TY - JOUR
AU - Laubenstein, Désirée
AU - Scheer, D.
ID - 35767
JF - In: Emotionale und Soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen, ESE 3,
TI - Praxis-Forschungs-Netzwerke am Beispiel des Projekts „Geschwisterklassen“
ER -
TY - JOUR
AU - Laubenstein, Désirée
AU - Scheer, D.
ID - 35762
JF - In: Sonderpädagogische Förderung heute, 66. Jahrgang, Nr. 2,
TI - Optimierung von Organisationsstrukturen für die emotionale und soziale Entwicklung?
ER -
TY - GEN
AU - Siemer, Jan Niklas
ID - 32401
TI - Lattice reductions and their applications to cryptographic systems
ER -
TY - CONF
AU - Zdoupas, Philippos
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35782
TI - Selbstkonzept und Klassenlehrkraftverhalten - Befunde vergleichender Analysen zu Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf in der emotionalen und sozialen Entwicklung.
ER -
TY - JOUR
AU - Stenzel, Nadja
AU - Müller, Mareike
AU - Drumm, Sandra
ID - 35798
IS - 2021
JF - Informationen Deutsch als Fremdsprache 48
TI - Digitale Räume geben und nehmen: Unterrichtsinteraktion in DSH-Kursen während der COVID-19-Pandemie.
VL - 48
ER -
TY - GEN
AU - Anonymous, Anonymous
ID - 32400
TI - Performance Analysis of FHE Libraries
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractColloidal nanosphere monolayers—used as a lithography mask for site-controlled material deposition or removal—offer the possibility of cost-effective patterning of large surface areas. In the present study, an automated analysis of scanning electron microscopy (SEM) images is described, which enables the recognition of the individual nanospheres in densely packed monolayers in order to perform a statistical quantification of the sphere size, mask opening size, and sphere-sphere separation distributions. Search algorithms based on Fourier transformation, cross-correlation, multiple-angle intensity profiling, and sphere edge point detection techniques allow for a sphere detection efficiency of at least 99.8%, even in the case of considerable sphere size variations. While the sphere positions and diameters are determined by fitting circles to the spheres edge points, the openings between sphere triples are detected by intensity thresholding. For the analyzed polystyrene sphere monolayers with sphere sizes between 220 and 600 nm and a diameter spread of around 3% coefficients of variation of 6.8–8.1% for the opening size are found. By correlating the mentioned size distributions, it is shown that, in this case, the dominant contribution to the opening size variation stems from nanometer-scale positional variations of the spheres.
AU - Riedl, Thomas
AU - Lindner, Jörg
ID - 34054
IS - 1
JF - Microscopy and Microanalysis
KW - Instrumentation
SN - 1431-9276
TI - Automated SEM Image Analysis of the Sphere Diameter, Sphere-Sphere Separation, and Opening Size Distributions of Nanosphere Lithography Masks
VL - 28
ER -
TY - JOUR
AU - Fang, Dengyang
AU - Zazzi, Andrea
AU - Müller, Juliana
AU - Daniel, Drayß
AU - Füllner, Christoph
AU - Marin-Palomo, Pablo
AU - Mashayekh, Ali Tabatabaei
AU - Das, Arka Dipta
AU - Weizel, Maxim
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Freude, Wolfgang
AU - Randel, Sebastian
AU - Scheytt, J. Christoph
AU - Witzens, Jeremy
AU - Koos, Christian
ID - 29212
JF - OSA Technical Digest
SN - 978-1-943580-86-6
TI - Optical Arbitrary Waveform Measurement (OAWM) on the Silicon Photonic Platform
ER -
TY - JOUR
AU - De, Souvaraj
AU - Singh, Karanveer
AU - Kress, Christian
AU - Das, Ranjan
AU - Schwabe, Tobias
AU - Preußler, Stefan
AU - Kleine-Ostmann, Thomas
AU - Scheytt, J. Christoph
AU - Schneider, Thomas
ID - 29202
IS - 21
JF - IEEE Photonics Technology Letters
TI - Roll-Off Factor Analysis of Optical Nyquist Pulses Generated by an On-Chip Mach-Zehnder Modulator
VL - 33
ER -
TY - JOUR
AU - Rogge, Tim
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Pollmeier, Pascal
ID - 29189
JF - Seminar
SN - 1431-2859
TI - Wie erleben Lehramtsstudierende unterschiedliche Feedbacksituationen im Praxissemester? – Analysen auf Basis einer Interviewstudie zum Einsatz von Unterrichtsvideografien
VL - 4
ER -
TY - CHAP
AU - Krämer, Anike
ID - 35877
SN - 978-3-98634-117-6
T2 - Trans* und Inter* Studies - Aktuelle Forschungsbeiträge aus dem deutschsprachigen Raum
TI - Die Konstruktion der medizinischen Deutungsmacht auf Inter*
ER -
TY - CHAP
AU - Krämer, Anike
AU - Sabisch, Katja
ID - 35881
SN - 978-3-8376-5341-0
T2 - Geschlecht: divers. Die "Dritte Option" im Personenstandsgesetz - Perspektiven für die Soziale Arbeit
TI - Making Biological Binarity - Geschlechtszuweisende (Genital-)Operationen bei intergeschlechtlichen Kinden
ER -
TY - CHAP
AU - Krämer, Anike
ID - 35882
SN - 978-3-7799-6281-6
T2 - Gewissheit. Beiträge und Debatten zum 3. Sektionskongress der Wissenssoziologie
TI - Die (Un)Gewissheit der Zweigeschlechtlichkeit. Aushandlungen von Eltern intergeschlechtlicher Kinder
ER -
TY - BOOK
AU - Krämer, Anike
ID - 35876
SN - 2626-0379
TI - Geschlecht als Zäsur. Zum Alltagserleben von Eltern intergeschlechtlicher Kinder
ER -
TY - GEN
AU - Krämer, Anike
ID - 35886
T2 - Frankfurter Rundschau
TI - Anderssein akzeptieren
ER -
TY - CHAP
AU - Albers, Timm
AU - Filipiak, Agnes
AU - Franzen, Katja
AU - Hellmich, Frank
ED - Schimek, Bernhard
ED - Kremsner, Gertraud
ED - Proyer, Michelle
ED - Grubich, Rainer
ED - Paudel, Florentine
ED - Grubich-Müller, Regina
ID - 35774
T2 - Grenzen. Gänge. Zwischen. Welten. Kontroversen – Entwicklungen – Perspektiven der Inklusionsforschung
TI - Kompetenzentwicklung im inklusiven Unterricht (KinU) – eine internationale Perspektive
ER -
TY - JOUR
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Hellmich, Frank
ID - 35887
IS - 4
JF - Empirische Pädagogik
TI - Kooperation von Lehrkräften im inklusiven Unterricht
VL - 35
ER -
TY - GEN
AB - Network and service coordination is important to provide modern services consisting of multiple interconnected components, e.g., in 5G, network function virtualization (NFV), or cloud and edge computing. In this paper, I outline my dissertation research, which proposes six approaches to automate such network and service coordination. All approaches dynamically react to the current demand and optimize coordination for high service quality and low costs. The approaches range from centralized to distributed methods and from conventional heuristic algorithms and mixed-integer linear programs to machine learning approaches using supervised and reinforcement learning. I briefly discuss their main ideas and advantages over other state-of-the-art approaches and compare strengths and weaknesses.
