TY - CHAP
AU - Hartmann, Alexandra
ED - Cameron, Christopher
ED - Sinitiere, Phillip Luke
ID - 36032
SN - 0826502067
T2 - Race, Religion, and Black Lives Matter
TI - The Sounds of Hope: Black Humanism, Deep Democracy, and Black Lives Matter
ER -
TY - CONF
AU - Zdoupas, Philippos
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35777
TI - Perceptions of Inclusion of Students with Behavioral, Emotional and Social Difficulties (BESD) - online.
ER -
TY - JOUR
AU - Scharlau, Ingrid
AU - Patrzek, Justine
AU - Schreiber, Christine
ID - 31667
JF - Unterrichtsmaterial des Verbandes der Psychologielehrerinnen und –lehrer
KW - Unterrichtsfach Psychologie
TI - „Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung
VL - 42
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36164
TI - MaComp 3. Auflage, Kommentar: Rundschreiben 05/2018 (WA) - Mindestanforderungen an die Compliance-Funktion und die weiteren Verhaltens-, Organisations- und Transparenzpflichten
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36162
TI - Rechtsethologie - Die Arbleitung des Rechts aus der Entwicklungsgeschichte des Menschen
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36195
IS - 6
JF - Compliance Berater
TI - Das Wertpapierinstitutsgesetz - oder die Etablierung eines neuen Aufsichtssystems für Finanzdienstleister
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36197
IS - 7
JF - JURA
TI - Künstliche Intelligenz im Recht - eine Übersicht
VL - 43
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36191
IS - 1
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Arbeitsrechtliche Rechtssprechung des EuGH im Jahre 2020
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36193
IS - 3-4
JF - Corporate Finance
TI - Reverse Factoring im internationalen Wirtschaftsverkehr
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36199
IS - 15
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Tesco Stores - oder das Recht europäischer Arbeitnehmer, sich unmittelbar auf die Gleichwertigkeit ihrer Arbeit zu berufen
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36200
IS - 18
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Der Kopftuchstreit zum wiederholten Mal oder: Das neue einheitliche "Bekenntnisreichen-Recht"
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
AU - Lüke, Christoph
ID - 36201
IS - 10
JF - Compliance Berater
TI - Banken: "Mitarbeiter-Zuverlässigkeit"
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36204
JF - Zeitschriften für Bank- und Kapitalmarktrecht BKR
TI - Die neue MaRisk (BA)
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36198
IS - 7
JF - GewArch
TI - "Akademisierung" des Handwerks
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36207
JF - Compliance Berater
TI - Die Europäisierung der MaComp
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36212
IS - 26
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - Arbeitsrechtliche Rechtsprechung des EuGH im Jahre 2021
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36208
IS - 3
JF - GWuR
TI - Das neue Geldwäschestrafrecht aus ökonomischer Sicht
ER -
TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. Genetische Varianten beeinflussen die Gewichtsregulation und die Entwicklung von Essstörungen. Zunächst haben familienbasierte, sogenannte formalgenetische Studien den erblichen Anteil an der Gewichtsregulation und an der Ätiologie von Essstörungen beleuchtet. In einer Vielzahl von Studien zeigten sich sowohl für die Varianz des Körpergewichts als auch für die Entstehung von Essstörungen Erblichkeitsschätzer (Heritabilitätsraten) von über 50 %. Mit diesem Wissen begab man sich in den 90er-Jahren des letzten Jahrhunderts auf die Suche nach den zugrundeliegenden Genen (genauer: genetischen Varianten), die das Körpergewicht, das Essverhalten oder beide Phänotypen auf Grundlage geteilter Mechanismen beeinflussen. Zunächst wurden Kandidatengenstudien durchgeführt. Dabei untersuchte man auf Grundlage unterschiedlicher, v. a. aber pathophysiologisch plausibler Überlegungen Gene mit hoher Relevanz für die untersuchten Phänotypen. Dieser Ansatz war für Essstörungen nicht sehr erfolgreich, für die Gewichtsregulation konnte eine Handvoll Gene identifiziert werden. Verbunden mit großen methodischen Fortschritten in der genetischen Forschung und v. a. der Etablierung sogenannter genomweiter Assoziationsstudien (GWAS) Anfang der 2000er-Jahre konnten bislang über 1000 Varianten/Genorte detektiert werden, die das Körpergewicht beeinflussen. Für die Essstörung Anorexia nervosa (AN) sind aktuell acht solcher Genorte beschrieben. Diese Ergebnisse, aber auch aktuelle Ansätze zu phänotypübergreifenden Analysen lassen Einblicke in die komplexe Regulation des Körpergewichtes zu und haben zudem unerwartete Pathomechanismen für AN aufgezeigt.
AU - Hirtz, Raphael
AU - Zheng, Yiran
AU - Rajcsanyi, Luisa S.
AU - Libuda, Lars
AU - Antel, Jochen
AU - Peters, Triinu
AU - Hebebrand, Johannes
AU - Hinney, Anke
ID - 33986
IS - 3
JF - Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie
KW - Psychiatry and Mental health
KW - Clinical Psychology
KW - General Medicine
KW - Pediatrics
KW - Perinatology and Child Health
SN - 1422-4917
TI - Ebenen der genetischen Analyse komplexer Phänotypen am Beispiel der Anorexia nervosa und der Varianz des Körpergewichts
VL - 50
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - George, Phillippe
ID - 34604
T2 - Quand flamboyait la toison d’or. Le Bon, le Téméraire et le Chancelier Rolin (1376-1462). Exposition à Beaune (4 décembre 2021 – 31 mars 2022)
TI - La memoria du chancelier Rolin
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Garnier, Claudia
ID - 34605
T2 - Konzepte und Funktionen der Gewalt im Mittelalter
TI - Exzessive Gewalt gegen Fremde. Ihre Darstellung und Bewertung in der Geschichtsschreibung um 1300
ER -
TY - CHAP
AU - Pollmeier, Pascal
AU - Fechner, Sabine
ED - Caruso, Carina
ED - Harteis, Christian
ED - Gröschner, Alexander
ID - 27071
SN - 2524-8677
T2 - Theorie und Praxis in der Lehrerbildung - Verhältnisbestimmungen aus der Perspektive von Fachdidaktiken
TI - Zwischen den Stühlen? – Verknüpfung von Erfahrungen des Praxissemesters mit Theorien im Lehramtsstudium Chemie. Sukzessiven Kompetenzaufbau nach dem Praxissemester gestalten
ER -
TY - CHAP
AU - Pollmeier, Pascal
AU - Fechner, Sabine
ED - Kubsch, Marcus
ED - Sorge, Stefan
ED - Arnold, Julia
ED - Graulich, Nicole
ID - 23733
SN - 9783830943495
T2 - Lehrkräftebildung neu gedacht. Ein Praxishandbuch für die Lehre in den Naturwissenschaften und deren Didaktiken
TI - Förderung angehender Lehrkräfte im Umgang mit Evidenzen für den naturwissenschaftlichen Unterricht
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Maurer, Kathrin
ED - Graae, Andreas Immanuel
ID - 36260
T2 - Drone Imaginaries. The Power of Remote Vision
TI - Artificial Intelligence and the Sociotechnical Imaginary: On Skynet, Self-Healing Swarms and Slaughterbots
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
AU - Mayer, Katja
ED - Burkhardt, Marcus
ED - Shnayien, Mary
ED - Grashöfer, Katja
ID - 36257
T2 - Explorations in Digital Cultures
TI - From Optimizing Military Operations to Targeting Terrorist Networks: Social Network Analysis in Data-Driven Warfare
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Braun, Kathrin
ED - Kropp, Cordula
ID - 36256
T2 - In digitaler Gesellschaft. Neukonfigurationen zwischen Robotern, Algorithmen und Usern
TI - Human-Machine Learning und Digital Commons
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Sprenger, Florian
ID - 36259
T2 - Autonome Autos. Medien- und kulturwissenschaftliche Perspektiven auf die Zukunft der Mobilität
TI - Auto-Mobilitätsmanagement? Über eine gelebte Vision Zero, repetitive Fortschrittsversprechen und gerechte Mobilität
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
ED - Klimburg-Witjes, Nina
ED - Pöchhacker, Nikolaus
ED - Bowker, Geoffrey C.
