TY - CONF
AU - Schulze Darup, Moritz
ID - 35558
T2 - 2020 European Control Conference (ECC)
TI - Exact representation of piecewise affine functions via neural networks
ER -
TY - CONF
AU - Alexandru, Andreea B.
AU - Schulze Darup, Moritz
AU - Pappas, George J.
ID - 35567
T2 - 2019 IEEE 58th Conference on Decision and Control (CDC)
TI - Encrypted Cooperative Control Revisited
ER -
TY - JOUR
AU - Schulze Darup, Moritz
ID - 35580
IS - 11
JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Industrial and Manufacturing Engineering
KW - Mechanical Engineering
KW - Aerospace Engineering
KW - Biomedical Engineering
KW - General Chemical Engineering
KW - Control and Systems Engineering
SN - 1049-8923
TI - Encrypted polynomial control based on tailored two‐party computation
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AU - Lu, Jingyi
AU - Leong, Alex S.
AU - Quevedo, Daniel E.
ID - 35585
IS - 11
JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Industrial and Manufacturing Engineering
KW - Mechanical Engineering
KW - Aerospace Engineering
KW - Biomedical Engineering
KW - General Chemical Engineering
KW - Control and Systems Engineering
SN - 1049-8923
TI - Optimal event‐triggered transmission scheduling for privacy‐preserving wireless state estimation
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AU - Stender, Jana
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Watson, Christina
AU - Schaper, Niclas
ID - 24743
JF - Jahrbuch für Allgemeine Didaktik (JfAD)
SN - 978-3-8340-2103-8
TI - Reflexion von (eigenem oder fremdem) Klassenführungsverhalten angehender Lehrpersonen. Eine Untersuchung im Kontext von Unterrichtssimulationen im Lehramtsstudium.
ER -
TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. Längsschnittstudien, die das bildungswissenschaftliche Wissen als Teil der professionellen Kompetenz angehender Lehrkräfte über mehr als zwei Messzeitpunkte erfassen und den Einfluss individueller Eingangsvoraussetzungen auf die Wissensentwicklung untersuchen, stellen nach wie vor ein Forschungsdesiderat dar. Bisherige Studien liefern erste Hinweise darauf, dass individuelle Eingangsvoraussetzungen wie die Abiturnote, pädagogische Vorerfahrungen und Berufswahlmotive im Zusammenhang mit der Wissensentwicklung stehen und günstige Eingangsvoraussetzungen den Entwicklungsverlauf fördern können. Bislang ist unklar, wie sich das Wissen über den gesamten Studienverlauf in den Bachelor-/Master-Strukturen entwickelt. Des Weiteren ist auch unklar, inwieweit bestimmte Eingangsvoraussetzungen langfristige Entwicklungsverläufe erklären können. In der vorliegenden Studie wurden die Daten von 276 Studierenden, dessen Wissen zu fünf Messzeitpunkten erhoben wurde, mit Hilfe latenter Wachstumskurvenmodelle ausgewertet. Die Ergebnisse bestätigten einen Zuwachs des bildungswissenschaftlichen Wissens über den gesamten Studienverlauf. Den größten Wissenszuwachs erfuhren die Studierenden in den ersten zwei Semestern ihres Bachelorstudiums und beim Übergang in das Masterstudium. Des Weiteren konnte der Einfluss von individuellen kognitiven und motivationalen Eingangsvoraussetzungen auf den Leistungszuwachs bestätigt werden. So zeigte sich, dass Studierende, die eine bessere Abiturnote aufwiesen und bereits über eine unterrichtsnahe pädagogische Vorerfahrung verfügten, höhere Wissenszuwächse im Vergleich zu ihren Kommilitoninnen und Kommilitonen erfuhren, die einen schlechteren Abiturnotendurchschnitt hatten. Ebenfalls begünstigte das Motiv „mit Kindern und Jugendlichen arbeiten zu wollen“ die Wissensentwicklung. Die Ergebnisse können insbesondere für die Beratung genutzt werden, um die Motivlagen von Studierenden zu erfassen und sie dafür sensibel zu machen, welche Motivkonstellationen für einen erfolgreichen Studienverlauf günstig erscheinen.
AU - Watson, Christina
AU - Stender, Jana
AU - Schaper, Niclas
ID - 24744
JF - Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
SN - 1010-0652
TI - Kompetenzentwicklung im bildungswissenschaftlichen Studium: Der Einfluss individueller Voraussetzungen auf die Entwicklung des bildungswissenschaftlichen Wissens angehender Lehrkräfte
ER -
TY - JOUR
AU - Hanusch, Maximilian
ID - 34828
IS - 1
JF - Indagationes Mathematicae
KW - regularity of Lie groups
SN - 0019-3577
TI - The regularity problem for Lie groups with asymptotic estimate Lie algebras
VL - 31
ER -
TY - JOUR
AU - Hanusch, Maximilian
ID - 34830
IS - 1
JF - Journal of Lie Theory
KW - Lie theory
KW - strong Trotter property
TI - The Strong Trotter Property for Locally μ-convex Lie Groups
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AU - Klämpfl, Martin
AU - Lobinger, Babett
AU - Lehmann, Tim
ID - 35628
IS - 4
JF - International Journal of Sport Psychology
TI - Exploring the phenomenological, environmental, and task-related aspects of the Yips in Tennis, Miniature Golf, Darts, and Archery.
VL - 51
ER -
TY - CHAP
AU - Huwer, Johannes
AU - Thyssen, Christoph
AU - Vogelsang, Christoph
ED - Gryl, Inga
ED - Schacht, Florian
ED - Beißwenger, Michael
ED - Bullzek, Björn
ID - 35654
T2 - Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung
TI - Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik
ER -
TY - CHAP
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Al-Kabbani, Daniel
ED - Heuchemer, Sylvia
ED - van Treeck, Timo
ED - Szczyrba, Birgit
ID - 35666
T2 - Hochschuldidaktik als Akteurin der Hochschulentwicklung
TI - "Jetzt auch noch Werte vermitteln?" - Potentiale und Grenzen der Adaption schuldidaktischer Werkzeuge in der Hochschuldidaktik zur Integration von Wertefragen in die Hochschullehre
ER -
TY - CHAP
AU - Görel, Gamze
AU - Finke, Nils
AU - Hellmich, Frank
ED - Skorsetz, Nina
ED - Bonanati, Marina
ED - Kucharz, Diemut
ID - 26631
SN - 978-3-658-27528-0
T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Jahrbuch Grundschulforschung
TI - Sichtweisen von Grundschullehrkräften auf die Qualität inklusiven Unterrichts
ER -
TY - JOUR
AB - The development of renewable energies and smart mobility has profoundly impacted the future of the distribution grid. An increasing bidirectional energy flow stresses the assets of the distribution grid, especially medium voltage switchgear. This calls for improved maintenance strategies to prevent critical failures. Predictive maintenance, a maintenance strategy relying on current condition data of assets, serves as a guideline. Novel sensors covering thermal, mechanical, and partial discharge aspects of switchgear, enable continuous condition monitoring of some of the most critical assets of the distribution grid. Combined with machine learning algorithms, the demands put on the distribution grid by the energy and mobility revolutions can be handled. In this paper, we review the current state-of-the-art of all aspects of condition monitoring for medium voltage switchgear. Furthermore, we present an approach to develop a predictive maintenance system based on novel sensors and machine learning. We show how the existing medium voltage grid infrastructure can adapt these new needs on an economic scale.
AU - Hoffmann, Martin W.
AU - Wildermuth, Stephan
AU - Gitzel, Ralf
AU - Boyaci, Aydin
AU - Gebhardt, Jörg
AU - Kaul, Holger
AU - Amihai, Ido
AU - Forg, Bodo
AU - Suriyah, Michael
AU - Leibfried, Thomas
AU - Stich, Volker
AU - Hicking, Jan
AU - Bremer, Martin
AU - Kaminski, Lars
AU - Beverungen, Daniel
AU - zur Heiden, Philipp
AU - Tornede, Tanja
ID - 35723
IS - 7
JF - Sensors
KW - Electrical and Electronic Engineering
KW - Biochemistry
KW - Instrumentation
KW - Atomic and Molecular Physics
KW - and Optics
KW - Analytical Chemistry
SN - 1424-8220
TI - Integration of Novel Sensors and Machine Learning for Predictive Maintenance in Medium Voltage Switchgear to Enable the Energy and Mobility Revolutions
VL - 20
ER -
TY - GEN
ED - Fechner, Sabine
ED - Verhoeff, Roald
ID - 35618
TI - Science Teaching Processes (strand 3). In Levrini, O. & Tasquier, G. (eds.), The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference.
ER -
TY - JOUR
AU - Scheer, D.
AU - Egener, L.
AU - Laubenstein, Désirée
AU - Melzer, C.
ID - 35770
JF - In: International Journal of Inclusive Education
TI - Development and psychometric evaluation of an instrument measuring subjective definitions of inclusion (FEDI). International Journal of Inclusive Education.
ER -
TY - JOUR
AU - Stenzel, Nadja
ID - 35796
JF - DaZ Sekundarstufe: Deutsch als Zweitsprache - Konzepte und Materialien
TI - Verknüpfung von Fach- und Sprachlernen im Textilunterricht – Ein Anleitung zur Technik Weben schreiben
ER -
TY - CONF
AU - Biehler, Rolf
AU - Fleischer, Yannik
AU - Budde, Lea
AU - Frischemeier, Daniel
AU - Gerstenberger, Dietrich
AU - Podworny, Susanne
AU - Schulte, Carsten
ED - Arnold, P.
ID - 35814
T2 - New Skills in the Changing World of Statistics Education Proceedings of the Roundtable conference of the International Association for Statistical Education (IASE)
TI - Data science education in secondary schools: Teaching and learning decision trees with CODAP and Jupyter Notebooks as an example of integrating machine learning into statistics education
ER -
TY - JOUR
AB - Block copolymer (BCP) self-assembly is a promising tool for next generation lithography as microphase separated polymer domains in thin films can act as templates for surface nanopatterning with sub-20 nm features. The replicated patterns can, however, only be as precise as their templates. Thus, the investigation of the morphology of polymer domains is of great importance. Commonly used analytical techniques (neutron scattering, scanning force microscopy) either lack spatial information or nanoscale resolution. Using advanced analytical (scanning) transmission electron microscopy ((S)TEM), we provide real space information on polymer domain morphology and interfaces between polystyrene (PS) and polymethylmethacrylate (PMMA) in cylinder- and lamellae-forming BCPs at highest resolution. This allows us to correlate the internal structure of polymer domains with line edge roughnesses, interface widths and domain sizes. STEM is employed for high-resolution imaging, electron energy loss spectroscopy and energy filtered TEM (EFTEM) spectroscopic imaging for material identification and EFTEM thickness mapping for visualisation of material densities at defects. The volume fraction of non-phase separated polymer species can be analysed by EFTEM. These methods give new insights into the morphology of polymer domains the exact knowledge of which will allow to improve pattern quality for nanolithography.
AU - Bürger, Julius
AU - Kunnathully, Vinay
AU - Kool, Daniel
AU - Lindner, Jörg
AU - Brassat, Katharina
ID - 34092
IS - 1
JF - Nanomaterials
KW - General Materials Science
KW - General Chemical Engineering
SN - 2079-4991
TI - Characterisation of the PS-PMMA Interfaces in Microphase Separated Block Copolymer Thin Films by Analytical (S)TEM
VL - 10
ER -
TY - JOUR
AU - Riedl, Thomas
AU - Kunnathully, V. S.
AU - Trapp, A.
AU - Langer, T.
