TY - GEN
AU - Göddertz, Nina
ID - 36896
KW - Erziehungswissenschaft
KW - Sozialwissenschaft
KW - Kinder
T2 - socialnet Lexikon
TI - Kinderladen
ER -
TY - CHAP
AU - Pieper, Catania
AU - Kottmann, Brigitte
ED - Skorsetz, Nina
ED - Bonanati, Marina
ED - Kucharz, Diemut
ID - 39823
SN - 9783658275297
T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Herausforderungen an die Integrationsleistung der Grundschule
TI - Kindliche Lebenswirklichkeit aus der Perspektive von Lehramtsstudierenden: „Ich verstehe jetzt, warum er in der Schule so motiviert ist!“
ER -
TY - JOUR
AU - Liphardt, L.
AU - Disson, S.
AU - Suematsu, K.
AU - Grundmeier, Guido
ID - 22828
JF - International Journal of Hydrogen Energy
SN - 0360-3199
TI - Kinetic studies of cathode degradation as caused by ice formation in MEAs
ER -
TY - JOUR
AU - Liphardt, L.
AU - Suematsu, K.
AU - Grundmeier, Guido
ID - 34643
IS - 5
JF - International Journal of Hydrogen Energy
KW - Energy Engineering and Power Technology
KW - Condensed Matter Physics
KW - Fuel Technology
KW - Renewable Energy
KW - Sustainability and the Environment
SN - 0360-3199
TI - Kinetic studies of cathode degradation on PEM fuel cell short stack level undergoing freeze startups with different states of residual water and current draws
VL - 46
ER -
TY - JOUR
AU - Patil, Mayurkumar P.
AU - Vaidya, Prakash D.
AU - Kenig, Eugeny
ID - 23781
JF - ACS Omega
SN - 2470-1343
TI - Kinetics of Carbon Dioxide Removal Using N-Acetylglucosamine
VL - 5
ER -
TY - GEN
AU - Kraft, Kerstin
ID - 42870
TI - Kleider in Bewegung. Frauenmode seit 1850
ER -
TY - JOUR
AU - Hogan, Aidan
AU - Blomqvist, Eva
AU - Cochez, Michael
AU - d'Amato, Claudia
AU - de Melo, Gerard
AU - Gutiérrez, Claudio
AU - Emilio Labra Gayo, José
AU - Kirrane, Sabrina
AU - Neumaier, Sebastian
AU - Polleres, Axel
AU - Navigli, Roberto
AU - Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille
AU - M. Rashid, Sabbir
AU - Rula, Anisa
AU - Schmelzeisen, Lukas
AU - F. Sequeda, Juan
AU - Staab, Steffen
AU - Zimmermann, Antoine
ID - 25352
JF - CoRR
TI - Knowledge Graphs
VL - abs/2003.02320
ER -
TY - THES
AU - Moussalem, Diego Campos
ID - 16935
TI - Knowledge Graphs for Multilingual Language Translation and Generation
ER -
TY - THES
AU - Osthoff, Lennart
ID - 37395
TI - Kollaborationsentscheidungen im Supply Chain Management
ER -
TY - JOUR
AU - Graf-Schlattmann, Marcel
AU - Meister, Dorothee M.
AU - Oevel, Gudrun
AU - Wilde, Melanie
ID - 17331
IS - 1
JF - Forschungsperspektiven auf Digitalisierung in Hochschulen, Zeitschrift für Hochschulentwicklung
TI - Kollektive Veränderungsbereitschaft als zentraler Erfolgsfaktor von Digitalisierungsprozessen an Hochschulen
VL - 15
ER -
TY - CHAP
AU - Graf-Schlattmann, Marcel
AU - Meister, Dorothee M.
AU - Oevel, Gudrun
AU - Wilde, Melanie
ID - 18020
T2 - Zeitschrift für Hochschulentwicklung
TI - Kollektive Veränderungsbereitschaft als zentraler Erfolgsfaktor von Digitalisierungsprozessen an Hochschulen
ER -
TY - GEN
AU - Lieneke, Tobias
AU - Künneke, Thomas
AU - Eschner, Niclas
AU - Jacob, Alexander
AU - Schäfer, Martin
AU - Hickmann, Thorsten
AU - Faroun, Rami
AU - Hoffmann, Markus
AU - Scholl, Markus
AU - Baumeister, Kai
AU - Zimmer, Detmar
AU - Lanza, Gisela
ID - 24669
SN - 978-3-00-065337-7
TI - Kombination und Integration etablierter Technologien mit additiven Fertigungsverfahren
ER -
TY - BOOK
ED - Wagenknecht, Inga
ED - Bietz, I.
ED - Kramer, A.
ED - Müller, S.
ED - Stibane, F.
ID - 41144
TI - Kommunale Planung für Senior*innen bis 2025. Fortschreibung des Altenhilfeplans aus dem Jahr 2013
ER -
TY - BOOK
AU - Fuchs, Christian
ID - 38131
TI - Kommunikation und Kapitalismus. Eine kritische Theorie
ER -
TY - CHAP
AU - Labusch, Amelie
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Gerick, Julia
AU - Drossel, Kerstin
ED - Eickelmann, Birgit
ED - Labusch, Amelie
ED - Drossel, Kerstin
ED - Vennemann, Mario
ID - 27842
T2 - ICILS 2018 #NRW. Vertiefende Analysen und Befunde für Nordrhein-Westfalen im internationalen Vergleich
TI - Kompetenzen im Bereich ‚Computational Thinking‘ von Mädchen und Jungen
ER -
TY - CHAP
AU - Labusch, Amelie
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Vahrenhold, Jan
AU - Vennemann, Mario
ED - Eickelmann, Birgit
ED - Labusch, Amelie
ED - Drossel, Kerstin
ED - Vennemann, Mario
ID - 28871
T2 - ICILS 2018 #NRW. Vertiefende Analysen und Befunde für Nordrhein-Westfalen im internationalen Vergleich
TI - Kompetenzen im Bereich ‚Computational Thinking‘ von Schülerinnen und Schülern im internationalen Vergleich
ER -
TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. Längsschnittstudien, die das bildungswissenschaftliche Wissen als Teil der professionellen Kompetenz angehender Lehrkräfte über mehr als zwei Messzeitpunkte erfassen und den Einfluss individueller Eingangsvoraussetzungen auf die Wissensentwicklung untersuchen, stellen nach wie vor ein Forschungsdesiderat dar. Bisherige Studien liefern erste Hinweise darauf, dass individuelle Eingangsvoraussetzungen wie die Abiturnote, pädagogische Vorerfahrungen und Berufswahlmotive im Zusammenhang mit der Wissensentwicklung stehen und günstige Eingangsvoraussetzungen den Entwicklungsverlauf fördern können. Bislang ist unklar, wie sich das Wissen über den gesamten Studienverlauf in den Bachelor-/Master-Strukturen entwickelt. Des Weiteren ist auch unklar, inwieweit bestimmte Eingangsvoraussetzungen langfristige Entwicklungsverläufe erklären können. In der vorliegenden Studie wurden die Daten von 276 Studierenden, dessen Wissen zu fünf Messzeitpunkten erhoben wurde, mit Hilfe latenter Wachstumskurvenmodelle ausgewertet. Die Ergebnisse bestätigten einen Zuwachs des bildungswissenschaftlichen Wissens über den gesamten Studienverlauf. Den größten Wissenszuwachs erfuhren die Studierenden in den ersten zwei Semestern ihres Bachelorstudiums und beim Übergang in das Masterstudium. Des Weiteren konnte der Einfluss von individuellen kognitiven und motivationalen Eingangsvoraussetzungen auf den Leistungszuwachs bestätigt werden. So zeigte sich, dass Studierende, die eine bessere Abiturnote aufwiesen und bereits über eine unterrichtsnahe pädagogische Vorerfahrung verfügten, höhere Wissenszuwächse im Vergleich zu ihren Kommilitoninnen und Kommilitonen erfuhren, die einen schlechteren Abiturnotendurchschnitt hatten. Ebenfalls begünstigte das Motiv „mit Kindern und Jugendlichen arbeiten zu wollen“ die Wissensentwicklung. Die Ergebnisse können insbesondere für die Beratung genutzt werden, um die Motivlagen von Studierenden zu erfassen und sie dafür sensibel zu machen, welche Motivkonstellationen für einen erfolgreichen Studienverlauf günstig erscheinen.