AU - Schneider, Stefan Balthasar
ID - 35889
KW - nfv
KW - coordination
KW - machine learning
KW - reinforcement learning
KW - phd
KW - digest
TI - Conventional and Machine Learning Approaches for Network and Service Coordination
ER -
TY - CHAP
AU - Asmacher, Judith
AU - Borowoski, Damaris
AU - Böttger, Lydia
AU - Islinger, Günter
AU - Robers, Christin
ED - Asmacher, Judith
ED - Serrand, Catherine
ED - Roll, Heike
ID - 32059
SN - 978-3-8309-4303-7
T2 - Universitäre Weiterbildungen im Handlungsfeld von Deutsch als Zweitsprache
TI - Zur Wirkung der universitären DaZ-Weiterbildungen an den Standorten Duisburg-Essen, Münster und Paderborn. Auswertung von schriftlichen Reflexionen teilnehmender Lehrkräfte
ER -
TY - CHAP
AU - Groh, Olga
AU - Böttger, Lydia
AU - Niederhaus, Constanze
ED - Asmacher, Judith
ED - Serrand, Catherine
ED - Roll, Heike
ID - 35899
SN - 978-3-8309-4303-7
T2 - Universitäre Weiterbildungen im Handlungsfeld von Deutsch als Zweitsprache
TI - Einflüsse einer Sprachlernerfahrung auf die Professionalisierung angehender DaF/DaZ-Lehrkräfte. Ergebnisse einer Analyse von Portfolioeinträgen und Ableitung eines Modells
ER -
TY - JOUR
AU - Kruse, Stephan
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Kneuper, Pascal
AU - Schwabe, Tobias
AU - Kurz, Heiko G.
AU - Scheytt, Christoph
ID - 23991
IS - 6
JF - IEEE Microwave and Wireless Components Letters
TI - Silicon Photonic Radar Transmitter IC for mm-Wave Large Aperture MIMO Radar Using Optical Clock Distribution
VL - 31
ER -
TY - CHAP
AU - Biehler, Rolf
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35720
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Mathematikvorkurse als Brücke in das Studium–Einführung
ER -
TY - JOUR
AU - Weizel, Maxim
AU - Scheytt, J. Christoph
AU - Kärtner, Franz X.
AU - Witzens, Jeremy
ID - 23476
JF - Optics Express
SN - 1094-4087
TI - Optically clocked switched-emitter-follower THA in a photonic SiGe BiCMOS technology
ER -
TY - CHAP
AU - Biehler, Rolf
AU - Eichler, Andreas
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Rach, Stefanie
AU - Schaper, Niclas
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35730
SN - 2197-8751
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Einführung: Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik – praxisrelevant – didaktisch fundiert – forschungsbasiert
ER -
TY - JOUR
AU - Biehler, Rolf
AU - Fleischer, Yannik
ID - 35737
JF - Teaching Statistics
KW - Education
KW - Statistics and Probability
SN - 0141-982X
TI - Introducing students to machine learning with decision trees using CODAP and Jupyter Notebooks
VL - 43
ER -
TY - BOOK
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35734
SN - 2197-8751
TI - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik
ER -
TY - CHAP
AU - Frischemeier, Daniel
AU - Podworny, Susanne
AU - Biehler, Rolf
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35752
SN - 2197-8751
T2 - Konzepte und Studien Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematikzur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Integration fachwissenschaftlicher und fachdidaktischer Komponenten in der Lehramtsausbildung Mathematik Grundschule am Beispiel einer Veranstaltung zur Leitidee „Daten, Häufigkeit und Wahrscheinlichkeit“
ER -
TY - CHAP
AU - Fleischmann, Yael
AU - Biehler, Rolf
AU - Gold, Alexander
AU - Mai, Tobias
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35746
SN - 2197-8751
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Integration digitaler Lernmaterialien in die Präsenzlehre am Beispiel des Mathematikvorkurses für Ingenieure an der Universität Paderborn
ER -
TY - JOUR
AU - Frischemeier, Daniel
AU - Biehler, Rolf
AU - Podworny, Susanne
AU - Budde, Lea
ID - 35751
IS - S1
JF - Teaching Statistics
KW - Education
KW - Statistics and Probability
SN - 0141-982X
TI - A first introduction to data science education in secondary schools: Teaching and learning about data exploration withCODAPusing survey data
VL - 43
ER -
TY - JOUR
AU - Biehler, Rolf
AU - Weigand, Hans-Georg
ID - 35744
IS - 228
JF - mathematik lehren
TI - 3D-Geometrie–virtuell und real
VL - 2021
ER -
TY - CHAP
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Biehler, Rolf
AU - Blum, Werner
AU - Achmetli, Kay
AU - Rode, Jana
AU - Krawitz, Janina
AU - Schukajlow, Stanislaw
AU - Bender, Peter
AU - Haase, Jürgen
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35757
SN - 2197-8751
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Fachwissen zur Arithmetik bei Grundschullehramtsstudierenden – Entwicklung im ersten Semester und Veränderungen durch eine Lehrinnovation
ER -
TY - CHAP
AU - Gold, Alexander
