TY - JOUR
AB - Abstract
Let $V_k$ denote Dunkl’s intertwining operator associated with some root system $R$ and multiplicity $k$. For two multiplicities $k, k^{\prime }$ on $R$, we study the intertwiner $V_{k^{\prime },k} = V_{k^{\prime }}\circ V_k^{-1}$ between Dunkl operators with multiplicities $k$ and $k^{\prime }.$ It has been a long-standing conjecture that $V_{k^{\prime },k}$ is positive if $k^{\prime } \geq k \geq 0.$ We disprove this conjecture by constructing counterexamples for root system $B_n$. This matter is closely related to the existence of Sonine-type integral representations between Dunkl kernels and Bessel functions with different multiplicities. In our examples, such Sonine formulas do not exist. As a consequence, we obtain necessary conditions on Sonine formulas for Heckman–Opdam hypergeometric functions of type $BC_n$ and conditions for positive branching coefficients between multivariable Jacobi polynomials.
AU - Rösler, Margit
AU - Voit, Michael
ID - 37649
IS - 17
JF - International Mathematics Research Notices
KW - General Mathematics
SN - 1073-7928
TI - Sonine Formulas and Intertwining Operators in Dunkl Theory
VL - 2021
ER -
TY - JOUR
AU - Rösler, Margit
AU - Voit, Michael
ID - 37659
IS - 3
JF - Proceedings of the American Mathematical Society
KW - Applied Mathematics
KW - General Mathematics
SN - 0002-9939
TI - Positive intertwiners for Bessel functions of type B
VL - 149
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Schwab, Susanne
AU - Lehofer, Mike
AU - Hellmich, Frank
ID - 36123
TI - Die Rolle inter- und intraindividueller Erfahrungen für die Einstellungen von Grundschulkindern gegenüber Peers mit emotional-sozialem Förderbedarf. Vortrag auf der 56. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung“
ER -
TY - CONF
AU - Franzen, Katja
AU - Moschner, Barbara
AU - Hellmich, Frank
ID - 36121
TI - Selbstwirksamkeitsüberzeugungen von Primarstufenlehrkräften im Kontext schulischer Inklusion – Eine Untersuchung potenzieller Prädiktoren. Vortrag auf der 56. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung“
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36107
TI - Handlungsintentionen bei der Gestaltung adaptiven Unterrichts – Ein Vergleich zwischen Lehrkräften an inklusiven und nicht- inklusiven Grundschulen. Vortrag auf der 56. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung“
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 36110
TI - Bedingungen für die erfolgreiche Umsetzung von Inklusion aus Sicht von Schulleitungen an Grundschulen. Vortrag auf der 56. Jahrestagung der Sektion Sonderpädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE). „Sonderpädagogik – zwischen Dekategorisierung und Rekategorisierung“
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
ID - 36135
TI - The quality of student-teacher relationship and teachers’ behaviour as predictors for children’s attitudes towards peers with learning disabilities. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). “Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations”
ER -
TY - CONF
AU - Görel, Gamze
AU - Hellmich, Frank
ID - 36141
TI - Differentiation and individualisation as key features of inclusive teaching quality – Findings from a qualitative study with primary school teachers. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). “Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations”
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Hoya, Fabian Karl
ID - 36143
TI - The promotion of pre-service teachers’ team-teaching competencies for inclusive education. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures”
ER -
TY - CONF
AU - Franzen, Katja
AU - Hellmich, Frank
AU - Moschner, Barbara
ID - 36146
TI - Sources of primary school teachers’ self-efficacy to teach in inclusive classrooms. 19th Biennial EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Conference 2021. “Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures”
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungIm Zuge der Digitalisierung von Arbeits- und Geschäftsprozessen ist es wichtig, Kompetenzanforderungen zukunftsbezogen und konkret zu ermitteln, um Entwicklungsbedarfe frühzeitig zu erkennen. Dieser Beitrag untersucht daher, wie zukünftige Kompetenzen zugleich prospektiv und prozessbezogen erfasst werden können. Dazu wird ein Vorgehen erprobt, welches verschiedene Verfahren der Anforderungsanalyse integriert. In der gegenwartsbezogenen Analysephase werden zunächst die Kompetenzen ermittelt, die für den Prozess vor dessen digitaler Veränderung relevant sind, und in gegenwarts- und prozessbezogenen Kompetenzprofilen zusammengefasst. In der zukunftsbezogenen Analysephase werden anschließend die für den veränderten, digitalisierten Prozess erforderlichen Kompetenzen hergeleitet und in zukunfts- und prozessbezogenen Kompetenzprofilen abgebildet. Die Kompetenzerhebung erfolgt in beiden Analysephasen mittels Experteninterviews, in denen dieselben Befragungsinstrumente eingesetzt werden. Durch einen Vergleich der gegenwarts- und zukunftsbezogenen Kompetenzprofile lassen sich schließlich zukünftige Kompetenzentwicklungsbedarfe der Mitarbeitenden prozessbezogen und prospektiv ableiten.Praktische Relevanz: Das Vorgehen ermöglicht Unternehmen die prospektive und prozessbezogene Erfassung zukünftig relevanter Kompetenzen und Entwicklungsbedarfe sowie die Gestaltung individueller und prozessorientierter Kompetenzentwicklungsmaßnahmen, insbesondere im Digitalisierungskontext. Die prospektive Ableitung des zukünftigen Entwicklungsbedarfs ist wichtig, um technologisch mit dem digitalen Wandel Schritt zu halten und die Mitarbeitenden dabei proaktiv mit einzubeziehen.
AU - Depenbusch, Sarah
AU - Bender, Elena
AU - Schaper, Niclas
ID - 39937
IS - 4
JF - Zeitschrift für Arbeitswissenschaft
SN - 0340-2444
TI - Prospektive und prozessbezogene Kompetenzanalyse im Digitalisierungskontext – Gestaltung und Erprobung eines Vorgehens
VL - 75
ER -
TY - JOUR
AU - Decius, Julian
AU - Schaper, Niclas
AU - Seifert, Andreas
ID - 37413
IS - 2
JF - Vocations and Learning
TI - Work Characteristics or Workers’ Characteristics? An Input-Process-Output Perspective on Informal Workplace Learning of Blue Collar Workers.
VL - 14
ER -
TY - JOUR
AU - Seifert, Andreas
AU - Caruso, Carina
ID - 39824
IS - 1
JF - PraxisForschungLehrer*innenBildung. Zeitschrift für Schul- und Professionsentwicklung.
TI - Bildungswissenschaftliches Wissen und Kompetenzselbsteinschätzungen unter Berücksichtigung individueller Voraussetzungen. Ergebnisse der Befragung angehender Lehrkräfte im Praktikum.
VL - 3
ER -
TY - GEN
AU - Rogge, Tm
AU - Seifert, Andreas
ID - 40299
T2 - DigiGebf21
TI - „Allgemein hat sich die psychische Gesundheit vieler Schüler verschlechtert…” – Belastungserleben als Herausforderung von Abiturientinnen und Abiturienten im digital vermittelten Distanzunterricht.
