Judith AU - Borowoski, Damaris AU - Böttger, Lydia AU - Islinger, Günter AU - Robers, Christin ED - Asmacher, Judith ED - Serrand, Catherine ED - Roll, Heike ID - 32059 SN - 978-3-8309-4303-7 T2 - Universitäre Weiterbildungen im Handlungsfeld von Deutsch als Zweitsprache TI - Zur Wirkung der universitären DaZ-Weiterbildungen an den Standorten Duisburg-Essen, Münster und Paderborn. Auswertung von schriftlichen Reflexionen teilnehmender Lehrkräfte ER - TY - CHAP AU - Groh, Olga AU - Böttger, Lydia AU - Niederhaus, Constanze ED - Asmacher, Judith ED - Serrand, Catherine ED - Roll, Heike ID - 35899 SN - 978-3-8309-4303-7 T2 - Universitäre Weiterbildungen im Handlungsfeld von Deutsch als Zweitsprache TI - Einflüsse einer Sprachlernerfahrung auf die Professionalisierung angehender DaF/DaZ-Lehrkräfte. Ergebnisse einer Analyse von Portfolioeinträgen und Ableitung eines Modells ER - TY - JOUR AU - Kruse, Stephan AU - Gudyriev, Sergiy AU - Kneuper, Pascal AU - Schwabe, Tobias AU - Kurz, Heiko G. AU - Scheytt, Christoph ID - 23991 IS - 6 JF - IEEE Microwave and Wireless Components Letters TI - Silicon Photonic Radar Transmitter IC for mm-Wave Large Aperture MIMO Radar Using Optical Clock Distribution VL - 31 ER - TY - CHAP AU - Biehler, Rolf ED - Biehler, Rolf ED - Eichler, Andreas ED - Hochmuth, Reinhard ED - Rach, Stefanie ED - Schaper, Niclas ID - 35720 T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik TI - Mathematikvorkurse als Brücke in das Studium–Einführung ER - TY - JOUR AU - Weizel, Maxim AU - Scheytt, J. Christoph AU - Kärtner, Franz X. AU - Witzens, Jeremy ID - 23476 JF - Optics Express SN - 1094-4087 TI - Optically clocked switched-emitter-follower THA in a photonic SiGe BiCMOS technology ER - TY - CHAP AU - Biehler, Rolf AU - Eichler, Andreas AU - Hochmuth, Reinhard AU - Rach, Stefanie AU - Schaper, Niclas ED - Biehler, Rolf ED - Eichler, Andreas ED - Hochmuth, Reinhard ED - Rach, Stefanie ED - Schaper, Niclas ID - 35730 SN - 2197-8751 T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik TI - Einführung: Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik – praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert ER - TY - JOUR AU - Biehler, Rolf AU - Fleischer, Yannik ID - 35737 JF - Teaching Statistics KW - Education KW - Statistics and Probability SN - 0141-982X TI - Introducing students to machine learning with decision trees using CODAP and Jupyter Notebooks VL - 43 ER - TY - BOOK ED - Biehler, Rolf ED - Eichler, Andreas ED - Hochmuth, Reinhard ED - Rach, Stefanie ED - Schaper, Niclas ID - 35734 SN - 2197-8751 TI - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik ER - TY - CHAP AU - Frischemeier, Daniel AU - Podworny, Susanne AU - Biehler, Rolf ED - Biehler, Rolf ED - Eichler, Andreas ED - Hochmuth, Reinhard ED - Rach, Stefanie ED - Schaper, Niclas ID - 35752 SN - 2197-8751 T2 - Konzepte und Studien Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematikzur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik TI - Integration fachwissenschaftlicher und fachdidaktischer Komponenten in der Lehramtsausbildung Mathematik Grundschule am Beispiel einer Veranstaltung zur Leitidee „Daten, Häufigkeit und Wahrscheinlichkeit“ ER - TY - CHAP AU - Fleischmann, Yael AU - Biehler, Rolf AU - Gold, Alexander AU - Mai, Tobias ED - Biehler, Rolf ED - Eichler, Andreas ED - Hochmuth, Reinhard ED - Rach, Stefanie ED - Schaper, Niclas ID - 35746 SN - 2197-8751 T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik TI - Integration digitaler Lernmaterialien in die Präsenzlehre am Beispiel des Mathematikvorkurses für Ingenieure an der Universität Paderborn ER - TY - JOUR AU - Frischemeier, Daniel AU - Biehler, Rolf AU - Podworny, Susanne AU - Budde, Lea ID - 35751 IS - S1 JF - Teaching Statistics KW - Education KW - Statistics and Probability SN - 0141-982X TI - A first introduction to data science education in secondary schools: Teaching and learning about data exploration withCODAPusing survey data VL - 43 ER - TY - JOUR AU - Biehler, Rolf AU - Weigand, Hans-Georg ID - 35744 IS - 228 JF - mathematik lehren TI - 3D-Geometrie–virtuell und real VL - 2021 ER - TY - CHAP AU - Hochmuth, Reinhard AU - Biehler, Rolf AU - Blum, Werner AU - Achmetli, Kay AU - Rode, Jana AU - Krawitz, Janina AU - Schukajlow, Stanislaw AU - Bender, Peter AU - Haase, Jürgen ED - Biehler, Rolf ED - Eichler, Andreas ED - Hochmuth, Reinhard ED - Rach, Stefanie ED - Schaper, Niclas ID - 35757 SN - 2197-8751 T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik TI - Fachwissen zur Arithmetik bei Grundschullehramtsstudierenden – Entwicklung im ersten Semester und Veränderungen durch eine Lehrinnovation ER - TY - CHAP AU - Gold, Alexander AU - Fleischmann, Yael AU - Mai, Tobias AU - Biehler, Rolf AU - Kempen, Leander ED - Biehler, Rolf ED - Eichler, Andreas ED - Hochmuth, Reinhard ED - Rach, Stefanie ED - Schaper, Niclas ID - 35755 SN - 2197-8751 T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik TI - Die Online-Lernmaterialien im Online-Mathematikvorkurs studiVEMINT: Konzeption und Ergebnisse von Nutzer- und Evaluationsstudien ER - TY - CHAP AU - Kempen, Leander AU - Biehler, Rolf ED - Biehler, Rolf ED - Eichler, Andreas ED - Hochmuth, Reinhard ED - Rach, Stefanie ED - Schaper, Niclas ID - 35776 SN - 2197-8751 T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik TI - Design-Based Research in