TY - JOUR
AU - Harteis, Christian
AU - Goller, Michael
AU - Caruso, Carina
ID - 16506
IS - 1
JF - Frontiers in Education
SN - 2504-284X
TI - Conceptual Change in the Face of Digitalization: Challenges for Workplaces and Workplace Learning
VL - 5
ER -
TY - CHAP
AU - Berisha-Gawlowski, Angelina
AU - Caruso, Carina
AU - Goller, Michael
AU - Harteis, Christian
ED - Heisler, Dietmar
ED - Meier, Jörg
ID - 29751
KW - Arbeitsmarktförderung
KW - Arbeitswelt
KW - Arbeitswelt - Strukturwandel
KW - Benachteiligte
SN - 978-3-7639-6158-0
T2 - Digitalisierung am Übergang Schule Beruf: Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung
TI - Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die berufliche und allgemeine Bildung
VL - 56
ER -
TY - JOUR
AU - Ebersold, Felix
AU - Reineke, Patrick
AU - Meschede, Henning
AU - Hesselbach, Jens
ID - 30676
IS - 12
JF - BWK Das Energie Fachmagazin
SN - 1618-193X
TI - Keine Klimaneutralität ohne Energieeffizienz – Wie Datenbanken helfen können, Energieeffizienzpotenziale zu heben
VL - 72
ER -
TY - GEN
AU - Meschede, Henning
ID - 30677
TI - Energy efficiency in industrial processes – best practice
ER -
TY - JOUR
AU - Steinfelder, C.
AU - Brosius, A.
ID - 30706
JF - Lecture Notes in Production Engineering
TI - A New Approach for the Evaluation of Component and Joint Loads Based on Load Path Analysis
ER -
TY - CHAP
AU - Kurpiers, Anna-Katharina
ED - Kluge, Bettina
ED - Mihatsch, Wiltrud
ED - Schaller, Birte
ID - 31036
T2 - Kommunikationsdynamiken zwischen Mündlichkeit und Schriftlichkeit. Festschrift für Barbara Job zum 60. Geburtstag
TI - wirmüssentanzen. Methodische Überlegungen zur linguistischen Analyse von (Selbst-) Inszenierungen von Amateursportlern in den sozialen Medien am Beispiel Racing Aloha auf Instagram
ER -
TY - CONF
AU - Chen, Wei-Fan
AU - Al-Khatib, Khalid
AU - Wachsmuth, Henning
AU - Stein, Benno
ID - 3776
T2 - Proceedings of the Fourth Workshop on Natural Language Processing and Computational Social Science
TI - Analyzing Political Bias and Unfairness in News Articles at Different Levels of Granularity
ER -
TY - CONF
AU - Syed, Shahbaz
AU - Chen, Wei-Fan
AU - Hagen, Matthias
AU - Stein, Benno
AU - Wachsmuth, Henning
AU - Potthast, Martin
ID - 20137
T2 - Proceedings of the 13th International Conference on Natural Language Generation (INLG 2020)
TI - Task Proposal: Abstractive Snippet Generation for Web Pages
ER -
TY - CONF
AU - Chen, Wei-Fan
AU - Al-Khatib, Khalid
AU - Stein, Benno
AU - Wachsmuth, Henning
ID - 3818
T2 - Findings of the Association for Computational Linguistics: EMNLP 2020
TI - Detecting Media Bias in News Articles using Gaussian Bias Distributions
ER -
TY - CONF
AU - Chen, Wei-Fan
AU - Syed, Shahbaz
AU - Stein, Benno
AU - Hagen, Matthias
AU - Potthast, Martin
ID - 15826
T2 - Proceedings of the Web Conference 2020
TI - Abstractive Snippet Generation
ER -
TY - CONF
AU - Alshomary, Milad
AU - Syed, Shahbaz
AU - Potthast, Martin
AU - Wachsmuth, Henning
ID - 16868
T2 - Proceedings of 58th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (ACL 2020)
TI - Target Inference in Argument Conclusion Generation
ER -
TY - CONF
AU - Sadeghi-Kohan, Somayeh
AU - Hellebrand, Sybille
ID - 29200
T2 - 38th IEEE VLSI Test Symposium (VTS)
TI - Dynamic Multi-Frequency Test Method for Hidden Interconnect Defects
ER -
TY - CONF
AU - Holst, Stefan
AU - Kampmann, Matthias
AU - Sprenger, Alexander
AU - Reimer, Jan Dennis
AU - Hellebrand, Sybille
AU - Wunderlich, Hans-Joachim
AU - Weng, Xiaoqing
ID - 19421
T2 - IEEE International Test Conference (ITC'20), November 2020
TI - Logic Fault Diagnosis of Hidden Delay Defects
ER -
TY - CHAP
AU - van Laak, Lothar
ED - Schmidt, Jochen
ID - 31230
T2 - Erzähltes Selbst. Narrative Ethik aus theologischer und literaturwissenschaftlicher Sicht. (Theologie - Kultur - Hermeneutik, Bd. 27)
TI - „So dacht ich. Demnächst mehr.“ Modelle narrativer Ethik und narrativer Identität in Hölderlins ‚Hyperion’ und Schillers ‚Demetrius’
ER -
TY - CHAP
AU - van Laak, Lothar
AU - Ehland, Christoph
AU - Münzmay, Andreas
AU - Schmitz, Sabine
AU - Süßmann, Johannes
ED - Stiegemann, Christoph
ID - 31232
T2 - Peter Paul Rubens und der Barock im Norden. Katalog zur Ausstellung im Erzbischöflichen Diözesanmuseum Paderborn
TI - Barock im Norden. Kommunikationspraxis und Kulturtransfer
ER -
TY - CHAP
AU - van Laak, Lothar
ED - Kubisiak, Malgorzata
ED - Firaza, Joanna
ID - 31229
T2 - Dialog der Künste. Literatur und Musik
TI - „eine andere Ähnlichkeit“ – Musik und Literatur bei Moses Mendelssohn und Gotthold Ephraim Lessing
ER -
TY - CHAP
AU - van Laak, Lothar
ED - Schmidt, Jochen
ID - 31231
T2 - (Theologie - Kultur - Hermeneutik, Bd. 27).