ER -
TY - GEN
AU - Watson, Christina
AU - Seifert, Andreas
ID - 40306
T2 - PAEPSY 2021
TI - „Ich weiß die Antwort nicht“ – Ein Mangel an Motivation oder ein Mangel an Wissen?
ER -
TY - JOUR
AU - Luk, Samuel M. H.
AU - Vergnet, Hadrien
AU - Lafont, Ombline
AU - Lewandowski, Przemyslaw
AU - Kwong, Nai H.
AU - Galopin, Elisabeth
AU - Lemaitre, Aristide
AU - Roussignol, Philippe
AU - Tignon, Jérôme
AU - Schumacher, Stefan
AU - Binder, Rolf
AU - Baudin, Emmanuel
ID - 21360
JF - ACS Photonics
SN - 2330-4022
TI - All-Optical Beam Steering Using the Polariton Lighthouse Effect
ER -
TY - JOUR
AB - In der Herausforderung Unterricht inklusionsbezogen weiterzuentwickeln, manifestiert sich unter anderem die Forderung nach der Qualifizierung von (angehenden) Lehrkräften bzgl. der Anwendung und Umsetzung einer alltagsintegrierten Diagnostik mit dem Ziel, Kinder individualisiert und gleichzeitig mit Bezug auf einen gemeinsamen Lerngegenstand zu unterrichten. Dabei ist ein didaktisch-diagnostisches Handeln aller Lehrkräfte gefordert, welches im Kontext einer professionellen und inklusionsorientierten Gestaltung sowie einer angemessenen Begleitung und Förderung von Lern- und Entwicklungsprozessen steht. In der Konzeption entsprechender Aus- und Weiterbildungsformate setzt das geplante Projekt DiPoSa (Didaktisch-diagnostische Potentiale des inklusionsorientierten Sachunterrichts) an. Ziel ist es durch einen Design-Based-Research-Ansatz (DBR) Videovignetten zu erstellen und zu evaluieren, mittels derer entsprechende Kompetenzen von (angehenden) Lehrkräften im Sachunterricht weiterentwickelt werden können. Dabei bietet insbesondere der Sachunterricht als vielperspektivisches Integrationsfach der Grundschule einen passenden Rahmen, kindliche Lernpotentiale als Ausgangspunkt für didaktisch-diagnostisches Handeln nutzbar zu machen. Denn in aktuellen inklusionsorientierten Ansätzen des Sachunterrichts sind sowohl reformpädagogisch orientierte als auch offene Konzepte und Modelle des adaptiven Unterrichts zu finden, die sich an den unterschiedlichen Programmatiken der Umsetzung von individueller Förderung orientieren. Im folgenden Beitrag werden die dem geplanten Projekt zugrundeliegenden theoretischen und empirischen Zugänge erläutert und die forschungsmethodische Umsetzung durch einen DBR-Ansatz als methodologische Basis für eine Theorie-Praxis-verzahnende Forschungsperspektive auf diagnostisches Handeln sowie die Förderung diagnostischer Handlungskompetenzen durch Videovignetten im Kontext der Aus- und Weiterbildung von (Sachunterrichts-)Lehrkräften diskutiert.
Abstract
The challenge to further promote practices of inclusive teaching, requires the development of assessment literacy. Combined with the aim to teach all children in a collaborative learning environment, qualification of teachers (in training) in the application and implementation of formative assessment as an integrated daily routine is needed. Therefore, the project DiPoSa focuses on the development of appropriate training and qualification formats. The project heads to create and evaluate video vignettes using a design-based-research approach (DBR), which can then be used to further develop assessment literacy of teachers in social studies and science in primary education. As a multi-perspective integrative subject in elementary school social studies and science in primary education offers a suitable framework for practices of formative assessment taking children's learning potentials as a serious concern. Foundations can be seen in current inclusive approaches to social studies and science in primary education, where reform pedagogically orientation and open concepts can as well be found as models of adaptive teaching. Although there are different theoretical and programmatic implementations, both perspectives share an orientation towards individual support of children. With this in mind the following article tries to lay down the theoretical and empirical approaches of the planed project DiPoSa and discusses methodological foundations of the project. The discussion focuses on how assessment practices as well as assessment literacy can be promoted through a DBR research-design using video vignettes in the context of teacher education and qualification and rooting in a deepened science-practice partnership.Zusammenfassung englisch
AU - Schroeder, René
AU - Blumberg, Eva
AU - Kottmann, Brigitte
AU - Miller, Susanne
AU - Reh, Anne
ID - 40039
IS - 2
JF - QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung pädagogischer Fachkräfte
KW - General Medicine
SN - 2699-2477
TI - Chancen des inklusionsorientierten Sachunterrichts für didaktisch-diagnostisches Handeln. Konzeptionelle und methodologisch-methodische Grundlagen eines forschungsbasierten Entwicklungsansatzes für die Lehrer*innenbildung
VL - 3
ER -
TY - JOUR
AU - Dong, Chuan-Ding
AU - Schumacher, Stefan
ID - 40433
IS - 40
JF - The Journal of Physical Chemistry C
KW - Surfaces
KW - Coatings and Films
KW - Physical and Theoretical Chemistry
KW - General Energy
KW - Electronic
KW - Optical and Magnetic Materials
SN - 1932-7447
TI - Microscopic Insights into Charge Formation and Energetics in n-Doped Organic Semiconductors
VL - 125
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Kirsch, Alexander
AU - Blumberg, Eva
AU - Schwab, Susanne
ID - 36175
TI - Kooperatives Lernen von Lehramtsstudierenden im Zusammenhang mit ihrer Qualifizierung für den inklusiven naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule – Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt. Vortrag. Abschlussveranstaltung der Förderlinie "Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung" des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF)
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Kirsch, Alexander
AU - Blumberg, Eva
ID - 36180
TI - Kooperatives Lernen von Lehramtsstudierenden im Zusammenhang mit ihrer Qualifizierung für den inklusiven naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule – Schlussfolgerungen und Implikationen. Vortrag. Abschlussveranstaltung der Förderlinie "Qualifizierung der pädagogischen Fachkräfte für inklusive Bildung" des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF)
ER -
TY - CONF
AU - Hellmich, Frank
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Blumberg, Eva
AU - Hoya, Fabian Karl
ID - 36125
TI - The impact of the composition of pre-service teacher teams on children’s competencies in (non-)inclusive primary school science lessons. Single Paper. ECER 2021 (European Conference on Educational Research). “Education and Society: expectations, prescriptions, reconciliations”
ER -
TY - GEN
AU - Kanne, Niklas
ID - 40465
TI - Marktmachtmissbrauch digitaler Plattformen - eine Analyse anhand der zehnten Novelle des GWB
ER -
TY - GEN
AU - Klüppel, Pascal
ID - 40466
TI - Marktmachtmissbrauch von Google – Eine wettbewerbspolitische Analyse
ER -
TY - CONF
AB - September 2021
AU - Büker, Petra
AU - Rasfeld, Margret
AU - Feitkenhauer, Tobias
AU - Boos, Mareike
ID - 40498
TI - Lernen, die Welt zu verändern. Einblick aus Wissenschaft und Praxis zur Verankerung von BNE im Schulprofil – am Beispiel des Frei-Day. Podcast-Beitrag am 7. Münsterschen Bildungskongress mit LemaS-Jahrestagung. Online
ER -
TY - JOUR
AU - Höke, Julia
AU - bö, Petra
ID - 37726
IS - 3
JF - Diskurs Kindheits- und Jugendforschung/Discourse. Journal of Childhood and Adolescence Research
TI - Paderborner Qualitätsstern (PQ³) zur Einschätzung der Kooperation im Übergang Kita – Grundschule. Ein Selbstevaluationsinstrument für multiprofessionelle und institutionsübergreifende Zusammenarbeit
VL - 16
ER -
TY - JOUR
AU - Wang, Huize
AU - Delacroix, Simon
AU - Osswald, Oliver
AU - Anderson, Mackenzie
AU - Heil, Tobias
AU - Lepre, Enrico
AU - Lopez Salas, Nieves
AU - Kaner, Richard B.