AU - Reuter, Dirk
AU - Lindner, Jörg
ID - 34093
IS - 1
JF - Physical Review Materials
KW - Physics and Astronomy (miscellaneous)
KW - General Materials Science
SN - 2475-9953
TI - Strain-driven InAs island growth on top of GaAs(111) nanopillars
VL - 4
ER -
TY - JOUR
AU - Bürger, Julius
AU - Riedl, Thomas
AU - Lindner, Jörg
ID - 34088
JF - Ultramicroscopy
KW - Instrumentation
KW - Atomic and Molecular Physics
KW - and Optics
KW - Electronic
KW - Optical and Magnetic Materials
SN - 0304-3991
TI - Influence of lens aberrations, specimen thickness and tilt on differential phase contrast STEM images
VL - 219
ER -
TY - CHAP
AB - Digitalisierung ist derzeit ein viel diskutiertes Thema. Mit ihr werden derart tief grei- fende Veränderungen der Gesellschaft und Arbeitswelt erwartet, dass sie häufig als digitale Revolution bezeichnet wird. Gleichzeitig wirft die Auseinandersetzung mit diesen antizipierten Veränderungen viele noch unbeantwortete Fragen auf. Diese umfassen unter anderem Überlegungen hinsichtlich des Substitutionspotenzials menschlicher Arbeit durch die Digitalisierung, die Frage nach der Ausgestaltung der Rolle des Menschen in der Industrie 4.0 und schließlich Erwägungen in Bezug auf die Vorbereitung und Begleitung von Beschäftigten in der digitalen Transformation. Der vorliegende Beitrag gibt Aufschluss über die Dimensionen der Digitalisierung und die derzeit diskutierten Entwicklungslinien; er befasst sich weiterhin mit den sich daraus ergebenden Herausforderungen und Bedeutungen für die industrielle Arbeit und die Beschäftigten. Abschließend werden daraus abzuleitende Implikationen für die berufliche und allgemeine Bildung diskutiert.
AU - Berisha-Gawlowski, Angelina
AU - Caruso, Carina
AU - Goller, Michael
AU - Harteis, Christian
ED - Heisler, Dietmar
ED - Meier, Jörg
ID - 35836
KW - Digitalisierung
KW - Industrie 4.0
KW - Arbeit 4.0
KW - berufliche Aus- und Weiterbildung
KW - allgemeine Bildung / digitalization
KW - industry 4.0
KW - work 4.0
KW - vocational education and training
KW - general education
SN - 978-3-7639-6158-0
T2 - Digitalisierung am Übergang Schule Beruf Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung
TI - Auswirkungen der Digitalisierung industrieller Arbeit auf die berufliche und allgemeine Bildung
VL - 56
ER -
TY - JOUR
AU - Kunnathully, Vinay S.
AU - Riedl, Thomas
AU - Trapp, Alexander
AU - Langer, Timo
AU - Reuter, Dirk
AU - Lindner, Jörg
ID - 34091
JF - Journal of Crystal Growth
KW - Materials Chemistry
KW - Inorganic Chemistry
KW - Condensed Matter Physics
SN - 0022-0248
TI - InAs heteroepitaxy on nanopillar-patterned GaAs (111)A
VL - 537
ER -
TY - JOUR
AU - Riedl, Thomas
AU - Lindner, Jörg
ID - 34090
JF - Solid State Communications
KW - Materials Chemistry
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Chemistry
SN - 0038-1098
TI - Applicability of molecular statics simulation to partial dislocations in GaAs
VL - 314-315
ER -
TY - JOUR
AU - Riedl, Thomas
AU - Lindner, Jörg
ID - 34089
JF - Solid State Communications
KW - Materials Chemistry
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Chemistry
SN - 0038-1098
TI - Applicability of molecular statics simulation to partial dislocations in GaAs
VL - 314-315
ER -
TY - CONF
AB - Novel analog-to-digital converter (ADC) architectures are motivated by the demand for rising sampling rates and effective number of bits (ENOB). The main limitation on ENOB in purely electrical ADCs lies in the relatively high jitter of oscillators, in the order of a few tens of fs for state-of-the-art components. When compared to the extremely low jitter obtained with best-in-class Ti:sapphire mode-locked lasers (MLL), in the attosecond range, it is apparent that a mixed electrical-optical architecture could significantly improve the converters' ENOB. We model and analyze the ENOB limitations arising from optical sources in optically enabled, spectrally sliced ADCs, after discussing the system architecture and implementation details. The phase noise of the optical carrier, serving for electro-optic signal transduction, is shown not to propagate to the reconstructed digitized signal and therefore not to represent a fundamental limit. The optical phase noise of the MLL used to generate reference tones for individual slices also does not fundamentally impact the converted signal, so long as it remains correlated among all the comb lines. On the other hand, the timing jitter of the MLL, as also reflected in its RF linewidth, is fundamentally limiting the ADC performance, since it is directly mapped as jitter to the converted signal. The hybrid nature of a photonically enabled, spectrally sliced ADC implies the utilization of a number of reduced bandwidth electrical ADCs to convert parallel slices, resulting in the propagation of jitter from the electrical oscillator supplying their clock. Due to the reduced sampling rate of the electrical ADCs, as compared to the overall system, the overall noise performance of the presented architecture is substantially improved with respect to a fully electrical ADC.
AU - Zazzi, Andrea
AU - Müller, Juliana
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Marin-Palomo, Pablo
AU - Fang, Dengyang
AU - Scheytt, Christoph
AU - Koos, Christian
AU - Witzens, Jeremy
ID - 24020
T2 - 21. ITG-Fachtagung Photonische Netze
TI - Mode-locked laser timing jitter limitation in optically enabled frequency-sliced ADCs
ER -
TY - JOUR
AB - The effect of phase noise introduced by optical sources in spectrally-sliced optically enabled DACs and ADCs is modeled and analyzed in detail. In both data converter architectures, a mode-locked laser is assumed to provide an optical comb whose lines are used to either synthesize or analyze individual spectral slices. While the optical phase noise of the central MLL line as well as of other optical carriers used in the analyzed system architectures have a minor impact on the system performance, the RF phase noise of the MLL fundamentally limits it. In particular, the corresponding jitter of the MLL pulse train is transferred almost one-to-one to the system-level timing jitter of the data converters. While MLL phase noise can in principle be tracked and removed by electronic signal processing, this results in electric oscillator phase noise replacing the MLL jitter and is not conducive in systems leveraging the ultra-low jitter of low-noise mode-locked lasers. Precise analytical models are derived and validated by detailed numerical simulations.
AU - Zazzi, Andrea
AU - Müller, Juliana
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Marin-Palomo, Pablo
AU - Fang, Dengyang
AU - Scheytt, Christoph
AU - Koos, Christian
AU - Witzens, Jeremy
ID - 24025
JF - Opt. Express
TI - Fundamental limitations of spectrally-sliced optically enabled data converters arising from MLL timing jitter
VL - 28
ER -
TY - CONF
AB - A 28 Gbps NRZ bang-bang clock and data recovery (CDR) chip for 100G PSM4 is presented. It exhibits an adaptable loop filter transfer function with independently tunable proportional and integral parameters. This allows to optimize the jitter transfer, jitter tolerance, and locking range of the CDR according to system requirements. The CDR represents a key component for a single-chip 8-channel electronic-photonic PSM4 transceiver. A CDR chip was manufactured in a 0.25 μm monolithic photonic BiCMOS technology. The core chip area is 0.51 mm 2 and it dissipates 330 mW from 2.5 V and 3.3 V power supplies.
AU - Iftekhar, Mohammed
AU - Gudyriev, Sergiy
AU - Scheytt, Christoph
ID - 24028
T2 - 2020 IEEE 20th Topical Meeting on Silicon Monolithic Integrated Circuits in RF Systems (SiRF)
TI - 28 Gbps Bang-Bang CDR for 100G PSM4 with Independently Tunable Proportional and Integral Parameters of the Loop Filter in 0.25 µm Photonic BiCMOS Technology
ER -
TY - CONF
AB - In this paper we present a new system concept for an optoelectronic wireless phased array system. Like in a conventional phased array system with optical carrier distribution, optical fibers are used to distribute the carrier from the basestation to the wireless frontends. However in contrast to prior concepts, we propose to use an optical IQ return path from the wireless frontends back to the basestation. Furthermore, we reuse the optical carrier signal for the IQ return path which allows to avoid local oscillator lasers in the wireless frontends and reduces the hardware effort significantly. The system concept allows to integrate all components of an optoelectronic wireless frontend in a single chip using silicon photonics technology.
AU - Kruse, Stephan
AU - Kress, Christian
AU - Scheytt, Christoph
AU - Kurz, Heiko G.
AU - Schneider, Thomas
ID - 24026
T2 - GeMiC 2020 - German Microwave Conference
TI - Analysis and Simulation of a Wireless Phased Array System with Optical Carrier Distribution and an Optical IQ Return Path
ER -
TY - JOUR
AU - Atorf, Bernhard
AU - Mühlenbernd, Holger
AU - Zentgraf, Thomas
AU - Kitzerow, Heinz-Siegfried
ID - 16301
IS - 6
JF - Optics Express
SN - 1094-4087
TI - All-optical switching of a dye-doped liquid crystal plasmonic metasurface
VL - 28
ER -
TY - CONF
AB - Recently it has been demonstrated that an optoelectronic phase-locked loop (OEPLL) using a mode-locked laser as a reference oscillator achieves significantly lower phase noise than conventional electronic frequency synthesizers. In this paper a concept for an OEPLL-based frequency synthesizer is presented and it is investigated how it can be used as a local oscillator (LO) for THz transceivers in order to improve the signal quality in THz wireless communications. The concept of the OEPLL is presented and it's measured phase noise is compared to the phase noise of a laboratory-grade electronic frequency synthesizer. The measured phase noise spectra of both synthesizers at 10 GHz are then used to model LO phase noise at 320 GHz. Based on models of generic zero-IF transmit and receive frontends, THz signals with different modulation formats and Baud rates are simulated at system level using the modeled LO phase noise for the two LO approaches. Finally, the results are compared.
AU - Scheytt, Christoph
AU - Wrana, Dominik
AU - Bahmanian, Meysam
AU - Kallfass, Ingmar
ID - 24024
T2 - 2020 Third International Workshop on Mobile Terahertz Systems (IWMTS)
TI - Ultra-Low Phase Noise Frequency Synthesis for THz Communications Using Optoelectronic PLLs
ER -
TY - CHAP
AU - Lankeit, Elisa
AU - Biehler, Rolf
ED - Hausberger, T.
ED - Bosch, M.
ED - Chelloughi, F.
ID - 35912
T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020)
TI - “I only know the absolute value function”–About students’ concept images and example spaces concerning continuity and differentiability
ER -
TY - CHAP
AU - Lankeit, Elisa
AU - Bauer, T.
AU - Biehler, Rolf
ED - Siller, H.-S.
ED - Weigel, W.
ED - Wörler, J. F.
ID - 35911
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Votingfragen in den Übungen zur Analysis – Wirkung verschiedener Einsatzszenarien
ER -
TY - GEN
AU - Caruso, Carina
ED - Zimmermann, Mirjam
ED - Lindler, Heike
ID - 35929
T2 - Das wissenschaftlich-religionspädagogische Lexikon im Internet
TI - Praxissemester
ER -
TY - JOUR
AU - Caruso, Carina
ID - 35935
JF - katholisch.de, Kolumne „Mein Religionsunterricht“.
TI - Der Weg zur Theologie-Professur ist hart – gerade für Religionslehrer!
ER -
TY - THES
AU - Schwabl, Franziska
ID - 35956
TI - Inszenierungen im digitalen Bild. Eine Rekonstruktion der Selfie-Praktiken Jugendlicher mittels der Dokumentarischen Bildinterpretation.
ER -
TY - JOUR
AU - Schwabl, Franziska
ID - 35968
JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online
TI - Fotografien als Zugang zur Lebenswelt Jugendlicher. Eine Analyse der digitalen Inszenierungspraktiken Jugendlicher im berufsschulischen Übergangssystem.
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AU - Lünne, Steffen
AU - Schnell, Susanne
AU - Biehler, Rolf
ID - 35701
IS - 5
JF - European Journal of Teacher Education
KW - Education
SN - 0261-9768
TI - Motivation of out-of-field teachers for participating in professional development courses in mathematics
VL - 44
ER -
TY - CHAP
AU - Barzel, Bärbel
AU - Biehler, Rolf
ED - Zehetmeier, Stefan
ED - Potari, Despina
ED - Ribeiro, Miguel
ID - 35808
T2 - Professional development and knowledge of mathematics teachers
TI - Theory-Based Design of Professional Development for Upper Secondary Teachers–Focusing on the Content-Specific Use of Digital Tools
ER -
TY - CHAP
AU - Biehler, Rolf
AU - Durand-Guerrier, Viviane
ED - Hausberger, T.
ED - Bosch, M.
ED - Chelloughi, F.