ID - 36258
T2 - Sensing In/Security: Sensors and the Making of Transnational Security Infrastructures
TI - Expanding Technosecurity Culture. On Wild Cards, Imagination and Disaster Prevention
ER -
TY - JOUR
AU - Hohwiller, Peter
AU - Bauer, Maike
ID - 36272
JF - Der fremdsprachliche Unterricht Englisch
TI - How to tell machines what to do. Wissenschaftler(innen)biografien in einem Padlet darstellen
VL - 174
ER -
TY - CHAP
AU - Hohwiller, Peter
ED - Thaler, Engelbert
ID - 36273
T2 - Teaching Transhumanism
TI - John Lanchester’s The Wall in the advanced language classroom
ER -
TY - BOOK
ED - Woitkowski, David
ED - Vogelsang, Christoph
ID - 24737
SN - 9783832552688
TI - Zentrale Themen der Ideengeschichte physikdidaktischer Forschung in Deutschland anhand ausgewählter Originalquellen
ER -
TY - CONF
AU - Köllermeier, Jonas
AU - Schöppner, Volker
ID - 31750
T2 - 36th International Conference of the Polymer Processing Society (PPS)
TI - Development of a Dynamic Strategy to Determine the Optimal Barrel Temperature of Single Screw Extruders
ER -
TY - CHAP
AB - Of the many outstanding female philosophers of the European Enlightenment, Emilie Du Châtelet excelled as a physicist, a philosopher, and a mathematician, as well as a Bible critic. She was famous in her lifetime and was not completely forgotten thereafter. Among her admirers, correspondents and friends were the most acknowledged scholars of her time, including Voltaire, Clairault, Maupertuis, Diderot, Helvetius, La Mettrie, Buffon, Christian Wolff, Leonard Euler, and Johann II Bernoulli. Her philosophical work enjoyed high reputation and her opus magnum, the Institutions physiques, was translated into Italian and German and proved her to be an intellectual of European stature. Its defense of living forces and its implied forecast into dynamics as well as her methodological grounding of scientific knowledge as hypothetical, impacted philosophy and science. Reality must by nature escape us. What we perceive are phenomena. Du Châtelet explains the function of space and time to trace us back to the origin of phenomena. Her influence on Kant is evident. Next to her writings in physics, mathematics, philosophy, language, and logic, she contributed to morality and ethics. Du Châtelet left an opus of quite systematic breadth. This impressive publishing activity excels in the amount of its scientific and philosophical production to which a vast collection of manuscripts must be added.She argued against prejudice and idolatry in philosophy and science. Science is a cooperative undertaking over history and beyond nations. Her moral writings align with ideas of the French materialists. Du Châtelet translated and commented on Newton’s Principia, preparing thus the fertile soil of the generation of physicists to come in France.
AU - Hagengruber, Ruth
ID - 34707
KW - aura Bassi Luise Gottsched Immanuel Kant Dourtous de Mairan Johann II Bernoulli Algarotti Buffon d’Alembert La Mettrie Principle of contradiction Hypotheses Enlightenment Leibniz-Clarke Correspondence Living forces Dead forces
KW - happiness Space Imaginary beings Monads Epicurus Ethics Women philosophers Newton’s laws Principia Motion inertia Active force Vis viva Vis mortua Hypothetic reasoning Hypotheses
KW - a priori principles
KW - Experience
KW - Dead forces
KW - Living forces
KW - Energy Dynamics
SN - 9783319207919
T2 - Encyclopedia of Early Modern Philosophy and the Sciences
TI - Du Châtelet, Émilie (1706–1749)
ER -
TY - CHAP
AB - Essential ideas significantly connected to humanism, Renaissance, and early modern philosophy stem from women’s pens. The supportive role of women in the early modern period has hardly been recognized up to today. The relevant issues women have contributed to range from commentaries on and critiques of the Bible, and their demands for equality and the critique of political institutions, topics that became eminent enhancers of political and societal change in the relevant period of early modern philosophy, to enlightenment philosophy.
AU - Hagengruber, Ruth Edith
ED - Jalobenau, Dana
ED - Wolfe, Charles T.
ID - 34706
SN - 9783319207919
T2 - Encyclopedia of Early Modern Philosophy and the Sciences
TI - Women in Early Modern Philosophy and Science: An Introduction
ER -
TY - JOUR
AB - Building and expanding on Bourdieu’s notions of cultural capital, habitus, and field, this conceptual article aims to contribute to a better understanding of intercultural transformations. Distancing itself from essentialist reductionism in the analysis of cultures, it associates intercultural transformations with habitus crises through “culture shock,” with the realization of intercultural capital, and with changes in the scope and configuration of cultural pluriformity. In going beyond Bourdieu without abandoning him along the way, the approach outlined in the course of this article combines a range of conceptual tools which may prove to be useful in sustaining struggles for social justice in educational institutions and in society at large.
AU - Pöllmann, Andreas
ID - 36318
IS - 4
JF - SAGE Open
KW - General Social Sciences
KW - General Arts and Humanities
SN - 2158-2440
TI - Bourdieu and the Quest for Intercultural Transformations
VL - 11
ER -
TY - JOUR
AU - Flagmeier, Vanessa
AU - Müller, Jens
AU - Sureth-Sloane, Caren
ID - 36065
IS - 1
JF - Accounting and Business Research
KW - Accounting
KW - Finance
SN - 0001-4788
TI - When do firms highlight their effective tax rate?
VL - 53
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
AU - Niehaus, Sebastian
ID - 36417
TI - Zur maschinellen Entscheidungsfindung im Recht
VL - 2. Auflage
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
ID - 36042
IS - 5
JF - SIAM Journal on control and Optimization
TI - Funnel control of the Fokker-Blanck equation for a multidimensional Ornstein-Uhlenbeck process
VL - 59
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - de Snoo, H.
AU - Trunk, C.
AU - Winkler, H.
ID - 36336
IS - 4
JF - Methods of Functional Analysis and Topology
TI - Linear relations and their singular chains
VL - 27
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
ID - 36345
IS - 9
JF - IEEE Transactions on Automatic Control
TI - Fault tolerant funnel control for uncertain linear systems
VL - 66
ER -
TY - CONF
AU - Berger, Thomas
AU - Lanza, Lukas Johannes
ID - 36372
T2 - IFAC-PapersOnLine
TI - Output tracking for a non-minimum phase robotic manipulator
VL - 54(9)
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Drücker, S.
AU - Lanza, Lukas Johannes
AU - Reis, T.
AU - Seifried, R.
ID - 36329
IS - 4
JF - Nonlinear Dynamics
TI - Tracking control for underactuated non-minimum phase multibody systems
VL - 104
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Breiten, T.
AU - Puche, M.
AU - Reis, T.
ID - 36333
JF - Journal of Differential Equations
TI - Funnel control for the monodomain equations with the FitzHugh-Nagumo model
VL - 286
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Ilchmann, A.
AU - Ryan, E. P.