AU - Smarsly, Bernd
AU - Strauss, Volker
ID - 40573
JF - Carbon
KW - General Chemistry
KW - General Materials Science
SN - 0008-6223
TI - Laser-carbonization: Peering into the formation of micro-thermally produced (N-doped)carbons
VL - 176
ER -
TY - JOUR
AU - Ilic, Ivan K.
AU - Lepre, Enrico
AU - Lopez Salas, Nieves
ID - 40572
JF - ACS Applied Materials & Interfaces
KW - General Materials Science
SN - 1944-8244
TI - Caffeine-Derived Noble Carbons as Ball Milling-Resistant Cathode Materials for Lithium-Ion Capacitors
ER -
TY - JOUR
AU - Lopez Salas, Nieves
AU - Antonietti, Markus
ID - 40575
IS - 12
JF - Bulletin of the Chemical Society of Japan
KW - General Chemistry
SN - 0009-2673
TI - Carbonaceous Materials: The Beauty of Simplicity
VL - 94
ER -
TY - JOUR
AU - da Silva, Marcos A.R.
AU - Silva, Ingrid F.
AU - Xue, Qi
AU - Lo, Benedict T.W.
AU - Tarakina, Nadezda V.
AU - Nunes, Barbara N.
AU - Adler, Peter
AU - Sahoo, Sudhir K.
AU - Bahnemann, Detlef W.
AU - Lopez Salas, Nieves
AU - Savateev, Aleksandr
AU - Ribeiro, Caue
AU - Kühne, Thomas D.
AU - Antonietti, Markus
AU - Teixeira, Ivo F.
ID - 40562
JF - Applied Catalysis B: Environmental
KW - Process Chemistry and Technology
KW - General Environmental Science
KW - Catalysis
SN - 0926-3373
TI - Sustainable oxidation catalysis supported by light: Fe-poly (heptazine imide) as a heterogeneous single-atom photocatalyst
VL - 304
ER -
TY - JOUR
AU - Rodríguez-Gómez, Alberto
AU - Lepre, Enrico
AU - Sánchez-Silva, Luz
AU - Lopez Salas, Nieves
AU - de la Osa, Ana Raquel
ID - 40566
JF - Journal of Energy Chemistry
KW - Electrochemistry
KW - Energy (miscellaneous)
KW - Energy Engineering and Power Technology
KW - Fuel Technology
SN - 2095-4956
TI - PtRu nanoparticles supported on noble carbons for ethanol electrooxidation
VL - 66
ER -
TY - CONF
AU - Tumat, Antje
ED - Meine, Sabine
ED - Perocco, Daria
ID - 36819
T2 - Barbara Strozzi
TI - Politisch? Poetisch? Persönlich? Barbara Strozzis „Il lamento“ zwischen Selbstausdruck und politischer Positionierung
ER -
TY - CHAP
AB - Im Folgenden geht es um das pädagogische Handlungskonzept bzw. genauer: ‚päda-go gische Handlungskonzepte einer Erziehung, die als „antiautoritär“ in der Fach-literatur‘ bezeichnet wird (z. B. Rabe-Kleberg, 1993). Diese Bezeichnung, die wir bis heute in Handbüchern, Lexika und Sammelbänden fi nden, geht u. a. auf den bundes-republikanischen Entstehungskontext der 1960er und 1970er Jahre zurück, einer Zeit, die von internationalen politisch-sozialen (Reform-)Bewegungen und Protesten ge-prägt war, allen voran der Studenten-, der Frauen- und der Kinderladenbewegung. Alle drei Bewegungen waren u. a. getragen von der Idee, dass mit einer repressions-freien, selbstregulierenden, an demokratischen Grundlagen und an den Bedürfnissen des Kindes ausgerichteten Erziehung die ‚Sinnentleerung kapitalistisch-autoritär ge-prägter Verhältnisse‘1 überwunden werden könn(t)e (z. B. Aden-Grossmann, 2011).Insoweit müssen die Antworten auf die Frage nach den pädagogischen Hand-lungskonzepten im Kontext von Kinderladenbewegung und Elterninitiativen eng mit den gesellschaft lichen, politischen und sozialen Ereignissen dieser Zeit verknüpftwerden, da insbesondere die ‚politischen Kämpfe‘ gegen die damals geltenden (autori-tären) politischen Ereignisse Auslöser der Idee einer ‚ antiautoritären Erziehung‘ waren, u. a. die Auswirkungen des Atombombenabwurfs über Hiroshima sowie der ‚Sputnikschock‘ in den 1950er Jahren, der sog. ‚Vietnamkrieg‘ der USA, die Nicht-Aufarbeitung des deutschen Nationalsozialismus, die Notstandsgesetze in der BRD, u. a. politische Entwicklungen rund um den Globus im Horizont des ‚Kalten Krieges‘, die sich als para- und direkt militärisch mit autoritärem Grundcharakter auszuweiten drohten (ausführlicher z. B. Vinen, 2018). Daher werden wir im vorliegenden Beitrag versuchen, über einen historischen Zugang den Bogen von der Kinderladenbewegung als Teil der Neuen Sozialen Be-wegungen rund um 1968 in Westdeutschland über Kernaussagen, pädagogische Grundsätze und paradigmatische Grundannahmen bis hin zur Einordnung in aktuelle Forschungsbefunde zu Kinderläden und sog. Elterninitiativen bzw. Elterninitiativ-Kitas (auch „EI-Kitas“, Aden-Grossmann, 2011, S. 153) aufzuspannen. Vorausgeschickt sei, dass der Forschungsstand über die pädagogischen Handlungskonzepte im Kontext von Kinderladenbewegung und Elterninitiativen nach wie vor unübersichtlich und lückenhaft ist, von Mythen, Gründungsgeschichten und allerlei ‚Erzählungen‘ ge-tragen, aber deshalb umso interessanter, weil er nicht nur selbstverständliche Gewiss-heiten, sondern auch viele off ene Fragen bereithält.