AU - Fleischmann, Yael
AU - Mai, Tobias
AU - Biehler, Rolf
AU - Kempen, Leander
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35755
SN - 2197-8751
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Die Online-Lernmaterialien im Online-Mathematikvorkurs studiVEMINT: Konzeption und Ergebnisse von Nutzer- und Evaluationsstudien
ER -
TY - CHAP
AU - Kempen, Leander
AU - Biehler, Rolf
ED - Biehler, Rolf
ED - Eichler, Andreas
ED - Hochmuth, Reinhard
ED - Rach, Stefanie
ED - Schaper, Niclas
ID - 35776
SN - 2197-8751
T2 - Lehrinnovationen in der Hochschulmathematik . Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik
TI - Design-Based Research in der Hochschullehre am Beispiel der Lehrveranstaltung „Einführung in die Kultur der Mathematik“
ER -
TY - JOUR
AU - Höper, Lukas
AU - Malin, Leah
AU - Biehler, Rolf
ID - 35761
IS - 228
JF - mathematik lehren
TI - Schatten von 3D-Objekten: Modellierung mit GeoGebra 3D und Anwendungen in der Computergrafik
VL - 2021
ER -
TY - JOUR
AU - Hüsing, Sven
AU - Weiser, Niklas
AU - Biehler, Rolf
ID - 35763
IS - 228
JF - mathematik lehren
TI - Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion
VL - 2021
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractThe aim of the special issue is to bring together important current international research on innovative teaching and learning practices in mathematics in engineering education, and to develop deeper understandings of the characteristics of current teaching and learning practices that can inform the design and implementation of future innovative practice. The focus of this review paper is to provide a state-of-the-art overview of this emerging field at the cross-roads between mathematics and engineering education, in addition to introducing the papers of this special issue. To guide this paper, we posed three review questions: (1) How can current (teaching/learning/study) practices of mathematics in engineering education be characterized with a view towards innovation?; (2) What are the ‘resources’ (cognitive, material, digital, social) used, and what are those that appear also well suited for innovative courses?; (3) What are promising innovative practices in mathematics in engineering education, and what are the implications for curriculum reform? Looking back across the studies we summarized in the review, we conclude that they are lagging behind the more fundamental changes that are happening in engineering education, whilst addressing selected aspects of innovative changes within the current system of engineering education. At the same time, the nine papers of this special issue contribute new perspectives for innovative practices in mathematics in engineering education, for a better understanding of current practices and for future research.
AU - Pepin, Birgit
AU - Biehler, Rolf
AU - Gueudet, Ghislaine
ID - 35778
IS - 2
JF - International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education
KW - Education
KW - Mathematics (miscellaneous)
SN - 2198-9745
TI - Mathematics in Engineering Education: a Review of the Recent Literature with a View towards Innovative Practices
VL - 7
ER -
TY - JOUR
AU - Podworny, Susanne
AU - Biehler, Rolf
ID - 35781
IS - 4
JF - Mathematical Thinking and Learning
KW - Developmental and Educational Psychology
KW - Education
KW - General Mathematics
SN - 1098-6065
TI - The process of actively building a model for a randomization test – insights into learners’ modeling activities based on a case study
VL - 24
ER -
TY - CHAP
AU - Winsløw, Carl
AU - Biehler, Rolf
AU - Jaworski, Barbara
AU - Rønning, Frode
AU - Wawro, Megan
ED - Durand-Guerrier, V.
ED - Hochmuth, R.
ED - Nardi, E.
ED - Winsløw, C.
ID - 35704
SN - 9780429346859
T2 - Research and Development in University Mathematics Education
TI - Education and professional development of university mathematics teachers
ER -
TY - GEN
AU - Hartmann, Alexandra
ID - 36006
IS - 3-4
KW - Materials Chemistry
KW - Economics and Econometrics
KW - Media Technology
KW - Forestry
SN - 1865-7249
T2 - Kritikon Litterarum
TI - Ashe, Bertram D.; Saal, Ilka (eds.). Slavery and the Post-Black Imagination. Seattle: Washington University Press, 2020. 248 pp.
VL - 48
ER -
TY - CHAP
AU - Hartmann, Alexandra
ED - Cameron, Christopher
ED - Sinitiere, Phillip Luke
ID - 36032
SN - 0826502067
T2 - Race, Religion, and Black Lives Matter
TI - The Sounds of Hope: Black Humanism, Deep Democracy, and Black Lives Matter
ER -
TY - CONF
AU - Zdoupas, Philippos
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35777
TI - Perceptions of Inclusion of Students with Behavioral, Emotional and Social Difficulties (BESD) - online.