TI - Erzählen und Ehtik in Peter Weiss’ ‚Rekonvaleszenz’. In: Erzähltes Selbst. Narrative Ethik aus theologischer und literaturwissenschaftlicher Sicht
ER -
TY - CHAP
AU - van Laak, Lothar
ID - 31233
T2 - Museum als Resonanzraum
TI - „Wer kann durchs Fernrohr der Metaphern sehen?“ Beobachtungen an Durs Grünbeins Mond-Zyklus ‚Cyrano oder Die Rückkehr vom Mond‘
ER -
TY - BOOK
AU - Dorniak, Marlena
AU - Geist, Sabine
AU - Külker, Anna
AU - Kullmann, Harry
AU - Lütje-Klose, Birgit
AU - Rüther, Julia
ID - 31256
TI - Wohlbefinden und Inklusion an der Laborschule (WILS) – eine Selbstreflexion. Abschlussbericht
ER -
TY - BOOK
AU - Kullmann, Harry
AU - Zentarra, Dominik
AU - Geist, Sabine
AU - Lütje-Klose, Birgit
AU - Siepmann, Christof
ID - 31017
TI - Wohlbefinden und Inklusion an der Laborschule ‒ eine Selbstreflexion. Fragebogen zum Forschungs- und Entwicklungsprojekt inkl. Erweiterung im Kontext der COVID-19-Pandemie
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractGiven a closed orientable hyperbolic manifold of dimension $$\ne 3$$
≠
3
we prove that the multiplicity of the Pollicott-Ruelle resonance of the geodesic flow on perpendicular one-forms at zero agrees with the first Betti number of the manifold. Additionally, we prove that this equality is stable under small perturbations of the Riemannian metric and simultaneous small perturbations of the geodesic vector field within the class of contact vector fields. For more general perturbations we get bounds on the multiplicity of the resonance zero on all one-forms in terms of the first and zeroth Betti numbers. Furthermore, we identify for hyperbolic manifolds further resonance spaces whose multiplicities are given by higher Betti numbers.
AU - Küster, Benjamin
AU - Weich, Tobias
ID - 31264
IS - 2
JF - Communications in Mathematical Physics
KW - Mathematical Physics
KW - Statistical and Nonlinear Physics
SN - 0010-3616
TI - Pollicott-Ruelle Resonant States and Betti Numbers
VL - 378
ER -
TY - CHAP
AU - Elit, Stefan
ED - Bremer, Kai
ED - Elit, Stefan
ID - 31356
T2 - Forcierte Form. Deutschsprachige Versepik des 20. und 21. Jahrhunderts im europäischen Kontext (Abhandlungen zur Literaturwissenschaft)
TI - Typen der deutschsprachigen Versepik 1745/1848
ER -
TY - CONF
AU - Hoffmann, Max
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan Franz
ID - 31372
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Schnittstellenaktivitäten zum Kongruenzsatz WSW
ER -
TY - GEN
AU - Hoffmann, Max
ID - 31386
T2 - Mathematische Semesterberichte
TI - Rezension: Andrew Granville und Jenniver Granville: Prime Supects: The Anatomy of Integers and Permutations
VL - 67
ER -
TY - GEN
AU - Hoffmann, Max
ID - 31384
T2 - Mathematische Semesterberichte
TI - Rezension: Ehrhard Behrends: Parkettierungen der Ebene – Von Escher über Möbius zu Penrose
VL - 67
ER -
TY - BOOK
ED - Hoffmann, Max
ID - 31381
TI - Der Mathematikunterricht 66 (6): Geometrie in Schule und Lehramtsausbildung – ein Nachwuchsheft
ER -
TY - GEN
AU - Elit, Stefan
ED - Eke, Norbert
ID - 31416
T2 - Vormärz-Handbuch
TI - Versepik
ER -
TY - GEN
AU - Elit, Stefan
ED - Arend, Stefanie
ED - Jahn, Bernhard
ED - Robert, Jörg
ED - Seidel, Robert
ED - Steiger, Johann Anselm
ED - Tilg, Stefan
ED - Vollhardt, Friedrich
ID - 31417
T2 - Frühe Neuzeit in Deutschland. 1620-1720. Literaturwissenschaftliches Verfasserlexikon (VL17), Bd. III
TI - Ferdinand von Fürstenberg
VL - Bd. III
ER -
TY - BOOK
ED - Egidi, Margreth
ED - Greulich, Markus
ED - Winter, Marie-Sophie
ID - 31515
TI - Hartmann von Aue 1230–1517. Kulturgeschichtliche Perspektiven der handschriftlichen Überlieferung
ER -
TY - BOOK
ED - Egidi, Margreth
ID - 31514
TI - Figuren des Dritten im höfischen Roman, Beiträge zur mediävistischen Erzählforschung 2020, Themenheft 4
ER -
TY - CHAP
AU - Häsel-Weide, Uta
AU - Nührenbörger, Marcus
ED - Hecker, Ulrich
ED - Lassek, Maresi
ED - Ramseger, Jörg
ID - 31551
T2 - Kinder lernen Zukunft – Anforderungen und tragfähige Grundlagen
TI - Tragfähige Grundlagen
VL - Band 150
ER -
TY - CHAP
AU - Heckmann, Lara
AU - Häsel-Weide, Uta
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan Franz
ID - 31552
SN - 978-3-95987-139-6
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Aufgaben für den inklusiven Mathematikunterricht - aus der Sicht von Lehrkräften.
ER -
TY - CHAP
AU - Häsel-Weide, Uta
ED - Heimlich, Ulrich
ED - Wember, Franz B.
ID - 31549
SN - 978-3170355699
T2 - Didaktik des Unterrichts bei Lernschwierigkeiten: Ein Handbuch für Studium und Praxis
TI - Sachrechnen
ER -
TY - CHAP
AU - Häsel-Weide, Uta
ED - Cramer, Colin
ED - König, Johannes
ED - Rothland, Martin
ED - Blömeke, Sigrid
ID - 31550
SN - 978-3-8252-5473-5
T2 - Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung
TI - Mathematik (Primarstufe) in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Qualifizierung für das Lehren von Mathematik in der Grundschule.