AU - Bock, Karin
AU - Göddertz, Nina
ED - Schmidt, Thilo
ED - Smidt, Wilfried
ED - Sauerbrey, Ulf
ID - 36901
KW - Pädagogik
KW - Erziehungswissenschaft
SN - 9783825256852
T2 - Frühpädagogische Handlungskonzepte. Eine wissenschaftliche Bestandsaufnahme.
TI - Pädagogische Handlungskonzepte in Kinderladenbewegung und Elterninitiativen
ER -
TY - CHAP
AB - Einhergehend mit der Digitalisierung – verschärft in Zeiten der Covid19-Pandemie –
zeigen sich strukturelle wie didaktische Herausforderungen für Universitäten, Leh-
rende und Studierende, denen auch die Didaktik der Sozialpädagogik begegnen
muss. Mit dem vorliegenden Beitrag wird in Anknüpfung an den klassischen sozial-
pädagogischen Ansatz der Lebensweltorientierung (Hans Thiersch) die Weiterent-
wicklung einer fachgebundenen Hochschuldidaktik der (Berufsschul-)Lehrer:innen-
bildung der Fachrichtung Sozialpädagogik angestoßen.
AU - Göddertz, Nina
AU - Karber, Anke
ED - Friese , Marianne
ID - 36897
KW - Berufliche Bildung
KW - Didaktik der Sozialpädagogik
KW - fachgebundene Hochschuldidaktik
KW - Lebensweltorientierung
T2 - Care Work 4.0
TI - Digitale Lehr-Lern-Räume in der beruflichen Fachrichtung Sozialpädagogik
ER -
TY - CHAP
AU - Schuster, Britt-Marie
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 40654
T2 - Text- und Diskurslinguistik
TI - »Stilistik«
VL - 6
ER -
TY - CHAP
AU - Schuster, Britt-Marie
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 40657
T2 - Text- und Diskurslinguistik
TI - »Abweichung«
VL - 6
ER -
TY - CHAP
AU - Schuster, Britt-Marie
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 40658
T2 - Text- und Diskurslinguistik
TI - »abweichen«
VL - 6
ER -
TY - JOUR
AU - Podworny, Susanne
AU - Höper, Lukas
AU - Fleischer, Yannik
AU - Hüsing, Sven
AU - Schulte, Carsten
ID - 29710
JF - INFOS 2021–19. GI-Fachtagung Informatik und Schule
TI - Data Science ab Klasse 5–Konkrete Unterrichtsvorschläge für künstliche Intelligenz unplugged und Datenbewusstsein
ER -
TY - JOUR
AU - Höper, Lukas
AU - Podworny, Susanne
AU - Hüsing, Sven
AU - Schulte, Carsten
AU - Fleischer, Yannik
AU - Biehler, Rolf
AU - Frischemeier, Daniel
AU - Malatyali, Hülya
ID - 29712
JF - INFOS 2021–19. GI-Fachtagung Informatik und Schule
TI - Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz
ER -
TY - CHAP
AU - Alpsancar, Suzana
ED - Böschen, Stefan
ED - Grunwald, Armin
ED - Krings, Bettina-Johanna
ED - Rösch, Christine
ID - 34619
SN - 978-3-8487-6070-1
T2 - Technikfolgenabschätzung. Handbuch für Wissenschaft und Praxis
TI - TA und Zeitdiagnosen. TA als Zeitdiagnose?
ER -
TY - JOUR
AU - Schroeter-Wittke, Harald
AU - Kirsner, Inge
ID - 41096
JF - Predigtstudien IV/1
SN - 0079-4961
TI - Epiphanias 06.01.2022. Joh 1,15-18: Ende vom Lied: Gnade um Gnade
ER -
TY - CHAP
AU - Schroeter-Wittke, Harald
ED - Beckmayer, Sonja
ED - Mulia, Christian
ID - 41080
SN - 978-3-17-038921-2
T2 - Volkskirche in postsäkularer Zeit. Erkundungsgänge und theologische Perspektiven. Kristian Fechtner zum 60. Geburtstag
TI - Laienbewegung. Zur Produktivität einer für den Protestantismus unsauberen ekklesiologischen Kategorie
ER -
TY - CHAP
AU - Schroeter-Wittke, Harald
ED - Iffland, Joachim
ED - Imm, Johanna
ED - Jaeschke, Nina
ED - Schauberger, Sarah
ID - 41082
SN - 978-3-96233-276-1
T2 - Musikwissenschaft als Vielfalt. Festschrift für Rebecca Grotjahn zum 60. Geburtstag
TI - Magdalene Schauss-Flake (1921-2008). Gebrauchsmusik als Religionspädagogik
ER -
TY - CHAP
AU - Schroeter-Wittke, Harald
ED - Hermle, Siegfried
ED - Schneider, Thomas Martin
ID - 41081
SN - 978-3-374-06889-0
T2 - Protestantische Impulse. Prägende Gestalten in Deutschland nach 1945
TI - Reinold von Thadden-Trieglaff. Der Zusammenführer
ER -
TY - JOUR
AU - Schroeter-Wittke, Harald
ID - 41086
IS - 5
JF - Praktische Theologie
SN - 0946-3518
TI - Es ist ein Ros entsprungen. Zum 400. Todestag von Michael Praetorius (1571/72-1621)
VL - 56
ER -
TY - JOUR
AU - Schroeter-Wittke, Harald
ID - 41084
IS - 1
JF - Praktische Theologie
SN - 0946-3518
TI - Das Kirchentagszeichen. Zum 100. Geburtstag von Magdalene Schauss-Flake
VL - 56
ER -
TY - JOUR
AU - Schroeter-Wittke, Harald
ID - 41085
IS - 3
JF - Praktische Theologie
SN - 0946-3518
TI - Zwischen Muezzin und Kathedrale. Der Traum vom Mittelmeer als Musik
VL - 56
ER -
TY - JOUR
AU - Schroeter-Wittke, Harald
AU - Schmidt-Eggert, Friedemann
ID - 41083
IS - 3
JF - Posaunenchor. Magazin für Bläserinnen und Bläser
TI - Alles ist Musik! – „Wir bräuchten da mal was.“ Zum 100. Geburtstag von Magdalene Schauss-Flake (1921-2008)
ER -
TY - JOUR
AU - Haller, Melanie
ID - 39983
JF - Netzwerk Mode und Textil, 2021 (Peer Reviewed)
TI - Erzählte Modegeschichte – Interviews mit Zeitzeugen des Couturiers Werner Lauer. In: nmt 2020 – Mode und Textil
ER -
TY - THES
AU - Schlicher, Steffen
ID - 41006
TI - Iron oxide catalysts for CO oxidation : from basic structure-activity-correlation to an advanced preparation strategy for highly active catalysts
ER -
TY - JOUR
AU - Jacke, Christoph
ID - 40355
JF - Kaput - Magazin für Insolvenz & Pop
TI - Der Weg zur Gewalt – Ein zwischenzuständliches Gespräch über Dumpfbacken, Depressionen und Druckwellen.
