TY - CHAP AU - Gausemeier, Jürgen AU - Pierenkemper, Christoph ED - Schallmo, Daniel R. ED - Tidd, Joseph ID - 27592 T2 - Digitalization – Approaches, Case Studies, and Tools for Strategy, Transformation and Implementation TI - Developing Strategies for Digital Transformation in SMEs with Maturitiy Models ER - TY - JOUR AU - Moritzer, Elmar AU - Flachmann, Felix ID - 26854 JF - Kunststoffe TI - Die Fließfront darf nicht brechen VL - 12 ER - TY - CONF AU - Ober-Blöbaum, Sina AU - Vermeeren, M. ID - 29421 T2 - 7th IIFAC Workshop on Lagrangian and Hamiltonian Methods for Nonlinear Control LHMNC TI - Superconvergence of galerkin variational integrators VL - 54(19) ER - TY - JOUR AB - Model predictive control is a prominent approach to construct a feedback control loop for dynamical systems. Due to real-time constraints, the major challenge in MPC is to solve model-based optimal control problems in a very short amount of time. For linear-quadratic problems, Bemporad et al. have proposed an explicit formulation where the underlying optimization problems are solved a priori in an offline phase. In this article, we present an extension of this concept in two significant ways. We consider nonlinear problems and - more importantly - problems with multiple conflicting objective functions. In the offline phase, we build a library of Pareto optimal solutions from which we then obtain a valid compromise solution in the online phase according to a decision maker's preference. Since the standard multi-parametric programming approach is no longer valid in this situation, we instead use interpolation between different entries of the library. To reduce the number of problems that have to be solved in the offline phase, we exploit symmetries in the dynamical system and the corresponding multiobjective optimal control problem. The results are verified using two different examples from autonomous driving. AU - Ober-Blöbaum, Sina AU - Peitz, Sebastian ID - 16294 JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control TI - Explicit multiobjective model predictive control for nonlinear systems with symmetries VL - 31(2) ER - TY - JOUR AU - Djema, Walid AU - Giraldi, Laetitia AU - Maslovskaya, Sofya AU - Bernard, Olivier ID - 29543 JF - Automatica KW - Electrical and Electronic Engineering KW - Control and Systems Engineering SN - 0005-1098 TI - Turnpike features in optimal selection of species represented by quota models VL - 132 ER - TY - GEN AB - Als Griechenland 1830 seine Unabhängigkeit erlangte, war das Land wirtschaftlich wenig entwickelt und von der Industrialisierung noch kaum berührt. Kredite für die Gründung oder den Ausbau von Unternehmen waren auf Grund des Kapitalmangels entweder unmöglich oder extrem teuer – ein für die wirtschaftliche Entwicklung ernst zu nehmendes Hemmnis. Das Land brauchte zur wirtschaftlichen Entwicklung also Investitionen aus dem Ausland. Jedoch hielten sich die europäischen Banken und Anleger mit solchen Investitionen vor den 1870er Jahren zurück. Warum diese Scheu der Kapitalanleger vor Griechenland, obwohl sie anderswo keineswegs vor risikoreichen Investitionen zurückschreckten, wenn nur entsprechend hohe Erträge lockten? Dieser Frage möchte der Beitrag anhand eines Beispiels nachgehen: der bayerisch-französischen Bankiersfamilie von Eichthal, die in den 1830er Jahren enge Geschäftsbeziehungen nach Griechenland aufbaute und zeitweilig sehr interessiert an Investitionen war – bevor das Bankhaus sich von diesen Plänen schließlich unverrichteter Dinge wieder abwandte. Das kulturelle Interesse an Griechenland überdauerte dagegen bis in die 1880er Jahre. Die Eichthals eignen sich hervorragend, um paradigmatisch zu untersuchen, auf welcher Grundlage und wie europäische Bankiers ihre Investitionsentscheidungen für oder gegen Griechenland trafen. AU - Schönhärl, Korinna ID - 29549 TI - Finanzielle Netze. Die bayerisch–französische Familienbank von Eichthal und ihre Investitionspläne in Griechenland in den 1830er Jahren/ Οικονομικά δίκτυα. Η βαυαρογαλλική οικογενειακή τράπεζα των Άιχταλ και τα επενδυτικά σχέδιά της στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του 1830 ER - TY - CONF AU - Bobolz, Jan AU - Eidens, Fabian AU - Krenn, Stephan AU - Ramacher, Sebastian AU - Samelin, Kai ID - 29566 SN - 0302-9743 T2 - Cryptology and Network Security TI - Issuer-Hiding Attribute-Based Credentials ER - TY - JOUR AU - Hanisch, Simon AU - Arias Cabarcos, Patricia AU - Parra-Arnau, Javier AU - Strufe, Thorsten ID - 28463 JF - CoRR TI - Privacy-Protecting Techniques for Behavioral Data: A Survey VL - abs/2109.04120 ER - TY - CONF AU - Arias Cabarcos, Patricia AU - Habrich, Thilo AU - Becker, Karen AU - Becker, Christian AU - Strufe, Thorsten ED - Bailey, Michael ED - Greenstadt, Rachel ID - 28462 T2 - 30th {USENIX} Security Symposium, {USENIX} Security 2021, August 11-13, 2021 TI - Inexpensive Brainwave Authentication: New Techniques and Insights on User Acceptance ER - TY - GEN AB - Autonomous mobile robots are becoming increasingly more capable and widespread. Reliable Obstacle avoidance is an integral part of autonomous navigation. This involves real time interpretation and processing of a complex environment. Strict time and energy constraints of a mobile autonomous system make efficient computation extremely desirable. The benefits of employing Hardware/Software co-designed applications are obvious and significant. Hardware accelerators are used for efficient processing of the algorithms by exploiting parallelism. FPGAs are a class of hardware accelerators, which can contain hundreds of small execution units, and can be used for Hardware/Software co-designed application. However, there is a reluctance when it comes to adoption of these devices in well established application domains, such as Robotics, due to a steep learning curve needed for FPGA application design. ReconROS has successfully bridged the gap between robotic and FPGA application development, by providing an intuitive, common development platform for robotic application development for FPGA. It does so by integrating Robotics Operating System(ROS) which is an industry and academia standard for robotics application development, with ReconOS, an operating system for re-configurable hardware. In this thesis an obstacle avoidance system is designed and implemented for an autonomous vehicle using ReconROS. The objectives of the thesis is to demonstrate and explore ReconROS integration within the ROS ecosystem and explore the design process within ReconROS framework, and to demonstrate the effectiveness of Hardware Acceleration in Robotics, by analysing the resulting architectures for Latency and Power Consumption. AU - Sheikh, Muhammad Aamir ID - 29540 TI - Design and Implementation of a ReconROS-based Obstacle Avoidance System ER - TY - GEN AB - Robotics applications process large amounts of data in real-time and require compute platforms that provide high performance and energy-efficiency. FPGAs are well-suited for many of these applications, but there is a reluctance in the robotics community to use hardware acceleration due to increased design complexity and a lack of consistent programming models across the software/hardware boundary. In this paper we present ReconROS, a framework that integrates the widely-used robot operating system (ROS) with ReconOS, which features multithreaded programming of hardware and software threads for reconfigurable computers. This unique combination gives ROS2 developers the flexibility to transparently accelerate parts of their robotics applications in hardware. We elaborate on the architecture and the design flow for ReconROS and report on a set of experiments that underline the feasibility and flexibility of our approach. AU - Lienen, Christian AU - Platzner, Marco ID - 22764 T2 - arXiv:2107.07208 TI - Design of Distributed Reconfigurable Robotics Systems with ReconROS ER - TY - CONF AU - Vorbohle, Christian AU - Gottschalk, Sebastian AU - Kundisch, Dennis AU - Engels, Gregor AU - Wünderlich, Nancy ID - 29590 T2 - Tagungsband der contribution at: 17. Internationale Tagung Wirtschaftsinformatik 2022 (WI) TI - A Procedure Model for Enhancing Ideation in the Collaborative Development of Business Ecosystems ER - TY - JOUR AU - Ghasemi, S. Alireza AU - Kühne, Thomas D. ID - 29699 IS - 7 JF - The Journal of Chemical Physics TI - Artificial neural networks for the kinetic energy functional of non-interacting fermions VL - 154 ER - TY - CONF AU - Bechinie, Dominik AU - Eilerts, Katja AU - Huhmann, Tobias AU - Lenke, Michael AU - Schulte, Carsten AU - Winkelnkemper, Felix ID - 29707 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2021 TI - Geometrielernen digital unterstützen - Räumliche Kompetenzen und individuelle Lernwege mittels adaptierbarer algorithmischer Rückmeldemöglichkeiten fördern ER - TY - CONF AU - Yigitbas, Enes AU - Klauke, Jonas AU - Gottschalk, Sebastian AU - Engels, Gregor ID - 22482 T2 - Proceedings of the 2021 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC) TI - VREUD - An End-User Development Tool to Simplify the Creation of Interactive VR Scenes ER - TY - JOUR AU - Gerstenberger, Dietrich Karl-Heinz AU - Winkelnkemper, Felix AU - Schulte, Carsten ID - 29708 JF - 9. Fachtagung Hochschuldidaktik Informatik (HDI) TI - Nutzung der Personas-Methode zum Umgang mit der Heterogenität von Informatik-Studierenden ER - TY - JOUR AU - Bahmanian, Meysam AU - Scheytt, J. Christoph ID - 29713 IS - 3 JF - IEEE Transactions on Microwave Theory and Techniques KW - Electrical and Electronic Engineering KW - Condensed Matter Physics KW - Radiation SN - 0018-9480 TI - A 2–20-GHz Ultralow Phase Noise Signal Source Using a Microwave Oscillator Locked to a Mode-Locked Laser VL - 69 ER - TY - JOUR AU - Bahmanian, Meysam AU - Scheytt, J. Christoph ID - 29714 IS - 3 JF - IEEE Transactions on Microwave Theory and Techniques KW - Electrical and Electronic Engineering KW - Condensed Matter Physics KW - Radiation SN - 0018-9480 TI - A 2–20-GHz Ultralow Phase Noise Signal Source Using a Microwave Oscillator Locked to a Mode-Locked Laser VL - 69 ER - TY - CONF AU - Höper, Lukas AU - Podworny, Susanne AU - Hüsing, Sven AU - Schulte, Carsten AU - Fleischer, Yannik AU - Biehler, Rolf AU - Frischemeier, Daniel AU - Malatyali, Hülya ED - Humbert, Ludger ID - 25520 SN - 978-3-88579-707-4 T2 - 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021 TI - Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz VL - P-313 ER - TY - CONF AU - Steghofer, Jan-Philipp AU - Koopmann, Bjorn AU - Steffen Becker, Jan AU - Stierand, Ingo AU - Zeller, Marc AU - Bonner, Maria AU - Schmelter, David AU - Maro, Salome ID - 29715 T2 - 2021 IEEE 29th International Requirements Engineering Conference (RE) TI - The MobSTr Dataset – An Exemplar for Traceability and Model-based Safety Assessment ER - TY - THES AU - Budde, Lea ID - 27499 TI - Entwicklung und Rekonstruktion einer interaktionsgeprägten Sichtweise auf das komplementäre Mensch-Maschine-Verhältnis ER - TY - CHAP AU - Passey, Don AU - Brinda, Torsten AU - Cornu, Bernard AU - Holvikivi, Jaana AU - Lewin, Cathy AU - Magenheim, Johannes AU - Morel, Raymond AU - Osorio, Javier AU - Tatnall, Arthur AU - Thompson, Barrie AU - Webb, Mary ED - Goedicke, Michael ED - Neuhold, Erich ED - Rannenberg, Kai ID - 29720 KW - Educational technologies KW - Education and technologies KW - Digital technologies and education KW - Information technologies KW - Communication technologies KW - Educational technologies and research KW - Educational technologies and pedagogical practices KW - Educational technologies and policy KW - Educational management and technologies KW - Professional development and educational technologies SN - 978-3-030-81700-8 T2 - Advancing Research in Information and Communication Technology TI - Computers and Education – Recognising Opportunities and Managing Challenges VL - AICT-600 ER - TY - JOUR AB - Purpose: This study aims at investigating how digitalisation (in the sense of industry 4.0) has changed the work of farmers and how they experience the changes from more traditional work to digitalised agriculture. It also investigates what knowledge farmers require on digitalised farms and how they acquire it. Dairy farming was used as domain of investigation since it, unlike other industries, has strongly been affected by digitalisation throughout the last years.Method: Exploratory interviews with 10 livestock farmers working on digitalised dairy farms were analysed using qualitative content analysis. A deductive and inductive coding strategy was used. Findings: Farming work has changed from more manual tasks towards symbol manipulation and data processing. Farmers must be able to use computers and other digital devices to retrieve and analyse sensor data that allow them to monitor and control the processes on their farm. For this new kind of work, farmers require elaborated mental models that link traditional farming knowledge with knowledge about digital systems, including a strong understanding of production processes underlying their farm. Learning is mostly based on instructions offered by manufacturers of the new technology as well as informal and non-formal learning modes. Even younger farmers report that digital technology was not sufficiently covered in their (vocational) degrees. In general, farmers emphasises the positive effects of digitalisation both on their working as well as private life. Conclusions: Farmers should be aware of the opportunities as well as the potential drawbacks of the digitalisation of work processes in agriculture. Providers of agricultural education (like vocational schools or training institutes) need to incorporate the knowledge and skills required to work in digitalised environments (e.g., data