ER -
TY - CHAP
AU - Egidi, Margreth
ED - Gerok-Reiter, Annette
ED - Lahr, Anna-Sara
ED - Leidinger, Simone
ID - 31562
T2 - Raum und Zeit im Minnesang. Ansätze – Spielarten – Funktionen (Studien zur historischen Poetik 29)
TI - „Zeit, Raum und Subjektivität bei Hartmann von Aue und Burkhard von Hohenfels“
ER -
TY - CHAP
AU - Egidi, Margreth
ED - Egidi, Margreth
ID - 31563
T2 - Figuren des Dritten im höfischen Roman, Beiträge zur mediävistischen Erzählforschung 2020, Themenheft 4
TI - „Figuren des Dritten im höfischen Roman. Einleitung“
ER -
TY - BOOK
AU - Günther, Katrin
ID - 31572
TI - Historisches Vergleichen: Vergleichsaufgaben in Lehrwerken des Gesellschaftslehre- und Geschichtsunterrichts der Sekundarstufe II. Eine Untersuchung von (Schüler*innen-)Lösungen zu einer Vergleichsaufgabe am Beispiel eines Darstellungstextes zur Industriellen Revolution, Bd. 7: Geschichtsdidaktische Studien
ER -
TY - GEN
AU - Günther, Katrin
AU - Knauff, Michaele
AU - Niederhaus, Constanze
AU - Runskat, Tanja
ID - 31593
TI - Was leisten neu zugewanderte Schülerinnen und Schüler im Fachunterricht? Online verfügbar
ER -
TY - GEN
AU - Günther, Katrin
ID - 31608
T2 - Zeitschrift für Geschichtsdidaktik (19)
TI - Drüding, Markus; Schlutow, Martin (2019): Vergleich(en) im Geschichtsunterricht (Kleine Reihe – Geschichte). Frankfurt a. M.: Wochenschau Verlag
ER -
TY - CHAP
AU - Ballweg, Sandra
ED - Eisenmann, Maria
ED - Steinbock, Jeanine
ID - 31618
T2 - Sprachen, Kulturen, Identitäten: Umbrüche durch Digitalisierung? Dokumentation zum 28. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) Würzburg, September 2019
TI - Die nächste Generation der Grounded Theory: Situational Analysis nach Clarke und ihr Potenzial für die Fremdsprachenforschung
ER -
TY - CHAP
AU - Ballweg, Sandra
ED - Hallet, Wolfgang
ED - Königs, Frank G.
ED - Martinez, Hélène
ID - 31619
T2 - Handbuch Methoden im Fremdsprachenunterricht
TI - Portfolioarbeit
ER -
TY - JOUR
AU - Ballweg, Sandra
ID - 31620
JF - Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht
TI - Mehrsprachigkeit in der Familie: Einführung in den Themenschwerpunkt
ER -
TY - JOUR
AB - Metaphern spielen Ansätzen der Kognitiven Linguistik zufolge eine wichtige Rolle dafür, sich abstrakte Sachverhalte zu erschließen. Die Autorin analysiert zwei Interviews über Fachkulturen aus einer früheren Untersuchung (Scharlau und Huber 2019) auf ihre wichtigsten lehrbezogenen Metaphern. Diese werden auf der Basis von kognitiv-linguistischen Ansätzen und Methoden interpretiert und Ansätze für eine hochschuldidaktische Nutzung eines solchen Blickwinkels skizziert.
AU - Scharlau, Ingrid
ID - 28693
IS - 25
JF - die hochschullehre
KW - Fachkultur
KW - Fachkulturen
KW - Metapher
SN - 2199-8825
TI - Fachkulturen unter der Lupe: Metaphern in Reflexionen über die Lehre
ER -
TY - JOUR
AU - Budde, Lea
AU - Schulte, Carsten
AU - Buhl, Heike M.
AU - Muehling, Andreas
ID - 21267
JF - Seventh International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineeringe
KW - ⛔ No DOI found
TI - Understanding and Explaining Digital Artefacts - the Role of a Duality (Accepted Paper - Digital Publication Follows)
ER -
TY - JOUR
AU - Trubachev, S.A.
AU - Korobeinichev, O.P.
AU - Karpov, A.I.
AU - Shaklein, A.A.
AU - Glaznev, R.K.
AU - Gonchikzhapov, M.B.
AU - Paletsky, A.A.
AU - Tereshchenko, A.G.
AU - Shmakov, A.G.
AU - Bespalova, A.S.
AU - Yuan, Hu
AU - Xin, Wang
AU - Weizhao, Hu
ID - 32491
IS - 3
JF - Proceedings of the Combustion Institute
KW - Physical and Theoretical Chemistry
KW - Mechanical Engineering
KW - General Chemical Engineering
SN - 1540-7489
TI - The effect of triphenyl phosphate inhibition on flame propagation over cast PMMA slabs
VL - 38
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ID - 32766
IS - 3-4
T2 - Germanistik. Internationales Referatenorgan mit bibliographischen Hinweisen
TI - Interferenzen von Mündlichkeit und Schriftlichkeit in der Gegenwartsliteratur
VL - 61
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
AU - Wille, Manuel
ID - 32770
T2 - Zeitschrift für Angewandte Linguistik
TI - Genderspezifik in thüringischen Fürstinnenkorrespondenzen der Frühen Neuzeit
VL - 1
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ID - 32763
IS - 1
T2 - Journal für Medienlinguistik
TI - Mehrfach annotierte Textkorpora. Strukturierte Speicherung und Abfrage
VL - 3
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ID - 32775
T2 - Zeitschrift für Angewandte Linguistik
TI - Interkulturelle Kommunikation im Betrieb
VL - 71
ER -
TY - JOUR
AU - Markewitz, Friedrich
ID - 32722
JF - Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik
TI - Zur Verwendung eines Konzepts von Innerlichkeit als funktionaler Teil einer Inszenierungsstrategie in den Aufzeichnungen Rudolf Höß. Eine texthermeneutische Betrachtung
ER -
TY - JOUR
AU - Markewitz, Friedrich
ID - 32713
JF - Sprachwissenschaft
TI - Texthermeneutische Zugänge und Reflexionen zum Diskursraum des Gettos Litzmannstadt anhand der komplexen Großtextsorte Getto-Tageschronik
ER -
TY - CONF
AB - In order to sustain their competitive advantage, data driven organizations must continue investing in business intelligence and analytics (BI&A) while mitigating inherent cost increases. Research shows that examining outlays by individual BI&A artifact (e.g. reports, analytics) is necessary, but introduction in practice is cumbersome and adoption is slow. BI&A service-oriented cost allocation (BIASOCA) represents an improvement to this situation. This approach enables to render the BI&A cost pool accountable and improves cost transparency, which leads to a higher BI&A penetration of economically viable applications in organizations. Against this background, this paper aims at designing and implementing BIASOCA in a medium-sized company. To record organizational impact and increase customer acceptance, this study is carried out as action design research (ADR). Our findings indicate improvements in BI&A management from working with consumers to locate cost savings and drivers. After invoicing, consumers’ BI&A awareness increased, releasing resources while also making a better understanding of BIASOCA necessary. We detail how to implement BIASOCA in a real-life setting and the challenges attendant in so doing. Our research contributes to theory and practice with a set of design principles highlighting, besides the accuracy of cost accounting, the importance of collaboration, model comprehensibility and strategic alignment.