ER -
TY - GEN
AU - Ortmann, Regina
AU - Warkulat, Sonja
AU - Krull, Sebastian
AU - Klocke, Nina
AU - Pelster, Matthias
ID - 41197
TI - COVID-19 Reporting and Willingness to Pay for Leisure Activities
VL - 83
ER -
TY - GEN
AU - Ortmann, Regina
AU - Simons, Dirk
AU - Voeller, Dennis
ID - 41184
TI - Real effects of an international tax reform for MNEs
VL - 64
ER -
TY - JOUR
AU - Flath, Beate
ID - 40979
JF - Pop – Power – Positions. Globale Beziehungen und populäre Musik (~Vibes – The IASPM D-A-CH Series 1
TI - Data-Based Co-Creation and Participation: Reflections on an Ambivalent Relation by the Example of Music Apps
VL - 1
ER -
TY - GEN
AU - Flath, Beate
ID - 41305
T2 - Das HEFT. Das Paderborner Veranstaltungs- und Kulturmagazin
TI - Digitale Stille. Über die Bedeutung von Universitäten und Wissenschaft in der Covid-19-Pandemie
ER -
TY - JOUR
AB - We demonstrate an optical arbitrary waveform measurement (OAWM) system that exploits a bank of silicon photonic (SiP) frequency-tunable coupled-resonator optical waveguide (CROW) filters for gapless spectral slicing of broadband optical signals. The spectral slices are coherently detected using a frequency comb as a multi-wavelength local oscillator (LO) and stitched together by digital signal processing (DSP). For high-quality signal reconstruction, we have implemented a maximum-ratio combining (MRC) technique based on precise calibration of the complex-valued opto-electronic transfer functions of all detection paths. In a proof-of-concept experiment, we demonstrate the viability of the scheme by implementing a four-channel system that offers an overall detection bandwidth of 140 GHz. Exploiting a femtosecond laser with precisely known pulse shape for calibration along with dynamic amplitude and phase estimation, we reconstruct 100 GBd QPSK, 16QAM and 64QAM optical data signals. The reconstructed signals show improved quality compared to that obtained with a single high-speed intradyne receiver, while the electronic bandwidth requirements of the individual coherent receivers are greatly reduced.
AU - Fang, Dengyang
AU - Zazzi, Andrea
AU - Müller, Juliana
AU - Dray, Daniel
AU - Fullner, Christoph
AU - Marin-Palomo, Pablo
AU - Tabatabaei Mashayekh, Alireza
AU - Dipta Das, Arka
AU - Weizel, Maxim
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Freude, Wolfgang
AU - Randel, Sebastian
AU - Scheytt, J. Christoph
AU - Witzens, Jeremy
AU - Koos, Christian
ID - 29209
JF - Journal of Lightwave Technology
KW - Atomic and Molecular Physics
KW - and Optics
SN - 0733-8724
TI - Optical Arbitrary Waveform Measurement Using Silicon Photonic Slicing Filters
ER -
TY - JOUR
AB - Electrical-optical signal processing has been shown to be a promising path to overcome the limitations of state-of-the-art all-electrical data converters. In addition to ultra-broadband signal processing, it allows leveraging ultra-low jitter mode-locked lasers and thus increasing the aperture jitter limited effective number of bits at high analog signal frequencies. In this paper, we review our recent progress towards optically enabled time- and frequency-interleaved analog-to-digital converters, as well as their monolithic integration in electronic-photonic integrated circuits. For signal frequencies up to 65 GHz, an optoelectronic track-and-hold amplifier based on the source-emitter-follower architecture is shown as a power efficient approach in optically enabled BiCMOS technology. At higher signal frequencies, integrated photonic filters enable signal slicing in the frequency domain and further scaling of the conversion bandwidth, with the reconstruction of a 140 GHz optical signal being shown. We further show how such optically enabled data converter architectures can be applied to a nonlinear Fourier transform based integrated transceiver in particular and discuss their applicability to broadband optical links in general.
AU - Zazzi, Andrea
AU - Müller, Juliana
AU - Weizel, Maxim
AU - Koch, Jonas
AU - Fang, Dengyang
AU - Moscoso-Martir, Alvaro
AU - Tabatabaei Mashayekh, Ali
AU - Das, Arka D.
AU - Drays, Daniel
AU - Merget, Florian
AU - Kartner, Franz X.
AU - Pachnicke, Stephan
AU - Koos, Christian
AU - Scheytt, J. Christoph
AU - Witzens, Jeremy
ID - 29211
JF - IEEE Open Journal of the Solid-State Circuits Society
SN - 2644-1349
TI - Optically Enabled ADCs and Application to Optical Communications
VL - 1
ER -
TY - BOOK
ED - Bürgel, Christoph
ED - Siepmann, Dirk
ED - Gévaudan, Paul
ID - 41226
TI - Sprachwissenschaft und Fremdsprachendidaktik: Konstruktionen und Konstruktionslernen.
ER -
TY - JOUR
AU - Ziegler, Felix
AU - Kraus, Hamzeh
AU - Benedikter, Mathis J.
AU - Wang, Dongren
AU - Bruckner, Johanna R.
AU - Nowakowski, Michal
AU - Weißer, Kilian
AU - Solodenko, Helena
AU - Schmitz, Guido
AU - Bauer, Matthias
AU - Hansen, Niels
AU - Buchmeiser, Michael R.
ID - 41323
IS - 18
JF - ACS Catalysis
KW - Catalysis
KW - General Chemistry
SN - 2155-5435
TI - Confinement Effects for Efficient Macrocyclization Reactions with Supported Cationic Molybdenum Imido Alkylidene N-Heterocyclic Carbene Complexes
VL - 11
ER -
TY - JOUR
AU - Huber‐Gedert, Marina
AU - Nowakowski, Michał
AU - Kertmen, Ahmet
AU - Burkhardt, Lukas
AU - Lindner, Natalia
AU - Schoch, Roland
AU - Herbst‐Irmer, Regine
AU - Neuba, Adam
AU - Schmitz, Lennart
AU - Choi, Tae‐Kyu
AU - Kubicki, Jacek
AU - Gawelda, Wojciech
AU - Bauer, Matthias
ID - 41325
IS - 38
JF - Chemistry – A European Journal
KW - General Chemistry
KW - Catalysis
KW - Organic Chemistry
SN - 0947-6539
TI - Fundamental Characterization, Photophysics and Photocatalysis of a Base Metal Iron(II)‐Cobalt(III) Dyad
VL - 27
ER -
TY - JOUR
AU - Panyam, Pradeep K. R.
AU - Atwi, Boshra
AU - Ziegler, Felix
AU - Frey, Wolfgang
AU - Nowakowski, Michal
AU - Bauer, Matthias
AU - Buchmeiser, Michael R.