der Hochschullehre am Beispiel der Lehrveranstaltung „Einführung in die Kultur der Mathematik“ ER - TY - JOUR AU - Höper, Lukas AU - Malin, Leah AU - Biehler, Rolf ID - 35761 IS - 228 JF - mathematik lehren TI - Schatten von 3D-Objekten: Modellierung mit GeoGebra 3D und Anwendungen in der Computergrafik VL - 2021 ER - TY - JOUR AU - Hüsing, Sven AU - Weiser, Niklas AU - Biehler, Rolf ID - 35763 IS - 228 JF - mathematik lehren TI - Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion VL - 2021 ER - TY - JOUR AB - AbstractThe aim of the special issue is to bring together important current international research on innovative teaching and learning practices in mathematics in engineering education, and to develop deeper understandings of the characteristics of current teaching and learning practices that can inform the design and implementation of future innovative practice. The focus of this review paper is to provide a state-of-the-art overview of this emerging field at the cross-roads between mathematics and engineering education, in addition to introducing the papers of this special issue. To guide this paper, we posed three review questions: (1) How can current (teaching/learning/study) practices of mathematics in engineering education be characterized with a view towards innovation?; (2) What are the ‘resources’ (cognitive, material, digital, social) used, and what are those that appear also well suited for innovative courses?; (3) What are promising innovative practices in mathematics in engineering education, and what are the implications for curriculum reform? Looking back across the studies we summarized in the review, we conclude that they are lagging behind the more fundamental changes that are happening in engineering education, whilst addressing selected aspects of innovative changes within the current system of engineering education. At the same time, the nine papers of this special issue contribute new perspectives for innovative practices in mathematics in engineering education, for a better understanding of current practices and for future research. AU - Pepin, Birgit AU - Biehler, Rolf AU - Gueudet, Ghislaine ID - 35778 IS - 2 JF - International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education KW - Education KW - Mathematics (miscellaneous) SN - 2198-9745 TI - Mathematics in Engineering Education: a Review of the Recent Literature with a View towards Innovative Practices VL - 7 ER - TY - JOUR AU - Podworny, Susanne AU - Biehler, Rolf ID - 35781 IS - 4 JF - Mathematical Thinking and Learning KW - Developmental and Educational Psychology KW - Education KW - General Mathematics SN - 1098-6065 TI - The process of actively building a model for a randomization test – insights into learners’ modeling activities based on a case study VL - 24 ER - TY - CHAP AU - Winsløw, Carl AU - Biehler, Rolf AU - Jaworski, Barbara AU - Rønning, Frode AU - Wawro, Megan ED - Durand-Guerrier, V. ED - Hochmuth, R. ED - Nardi, E. ED - Winsløw, C. ID - 35704 SN - 9780429346859 T2 - Research and Development in University Mathematics Education TI - Education and professional development of university mathematics teachers ER - TY - GEN AU - Hartmann, Alexandra ID - 36006 IS - 3-4 KW - Materials Chemistry KW - Economics and Econometrics KW - Media Technology KW - Forestry SN - 1865-7249 T2 - Kritikon Litterarum TI - Ashe, Bertram D.; Saal, Ilka (eds.). Slavery and the Post-Black Imagination. Seattle: Washington University Press, 2020. 248 pp. VL - 48 ER - TY - CHAP AU - Hartmann, Alexandra ED - Cameron, Christopher ED - Sinitiere, Phillip Luke ID - 36032 SN - 0826502067 T2 - Race, Religion, and Black Lives Matter TI - The Sounds of Hope: Black Humanism, Deep Democracy, and Black Lives Matter ER - TY - CONF AU - Zdoupas, Philippos AU - Laubenstein, Désirée ID - 35777 TI - Perceptions of Inclusion of Students with Behavioral, Emotional and Social Difficulties (BESD) - online. ER - TY - JOUR AU - Scharlau, Ingrid AU - Patrzek, Justine AU - Schreiber, Christine ID - 31667 JF - Unterrichtsmaterial des Verbandes der Psychologielehrerinnen und –lehrer KW - Unterrichtsfach Psychologie TI - „Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung VL - 42 ER - TY - BOOK AU - Krimphove, Dieter ID - 36164 TI - MaComp 3. Auflage, Kommentar: Rundschreiben 05/2018 (WA) - Mindestanforderungen an die Compliance-Funktion und die weiteren Verhaltens-, Organisations- und Transparenzpflichten ER - TY - BOOK AU - Krimphove, Dieter ID - 36162 TI - Rechtsethologie - Die Arbleitung des Rechts aus der Entwicklungsgeschichte des Menschen ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36195 IS - 6 JF - Compliance Berater TI - Das Wertpapierinstitutsgesetz - oder die Etablierung eines neuen Aufsichtssystems für Finanzdienstleister ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36197 IS - 7 JF - JURA TI - Künstliche Intelligenz im Recht - eine Übersicht VL - 43 ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36191 IS - 1 JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell TI - Arbeitsrechtliche Rechtssprechung des EuGH im Jahre 2020 ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36193 IS - 3-4 JF - Corporate Finance TI - Reverse Factoring im internationalen Wirtschaftsverkehr ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36199 IS - 15 JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell TI - Tesco Stores - oder das Recht europäischer Arbeitnehmer, sich unmittelbar auf die Gleichwertigkeit ihrer Arbeit zu berufen ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36200 IS - 18 JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell TI - Der Kopftuchstreit zum wiederholten Mal oder: Das neue einheitliche "Bekenntnisreichen-Recht" ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter AU - Lüke, Christoph ID - 36201 IS - 10 JF - Compliance Berater TI - Banken: "Mitarbeiter-Zuverlässigkeit" ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36204 JF - Zeitschriften für Bank- und Kapitalmarktrecht BKR TI - Die neue MaRisk (BA) ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36198 IS - 7 JF - GewArch TI - "Akademisierung" des Handwerks ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36207 JF - Compliance Berater TI - Die Europäisierung der MaComp ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36212 IS - 26 JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell TI - Arbeitsrechtliche Rechtsprechung des EuGH im Jahre 2021 ER - TY - JOUR AU - Krimphove, Dieter ID - 36208 IS - 3 JF - GWuR TI - Das neue Geldwäschestrafrecht aus ökonomischer Sicht ER - TY - JOUR AB - Zusammenfassung. Genetische Varianten beeinflussen die Gewichtsregulation und die Entwicklung von Essstörungen. Zunächst haben familienbasierte, sogenannte formalgenetische Studien den erblichen Anteil an der Gewichtsregulation und an der Ätiologie von Essstörungen beleuchtet. In einer Vielzahl von Studien zeigten sich sowohl für die Varianz des Körpergewichts als auch für die Entstehung von Essstörungen Erblichkeitsschätzer (Heritabilitätsraten) von über 50 %. Mit diesem Wissen begab man sich in den 90er-Jahren des letzten Jahrhunderts auf die Suche nach den zugrundeliegenden Genen (genauer: genetischen Varianten), die das Körpergewicht, das Essverhalten oder beide Phänotypen auf Grundlage geteilter Mechanismen beeinflussen. Zunächst wurden Kandidatengenstudien durchgeführt. Dabei untersuchte man auf Grundlage unterschiedlicher, v. a. aber pathophysiologisch plausibler Überlegungen Gene mit hoher Relevanz für die untersuchten Phänotypen. Dieser Ansatz war für Essstörungen nicht sehr erfolgreich, für die Gewichtsregulation konnte eine Handvoll Gene identifiziert werden. Verbunden mit großen methodischen Fortschritten in der genetischen Forschung und v. a. der Etablierung sogenannter genomweiter Assoziationsstudien (GWAS) Anfang der 2000er-Jahre konnten bislang über 1000 Varianten/Genorte detektiert werden, die das Körpergewicht beeinflussen. Für die Essstörung Anorexia nervosa (AN) sind aktuell acht solcher Genorte beschrieben. Diese Ergebnisse, aber auch aktuelle Ansätze zu phänotypübergreifenden Analysen lassen Einblicke in die komplexe Regulation des Körpergewichtes zu und haben zudem unerwartete Pathomechanismen für AN aufgezeigt. AU - Hirtz, Raphael AU - Zheng, Yiran AU - Rajcsanyi, Luisa S. AU - Libuda, Lars AU - Antel, Jochen AU - Peters, Triinu AU - Hebebrand, Johannes AU - Hinney, Anke ID - 33986 IS - 3 JF - Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie KW - Psychiatry and Mental health KW - Clinical Psychology KW - General Medicine KW - Pediatrics KW - Perinatology and Child Health SN - 1422-4917 TI - Ebenen der genetischen Analyse komplexer Phänotypen am Beispiel der Anorexia nervosa und der Varianz des Körpergewichts VL - 50 ER - TY - CHAP AU - Kamp, Hermann ED - George, Phillippe ID - 34604 T2 - Quand flamboyait la toison d’or. Le Bon, le Téméraire et le Chancelier Rolin (1376-1462). Exposition à Beaune (4 décembre 2021 – 31 mars 2022) TI - La memoria du chancelier Rolin ER - TY - CHAP AU - Kamp, Hermann ED - Garnier, Claudia ID - 34605 T2 - Konzepte und Funktionen der Gewalt im Mittelalter TI - Exzessive Gewalt gegen Fremde. Ihre Darstellung und Bewertung in der Geschichtsschreibung um 1300 ER - TY - CHAP AU - Pollmeier, Pascal AU - Fechner, Sabine ED - Caruso, Carina ED - Harteis, Christian ED - Gröschner, Alexander ID - 27071 SN - 2524-8677 T2 - Theorie und Praxis in der Lehrerbildung - Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken TI - Zwischen den Stühlen? – Verknüpfung von Erfahrungen des Praxissemesters mit Theorien im Lehramtsstudium Chemie. Sukzessiven Kompetenzaufbau nach dem Praxissemester gestalten ER - TY - CHAP AU - Pollmeier, Pascal AU - Fechner, Sabine ED - Kubsch, Marcus ED - Sorge, Stefan ED - Arnold, Julia ED - Graulich, Nicole ID - 23733 SN - 9783830943495 T2 - Lehrkräftebildung neu gedacht. Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken TI - Förderung angehender Lehrkräfte im Umgang mit Evidenzen für den naturwissenschaftlichen Unterricht ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta ED - Maurer, Kathrin ED - Graae, Andreas Immanuel ID - 36260 T2 - Drone Imaginaries. The Power of Remote Vision TI - Artificial Intelligence and the Sociotechnical Imaginary: On Skynet, Self-Healing Swarms and Slaughterbots ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta AU - Mayer, Katja ED - Burkhardt, Marcus ED - Shnayien, Mary ED - Grashöfer, Katja ID - 36257 T2 - Explorations in Digital Cultures TI - From Optimizing Military Operations to Targeting Terrorist Networks: Social Network Analysis in Data-Driven Warfare ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta ED - Braun, Kathrin ED - Kropp, Cordula ID - 