AU - Watson, Christina
AU - Stender, Jana
AU - Schaper, Niclas
ID - 24744
JF - Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
SN - 1010-0652
TI - Kompetenzentwicklung im bildungswissenschaftlichen Studium: Der Einfluss individueller Voraussetzungen auf die Entwicklung des bildungswissenschaftlichen Wissens angehender Lehrkräfte
ER -
TY - CHAP
AU - Sacher, Marc
AU - Bauer, Anna
ED - Terkowsky, Claudius
ED - May, Dominik
ED - Frye, Silke
ED - Haertel, Tobias
ED - Ortelt, Tobias
ED - Heix, Sabrina
ED - Lensing, Karsten
ID - 24951
T2 - Labore in der Hochschullehre. Didaktik, Digitalisierung, Organisation
TI - Kompetenzförderung im Laborpraktikum
ER -
TY - CHAP
AU - Böttger, Lydia
AU - Groh, Olga
AU - Otto, Lisa
AU - Fischer, Nele
AU - Hammer, Svenja
AU - Jung, Ulla
AU - Niederhaus, Constanze
ED - Roche, Jörg
ED - Hochleitner, Thomas
ID - 32061
T2 - Berufliche Integration durch Sprache. Reihe: Berichte zur beruflichen Bildung
TI - Kompetenzzuwachs und veränderte Unterrichtspraxis. Erste Ergebnisse aus der Evaluation eines DaZ-Weiterbildungsstudiums für Lehrkräfte an beruflichen Schulen
ER -
TY - GEN
ED - Bork, Camilla
ED - Tumat, Antje
ID - 36816
IS - 2
KW - radio
T2 - Musiktheorie/Zeitschrift für Musikwissenschaft
TI - Komponieren für das Radio
VL - 35
ER -
TY - CHAP
AB - Als zeitgenössischer Komponist, dessen Werke von einem christlich-humanistischen Geist getragen werden, fühlt sich Stefan Heucke (*1959) unverkennbar der Tradition der deutschen Kunstmusik ab dem 18. Jahrhundert verpflichtet.
Das Verzeichnis seiner Werke lässt Stefan Heucke mit den "Drei Liedern nach Gedichten von Georg Trakl" op. 1 beginnen, die Ende der 1970er Jahre entstanden sind. Spätestens seit Mitte der 1980er Jahre, als er mit der Uraufführung seiner "Vier Orchesterstücke" op. 5 beim "Forum junger deutscher Komponisten für Orchestermusik" ausgezeichnet wurde, ist Heucke als Komponist in der Öffentlichkeit präsent. Sein Werkkatalog ist seither auf annähernd 100 Kompositionen angewachsen, die eindrucksvoll belegen, dass er als Komponist die musikalischen Gattungen in ihrer Breite bedient: Opern und Oratorien stehen neben Sinfonien, Konzerten und geistlicher Musik ebenso wie Kammermusik und Liedern.
AU - Höink, Dominik
ED - Tadday, Ulrich
ID - 36806
SN - 978-3-86916-829-6
T2 - Stefan Heucke
TI - Komponierte Erinnerungskultur in traditioneller Form? Eine Annäherung an Stefan Heuckes Oratorium "Nikolaus Groß" op. 62
VL - 187
ER -
TY - JOUR
AU - Caruso, Carina
ID - 35302
IS - 5/6
JF - Katholische Bildung
TI - Konfessioneller Religionsunterricht – ein Relikt aus vergangenen Zeiten?
VL - 121
ER -
TY - CHAP
AU - Heldt, Melanie
AU - Labusch, Amelie
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Port, Sonja
ED - Eickelmann, Birgit
ED - Labusch, Amelie
ED - Drossel, Kerstin
ED - Vennemann, Mario
ID - 28878
T2 - ICILS 2018 #NRW. Vertiefende Analysen und Befunde für Nordrhein-Westfalen im internationalen Vergleich
TI - Konzeptionelle Verankerung digitaler Medien in schulisches Lernen und Lehren
ER -
TY - JOUR
AU - Wild, Elke
AU - Lütje-Klose, Birgit
AU - Gorges, Julia
AU - Neumann, Phillip
AU - Grüter, Sandra
AU - Weber, Antonia
AU - Goldan, Janka
ID - 34488
IS - 4
JF - SEMINAR - Lehrerbildung und Schule
KW - BiFoKi
KW - Inklusion
KW - Fortbildung
KW - Schulentwicklung
KW - Kooperation
KW - Eltern
KW - Schule-Eltern-Kooperation
KW - Bildungspartnerschaften
SN - 1431-2859
TI - Kooperation als Schlüssel - Das "Bielefelder Fortbildungskonzept zur Kooperation an inklusiven Schulen" (BiFoKi)
VL - 26
ER -
TY - CHAP
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Blumberg, Eva
AU - Schwab, Susanne
AU - Hellmich, Frank
ED - Grosche, Michael
ED - Decristan, Jasmin
ED - Urton, Karolina
ED - Jansen, Nina C.
ED - Bruns, Gunnar
ED - Ehl, Birgit
ID - 26666
T2 - Sonderpädagogik und Bildungsforschung – Fremde Schwestern?