ER -
TY - JOUR
AU - Scharlau, Ingrid
AU - Patrzek, Justine
AU - Schreiber, Christine
ID - 31667
JF - Unterrichtsmaterial des Verbandes der Psychologielehrerinnen und –lehrer
KW - Unterrichtsfach Psychologie
TI - „Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung
VL - 42
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36164
TI - MaComp 3. Auflage, Kommentar: Rundschreiben 05/2018 (WA) - Mindestanforderungen an die Compliance-Funktion und die weiteren Verhaltens-, Organisations- und Transparenzpflichten
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36162
TI - Rechtsethologie - Die Arbleitung des Rechts aus der Entwicklungsgeschichte des Menschen
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36195
IS - 6
JF - Compliance Berater
TI - Das Wertpapierinstitutsgesetz - oder die Etablierung eines neuen Aufsichtssystems für Finanzdienstleister
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36197
IS - 7
JF - JURA
TI - Künstliche Intelligenz im Recht - eine Übersicht
VL - 43
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36191
IS - 1
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Arbeitsrechtliche Rechtssprechung des EuGH im Jahre 2020
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36193
IS - 3-4
JF - Corporate Finance
TI - Reverse Factoring im internationalen Wirtschaftsverkehr
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36199
IS - 15
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Tesco Stores - oder das Recht europäischer Arbeitnehmer, sich unmittelbar auf die Gleichwertigkeit ihrer Arbeit zu berufen
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36200
IS - 18
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Der Kopftuchstreit zum wiederholten Mal oder: Das neue einheitliche "Bekenntnisreichen-Recht"
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
AU - Lüke, Christoph
ID - 36201
IS - 10
JF - Compliance Berater
TI - Banken: "Mitarbeiter-Zuverlässigkeit"
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36204
JF - Zeitschriften für Bank- und Kapitalmarktrecht BKR
TI - Die neue MaRisk (BA)
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36198
IS - 7
JF - GewArch
TI - "Akademisierung" des Handwerks
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36207
JF - Compliance Berater
TI - Die Europäisierung der MaComp
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36212
IS - 26
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Arbeitsrechtliche Rechtsprechung des EuGH im Jahre 2021
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36208
IS - 3
JF - GWuR
TI - Das neue Geldwäschestrafrecht aus ökonomischer Sicht
ER -
TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. Genetische Varianten beeinflussen die Gewichtsregulation und die Entwicklung von Essstörungen. Zunächst haben familienbasierte, sogenannte formalgenetische Studien den erblichen Anteil an der Gewichtsregulation und an der Ätiologie von Essstörungen beleuchtet. In einer Vielzahl von Studien zeigten sich sowohl für die Varianz des Körpergewichts als auch für die Entstehung von Essstörungen Erblichkeitsschätzer (Heritabilitätsraten) von über 50 %. Mit diesem Wissen begab man sich in den 90er-Jahren des letzten Jahrhunderts auf die Suche nach den zugrundeliegenden Genen (genauer: genetischen Varianten), die das Körpergewicht, das Essverhalten oder beide Phänotypen auf Grundlage geteilter Mechanismen beeinflussen. Zunächst wurden Kandidatengenstudien durchgeführt. Dabei untersuchte man auf Grundlage unterschiedlicher, v. a. aber pathophysiologisch plausibler Überlegungen Gene mit hoher Relevanz für die untersuchten Phänotypen. Dieser Ansatz war für Essstörungen nicht sehr erfolgreich, für die Gewichtsregulation konnte eine Handvoll Gene identifiziert werden. Verbunden mit großen methodischen Fortschritten in der genetischen Forschung und v. a. der Etablierung sogenannter genomweiter Assoziationsstudien (GWAS) Anfang der 2000er-Jahre konnten bislang über 1000 Varianten/Genorte detektiert werden, die das Körpergewicht beeinflussen. Für die Essstörung Anorexia nervosa (AN) sind aktuell acht solcher Genorte beschrieben. Diese Ergebnisse, aber auch aktuelle Ansätze zu phänotypübergreifenden Analysen lassen Einblicke in die komplexe Regulation des Körpergewichtes zu und haben zudem unerwartete Pathomechanismen für AN aufgezeigt.
AU - Hirtz, Raphael
AU - Zheng, Yiran
AU - Rajcsanyi, Luisa S.
AU - Libuda, Lars
AU - Antel, Jochen
AU - Peters, Triinu
AU - Hebebrand, Johannes
AU - Hinney, Anke
ID - 33986
IS - 3
JF - Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie
KW - Psychiatry and Mental health
KW - Clinical Psychology
KW - General Medicine
KW - Pediatrics
KW - Perinatology and Child Health
SN - 1422-4917
TI - Ebenen der genetischen Analyse komplexer Phänotypen am Beispiel der Anorexia nervosa und der Varianz des Körpergewichts
VL - 50
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - George, Phillippe
ID - 34604
T2 - Quand flamboyait la toison d’or. Le Bon, le Téméraire et le Chancelier Rolin (1376-1462). Exposition à Beaune (4 décembre 2021 – 31 mars 2022)
TI - La memoria du chancelier Rolin
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Garnier, Claudia
ID - 34605
T2 - Konzepte und Funktionen der Gewalt im Mittelalter
TI - Exzessive Gewalt gegen Fremde. Ihre Darstellung und Bewertung in der Geschichtsschreibung um 1300
ER -
TY - CHAP
AU - Pollmeier, Pascal
AU - Fechner, Sabine
ED - Caruso, Carina
ED - Harteis, Christian
ED - Gröschner, Alexander
ID - 27071
SN - 2524-8677
T2 - Theorie und Praxis in der Lehrerbildung - Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken
TI - Zwischen den Stühlen? – Verknüpfung von Erfahrungen des Praxissemesters mit Theorien im Lehramtsstudium Chemie. Sukzessiven Kompetenzaufbau nach dem Praxissemester gestalten
ER -
TY - CHAP
AU - Pollmeier, Pascal
AU - Fechner, Sabine
ED - Kubsch, Marcus
ED - Sorge, Stefan
ED - Arnold, Julia
ED - Graulich, Nicole
ID - 23733
SN - 9783830943495
T2 - Lehrkräftebildung neu gedacht. Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken
TI - Förderung angehender Lehrkräfte im Umgang mit Evidenzen für den naturwissenschaftlichen Unterricht
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Maurer, Kathrin
ED - Graae, Andreas Immanuel
ID - 36260
T2 - Drone Imaginaries. The Power of Remote Vision
TI - Artificial Intelligence and the Sociotechnical Imaginary: On Skynet, Self-Healing Swarms and Slaughterbots
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
AU - Mayer, Katja
ED - Burkhardt, Marcus
ED - Shnayien, Mary
ED - Grashöfer, Katja
ID - 36257
T2 - Explorations in Digital Cultures
TI - From Optimizing Military Operations to Targeting Terrorist Networks: Social Network Analysis in Data-Driven Warfare
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Braun, Kathrin
ED - Kropp, Cordula
ID - 36256
T2 - In digitaler Gesellschaft. Neukonfigurationen zwischen Robotern, Algorithmen und Usern
TI - Human-Machine Learning und Digital Commons
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Sprenger, Florian
ID - 36259
T2 - Autonome Autos. Medien- und kulturwissenschaftliche Perspektiven auf die Zukunft der Mobilität
TI - Auto-Mobilitätsmanagement? Über eine gelebte Vision Zero, repetitive Fortschrittsversprechen und gerechte Mobilität
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Klimburg-Witjes, Nina
ED - Pöchhacker, Nikolaus
ED - Bowker, Geoffrey C.