36256 T2 - In digitaler Gesellschaft. Neukonfigurationen zwischen Robotern, Algorithmen und Usern TI - Human-Machine Learning und Digital Commons ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta ED - Sprenger, Florian ID - 36259 T2 - Autonome Autos. Medien- und kulturwissenschaftliche Perspektiven auf die Zukunft der Mobilität TI - Auto-Mobilitätsmanagement? Über eine gelebte Vision Zero, repetitive Fortschrittsversprechen und gerechte Mobilität ER - TY - CHAP AU - Weber, Jutta ED - Klimburg-Witjes, Nina ED - Pöchhacker, Nikolaus ED - Bowker, Geoffrey C. ID - 36258 T2 - Sensing In/Security: Sensors and the Making of Transnational Security Infrastructures TI - Expanding Technosecurity Culture. On Wild Cards, Imagination and Disaster Prevention ER - TY - JOUR AU - Hohwiller, Peter AU - Bauer, Maike ID - 36272 JF - Der fremdsprachliche Unterricht Englisch TI - How to tell machines what to do. Wissenschaftler(innen)biografien in einem Padlet darstellen VL - 174 ER - TY - CHAP AU - Hohwiller, Peter ED - Thaler, Engelbert ID - 36273 T2 - Teaching Transhumanism TI - John Lanchester’s The Wall in the advanced language classroom ER - TY - BOOK ED - Woitkowski, David ED - Vogelsang, Christoph ID - 24737 SN - 9783832552688 TI - Zentrale Themen der Ideengeschichte physikdidaktischer Forschung in Deutschland anhand ausgewählter Originalquellen ER - TY - CONF AU - Köllermeier, Jonas AU - Schöppner, Volker ID - 31750 T2 - 36th International Conference of the Polymer Processing Society (PPS) TI - Development of a Dynamic Strategy to Determine the Optimal Barrel Temperature of Single Screw Extruders ER - TY - CHAP AB - Of the many outstanding female philosophers of the European Enlightenment, Emilie Du Châtelet excelled as a physicist, a philosopher, and a mathematician, as well as a Bible critic. She was famous in her lifetime and was not completely forgotten thereafter. Among her admirers, correspondents and friends were the most acknowledged scholars of her time, including Voltaire, Clairault, Maupertuis, Diderot, Helvetius, La Mettrie, Buffon, Christian Wolff, Leonard Euler, and Johann II Bernoulli. Her philosophical work enjoyed high reputation and her opus magnum, the Institutions physiques, was translated into Italian and German and proved her to be an intellectual of European stature. Its defense of living forces and its implied forecast into dynamics as well as her methodological grounding of scientific knowledge as hypothetical, impacted philosophy and science. Reality must by nature escape us. What we perceive are phenomena. Du Châtelet explains the function of space and time to trace us back to the origin of phenomena. Her influence on Kant is evident. Next to her writings in physics, mathematics, philosophy, language, and logic, she contributed to morality and ethics. Du Châtelet left an opus of quite systematic breadth. This impressive publishing activity excels in the amount of its scientific and philosophical production to which a vast collection of manuscripts must be added.She argued against prejudice and idolatry in philosophy and science. Science is a cooperative undertaking over history and beyond nations. Her moral writings align with ideas of the French materialists. Du Châtelet translated and commented on Newton’s Principia, preparing thus the fertile soil of the generation of physicists to come in France. AU - Hagengruber, Ruth ID - 34707 KW - aura Bassi Luise Gottsched Immanuel Kant Dourtous de Mairan Johann II Bernoulli Algarotti Buffon d’Alembert La Mettrie Principle of contradiction Hypotheses Enlightenment Leibniz-Clarke Correspondence Living forces Dead forces KW - happiness Space Imaginary beings Monads Epicurus Ethics Women philosophers Newton’s laws Principia Motion inertia Active force Vis viva Vis mortua Hypothetic reasoning Hypotheses KW - a priori principles KW - Experience KW - Dead forces KW - Living forces KW - Energy Dynamics SN - 9783319207919 T2 - Encyclopedia of Early Modern Philosophy and the Sciences TI - Du Châtelet, Émilie (1706–1749) ER - TY - CHAP AB - Essential ideas significantly connected to humanism, Renaissance, and early modern philosophy stem from women’s pens. The supportive role of women in the early modern period has hardly been recognized up to today. The relevant issues women have contributed to range from commentaries on and critiques of the Bible, and their demands for equality and the critique of political institutions, topics that became eminent enhancers of political and societal change in the relevant period of early modern philosophy, to enlightenment philosophy. AU - Hagengruber, Ruth Edith ED - Jalobenau, Dana ED - Wolfe, Charles T. ID - 34706 SN - 9783319207919 T2 - Encyclopedia of Early Modern Philosophy and the Sciences TI - Women in Early Modern Philosophy and Science: An Introduction ER - TY - JOUR AB - Building and expanding on Bourdieu’s notions of cultural capital, habitus, and field, this conceptual article aims to contribute to a better understanding of intercultural transformations. Distancing itself from essentialist reductionism in the analysis of cultures, it associates intercultural transformations with habitus crises through “culture shock,” with the realization of intercultural capital, and with changes in the scope and configuration of cultural pluriformity. In going beyond Bourdieu without abandoning him