ID - 35811
KW - Number Theory
KW - Algebra
KW - Discrete Mathematics
KW - Logic
KW - Research in University Mathematics Edcuation
T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020)
TI - University Mathematics Didactic Research on Number Theory, Algebra, Discrete Mathematics, Logic
ER -
TY - CHAP
AU - Budde, Lea
AU - Frischemeier, Daniel
AU - Biehler, Rolf
AU - Fleischer, Yannik
AU - Gerstenberger, Dietrich
AU - Podworny, Susanne
AU - Schulte, Carsten
ED - Arnold, P.
ID - 35821
T2 - New Skills in the Changing World of Statistics Education: Proceedings of the Roundtable conference of the International Association for Statistical Education (IASE), July 2020
TI - Data Science Education in Secondary School: How to Develop Statistical Reasoning When Exploring Data Using CODAP
ER -
TY - CHAP
AU - Biehler, Rolf
AU - Kempen, Leander
AU - Paravicini, Walther
ED - Siller, H.-S.
ED - Weigel, W.
ED - Wörler, J. F.
ID - 35819
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Hochschuldidaktik Mathematik: Fachbezogenes Design und empirische Studien
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractThe derivative concept plays a major role in economics. However, its use in economics is very heterogeneous, sometimes inconsistent, and contradicts students’ prior knowledge from school. This applies in particular to the common economic interpretation of the derivative as the amount of change while increasing the production by one unit. Hence, in calculus courses for economics students, learners should acquire an understanding of the derivative that is mathematically acceptable and connected to their prior knowledge, but which also takes into account its practical use in economics. In this paper we first develop a theoretical model describing such an understanding of the derivative for economics students. We then present an exploratory study investigating the extent to which economics students have such an understanding after their calculus course. The results indicate that many of them might not have acquired this kind of understanding, in particular concerning the common economic interpretation of the derivative. The study furthermore yields possible gaps in students’ understanding and possible misconceptions.
AU - Feudel, Frank
AU - Biehler, Rolf
ID - 35822
IS - 1
JF - Journal für Mathematik-Didaktik
KW - Education
KW - General Mathematics
SN - 0173-5322
TI - Students’ Understanding of the Derivative Concept in the Context of Mathematics for Economics
VL - 42
ER -
TY - CHAP
AU - Fleischer, Yannik
AU - Biehler, Rolf
ED - Siller, H.-S.
ED - Weigel, W.
ED - Wörler, J. F.
ID - 35823
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Automatisierte Entscheidungsverfahren als Thema im allgemeinbildenden Mathematikunterricht
ER -
TY - JOUR
AU - Griese, Birgit
AU - Nieszporek, Ralf
AU - Biehler, Rolf
ID - 35826
IS - 1
JF - Stochastik in der Schule
TI - Frei verfügbare Materialien für Unterricht und Fortbildung: Stochastik verständnisorientiert unterrichten
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AU - Kempen, Leander
AU - Biehler, Rolf
ID - 35709
JF - Frontiers in Psychology
KW - General Psychology
SN - 1664-1078
TI - Using Figurate Numbers in Elementary Number Theory – Discussing a ‘Useful’ Heuristic From the Perspectives of Semiotics and Cognitive Psychology
VL - 11
ER -
TY - CHAP
AU - Kempen, Leander
AU - Krämer, Sandra
AU - Biehler, Rolf
ED - Hausberger, T.
ED - Bosch, M.
ED - Chelloughi, F.
ID - 35829
T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020)
TI - Investigating high school graduates’ personal meaning of the notion of “mathematical proof”
ER -
TY - CHAP
AU - Kempen, Leander
AU - Krämer, Sandra
AU - Biehler, Rolf
ED - Siller, H.-S.
ED - Weigel, W.
ED - Wörler, J. F.
ID - 35827
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Was verstehen Schülerinnen und Schüler unter „Beweis“? – ausgewählte Ergebnisse einer Pilotstudie
ER -
TY - CHAP
AU - Lünne, Steffen
AU - Schnell, Susanne
AU - Biehler, Rolf
ED - Porsch, R.
ED - Rösken-Winter, B.
ID - 35914
SN - 9783658272920
T2 - Professionelles Handeln im fachfremd erteilten Mathematikunterricht
TI - Ffunt@OWL – Konzept und Gestaltungsprinzipien zur Qualifizierung fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrkräfte der Sekundarstufe I
ER -
TY - CHAP
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Göller, Robin
AU - Gildehaus, Lara
AU - Kortemeyer, Jörg
AU - Biehler, Rolf
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Ostsieker, Laura
AU - Rode, Jana
AU - Schaper, Niclas
ED - Hausberger, T.
ED - Bosch, M.
ED - Chelloughi, F.
ID - 35913
T2 - Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020)
TI - The role of learning strategies for performance in mathematics courses for engineers
ER -
TY - CONF
AU - Scheer, D.
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35786
TI - Optimierung von Organisationsstrukturen für die emotionale und soziale Entwicklung? Wissenschaftliche Begleitung des Projekts „Geschwisterklassen“ - online.
ER -
TY - CONF
AU - Scheer, D.
AU - Laubenstein, Désirée
ID - 35791
TI - Auswirkungen der Corona-Schulschließungen auf Schülerinnen und Schüler mit und ohne Förderbedarf der emotionalen und sozialen Entwicklung (COFESE) - online.
ER -
TY - JOUR
AU - Schlangenotto, Darius
AU - Schnedler, Wendelin
AU - Vadovic, Radovan
ID - 17862
IS - 3
JF - Games
TI - Against All Odds: Tentative Steps Toward Efficient Information Sharing in Groups
VL - 11
ER -
TY - JOUR
AU - Schnedler, Wendelin
AU - Stephan, Nina Lucia
ID - 18236
JF - Schmalenbach Business Review
SN - 1439-2917
TI - Revisiting a Remedy Against Chains of Unkindness
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36161
TI - Werberecht (Gesetze, Urteile, Fälle und Lösungen, Sprachfassung auf interaktiver CD) 2. Auflage
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
AU - Lüke, Christoph
ID - 36185
IS - Januar/Februar
JF - Corporate Finance
TI - Reverse Factoring: Eine alternative Finanzierungsform in der Praxis
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36187
IS - 5
JF - Compliance Berater
TI - Nachhaltigkeit und Compliance
ER -
TY - JOUR
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36190
IS - 20
JF - ArbR - Arbeitsrecht Aktuell
TI - EuGH entscheidet zu Lücken im Europäischen Vorrangsprinzip
ER -
TY - CONF
AB - At Paderborn University, a new 6th semester geometry-course for upper secondary student teachers has been designed and taught by the first author of this paper. To show links between academic mathematics and school mathematics we established so-called interface weeks. These are weeks during a course in which lecture, exercises and homework focus on topics that are related to the normal canon of content but specially chosen for their relevance in school contexts. In this article, we want to present our design for an interface week on the topic of congruence. In order to do so, we first illustrate how so-called interface aspects are used to systematize the mathematical background of the topic, thus giving future mathematics teachers the chance to act professionally. We then show examples of learning activities and first results of the accompanying research.
AU - Hoffmann, Max
AU - Biehler, Rolf
ID - 31361
T2 - INDRUM 2020, Université de Carthage, Université de Montpellier, Sep 2020, Cyberspace (virtually from Bizerte), Tunisia
TI - Designing a Geometry Capstone Course for Student Teachers: Bridging the gap between academic mathematics and school mathematics in the case of congruence
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Dingel, Irene
ED - Rohrschneider, Michael
ED - Schmidt-Voges, Inken
ED - Westphal, Siegrid
ED - Whaley, Joachim
ID - 34606
T2 - Handbuch Frieden im Europa der Frühen Neuzeit / Handbook of Peace in Early Modern Europe
TI - Antike und mittelalterliche Grundlagen frühneuzeitlicher Friedensvorstellungen
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Arcangeli , Allesandro
ED - Rogge , Jörg
ED - Salmi, Hannu
ID - 36039
T2 - The Routledge Companion to Cultural History in the Western World
TI - Culture of Politics in the Middle Ages: Rituals to create and confirm political order
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
AU - Schmitz, Sabine
ED - Kamp, Hermann
ED - Schmitz, Sabine
ID - 36245
T2 - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung
TI - Einleitung
ER -
TY - CHAP
AU - Kamp, Hermann
ED - Kamp, Hermann
ED - Schmitz, Sabine
ID - 36046
T2 - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung
TI - Vom Franzosenfeind zum Fußballfreund. Jan Breydel im Gedächtnis der Belgier, Flamen und Brügger Bürger
ER -
TY - BOOK
ED - Kamp, Hermann
ED - Schmitz, Sabine
ID - 34588
TI - Erinnerungsorte in Belgien. Instrumente lokaler, regionaler und nationaler Sinnstiftung
ER -
TY - CONF
AB - Effective customer loyalty programs are essential for every company. Small and medium sized brick-and- mortar stores, such as bakeries, butcher and flower shops, often share a common overarching loyalty program, organized by a third-party provider. Furthermore, these small shops have limited resources and often cannot afford complex BI tools. Out of these reasons we investigated how traditional brick-and- mortar stores can benefit from an expansion of service functionalities of a loyalty card provider. To answer this question, we cooperated with a cross-industry customer loyalty program in a polycentric region. The loyalty program was transformed from simple card-based solution to a mobile app for customers and a web- application for shop owners. The new solution offers additional BI services for performing data analytics and strengthening the position of brick-and-mortar stores. Participating shops can work together in order to increase sales and align marketing campaigns. Therefore, shopping data from 12 years, 55 shops, and 19,000 customers was analyzed.
AU - Kucklick, Jan-Peter
AU - Kamm, Michael Reiner
AU - Schneider, Johannes
AU - vom Brocke, Jan
ID - 35660
KW - brick-and-mortar stores
KW - business intelligence
KW - case study
KW - loyalty program
T2 - Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences
TI - Extending Loyalty Programs with BI Functionalities A Case Study for Brick-and-Mortar Stores
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36261
IS - 2/3
JF - Das Argument
TI - Human-Machine Learning und Digital Commons. K/Ein Manifest
VL - 335, 62. Jg. / Heft 2/3
ER -
TY - JOUR
AB - While the analysis and usage of data are increasing in importance, the application of sophisticated BI solutions in small stores is limited by available technical capabilities and financial resources. This study investigates how brick-and-mortar stores can benefit from an expansion of service functionalities of a cross-industry loyalty card provider. Digitalizing the loyalty program created new opportunities, while the analysis of shopping data of 13 years, 19,000 customers, and 55 shops empowered data-based decision support.
AU - Kamm, Michael Reiner
AU - Kucklick, Jan-Peter
AU - Schneider, Johannes
AU - vom Brocke, Jan
ID - 35662
IS - 4
JF - Information Systems Management
KW - Customer loyalty
KW - case study
KW - brick-and-mortar stores
KW - business intelligence
KW - loyalty programs
SN - 1058-0530
TI - Data mining for small shops: Empowering brick-and-mortar stores through BI functionalities of a loyalty program1
VL - 38
ER -
TY - CHAP
AU - Weber, Jutta
AU - Herrmann, Goetz
ED - Emmert, Claudia
ED - Bleiber, Jürgen
ED - Neddermeyer, Ina
ED - Busch, Dominik
ID - 36264
T2 - Game of Drones. Von unbenannten Flugobjekten
TI - Game of Swarms. Schwarmtechologien, Kontrolle und Autonomie in komplexen Waffensystemen
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36263
JF - Wissenschaft & Frieden 2020-3: Der kranke Planet. Beilage
TI - Skynet oder Slaughterbots. Schwarmintelligenz in Militär, Politik und Populärkultur
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36262
JF - Widerspruch
TI - Mit Maschinen anders lernen (Human-Machine Learning II)
VL - 75, 39. Jg.
ER -
TY - BOOK
AU - Hohwiller, Peter
ID - 35846
TI - Englisch unterrichten: planen, durchführen, reflektieren
ER -
TY - CHAP
AU - Hohwiller, Peter
ED - Ludwig, Christian
ED - Shipley, Elisabeth
ID - 36275
T2 - Putting the Imaginative on the Map — Teaching Science Fiction and Fantasy in the EFL Classroom
TI - Teaching Michael Faber’s Under the Skin.