ID - 36258
T2 - Sensing In/Security: Sensors and the Making of Transnational Security Infrastructures
TI - Expanding Technosecurity Culture. On Wild Cards, Imagination and Disaster Prevention
ER -
TY - JOUR
AU - Hohwiller, Peter
AU - Bauer, Maike
ID - 36272
JF - Der fremdsprachliche Unterricht Englisch
TI - How to tell machines what to do. Wissenschaftler(innen)biografien in einem Padlet darstellen
VL - 174
ER -
TY - CHAP
AU - Hohwiller, Peter
ED - Thaler, Engelbert
ID - 36273
T2 - Teaching Transhumanism
TI - John Lanchester’s The Wall in the advanced language classroom
ER -
TY - BOOK
ED - Woitkowski, David
ED - Vogelsang, Christoph
ID - 24737
SN - 9783832552688
TI - Zentrale Themen der Ideengeschichte physikdidaktischer Forschung in Deutschland anhand ausgewählter Originalquellen
ER -
TY - CONF
AU - Köllermeier, Jonas
AU - Schöppner, Volker
ID - 31750
T2 - 36th International Conference of the Polymer Processing Society (PPS)
TI - Development of a Dynamic Strategy to Determine the Optimal Barrel Temperature of Single Screw Extruders
ER -
TY - CHAP
AB - Of the many outstanding female philosophers of the European Enlightenment, Emilie Du Châtelet excelled as a physicist, a philosopher, and a mathematician, as well as a Bible critic. She was famous in her lifetime and was not completely forgotten thereafter. Among her admirers, correspondents and friends were the most acknowledged scholars of her time, including Voltaire, Clairault, Maupertuis, Diderot, Helvetius, La Mettrie, Buffon, Christian Wolff, Leonard Euler, and Johann II Bernoulli. Her philosophical work enjoyed high reputation and her opus magnum, the Institutions physiques, was translated into Italian and German and proved her to be an intellectual of European stature. Its defense of living forces and its implied forecast into dynamics as well as her methodological grounding of scientific knowledge as hypothetical, impacted philosophy and science. Reality must by nature escape us. What we perceive are phenomena. Du Châtelet explains the function of space and time to trace us back to the origin of phenomena. Her influence on Kant is evident. Next to her writings in physics, mathematics, philosophy, language, and logic, she contributed to morality and ethics. Du Châtelet left an opus of quite systematic breadth. This impressive publishing activity excels in the amount of its scientific and philosophical production to which a vast collection of manuscripts must be added.She argued against prejudice and idolatry in philosophy and science. Science is a cooperative undertaking over history and beyond nations. Her moral writings align with ideas of the French materialists. Du Châtelet translated and commented on Newton’s Principia, preparing thus the fertile soil of the generation of physicists to come in France.
AU - Hagengruber, Ruth
ID - 34707
KW - aura Bassi Luise Gottsched Immanuel Kant Dourtous de Mairan Johann II Bernoulli Algarotti Buffon d’Alembert La Mettrie Principle of contradiction Hypotheses Enlightenment Leibniz-Clarke Correspondence Living forces Dead forces
KW - happiness Space Imaginary beings Monads Epicurus Ethics Women philosophers Newton’s laws Principia Motion inertia Active force Vis viva Vis mortua Hypothetic reasoning Hypotheses
KW - a priori principles
KW - Experience
KW - Dead forces
KW - Living forces
KW - Energy Dynamics
SN - 9783319207919
T2 - Encyclopedia of Early Modern Philosophy and the Sciences
TI - Du Châtelet, Émilie (1706–1749)
ER -
TY - CHAP
AB - Essential ideas significantly connected to humanism, Renaissance, and early modern philosophy stem from women’s pens. The supportive role of women in the early modern period has hardly been recognized up to today. The relevant issues women have contributed to range from commentaries on and critiques of the Bible, and their demands for equality and the critique of political institutions, topics that became eminent enhancers of political and societal change in the relevant period of early modern philosophy, to enlightenment philosophy.
AU - Hagengruber, Ruth Edith
ED - Jalobenau, Dana
ED - Wolfe, Charles T.
ID - 34706
SN - 9783319207919
T2 - Encyclopedia of Early Modern Philosophy and the Sciences
TI - Women in Early Modern Philosophy and Science: An Introduction
ER -
TY - JOUR
AB - Building and expanding on Bourdieu’s notions of cultural capital, habitus, and field, this conceptual article aims to contribute to a better understanding of intercultural transformations. Distancing itself from essentialist reductionism in the analysis of cultures, it associates intercultural transformations with habitus crises through “culture shock,” with the realization of intercultural capital, and with changes in the scope and configuration of cultural pluriformity. In going beyond Bourdieu without abandoning him along the way, the approach outlined in the course of this article combines a range of conceptual tools which may prove to be useful in sustaining struggles for social justice in educational institutions and in society at large.
AU - Pöllmann, Andreas
ID - 36318
IS - 4
JF - SAGE Open
KW - General Social Sciences
KW - General Arts and Humanities
SN - 2158-2440
TI - Bourdieu and the Quest for Intercultural Transformations
VL - 11
ER -
TY - JOUR
AU - Flagmeier, Vanessa
AU - Müller, Jens
AU - Sureth-Sloane, Caren
ID - 36065
IS - 1
JF - Accounting and Business Research
KW - Accounting
KW - Finance
SN - 0001-4788
TI - When do firms highlight their effective tax rate?
VL - 53
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
AU - Niehaus, Sebastian
ID - 36417
TI - Zur maschinellen Entscheidungsfindung im Recht
VL - 2. Auflage
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
ID - 36042
IS - 5
JF - SIAM Journal on control and Optimization
TI - Funnel control of the Fokker-Blanck equation for a multidimensional Ornstein-Uhlenbeck process
VL - 59
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - de Snoo, H.
AU - Trunk, C.
AU - Winkler, H.
ID - 36336
IS - 4
JF - Methods of Functional Analysis and Topology
TI - Linear relations and their singular chains
VL - 27
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
ID - 36345
IS - 9
JF - IEEE Transactions on Automatic Control
TI - Fault tolerant funnel control for uncertain linear systems
VL - 66
ER -
TY - CONF
AU - Berger, Thomas
AU - Lanza, Lukas Johannes
ID - 36372
T2 - IFAC-PapersOnLine
TI - Output tracking for a non-minimum phase robotic manipulator
VL - 54(9)
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Drücker, S.