along the way, the approach outlined in the course of this article combines a range of conceptual tools which may prove to be useful in sustaining struggles for social justice in educational institutions and in society at large. AU - Pöllmann, Andreas ID - 36318 IS - 4 JF - SAGE Open KW - General Social Sciences KW - General Arts and Humanities SN - 2158-2440 TI - Bourdieu and the Quest for Intercultural Transformations VL - 11 ER - TY - JOUR AU - Flagmeier, Vanessa AU - Müller, Jens AU - Sureth-Sloane, Caren ID - 36065 IS - 1 JF - Accounting and Business Research KW - Accounting KW - Finance SN - 0001-4788 TI - When do firms highlight their effective tax rate? VL - 53 ER - TY - BOOK AU - Krimphove, Dieter AU - Niehaus, Sebastian ID - 36417 TI - Zur maschinellen Entscheidungsfindung im Recht VL - 2. Auflage ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas ID - 36042 IS - 5 JF - SIAM Journal on control and Optimization TI - Funnel control of the Fokker-Blanck equation for a multidimensional Ornstein-Uhlenbeck process VL - 59 ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas AU - de Snoo, H. AU - Trunk, C. AU - Winkler, H. ID - 36336 IS - 4 JF - Methods of Functional Analysis and Topology TI - Linear relations and their singular chains VL - 27 ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas ID - 36345 IS - 9 JF - IEEE Transactions on Automatic Control TI - Fault tolerant funnel control for uncertain linear systems VL - 66 ER - TY - CONF AU - Berger, Thomas AU - Lanza, Lukas Johannes ID - 36372 T2 - IFAC-PapersOnLine TI - Output tracking for a non-minimum phase robotic manipulator VL - 54(9) ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas AU - Drücker, S. AU - Lanza, Lukas Johannes AU - Reis, T. AU - Seifried, R. ID - 36329 IS - 4 JF - Nonlinear Dynamics TI - Tracking control for underactuated non-minimum phase multibody systems VL - 104 ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas AU - Breiten, T. AU - Puche, M. AU - Reis, T. ID - 36333 JF - Journal of Differential Equations TI - Funnel control for the monodomain equations with the FitzHugh-Nagumo model VL - 286 ER - TY - JOUR AU - Berger, Thomas AU - Ilchmann, A. AU - Ryan, E. P. ID - 36342 JF - Mathematics of Control, Signals, and Systems TI - Funnel control of nonlinear systems VL - 33 ER - TY - JOUR AU - Schapeler, Timon AU - Höpker, Jan Philipp AU - Bartley, Tim ID - 23727 JF - Superconductor Science and Technology SN - 0953-2048 TI - Quantum detector tomography of a high dynamic-range superconducting nanowire single-photon detector ER - TY - JOUR AU - Bartnick, Moritz AU - Santandrea, Matteo AU - Höpker, Jan Philipp AU - Thiele, Frederik AU - Ricken, Raimund AU - Quiring, Viktor AU - Eigner, Christof AU - Herrmann, Harald AU - Silberhorn, Christine AU - Bartley, Tim ID - 26221 JF - Physical Review Applied SN - 2331-7019 TI - Cryogenic Second-Harmonic Generation in Periodically Poled Lithium Niobate Waveguides ER - TY - BOOK AU - Becker, Rieke ID - 36100 KW - Universitätsgeschichte KW - Universität Hamburg KW - Universitätsjubiläen KW - Hochschuljubiläen KW - Jubiläumskultur KW - Festkulturforschung SN - 978-3-86218-137-7 TI - „Kein Grund zum Feiern“. Die Jubiläen der Universität Hamburg 1969 und 1994 im Zeichen politischer Konflikte VL - 14 ER - TY - CHAP AU - Lauert, Markus ED - Neuwöhner, Andreas ED - Wolfram, Lars ID - 36457 T2 - Leben am Hof zu Neuhaus. Biografische Skizzen zur Hofkultur einer fürstbischöflichen Residenz TI - Gottfried Wilhelm Leibniz: zu Besuch bei Ferdinand von Fürstenberg VL - 88 ER - TY - JOUR AB - Due to the Corona crisis, German Higher Education Institutions had to close their campuses in March and lecturers had to teach online. To understand how the Corona crisis affected students, first this article explains the structural and social inequalities in the German higher education system, using Tinto's (1975; 1997) student engagement theory. Second, the concept of Bergman-Rosamond et al. (2020) is used to analyze the challenges that Corona has raised for students, including current surveys. We found that the closure of the social space campus (and the Corona crisis as a whole) particularly hit hard those students who had previously been affected by (intersectional) inequality. Therefore, to lessen the specific challenges associated with the ad hoc transition to digital studying, the creation of a digital community of learning can help. We demonstrate how such a community can be created by the example seminar, "Digital practices: an autoethnographic observation". During the seminar, students recorded their digital technology use in a journal, and we analyzed the diary entries using the collaborate autoethnography method. The seminar example shows that this method is well suited for the development of a community of learning as it not only places students in the spotlight but as students work together on a topic they get to know each other, and a basis of trust is created through peer-feedback. Therefore, it was important to have a digital space (in this case Mahara) where the exchange could take place. The continuous insight into the students’ "learning status" enabled the lecturer to promote the learning and provide individual assistance for the students. AU - Steinhardt, Isabel ID - 36545 IS - 1 JF - ISA Pedagogy Series KW - Intersectionality KW - inequality KW - gender KW - diversity KW - higher-education KW - crisis TI - Students in the spotlight: Using collaborative autoethnography to build a community of learning in the Corona crisis VL - 1 ER - TY - GEN AB - The call for free access to research data and materials is becoming louder and louder from the political and scientific communities in Germany. More and more researchers are facing demands to open up qualitative research data for scientific purposes. They often have a general interest in sharing their data, but are unsure how to proceed. This handout was developed to provide an initial introduction to opening and sharing qualitative data. It was developed at a workshop held in Berlin in January 2020, organized by the research group „Digitization of Science“ of the Weizenbaum Institute, together with its associate researcher Dr. Isabel Steinhardt from the University of Kassel. The workshop involved staff from German research data centers as well as mentees and mentors from the Fellow Program Open Science who already have experience with Open Science, qualitative research, and interdisciplinary research. The handout is addressed primarily to qualitatively researching scientists in Germany. For this reason, it was initially written in German. One year later, we have now decided to translate the handout into English as well. The reasons are twofold: first, we want to make it accessible to researchers in Germany with little knowledge of German. Second, we also want to give interested people outside Germany an insight into the German system and the German discussion about opening up and sharing qualitative data. Due to the objectives and the history of its development, the handout focuses on the German context. This includes the literature references and further sources, and the references to research data centers as well as legal issues. We have deliberately not included a contextualization of the German situation in international discussions in order to keep the handout as short as possible. AU - Steinhardt, Isabel AU - Fischer, Caroline AU - Heimstädt, Maximilian AU - Hirsbrunner, Simon David AU - Ikiz-Akinci, Dilek AU - Kressin, Lisa AU - Kretzer, Susanne AU - Möllenkamp, Andreas AU - Portzelt, Maike AU - Rahal, Rima-Maria AU - Schimmler, Sonja AU - Wilke, René AU - Wünsche, Hannes ID - 36551 TI - Opening up and Sharing Data from Qualitative Research: A Primer VL - 17 ER - TY - CHAP AB - Anhand einer explorativen Studie in den Fächern Jura und Soziale Arbeit wird rekonstruiert welche Praktiken Studierende in Bezug auf digitale Technologien haben und ob digitale Praktiken im Studium existieren. Dazu wurden narrative Interviews mit sechs Studierenden geführt, die habitushermeneutisch ausgewertet wurden. Die Ergebnisse zeigen keine digitalen Praktiken in Bezug auf das Studium, wohingegen sich digitale Praktiken im alltäglichen Leben zeigen. Für das Studium zeigen sich unterschiedliche Praktiken in der Nutzung digitaler Technologien, die in Beziehung zu den Kapitalsorten stehen, die Studierende besitzen. Die explorativen Ergebnisse legen nahe, dass Studierende unterschiedliche Hilfestellungen in Bezug auf die Digitalisierung des Studiums benötigen, die in der Lehrplanung und -pädagogik berücksichtigt werden müssten. AU - Steinhardt, Isabel ED - Bremer, Helmut ED - Lange-Vester, Andrea ID - 36557 SN - 978-3-7799-5861-1 T2 - Entwicklungen im Feld der Hochschule TI - Digitale Praktiken und das Studium ER - TY - CHAP AB - Die Hochschuldidaktik wurde in den letzten zehn Jahren flächendeckend an deutschen Hochschulen ausgebaut, da die Qualität der Lehre als Faktor im nationalen wie auch internationalen Wettbewerb der Hochschulen angesehen wird. In diesem Beitrag wird untersucht, wie sich dieser Ausbau mikropolitisch in der Arena Hochschule niederschlägt. Hierzu wurden eine systematische Literaturauswahl durchgeführt und mittels qualitativer Inhaltsanalyse einschlägige Texte der Hochschuldidaktiker:innen analysiert. Für die theoriegeleitete qualitative Inhaltsanalyse wurden als deduktive Kategorien die von Crozier und Friedberg (1993) benannten Machtquellen Expertise, Kommunikations- und Informationsflüsse, organisationale Regeln und Umweltkontakte verwendet. Fazit der Untersuchung ist, dass die Hochschuldidaktik zwar viele Stellen hinzugewonnen hat, es allerdings kaum einen Zuwachs an Macht gab, der nun in die Entscheidungs- und Aushandlungsprozesse innerhalb der Hochschulen eingebracht werden könnte. AU - Steinhardt, Isabel ED - Kordts-Freudinger, Robert ED - Schaper, Niclas ED - Scholkmann, Antonia ED - Szczyrba, Birgit ID - 36555 KW - Mikropolitik KW - Macht KW - Machtquellen KW - Positionseffekte KW - Hochschuldidaktik SN - 9783825254087 T2 - Handbuch Hochschuldidaktik TI - Hochschulinnenpolitik. Mikropolitische Verhältnisse der Hochschuldidaktik ER - TY - JOUR AB - Nowadays, mobility and transience are no longer exclusively associated with the marginalized and socially excluded, such as homeless or displaced people. On the contrary, mobility and transience have become a constitutive pattern of the highly skilled postmodern workforce. Yet, how mobile professionals negotiate the meaning of their homes in ‘liquid times’ and what homemaking practices they use to deal with the temporal uncertainty of their homes are questions that still require further research. This article – based on ethnographic