ER -
TY - CHAP
AU - Hohwiller, Peter
ED - Hohwiller, Peter
ID - 36274
T2 - Conan Doyle, Four Sherlock Holmes Stories
TI - Nachwort
ER -
TY - JOUR
AU - Weber, Jutta
ID - 36265
JF - Technosecurity Cultures, Sonderausgabe „Science as Culture“ (Hg.: Jutta Weber/Katrin M. Kämpf)
TI - Introduction: Technosecurity Cultures
VL - Vol. 29(1)
ER -
TY - GEN
AU - Ebert, Michael
AU - Kadane, Joseph (Jay) B.
AU - Simons, Dirk
AU - Stecher, Jack Douglas
ID - 35089
SN - 1556-5068
TI - Information Design in Coordination Games with Risk Dominant Equilibrium Selection
ER -
TY - GEN
AU - Pöllmann, Andreas
ID - 36373
IS - 4
KW - Education
SN - 0305-7925
T2 - Compare: A Journal of Comparative and International Education
TI - Transforming study abroad: a handbook
VL - 51
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36419
TI - Von den letzten Dingen - Humanethologische Betrachtungen über den Tod als soziales und rechtliches Phänomen
VL - Band 51, Heft 2
ER -
TY - BOOK
AU - Krimphove, Dieter
ID - 36418
TI - Künstliche Intelligenz: Utopie oder Dystopie
VL - Heft 51
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Puche, M.
AU - Schwenninger, F. L.
ID - 36367
JF - Systems & Control Letters
TI - Funnel control in the presence of infinite-dimensional internal dynamics
VL - 139
ER -
TY - CONF
AU - Berger, Thomas
AU - Kästner, C.
AU - Worthmann, K.
ID - 36377
T2 - IFAC-PapersOnLine
TI - Learning-based Funnel-MPC for output-constrained nonlinear systems
VL - 53
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
ID - 36370
JF - Automatica
TI - Tracking with prescribed performance for linear non-minimum phase systems
VL - 115
ER -
TY - JOUR
AU - Berger, Thomas
AU - Rauert, A.-L.
ID - 36349
JF - Automatica
TI - Funnel cruise control
VL - 119
ER -
TY - CHAP
AU - Berger, Thomas
AU - Huy Hoang, Le
AU - Reis, T.
ED - Grundel, S.
ED - Reis, T.
ED - Schöps, S.
ID - 36358
T2 - Progress in Differential-Algebraic Equations II
TI - Vector relative degree and funnel control for differential-algebraic systems
ER -
TY - CHAP
AU - Berger, Thomas
AU - Lanza, Lukas Johannes
ED - Grundel, S.
ED - Reis, T.
ED - Schöps, S.
ID - 36351
T2 - Progress in Differential-Algebraic Equations II
TI - Observers for differential-algebraic systems with Lipschitz or monotone nonlinearities
ER -
TY - CONF
AU - Lee, J.G.
AU - Berger, Thomas
AU - Trenn, S.
AU - Shim, H.
ID - 36380
T2 - Proceedings of the European Control Confrence 2020
TI - Utility of Edge-wise Funnel Coupling for Asymptotically Solving Distributed Consensus Optimization
ER -
TY - JOUR
AU - Schapeler, Timon
AU - Höpker, Jan Philipp
AU - Bartley, Tim
ID - 20156
JF - Optics Express
SN - 1094-4087
TI - Quantum detector tomography of a 2×2 multi-pixel array of superconducting nanowire single photon detectors
ER -
TY - JOUR
AU - Caruso, Carina
ID - 35936
JF - katholisch.de, Kolumne „Mein Religionsunterricht“.
TI - Schüler für ein Fach begeistern? Mit "Liebe" geht's!
ER -
TY - BOOK
AU - Neumann, Stefan
AU - Meschut, Gerson
AU - Fromm, Andreas
AU - Maier, Hans Jürgen
ID - 36835
SN - 978-3-86776-593-0
TI - Innovative Mischbauweisen mit dünnwandigen Aluminiumdruckguss-Strukturen mittels Bolzensetzen und fließlochformenden Schrauben
ER -
TY - BOOK
AU - Neumann, Stefan
AU - Meschut, Gerson
AU - Schmatz, Frederik
AU - Flüge, Wilko
ID - 36836
SN - 978-3-86776-601-2
TI - Robotergestütztes manuelles mechanisches Fügen
ER -
TY - CHAP
AU - Balsa, Carlos
AU - Cots, Olivier
AU - Gergaud, Joseph
AU - Wembe Moafo, Boris Edgar
ID - 33870
SN - 1876-1100
T2 - Lecture Notes in Electrical Engineering
TI - Minimum Energy Control of Passive Tracers Advection in Point Vortices Flow
ER -
TY - JOUR
AB - Helhmoltz–Kirchhoff equations of motions of vortices of an incompressible fluid in the plane define a dynamics with singularities and this leads to a Zermelo navigation problem describing the ship travel in such a field where the control is the heading angle. Considering one vortex, we define a time minimization problem which can be analyzed with the technics of geometric optimal control combined with numerical simulations, the geometric frame being the extension of Randers metrics in the punctured plane, with rotational symmetry. Candidates as minimizers are parameterized thanks to the Pontryagin Maximum Principle as extremal solutions of a Hamiltonian vector field. We analyze the time minimal solution to transfer the ship between two points where during the transfer the ship can be either in a strong current region in the vicinity of the vortex or in a weak current region. The analysis is based on a micro-local classification of the extremals using mainly the integrability properties of the dynamics due to the rotational symmetry. The discussion is complex and related to the existence of an isolated extremal (Reeb) circle due to the vortex singularity. The explicit computation of cut points where the extremal curves cease to be optimal is given and the spheres are described in the case where at the initial point the current is weak.
AU - Bonnard, Bernard
AU - Cots, Olivier
AU - Wembe Moafo, Boris Edgar
ID - 33866
JF - ESAIM: Control, Optimisation and Calculus of Variations
KW - Computational Mathematics
KW - Control and Optimization
KW - Control and Systems Engineering
SN - 1292-8119
TI - A Zermelo navigation problem with a vortex singularity
VL - 27
ER -
TY - JOUR
AB - This paper presents the results of an interlaboratory study of the rheological properties of cement paste and ultrasound gel as reference substance. The goal was to quantify the comparability and reproducibility of measurements of the Bingham parameters yield stress and plastic viscosity when measured on one specific paste composition and one particular ultrasound gel in different laboratories using different rheometers and measurement geometries. The procedures for both in preparing the cement paste and carrying out the rheological measurements on cement paste and ultrasound gel were carefully defined for all of the study’s participants. Different conversion schemes for comparing the results obtained with the different measurement setups are presented here and critically discussed. The procedure proposed in this paper ensured a reasonable comparability of the results with a coefficient of variation for the yield stress of 27% and for the plastic viscosity of 24%, despite the individual measurement series’ having been performed in different labs with different rheometers and measurement geometries.
AU - Haist, Michael
AU - Link, Julian
AU - Nicia, David
AU - Leinitz, Sarah
AU - Baumert, Christian
AU - von Bronk, Tabea
AU - Cotardo, Dario
AU - Eslami Pirharati, Mahmoud
AU - Fataei, Shirin
AU - Garrecht, Harald
AU - Gehlen, Christoph
AU - Hauschildt, Inga
AU - Ivanova, Irina
AU - Jesinghausen, Steffen
AU - Klein, Christopher
AU - Krauss, Hans-W.
AU - Lohaus, Ludger
AU - Lowke, Dirk
AU - Mazanec, Oliver
AU - Pawelczyk, Sebastian
AU - Pott, Ursula
AU - Radebe, Nonkululeko W.
AU - Riedmiller, Joachim Jürgen
AU - Schmid, Hans-Joachim
AU - Schmidt, Wolfram
AU - Secrieru, Egor
AU - Stephan, Dietmar
AU - Thiedeitz, Mareike
AU - Wilhelm, Manfred
AU - Mechtcherine, Viktor
ID - 21949
JF - Materials and Structures
KW - Rheology
KW - Wall Slip
KW - Slip
KW - apparent slip
KW - suspension
KW - cement
KW - concrete
SN - 1359-5997
TI - Interlaboratory study on rheological properties of cement pastes and reference substances: comparability of measurements performed with different rheometers and measurement geometries
ER -
TY - JOUR
AB - Since suspensions (e.g., in food, cement, or cosmetics industries) tend to show wall slip, the application of structured measuring surfaces in rheometers is widespread. Usually, for parallel-plate geometries, the tip-to-tip distance is used for calculation of absolute rheological values, which implies that there is no flow behind this distance. However, several studies show that this is not true. Therefore, the measuring gap needs to be corrected by adding the effective gap extension δ to the prescribed gap height H in order to obtain absolute rheological properties. In this paper, we determine the effective gap extension δ for different structures and fluids (Newtonian, shear thinning, and model suspensions that can be adjusted to the behavior of real fluids) and compare the corrected values to reference data. We observe that for Newtonian fluids a gap- and material-independent correction function can be derived for every measuring system, which is also applicable to suspensions, but not to shear thinning fluids. Since this relation appears to be mainly dependent on the characteristics of flow behaviour, we show that the calibration of structured measuring systems is possible with Newtonian fluids and then can be transferred to suspensions up to a certain particle content.
AU - Pawelczyk, Sebastian
AU - Kniepkamp, Marieluise
AU - Jesinghausen, Steffen
AU - Schmid, Hans-Joachim
ID - 21948
JF - Materials
KW - wall slip prevention
KW - effective gap height
KW - parallel-plate system
KW - structured surfaces
KW - model suspensions
KW - cement paste
KW - fresh concrete
SN - 1996-1944
TI - Absolute Rheological Measurements of Model Suspensions: Influence and Correction of Wall Slip Prevention Measures
ER -
TY - JOUR
AU - Gonchikzhapov, Munko
AU - Kasper, Tina
ID - 32490
IS - 18
JF - Industrial & Engineering Chemistry Research
KW - Industrial and Manufacturing Engineering
KW - General Chemical Engineering
KW - General Chemistry
SN - 0888-5885
TI - Decomposition Reactions of Fe(CO)5, Fe(C5H5)2, and TTIP as Precursors for the Spray-Flame Synthesis of Nanoparticles in Partial Spray Evaporation at Low Temperatures
VL - 59
ER -
TY - JOUR
AU - Otroshi, M.
AU - Rossel, Moritz Sebastian
AU - Meschut, G.
ID - 20691
JF - Journal of Advanced Joining Processes
SN - 2666-3309
TI - Stress state dependent damage modeling of self-pierce riveting process simulation using GISSMO damage model
ER -
TY - CHAP
AB - Als zeitgenössischer Komponist, dessen Werke von einem christlich-humanistischen Geist getragen werden, fühlt sich Stefan Heucke (*1959) unverkennbar der Tradition der deutschen Kunstmusik ab dem 18. Jahrhundert verpflichtet.
Das Verzeichnis seiner Werke lässt Stefan Heucke mit den "Drei Liedern nach Gedichten von Georg Trakl" op. 1 beginnen, die Ende der 1970er Jahre entstanden sind. Spätestens seit Mitte der 1980er Jahre, als er mit der Uraufführung seiner "Vier Orchesterstücke" op. 5 beim "Forum junger deutscher Komponisten für Orchestermusik" ausgezeichnet wurde, ist Heucke als Komponist in der Öffentlichkeit präsent. Sein Werkkatalog ist seither auf annähernd 100 Kompositionen angewachsen, die eindrucksvoll belegen, dass er als Komponist die musikalischen Gattungen in ihrer Breite bedient: Opern und Oratorien stehen neben Sinfonien, Konzerten und geistlicher Musik ebenso wie Kammermusik und Liedern.