ID - 36342
JF - Mathematics of Control, Signals, and Systems
TI - Funnel control of nonlinear systems
VL - 33
ER -
TY - JOUR
AU - Schapeler, Timon
AU - Höpker, Jan Philipp
AU - Bartley, Tim
ID - 23727
JF - Superconductor Science and Technology
SN - 0953-2048
TI - Quantum detector tomography of a high dynamic-range superconducting nanowire single-photon detector
ER -
TY - JOUR
AU - Bartnick, Moritz
AU - Santandrea, Matteo
AU - Höpker, Jan Philipp
AU - Thiele, Frederik
AU - Ricken, Raimund
AU - Quiring, Viktor
AU - Eigner, Christof
AU - Herrmann, Harald
AU - Silberhorn, Christine
AU - Bartley, Tim
ID - 26221
JF - Physical Review Applied
SN - 2331-7019
TI - Cryogenic Second-Harmonic Generation in Periodically Poled Lithium Niobate Waveguides
ER -
TY - BOOK
AU - Becker, Rieke
ID - 36100
KW - Universitätsgeschichte
KW - Universität Hamburg
KW - Universitätsjubiläen
KW - Hochschuljubiläen
KW - Jubiläumskultur
KW - Festkulturforschung
SN - 978-3-86218-137-7
TI - „Kein Grund zum Feiern“. Die Jubiläen der Universität Hamburg 1969 und 1994 im Zeichen politischer Konflikte
VL - 14
ER -
TY - CHAP
AU - Lauert, Markus
ED - Neuwöhner, Andreas
ED - Wolfram, Lars
ID - 36457
T2 - Leben am Hof zu Neuhaus. Biografische Skizzen zur Hofkultur einer fürstbischöflichen Residenz
TI - Gottfried Wilhelm Leibniz: zu Besuch bei Ferdinand von Fürstenberg
VL - 88
ER -
TY - JOUR
AB - Due to the Corona crisis, German Higher Education Institutions had to close their campuses in March and lecturers had to teach online. To understand how the Corona crisis affected students, first this article explains the structural and social inequalities in the German higher education system, using Tinto's (1975; 1997) student engagement theory. Second, the concept of Bergman-Rosamond et al. (2020) is used to analyze the challenges that Corona has raised for students, including current surveys. We found that the closure of the social space campus (and the Corona crisis as a whole) particularly hit hard those students who had previously been affected by (intersectional) inequality. Therefore, to lessen the specific challenges associated with the ad hoc transition to digital studying, the creation of a digital community of learning can help. We demonstrate how such a community can be created by the example seminar, "Digital practices: an autoethnographic observation". During the seminar, students recorded their digital technology use in a journal, and we analyzed the diary entries using the collaborate autoethnography method. The seminar example shows that this method is well suited for the development of a community of learning as it not only places students in the spotlight but as students work together on a topic they get to know each other, and a basis of trust is created through peer-feedback. Therefore, it was important to have a digital space (in this case Mahara) where the exchange could take place. The continuous insight into the students’ "learning status" enabled the lecturer to promote the learning and provide individual assistance for the students.
AU - Steinhardt, Isabel
ID - 36545
IS - 1
JF - ISA Pedagogy Series
KW - Intersectionality
KW - inequality
KW - gender
KW - diversity
KW - higher-education
KW - crisis
TI - Students in the spotlight: Using collaborative autoethnography to build a community of learning in the Corona crisis
VL - 1
ER -
TY - GEN
AB - The call for free access to research data and materials is becoming louder and louder from the political and scientific communities in Germany. More and more researchers are facing demands to open up qualitative research data for scientific purposes. They often have a general interest in sharing their data, but are unsure how to proceed. This handout was developed to provide an initial introduction to opening and sharing qualitative data. It was developed at a workshop held in Berlin in January 2020, organized by the research group „Digitization of Science“ of the Weizenbaum Institute, together with its associate researcher Dr. Isabel Steinhardt from the University of Kassel. The workshop involved staff from German research data centers as well as mentees and mentors from the Fellow Program Open Science who already have experience with Open Science, qualitative research, and interdisciplinary research. The handout is addressed primarily to qualitatively researching scientists in Germany. For this reason, it was initially written in German. One year later, we have now decided to translate the handout into English as well. The reasons are twofold: first, we want to make it accessible to researchers in Germany with little knowledge of German. Second, we also want to give interested people outside Germany an insight into the German system and the German discussion about opening up and sharing qualitative data. Due to the objectives and the history of its development, the handout focuses on the German context. This includes the literature references and further sources, and the references to research data centers as well as legal issues. We have deliberately not included a contextualization of the German situation in international discussions in order to keep the handout as short as possible.
AU - Steinhardt, Isabel
AU - Fischer, Caroline
AU - Heimstädt, Maximilian
AU - Hirsbrunner, Simon David
AU - Ikiz-Akinci, Dilek
AU - Kressin, Lisa
AU - Kretzer, Susanne
AU - Möllenkamp, Andreas
AU - Portzelt, Maike
AU - Rahal, Rima-Maria
AU - Schimmler, Sonja
AU - Wilke, René
AU - Wünsche, Hannes
ID - 36551
TI - Opening up and Sharing Data from Qualitative Research: A Primer
VL - 17
ER -
TY - CHAP
AB - Anhand einer explorativen Studie in den Fächern Jura und Soziale Arbeit wird rekonstruiert welche Praktiken Studierende in Bezug auf digitale Technologien haben und ob digitale Praktiken im Studium existieren. Dazu wurden narrative Interviews mit sechs Studierenden geführt, die habitushermeneutisch ausgewertet wurden. Die Ergebnisse zeigen keine digitalen Praktiken in Bezug auf das Studium, wohingegen sich digitale Praktiken im alltäglichen Leben zeigen. Für das Studium zeigen sich unterschiedliche Praktiken in der Nutzung digitaler Technologien, die in Beziehung zu den Kapitalsorten stehen, die Studierende besitzen. Die explorativen Ergebnisse legen nahe, dass Studierende unterschiedliche Hilfestellungen in Bezug auf die Digitalisierung des Studiums benötigen, die in der Lehrplanung und -pädagogik berücksichtigt werden müssten.
AU - Steinhardt, Isabel
ED - Bremer, Helmut
ED - Lange-Vester, Andrea
ID - 36557
SN - 978-3-7799-5861-1
T2 - Entwicklungen im Feld der Hochschule
TI - Digitale Praktiken und das Studium
ER -
TY - CHAP
AB - Die Hochschuldidaktik wurde in den letzten zehn Jahren flächendeckend an deutschen Hochschulen ausgebaut, da die Qualität der Lehre als Faktor im nationalen wie auch internationalen Wettbewerb der Hochschulen angesehen wird. In diesem Beitrag wird untersucht, wie sich dieser Ausbau mikropolitisch in der Arena Hochschule niederschlägt. Hierzu wurden eine systematische Literaturauswahl durchgeführt und mittels qualitativer Inhaltsanalyse einschlägige Texte der Hochschuldidaktiker:innen analysiert. Für die theoriegeleitete qualitative Inhaltsanalyse wurden als deduktive Kategorien die von Crozier und Friedberg (1993) benannten Machtquellen Expertise, Kommunikations- und Informationsflüsse, organisationale Regeln und Umweltkontakte verwendet. Fazit der Untersuchung ist, dass die Hochschuldidaktik zwar viele Stellen hinzugewonnen hat, es allerdings kaum einen Zuwachs an Macht gab, der nun in die Entscheidungs- und Aushandlungsprozesse innerhalb der Hochschulen eingebracht werden könnte.
AU - Steinhardt, Isabel
ED - Kordts-Freudinger, Robert
ED - Schaper, Niclas
ED - Scholkmann, Antonia
ED - Szczyrba, Birgit
ID - 36555
KW - Mikropolitik
KW - Macht
KW - Machtquellen
KW - Positionseffekte
KW - Hochschuldidaktik
SN - 9783825254087
T2 - Handbuch Hochschuldidaktik
TI - Hochschulinnenpolitik. Mikropolitische Verhältnisse der Hochschuldidaktik
ER -
TY - JOUR
AB - Nowadays, mobility and transience are no longer exclusively associated with the marginalized and socially excluded, such as homeless or displaced people. On the contrary, mobility and transience have become a constitutive pattern of the highly skilled postmodern workforce. Yet, how mobile professionals negotiate the meaning of their homes in âliquid timesâ and what homemaking practices they use to deal with the temporal uncertainty of their homes are questions that still require further research. This article â based on ethnographic research on German and American managers conducted in China, Germany and the United States between 2011 and 2014 â contributes to this research question by examining how mobile professionals make sense of the transience of their current homes and how transience is reflected in their homemaking practices. The article argues that for mobile professionals the home becomes a critical place not only because of new multilocal spatialities but also because of new transient temporalities. Due to the corporate practice of giving successive temporary contracts, the mobile managersâ everyday life is characterized by a âpermanent provisionalityâ, that is, an incongruence of the initially imagined and the actual time horizons of their mobility. This article shows how this âpermanent provisionalityâ is worked into the material and social textures of expatriate homes.