research on German and American managers conducted in China, Germany and the United States between 2011 and 2014 – contributes to this research question by examining how mobile professionals make sense of the transience of their current homes and how transience is reflected in their homemaking practices. The article argues that for mobile professionals the home becomes a critical place not only because of new multilocal spatialities but also because of new transient temporalities. Due to the corporate practice of giving successive temporary contracts, the mobile managers’ everyday life is characterized by a ‘permanent provisionality’, that is, an incongruence of the initially imagined and the actual time horizons of their mobility. This article shows how this ‘permanent provisionality’ is worked into the material and social textures of expatriate homes. AU - Spiegel, Anna ID - 36701 IS - 2 JF - Transitions: Journal of Transient Migration SN - 2397-7140 TI - Permanent provisionality: The homes of mobile managerial professionals between temporariness and permanence VL - 5 ER - TY - CONF AU - Kruse, Anne AU - Ott, Manuel AU - Risse, Lena AU - Koch, Rainer ID - 36845 TI - 3D-Druck - Eine Technologie als Schlüssel zur Steigerung der Teilhabe ER - TY - JOUR AU - Kowatz, Jannik AU - Teutenberg, Dominik AU - Meschut, Gerson ID - 21549 JF - International Journal of Adhesion and Adhesives KW - Epoxy adhesive KW - fatigue strength KW - shear KW - peel KW - Steel-CFRP joints SN - 0143-7496 TI - Experimental failure analysis of adhesively bonded steel/CFRP joints under quasi-static and cyclic tensile-shear and peel loading VL - 107 ER - TY - JOUR AB - The first aim of this article is to present the link between the turnpike property and the singular perturbations theory: the first one being a particular case of the second one. Then, thanks to this link, we set up a new framework based on continuation methods for the resolution of singularly perturbed optimal control problems. We consider first the turnpike case, then, we generalize the approach to general control problems with singular perturbations (that is with fast but also slow variables). We illustrate each step with an example. AU - Cots, Olivier AU - Gergaud, Joseph AU - Wembe Moafo, Boris Edgar ID - 33871 JF - ESAIM: Proceedings and Surveys KW - Immunology SN - 2267-3059 TI - Homotopic approach for turnpike and singularly perturbed optimal control problems VL - 71 ER - TY - JOUR AB - Brand names are a common part of the everyday consumer environment, and can be found on countless visual surfaces such as food packaging. A key characteristic of brand names is their fixed design. Many brand names owe their linguistic form to units that originally did not constitute proper names. They developed into brand names through complex sub-processes of what is commonly referred to as onymisation. These processes include semantic, morphological and phonological/graphemic changes. The aim of this paper is to explore how the specific typographic design of a brand name can be an additional indicator in its process of onymisation. After clarifying the concepts of onymisation and typographic design, an extended multimodal construction model is presented. The basis of the paper is an analysis of a corpus of image data comprising more than 600 photographs of food packaging. In order to get a first impression of how the multimodal constructions of brand names could look, an omission test following a suggestion by Ziem (2017) is applied to the data. AU - Dübbert, Alexander ID - 27046 IS - 1 JF - Linguistics Vanguard SN - 2199-174X TI - Brand names as multimodal constructions. On the role of typography as an additional indicator of onymisation. VL - 7 ER - TY - THES AU - Wembe Moafo, Boris Edgar ID - 33872 TI - Geometric and Numerical Methods in Optimal Control and Zermelo Problems on Revolution Surfaces - Applications ER - TY - JOUR AB - Viele Wege führen in die sozialpädagogische Praxis, doch nach wie vor stellt sich die Frage, wie sozialpädagogisches Handeln gelernt und gelehrt werden kann. Unter Bezugnahme auf kritisch bildungstheoretisch-fundierte Ansätze plädiert der Beitrag für eine Weiterentwicklung einer kritischen Didaktik der beruflichen Fachrichtung Sozialpädagogik. AU - Göddertz, Nina ID - 36900 JF - Sozial Extra KW - Fachdidaktik Sozialpädagogik Kritische Bildungstheorie Emanzipation und Mündigkeit TI - Sozialpädagogische Qualifizierungen weiterdenken ER - TY - JOUR AB - AbstractIn order to reduce fuel consumption and thus pollutant emissions, the automotive industry is increasingly developing lightweight construction concepts that are accompanied by an increasing usage of aluminum materials. Due to poor weldability of aluminum in combination with other materials, mechanical joining methods such as clinching were developed and established in series production. In order to predict the relevant characteristics of clinched joints and to ensure the reliability of the process, it is simulated numerically during product development processes. In this regard, the predictive accuracy of the simulated process highly depends on the implemented friction model. In particular, the frictional behavior between the sheet metals as well as between the sheet metal and clinching tools has a significant impact on the geometrical formation of the clinched joint. No