AU - Höink, Dominik
ED - Tadday, Ulrich
ID - 36806
SN - 978-3-86916-829-6
T2 - Stefan Heucke
TI - Komponierte Erinnerungskultur in traditioneller Form? Eine Annäherung an Stefan Heuckes Oratorium "Nikolaus Groß" op. 62
VL - 187
ER -
TY - CHAP
AU - Tumat, Antje
ED - Wiesenfeldt, Christiane
ID - 36823
SN - 978-3-7618-2071-1
T2 - Mendelssohn-Handbuch
TI - Musik für das Theater
ER -
TY - JOUR
AU - Niewöhner, Nadine
AU - Asmar, Laban
AU - Röltgen, Daniel
AU - Kühn, Arno
AU - Dumitrescu, Roman
ID - 37122
JF - Procedia CIRP
KW - General Medicine
SN - 2212-8271
TI - The impact of the 4th industrial revolution on the design fields of innovation management
VL - 91
ER -
TY - CHAP
AU - Schmidt, Jochen
ED - Dockter, Cornelia
ED - Dürnberger, Martin
ED - Langefeld, Aaron
ID - 36956
KW - Theologie
KW - dialektik
T2 - Theologische Grundbegriffe. Ein Handbuch
TI - Dialektische Theologie
ER -
TY - BOOK
AU - Schuh, Günther
AU - Anderl, Reiner
AU - Dumitrescu, Roman
AU - Krüger, Antonio
AU - ten Hompel, Michael
ID - 37125
TI - Der Industrie 4.0 Maturity Index in der betrieblichen Anwendung. Aktuelle Herausforderungen, Fallbeispiele und Entwicklungstrends (acatech KOOPERATION)
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Mathematics learning support centres (MLSC) are widely established and evaluated in English-speaking countries (such as the UK, Ireland and Australia). In most of these countries, several national surveys on MLSCs exist. They give an overview of the number of MLSCs as well as their characteristics in these countries. In Germany, there is a lack of studies on MLSCs and the landscape of MLSCs has not been described yet. This article presents basic information concerning counts of MLSCs and their characteristics at universities. Based on a three-step approach of analysing university homepages and additional personal contact via email or phone calls, we gathered typical MLSC features (e.g. staff quantities and qualification, opening and support hours, supported study programmes). We analysed 190 universities from a web-based register on study programmes. In total, we found 61 MLSCs located at 51 German universities. Another 16 support centres were specialized on mathematics didactics, which means they focussed on didactical and methodological support for preservice teacher students and often provided different teaching materials. Thirty-eight centres were located at universities (62.3%) and 23 MLSCs at universities of applied sciences and comparable universities (37.7%). The MLSCs were different in their sizes of staff and opening hours, and both the numbers of staff and the service hours differed greatly. The student groups MLSCs at German universities focus on differ concerning characteristics like study programme or semester. We will provide the main categories describing these groups. We seek to answer research questions concerning the characteristics of MLSCs in Germany and discuss the results compared to international findings. This information is useful for further international collaborative research, for example a standardized international survey. From a national perspective, these findings support networking and collaborations between the MLSCs as well. As some German MLSCs are facing financial cuts, these results might help in gaining additional funding.
AU - Schürmann, Mirko
AU - Gildehaus, Lara
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Schaper, Niclas
AU - Biehler, Rolf
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Kuklinski, Christiane
AU - Lankeit, Elisa
ID - 35712
IS - 2
JF - Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA
KW - Education
KW - General Mathematics
SN - 0268-3679
TI - Mathematics learning support centres in Germany—an overview
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AU - Schürmann, Mirko
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Gildehaus, Lara
AU - Schaper, Niclas
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Biehler, Rolf
AU - Lankeit, Elisa
AU - Kuklinski, Christiane
AU - Ruge, Johanna
ID - 24784
JF - dghd-Newsletter
TI - Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020
VL - 4/2020
ER -
TY - JOUR
AU - Schürmann, Mirko
AU - Schaper, Niclas
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Biehler, Rolf
AU - Lankeit, Elisa
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Ruge, Johanna
AU - Kuklinski, Christiane
ID - 16965
JF - dghd-Newsletter
TI - Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
VL - 01/2020
ER -
TY - CONF
AU - Pauck, Felix
AU - Bodden, Eric
AU - Wehrheim, Heike
ED - Felderer, Michael
ED - Hasselbring, Wilhelm
ED - Rabiser, Rick
ED - Jung, Reiner
ID - 16214
T2 - Software Engineering 2020, Fachtagung des GI-Fachbereichs Softwaretechnik, 24.-28. Februar 2020, Innsbruck, Austria
TI - Reproducing Taint-Analysis Results with ReproDroid
ER -
TY - BOOK
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37279
TI - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - JOUR
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37281
IS - 1
JF - Social Work & Society
TI - Negotiating Active Citizenship in Street-Level Practices: An Institutional Logics Perspective
VL - 18
ER -
TY - CHAP
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37284
T2 - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven
TI - Zur Einführung: Ambivalenzen des Kinderschutzes - Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - CHAP
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37282
T2 - Sozialpädagogische Kindheiten und Jugenden
TI - Subjektivierung und Optimierung von Jugend in (sozial-)pädagogischen Aktivierungspraktiken
ER -
TY - CHAP
AU - Dahmen, Stephan
ID - 37286
T2 - Ambivalenzen des Kinderschutzes. Empirische und theoretische Perspektiven
TI - Zur Einführung: Ambivalenzen des Kinderschutzes - Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - BOOK
AB - Der Sammelband bündelt aktuelle empirische und theoretische Forschungen zur (veränderten) Praxis im Bereich Kinderschutz, diskutiert sie im Zusammenhang und analysiert den politischen wie gesellschaftlichen Umgang mit Kinderschutz im engen und im weiten Sinne. Der Band fokussiert insbesondere die Frage, inwiefern die Sorge um das Kindeswohl – sei es auf der Ebene der konkreten Ausübung und organisationalen Verfasstheit des staatlichen Wächteramts, des präventionspolitischen Zugriffs auf Kinder und deren Familien oder der Formulierung und Umsetzung staatlicher Politiken – mit Ambivalenzen verbunden ist, die sich auf den unterschiedlichen Ebenen je spezifisch bemerkbar machen.
AU - Dahmen, Stephan
AU - Kelle, Helga
ID - 37321
KW - Familienförderung • Frühe Hilfen • Jugendhilfe • Kindeswohl • Kindeswohlgefährdung
SN - 978-3-7799-6083-6
TI - Ambivalenzen des Kinderschutzes Empirische und theoretische Perspektiven
ER -
TY - CHAP
AU - Betz, Stefan
ED - Betz, Stefan
ID - 15788
SN - 1437-787X
T2 - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling
TI - Kapazitätsplanung im Rahmen eines strategischen Kooperationsmanagements
ER -
TY - CHAP
AU - Osthoff, Lennart
ED - Betz, Stefan
ID - 15790
SN - 1437-787X
T2 - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling
TI - Zieloptimale Anzahl von Partnern in Beschaffungskollaborationen
ER -
TY - CHAP
AU - Betz, Stefan
ED - Betz, Stefan
ID - 15789
SN - 1437-787X
T2 - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling
TI - Zieloptimale Variantenvielfalt in der Produktionsplanung
ER -
TY - BOOK
ED - Betz, Stefan
ID - 15787
SN - 1437-787X
TI - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling
ER -
TY - CHAP
AU - Plückebaum, Daniel
ED - Betz, Stefan
ID - 37390
T2 - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling
TI - Produktionsprogrammplanung bei variierender Fertigungstiefe
ER -
TY - CHAP
AU - Heidmann , Mathis
ID - 37394
T2 - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling
TI - Eignung ausgewählter Entscheidungsunterstützungsinstrumente für die Planung, Steuerung und Kontrolle von Produktinnovationen
ER -
TY - THES
AU - Osthoff, Lennart
ID - 37395
TI - Kollaborationsentscheidungen im Supply Chain Management
ER -
TY - CHAP
AU - Grotjahn, Rebecca
ED - Schlüter, Anne
ED - Metz-Göckel, Sigrid
ED - Mense, Lisa
ED - Sabisch, Katja
ID - 37322
SN - 9783847415985
T2 - Kooperation und Konkurrenz im Wissenschaftsbetrieb - Perspektiven aus der Genderforschung und -politik
TI - "Ich bin die erste Sängerin! Humorlose Bemerkungen zu einem komischen Singspiel"
ER -
TY - CHAP
AU - Grotjahn, Rebecca
ED - Wagner, Katharina
ED - Berg, Holger von
ED - Maintz, Marie Luise
ID - 37324
SN - 9783761824924
T2 - Szenen-Macher Wagner-Regie vom 19. Jahrhundert bis heute
TI - Eine wahrhaft deutsche theatralische Kunst. Wilhelmine Schröder-Devrient und die Vorgeschichte der Wagner-Inszenierung
VL - 3
ER -
TY - BOOK
ED - Jaeschke, Nina
ED - Grotjahn, Rebecca
ID - 37167
TI - Freie Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019
VL - 1
ER -
TY - BOOK
ED - Grotjahn, Rebecca
ED - Jaeschke, Nina
ID - 37156
TI - Die Begleiterin. Clara Schumann, Lied und Liedinterpretation
VL - 2
ER -
TY - CHAP
AU - Alptekin, Mesut
AU - Temmen, Katrin
ID - 35639
SN - 2194-5357
T2 - Advances in Intelligent Systems and Computing
TI - Measuring Students’ Device Specific Competencies Using an Eye-Tracking Study on Oscilloscopes
ER -
TY - CHAP
AU - Kuklinski, Christiane
AU - Leis, Elena
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Hochmuth, Reinhard
ED - Frank, Andreas
ED - Krauss, Stefan
ED - Binder, Karin
ID - 37486
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2019 53. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik.
TI - Erklärung von Mathematikleistung im Ingenieursstudium
ER -
TY - CHAP
AU - Khellaf, Sarah
AU - Kuklinski, Christiane
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Hochmuth, Reinhard
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan Franz
ID - 24780
T2 - Beiträge zum {Mathematikunterricht} 2020
TI - Design und Evaluation einer mathematischen Unterstützungsmaßnahme für Ingenieure
ER -
TY - CHAP
AU - Haak, Inka
AU - Gildehaus, Lara
AU - Liebendörfer, Michael
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan Franz
ID - 37491
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Entstehung und Bedeutung von Lerngruppen in der Studieneingangsphase
ER -
TY - CHAP
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Gildehaus, Lara
AU - Göller, Robin
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan Franz
ID - 37492
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Geschlechterunterschiede beim Einsatz von Lernstrategien in Mathematikveranstaltungen
ER -
TY - JOUR
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Göller, Robin
AU - Biehler, Rolf
AU - Hochmuth, Reinhard
AU - Kortemeyer, Jörg
AU - Ostsieker, Laura
AU - Rode, Jana
AU - Schaper, Niclas
ID - 16961
JF - Journal für Mathematik-Didaktik
SN - 0173-5322
TI - LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium
ER -
TY - CHAP
AU - Biehler, Rolf
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Schmitz, Angela
AU - Fleischmann, Yael
AU - Krämer, Sandra
AU - Ostsieker, Laura
AU - Schlüter, Sarah
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan Franz
ID - 24779
T2 - Beiträge zum {Mathematikunterricht} 2020
TI - studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
AU - Nagenborg, Michael
ED - Maasen, Sabine
ED - Dickel, Sascha
ED - Schneider, Christoph
ID - 37505
T2 - TechnoScienceSociety. Technological Reconfigurations of Science and Society. Sociology of the Sciences Yearbook
TI - TechnoSecuritySociety: Catastrophic Futures, Pre-emptive Security & Mass Surveillance
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
AU - Pentenrieder, Annelie
ED - Heßler, Martina
ED - Liggieri, Kevin
ID - 37507
T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium
TI - Lucy Suchman
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
ED - Heßler, Martina
ED - Liggieri, Kevin
ID - 37506
T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium
TI - Donna Haraway
ER -
TY - GEN
AU - Weber, Jutta
ED - Heßler, Martina
ED - Liggieri, Kevin
ID - 37508
T2 - Technikanthropologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium
TI - MenschMaschine
ER -
TY - GEN
ED - Weber, Jutta
ED - Kämpf, Katrin
ID - 37536
IS - 1
T2 - Science as Culture
TI - Technosecurity Cultures. Special Issue of ‚Science as Culture‘. Vol. 29(1), März 2020
ER -
TY - THES
AB - Die additive Fertigung gewinnt zunehmend Bedeutung für die Herstellung finaler Bauteile. Ein Anwendungsgebiet liegt dabei in der Herstellung dentaler Restaurationen, bei denen die Metallgerüste für Kronen und Brücken mittels Laser-Strahlschmelzen hergestellt werden. Aufgrund des schichtweisen Aufbaus und der direkten digitalen Fertigung eignet sich die additive Fertigung in besonderem Maße für die Herstellung dieser Bauteile mit individueller Geometrie. Allerdings fehlt der Nachweis, dass die geforderte Teilequalität reproduzierbar erreicht wird. Im Rahmen der vorliegenden Arbeit wird ein Konzept zur Qualitätssicherung erarbeitet, das ein standardisiertes Prüfverfahren zum Nachweis der Maschinenqualifikation für den beschriebenen Anwendungsfall beinhaltet. Dazu werden Qualitätsanforderungen ermittelt und mit dem Stand der Technik abgeglichen. Basierend darauf erfolgen Untersuchungen zur Korrelation zwischen mechanischen und physikalischen Materialkennwerten, wofür durch Variation der Fertigungsparameter gezielt Bauteile mit unterschiedlicher Porosität erzeugt werden. In der Folge wird die Porosität als Prüfgröße festgelegt. Ausgehend von den definierten Qualitätsanforderungen und den Versuchsergebnissen wird ein Verfahren zum Nachweis der Maschinenqualifikation basierend auf der Berechnung des potenziellen Maschinenleistungsindexes erarbeitet und exemplarisch für das verwendete Fertigungssystem angewendet. Abschließend werden Ansätze zur Weiterentwicklung des Verfahrens sowie für weiterführende Forschungsthemen dargestellt.