AU - Spiegel, Anna
ID - 36701
IS - 2
JF - Transitions: Journal of Transient Migration
SN - 2397-7140
TI - Permanent provisionality: The homes of mobile managerial professionals between temporariness and permanence
VL - 5
ER -
TY - CONF
AU - Kruse, Anne
AU - Ott, Manuel
AU - Risse, Lena
AU - Koch, Rainer
ID - 36845
TI - 3D-Druck - Eine Technologie als Schlüssel zur Steigerung der Teilhabe
ER -
TY - JOUR
AU - Kowatz, Jannik
AU - Teutenberg, Dominik
AU - Meschut, Gerson
ID - 21549
JF - International Journal of Adhesion and Adhesives
KW - Epoxy adhesive
KW - fatigue strength
KW - shear
KW - peel
KW - Steel-CFRP joints
SN - 0143-7496
TI - Experimental failure analysis of adhesively bonded steel/CFRP joints under quasi-static and cyclic tensile-shear and peel loading
VL - 107
ER -
TY - JOUR
AB - The first aim of this article is to present the link between the turnpike property and the singular perturbations theory: the first one being a particular case of the second one. Then, thanks to this link, we set up a new framework based on continuation methods for the resolution of singularly perturbed optimal control problems. We consider first the turnpike case, then, we generalize the approach to general control problems with singular perturbations (that is with fast but also slow variables). We illustrate each step with an example.
AU - Cots, Olivier
AU - Gergaud, Joseph
AU - Wembe Moafo, Boris Edgar
ID - 33871
JF - ESAIM: Proceedings and Surveys
KW - Immunology
SN - 2267-3059
TI - Homotopic approach for turnpike and singularly perturbed optimal control problems
VL - 71
ER -
TY - JOUR
AB - Brand names are a common part of the everyday consumer environment, and can be found on countless visual surfaces such as food packaging. A key characteristic of brand names is their fixed design. Many brand names owe their linguistic form to units that originally did not constitute proper names. They developed into brand names through complex sub-processes of what is commonly referred to as onymisation. These processes include semantic, morphological and phonological/graphemic changes. The aim of this paper is to explore how the specific typographic design of a brand name can be an additional indicator in its process of onymisation. After clarifying the concepts of onymisation and typographic design, an extended multimodal construction model is presented. The basis of the paper is an analysis of a corpus of image data comprising more than 600 photographs of food packaging. In order to get a first impression of how the multimodal constructions of brand names could look, an omission test following a suggestion by Ziem (2017) is applied to the data.
AU - Dübbert, Alexander
ID - 27046
IS - 1
JF - Linguistics Vanguard
SN - 2199-174X
TI - Brand names as multimodal constructions. On the role of typography as an additional indicator of onymisation.
VL - 7
ER -
TY - THES
AU - Wembe Moafo, Boris Edgar
ID - 33872
TI - Geometric and Numerical Methods in Optimal Control and Zermelo Problems on Revolution Surfaces - Applications
ER -
TY - JOUR
AB - Viele Wege führen in die sozialpädagogische Praxis, doch nach wie vor stellt sich die Frage, wie sozialpädagogisches Handeln gelernt und gelehrt werden kann. Unter Bezugnahme auf kritisch bildungstheoretisch-fundierte Ansätze plädiert der Beitrag für eine Weiterentwicklung einer kritischen Didaktik der beruflichen Fachrichtung Sozialpädagogik.
AU - Göddertz, Nina
ID - 36900
JF - Sozial Extra
KW - Fachdidaktik Sozialpädagogik Kritische Bildungstheorie Emanzipation und Mündigkeit
TI - Sozialpädagogische Qualifizierungen weiterdenken
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractIn order to reduce fuel consumption and thus pollutant emissions, the automotive industry is increasingly developing lightweight construction concepts that are accompanied by an increasing usage of aluminum materials. Due to poor weldability of aluminum in combination with other materials, mechanical joining methods such as clinching were developed and established in series production. In order to predict the relevant characteristics of clinched joints and to ensure the reliability of the process, it is simulated numerically during product development processes. In this regard, the predictive accuracy of the simulated process highly depends on the implemented friction model. In particular, the frictional behavior between the sheet metals as well as between the sheet metal and clinching tools has a significant impact on the geometrical formation of the clinched joint. No testing methods exist that can sufficiently investigate the frictional behavior in sheet materials, especially under high interface pressures, different relative velocities, and long friction paths, while allowing a decoupled consideration of the test parameters. This paper describes the development of further testing concepts based on a proven tribo-torsion test method for determining friction coefficients between sheet metal materials for the simulation of clinching processes. For this purpose, the correlation of interface pressure and the relative velocity between aluminum and steel sheet material in clinching processes is investigated using numerical simulation. Based on these findings, the developed concepts focus on determining friction coefficients at interface pressures of the above materials, yield stress, as well as the reproduction of the occurring friction conditions between sheet metal materials and tool surfaces in clinching processes using tool substitutes. Furthermore, wear investigations between sheet metal material and tool surface were carried out in the friction tests with subsequent EDX analyses of the frictioned tool surfaces. The developed method also allows an optical deformation measurement of the sheet metal material specimen by means of digital image correlation (DIC). Based on a methodological approach, the test setups and the test systems used are explained, and the functionality of the concepts is proven by experimental tests using different sheet metal materials.
AU - Böhnke, Max
AU - Rossel, Moritz Sebastian
AU - Bielak, Christian Roman
AU - Bobbert, Mathias
AU - Meschut, Gerson
ID - 25556
JF - The International Journal of Advanced Manufacturing Technology
SN - 0268-3768
TI - Concept development of a method for identifying friction coefficients for the numerical simulation of clinching processes
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractIn order to reduce fuel consumption and thus pollutant emissions, the automotive industry is increasingly developing lightweight construction concepts that are accompanied by an increasing usage of aluminum materials. Due to poor weldability of aluminum in combination with other materials, mechanical joining methods such as clinching were developed and established in series production. In order to predict the relevant characteristics of clinched joints and to ensure the reliability of the process, it is simulated numerically during product development processes. In this regard, the predictive accuracy of the simulated process highly depends on the implemented friction model. In particular, the frictional behavior between the sheet metals as well as between the sheet metal and clinching tools has a significant impact on the geometrical formation of the clinched joint. No testing methods exist that can sufficiently investigate the frictional behavior in sheet materials, especially under high interface pressures, different relative velocities, and long friction paths, while allowing a decoupled consideration of the test parameters. This paper describes the development of further testing concepts based on a proven tribo-torsion test method for determining friction coefficients between sheet metal materials for the simulation of clinching processes. For this purpose, the correlation of interface pressure and the relative velocity between aluminum and steel sheet material in clinching processes is investigated using numerical simulation. Based on these findings, the developed concepts focus on determining friction coefficients at interface pressures of the above materials, yield stress, as well as the reproduction of the occurring friction conditions between sheet metal materials and tool surfaces in clinching processes using tool substitutes. Furthermore, wear investigations between sheet metal material and tool surface were carried out in the friction tests with subsequent EDX analyses of the frictioned tool surfaces. The developed method also allows an optical deformation measurement of the sheet metal material specimen by means of digital image correlation (DIC). Based on a methodological approach, the test setups and the test systems used are explained, and the functionality of the concepts is proven by experimental tests using different sheet metal materials.
AU - Böhnke, Max
AU - Rossel, Moritz
AU - Bielak, Christian R.