AU - Grytz, Raphael
AU - Krohn-Grimberghe, Artus
AU - Müller, Oliver
ID - 17095
T2 - European Conference on Information Systems
TI - Business Intelligence & Analytics Cost Accounting: An Action Design Research Approach
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33022
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik
TI - Macht
VL - 6
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33021
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik
TI - Ironie
VL - 6
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33026
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik
TI - Wissenschaftssprache
VL - 6
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33023
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik
TI - Machtanalyse
VL - 6
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33025
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik
TI - Widerstand
VL - 6
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33019
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik
TI - Genealogie
VL - 6
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33020
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik
TI - Gouvernementalität
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33016
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik
TI - Dispositiv
VL - 6
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33015
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik
TI - Archäologie
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33017
T2 - Fachtextsorte
TI - Fachtextsorte
VL - 6
ER -
TY - GEN
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Gansel, Christina
ED - Spieß, Constanze
ID - 33018
T2 - WSK Band 6 (Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft): Text- und Diskurslinguistik
TI - Gebrauchstextsorte
VL - 6
ER -
TY - JOUR
AU - Gries, Thomas
AU - Redlin, Margarete
ID - 17086
JF - International Economics and Economic Policy
SN - 1612-4804
TI - Trade and economic development: global causality and development- and openness-related heterogeneity
VL - 17
ER -
TY - CHAP
AU - van Ackeren, Isabell
AU - Buhl, Heike M.
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Heinrich, Martin
AU - Wolfswinkler, Günther
ED - Kaspar, Kai
ED - Becker-Mrotzek, Michael
ED - Hofhues, Sandra
ED - König, Johannes
ED - Schmeinck, Daniela
ID - 32555
T2 - Bildung, Schule und Digitalisierung
TI - Digitalisierung in der Lehrerbildung durch Communities of Practice. Konzeption, Governance und Qualitätsmanagement des ComeIn-Verbundvorhabens in Nordrhein-Westfalen
ER -
TY - JOUR
AB - This investigation concentrates on value similarity between parents and their children during adulthood. The interplay between gender, age, relationship quality, and frequency of contact on value similarity was analyzed. A total of 600 adult German children (53.8% women) and their parents took part in a questionnaire study. Value orientation was measured with a short version of Schwartz’s Portrait Values Questionnaire, and relationship quality with the Network of Relationships Inventory (Furman & Buhrmeister, 1992).Value similarity was higher in mother–daughter dyads compared to mother–son dyads, but in the other dyads, no significant differences were found. Regarding relationship quality, verbal intimacy was not related to value similarity. Parental satisfaction was associated with value similarity in the father–child dyads. Satisfaction, as perceived by adult children, was linked to value similarity in mother–child and father–son dyads. Furthermore, the frequency of contact related to value similarity between mothers and sons.
AU - Hoellger, Christian
AU - Sommer, Sabrina
AU - Albert, Isabelle
AU - Buhl, Heike M.
ID - 32559
IS - 6
JF - Journal of Family Issues
KW - Adult child–parent dyads
KW - value similarity
KW - relationship quality
KW - frequency of contact
KW - parent-child-relationship
SN - 0192-513X
TI - Intergenerational Value Similarity in Adulthood
VL - 42
ER -
TY - BOOK
ED - Öhlschläger, Claudia
ID - 32894
TI - Urbane Kulturen und Räume intermedial. Zur Lesbarkeit der Stadt in interdisziplinärer Perspektive
ER -
TY - CONF
AU - Buckmann, Felix
AU - Kenig, Eugeny
ID - 24214
TI - On the experimental study of condensation in pillow plate heat exchangers
ER -
TY - JOUR
AB - The increasingly simulation-driven design process of ultrasonic transducers requires several reliable parameters for the description of the material behaviour. Exact results can only be achieved when a single specimen is used in the identification process, which typically is prone to the problem of low sensitivities to certain material parameters and thus high uncertainties. Therefore, a custom electrode topology for increased sensitivity is proposed for a piezoceramic disc. The thereupon conducted measurements of the electric impedance can be used as a starting point for an inverse approach where an equivalent simulation model is used to identify fitting material parameters. An optimisation strategy based on a preliminary sensitivity analysis is presented that leads to a good agreement between measurement and simulation. Furthermore, the proposed measurement procedure is able to evaluate the quality of the simulation model. Hence, different frequency-dependent damping models are presented and evaluated.
AU - Feldmann, Nadine
AU - Schulze, Veronika
AU - Claes, Leander
AU - Jurgelucks, Benjamin
AU - Walther, Andrea
AU - Henning, Bernd
ID - 19313
JF - tm - Technisches Messen
SN - 2196-7113
TI - Inverse piezoelectric material parameter characterization using a single disc-shaped specimen
ER -
TY - GEN
AB - Dieses Lernangebot widmet sich der linearen Algebra als dem Teil der Mathematik, der neben der Optimierung und der Stochastik die Grundlage für praktisch alle Entwicklungen im Bereich Künstliche Intelligenz (KI) darstellt. Das Fach ist jedoch für Anfänger meist ungewohnt abstrakt und wird daher oft als besonders schwierig und unanschaulich empfunden. In diesem Kurs wird das Erlernen mathematischer Kenntnisse in linearer Algebra verknüpft mit dem aktuellen und faszinierenden Anwendungsfeld der künstlichen neuronalen Netze (KNN). Daraus ergeben sich in natürlicher Weise Anwendungsbeispiele, an denen die wesentlichen Konzepte der linearen Algebra erklärt werden können.