AU - Huxol, Andrea
ID - 37585
KW - Laser-Strahlschmelzen
KW - Prozessfähigkeit
SN - 978-3-8440-7358-4
TI - Beitrag zur Qualitätssicherung in der additiven Fertigung individueller Produkte aus CoCr-Legierungen
VL - 2020,42
ER -
TY - JOUR
AB - Zusammenfassung. Im vorliegenden Beitrag wird die theoriegeleitete Entwicklung und Erprobung eines Instrumentes zur standardisierten Erfassung von Planungskompetenzen angehender Lehrkräfte im Fach Sachunterricht dokumentiert, auf dessen Grundlage das in Nordrhein-Westfalen 2015 als Teil des Masterstudiums implementierte Praxissemester hinsichtlich der damit intendierten Ausbildung von Planungsfähigkeiten evaluiert werden soll. Ausgehend von einem Rahmenmodell, das die Instrumententwicklung in vier zentrale Bereiche untergliedert, wird zunächst das theoretische Konstrukt sachunterrichtlicher Planungskompetenz in Form eines Kompetenzmodells konzeptualisiert. Auf Grundlage eines performanznahen Kompetenzverständnisses erfolgt die Operationalisierung in Form von Qualitätsstandards, durch die das Können der Probanden aus der schriftlichen Bearbeitung von Vignetten inhaltsanalytisch rekonstruiert werden kann. Ein Kodiermanual sichert die Objektivität und formuliert Regeln für die Vergabe von Punkten, durch die mithilfe des dichotomen Raschmodells die individuellen Kompetenzausprägungen geschätzt werden können. Zur Analyse der psychometrischen Qualität des entwickelten Instrumentes wurde eine Pilotierungsstudie mit 106 Studenten durchgeführt. Ein Vergleich konkurrierender Messmodelle mit Methoden der Item-Response-Theorie weist auf Vorteile einer eindimensionalen Modellierung der fokussierten Kompetenz hin. Die Ergebnisse einer durchgeführten Rasch-Analyse sowie die Betrachtung klassischer Kennwerte belegen zudem die Modellkonformität der entwickelten Qualitätsstandards als Items des Testinstrumentes und zeigen, dass die Messung sachunterrichtlicher Planungskompetenz durch das entwickelte Instrument grundsätzlich objektiv, reliabel und valide realisiert werden kann. Der praktische Nutzen des entwickelten Instrumentes für die angestrebte Wirksamkeitsanalyse des Praxissemesters, Möglichkeiten zur Weiterentwicklung sowie Limitationen werden abschließend zusammenfassend diskutiert.
AU - Kirsch, Alexander
ID - 36568
IS - 3
JF - Zeitschrift für Pädagogische Psychologie
KW - Developmental and Educational Psychology
SN - 1010-0652
TI - Entwicklung und psychometrische Qualität eines Instrumentes zur Messung von Planungskompetenzen angehender Lehrkräfte im Fach Sachunterricht
VL - 36
ER -
TY - JOUR
AB - Im Rahmen der Output-Orientierung nach PISA wurden auf allen Ebenen des Bildungssystems Kompetenzen und Standards implementiert, die als überprüfbare Zielsetzungen fungieren. Für den Bereich der Lehrerbildung formulierte die Kultusministerkonferenz im Jahr 2004 erstmals Kompetenzen und Standards, die die Anforderungen für angehende Lehrkräfte sowohl für die universitäre als auch für die schulpraktische Phase der Ausbildung transparent machen. Die Standards stellen dabei Konkretisierungen von elf zu erwerbenden Kompetenzen dar, von denen angenommen wird, dass sie zur Ausübung des Lehrerberufes benötigt werden, und sollen unter anderem eine objektive Leistungsbeurteilung im Studium und Referendariat ermöglichen. Zwischen Anspruch und Wirklichkeit ist diesbezüglich jedoch eine Diskrepanz zu konstatieren, die am Beispiel sachunterrichtlicher Planungskompetenz veranschaulicht werden kann. Deren Relevanz wird zwar betont und ihre Ausbildung entsprechend curricular festgelegt, doch sind für die damit einhergehenden Standards fehlende Präzision sowie mangelnde theoretische Fundierung festzustellen. Ihr Potenzial zur Grundlegung objektiver Beurteilungen wird somit nicht ausgeschöpft. Im vorliegenden Beitrag wird auf dieses Defizit reagiert. Das Ziel des Beitrages besteht darin, sogenannte Qualitätsstandards als ein mögliches Instrument zur objektiven Beurteilung angehender Lehrkräfte im Hinblick auf praktische Unterrichtsplanungskompetenzen im Fach Sachunterricht zu entwickeln und zu validieren. Dazu werden eine Inhaltsanalyse sowie eine Befragung von Fachleitungen des Landes Nordrhein-Westfalen durchgeführt. Der Beschreibung ihres Entwicklungsprozesses folgt eine abschließende Diskussion über den Nutzen der erarbeiteten Qualitätsstandards für die Lehrerbildung in der ersten und vor allem in der zweiten Phase.
AU - Kirsch, Alexander
ID - 37607
JF - Herausforderung Lehrer*innenbildung - Zeitschrift zur Konzeption, Gestaltung und Diskussion (HLZ)
TI - Qualitätsstandards für die Unterrichtsplanung im Fach Sachunterricht
ER -
TY - CHAP
AB - Der Gedanke einer inklusiven Schule als einer Schule für alle Kinder ist, wenn auch aus der Perspektive von 100 Jahren Grundschule erst kürzlich durch die UN-Konvention über die Rechte von Menschen mit Behinderung (United Nations 2006) verstärkt, als an das Bildungssystem gerichtete Anforderung unbestritten. Die Didaktik des Sachunterrichts als wissenschaftliche Disziplin und als Instanz technikbezogenen Lernens in der Grundschule hat sich dem Thema Inklusion mit den Untersuchungen von Seitz (2005) und Schomaker (2000), für eine fachdidaktische Disziplin vergleichsweise früh zugewendet (Pech & Schomaker 2013, S. 341). Pech, Schomaker & Simon (2018, S. 12ff.) arbeiten jedoch an begrifflichen Unschärfen in einschlägigen Veröffentlichungen heraus, dass es in der Sachunterrichtsdidaktik bis heute keinen systematischen Diskurs darüber gibt, wie Inklusion zu verstehen, zu entwickeln und zu implementieren ist. Die allgemeinpädagogisch unter anderem von Feuser (2011, S. 89) für das Bildungssystem formulierte Entwicklungsaufgabe von der Segregation über die Integration zur Inklusion findet sich in Abhängigkeit von der Perspektive unterschiedlich definiert in der Sachunterrichts- bzw. Fachdidaktik wieder. Da bei der Definition von inklusivem Sachunterricht unterschiedliche wissenschaftliche Kontexte (z.B. sonderpädagogische, inklusionspädagogische oder allgemeindidaktische) zur Argumentation herangezogen werden, ist im Folgenden häufiger von der Rekontextualisierung von Inklusion in der Fachdidaktik die Rede. Die Berücksichtigung von Lernbedürfnissen und die Nutzung von individuellen Potenzialen stellt eine sich in der Sachunterrichtsdidaktik (u.a. Lichtblau 2014, S. 204; Simon 2014, S. 241; Pech, Schomaker & Simon 2018, 15f.) wie in der allgemeinen Pädagogik (Feuser 1989, S. 9; Schumann 2009, S. 51; Preuß 2018, S. 81) wiederholende Rekontextualisierung zur Beschreibung inklusiven Unterrichts dar. Potenzialorientierte (fach-)didaktische Überlegungen, also solche, die eine Orientierung an in Personen liegenden Defiziten auf der einen und standardisierten Normen auf der anderen Seite ablehnen und den Blick vermehrt auf die im Individuum, dem Fach oder einem Lerngegenstand liegenden Potenziale für eine gleichberechtigte und gleichwertige Partizipation aller Lernenden richten (Simon 2019, S. 114), erfahren derzeit vermehrt Aufmerksamkeit. Die Berücksichtigung individueller Lernbedürfnisse auf der anderen Seite bleibt in einschlägigen Veröffentlichungen dagegen oftmals theoretisch unreflektiert.
Ausgehend davon leistet das vorgestellte Dissertationsvorhaben mit Blick auf technikbezogenes Lernen im Sachunterricht der Grundschule einen theoriebildend angelegten Beitrag zur Verbindung von erziehungswissenschaftlicher und sachunterrichtsdidaktischer Inklusionsforschung am Lerngegenstand
Technik. Die Studie ist, ob der Offenheit des Forschungsfeldes bezogen auf technikbezogenen Sachunterricht im Kontext von Inklusion, überwiegend qualitativ-rekonstruktiv angelegt. Unter der Rekontextualisierung von Inklusion als Berücksichtigung zunehmend vielfältiger Lernbedürfnisse im Sachunterricht, fragt die Studie nach der Beschaffenheit und Dimensionen der Verschiedenheit von Lernbedürfnissen sowie Möglichkeiten bzw. Hindernissen auf dem Weg zu ihrer Berücksichtigung.
AU - Schröer, Franz
ED - Binder, Martin
ED - Wiesmüller, Christian
ED - Finkbeiner, Timo
ID - 37610
KW - Inclusion
KW - Sachunterricht
KW - basic needs
KW - technology education
SN - 978-3-947868-02-5
T2 - Technikunterricht: handfest und geistreich - Der Beitrag technischer Bildung zur kulturellen Bildung - Tagungsband zur 21. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Technische Bildung in Flensburg vom 20.-21. September 2019. Offenbach am Main
TI - Technisches Lernen inklusiv gestalten – Zur Beschaffenheit von Lernbedürfnissen im Kontext technikbezogenen Sachunterrichts
ER -
TY - JOUR
AU - Hasija, Tanuj
AU - Marrinan, Timothy
AU - Lameiro, Christian
AU - Schreier, Peter J
ID - 37611
JF - Signal Processing
TI - Determining the dimension and structure of the subspace correlated across multiple data sets
VL - 176
ER -
TY - CONF
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Blumberg, Eva
AU - Hellmich, Frank
ID - 36241
TI - Die Bedeutung von Feedback für Selbstkonzept und Motivation bei Kindern im naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Grundschule. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 37373
JF - Nonlinearity
TI - Single-point blow-up in the Cauchy problem for the higher-dimensional Keller-Segel system
VL - 33
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 37380
JF - Zeitschrift für angewandte Mathematik und Physik
TI - Boundedness in a two-dimensional Keller-Segel-Navier-Stokes system involving a rapidly diffusing repulsive signal.
VL - 71
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 37367
JF - Nonlinearity
TI - Can simultaneous density-determined enhacement of diffusion and cross-diffusion foster boundedness in Keller-Segel type systems involving signal-dependent motilities?
VL - 33
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 37364
JF - Advances in Nonlinear Analysis
TI - The role of superlinear damping in the construction of solutions to drift-diffusion problems with initial data in $L^1$.
VL - 9
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 37375
JF - Advanced Nonlinear Studies
TI - Attractiveness of constant states in logistic-type Keller-Segel systems involving subquadratic growth restrictions.