AU - Bobbert, Mathias
AU - Meschut, Gerson
ID - 24739
JF - The International Journal of Advanced Manufacturing Technology
SN - 0268-3768
TI - Concept development of a method for identifying friction coefficients for the numerical simulation of clinching processes
ER -
TY - BOOK
AB - Der vorliegende Band versammelt die Ergebnisse eines wissenschaftlich-künstlerischen Lehrprojekts. Im Rahmen von zwei Seminaren, die an der Folkwang Universität der Künste in Essen sowie der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster stattgefunden haben, haben sich Studierende im Sommersemester 2019 vergessenen deutschsprachigen Oratorien des »langen 19. Jahrhunderts« zugewandt und zu jeweils einem Werk einen eigenen Forschungsbeitrag verfasst. Ergänzt werden die acht Werkstudien um einen einführenden Beitrag aus theologisch-bibelwissenschaftlicher Perspektive.
ED - Höink, Dominik
ED - Vos, Jacobus Cornelis de
ID - 36430
TI - Deutschsprachige Oratorien des 'langen 19. Jahrhunderts' : Studien zu vergessenen Gattungsbeiträgen
ER -
TY - CONF
AU - Terhörst, Philipp
AU - Boller, André
AU - Damer, Naser
AU - Kirchbuchner, Florian
AU - Kuijper, Arjan
ID - 34715
T2 - International IEEE Joint Conference on Biometrics, IJCB 2021, Shenzhen, China, August 4-7, 2021
TI - MiDeCon: Unsupervised and Accurate Fingerprint and Minutia Quality Assessment based on Minutia Detection Confidence
ER -
TY - JOUR
AU - Meden, Blaz
AU - Rot, Peter
AU - Terhörst, Philipp
AU - Damer, Naser
AU - Kuijper, Arjan
AU - Scheirer, Walter J.
AU - Ross, Arun
AU - Peer, Peter
AU - Struc, Vitomir
ID - 34714
JF - IEEE Trans. Inf. Forensics Secur.
TI - Privacy-Enhancing Face Biometrics: A Comprehensive Survey
VL - 16
ER -
TY - JOUR
AU - Terhörst, Philipp
AU - Fährmann, Daniel
AU - Kolf, Jan Niklas
AU - Damer, Naser
AU - Kirchbuchner, Florian
AU - Kuijper, Arjan
ID - 34713
JF - IEEE Trans. Inf. Forensics Secur.
TI - MAAD-Face: A Massively Annotated Attribute Dataset for Face Images
VL - 16
ER -
TY - THES
AU - Terhörst, Philipp
ID - 34711
TI - Mitigating Soft-Biometric Driven Bias and Privacy Concerns in Face Recognition Systems
ER -
TY - JOUR
AU - Terhörst, Philipp
AU - Fährmann, Daniel
AU - Damer, Naser
AU - Kirchbuchner, Florian
AU - Kuijper, Arjan
ID - 34712
IS - 4
JF - IEEE Trans. Biom. Behav. Identity Sci.
TI - On Soft-Biometric Information Stored in Biometric Face Embeddings
VL - 3
ER -
TY - CONF
AU - Hanses, Hendrik
AU - Horwath, Ilona
ED - Holl, Helmut J.
ID - 28415
SN - 978-3-9504997-0-4
T2 - Book of Abstracts 37th Danubia Adria Symposium on Advances in Experimental Mechanics
TI - PROJECT FOR THE DEVELOPMENT OF OPERATIONAL AND DEMAND-ORIENTED FIREFIGHTING EQUIPMENT
ER -
TY - GEN
AU - Neumann, Stefan
AU - Meschut, Gerson
AU - Kneuper, Florian
AU - Hering, Oliver
AU - Tekkaya, Erman
ID - 36837
TI - Longitudinal mechanical joining of extruded aluminium profiles with increased tightness requirements
ER -
TY - CHAP
AU - Höink, Dominik
ED - Höink, Dominik
ID - 36452
SN - 978-3-487-15915-7
T2 - Religiöse Friedensmusik von der Antike bis zur Gegenwart
TI - Herrscherhuldigung und Friedenslob – Das Opusculum cantionum des Johannes Flamingus (1571)
VL - 21
ER -
TY - CHAP
AU - Höink, Dominik
ED - Höink, Dominik
ID - 36454
SN - 978-3-487-15915-7
T2 - Religiöse Friedensmusik von der Antike bis zur Gegenwart
TI - Frieden – Musik – Religion: Zur Einführung
VL - 21
ER -
TY - BOOK
AB - Musik war seit jeher ein zentrales Medium der künstlerischen Auseinandersetzung mit dem Thema „Frieden“. Ob als gesungene Friedensbitte innerhalb von religiösen Zeremonien, als Mittel zur Formulierung von Friedenssehnsucht oder als Teil von Feierlichkeiten nach einem Friedensschluss – unzählige Beispiele aus den verschiedensten kulturellen Kontexten und Zeiten wären anzuführen. Die Beiträge im vorliegenden Band, die auf eine Tagung im Juni 2018 in Münster zurückgehen, thematisieren daher sowohl innerkompositorische Friedensbezüge als auch kontextbedingte Zuschreibungen, die sich etwa aus der Funktionalisierung für entsprechende Friedensfeiern ergeben. Durch den historischen Längsschnitt und den Einschluss von Beiträgen zur außereuropäischen und nicht-christlichen Musik ergibt sich ein weites Panorama unterschiedlichster Studien.
ED - Höink, Dominik
ID - 36428
SN - 978-3-487-15915-7
TI - Religiöse Friedensmusik von der Antike bis zur Gegenwart
VL - 21
ER -
TY - JOUR
AU - Schürmann, Mirko
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Gildehaus, Lara
AU - Schaper, Niclas
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Biehler, Rolf
AU - Lankeit, Elisa
AU - Kuklinski, Christiane
AU - Ruge, Johanna
ID - 24786
JF - Sigma newsletter
TI - Opportunities and Possibilities of a Network of Mathematical Learning and Support Centres in Germany
VL - 22
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungIn diesem Beitrag der Zeitschrift Gruppe. Interaktion. Organisation. (GIO) wird das Instrument zur Diagnose pädagogischer Kompetenzen von Pflegelehrpersonen (PädKomPflege) vorgestellt.Die Berufsbildung in der Pflege ist durch sich verändernde inhaltliche und gesetzliche Anforderungen geprägt. Verschiedene landesspezifische rechtliche Vorgaben führen zu einem sehr heterogenen Bild von Qualifikationen und Kompetenzen der Pflegelehrpersonen. Die Anrechnung bereits erworbener Kompetenzen auf pflegepädagogische Studiengänge sowie die Kompetenzerfassung und -bilanzierung in Berufsbildungseinrichtungen spielt daher eine wichtige Rolle. Vor diesem Hintergrund wurde das Instrument PädKomPflege entwickelt und erprobt. Grundlage des Kompetenzmodells sind die Empfehlungen der Kultusministerkonferenz (2004) zu den Standards für die (allgemeine) Lehrerbildung sowie Expertenworkshops und -interviews mit PflegedidaktikerInnen. Die empirische Erprobung erfolgte an einer Stichprobe von 1096 Pflegelehrpersonen. Psychometrische Analysen auf Grundlage der klassischen Testtheorie sowie IRT-basierte Analysen führten zu einer Überarbeitung des Instruments, welches nun als zweisprachiges Online-Self-Assessmenttool (eng./deut.) vorliegt. Die Validierung der deutschsprachigen Version fand anhand von 545 TeilnehmerInnen im Jahr 2016 statt, sodass ein geprüftes Instrument mit 54 Items in den fünf Hauptskalen (Unterricht, Beurteilung, Beratung, Lernortkooperation sowie Organisations- und Schulentwicklung) und 18 Subskalen zur Verfügung steht.Sowohl klassische als auch probabilistische Testgütekriterien werden erfüllt. Die Skalen weisen hohe interne Konsistenzen auf (α > 0,80) und sind überwiegend konstruktvalide. So lassen sich für 17 der 18 Subskalen ordinale Raschmodelle anpassen. Auf der Ebene der Hauptskalen können Partial Credit Modelle für alle Items von modellkonformen Subskalen einer Hauptskala angepasst werden. Das Instrument kann zur individuellen Kompetenzdiagnostik, zur Identifikation von Bildungsbedarfen in Schulen des Gesundheitswesens und im Kontext beruflicher Bildungsprozesse genutzt werden. In der Onlineversion erhalten Teilnehmende abschließend ein individuelles Kompetenzprofil mit möglichen Vergleichswerten. Das Tool kann begleitend zu Qualifizierungsprozessen als Monitoring-Instrument oder zur individuellen Kompetenzbilanzierung eingesetzt werden.