Behandelte Themen sind:
Der Vektorraum der reellen Zahlentupel, reelle Vektorräume allgemein
Lineare Abbildungen
Matrizen
Koordinaten und darstellende Matrizen
Lineare Gleichungssysteme, Gaußalgorithmus
Determinante
Ein Ausblick auf nichtlineare Techniken, die für neuronale Netzwerke relevant sind.
AU - Schramm, Thomas
AU - Gasser, Ingenuin
AU - Schwenker, Sören
AU - Seiler, Ruedi
AU - Lohse, Alexander
AU - Zobel, Kay
ID - 33273
TI - Linear Algebra driven by Data Science
ER -
TY - GEN
AU - Nijholt, Eddie
AU - Rink, Bob
AU - Schwenker, Sören
ID - 33272
IS - April
T2 - DSWeb
TI - Generalised Symmetry in Network Dynamics
ER -
TY - JOUR
AB - The authors of Berg et al. [J. Algebra 348 (2011) 446–461] provide an algorithm for finding a complete system of primitive orthogonal idempotents for CM, where M is any finite R-trivial monoid. Their method relies on a technical result stating that R-trivial monoid are equivalent to so-called weakly ordered monoids. We provide an alternative algorithm, based only on the simple observation that an R-trivial monoid may be realized by upper triangular matrices. This approach is inspired by results in the field of coupled cell network dynamical systems, where L-trivial monoids (the opposite notion) correspond to so-called feed-forward networks. We first show that our algorithm works for ZM, after which we prove that it also works for RM where R is an arbitrary ring with a known complete system of primitive orthogonal idempotents. In particular, our algorithm works if R is any field. In this respect our result constitutes a considerable generalization of the results in Berg et al. [J. Algebra 348 (2011) 446–461]. Moreover, the system of idempotents for RM is obtained from the one our algorithm yields for ZM in a straightforward manner. In other words, for any finite R-trivial monoid M our algorithm only has to be performed for ZM, after which a system of idempotents follows for any ring with a given system of idempotents.
AU - Nijholt, Eddie
AU - Rink, Bob
AU - Schwenker, Sören
ID - 33262
IS - 12
JF - Journal of Algebra and Its Applications
KW - Applied Mathematics
KW - Algebra and Number Theory
SN - 0219-4988
TI - A new algorithm for computing idempotents of ℛ-trivial monoids
VL - 20
ER -
TY - JOUR
AB - Dynamical systems often admit geometric properties that must be taken into account when studying their behavior. We show that many such properties can be encoded by means of quiver representations. These properties include classical symmetry, hidden symmetry, and feedforward structure, as well as subnetwork and quotient relations in network dynamical systems. A quiver equivariant dynamical system consists of a collection of dynamical systems with maps between them that send solutions to solutions. We prove that such quiver structures are preserved under Lyapunov--Schmidt reduction, center manifold reduction, and normal form reduction.
AU - Nijholt, Eddie
AU - Rink, Bob W.
AU - Schwenker, Sören
ID - 33263
IS - 4
JF - SIAM Journal on Applied Dynamical Systems
KW - Modeling and Simulation
KW - Analysis
SN - 1536-0040
TI - Quiver Representations and Dimension Reduction in Dynamical Systems
VL - 19
ER -
TY - JOUR
AB - We derive a criterium for the almost sure finiteness of perpetual integrals of L ́evy
processes for a class of real functions including all continuous functions and for general one-
dimensional L ́evy processes that drifts to plus infinity. This generalizes previous work of D ̈oring
and Kyprianou, who considered L ́evy processes having a local time, leaving the general case as an
open problem. It turns out, that the criterium in the general situation simplifies significantly in
the situation, where the process has a local time, but we also demonstrate that in general our cri-
terium can not be reduced. This answers an open problem posed in D ̈oring, L. and Kyprianou, A.
(2015).
AU - Kolb, Martin
AU - Savov, Mladen
ID - 33282
IS - 2
JF - Bernoulli
KW - L ́evy processes
KW - Perpetual integrals
KW - Potential measures
TI - A Characterization of the Finiteness of Perpetual Integrals of Levy Processes
VL - 26
ER -
TY - CHAP
AU - Markewitz, Friedrich
ED - Ozil, Seyda
ED - Hofman, Michae
ED - Laut, Jens Peter
ED - Dayioglu-Yücel, Yasemin
ED - Zierau, Cornela
ED - Uca, Didem
ID - 32726
T2 - Türkisch-Deutsche Studien Jahrbuch 2019:Migration movements and right-wing populism after 2015
TI - Wahrheit, Freiheit, Demokratie – Zum Umgang mit Hochwertausdrücken in rechtspopulistischen bzw. neurechten Argumentationen anhand des Blogs „Politically Incorrect“
ER -
TY - JOUR
AB - Reciprocal relations are binary relations Q with entries Q(i,j)∈[0,1], and such that Q(i,j)+Q(j,i)=1. Relations of this kind occur quite naturally in various domains, such as preference modeling and preference learning. For example, Q(i,j) could be the fraction of voters in a population who prefer candidate i to candidate j. In the literature, various attempts have been made at generalizing the notion of transitivity to reciprocal relations. In this paper, we compare three important frameworks of generalized transitivity: g-stochastic transitivity, T-transitivity, and cycle-transitivity. To this end, we introduce E-transitivity as an even more general notion. We also use this framework to extend an existing hierarchy of different types of transitivity. As an illustration, we study transitivity properties of probabilities of pairwise preferences, which are induced as marginals of an underlying probability distribution on rankings (strict total orders) of a set of alternatives. In particular, we analyze the interesting case of the so-called Babington Smith model, a parametric family of distributions of that kind.