VL - 20
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 37355
JF - SIAM Journal on Mathematical Analysis
TI - Small-mass solutions in the two-dimensional Keller-Segel system coupled to the Navier-Stokes equations.
VL - 52
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 37377
JF - Acta Applicandae Mathematicae
TI - Can Fluid Interaction Influence the Critical Mass for Taxis-Driven Blow-up in Bounded Planar Domains?
VL - 169
ER -
TY - JOUR
AU - Winkler, Michael
ID - 37357
JF - Journal d'Analyse Mathématique
TI - Blow-up profiles and liefe beyond blow-up in the fully parabolic Keller-Segel system.
VL - 141
ER -
TY - JOUR
AU - Rodriguez, Nancy
AU - Winkler, Michael
ID - 37347
JF - Mathematical Models & Methods in Applied Sciences
TI - Relaxation by nonlinear diffusion enhancement in a two-dimensional cross-diffusion model for urban crime propagation.
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AU - Li, Genglin
AU - Tao, Youshan
AU - Winkler, Michael
ID - 37342
JF - Discrete and Continuous Dynamical Systems --B
TI - Larg time behavior in a predator-prey system with indirect pursuit-evasion interaction.
VL - 25
ER -
TY - JOUR
AU - Tao, Youshan
AU - Winkler, Michael
ID - 37354
JF - Journal of Differential Equations
TI - Global classical solutions to a doubly haptotactic cross-diffusion system modeling oncolytic virotherapy.
VL - 268
ER -
TY - JOUR
AU - Tao, Youshan
AU - Winkler, Michael
ID - 37351
JF - Nonlinear Analysis
TI - A critical virus production rate for blow-up suppression in a haptotaxis model for oncolytic virotherapy.
VL - 198
ER -
TY - JOUR
AU - Stinner, Christian
AU - Winkler, Michael
ID - 37349
JF - Discrete and Continuous Dynamical Systems --A
TI - Refined regularity and stabilization properties in a degenerate haptotaxis system
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AU - Ehland, Christoph
ID - 35505
IS - 3
JF - Critical Survey
TI - Happiness Against All Odds: Incestuous Desires in John Ford’s ’Tis Pity She’s a Whore
VL - 32
ER -
TY - CHAP
AU - Ehland, Christoph
AU - Gohrisch, Jana
ED - Ehland, Christoph
ED - Gohrisch, Jana
ID - 35509
SN - 9789004426559
T2 - Imperial Middlebrow
TI - Introduction: Cross-cultural Encounters and Expressions of Power in Middlebrow Literature and Culture, 1890-1940 and the present
VL - Volume 7
ER -
TY - JOUR
AU - Ehland, Christoph
ID - 35510
IS - 1-2
JF - L'arte del ricardo: Romanticismo e cultural memory
TI - Beyond ‘the Miasma of London’: John Keats as Tourist
VL - 12
ER -
TY - CHAP
AU - Ehland, Christoph
ED - Stiegemann, Christoph
ID - 35508
T2 - Peter Paul Rubens und der Barock im Norden
TI - Rubens in England
ER -
TY - BOOK
ED - Ehland, Christoph
ID - 35497
SN - 9789004426559
TI - Imperial Middlebrow
VL - Volume 7
ER -
TY - CHAP
AU - Gräßler, Iris
AU - Pöhler, Alexander
ED - Maier, Günter
ED - Engels, Gregor
ED - Steffen, Eckhard
ID - 23553
T2 - Handbuch Gestaltung digitaler und vernetzter Arbeitswelten, Kapitel: Produktentstehung im Zeitalter von Industrie 4.0
TI - Produktentstehung im Zeitalter von Industrie 4.0
ER -
TY - JOUR
AU - Schwiderek, Sabrina
AU - Orive, Alejandro G.
AU - Karimi Aghda, Soheil
AU - Schneider, Jochen M.
AU - de los Arcos de Pedro, Maria Teresa
AU - Grundmeier, Guido
ID - 22534
JF - Langmuir
SN - 0743-7463
TI - Single-Molecule Desorption Studies of Poly(acrylic acid) at Electrolyte/Oxide/TiAlN Interfaces
ER -
TY - JOUR
AU - Hoppe, C
AU - Mitschker, F
AU - Butterling, M
AU - Liedke, M O
AU - de los Arcos de Pedro, Maria Teresa
AU - Awakowicz, P
AU - Wagner, A
AU - Grundmeier, Guido
ID - 22537
JF - Journal of Physics D: Applied Physics
SN - 0022-3727
TI - Characterisation of micropores in plasma deposited SiO x films by means of positron annihilation lifetime spectroscopy
ER -
TY - JOUR
AU - Knust, Steffen
AU - Kuhlmann, Andreas
AU - Orive, Alejandro G.
AU - de los Arcos de Pedro, Maria Teresa
AU - Grundmeier, Guido
ID - 22536
JF - Surface and Interface Analysis
SN - 0142-2421
TI - Influence of dielectric barrier plasma treatment of ZnMgAl alloy‐coated steel on the adsorption of organophosphonic acid monolayers
ER -
TY - CHAP
AU - Biehler, Rolf
AU - Liebendörfer, Michael
AU - Schmitz, Angela
AU - Fleischmann, Yael
AU - Krämer, Sandra
AU - Ostsieker, Laura
AU - Schlüter, Sarah
ED - Siller, H.-S.
ED - Weigel, W.
ED - Wörler, J. F.
ID - 35820
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr
ER -
TY - GEN
AU - Niggemeyer, Laura
ID - 39070
TI - Marktmissbrauch in digitalen Märkten - eine wettbewerbspolitische Analyse mit Fallbeispielen von Google, Facebook und Amazon
ER -
TY - GEN
AU - Schlegel, Manuela
ID - 39072
TI - Challenges for Competition Policy in Data-Driven Mergers
ER -
TY - GEN
AU - Neibert, Katharina
ID - 39079
TI - Marktmissbrauch in digitalen Märkten - Eine wettbewerbspolitische Analyse am Beispiel von Facebook
ER -
TY - GEN
AU - Naseri, Gitti
ID - 39077
TI - Zu den volkswirtschaftlichen Auswirkungen von Marktmacht am Fallbeispiel der Walt Disney Company
ER -
TY - GEN
AU - Laudage, Felix
ID - 39073
TI - Preisdifferenzierung im Online-Handel am Beispiel Amazon und Obi
ER -
TY - GEN
AU - Posmetni, Lena
ID - 39081
TI - Zuordnung und Anreizkompatibilität - Eine experimentelle Untersuchung
ER -
TY - GEN
AU - Hensel, Jason
ID - 39346
TI - Auswirkungen der Preisdiskriminierung im Online Handel - Eine Wohlfahrtsanalyse am Beispiel von Amazon
ER -
TY - GEN
AU - Multani, Manjinder Singh
ID - 39347
TI - Zur Effizienzsteigerung durch Reputationsmechanismen auf digitalen Märkten
ER -
TY - JOUR
AU - Mukherjee, Amlan
AU - Widhalm, Alex
AU - Siebert, Dustin
AU - Krehs, Sebastian
AU - Sharma, Nandlal
AU - Thiede, Andreas
AU - Reuter, Dirk
AU - Förstner, Jens
AU - Zrenner, Artur
ID - 17322
JF - Applied Physics Letters
KW - tet_topic_qd
SN - 0003-6951
TI - Electrically controlled rapid adiabatic passage in a single quantum dot
VL - 116
ER -
TY - JOUR
AU - Caylak, Ismail
AU - Penner, Eduard
AU - Mahnken, Rolf
ID - 24374
JF - Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering
SN - 0045-7825
TI - Mean-field and full-field homogenization with polymorphic uncertain geometry and material parameters
ER -
TY - JOUR
AU - Markewitz, Friedrich
AU - Schuster, Britt-Marie
AU - Wilk, Nicole M.
ID - 32710
JF - Diskursethisch
TI - Was bedeutet Ehre? Diskursethische Überlegungen zu den BBC-Reden Thomas Manns
ER -
TY - JOUR
AU - Opel, Simone
AU - Nordemann, Lina
AU - Schulte, Carsten
AU - Tenberge, Claudia
ID - 39465
JF - Merz Medien + Erziehung. Zeitschrift für Medienpädagogik.
TI - Mensch, Maschine! Ein unplugged-Einstieg in KI und maschinelles Lernen.
ER -
TY - JOUR
AU - Keum, Changmin
AU - Becker, David
AU - Archer, Emily
AU - Bock, Harald
AU - Kitzerow, Heinz-Siegfried
AU - Gather, Malte C.
AU - Murawski, Caroline
ID - 35869
IS - 17
JF - Advanced Optical Materials
KW - Atomic and Molecular Physics
KW - and Optics
KW - Electronic
KW - Optical and Magnetic Materials
SN - 2195-1071
TI - Organic Light‐Emitting Diodes Based on a Columnar Liquid‐Crystalline Perylene Emitter
VL - 8
ER -
TY - JOUR
AU - Risse, Anna Margareta
AU - Schmidtke, Jürgen
AU - Kitzerow, Heinz-Siegfried
ID - 35859
IS - 7
JF - Liquid Crystals
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Materials Science
KW - General Chemistry
SN - 0267-8292
TI - Dynamics of a liquid crystal-based modulator with germanium substrates for mid-infrared radiation
VL - 48
ER -
TY - CONF
AU - Löper, Marwin Felix
AU - Hellmich, Frank
AU - Hoya, Fabian Karl
ID - 36240
TI - Einstellungen von Kindern gegenüber Schülerinnen und Schülern mit einem sonderpädagogischen Förderbedarf im Zusammenhang mit dem Vorbildverhalten ihrer Eltern. Vortrag auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Thema: „Bildung gestalten – Partizipation erreichen – Digitalisierung nutzen“
ER -
TY - CONF
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Hellmich, Frank
AU - Schwab, Susanne
AU - Blumberg, Eva
ID - 36196
TI - Pre-service teachers’ cooperation and children’s social participation in inclusive primary schools. Single Paper. EARLI SIG 15 Biennial Conference 2020 `Special Educational Needs´. “Learning difficulties and inclusion: Challenges (and solutions) for the future”
ER -
TY - CHAP
AB - Das Handbuch Familie repräsentiert den theoretischen und empirischen Stand der Familienforschung aus konsequent interdisziplinärer Sicht. Mit dem Schwerpunkt auf die Themen Bildung und Erziehung und dem Bereich, der Familienarbeit in sozialpädagogischen Arbeitsfeldern bedeutet, bietet der Band die komplette Bandbreite Diskurses ab. In der neu konzipierten Struktur wird ein umfassendes Bild von Familie als einer pädagogischen Institution gezeichnet, in das die aktuellen wissenschaftlichen Erkenntnisse und Forschungsergebnisse einfließen.
AU - Landhäußer, Sandra
ED - Ecarius, Jutta
ED - Schierbaum, Anja
ID - 36503
KW - ng Armut Familientherapie Rechtsextreme Familen
T2 - Handbuch Familie. Bildung, Erziehung und pädagogische Arbeitsfelder
TI - Familie und verantwortete Elternschaft
ER -
TY - CHAP
AU - Beerheide, N.
AU - Dopheide, F.
AU - Freitag, Christine
AU - Koch, L.
AU - Struchholz, C.
AU - Westphal, Petra
ED - Ginglmaier, Stephan
ED - Langer, Janet
ED - Bleher, Werner
ED - Fickler-Stang, Ulrike
ED - Dietrich, Lars
ED - Herz, Birgit
ID - 37524
SN - 978-3781523807
T2 - Emotionale und soziale Entwicklung in der Pädagogik der Erziehungshilfe und bei Verhaltensstörungen
TI - Ambivalenzen der Förderung. Erziehungs- und Lernbegleitung für Kinder, Jugendliche und junge Erwachsene durch studentische Mentorinnen und Mentoren
ER -
TY - BOOK
ED - Steigerwald, Jörn
ED - Meyer-Sickendiek, Burkhard
ID - 38073
SN - 978-3-447-11472-1
TI - Das Theater der Zärtlichkeit. Affektkultur und Inszenierungsstrategien in Tragödie und Komödie des vorbürgerlichen Zeitalters
ER -
TY - JOUR
AU - Andexer, Jennifer N.