AU - Schürmann, Mirko
AU - Bender, Elena
AU - Grebe, Christian
ID - 37231
JF - Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO)
KW - Organizational Behavior and Human Resource Management
KW - Applied Psychology
KW - Developmental and Educational Psychology
KW - Education
KW - Social Psychology
SN - 2366-6145
TI - Kompetenzdiagnose in der Berufsbildung von Pflegelehrpersonen
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractOrganizations increasingly introduce collaborative technologies in form of virtual assistants (VAs) to save valuable resources, especially when employees are assisted with work-related tasks. However, the effect of VAs on virtual teams and collaboration remains uncertain, particularly whether employees show social loafing (SL) tendencies, i.e., applying less effort for collective tasks compared to working alone. While extant research indicates that VAs collaboratively working in teams exert greater results, less is known about SL in virtual collaboration and how responsibility attribution alters. An online experiment with N = 102 was conducted in which participants were assisted by a VA in solving a task. The results indicate SL tendencies in virtual collaboration with VAs and that participants tend to cede responsibility to the VA. This study makes a first foray and extends the information systems (IS) literature by analyzing SL and responsibility attribution thus updates our knowledge on virtual collaboration with VAs.
AU - Stieglitz, Stefan
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Möllmann, Nicholas R. J.
AU - Rzyski, Jannik
ID - 37146
IS - 3
JF - Information Systems Frontiers
KW - Computer Networks and Communications
KW - Information Systems
KW - Theoretical Computer Science
KW - Software
SN - 1387-3326
TI - Collaborating with Virtual Assistants in Organizations: Analyzing Social Loafing Tendencies and Responsibility Attribution
VL - 24
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractArtificial intelligence (AI) is being increasingly integrated into enterprises to foster collaboration within humanmachine teams and assist employees with work-related tasks. However, introducing AI may negatively impact employees’ identifications with their jobs as AI is expected to fundamentally change workplaces and professions, feeding into individuals’ fears of being replaced. To broaden the understanding of the AI identity threat, the findings of this study reveal three central predictors for AI identity threat in the workplace: changes to work, loss of status position, and AI identity predicting AI identity threat in the workplace. This study enriches information systems literature by extending our understanding of collaboration with AI in the workplace to drive future research in this field. Researchers and practitioners understand the implications of employees’ identity when collaborating with AI and comprehend which factors are relevant when introducing AI in the workplace.
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Brünker, Felix
AU - Möllmann Frick, Nicholas R. J.
AU - Stieglitz, Stefan
ID - 37144
IS - 1
JF - Electronic Markets
KW - Management of Technology and Innovation
KW - Marketing
KW - Computer Science Applications
KW - Economics and Econometrics
KW - Business and International Management
SN - 1019-6781
TI - The rise of artificial intelligence – understanding the AI identity threat at the workplace
VL - 32
ER -
TY - JOUR
AB - The application of artificial intelligence (AI) not only yields in advantages for healthcare but raises several ethical questions. Extant research on ethical considerations of AI in digital health is quite sparse and a holistic overview is lacking. A systematic literature review searching across 853 peer-reviewed journals and conferences yielded in 50 relevant articles categorized in five major ethical principles: beneficence, non-maleficence, autonomy, justice, and explicability. The ethical landscape of AI in digital health is portrayed including a snapshot guiding future development. The status quo highlights potential areas with little empirical but required research. Less explored areas with remaining ethical questions are validated and guide scholars’ efforts by outlining an overview of addressed ethical principles and intensity of studies including correlations. Practitioners understand novel questions AI raises eventually leading to properly regulated implementations and further comprehend that society is on its way from supporting technologies to autonomous decision-making systems.
AU - Möllmann, Nicholas RJ
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Stieglitz, Stefan
ID - 37154
IS - 4
JF - Health Informatics Journal
KW - Health Informatics
SN - 1460-4582
TI - Is it alright to use artificial intelligence in digital health? A systematic literature review on ethical considerations
VL - 27
ER -
TY - JOUR
AB - Artificial intelligence (AI) has moved beyond the planning phase in many organisations and it is often accompanied by uncertainties and fears of job loss among employees. It is crucial to manage employees{\textquoteright} attitudes towards the deployment of an AI-based technology effectively and counteract possible resistance behaviour. We present lessons learned from an industry case where we conducted interviews with affected employees. We evaluated our results with managers across industries and found that that the deployment of AI-based technologies does not differ from other IT, but that the change is perceived differently due to misguided expectations.
AU - Stieglitz, Stefan
AU - Möllmann (Frick), Nicholas R. J.
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Hofeditz, Lennart
AU - Ross, Björn
ID - 37155
JF - International Journal of Management Practice
KW - Artificial Intelligence
KW - Change Management
KW - Resistance
KW - AI-Driven Change
KW - AI Deployment
KW - AI Perception
SN - 1477-9064
TI - Recommendations for Managing AI-Driven Change Processes: When Expectations Meet Reality
ER -
TY - DATA
AU - Grebe, Christian
AU - Schürmann, Mirko
AU - Latteck, Änne-Dörte
ID - 37234
TI - Die Health Professionals Competence Scales (HePCoS) zur Kompetenzerfassung in den Gesundheitsfachberufen. Technical Report
ER -
TY - CONF
AB - Social media have become a valuable source for extracting data about societal crises and an important outlet to disseminate official information. Government agencies are increasingly turning to social media to use it as a mouthpiece in times of crisis. Gaining intelligence through social media analytics, however, remains a challenge for government agencies, e.g. due to a lack of training and instruments. To mitigate this shortcoming, government agencies need tools that support them in analysing social media data for the public good. This paper presents a design science research approach that guides the development of a social media analytics dashboard for a regional government agency. Preliminary results from a workshop and the resulting design of a first prototype are reported. A user-friendly and responsive design that is secure, flexible, and quick in use could identified as requirements, as well as information display of regional discussion statistics, sentiment, and emerging topics.
AU - Basyurt, Ali Sercan
AU - Marx, Julian
AU - Stieglitz, Stefan
AU - Mirbabaie, Milad
ID - 37174
T2 - ACIS 2021 Proceedings
TI - Designing a Social Media Analytics Dashboard for Government Agency Crisis Communications
ER -
TY - CONF
AB - So-called 'fast fashion' consumption, amplified through cost-effective e-commerce, constitutes a major factor negatively impacting climate change. A recently noted strategy to motivate consumers to more sustainable decisions is digital nudging. This paper explores the capability of digital nudging in the context of green fashion e-commerce. To do so, digital default and social norm nudges are tested in an experimental setting of green fashion purchases. An online experiment (n=320) was conducted, simulating an online retail scenario. Results failed to show statistically significant relationships between nudging strategies and purchase decisions. However, explorative analyses show a backfiring effect for the combination of nudges and thus, reveal a hitherto neglected impact of participants' identification on the effectiveness of the digital nudging strategies. Consequently, this study contributes to digital nudging literature and informs practice with new insights on effective choice architectures in e-commerce.