AU - Lanza, Lukas Johannes
AU - Reis, T.
AU - Seifried, R.
ID - 36329
IS - 4
JF - Nonlinear Dynamics
TI - Tracking control for underactuated non-minimum phase multibody systems
VL - 104
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Breiten, T.
AU - Puche, M.
AU - Reis, T.
ID - 36333
JF - Journal of Differential Equations
TI - Funnel control for the monodomain equations with the FitzHugh-Nagumo model
VL - 286
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Ilchmann, A.
AU - Ryan, E. P.
ID - 36342
JF - Mathematics of Control, Signals, and Systems
TI - Funnel control of nonlinear systems
VL - 33
ER -
TY - JOUR
AU - Schapeler, Timon
AU - Höpker, Jan Philipp
AU - Bartley, Tim
ID - 23727
JF - Superconductor Science and Technology
SN - 0953-2048
TI - Quantum detector tomography of a high dynamic-range superconducting nanowire single-photon detector
ER -
TY - JOUR
AU - Bartnick, Moritz
AU - Santandrea, Matteo
AU - Höpker, Jan Philipp
AU - Thiele, Frederik
AU - Ricken, Raimund
AU - Quiring, Viktor
AU - Eigner, Christof
AU - Herrmann, Harald
AU - Silberhorn, Christine
AU - Bartley, Tim
ID - 26221
JF - Physical Review Applied
SN - 2331-7019
TI - Cryogenic Second-Harmonic Generation in Periodically Poled Lithium Niobate Waveguides
ER -
TY - BOOK
AU - Becker, Rieke
ID - 36100
KW - Universitätsgeschichte
KW - Universität Hamburg
KW - Universitätsjubiläen
KW - Hochschuljubiläen
KW - Jubiläumskultur
KW - Festkulturforschung
SN - 978-3-86218-137-7
TI - „Kein Grund zum Feiern“. Die Jubiläen der Universität Hamburg 1969 und 1994 im Zeichen politischer Konflikte
VL - 14
ER -
TY - CHAP
AU - Lauert, Markus
ED - Neuwöhner, Andreas
ED - Wolfram, Lars
ID - 36457
T2 - Leben am Hof zu Neuhaus. Biografische Skizzen zur Hofkultur einer fürstbischöflichen Residenz
TI - Gottfried Wilhelm Leibniz: zu Besuch bei Ferdinand von Fürstenberg
VL - 88
ER -
TY - JOUR
AB - Due to the Corona crisis, German Higher Education Institutions had to close their campuses in March and lecturers had to teach online. To understand how the Corona crisis affected students, first this article explains the structural and social inequalities in the German higher education system, using Tinto's (1975; 1997) student engagement theory. Second, the concept of Bergman-Rosamond et al. (2020) is used to analyze the challenges that Corona has raised for students, including current surveys. We found that the closure of the social space campus (and the Corona crisis as a whole) particularly hit hard those students who had previously been affected by (intersectional) inequality. Therefore, to lessen the specific challenges associated with the ad hoc transition to digital studying, the creation of a digital community of learning can help. We demonstrate how such a community can be created by the example seminar, "Digital practices: an autoethnographic observation". During the seminar, students recorded their digital technology use in a journal, and we analyzed the diary entries using the collaborate autoethnography method. The seminar example shows that this method is well suited for the development of a community of learning as it not only places students in the spotlight but as students work together on a topic they get to know each other, and a basis of trust is created through peer-feedback. Therefore, it was important to have a digital space (in this case Mahara) where the exchange could take place. The continuous insight into the students’ "learning status" enabled the lecturer to promote the learning and provide individual assistance for the students.
AU - Steinhardt, Isabel
ID - 36545
IS - 1
JF - ISA Pedagogy Series
KW - Intersectionality
KW - inequality
KW - gender
KW - diversity
KW - higher-education
KW - crisis
TI - Students in the spotlight: Using collaborative autoethnography to build a community of learning in the Corona crisis
VL - 1
ER -
TY - GEN
AB - The call for free access to research data and materials is becoming louder and louder from the political and scientific communities in Germany. More and more researchers are facing demands to open up qualitative research data for scientific purposes. They often have a general interest in sharing their data, but are unsure how to proceed. This handout was developed to provide an initial introduction to opening and sharing qualitative data. It was developed at a workshop held in Berlin in January 2020, organized by the research group „Digitization of Science“ of the Weizenbaum Institute, together with its associate researcher Dr. Isabel Steinhardt from the University of Kassel. The workshop involved staff from German research data centers as well as mentees and mentors from the Fellow Program Open Science who already have experience with Open Science, qualitative research, and interdisciplinary research. The handout is addressed primarily to qualitatively researching scientists in Germany. For this reason, it was initially written in German. One year later, we have now decided to translate the handout into English as well. The reasons are twofold: first, we want to make it accessible to researchers in Germany with little knowledge of German. Second, we also want to give interested people outside Germany an insight into the German system and the German discussion about opening up and sharing qualitative data. Due to the objectives and the history of its development, the handout focuses on the German context. This includes the literature references and further sources, and the references to research data centers as well as legal issues. We have deliberately not included a contextualization of the German situation in international discussions in order to keep the handout as short as possible.