TI - Kooperatives Arbeiten von Studierenden des Lehramts an Grund- und Förderschulen als Vorbereitung auf den inklusiven Unterricht in der Grundschule
ER -
TY - JOUR
AU - Haller, Melanie
ID - 39987
JF - In: textil. Wissenschaft, Forschung, Bildung 2/2020, S. 6-10.
TI - Körper Kleid Bewegung – Zum Verhältnis von Kleidern und Bewegungen am Beispiel vom Sportmoden
ER -
TY - JOUR
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Korte, J.
AU - Möhwald, Aiko Julia
ID - 28895
IS - 2
JF - sportunterricht
TI - Körperbild, Bewegung und Sport in der Wahrnehmung von Grundschulkindern. Ergebnisse einer explorativen lnterviewstudie
VL - 69
ER -
TY - JOUR
AU - Dörrer, Hans-Joachim
AU - Köster, Carolin
ID - 44645
IS - 1
JF - Sportpädagogik
TI - Körperspannung trainieren : auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)TurnenKörperspannung trainieren: auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)Turnen
VL - 44
ER -
TY - JOUR
AU - Moritzer, Elmar
AU - Mühlhoff, Frederik Marvin
AU - Krampe, Erhard
ID - 24246
IS - 5
JF - Kunststoff + Verarbeitung
TI - Kostensenkung beim Mehrkomponenten-Spritzgießen
ER -
TY - GEN
AU - Mindt, Ilka
ID - 22477
IS - 3
TI - Kristin Bech and Ruth Möhlig-Falke, eds. Grammar – Discourse – Context: Grammar and Usage in Language Variation and Change. Berlin and Boston, MA: De Gruyter, 2019
VL - 31
ER -
TY - GEN
AU - Albus, Vanessa
ID - 50714
T2 - Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik
TI - Kristina Peuschel, Anne Burkard (Hrsg.): Sprachliche Bildung und DaZ in den geistes- und gesellschaftlichen Fächern. Tübingen: narr Studienbücher 2019. 259 S.
VL - 2
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42301
TI - Kronzeugenprogramme zur Aufdeckung von Kartellen - Eine spieltheoretische Analyse
ER -
TY - GEN
AU - Flath, Beate
ID - 41298
T2 - Politik & Kultur
TI - Kulturelle Teilhabe durch innovative Preiskonzepte steigern. Projekt an der Universität Paderborn
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42304
TI - Kulturelle Unterschiede beim Lösen von Verhandlungsproblemen
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36418
TI - Künstliche Intelligenz: Utopie oder Dystopie
VL - Heft 51
ER -
TY - GEN
AU - Arndt, Theresa
AU - Schöppner, Volker
ID - 24385
T2 - Joining Plastics
TI - Kunststofftechnik Paderborn: Entwicklung von Scale-Up-Regeln für das quasisimultane Laserdurchstrahlschweißen von Thermoplasten
ER -
TY - GEN
AU - Peckhaus, Volker
ID - 17816
T2 - Historia Mathematica
TI - Kurt Gödel, Collected Works, Vol. IV: Correspondence A–G, Vol. V: Correspondence H. Ed. by Solomon Feferman et al. Oxford: Clarendon Press 2003
VL - 50
ER -
TY - CHAP
AU - Willeke, Stephanie
ID - 31772
T2 - Germanistik. Internationales Referatenorgan mit bibliographischen Hinweisen 61 (H. 1-2)
TI - Kurzreferat über: Lungershausen, Gerrit: Weltkrieg mit Worten. Kriegsprosa im Dritten Reich 1933 bis 1940. Wiesbaden: J.B. Metzler 2017
ER -
TY - THES
AU - Andreiev, Anatolii
ID - 42012
SN - 9783751900089
TI - Kurzzeitaustenitisierung höchstfester Stähle – eine zeiteffiziente Methode zur Fertigung sicherheitsrelevanter Bauteile mit verbesserten Eigenschaften
ER -
TY - JOUR
AU - Muller, Jil
ID - 51049
JF - Montaigne Studies An Interdisciplinary Forum
SN - 978-2-406-10400-1
TI - L'anatomie de la mélancolie chez Michel de Montaigne et Félix Platter
VL - 32
ER -
TY - GEN
ED - Muller, Jil
ID - 51040
SN - 979-10-344-0074-4
T2 - Les Cahiers Philosophiques de Strasbourg
TI - L’imagination chez Descartes et ses contemporains
ER -
TY - BOOK
AU - Wessel, Lena
AU - Prediger, S.
AU - Stein, A.
AU - Wijers, M.
AU - Jonker, V.
ID - 48406
TI - Language for Mathematics in Vocational Contexts. Handbook for teachers and facilitators
ER -
TY - JOUR
AB - The paper presents a cross-European survey on teachers and crowdsourcing. The survey examines how familiar language teachers are with the concept of crowdsourcing and addresses their attitude towards including crowdsourcing into language teaching activities. The survey was administrated via an online questionnaire and collected volunteers’ data on: (a) teachers’ experience with organizing crowdsourcing activities for students/pupils, (b) the development of crowdsourced resources and materials as well as (c) teachers’ motivation for participating in or employing crowdsourcing activities. The questionnaire was disseminated in over 30 European countries. The final sample comprises 1129 language teachers aged 20 to 65, mostly working at institutions of tertiary education. The data indicates that many participants are not familiar with the concept of crowdsourcing resulting in a low rate of crowdsourcing activities in the classroom. However, a high percentage of responding teachers is potentially willing to crowdsource teaching materials for the language(s) they teach. They are particularly willing to collaborate with other teachers in the creation of interactive digital learning materials, and to select, edit, and share language examples for exercises or tests. Since the inclusion of crowdsourcing activities in language teaching is still in its initial stage, steps for further research are highlighted.
AU - Arhar Holdt, Špela
AU - Zanasi, Lorenzo
AU - Weber, Tassja
AU - Volodina, Elena
AU - Rodosthenous, Christos
AU - Ordulj, Antonia
AU - Miloshevska, Lina
AU - Lazić Konjik, Ivana
AU - Koeva, Svetla
AU - Kasperavičienė, Ramunė
AU - Hatipoglu, Ciler
AU - Fort, Karën
AU - Bago, Petra
AU - Durán-Muñoz, Isabel
AU - Gajek, Elżbieta
AU - Zviel-Girshin, Rina
ID - 46149
IS - 1
JF - Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje
KW - Linguistics and Language
KW - Language and Linguistics
SN - 1849-0379
TI - Language Teachers and Crowdsourcing
VL - 46
ER -
TY - CHAP
AU - Ptashnyk, Stefaniya
ED - Lenz, Alexandra
ED - Maselko, Mateusz
ID - 32201
T2 - “VARIATIONist Linguistics meets CONTACT Linguistics”
TI - Language Variation in multilingual historical settings
ER -
TY - CONF
AU - Hermerschmidt, Lars
AU - Straub, Andreas
AU - Piskachev, Goran
ID - 23375
T2 - 2020 IEEE Security and Privacy Workshops (SPW)
TI - Language-agnostic Injection Detection
ER -
TY - JOUR
AU - Li, Genglin
AU - Tao, Youshan
AU - Winkler, Michael
ID - 37342
JF - Discrete and Continuous Dynamical Systems --B
TI - Larg time behavior in a predator-prey system with indirect pursuit-evasion interaction.