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Marx, Julian
AU - Germies, Johanna
ID - 37175
T2 - ACIS 2021 Proceedings
TI - Conscious Commerce - Digital Nudging and Sustainable E-commerce Purchase Decisions
ER -
TY - CONF
AU - Marx, Julian
AU - Stieglitz, Stefan
AU - Mirbabaie, Milad
AU - Sauer, Tabea
AU - Frowerk, Janice
ID - 37142
T2 - ICIS Proceedings
TI - The Identity of Born Virtual Organizations: Exploring the Role of ICT
ER -
TY - JOUR
AB - Verification of software and processor hardware usually proceeds separately, software analysis relying on the correctness of processors executing machine instructions. This assumption is valid as long as the software runs on standard CPUs that have been extensively validated and are in wide use. However, for processors exploiting custom instruction set extensions to meet performance and energy constraints the validation might be less extensive, challenging the correctness assumption. In this paper we present a novel formal approach for hardware/software co-verification targeting processors with custom instruction set extensions. We detail two different approaches for checking whether the hardware fulfills the requirements expected by the software analysis. The approaches are designed to explore a trade-off between generality of the verification and computational effort. Then, we describe the integration of software and hardware analyses for both techniques and describe a fully automated tool chain implementing the approaches. Finally, we demonstrate and compare the two approaches on example source code with custom instructions, using state-of-the-art software analysis and hardware verification techniques.
AU - Jakobs, Marie-Christine
AU - Pauck, Felix
AU - Platzner, Marco
AU - Wehrheim, Heike
AU - Wiersema, Tobias
ID - 27841
JF - IEEE Access
KW - Software Analysis
KW - Abstract Interpretation
KW - Custom Instruction
KW - Hardware Verification
TI - Software/Hardware Co-Verification for Custom Instruction Set Processors
ER -
TY - CONF
AU - Pauck, Felix
AU - Wehrheim, Heike
ED - Koziolek, Anne
ED - Schaefer, Ina
ED - Seidl, Christoph
ID - 21238
T2 - Software Engineering 2021
TI - Cooperative Android App Analysis with CoDiDroid
ER -
TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. In der Arbeit 4.0 ist durch neue Beschäftigungsmöglichkeiten für Mitarbeitende eine Langzeitbindung an ein Unternehmen seltener. Unternehmen reagieren mit flexibilisierten Arbeitsplätzen, um diesem Wunsch der Mitarbeitenden nachzukommen. Flexibilisierung reduziert die Absicht das Unternehmen zu verlassen. Dabei ist wichtig, räumliche und zeitliche Flexibilisierung zu differenzieren. Außerdem gewinnen individuelle Werte bezüglich Stabilität und Kontinuität an Bedeutung und können den Bindungswunsch stärken. Hauptziel dieser Untersuchung ist, anhand eines kontroll- und ressourcentheoretisch fundierten Rahmens in zwei aufeinander aufbauenden Studien ( N = 448, N = 202) die (potenziell unterschiedlich starken) Zusammenhänge von zeitlicher und räumlicher Flexibilisierung mit Mitarbeitendenbindung zu analysieren und zu prüfen, ob sich diese Zusammenhänge bestätigen lassen, wenn zusätzlich individuelle Werte in die Analyse einbezogen werden. Die Ergebnisse zeigen, dass zeitliche und räumliche Flexibilisierung unterschiedlich mit der Bleibeabsicht zusammenhängen. Während zeitliche Flexibilisierung positive Zusammenhänge zeigt, finden sich in Bezug auf räumliche Flexibilisierung keine Zusammenhänge. Werte bezüglich Stabilität und Kontinuität scheinen dabei nicht mit einer stärkeren Mitarbeitendenbindung zusammenzuhängen.
AU - Bender, Elena
AU - Schürmann, Mirko
AU - Poethke, Ute
AU - Soyka, Chantal
AU - Schaper, Niclas
AU - Rowold, und Jens
ID - 33748
IS - 1
JF - Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O
KW - Organizational Behavior and Human Resource Management
KW - Applied Psychology
SN - 0932-4089
TI - Die Rolle von arbeitsplatzbezogener Flexibilisierung und die Betrachtung von individuellen Werten für Mitarbeitendenbindung in der Arbeitswelt 4.0
VL - 66
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungIn vielen Bereichen der Wirtschaftsinformatik spielt die Erstellung konzeptueller Modelle unter Verwendung grafischer Modellierungssprachen eine wichtige Rolle. Entsprechend wichtig ist eine fundierte Grundausbildung, die sich an den benötigten Modellierungskompetenzen orientiert und daher neben theoretischen auch praktische Aspekte der konzeptuellen Modellierung in den Blick nimmt. Der vorliegende Beitrag stellt erste Ergebnisse aus dem KEA-Mod-Projekt vor, das sich mit der Erstellung eines „digitalen Fachkonzepts“ im Bereich der grafischen, konzeptuellen Modellierung befasst. Kernstück dieses Fachkonzepts ist die Unterstützung der Grundausbildung in der grafischen, konzeptuellen Modellierung durch eine kompetenzorientierte E‑Assessment-Plattform mit automatisierten und individuellen Bewertungs- und Feedbackmöglichkeiten.
AU - Striewe, Michael
AU - Forell, Martin
AU - Houy, Constantin
AU - Pfeiffer, Peter
AU - Schiefer, Gunther
AU - Schüler, Selina
AU - Soyka, Chantal
AU - Stottrop, Tobias
AU - Ullrich, Meike
AU - Fettke, Peter
AU - Loos, Peter
AU - Oberweis, Andreas
AU - Schaper, Niclas
ID - 33751
IS - 6
JF - HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik
KW - General Earth and Planetary Sciences
KW - General Environmental Science
SN - 1436-3011
TI - Kompetenzorientiertes E-Assessment für die grafische, konzeptuelle Modellierung
VL - 58
ER -
TY - JOUR
AB - Spätestens mit der Einführung des Bundeskinderschutzgesetzes haben standardisierte Risikoeinschätzungsinstrumente auch in Deutschland eine Ausweitung erfahren. Der Beitrag gibt einen kurzen Einblick in die disparate Landschaft der in Deutschland verwendeten Einschätzungsinstrumente. Auch wenn risikostatische Entscheidungsinstrumente (noch) nicht vorliegen, hat der vermehrte Einsatz standardisierter Einschätzungs- und Dokumentationsinstrumente im Kinderschutz das Potenzial, die lokale Fallpraxis nachhaltig zu beeinflussen. Mit der Einführung standardisierter Einschätzungsinstrumente ist die Hoffnung verbunden, sozialarbeiterische Einschätzungen über Risiken durch verbindliche Verfahren zu verbessern. Dabei gerät leicht aus dem Blick, dass die Anwendung von standardisierten Risikoeinschätzungsverfahren im Organisationshandeln sehr unterschiedliche Funktionen haben kann und lokale Fallpraxis in spezifischer Weise anleitet und strukturiert. Standardisierte Risikoeinschätzungsverfahren koppeln lokale Praxis stärker an organisatorische Vorgaben, beeinflussen durch ihre Konstruktionsweise die Sicht auf den Fall und reduzieren meist komplexe Fallverläufe in vermeintlich deskriptiv eindeutige Kategorien. Damit ist nicht zuletzt die Gefahr verbunden, dass sich die institutionelle Aufmerksamkeit von ko-produktiven Elementen der Leistungserbringung hin zu einem präventiven Managen von potenziellen Gefährdungsrisiken verschiebt.
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37276
IS - 1
JF - Sozial Extra
TI - Risikoeinschätzungsinstrumente im Kinderschutz. Zwischen Standardisierung und situierter Anwendung
VL - 45
ER -
TY - BOOK
AB - How are activation programs for the young unemployed implemented? How do street-level bureaucrats deal with competing rationalities and demands for action? Transition policies increasingly aim at promoting self-regulation and constructing employable subjects. Stephan Dahmen explores the practical regulation of biographical transitions in activation programs for the young unemployed by focusing on the interactive accomplishment of activation work. The study reveals how the critical tensions of activation policies are continually re-interpreted and adapted to local contingencies and describes the various organisational technologies used for creating employable subjects.