testing methods exist that can sufficiently investigate the frictional behavior in sheet materials, especially under high interface pressures, different relative velocities, and long friction paths, while allowing a decoupled consideration of the test parameters. This paper describes the development of further testing concepts based on a proven tribo-torsion test method for determining friction coefficients between sheet metal materials for the simulation of clinching processes. For this purpose, the correlation of interface pressure and the relative velocity between aluminum and steel sheet material in clinching processes is investigated using numerical simulation. Based on these findings, the developed concepts focus on determining friction coefficients at interface pressures of the above materials, yield stress, as well as the reproduction of the occurring friction conditions between sheet metal materials and tool surfaces in clinching processes using tool substitutes. Furthermore, wear investigations between sheet metal material and tool surface were carried out in the friction tests with subsequent EDX analyses of the frictioned tool surfaces. The developed method also allows an optical deformation measurement of the sheet metal material specimen by means of digital image correlation (DIC). Based on a methodological approach, the test setups and the test systems used are explained, and the functionality of the concepts is proven by experimental tests using different sheet metal materials. AU - Böhnke, Max AU - Rossel, Moritz Sebastian AU - Bielak, Christian Roman AU - Bobbert, Mathias AU - Meschut, Gerson ID - 25556 JF - The International Journal of Advanced Manufacturing Technology SN - 0268-3768 TI - Concept development of a method for identifying friction coefficients for the numerical simulation of clinching processes ER - TY - JOUR AB - AbstractIn order to reduce fuel consumption and thus pollutant emissions, the automotive industry is increasingly developing lightweight construction concepts that are accompanied by an increasing usage of aluminum materials. Due to poor weldability of aluminum in combination with other materials, mechanical joining methods such as clinching were developed and established in series production. In order to predict the relevant characteristics of clinched joints and to ensure the reliability of the process, it is simulated numerically during product development processes. In this regard, the predictive accuracy of the simulated process highly depends on the implemented friction model. In particular, the frictional behavior between the sheet metals as well as between the sheet metal and clinching tools has a significant impact on the geometrical formation of the clinched joint. No testing methods exist that can sufficiently investigate the frictional behavior in sheet materials, especially under high interface pressures, different relative velocities, and long friction paths, while allowing a decoupled consideration of the test parameters. This paper describes the development of further testing concepts based on a proven tribo-torsion test method for determining friction coefficients between sheet metal materials for the simulation of clinching processes. For this purpose, the correlation of interface pressure and the relative velocity between aluminum and steel sheet material in clinching processes is investigated using numerical simulation. Based on these findings, the developed concepts focus on determining friction coefficients at interface pressures of the above materials, yield stress, as well as the reproduction of the occurring friction conditions between sheet metal materials and tool surfaces in clinching processes using tool substitutes. Furthermore, wear investigations between sheet metal material and tool surface were carried out in the friction tests with subsequent EDX analyses of the frictioned tool surfaces. The developed method also allows an optical deformation measurement of the sheet metal material specimen by means of digital image correlation (DIC). Based on a methodological approach, the test setups and the test systems used are explained, and the functionality of the concepts is proven by experimental tests using different sheet metal materials. AU - Böhnke, Max AU - Rossel, Moritz AU - Bielak, Christian R. AU - Bobbert, Mathias AU - Meschut, Gerson ID - 24739 JF - The International Journal of Advanced Manufacturing Technology SN - 0268-3768 TI - Concept development of a method for identifying friction coefficients for the numerical simulation of clinching processes ER - TY - BOOK AB - Der vorliegende Band versammelt die Ergebnisse eines wissenschaftlich-künstlerischen Lehrprojekts. Im Rahmen von zwei Seminaren, die an der Folkwang Universität der Künste in Essen sowie der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster stattgefunden haben, haben sich Studierende im Sommersemester 2019 vergessenen deutschsprachigen Oratorien des »langen 19. Jahrhunderts« zugewandt und zu jeweils einem Werk einen eigenen Forschungsbeitrag verfasst. Ergänzt werden die acht Werkstudien um einen einführenden Beitrag aus theologisch-bibelwissenschaftlicher Perspektive. ED - Höink, Dominik ED - Vos, Jacobus Cornelis de ID - 36430 TI - Deutschsprachige Oratorien des 'langen 19. Jahrhunderts' : Studien zu vergessenen Gattungsbeiträgen ER -