VL - 25
ER -
TY - JOUR
AU - Schlosser, F.
AU - Jesper, M.
AU - Vogelsang, J.
AU - Walmsley, T.G.
AU - Arpagaus, C.
AU - Hesselbach, J.
ID - 24631
JF - Renewable and Sustainable Energy Reviews
SN - 1364-0321
TI - Large-scale heat pumps: Applications, performance, economic feasibility and industrial integration
ER -
TY - JOUR
AU - Jesper, Mateo
AU - Schlosser, Florian
AU - Pag, Felix
AU - Walmsley, Timothy Gordon
AU - Schmitt, Bastian
AU - Vajen, Klaus
ID - 24622
JF - Renewable and Sustainable Energy Reviews
SN - 1364-0321
TI - Large-scale heat pumps: Uptake and performance modelling of market-available devices
ER -
TY - GEN
AU - Schroeter-Wittke, Harald
ID - 41072
SN - 0540–6226
T2 - Jahrbuch für Evangelische Kirchengeschichte des Rheinlandes
TI - Laura Schmidt: Weihnachtliches Theater. Zur Entstehung und Geschichte einer bürgerlichen Fest- und Theaterkultur, Bielefeld 2017
VL - 69
ER -
TY - CHAP
AU - Pfannschmidt, Karlson
AU - Hüllermeier, Eyke
ID - 19521
SN - 0302-9743
T2 - Lecture Notes in Computer Science
TI - Learning Choice Functions via Pareto-Embeddings
ER -
TY - JOUR
AB - Openness in science and education is increasing in importance within the digital knowledge society. So far, less attention has been paid to teaching Open Science in bachelor’s degrees or in qualitative methods. Therefore, the aim of this article is to use a seminar example to explore what Open Science practices can be taught in qualitative research and how digital tools can be involved. The seminar focused on the following practices: Open data practices, the practice of using the free and open source tool “Collaborative online Interpretation, the practice of participating, cooperating, collaborating and contributing through participatory technologies and in social (based) networks. To learn Open Science practices, the students were involved in a qualitative research project about “Use of digital technologies for the study and habitus of students”. The study shows the practices of Open Data are easy to teach, whereas the use of free and open source tools and participatory technologies for collaboration, participation, cooperation and contribution is more difficult. In addition, a cultural shift would have to take place within German universities to promote Open Science practices in general.
AU - Steinhardt, Isabel
ID - 29246
IS - 3
JF - Education for Information
KW - Open Science
KW - Open Education Practices
KW - Library and Information Sciences
KW - Education
KW - Information Systems
SN - 0167-8329
TI - Learning Open Science by doing Open Science. A reflection of a qualitative research project-based seminar
VL - 36
ER -
TY - CONF
AU - Berger, Thomas
AU - Kästner, C.
AU - Worthmann, K.
ID - 36377
T2 - IFAC-PapersOnLine
TI - Learning-based Funnel-MPC for output-constrained nonlinear systems
VL - 53
ER -
TY - CONF
AU - Çavdar, Serkan
AU - Teutenberg, Dominik
AU - Meschut, Gerson
AU - Wulf, A.
AU - Hesebeck, O.
AU - Brede, M.
AU - Mayer, B.
AU - Tittmann, K.
AU - Koch, I.
AU - Jäger, H.
AU - Wacker, J.-D.
AU - Rybar, G.
AU - Melz, T.
ID - 20378
T2 - 20. Kolloquium Gemeinsame Forschung in der Klebtechnik
TI - Lebensdauerberechnung hybrider Verbindungen
ER -
TY - THES
AU - Bauer, Benjamin
ID - 42531
SN - 978-3-8440-7467-3
TI - Lebensdauerprognose für additiv gefertigte Kunststoffbauteile mittels bruchmechanischer Konzepte
VL - 20
ER -
TY - JOUR
AU - Schemmer, Susanne Jutta
AU - Heisler, Dietmar
ID - 45317
IS - 1-23
JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online, (24.06.2020)
TI - Lebenswelten und soziale Netzwerke von jungen Geflüchteten und Zugewanderten am Übergang in Ausbildung und Beruf
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AB - Jugend wird als eine eigenständige Lebens- und Entwicklungsphase betrachtet. Für junge Geflüchtete stellt sie eine besondere Herausforderung dar. Für sie geht es nicht nur um die Bewältigung alterstypischer Entwicklungsaufgaben, sondern auch um eine gelingende Integration in die Aufnahmegesellschaft. Dazu gehören u. a. das Kennenlernen und die Aneignung von Sprache, Kultur und Werten, genauso die Erschließung von Alltagsräumen und Lebenswelten, z. B. von Freizeitmöglichkeiten, Bildung und von beruflichen Erfahrungsräumen. Die Frage zur gelingenden Integration und Gestaltung von Lebenswelten junger Geflüchteter wurde im Kontext der wissenschaftlichen Begleitung des Projekts „angekommen in Deiner Stadt“ der Walter Blüchert Stiftung genauer untersucht. Der Beitrag referiert u. a. die Ergebnisse einer in diesem Kontext durchgeführten egozentrierten Netzwerkanalyse. Die Ergebnisse zeigen, dass die Angebote den Rahmen für den Aufbau und die Erweiterung kommunikativer, sozialer Netzwerke darstellen und lebensweltliche Zugänge öffnen.
AU - Heisler, Dietmar
AU - Schemmer, Susanne
ID - 37014
JF - BWP@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online
KW - Jugend
KW - Lebensweltorientierung
KW - soziale Netzwerke
KW - geflüchtete Jugendliche
KW - Lebenslagen junger Geflüchteter und Zugewanderter
TI - Lebenswelten und soziale Netzwerke von jungen Geflüchteten und Zugewanderten am Übergang in Ausbildung und Beruf.