AU - Haddenhorst, Björn
AU - Hüllermeier, Eyke
AU - Kolb, Martin
ID - 33330
IS - 2
JF - International Journal of Approximate Reasoning
TI - Generalized transitivity: A systematic comparison of concepts with an application to preferences in the Babington Smith model
VL - 119
ER -
TY - CHAP
AU - Berisha-Gawlowski, Angelina
AU - Caruso, Carina
AU - Goller, Michael
AU - Harteis, Christian
ED - Heisler, Dietmar
ED - Meier, Jörg
ID - 26678
T2 - Digitalisierung und Berufsbildung 4.0 am Übergang Schule - Beruf
TI - Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die allgemeine und berufliche Bildung
ER -
TY - GEN
AU - Steinhardt, Isabel
AU - Fischer, Caroline
AU - Heimstädt, Maximilian
AU - Hirsbrunner, Simon David
AU - Ikiz-Akinci, Dilek
AU - Kressin, Lisa
AU - Kretzer, Susanne
AU - Möllenkamp, Andreas
AU - Portzelt, Maike
AU - Rahal, Rima-Maria
AU - Schimmler, Sonja
AU - Wilke, René
AU - Wünsche, Hannes
ID - 29257
TI - Das Öffnen und Teilen von Daten qualitativer Forschung: eine Handreichung
VL - 6
ER -
TY - JOUR
AB - Openness in science and education is increasing in importance within the digital knowledge society. So far, less attention has been paid to teaching Open Science in bachelor’s degrees or in qualitative methods. Therefore, the aim of this article is to use a seminar example to explore what Open Science practices can be taught in qualitative research and how digital tools can be involved. The seminar focused on the following practices: Open data practices, the practice of using the free and open source tool “Collaborative online Interpretation, the practice of participating, cooperating, collaborating and contributing through participatory technologies and in social (based) networks. To learn Open Science practices, the students were involved in a qualitative research project about “Use of digital technologies for the study and habitus of students”. The study shows the practices of Open Data are easy to teach, whereas the use of free and open source tools and participatory technologies for collaboration, participation, cooperation and contribution is more difficult. In addition, a cultural shift would have to take place within German universities to promote Open Science practices in general.
AU - Steinhardt, Isabel
ID - 29246
IS - 3
JF - Education for Information
KW - Open Science
KW - Open Education Practices
KW - Library and Information Sciences
KW - Education
KW - Information Systems
SN - 0167-8329
TI - Learning Open Science by doing Open Science. A reflection of a qualitative research project-based seminar
VL - 36
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Purpose
While observational studies revealed inverse associations between serum vitamin D levels [25(OH)D] and depression, randomized controlled trials (RCT) in children and adolescents are lacking. This RCT examined the effect of an untreated vitamin D deficiency compared to an immediate vitamin D3 supplementation on depression scores in children and adolescents during standard day and in-patient psychiatric treatment.
Methods
Patients with vitamin D deficiency [25(OH)D ≤ 30 nmol/l] and at least mild depression [Beck Depression Inventory II (BDI-II) > 13] (n = 113) were 1:1 randomized into verum (VG; 2640 IU vitamin D3/d) or placebo group (PG) in a double-blind manner. During the intervention period of 28 days, both groups additionally received treatment as usual. BDI-II scores were assessed as primary outcome, DISYPS-II (Diagnostic System for Mental Disorders in Childhood and Adolescence, Self- and Parent Rating) and serum total 25(OH)D were secondary outcomes.
Results
At admission, 49.3% of the screened patients (n = 280) had vitamin D deficiency. Although the intervention led to a higher increase of 25(OH)D levels in the VG than in the PG (treatment difference: + 14 ng/ml; 95% CI 4.86–23.77; p = 0.003), the change in BDI-II scores did not differ (+ 1.3; 95% CI − 2.22 to 4.81; p = 0.466). In contrast, DISYPS parental ratings revealed pronounced improvements of depressive symptoms in the VG (− 0.68; 95% CI − 1.23 to − 0.13; p = 0.016).
Conclusion
Whereas this study failed to show a vitamin D supplementation effect on self-rated depression in adolescent in- or daycare patients, parents reported less depressive symptoms in VG at the end of our study. Future trials should consider clinician-rated depressive symptoms as primary outcome.
Trial registration
“German Clinical Trials Register” (https://www.drks.de), registration number: DRKS00009758
AU - Libuda, Lars
AU - Timmesfeld, Nina
AU - Antel, Jochen
AU - Hirtz, Raphael
AU - Bauer, Jens
AU - Führer, Dagmar
AU - Zwanziger, Denise
AU - Öztürk, Dana
AU - Langenbach, Gina
AU - Hahn, Denise
AU - Ring, Stefanie
AU - Peters, Triinu
AU - Hinney, Anke
AU - Bühlmeier, Judith
AU - Hebebrand, Johannes
AU - Grasemann, Corinna
AU - Föcker, Manuel
ID - 27022
JF - European Journal of Nutrition
SN - 1436-6207
TI - Effect of vitamin D deficiency on depressive symptoms in child and adolescent psychiatric patients: results of a randomized controlled trial
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Purpose
Space flight and bed rest (BR) lead to a rapid decline in exercise capacity. Whey protein plus potassium bicarbonate diet-supplementation (NUTR) could attenuate this effect by improving oxidative metabolism. We evaluated the impact of 21-day BR and NUTR on fatigue resistance of plantar flexor muscles (PF) during repeated shortening contractions, and whether any change was related to altered energy metabolism and muscle oxygenation.
Methods
Ten healthy men received a standardized isocaloric diet with (n = 5) or without (n = 5) NUTR. Eight bouts of 24 concentric plantar flexions (30 s each bout) with 20 s rest between bouts were employed. PF muscle size was assessed by means of peripheral quantitative computed tomography. PF muscle volume was assessed with magnetic resonance imaging. PF muscle force, contraction velocity, power and surface electromyogram signals were recorded during each contraction, as well as energy metabolism (31P nuclear magnetic resonance spectroscopy) and oxygenation (near-infrared spectroscopy). Cardiopulmonary parameters were measured during an incremental cycle exercise test.