AU - Steinhardt, Isabel
AU - Fischer, Caroline
AU - Heimstädt, Maximilian
AU - Hirsbrunner, Simon David
AU - Ikiz-Akinci, Dilek
AU - Kressin, Lisa
AU - Kretzer, Susanne
AU - Möllenkamp, Andreas
AU - Portzelt, Maike
AU - Rahal, Rima-Maria
AU - Schimmler, Sonja
AU - Wilke, René
AU - Wünsche, Hannes
ID - 36551
TI - Opening up and Sharing Data from Qualitative Research: A Primer
VL - 17
ER -
TY - CHAP
AB - Anhand einer explorativen Studie in den Fächern Jura und Soziale Arbeit wird rekonstruiert welche Praktiken Studierende in Bezug auf digitale Technologien haben und ob digitale Praktiken im Studium existieren. Dazu wurden narrative Interviews mit sechs Studierenden geführt, die habitushermeneutisch ausgewertet wurden. Die Ergebnisse zeigen keine digitalen Praktiken in Bezug auf das Studium, wohingegen sich digitale Praktiken im alltäglichen Leben zeigen. Für das Studium zeigen sich unterschiedliche Praktiken in der Nutzung digitaler Technologien, die in Beziehung zu den Kapitalsorten stehen, die Studierende besitzen. Die explorativen Ergebnisse legen nahe, dass Studierende unterschiedliche Hilfestellungen in Bezug auf die Digitalisierung des Studiums benötigen, die in der Lehrplanung und -pädagogik berücksichtigt werden müssten.
AU - Steinhardt, Isabel
ED - Bremer, Helmut
ED - Lange-Vester, Andrea
ID - 36557
SN - 978-3-7799-5861-1
T2 - Entwicklungen im Feld der Hochschule
TI - Digitale Praktiken und das Studium
ER -
TY - CHAP
AB - Die Hochschuldidaktik wurde in den letzten zehn Jahren flächendeckend an deutschen Hochschulen ausgebaut, da die Qualität der Lehre als Faktor im nationalen wie auch internationalen Wettbewerb der Hochschulen angesehen wird. In diesem Beitrag wird untersucht, wie sich dieser Ausbau mikropolitisch in der Arena Hochschule niederschlägt. Hierzu wurden eine systematische Literaturauswahl durchgeführt und mittels qualitativer Inhaltsanalyse einschlägige Texte der Hochschuldidaktiker:innen analysiert. Für die theoriegeleitete qualitative Inhaltsanalyse wurden als deduktive Kategorien die von Crozier und Friedberg (1993) benannten Machtquellen Expertise, Kommunikations- und Informationsflüsse, organisationale Regeln und Umweltkontakte verwendet. Fazit der Untersuchung ist, dass die Hochschuldidaktik zwar viele Stellen hinzugewonnen hat, es allerdings kaum einen Zuwachs an Macht gab, der nun in die Entscheidungs- und Aushandlungsprozesse innerhalb der Hochschulen eingebracht werden könnte.
AU - Steinhardt, Isabel
ED - Kordts-Freudinger, Robert
ED - Schaper, Niclas
ED - Scholkmann, Antonia
ED - Szczyrba, Birgit
ID - 36555
KW - Mikropolitik
KW - Macht
KW - Machtquellen
KW - Positionseffekte
KW - Hochschuldidaktik
SN - 9783825254087
T2 - Handbuch Hochschuldidaktik
TI - Hochschulinnenpolitik. Mikropolitische Verhältnisse der Hochschuldidaktik
ER -
TY - JOUR
AB - Nowadays, mobility and transience are no longer exclusively associated with the marginalized and socially excluded, such as homeless or displaced people. On the contrary, mobility and transience have become a constitutive pattern of the highly skilled postmodern workforce. Yet, how mobile professionals negotiate the meaning of their homes in âliquid timesâ and what homemaking practices they use to deal with the temporal uncertainty of their homes are questions that still require further research. This article â based on ethnographic research on German and American managers conducted in China, Germany and the United States between 2011 and 2014 â contributes to this research question by examining how mobile professionals make sense of the transience of their current homes and how transience is reflected in their homemaking practices. The article argues that for mobile professionals the home becomes a critical place not only because of new multilocal spatialities but also because of new transient temporalities. Due to the corporate practice of giving successive temporary contracts, the mobile managersâ everyday life is characterized by a âpermanent provisionalityâ, that is, an incongruence of the initially imagined and the actual time horizons of their mobility. This article shows how this âpermanent provisionalityâ is worked into the material and social textures of expatriate homes.
AU - Spiegel, Anna
ID - 36701
IS - 2
JF - Transitions: Journal of Transient Migration
SN - 2397-7140
TI - Permanent provisionality: The homes of mobile managerial professionals between temporariness and permanence
VL - 5
ER -
TY - CONF
AU - Kruse, Anne
AU - Ott, Manuel
AU - Risse, Lena
AU - Koch, Rainer
ID - 36845
TI - 3D-Druck - Eine Technologie als Schlüssel zur Steigerung der Teilhabe
ER -
TY - JOUR
AU - Kowatz, Jannik
AU - Teutenberg, Dominik
AU - Meschut, Gerson
ID - 21549
JF - International Journal of Adhesion and Adhesives
KW - Epoxy adhesive
KW - fatigue strength
KW - shear
KW - peel
KW - Steel-CFRP joints
SN - 0143-7496
TI - Experimental failure analysis of adhesively bonded steel/CFRP joints under quasi-static and cyclic tensile-shear and peel loading
VL - 107
ER -
TY - JOUR
AB - The first aim of this article is to present the link between the turnpike property and the singular perturbations theory: the first one being a particular case of the second one. Then, thanks to this link, we set up a new framework based on continuation methods for the resolution of singularly perturbed optimal control problems. We consider first the turnpike case, then, we generalize the approach to general control problems with singular perturbations (that is with fast but also slow variables). We illustrate each step with an example.
AU - Cots, Olivier
AU - Gergaud, Joseph
AU - Wembe Moafo, Boris Edgar
ID - 33871
JF - ESAIM: Proceedings and Surveys
KW - Immunology
SN - 2267-3059
TI - Homotopic approach for turnpike and singularly perturbed optimal control problems
VL - 71
ER -
TY - JOUR
AB - Brand names are a common part of the everyday consumer environment, and can be found on countless visual surfaces such as food packaging. A key characteristic of brand names is their fixed design. Many brand names owe their linguistic form to units that originally did not constitute proper names. They developed into brand names through complex sub-processes of what is commonly referred to as onymisation. These processes include semantic, morphological and phonological/graphemic changes. The aim of this paper is to explore how the specific typographic design of a brand name can be an additional indicator in its process of onymisation. After clarifying the concepts of onymisation and typographic design, an extended multimodal construction model is presented. The basis of the paper is an analysis of a corpus of image data comprising more than 600 photographs of food packaging. In order to get a first impression of how the multimodal constructions of brand names could look, an omission test following a suggestion by Ziem (2017) is applied to the data.