ER -
TY - CHAP
AU - Schmidt, Rebekka
ED - Kaspar, Kai
ED - Becker-Mrotzek, Michael
ED - Hofhues, Sandra
ED - König, Johannes
ED - Schmeinck, Daniela
ID - 49997
T2 - Bildung, Schule, Digitalisierung
TI - Lehre digital umstrukturieren und neu denken – ein Praxisbeispiel
ER -
TY - JOUR
AB - Die vorübergehende Umstellung der Lehre von Präsenz- auf alternative Formate (sowohl online als auch offline) ist nicht nur eine logistische Herausforderung, sondern hat auch eine medientheoretische und eine wissenschaftspolitische Dimension. Gerade als Medienwissenschaftler_innen sollten wir in dieser Hinsicht reflektiert vorgehen, denn wir haben es mit einer Frage der Übersetzbarkeit von Inhalten zwischen unterschiedlichen Medien zu tun. Der Versuch, Lehrinhalte vom Medium des Sprechens und Diskutierens vor Ort in das Medium etwa einer Konferenzschaltung oder einer kollaborativen schriftlichen Textkommentierung zu übersetzen, verändert diese Inhalte. Wenn wir neue Formate für die Lehre unter besonderen Bedingungen ausprobieren, sollten wir uns die medienwissenschaftliche Prämisse, dass das Medium die Botschaft ist, ständig vor Augen halten. Deshalb schlagen wir vor, diese Aufgabe als ein medienwissenschaftliches Experiment zu betrachten und dieses Experiment im kommenden Semester nicht nur zum Medium, sondern auch zum Inhalt unserer Seminare zu machen.
AU - Heinke, Christian
AU - Shnayien, Mary
AU - Sprenger, Florian
AU - Wippich, Uwe
ID - 35180
JF - -
TI - Lehre unter besonderen Bedingungen. Leitfaden zur temporären Umstellung der Lehre auf Online-Formate
ER -
TY - CHAP
AU - Huwer, Johannes
AU - Thyssen, Christoph
AU - Vogelsang, Christoph
ED - Gryl, Inga
ED - Schacht, Florian
ED - Beißwenger, Michael
ED - Bullzek, Björn
ID - 35654
T2 - Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung
TI - Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik
ER -
TY - CHAP
AU - Drossel, Kerstin
AU - Heldt, Melanie
AU - Eickelmann, Birgit
ED - Kaspar, Kai
ED - Becker-Mrozek, Michael
ED - Hofhues, Sandra
ED - König, Johannes
ED - Schmeinck, Daniela
ID - 27863
T2 - Bildung, Schule und Digitalisierung
TI - Lehrer*innenbildung durch medienbezogene Kooperation
ER -
TY - CONF
AU - Drossel, Kerstin
AU - Heldt, M.
AU - Eickelmann, Birgit
ID - 51962
T2 - Tagung „Bildung, Schule und Digitalisierung“. Universität zu Köln (angenommen, Konferenz abgesagt)
TI - Lehrer*innenbildung durch medienbezogene Kooperation
ER -
TY - CHAP
AU - Conze, Daniela
AU - Drossel, Kerstin
AU - Eickelmann, Birgit
ED - Kaspar, Kai
ED - Becker-Mrotzek, Michael
ED - Hofhues, Sandra
ED - König, Johannes
ED - Schmeinck, Daniela
ID - 27862
T2 - Bildung, Schule und Digitalisierung
TI - Lehrer*innenbildung in virtuellen Lernnetzwerken – Warum engagieren sich Lehrkräfte im #twitterlehrerzimmer?
ER -
TY - CONF
AU - Conze, D.
AU - Drossel, Kerstin
AU - Eickelmann, Birgit
ID - 51964
T2 - Tagung „Bildung, Schule und Digitalisierung“. Universität zu Köln (angenommen, Konferenz abgesagt)
TI - Lehrer*innenbildung in virtuellen Lernnetzwerken – Warum engagieren sich Lehrkräfte im #twitterlehrerzimmer?
ER -
TY - CHAP
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Drossel, Kerstin
ED - van Ackeren, Isabell
ED - Bremer, Helmut
ED - Kessl, Fabian
ED - Koller, Hans Christoph
ED - Pfaff, Nicolle
ED - Rotter, Caroline
ED - Klein, Dominique
ED - Salaschek, Ulrich
ID - 27828
T2 - Bewegungen - Beiträge zum 26. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft
TI - Lehrer*innenbildung und Digitalisierung - Konzepte und Entwicklungsperspektiven
ER -
TY - CHAP
AU - Drossel, Kerstin
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Labusch, Amelie
AU - Niemann, Jan
ED - Eickelmann, Birgit
ED - Labusch, Amelie
ED - Drossel, Kerstin
ED - Vennemann, Mario
ID - 27852
T2 - ICILS 2018 #NRW. Vertiefende Analysen und Befunde für Nordrhein-Westfalen im internationalen Vergleich
TI - Lehrerausbildung zum Lernen und Lehren mit digitalen Medien
ER -
TY - CHAP
AU - Gerick, Julia
AU - Eickelmann, Birgit
ED - Rothland, Martin
ED - Herrlinger, Simone
ID - 28858
T2 - Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung. Digital?! Perspektiven der Digitalisierung für den Lehrerberuf und die Lehrerbildung
TI - Lehrerbildung und Digitalisierung. Ein empirischer Blick auf der Grundlage der Studie ICILS 2018
VL - 6
ER -
TY - CHAP
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Drossel, Kerstin
AU - Niemann, Jan
ED - Eickelmann, Birgit
ED - Labusch, Amelie
ED - Drossel, Kerstin
ED - Vennemann, Mario
ID - 27851
T2 - ICILS 2018 #NRW. Vertiefende Analysen und Befunde für Nordrhein-Westfalen im internationalen Vergleich
TI - Lehrerfortbildung zum Lernen und Lehren mit digitalen Medien
ER -
TY - JOUR
AU - Drossel, Kerstin
AU - Kampmeyer, Meike
ID - 27826
JF - Friedrich Jahresheft #schuleDIGITAL
TI - Lehrerkooperation im Zeitalter der Digitalisierung – Potenziale, Herausforderungen und Gelingensbedingungen
VL - 38
ER -
TY - CONF
AU - Engemann, Mario
ID - 43411
TI - Lehrerkooperation und Digitalisierung - Gestaltung digital-kooperativer Arbeitsbeziehungen und der Stellenwert einer Fachlichkeitskonzeption von Lehrenden der Fächergruppe Erziehungswissenschaft
ER -
TY - CHAP
AU - Vochatzer, Stefanie
ED - Engelmann, Sebastian
ID - 37544
SN - 9783657788545
T2 - Friedrich Wilhelm Dörpfeld Lehrerideale im 19. Jahrhundert
TI - Lehrideale und ihre Rolle in der (Ver-)Achtung der Pädagogik
ER -
TY - BOOK
AU - Eickelmann, Birgit
ID - 28836
TI - Lehrkräfte in der digitalisierten Welt. Orientierungsrahmen für die Lehrerausbildung und Lehrerfortbildung in NRW
ER -
TY - CHAP
AU - Drossel, Kerstin
AU - Eickelmann, Birgit
ED - Eickelmann, Birgit
ED - Labusch, Amelie
ED - Drossel, Kerstin
ED - Vennemann, Mario
ID - 27849
T2 - ICILS 2018 #NRW. Vertiefende Analysen und Befunde für Nordrhein-Westfalen im internationalen Vergleich
TI - Lehrkräftekooperation im Kontext des Lernens und Lehrens mit digitalen Medien
ER -
TY - JOUR
AU - Topalović, Elvira
AU - Uhl, Benjamin
ID - 41943
IS - 1
JF - Inklusion und Kooperation. Fördermagazin Grundschule
TI - Lernaufgaben im inklusiven Sprachunterricht.