Results
BR caused 10–15% loss of PF volume that was partly recovered 3 days after re-ambulation, as a consequence of fluid redistribution. Unexpectedly, PF fatigue resistance was not affected by BR or NUTR. BR induced a shift in muscle metabolism toward glycolysis and some signs of impaired muscle oxygen extraction. NUTR did not attenuate the BR-induced-shift in energy metabolism.
Conclusions
Twenty-one days’ BR did not impair PF fatigue resistance, but the shift to glycolytic metabolism and indications of impaired oxygen extraction may be early signs of developing reduced muscle fatigue resistance.
AU - Bosutti, Alessandra
AU - Mulder, Edwin
AU - Zange, Jochen
AU - Bühlmeier, Judith
AU - Ganse, Bergita
AU - Degens, Hans
ID - 33389
IS - 5
JF - European Journal of Applied Physiology
KW - Physiology (medical)
KW - Public Health
KW - Environmental and Occupational Health
KW - Orthopedics and Sports Medicine
KW - General Medicine
KW - Public Health
KW - Environmental and Occupational Health
KW - Physiology
SN - 1439-6319
TI - Effects of 21 days of bed rest and whey protein supplementation on plantar flexor muscle fatigue resistance during repeated shortening contractions
VL - 120
ER -
TY - JOUR
AB - Acute anorexia nervosa (AN) constitutes an extreme physiological state. We aimed to detect state related metabolic alterations during inpatient admission and upon short- and long-term weight regain. In addition, we tested the hypothesis that metabolite concentrations adapt to those of healthy controls (HC) after long-term weight regain. Thirty-five female adolescents with AN and 25 female HC were recruited. Based on a targeted approach 187 metabolite concentrations were detected at inpatient admission (T0), after short-term weight recovery (T1; half of target-weight) and close to target weight (T2). Pattern hunter and time course analysis were performed. The highest number of significant differences in metabolite concentrations (N = 32) were observed between HC and T1. According to the detected main pattern, metabolite concentrations at T2 became more similar to those of HC. The course of single metabolite concentrations (e.g., glutamic acid) revealed different metabolic subtypes within the study sample. Patients with AN after short-term weight regain are in a greater “metabolic imbalance” than at starvation. After long-term weight regain, patients reach a metabolite profile similar to HC. Our results might be confounded by different metabolic subtypes of patients with AN.
AU - Föcker, Manuel
AU - Cecil, Alexander
AU - Prehn, Cornelia
AU - Adamski, Jerzy
AU - Albrecht, Muriel
AU - Adams, Frederike
AU - Hinney, Anke
AU - Libuda, Lars
AU - Bühlmeier, Judith
AU - Hebebrand, Johannes
AU - Peters, Triinu
AU - Antel, Jochen
ID - 27018
JF - Metabolites
SN - 2218-1989
TI - Evaluation of Metabolic Profiles of Patients with Anorexia Nervosa at Inpatient Admission, Short- and Long-Term Weight Regain—Descriptive and Pattern Analysis
ER -
TY - THES
AU - Kißling, Magdalena
ID - 33405
TI - Weiße Normalität. Perspektiven einer postkolonialen Literaturdidaktik
ER -
TY - CHAP
AU - Steigerwald, Jörn
ED - Meyer-Sickendiek, Burkhard
ID - 32584
T2 - Das Theater der Zärtlichkeit
TI - Affektkultur und Inszenierungsstrategien in Tragödie und Komödie des vorbürgerlichen Zeitalters
ER -
TY - CHAP
AU - Süwolto, Leonie
ED - Steigerwald, Jörn
ED - Meyer-Sickendiek, Burkhard
ID - 33167
T2 - Das Theater der Zärtlichkeit. Affektkultur und Inszenierungsstrategien in Tragödie und Komödie des vorbürgerlichen Zeitalters (1630-1760)
TI - Von der heroischen Tragödie zum (bürgerlichen) Trauerspiel. Gattungspoetische Selbstreflexion in Lessings "Miss Sara Sampson“
ER -
TY - CHAP
AU - Süwolto, Leonie
ED - Steigerwald, Jörn
ED - Schlieper, Hendrik
ID - 33165
T2 - Komparatistik heute. Aktuelle Positionen der Komparatistik
TI - Von Arsene zu Emilia - Transformationen des zivilen Klassizismus oder Gattung und Geschlecht bei Deschamps, Gottsched und Lessing
ER -
TY - BOOK
ED - Süwolto, Leonie
ED - Steigerwald, Jörn
ED - Schlieper, Hendrik
ID - 33155
TI - Aktuelle Positionen der Komparatistik
ER -
TY - CHAP
AU - Debisow, Adelina
ED - Meyer-Sickendiek, Burkhard
ED - Steigerwald, Jörn
ID - 33152
T2 - Das Theater der Zärtlichkeit : Affektkultur und Inszenierungsstrategien in Tragödie und Komödie des vorbürgerlichen Zeitalters (1630-1760)
TI - Molières Begründung der grande comédie als comédie tendre: Die zärtliche Liebesbeziehung in der École des femmes
ER -
TY - CHAP
AU - Schlieper, Hendrik
ED - Steigerwald, Jörn
ED - Meyer- Sickendiek, Burkhard
ID - 33134
T2 - Das Theater der Zärtlichkeit. Affektkultur und Inszenierungsstrategien in Tragödie und Komödie des vorbürgerlichen Zeitalters (1630-1760). (culturae, 18)
TI - Tragische tendresse: Racines Andromaque
ER -
TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. Die Relevanz von Peers für die Entwicklung von Jugendlichen konnte in verschiedenen Studien bereits bestätigt werden. Im Unterricht zeigt sich dies u.a. durch höhere situative Motivation und Freude sowie geringerem Stressempfinden während sozialer Interaktionen mit Mitschülerinnen und -schülern verglichen mit Einzelarbeitssituationen. Allerdings stellte sich auch heraus, dass Jugendliche mit Verhaltensauffälligkeiten Schwierigkeiten im Knüpfen und Aufrechterhalten von sozialen Kontakten und Freundschaften haben. Während in bisherigen Studien Verhalten als dichotome Variable untersucht wurde, wird hier ein dimensionaler, personzentrierter Ansatz zur Identifizierung von Gruppen mit heterogenen Verhaltensweisen verfolgt. Ziel dieses Beitrags ist daher die Untersuchung von Effekten sozialer Interaktionen im Unterricht auf das emotionale Erleben von Jugendlichen mit heterogenen Verhaltensweisen. Zudem wird ein möglicher Moderationseffekt der Klassenkomposition in Bezug auf das Verhalten überprüft. Hierzu wurden N = 719 Schülerinnen und Schülern der fünften und sechsten Jahrgangsstufe unter Verwendung der experience sampling method zu zwei bis drei Messzeitpunkten pro Tag an fünf aufeinanderfolgenden Schultagen zu ihrem aktuellen emotionalen Erleben und ihrem sozialen Kontext befragt. Insgesamt lagen 8870 „Momentaufnahmen“ des emotionalen Erlebens und von Unterrichtssituationen vor. Auf der Grundlage von Verhaltenseinschätzungen durch Lehrpersonen wurden mittels latenter Profilanalysen drei Profiltypen innerhalb der Schülerschaft identifiziert: Jugendliche mit adaptivem, internalisierendem und externalisierendem Verhalten. Ergebnisse von Multilevel-Strukturgleichungsmodellen zeigen, dass Jugendliche in Unterrichtssituationen, in denen sie mit ihren Peers interagieren (z.B. in Partner- oder Gruppenarbeiten), motivierter und weniger gestresst sind als in Einzelsituationen. Für Jugendliche mit externalisierendem oder internalisierendem Verhalten ist dieser Effekt stärker ausgeprägt. Die geringfügigen, jedoch nicht signifikanten differenziellen moderierenden Effekte verweisen zudem darauf, dass der Zusammenhang des emotionalen Erlebens und der Peerinteraktionen für Jugendliche nicht durch ihr Klassenumfeld in Bezug auf prosoziales oder problematisches Verhalten moderiert wird. Die Ergebnisse werden sowohl methodisch als auch inhaltlich diskutiert, unter anderem in Bezug auf die Frage, ob und inwiefern Peers Quellen aktueller Motivation im Unterricht darstellen.
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Zurbriggen, Carmen
AU - Schmidt, Philipp
ID - 33435
JF - Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
KW - Developmental and Educational Psychology
SN - 1010-0652
TI - Peers als Quelle aktueller Motivation?
ER -
TY - JOUR
AB - Wir freuen uns, das zweite Jahresheft der HLZ vorlegen zu können. In diesem Editorial werden wir zunächst die 14 Beiträge dieser Ausgabe vorstellen und sodann aus der zurückliegenden Entwicklung der Zeitschrift Perspektiven auf das laufende und bevorstehende Arbeitsprogramm werfen, was neben der Jahresausgabe sowohl die Themenhefte der HLZ als auch weitere Publikationsorgane beinhalten wird.
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Störtländer, Jan Christoph
ID - 33436
IS - 1
JF - Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift Zur Konzeption, Gestaltung Und Diskussion
TI - Editorial zur zweiten Ausgabe der HLZ
VL - 2
ER -
TY - JOUR
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Zurbriggen, Carmen
ID - 33437
JF - SCHULE inklusiv
TI - Perceptions of Inclusion Questionnaire (PIQ)
ER -
TY - CHAP
AU - Herzig, Bardo
ED - Rothland, M.
ED - Herrlinger, S.
ID - 33468
SN - 978-3-8309-42320
T2 - Digital?! Perspektiven der Digitalisierung für den Lehrerberuf und die Lehrerbildung (Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung)
TI - Digitalisierung, Medienbildung und Medienkompetenz. Verhältnisbestimmungen und Implikatioen für die Lehrerbildung und den Lehrerberuf
VL - 5
ER -
TY - CHAP
AU - Herzig, Bardo
ED - Sander, U.
ED - von Gross, F.
ED - Hugger, K. U.
ID - 33463
T2 - Handbuch Medienpädagogik
TI - Institutionen der Medienpädagogik: Schule und Medien
ER -
TY - GEN
AU - Bothe, Mike
AU - Fedorov, Alexander
AU - Frei, Herrmann
AU - Lutters, Nicole
AU - Kenig, Eugeny Y.
ID - 22459
T2 - Chemie Ingenieur Technik 92
TI - Dynamische Simulation von industriellen Kreislaufprozessen zur Vermeidung von Notfallsituationen bei der chemischen Absorption
ER -
TY - JOUR
AU - Fedorov, Alexander
AU - Frei, Herrmann
AU - Bothe, Mike
AU - Lutters, Nicole
AU - Kenig, Eugeny Y.
ID - 22455
JF - Chemie Ingenieur Technik
SN - 0009-286X
TI - Entwicklung von Echtzeitmodellen für Kreislaufprozesse der chemischen Absorption
ER -
TY - CHAP
AU - Ulrich, Tanja
AU - Laßmann, I
ED - Fritzsche, T
ED - Breitenstein, S
ED - Wunderlich, H
ED - Ferchland , L
ED - Krug , R
ID - 33213
T2 - Nur ein Wort? Diagnostik und Therapie von Wortabrufstörungen bei Kindern und Erwachsenen
TI - Entwicklung und Evaluation des strategieorientierten Förderkonzepts „Wortschatzsammler" im Unterricht
VL - 13
ER -
TY - JOUR
AU - Laßmann, I
AU - Ulrich, Tanja
ID - 33315
IS - 4
JF - Praxis Sprache
TI - Was sich bewährt hat: Impulse zur klassenbasierten Umsetzung strategieorientierter Wortschatzförderung mit dem "Wortschatzsammler"
VL - 65
ER -
TY - JOUR
AU - Laßmann, I
AU - Ulrich, Tanja
ID - 33316
JF - Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete
TI - "Wortschatzsammler" im Unterricht: Entwicklung und Evaluation eines strategieorientierten, unterrichtsintegrierten Förderkonzepts
VL - 89
ER -
TY - CHAP
AU - Süwolto, Leonie
ED - Schlieper, Hendrik
ID - 33180
T2 - Johann Christoph Gottscheds Critische Dichtkunst im europäischen Kontext. (Germanisch-Romanische Monatsschrift/Beihefte 99)
TI - Der 'zivile Klassizismus' Gottscheds und Lessings: Kritische Revision eines Oppositionsverhältnisses
ER -