ID - 41322
IS - 68
JF - Chemistry – A European Journal
KW - General Chemistry
KW - Catalysis
KW - Organic Chemistry
SN - 0947-6539
TI - Rh(I)/(III)‐N‐Heterocyclic Carbene Complexes: Effect of Steric Confinement Upon Immobilization on Regio‐ and Stereoselectivity in the Hydrosilylation of Alkynes
VL - 27
ER -
TY - JOUR
AU - Maier, Sarah
AU - Cronin, Steve P.
AU - Vu Dinh, Manh-Anh
AU - Li, Zheng
AU - Dyballa, Michael
AU - Nowakowski, Michal
AU - Bauer, Matthias
AU - Estes, Deven P.
ID - 41324
IS - 11
JF - Organometallics
KW - Inorganic Chemistry
KW - Organic Chemistry
KW - Physical and Theoretical Chemistry
SN - 0276-7333
TI - Immobilized Platinum Hydride Species as Catalysts for Olefin Isomerizations and Enyne Cycloisomerizations
VL - 40
ER -
TY - CONF
AU - Albero, Josep
AU - Lepre, Enrico
AU - Heske, Julian
AU - Nowakowski, Michal
AU - Scoppola, Ernesto
AU - Zizak, Ivo Zizak
AU - Heil, Tobias Heil
AU - D. Kühne, Thomas
AU - Antonietti, Markus
AU - López-Salas, Nieves
ID - 41321
T2 - Proceedings of the International Conference on Frontiers in Electrocatalytic Transformations
TI - Ni-Based Electrocatalysts for Unconventional CO2 Reduction Reaction to Formic Acid
ER -
TY - JOUR
AU - Tao, Youshan
AU - Winkler, Michael
ID - 35603
JF - Journal of Functional Analysis
TI - A fully cross-diffusive two-component evolution system: Existence and qualitative analysis via entropy-consistent thin-film-type approximation.
VL - 281
ER -
TY - JOUR
AU - Tao, Youshan
AU - Winkler, Michael
ID - 35606
JF - Nonlinear Analysis, Theory, Methods and Applications
TI - The dampening role of large repulsive convection in a chemotaxis system modeling tumor angiogenesis.
VL - 208
ER -
TY - JOUR
AU - Wang, Yulan
AU - Winkler, Michael
AU - Xiang, Zhaoyin
ID - 35612
JF - Science China Mathematics
TI - Immediate regularization of measure-type population densities in a two-dimensional chemotaxis system with signal consumption.
VL - 64
ER -
TY - JOUR
AU - Ding, Mengyao
AU - Winkler, Michael
ID - 35601
JF - Nonlinear Differential Equatiions and Applicatiions
TI - Small-density solutiions in Keller-Segel systems involving rapidly decaying diffusivities.
VL - 28
ER -
TY - JOUR
AU - Tao, Youshan
AU - Winkler, Michael
ID - 35605
JF - Communications in Mathematical Sciences
TI - Global smooth solutions in a two-dimensional cross-diffusion system modeling propagation of urban crime.
VL - 19
ER -
TY - JOUR
AU - Tao, Youshan
AU - Winkler, Michael
ID - 35604
JF - SIAM Journal on Mathematical Analysis
TI - Taxis-driven formation of singular hotspots in a May-Nowak type model for virus infection.
VL - 53
ER -
TY - JOUR
AU - Wang, Yulan
AU - Winkler, Michael
AU - Xiang, Zhaoyin
ID - 35610
JF - Communications in Partial Differential Equations
TI - Local energy estimates and global solvability in a threee-dimensional chemotaxis-fluid system with prescribed signal on the boundary.
VL - 46
ER -
TY - JOUR
AU - Wang, Yulan
AU - Winkler, Michael
AU - Xiang, Zhaoyin
ID - 35611
JF - Advances in Nonlinear Analysis
TI - Global solvability in a threee-dimensional Keller-Segel.Stokes system involving arbitrary superlinear logistic degradation
VL - 10
ER -
TY - JOUR
AU - Tao, Youshan
AU - Winkler, Michael
ID - 35608
IS - --A
JF - Discrete and Continuous Dynamical Systems
TI - Critical mass for infinite-time blow-up in a haptotaxis system with nonlinear zero-order interaction
VL - 41
ER -
TY - CHAP
AU - Alpsancar, Suzana
ED - Sprenger, Florian
ID - 34567
SN - 2702-8852
T2 - Autonome Autos – Die Zukunft des Verkehrs und die Dispositive der Mobilität
TI - „Vom Fahr-Zeug zum Fahr-Ding. Ein Heideggerianischer Kommentar zum autonomen Automobil“
ER -
TY - JOUR
AU - Scharlau, Ingrid
AU - Karsten, A.
AU - Rohlfing, Katharina J.
ID - 31680
IS - vol. 12 issue 3
JF - Journal of Writing Research
KW - Literature and Literary Theory
KW - Linguistics and Language
KW - Language and Linguistics
KW - Education
SN - 2030-1006
TI - Building, emptying out, or dreaming? Action structures and space in students’ metaphors of academic writing
VL - 12
ER -
TY - JOUR
AB - Social robots have emerged as a new digital technology that is increasingly being implemented in the educational landscape. While social robots could be deployed to assist young children with their learning in a variety of different ways, the typical approach in educational practices is to supplement the learning process rather than to replace the human caregiver, e.g., the teacher, parent, educator or therapist. When functioning in the role of an educational assistant, social robots will likely constitute a part of a triadic interaction with the child and the human caregiver. Surprisingly, there is little research that systematically investigates the role of the caregiver by examining the ways in which children involve or check in with them during their interaction with another partner—a phenomenon that is known as social referencing. In the present study, we investigated social referencing in the context of a dyadic child–robot interaction. Over the course of four sessions within our longitudinal language-learning study, we observed how 20 pre-school children aged 4–5 years checked in with their accompanying caregivers who were not actively involved in the language-learning procedure. The children participating in the study were randomly assigned to either an interaction with a social robot or a human partner. Our results revealed that all children across both conditions utilized social referencing behaviors to address their caregiver. However, we found that the children who interacted with the social robot did so significantly more frequently in each of the four sessions than those who interacted with the human partner. Further analyses showed that no significant change in their behavior over the course of the sessions could be observed. Findings are discussed with regard to the caregiver's role during children's interactions with social robots and the implications for future interaction design.
AU - Tolksdorf, Nils Frederik
AU - Crawshaw, Camilla E.
AU - Rohlfing, Katharina J.
ID - 24902
JF - Frontiers in Education
SN - 2504-284X
TI - Comparing the Effects of a Different Social Partner (Social Robot vs. Human) on Children's Social Referencing in Interaction
ER -
TY - CONF
AU - Tolksdorf, Nils Frederik
AU - Viertel, Fanziska E.
AU - Crawshaw, Camilla E.
AU - Rohlfing, Katharina J.