ER -
TY - JOUR
AU - Gerhardts, L.
AU - Kamin, A.M.
AU - Meister, Dorothee M.
AU - Richter, L.
AU - Teichert, Jeannine
ID - 44203
IS - 2
JF - Medienimpulse
TI - Lernen auf Distanz – Einblicke in den familialen Alltag des Homeschoolings und Formen der Bewältigung
VL - 58
ER -
TY - CONF
AU - Eickelmann, Birgit
ID - 51970
T2 - Input und Workshop im Rahmen des Fachtags 'Lernen in einer digital-vernetzten Welt – Individuelle Förderung und Schulentwicklung'. Zentrum für Bildungsforschung und Lehrerbildung - PLAZ Professional School an der Universität Paderborn gemeinsam mit dem HNF (Heinz Nixdorf Museums Forum) und der Bezirksregierung Detmold. Paderborn/online
TI - Lernen aus der Krise – Wie geht es weiter in Schule und Unterricht?
ER -
TY - CHAP
AB - Die Herausforderung, schulisches Lernen in Zeiten der Corona-Pandemie zu re-organisieren, hat einen neuen Blick auf die Potenziale und Notwendigkeiten des Lernens mit digitalen Medien eröffnet. Die Diskussion erstreckt sich von Euphorie und beobachtbaren Innovationsschüben bis hin zu Ernüchterung über tatsächliche Praktiken, fehlende Rahmenbedingungen und Fragen der Bildungsgerechtigkeit. Vor diesem Hintergrund werden im vorliegenden Beitrag die Zielsetzungen schulischen Lernens mit digitalen Medien ausdifferenziert. (DIPF/Orig.)
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Gerick, Julia
ED - Fickermann, Detlef
ED - Edelstein, Benjamin
ID - 28849
T2 - "Langsam vermisse ich die Schule...". Schule während und nach der Corona Pandemie
TI - Lernen mit digitalen Medien. Zielsetzungen in Zeiten von Corona und unter besonderer Berücksichtigung von sozialen Ungleichheiten
ER -
TY - CHAP
AU - Weigelt, Matthias
AU - Krause, Daniel
AU - Güldenpenning, Iris
ED - Schüler, J,
ED - Wegner, M.
ED - Plessner, H.
ID - 47061
T2 - Sportpsychologie: Grundlagen und Anwendung
TI - Lernen und Gedächtnis im Sport
ER -
TY - CHAP
AB - Lehramtsstudierende unterscheiden sich in ihren Einstellungen, wie das Lernen zu Unterrichten am besten gelingt und welche Lernaktivitäten und Formen der Emotionsregulation dazu nötig sind. In der Studie wurden die Einstellungsmuster von N = 512 Studierenden (2. Mastersemester) zu Beginn und gegen Ende des Langzeitpraktikums Praxissemester mittels dem Inventory Learning to Teach Process (ILTP) erhoben und mögliche Zusammenhänge mit der Lernbegleitung durch Mentor/innen sowie mit der individuellen Kompetenzeinschätzung geprüft. Entgegen der theoretisch angenommen Muster wurden drei Muster (Vermeidend, Praxisorientiert, Vielseitig) identifiziert. Die Studie zeigt, dass eine hochwertig eingeschätzte mentorielle Begleitung mit dem Beibehalt oder dem Wechsel in das Muster Vielseitig in Relation steht und dass Kompetenzeinschätzungen Zusammenhänge mit den Einschätzungsmustern aufweisen. So empfinden diejenigen Studierenden den höchsten Kompetenzzuwachs, die während des Praxissemesters in das Muster Vielseitig wechseln bzw. in diesem verbleiben. Den geringsten Kompetenzzuwachs verzeichnen die Studierenden, die nach dem Praxissemester dem Muster Vermeidend zugeordnet wurden. Implikationen für die weitere Forschung zur Bedeutsamkeit im Umgang mit heterogenen Lerngruppen werden diskutiert.
AU - Gröschner, Alexander
AU - Goller, Michael
AU - Haschner, Tina
ED - Ulrich, I.
ED - Gröschner, A.
ID - 29108
KW - Kompetenzeinschätzung
KW - Lehramtsstudium
KW - Lernen zu Unterrichten
KW - Mentoring
KW - Praxissemester
T2 - Praxissemester im Lehramtsstudium in Deutschland: Wirkungen auf Studierende
TI - Lernen zu Unterrichten – Veränderungen in den Einstellungsmustern von Lehramtsstudierenden während des Praxissemesters im Zusammenhang mit mentorieller Lernbegleitung und Kompetenzeinschätzung
ER -
TY - CHAP
AU - Kottmann, Brigitte
ED - Bollweg, Petra
ED - Buchna, Jennifer
ED - Coelen, Thomas
ED - Otto, Hans-Uwe
ID - 51189
T2 - Handbuch Ganztagsbildung
TI - Lernwerkstätten
ER -
TY - JOUR
AU - Albus, Vanessa
ID - 50693
JF - ZDPE
TI - Lesen im Philosophie- und Ethikunterricht
VL - 3
ER -
TY - CHAP
AU - Dröse, Jennifer
AU - Prediger, Susanne
ED - Prediger, Susanne
ID - 45385
T2 - Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch
TI - Lesen lernen von Aufgabentexten
ER -
TY - BOOK
ED - Albus, Vanessa
ID - 50634
TI - Lesestrategien, Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik
VL - 3
ER -
TY - CONF
AB - In multi-label classification (MLC), each instance is associated with a set of class labels, in contrast to standard classification where an instance is assigned a single label. Binary relevance (BR) learning, which reduces a multi-label to a set of binary classification problems, one per label, is arguably the most straight-forward approach to MLC. In spite of its simplicity, BR proved to be competitive to more sophisticated MLC methods, and still achieves state-of-the-art performance for many loss functions. Somewhat surprisingly, the optimal choice of the base learner for tackling the binary classification problems has received very little attention so far. Taking advantage of the label independence assumption inherent to BR, we propose a label-wise base learner selection method optimizing label-wise macro averaged performance measures. In an extensive experimental evaluation, we find that or approach, called LiBRe, can significantly improve generalization performance.