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37274
KW - Youth
KW - Welfare State
KW - Transitions
KW - Human Service Organizations
KW - Institutional Ethnography
KW - Activation
KW - Sociology of Conventions
KW - Work
KW - Education
KW - Educational Research
KW - Sociology of Education
KW - Social Pedagogy
KW - History of Education
KW - Bielefeld University Press
TI - Regulating Transitions from School to Work. An Institutional Ethnography of Activation Work in Action
ER -
TY - BOOK
AB - How are activation programs for the young unemployed implemented? How do street-level bureaucrats deal with competing rationalities and demands for action? Transition policies increasingly aim at promoting self-regulation and constructing employable subjects. Stephan Dahmen explores the practical regulation of biographical transitions in activation programs for the young unemployed by focusing on the interactive accomplishment of activation work. The study reveals how the critical tensions of activation policies are continually re-interpreted and adapted to local contingencies and describes the various organisational technologies used for creating employable subjects.
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37273
KW - Youth
KW - Welfare State
KW - Transitions
KW - Human Service Organizations
KW - Institutional Ethnography
KW - Activation
KW - Sociology of Conventions
KW - Work
KW - Education
KW - Educational Research
KW - Sociology of Education
KW - Social Pedagogy
KW - History of Education
KW - Bielefeld University Press
TI - Regulating Transitions from School to Work. An Institutional Ethnography of Activation Work in Action
ER -
TY - JOUR
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37277
IS - H.3
JF - Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation
TI - Technologien in Kindheit und Familie. Einführung in den Schwerpunkt.
VL - 41
ER -
TY - JOUR
AB - In the last decade, the German transition system has witnessed the large‐scale introduction of so‐called “analysis of potentials” (<em>Potenzialanalysen</em>) in secondary compulsory schooling. In most German Länder, 8th graders must participate in a two‐day assessment center which combines psychometric testing with observations of their social and professional competencies in pre‐specified tasks. The programmatic aim of these assessments is to “introduce pupils early to choosing a job” (Bundesministerium für Bildung und Forschung [BMBF], 2017, p. 2) as well as to enhance the propensity of pupils to “take responsibility for their own future” (BMBF, 2017, p. 9). In the context of the German school‐to‐work system, the introduction of these new forms of diagnostics bear witness to a new preventive political rationality that aims at reducing the entry age into upper secondary education, reduce the recourse to so‐called “transition measures” and optimizing transitions into an apprenticeship market that is characterized by structural inequalities and “mismatch” between pupils’ job aspirations and the offers in apprenticeship places. However, little is known on the role of competency testing devices for the construction of further trajectories and aspirations and their role in the reproduction of inequalities in transitions from school to work. Based on an in‐depth analysis of policy documents and competency profiles (the documents handed out to the pupils after undergoing testing), the article reconstructs the political rationale for the introduction of the so‐called <em>Potenzialanalysen</em>. Based on a Foucauldian framework, we show how pupils are constructed as “competent” subjects. We show that competency assessments are part and parcel of a political rationality that aims at the promotion of a specific (future‐oriented, optimized, self‐regulated) relation to one’s own biographical future on the side of the pupils. Our results demonstrate that competency profiles construct the process of choosing a job as an individualized project of the self and that they invisibilize structural barriers and power relations. In doing so, competency assessments potentially contribute to the reproduction of inequalities in post‐secondary education through delegating “cooling out” processes from institutional gatekeepers to the interiority of persons.
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37285
IS - 3
JF - Social Inclusion
KW - Sociology and Political Science
KW - Social Psychology
SN - 2183-2803
TI - Constructing the “Competent” Pupil: Optimizing Human Futures Through Testing?
VL - 9
ER -
TY - JOUR
AU - Graefe, Grit
AU - Temmen, Katrin
ID - 37289
IS - 02/2021
JF - Bildung und Beruf, Zeitschrift des Bundesverbandes der Lehrkräfte für Berufsbildung e.V.
TI - Rekrutierungspotenzial für das Lehramt gewerblich-technischer Fachrichtungen aus dem Beruflichen Gymnasium mit Schwerpunkt Technik?
ER -
TY - THES
AU - Fiedler, Moritz
ID - 37396
TI - Development of a Strategic Controlling Concept
ER -
TY - JOUR
AU - Menzefricke, Jörn Steffen
AU - Wiederkehr, Ingrid
AU - Koldewey, Christian
AU - Dumitrescu, Roman
ID - 37404
JF - Procedia CIRP
KW - General Medicine
SN - 2212-8271
TI - Maturity-based Development of Strategic Thrusts for Socio-technical Risks
VL - 104
ER -
TY - GEN
AB - This study examines the relation between voluntary audit and the cost of debt in private firms. We use a sample of 4,058 small private firms operating in the period 2006‐2017 that are not subject to mandatory audits. Firms decide for a voluntary audit of financial statements either because the economic setting in which they operate effectively forces them to do so (e.g., ownership complexity, export‐oriented supply chain, subsidiary status) or because firm fundamentals and/or financial reporting practices limit their access to financial debt, both reflected in earnings quality. We use these factors to model the decision for voluntary audit. In the outcome analyses, we find robust evidence that voluntary audits are associated with higher, rather than lower, interest rate by up to 3.0 percentage points. This effect is present regardless of the perceived audit quality (Big‐4 vs. non‐Big‐4), but is stronger for non‐Big‐4 audits where auditees have a stronger position relative to auditors. Audited firms’ earnings are less informative about future operating performance relative to unaudited counterparts. We conclude that voluntary audits facilitate access to financial debt for firms with higher risk that may otherwise have no access to this form of financing. The price paid is reflected in higher interest rates charged to firms with voluntary audits – firms with higher information and/or fundamental risk.
AU - Ichev, Riste
AU - Koren, Jernej
AU - Kosi, Urska
AU - Sitar Sustar, Katarina
AU - Valentincic, Aljosa
ID - 37136
KW - private firms
KW - voluntary audit
KW - cost of debt
KW - self‐selection bias
KW - risk
TI - Cost of Debt for Private Firms Revisited: Voluntary Audits as a Reflection of Risk
ER -
TY - CHAP
AU - Grotjahn, Rebecca
ED - Schlieper, Hendrik
ED - Tönnies, Merle
ID - 37182
SN - 978-3-447-11508-7
T2 - Gattung und Geschlecht. Konventionen und Transformationen eines Paradigmas
TI - Himmlischer Warenschatz wohltätiger Erkenntnisse: Gattung und Geschlecht in der Musik
VL - 21
ER -
TY - CHAP
AU - Grotjahn, Rebecca
ED - Ertelt, Thomas
ED - Loesch, Heinz von
ID - 37183
SN - 9783761820827
T2 - Institutionen und Medien
TI - Zwischen Selbstinszenierung und Werkinterpretation: Solistinnen und Solisten
VL - 2
ER -
TY - CHAP
AU - Iffland, Joachim
AU - Grotjahn, Rebecca
ID - 37180
T2 - Edieren: Geisteswissenschaften im digitalen Wandel | Éditer : les sciences humaines en mutation
TI - Musikedition – auch ohne Noten
VL - 27,3
ER -
TY - CHAP
AU - Grotjahn, Rebecca
ED - Grosch, Nils
ED - Seedorf, Thomas
ID - 37179
SN - 978-3-89007-906-6
T2 - Stimmen – Körper – Medien. Gesang im 20. und 21. Jahrhundert
TI - Singen – Körper – Medien
VL - 2
ER -
TY - CHAP
AU - Georgi, Christopher
ID - 37435
T2 - Angstkonstruktionen
TI - Angstkonstruktionen zwischen „sinnvoller Vorsicht und sinnloser Panik“
ER -
TY - CONF
AU - Tumat, Antje
ED - Grönke, Kadja
ED - Zywietz, Michael
ID - 36822
SN - 978-3-86485-259-6
T2 - Musik und Homosexualitäten. Tagungsbericht Musikwissenschaftliche Homosexualitätenforschung, Bremen 2017 und 2018
TI - Biografie und Werk: Henzes „Bassariden“
ER -