ID - 24900
T2 - Interaction Design and Children
TI - Do Shy Children Keep more Distance from a Social Robot? Exploring Shy Children’s Proxemics with a Social Robot or a Human
ER -
TY - CONF
AB - We experimentally investigate the generation of continuous-wave optical squeezing from a titanium-indiffused lithium niobate waveguide resonator at low and high frequencies. The device promises integration with different platform chips for more complex optical systems.
AU - Domeneguetti, Renato R.
AU - Conradi, Hauke
AU - Kleinert, Moritz
AU - Kießler, Christian
AU - Stefszky, Michael
AU - Herrmann, Harald
AU - Silberhorn, Christine
AU - Andersen, Ulrik L.
AU - Neergaard-Nielsen, Jonas Schou
AU - Gehring, Tobias
ID - 39027
KW - Optical systems
KW - Polymer waveguides
KW - Quantum key distribution
KW - Quantum light sources
KW - Squeezed states
KW - Waveguides
T2 - 2021 Conference on Lasers and Electro-Optics Europe and European Quantum Electronics Conference
TI - Nonlinear waveguides for integrated quantum light source
ER -
TY - CHAP
AU - Engemann, M.
AU - Herzig, Bardo
ED - Maurer, C.
ED - Rincke, K.
ED - Hemmer, M.
ID - 40228
T2 - Fachliche Bildung und digitale Transformation - Fachdidaktische Forschung und Diskurse. Fachtagung der Gesellschaft für Fachdidaktik 2020
TI - Lehrerkooperation und Digitalisierung - Gestaltung digital-kooperativer Arbeitsbeziehungen von Lehrkräften und ReferendarInnen am Beispiel des Schulfachs Pädagogik
ER -
TY - CONF
AU - Depenbusch, Sarah
AU - Bender, Elena
AU - Schaper, Niclas
ID - 40262
TI - Prospektive und prozessbezogene Kompetenzanalyse - Gestaltung und Erprobung eines Vorgehens
ER -
TY - JOUR
AU - Decius, Julian
AU - Knappstein, Michael
AU - Schaper, Niclas
AU - Seifert, Andreas
ID - 37406
JF - Human Resource Development Quarterly
KW - Organizational Behavior and Human Resource Management
KW - Arts and Humanities (miscellaneous)
SN - 1044-8004
TI - Investigating the multidimensionality of informal learning: Validation of a short measure for white‐collar workers
ER -
TY - JOUR
AU - Decius, Julian
AU - Schaper, Niclas
AU - Seifert, Andreas
ID - 37411
IS - 1
JF - Academy of Management Prodeedings
TI - The Hen-Egg-Problem of Informal Workplace Learning & Work Design: The Mediating Role of Job Crafting.
VL - 2021
ER -
TY - JOUR
AU - Jacke, Christoph
AU - Roenneke, Stefanie
AU - Göymen, Cigdem
ID - 40358
IS - 2/2021
JF - Pop-Musik*
TI - Seismograf Pop
ER -
TY - CONF
AB - We present a frequency multimode integrated SU (1,1) interferometer with a polarization converter and strong signal-idler photon correlations. Phase sensitivity below the shot noise limit is demonstrated, various filtering and seeding strategies are discussed.
AU - Ferreri, A.
AU - Santandrea, Matteo
AU - Stefszky, Michael
AU - Luo, Kai Hong
AU - Herrmann, Harald
AU - Silberhorn, Christine
AU - Sharapova, Polina
ID - 40374
T2 - Conference on Lasers and Electro-Optics
TI - Multimode integrated SU(1,1) interferometer
ER -
TY - CONF
AU - Thonemann, Lisa
AU - Reh, Anne
AU - Deutschen, Katrin
AU - Lakemeyer, Jana Marie
AU - Blumberg, Eva
ID - 40460
TI - Sachunterricht lehren in Zeiten der Pandemie – Eine Online-Befragung zu den Auswirkungen der digitalen Lehre auf den Materialeinsatz und die Selbstwirksamkeitserwartungen von Lehrenden in der Sachunterrichtsdidaktik an drei deutschen Hochschulstandorten. Posterpräsentation auf der 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (GDSU) an der Universität Paderborn (aufgrund des pandemiebedingten digitalen Tagungsformats entfallen)
ER -
TY - CONF
AU - Deppe, Franziska
AU - Reh, Anne
AU - Blumberg, Eva
ID - 40462
TI - Digitales Sachunterrichtsstudium in der Corona-Krise – Eine empirische Evaluationsstudie zur Rezeption des analogen und webbasierten Unterstützungsangebots des Paderborner Lernzentrums „Sachunterrichtstreff“ bei Sachunterrichtsstudierenden im Grund- und Förderschullehramt. Posterpräsentation auf der 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (GDSU) an der Universität Paderborn (aufgrund des pandemiebedingten digitalen Tagungsformats entfallen)
ER -
TY - CONF
AU - Brenke, Laurien
AU - Blumberg, Eva
ID - 40459
TI - Voraussetzungen bei Sachunterrichtsstudierenden zum Herausforderungsbereich Digitalisierung in Schule und Hochschule – Eine empirische Online-Befragung bei Lehramtsstudierenden an Grundschulen und für sonderpädagogische Förderung. Posterpräsentation auf der 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (GDSU) an der Universität Paderborn (aufgrund des pandemiebedingten digitalen Tagungsformats entfallen)
ER -
TY - CONF
AU - Sicking, Annika
AU - Blumberg, Eva
ID - 40456
TI - Einsatz digitaler Medien im Sachunterricht – Die Coronakrise als Spiegel für die fehlende Digitalisierung im deutschen Bildungswesen? Was können wir von Schweden lernen? Vortrag auf der 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (GDSU) an der Universität Paderborn (aufgrund des pandemiebedingten digitalen Tagungsformats entfallen)
ER -
TY - CONF
AU - Stump, Martin
AU - Blumberg, Eva
ID - 40461
TI - Digital gestütztes Lernen im naturwissenschaftlichen Sachunterricht? Eine kriteriengeleitete Analyse digitaler sachunterrichtsbezogener Lernangebote. Posterpräsentation auf der 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (GDSU) an der Universität Paderborn (aufgrund des pandemiebedingten digitalen Tagungsformats entfallen)
ER -
TY - CONF
AU - Tänzer, Sandra
AU - Lauterbach, Roland
AU - Blumberg, Eva
AU - Grittner, Frauke
AU - Lange, Jochen
AU - Schomaker, Claudia
ID - 40457
TI - Prozessmodell Generative Unterrichtsplanung Sachunterricht (GUS). Posterpräsentation auf der 30. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (GDSU) an der Universität Paderborn (aufgrund des pandemiebedingten digitalen Tagungsformats entfallen)
ER -
TY - CONF
AU - Blumberg, Eva
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Temmen, Katrin
AU - Schäfers, Johannes
ID - 40455
TI - transMINT4.0 – Grenzen überwinden, MINT-Bildung verbinden durch außerschulische Lernorte und den Einsatz digitaler Medien. Eingeladener digital synchroner Vortrag in der MINT-Aktionswoche von MINTvernetzt
ER -
TY - GEN
AU - Yigitbas , Osman
ID - 40473
TI - Preisabsprachen in der Automobilindustrie - eine wettbewerbspolitische Analyse
ER -
TY - GEN
AU - Schulte, Marcel
ID - 40470
TI - Facebooks digitale Währung - eine wettbewerbspolitische Analyse
ER -
TY - JOUR
AU - Hüsing, Sven
AU - Weiser, Niklas
AU - Biehler, Rolf
ID - 40512
IS - 228
JF - mathematik lehren
TI - Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion
VL - 2021
ER -
TY - GEN
AB - März 2021
https://pg-stiftung.net/zukunftsgespraeche/
AU - Büker, Petra
ID - 40489
TI - Der Beruf Grundschullehrer*in: Zukunftsfragen. Podcast im Rahmen der Reihe „Zukunftsgespräche“ der Peter Gläsel Stiftung
ER -
TY - CONF
AB - September 2021
AU - Büker, Petra
AU - Hüpping, Birgit
ID - 40499
TI - Children as (Co)Researchers as an Opportunity to influence School Life: A Didactic Approach and its Relevance in the Perspective of Children. Beitrag im Rahmen des Symposiums: Participation to Connect Members of the School Community an der ECER (European Conference on Educational Research), University of Geneva. Online
ER -
TY - JOUR
AU - Büker, Petra
AU - Hüpping, Birgit
AU - Zala-Mezö, Enikö
ID - 37609
IS - 2
JF - Zeitschrift für Grundschulforschung
TI - Partizipation als Veränderung. Eine Aufforderung an Grundschule und Forschung
VL - 14
ER -
TY - CONF
AU - Itner, D.