AU - Wever, Marcel Dominik
AU - Tornede, Alexander
AU - Mohr, Felix
AU - Hüllermeier, Eyke
ID - 15629
TI - LiBRe: Label-Wise Selection of Base Learners in Binary Relevance for Multi-Label Classification
ER -
TY - JOUR
AU - Schroeter-Wittke, Harald
ID - 41065
IS - 1
JF - Praktische Theologie
SN - 0946-3518
TI - Licht vom Licht – Tigran Hamasyans Luys i Luso. Zum 150. Geburtstag von Komitas
VL - 55
ER -
TY - JOUR
AU - Amiri, Habib
AU - Glöckner, Helge
AU - Schmeding, Alexander
ID - 34789
IS - 5
JF - Archivum Mathematicum
KW - 22A22
KW - 22E65
KW - 22E67
KW - 46T10
KW - 47H30
KW - 58D15
KW - 58H05
SN - 0044-8753
TI - Lie groupoids of mappings taking values in a Lie groupoid
VL - 56
ER -
TY - GEN
AB - Let $M$ be a compact, real analytic manifold and $G$ be the Lie group of all
real-analytic diffeomorphisms of $M$, which is modelled on the (DFS)-space
${\mathfrak g}$ of real-analytic vector fields on $M$. We study flows of
time-dependent real-analytic vector fields on $M$ which are integrable
functions in time, and their dependence on the time-dependent vector field.
Notably, we show that the Lie group $G$ is $L^1$-regular in the sense that each
$[\gamma]$ in $L^1([0,1],{\mathfrak g})$ has an evolution which is an
absolutely continuous $G$-valued function on $[0,1]$ and smooth in $[\gamma]$.
As tools for the proof, we develop several new results concerning
$L^p$-regularity of infinite-dimensional Lie groups, for $1\leq p\leq \infty$,
which will be useful also for the discussion of other classes of groups.
Moreover, we obtain new results concerning the continuity and complex
analyticity of non-linear mappings on open subsets of locally convex direct
limits.
AU - Glöckner, Helge
ID - 34807
T2 - arXiv:2007.15611
TI - Lie groups of real analytic diffeomorphisms are L^1-regular
ER -
TY - JOUR
AU - Heldt, Melanie
AU - Drossel, Kerstin
AU - Eickelmann, Birgit
ID - 27859
IS - 3
JF - Schulmanagement-Handbuch
TI - Lieber gemeinsam als alleine!? Ein Überblick über die Situation unterrichtsbezogener Lehrerkooperationen im Zeitalter der Digitalisierung in Deutschland
VL - 175
ER -
TY - CONF
AU - Georgala, Kleanthi
AU - Ahmed Sherif, Mohamed
AU - Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille
ED - Shvaiko, Pavel
ED - Euzenat, Jérôme
ED - Jimenez-Ruiz, Ernesto
ED - Hassanzadeh, Oktie
ED - Trojahn, Cássia
ID - 25342
T2 - Proceedings of the 15th International Workshop on Ontology Matching co-located with the 19th International Semantic Web Conference {(ISWC} 2020), Virtual conference (originally planned to be in Athens, Greece), November 2, 2020
TI - LIGER - link discovery with partial recall
VL - 2788
ER -
TY - CONF
AB - Modern data-driven frameworks often have to process large amounts of data periodically. Hence, they often operate under time or space constraints. This also holds for Linked Data-driven frameworks when processing RDF data, in particular, when they perform link discovery tasks. In this work, we present a novel approach for link discovery under constraints pertaining to the expected recall of a link discovery task. Given a link specification, the approach aims to find a subsumed link specification that achieves a lower run time than the input specification while abiding by a predefined constraint on the expected recall it has to achieve. Our approach, dubbed LIGER, combines downward refinement oper- ators with monotonicity assumptions to detect such specifications. We evaluate our approach on seven datasets. Our results suggest that the different implemen- tations of LIGER can detect subsumed specifications that abide by expected recall constraints efficiently, thus leading to significantly shorter overall run times than our baseline.
AU - Georgala, Kleanthi
AU - Sherif, Mohamed
AU - Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille
ID - 29007
KW - 2020 dice simba sherif hecate ngonga knowgraphs sys:relevantFor:limboproject limboproject sys:relevantFor:infai sys:relevantFor:bis limes limbo opal georgala
T2 - Proceedings of Ontology Matching Workshop 2020
TI - LIGER – Link Discovery with Partial Recall
ER -
TY - JOUR
AB - We numerically simulate multiple light scattering in discrete disordered media represented by large clusters of irregular non-absorbing particles. The packing density of clusters is 0.5. With such conditions diffuse scattering is significantly reduced and light transport follows propagation channels that are determined by the particle size and topology of the medium. This kind of localization produces coherent backscattering intensity surge and enhanced negative polarization branch if compared to lower density samples.
AU - Grynko, Yevgen
AU - Shkuratov, Yuriy
AU - Förstner, Jens
ID - 17803
JF - Journal of Quantitative Spectroscopy and Radiative Transfer
KW - tet_topic_scattering
SN - 0022-4073
TI - Light backscattering from large clusters of densely packed irregular particles
VL - 255
ER -
TY - JOUR
AB - A stepwise angular spectrum method (SASM) for curved interfaces is presented to calculate the wave propagation in planar lens-like integrated optical structures based on photonic slab waveguides. The method is derived and illustrated for an effective 2D setup first and then for 3D slab waveguide lenses. We employ slab waveguides of different thicknesses connected by curved surfaces to realize a lens-like structure. To simulate the wave propagation in 3D including reflection and scattering losses, the stepwise angular spectrum method is combined with full vectorial finite element computations for subproblems with lower complexity. Our SASM results show excellent agreement with rigorous numerical simulations of the full structures with a substantially lower computational effort and can be utilized for the simulation-based design and optimization of complex and large scale setups.