AU - Beifuss, Uwe
AU - Beuerle, Florian
AU - Brasholz, Malte
AU - Breinbauer, Rolf
AU - Ernst, Martin
AU - Greb, Julian
AU - Gulder, Tobias
AU - Hüttel, Wolfgang
AU - Kath‐Schorr, Stephanie
AU - Kordes, Markus
AU - Lehmann, Matthias
AU - Lindel, Thomas
AU - Luy, Burkhard
AU - Mück‐Lichtenfeld, Christian
AU - Muhle, Claudia
AU - Narine, Arun
AU - Niemeyer, Jörg
AU - Paradies, Jan
AU - Pfau, Roland
AU - Pietruszka, Jörg
AU - Schaschke, Norbert
AU - Senge, Mathias
AU - Straub, Bernd F.
AU - Werner, Thomas
AU - Werz, Daniel B.
AU - Winter, Christian
ID - 37956
IS - 3
JF - Nachrichten aus der Chemie
KW - General Chemical Engineering
KW - General Chemistry
SN - 1439-9598
TI - Organische Chemie
VL - 68
ER -
TY - JOUR
AU - Liu, Xin
AU - Longwitz, Lars
AU - Spiegelberg, Brian
AU - Tönjes, Jan
AU - Beweries, Torsten
AU - Werner, Thomas
ID - 37951
IS - 22
JF - ACS Catalysis
KW - Catalysis
KW - General Chemistry
SN - 2155-5435
TI - Erbium-Catalyzed Regioselective Isomerization–Cobalt-Catalyzed Transfer Hydrogenation Sequence for the Synthesis of Anti-Markovnikov Alcohols from Epoxides under Mild Conditions
VL - 10
ER -
TY - JOUR
AU - Grandane, Aiga
AU - Nocentini, Alessio
AU - Werner, Thomas
AU - Zalubovskis, Raivis
AU - Supuran, Claudiu T.
ID - 37952
IS - 11
JF - Bioorganic and Medicinal Chemistry
KW - Organic Chemistry
KW - Clinical Biochemistry
KW - Drug Discovery
KW - Pharmaceutical Science
KW - Molecular Biology
KW - Molecular Medicine
KW - Biochemistry
SN - 0968-0896
TI - Benzoxepinones: A new isoform-selective class of tumor associated carbonic anhydrase inhibitors
VL - 28
ER -
TY - JOUR
AU - Hu, Yuya
AU - Peglow, Sandra
AU - Longwitz, Lars
AU - Frank, Marcus
AU - Epping, Jan Dirk
AU - Brüser, Volker
AU - Werner, Thomas
ID - 37953
IS - 7
JF - ChemSusChem
KW - General Energy
KW - General Materials Science
KW - General Chemical Engineering
KW - Environmental Chemistry
SN - 1864-5631
TI - Plasma‐Assisted Immobilization of a Phosphonium Salt and Its Use as a Catalyst in the Valorization of CO 2
VL - 13
ER -
TY - JOUR
AU - Stefanow, Vivian
AU - Grandane, Aiga
AU - Eh, Marcus
AU - Panten, Johannes
AU - Spannenberg, Anke
AU - Werner, Thomas
ID - 37949
IS - 1
JF - Organic Process Research and Development
KW - Organic Chemistry
KW - Physical and Theoretical Chemistry
SN - 1083-6160
TI - Stereoselective Synthesis of a cis-Cedrane-8,9-diol as a Key Intermediate for an Amber Odorant
VL - 25
ER -
TY - JOUR
AU - Liu, Xin
AU - Werner, Thomas
ID - 37948
IS - 4
JF - Advanced Synthesis and Catalysis
KW - General Chemistry
SN - 1615-4150
TI - Selective Construction of C−C and C=C Bonds by Manganese Catalyzed Coupling of Alcohols with Phosphorus Ylides
VL - 363
ER -
TY - JOUR
AU - Hu, Yuya
AU - Wei, Zhihong
AU - Frey, Anna
AU - Kubis, Christoph
AU - Ren, Chang‐Yue
AU - Spannenberg, Anke
AU - Jiao, Haijun
AU - Werner, Thomas
ID - 37950
IS - 1
JF - ChemSusChem
KW - General Energy
KW - General Materials Science
KW - General Chemical Engineering
KW - Environmental Chemistry
SN - 1864-5631
TI - Catalytic, Kinetic, and Mechanistic Insights into the Fixation of CO2 with Epoxides Catalyzed by Phenol‐Functionalized Phosphonium Salts
VL - 14
ER -
TY - GEN
AU - Bellouchi, Houda
ID - 38098
TI - Information asymmetry and the SEC framework in digital markets - On the role of reputation systems in alleviating buyers' skepticism and inducing their willingness to pay
ER -
TY - CHAP
AU - Schmidt, Jochen
ED - Kampmann, Claudia
ED - Volp, Ulrich
ED - Wallraff, Martin
ED - Winnebeck, Julia
ID - 36954
KW - Kirchengeschichte
KW - Theologie
T2 - Kirchengeschichte
TI - Standort, Perspektive und Haltung: Überlegungen zum Proprium der Kirchengeschichte als einer Disziplin theologischer Wissenschaft
ER -
TY - JOUR
AB -
The potential of two chiral amidines and three non-chiral boranes in the metal-free hydrogen activation was explored.
AU - Sitte, Nikolai A.
AU - Köring, Laura
AU - Roesky, Peter W.
AU - Paradies, Jan
ID - 22234
JF - Organic & Biomolecular Chemistry
SN - 1477-0520
TI - FLP-catalysis meets hydrogen-bond activation
ER -
TY - JOUR
AU - Li, Jie
AU - Ji, Chendong
AU - Lü, Baozhong
AU - Rodin, Maksim
AU - Paradies, Jan
AU - Yin, Meizhen
AU - Kuckling, Dirk
ID - 22235
JF - ACS Applied Materials & Interfaces
SN - 1944-8244
TI - Dually Crosslinked Supramolecular Hydrogel for Cancer Biomarker Sensing
ER -
TY - JOUR
AU - Hou, Peng
AU - Oechsle, Peter
AU - Kuckling, Dirk
AU - Paradies, Jan
ID - 22236
JF - Macromolecular Rapid Communications
SN - 1022-1336
TI - Palladium‐Catalyzed Polycondensation for the Synthesis of Poly(Aryl)Sulfides
ER -
TY - CHAP
AU - Schmidt, Jochen
ED - Schmidt, Jochen
ID - 36944
T2 - Erzähltes Selbst. Narrative Ethik aus theologischer und literaturwissenschaftlicher Perspektive – The narrated self. Narrative Ethics from the perspectives of theology and literary studies
TI - “Depression is the loneliest fucking thing on Earth” (Elisabeth Wurtzel): Depression memoirs as acts of lamentation?
ER -
TY - BOOK
AU - Schmidt, Jochen
ID - 36250
TI - Erzähltes Selbst. Narrative Ethik aus theologischer und literaturwissenschaftlicher Perspektive – The narrated self. Narrative Ethics from the perspectives of theology and literary studies
VL - 27
ER -
TY - JOUR
AU - Schmidt, Jochen
ID - 36943
JF - NZSTh
KW - hermeneuthik
KW - Ethik
TI - Die ethische Pascaline: Versuch über hermeneutische Ethik
VL - 62
ER -
TY - CONF
AU - Krause, Daniel
AU - Richert, Benjamin
AU - Weigelt, Matthias
ID - 38121
TI - Differences in event-related potentials indicate differential use of mental rotation processes in parity judgements of humanoid and alphanumeric stimuli
ER -
TY - CONF
AU - Krause, Daniel
AU - Richert, Benjamin
AU - Weigelt, Matthias
ID - 38115
TI - Neuronale Korrelate der mentalen Rotation von menschlichen Figuren und alphanumerischen Stimuli
ER -
TY - JOUR
AB - IntroductionNursing staff is burdened by high workload and stress. Furthermore, heavy lifting, as well as transferring nursing home residents, cause lumbar tissue damage and back pain. Exercise intervention studies to reduce work-related problems are rare and the evidence for efficacy of studies among nurses is limited. Studies including targeted analysis of requirements are necessary to generate effective recommendations and tailored interventions for health promotion programmes. The purpose of this multicentred intervention study is to identify work-related problems, to implement health promotion programmes and to evaluate their effectiveness.Methods and analysisA randomised controlled trial will be conducted, including a total of 48 nursing home facilities in eight regions of Germany with an estimated sample size of 700 nurses. Standardised ergonomics and posture training (10 weeks, once a week for 20–30 min) and subsequently, back-fitness training (12 weeks, once a week for 45–60 min) will be administered. Following the implementation of standardised health promotion programmes, further demand-oriented interventions can be implemented. The perceived exposure to work-related demands, work-related pain in different parts of the body, health-related quality of life, perceived stress, work-related patterns of behaviour and experience, presentism behaviour, work environment as well as general needs and barriers to health promotion, will be assessed at baseline (pre-test), at 10 weeks (post-test, after ergonomics training), at 22 weeks (post-test, after back-fitness training) and at 34 weeks of the programme (follow-up).Ethics and disseminationThe study was reviewed and approved by the local ethics committee of the University of Hamburg (AZ: 2018_168). The results of the study will be published in open-access and international journals. Furthermore, the results will be presented in the participating nursing homes and at national and international conferences.Trial registration numberDRKS.de (DRKS00015241).
AU - Otto, Ann-Kathrin
AU - Pietschmann, Juliane
AU - Appelles, Luisa-Marie
AU - Bebenek, Michael
AU - Bischoff, Laura L
AU - Hildebrand, Claudia
AU - Johnen, Bettina
AU - Jöllenbeck, Thomas
AU - Kemmler, Wolfgang
AU - Klotzbier, Thomas
AU - Korbus, Heide
AU - Rudisch, Julian
AU - Schott, Nadja
AU - Schoene, Daniel
AU - Voelcker-Rehage, Claudia
AU - Vogel, Oliver
AU - Vogt, Lutz
AU - Weigelt, Matthias
AU - Wilke, Jan
AU - Zwingmann, Katharina
AU - Wollesen, Bettina
ID - 37828
IS - 10
JF - BMJ Open
KW - General Medicine
SN - 2044-6055
TI - Physical activity and health promotion for nursing staff in elderly care: a study protocol for a randomised controlled trial
VL - 10
ER -
TY - JOUR
AU - Schmidt, Jochen
ID - 38125
IS - 5
JF - Wege zum Menschen
SN - 0043-2040
TI - Schmerz und die Grenzen der Sprache
VL - 72
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractPurposeIn sports games, tactical instructions are mostly presented on tactic boards under temporal constraints determined by the length of time outs (e.g., 20–60 s time outs in basketball) and coaches’ instructional behavior. Thus, instructions should be presented in a way that enables fast and errorless information processing. High affordances in visual–spatial transformation (e.g., mental rotation processes) might both impede information processing and decrease execution performance. The aim of this study was to scrutinize the effect of different orientations of visual tactical displays on observation time under self-paced conditions as well as to compare the effects on execution performance to those of externally paced conditions. According to the self-determination theory, self-control over observation time is assumed to increase performance.MethodsIn a mixed-factors design with two factors, 48 participants were instructed to execute a basketball playing pattern, which was presented on a virtual tactic board in one of five different spatial disparities to the players’ on-court perspective. The Self-Paced Group determined the observation time in a self-controlled manner, whereas in the Yoked Group observation times were externally controlled, i.e., the observation time was constrained to match that of the Self-Paced Group..ResultsThe self-controlled time for watching the pattern before execution was significantly shorter and spatial accuracy in pattern execution was significantly higher for low disparity between instruction perspective and on-court perspective. Self-control over observation time did not affect execution accuracy.ConclusionThe orientation effects might be explained by interfering mental rotation processes that are necessary to transform the instructional perspective into the players’ egocentric perspective. According to these results, coaches should align their tactic boards to their players’ on-court viewing perspective.
AU - Krause, Daniel
AU - Weigelt, Matthias
ID - 37787
IS - 3
JF - German Journal of Exercise and Sport Research
KW - Physical Therapy
KW - Sports Therapy and Rehabilitation
KW - Orthopedics and Sports Medicine
SN - 2509-3142
TI - Mental rotation and performance in basketball: effects of self-controlled and externally controlled time constraints on the processing and execution of tactic board instructions with varied orientations
VL - 50
ER -