AU - Dübbert, Alexander
ID - 27046
IS - 1
JF - Linguistics Vanguard
SN - 2199-174X
TI - Brand names as multimodal constructions. On the role of typography as an additional indicator of onymisation.
VL - 7
ER -
TY - THES
AU - Wembe Moafo, Boris Edgar
ID - 33872
TI - Geometric and Numerical Methods in Optimal Control and Zermelo Problems on Revolution Surfaces - Applications
ER -
TY - JOUR
AB - Viele Wege führen in die sozialpädagogische Praxis, doch nach wie vor stellt sich die Frage, wie sozialpädagogisches Handeln gelernt und gelehrt werden kann. Unter Bezugnahme auf kritisch bildungstheoretisch-fundierte Ansätze plädiert der Beitrag für eine Weiterentwicklung einer kritischen Didaktik der beruflichen Fachrichtung Sozialpädagogik.
AU - Göddertz, Nina
ID - 36900
JF - Sozial Extra
KW - Fachdidaktik Sozialpädagogik Kritische Bildungstheorie Emanzipation und Mündigkeit
TI - Sozialpädagogische Qualifizierungen weiterdenken
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractIn order to reduce fuel consumption and thus pollutant emissions, the automotive industry is increasingly developing lightweight construction concepts that are accompanied by an increasing usage of aluminum materials. Due to poor weldability of aluminum in combination with other materials, mechanical joining methods such as clinching were developed and established in series production. In order to predict the relevant characteristics of clinched joints and to ensure the reliability of the process, it is simulated numerically during product development processes. In this regard, the predictive accuracy of the simulated process highly depends on the implemented friction model. In particular, the frictional behavior between the sheet metals as well as between the sheet metal and clinching tools has a significant impact on the geometrical formation of the clinched joint. No testing methods exist that can sufficiently investigate the frictional behavior in sheet materials, especially under high interface pressures, different relative velocities, and long friction paths, while allowing a decoupled consideration of the test parameters. This paper describes the development of further testing concepts based on a proven tribo-torsion test method for determining friction coefficients between sheet metal materials for the simulation of clinching processes. For this purpose, the correlation of interface pressure and the relative velocity between aluminum and steel sheet material in clinching processes is investigated using numerical simulation. Based on these findings, the developed concepts focus on determining friction coefficients at interface pressures of the above materials, yield stress, as well as the reproduction of the occurring friction conditions between sheet metal materials and tool surfaces in clinching processes using tool substitutes. Furthermore, wear investigations between sheet metal material and tool surface were carried out in the friction tests with subsequent EDX analyses of the frictioned tool surfaces. The developed method also allows an optical deformation measurement of the sheet metal material specimen by means of digital image correlation (DIC). Based on a methodological approach, the test setups and the test systems used are explained, and the functionality of the concepts is proven by experimental tests using different sheet metal materials.
AU - Böhnke, Max
AU - Rossel, Moritz Sebastian
AU - Bielak, Christian Roman
AU - Bobbert, Mathias
AU - Meschut, Gerson
ID - 25556
JF - The International Journal of Advanced Manufacturing Technology
SN - 0268-3768
TI - Concept development of a method for identifying friction coefficients for the numerical simulation of clinching processes
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractIn order to reduce fuel consumption and thus pollutant emissions, the automotive industry is increasingly developing lightweight construction concepts that are accompanied by an increasing usage of aluminum materials. Due to poor weldability of aluminum in combination with other materials, mechanical joining methods such as clinching were developed and established in series production. In order to predict the relevant characteristics of clinched joints and to ensure the reliability of the process, it is simulated numerically during product development processes. In this regard, the predictive accuracy of the simulated process highly depends on the implemented friction model. In particular, the frictional behavior between the sheet metals as well as between the sheet metal and clinching tools has a significant impact on the geometrical formation of the clinched joint. No testing methods exist that can sufficiently investigate the frictional behavior in sheet materials, especially under high interface pressures, different relative velocities, and long friction paths, while allowing a decoupled consideration of the test parameters. This paper describes the development of further testing concepts based on a proven tribo-torsion test method for determining friction coefficients between sheet metal materials for the simulation of clinching processes. For this purpose, the correlation of interface pressure and the relative velocity between aluminum and steel sheet material in clinching processes is investigated using numerical simulation. Based on these findings, the developed concepts focus on determining friction coefficients at interface pressures of the above materials, yield stress, as well as the reproduction of the occurring friction conditions between sheet metal materials and tool surfaces in clinching processes using tool substitutes. Furthermore, wear investigations between sheet metal material and tool surface were carried out in the friction tests with subsequent EDX analyses of the frictioned tool surfaces. The developed method also allows an optical deformation measurement of the sheet metal material specimen by means of digital image correlation (DIC). Based on a methodological approach, the test setups and the test systems used are explained, and the functionality of the concepts is proven by experimental tests using different sheet metal materials.
AU - Böhnke, Max
AU - Rossel, Moritz
AU - Bielak, Christian R.
AU - Bobbert, Mathias
AU - Meschut, Gerson
ID - 24739
JF - The International Journal of Advanced Manufacturing Technology
SN - 0268-3768
TI - Concept development of a method for identifying friction coefficients for the numerical simulation of clinching processes
ER -
TY - BOOK
AB - Der vorliegende Band versammelt die Ergebnisse eines wissenschaftlich-künstlerischen Lehrprojekts. Im Rahmen von zwei Seminaren, die an der Folkwang Universität der Künste in Essen sowie der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster stattgefunden haben, haben sich Studierende im Sommersemester 2019 vergessenen deutschsprachigen Oratorien des »langen 19. Jahrhunderts« zugewandt und zu jeweils einem Werk einen eigenen Forschungsbeitrag verfasst. Ergänzt werden die acht Werkstudien um einen einführenden Beitrag aus theologisch-bibelwissenschaftlicher Perspektive.
ED - Höink, Dominik
ED - Vos, Jacobus Cornelis de
ID - 36430
TI - Deutschsprachige Oratorien des 'langen 19. Jahrhunderts' : Studien zu vergessenen Gattungsbeiträgen
ER -