AU - Ebers, Lena
AU - Hammer, Manfred
AU - Förstner, Jens
ID - 20372
IS - 24
JF - Optics Express
KW - tet_topic_waveguides
SN - 1094-4087
TI - Light diffraction in slab waveguide lenses simulated with the stepwise angular spectrum method
VL - 28
ER -
TY - CONF
AU - Ahmed Sherif, Mohamed
AU - Dreßler, Kevin
AU - Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille
ED - Shvaiko, Pavel
ED - Euzenat, Jérôme
ED - Jimenez-Ruiz, Ernesto
ED - Hassanzadeh, Oktie
ED - Trojahn, Cássia
ID - 25340
T2 - Proceedings of the 15th International Workshop on Ontology Matching co-located with the 19th International Semantic Web Conference {(ISWC} 2020), Virtual conference (originally planned to be in Athens, Greece), November 2, 2020
TI - LIGON - link discovery with noisy oracles
VL - 2788
ER -
TY - CONF
AB - Link discovery plays a key role in the integration and use of data across RDF knowledge graphs. Active learning approaches are a common family of solutions to address the problem of learning how to compute links from users. So far, only active learning from perfect oracles has been considered in the literature. However, real oracles are often far from perfect (e.g., in crowdsourcing). We hence study the problem of learning how to compute links across knowledge graphs from noisy oracles, i.e., oracles that are not guaranteed to return correct classification results. We present a novel approach for link discovery based on a probabilistic model, with which we estimate the joint odds of the oracles’ guesses. We combine this approach with an iterative learning approach based on refinements. The resulting method, Ligon, is evaluated on 10 benchmark datasets. Our results suggest that Ligon configured with 10 iterations and 10 training examples per iteration achieves more than 95% of the F-measure achieved by state-of-the-art algorithms trained with a perfect oracle. Moreover, Ligon outperforms batch learning approaches devised to be trained with small amounts of training data by more than 40% F-measure on average.
AU - Sherif, Mohamed
AU - Dreßler}, Kevin
AU - Ngonga Ngomo, Axel-Cyrille
ID - 29010
KW - 2020 dice simba sherif ligon ngonga knowgraphs sys:relevantFor:limboproject limboproject sys:relevantFor:infai sys:relevantFor:bis limes limbo opal kevin
T2 - Proceedings of Ontology Matching Workshop 2020
TI - LIGON – Link Discovery with Noisy Oracles
ER -
TY - JOUR
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Göller, Robin
AU - Biehler, Rolf
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Kortemeyer, Jörg
AU - Ostsieker, Laura
AU - Rode, Jana
AU - Schaper, Niclas
ID - 16961
JF - Journal für Mathematik-Didaktik
SN - 0173-5322
TI - LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium
ER -
TY - GEN
AB - Dieses Lernangebot widmet sich der linearen Algebra als dem Teil der Mathematik, der neben der Optimierung und der Stochastik die Grundlage für praktisch alle Entwicklungen im Bereich Künstliche Intelligenz (KI) darstellt. Das Fach ist jedoch für Anfänger meist ungewohnt abstrakt und wird daher oft als besonders schwierig und unanschaulich empfunden. In diesem Kurs wird das Erlernen mathematischer Kenntnisse in linearer Algebra verknüpft mit dem aktuellen und faszinierenden Anwendungsfeld der künstlichen neuronalen Netze (KNN). Daraus ergeben sich in natürlicher Weise Anwendungsbeispiele, an denen die wesentlichen Konzepte der linearen Algebra erklärt werden können.
Behandelte Themen sind:
Der Vektorraum der reellen Zahlentupel, reelle Vektorräume allgemein
Lineare Abbildungen
Matrizen
Koordinaten und darstellende Matrizen
Lineare Gleichungssysteme, Gaußalgorithmus
Determinante
Ein Ausblick auf nichtlineare Techniken, die für neuronale Netzwerke relevant sind.
AU - Schramm, Thomas
AU - Gasser, Ingenuin
AU - Schwenker, Sören
AU - Seiler, Ruedi
AU - Lohse, Alexander
AU - Zobel, Kay
ID - 33273
TI - Linear Algebra driven by Data Science
ER -
TY - CONF
AB - Joining technology is regarded as a key technology for reducing energy consumption and CO2 imitation as well as the use of innovative materials and development of new, resource-saving products. Punch riveting is a widely used and established joining process in many sectors. The white and brown goods, electrical engineering, construction and, in particular, the automotive industry are some of the sectors mentioned here.
Since the design and assessment of punch rivet components with regard to structural durability can only be carried out experimentally using prototypes due to a lack of experience and calculation concepts, the improvement of this uneconomical and time-consuming procedure is the goal of this contribution.
Therefore, a numerical simulation and design method for cyclically loads punched riveted joints shall be introduced. This concept shall be based on the notch strain concept.
The following steps are necessary to achieve the goal shown above:
Tensile tests on all materials involved in the joint for determination of tensile strength and quasi-static stress-strain curves
Estimation of the cyclic material properties from the tensile strength in order to obtain the strain-life curve and the cyclic stress-strain curve
Estimation of mean stress sensitivity from the tensile strength to conduct an amplitude transformation for variable amplitude loadings.
Execution of a 2D forming simulation of the joining process to determine the geometry and the stresses and degrees of deformation present in the connection
Transferring the results of the forming simulation into a static-mechanical load simulation for determining the relation between the external load and the elastic-plastic strain at the critical point
Estimation of the service life by means of the damage parameter Wöhler curves calculated from the strain-life curve
In order to verify the simulation and calculation method, service life investigations have been carried out on punched riveted components under constant and variable amplitude load.
The test results, as well as the workflow through the fatigue assessment and its accuracy in estimation the fatigue life will be shown in this contribution.
AU - Masendorf, Lukas
AU - Wächter, Michael
AU - Horstmann, Stephan
AU - Otroshi, Mortaza
AU - Esderts, Alfons
AU - Meschut, Gerson
ID - 20146
KW - punch rivet
KW - notch strain conept
KW - structural durability
SN - 978-3-9820591-0-5
TI - Linear damage accumulation of self-pierce riveted joints
ER -
TY - CHAP
AU - Schuster, Britt-Marie
ED - Matthews-Schlinzig, Marie Isabel
ED - Schuster, Jörg
ED - Steinbrink , Gesa
ED - Strobel , Jochen
ID - 30954
KW - Textsortengeschichte
T2 - Handbuch Brief. Von der Frühen Neuzeit bis zur Gegenwart (Bd. 1: Interdisziplinarität – Systematische Perspektiven – Briefgenres)
TI - Linguistik des Briefs
VL - 1
ER -
TY - CONF
AU - Gorski, Peter Leo
AU - Acar, Yasemin
AU - Lo Iacono, Luigi
AU - Fahl, Sascha
ID - 47262
T2 - Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
TI - Listen to Developers! A Participatory Design Study on Security Warnings for Cryptographic APIs
ER -
TY - GEN
AU - Helmert, Manuel Marc
ID - 19766
TI - Listen to theier Heart - Ein systematischer Literaturüberblick zur Rolle von Emotionen in nutzergenerierten Inhalten auf digitalen Plattformen
ER -
TY - CHAP
AU - Süwolto, Leonie
ED - Assmann, David-Christopher
ED - Tetzlaff, Stefan
ID - 33166
T2 - Poetik der Skizze. Verfahren und diskursive Verortungen einer Kurzprosaform vom Poetischen Realismus bis zur Frühen Moderne
TI - Literarisches Skizzieren als Körperpoetik. Theodor Storms "Marthe und ihre Uhr" (1848)
ER -