AU - Gravenkamp, H.
AU - Dreiling, Dmitrij
AU - Feldmann, Nadine
AU - Henning, Bernd
ID - 40541
T2 - 14th WCCM-ECCOMAS Congress
TI - Simulation of Guided Waves in Cylinders Subject to Arbitrary Boundary Conditions Using the Scaled Boundary Finite Element Method
VL - 700
ER -
TY - JOUR
AB - The search for metal-free and visible light-responsive materials for photocatalytic applications has attracted the interest of not only academics but also the industry in the last decades. Since graphitic carbon nitride (g-C3N4) was first reported as a metal-free photocatalyst, this has been widely investigated in different light-driven reactions. However, the high recombination rate, low electrical conductivity, and lack of photoresponse in most of the visible range have elicited the search for alternatives. In this regard, a broad family of carbon nitride (CxNy) materials was anticipated several decades ago. However, the attention of the researchers in these materials has just been awakened in the last years due to the recent success in the syntheses of some of these materials (i.e., C3N3, C2N, C3N, and C3N5, among others), together with theoretical simulations pointing at the excellent physico-chemical properties (i.e., crystalline structure and chemical morphology, electronic configuration and semiconducting nature, or high refractive index and hardness, among others) and optoelectronic applications of these materials. The performance of CxNy, beyond C3N4, has been barely evaluated in real applications, including energy conversion, storage, and adsorption technologies, and further work must be carried out, especially experimentally, in order to confirm the high expectations raised by simulations and theoretical calculations. Herein, we have summarized the scarce literature related to recent results reporting the synthetic routes, structures, and performance of these materials as photocatalysts. Moreover, the challenges and perspectives at the forefront of this field using CxNy materials are disclosed. We aim to stimulate the research of this new generation of CxNy-based photocatalysts, beyond C3N4, with improved photocatalytic efficiencies by harnessing the striking structural, electronic, and optical properties of this new family of materials.
AU - Lopez Salas, Nieves
AU - Albero, Josep
ID - 40568
JF - Frontiers in Materials
KW - Materials Science (miscellaneous)
SN - 2296-8016
TI - CxNy: New Carbon Nitride Organic Photocatalysts
VL - 8
ER -
TY - JOUR
AB - Copper- and nitrogen-doped carbonaceous materials, obtained by a simple synthetic procedure are highly efficient and fast catalysts for the oxygen reduction reaction. It is shown, that Cu(i) containing materials perform with faster reaction kinetics.
AU - Kossmann, Janina
AU - Ortíz Sánchez-Manjavacas, María Luz
AU - Zschiesche, Hannes
AU - Tarakina, Nadezda V.
AU - Antonietti, Markus
AU - Albero, Josep
AU - Lopez Salas, Nieves
ID - 40570
IS - 11
JF - Journal of Materials Chemistry A
KW - General Materials Science
KW - Renewable Energy
KW - Sustainability and the Environment
KW - General Chemistry
SN - 2050-7488
TI - CuII/CuI decorated N-doped carbonaceous electrocatalysts for the oxygen reduction reaction
VL - 10
ER -
TY - JOUR
AU - Kossmann, Janina
AU - Rothe, Regina
AU - Heil, Tobias
AU - Antonietti, Markus
AU - Lopez Salas, Nieves
ID - 40569
JF - Journal of Colloid and Interface Science
KW - Colloid and Surface Chemistry
KW - Surfaces
KW - Coatings and Films
KW - Biomaterials
KW - Electronic
KW - Optical and Magnetic Materials
SN - 0021-9797
TI - Ultrahigh water sorption on highly nitrogen doped carbonaceous materials derived from uric acid
VL - 602
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Background and aims
One reason for the controversial discussion of whether the dual task (DT) walking paradigm has an added value for diagnosis in clinical conditions might be the use of different gait measurement systems. Therefore, the purpose was 1) to detect DT effects of central gait parameters obtained from five different gait analysis devices in young and old adults, 2) to assess the consistency of the measurement systems, and 3) to determine if the absolut and proportional DT costs (DTC) are greater than the system-measurement error under ST.
Methods
Twelve old (72.2 ± 7.9y) and 14 young adults (28.3 ± 6.2y) walked a 14.7-m distance under ST and DT at a self-selected gait velocity. Interrater reliability, precision of the measurement and sensitivity to change were calculated under ST and DT.
Results
An age effect was observed in almost all gait parameters for the ST condition. For DT only differences for stride length (p < .029, ɳ2p = .239) as well as single and double limb support (p = .036, ɳ2p = .227; p = .034, ɳ2p = .218) remained. The measurement systems showed a lower absolute agreement compared to consistency across all systems.
Conclusions
When reporting DT effects, the real changes in performance and random measurement errors should always be accounted for. These findings have strong implications for interpreting DT effects.
AU - Klotzbier, Thomas Jürgen
AU - Wollesen, Bettina
AU - Vogel, Oliver
AU - Rudisch, Julian
AU - Cordes, Thomas
AU - Jöllenbeck, Thomas
AU - Vogt, Lutz
ID - 40601
IS - 1
JF - European Review of Aging and Physical Activity
KW - Geriatrics and Gerontology
SN - 1813-7253
TI - An interrater reliability study of gait analysis systems with the dual task paradigm in healthy young and older adults
VL - 18
ER -