literacy) in their syllabi. Further studies are required to assess how digitalisation changes farming practices and what knowledge as well as skills linked to these developments are required in the future. AU - Goller, Michael AU - Caruso, Carina AU - Harteis, Christian ID - 29728 IS - 2 JF - International Journal for Research in Vocational Education and Training KW - Education SN - 2197-8646 TI - Digitalisation in Agriculture: Knowledge and Learning Requirements of German Dairy Farmers VL - 8 ER - TY - CHAP AB - Das Studium der Wirtschaftspädagogik bereitet Studierende auf das didaktische Handeln in beruflichen Lehr-Lernkontexten (u. a. berufliche Schulen, Ausbildung in Betrieben) vor. Theorie-Praxis-Verzahnung ist somit aus zwei Perspektiven zu modellieren: Einerseits geht es um den Aufbau eines fachwissenschaftlichen Verständnisses, welches von den Handlungszusammenhängen in einer beruflichen Domäne mit kaufmännisch-verwaltenden Bezügen ausgeht und weniger auf einer rein fachwissenschaftlichen Bildung beruht. Die zukünftige Berufspraxis der Schülerinnen und Schüler muss in den Blick genommen werden. Andererseits geht es um die Professionalisierung als pädagogisches Personal, welches berufsbezogene Lernprozesse fachdidaktisch gestalten kann. Die zukünftige Lehrpraxis in beruflichen Lehr-Lernkontexten ist in den Blick zu nehmen. Zielstellung des Beitrages ist es, diese doppelte Theorie-Praxis-Verzahnung als Konstitutionsmerkmal der Wirtschaftspädagogik aufzuzeigen (Abschn. 2), um darauf basierend anhand von Theorien des Lernens am Arbeitsplatz Potenziale und Grenzen des Lernortes Praxis als Beitrag zur Professionalisierung angehender Wirtschaftspädagog*innen im Studium herauszuarbeiten (Abschn. 3). Am Beispiel des Konzeptes von Universitätsschulen soll eine Umsetzungsvariante zur Theorie-Praxis-Verzahnung unter Herausarbeitung der Potenziale der jeweiligen Lernorte Schule und Universität aufgezeigt werden (Abschn. 4). AU - Gerholz, Karl-Heinz AU - Goller, Michael ED - Caruso, Carina ED - Harteis, Christian ED - Gröschner, Alexander ID - 29102 KW - Berufliche Lehrerbildung KW - Professional Learning KW - Theorie-Praxis-Verzahnung KW - Wirtschaftspädagogik KW - Universitätsschulen SN - 2524-8677 T2 - Edition Fachdidaktiken TI - Theorie-Praxis-Verzahnung in der Wirtschaftspädagogik: Potenziale und Grenzen des Lernortes Praxis ER - TY - CHAP AB - Wie entwickelt sich die Forschung in der Berufs- und Wirtschaftspädagogik? Das Jahrbuch gibt einen Überblick über den aktuellen Stand und bildet dadurch das breite thematische und methodologische Spektrum der Forschung und Theoriebildung im Fachbereich ab. Der diesjährige Band versammelt Beiträge, die bei der Tagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der DGfE erstmalig einer breiteren Fachöffentlichkeit präsentiert wurden. Die Beiträge wurden einem Reviewverfahren unterzogen. AU - Kärner, Tobias AU - Bonnes, Caroline AU - Maué, Elisabeth AU - Goller, Michael AU - Schmidt, Vera ED - Wittmann, Eveline ED - Frommberger, Dietmar ED - Weyland, Ulrike ID - 29101 SN - 9783847425601 T2 - Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2021 TI - Transparenz, Fairness, Vertrauen und Ambivalenz im Vorbereitungsdienst: Entwicklung eines Instruments zur Charakterisierung der professionellen pädagogischen Beziehung zwischen angehenden Lehrpersonen und deren Ausbildungslehrkräften ER - TY - JOUR AB - Mentor*innen unterstützen Studierende u. a. bei der Planung, Durchführung und Reflexion von Unterricht. Obwohl Mentor*innen ein hoher Einfluss auf die Professionalisierung angehender Lehrkräfte zugeschrieben wird, gibt es nur wenige Studien, in denen die Perspektive von Mentor*innen beforscht wird. Dieser Beitrag zielt darauf, die Perspektive von Mentor*innen zu den Aufgaben der am Praxissemester beteiligten Lernorte sowie Veränderungsbedarfe zu explorieren. Hierzu werden Ergebnisse einer Interviewstudie mit 23 Mentor* innen vorgestellt, die zur Beantwortung nachstehender Forschungsfragen beitragen: (1) Welche Aufgaben haben die am Praxissemester beteiligten Lernorte und die dort tätigen Akteur*innen hinsichtlich der Vorbereitung, Unterstützung und Begleitung der Studierenden im Praxissemester aus Perspektive befragter Mentor*innen? (2) Was sind aus Sicht von Mentor*innen Veränderungsbedarfe hinsichtlich der Rahmenbedingungen bzw. Konzeption des Praxissemesters? Ein zentraler Befund der Studie ist, dass allen Lernorten attribuiert wird, dass diese Studierende auf die praktische Unterrichtstätigkeit vorbereiten sollen. Die Relevanz der Universitäten wird dabei allerdings als gering eingeschätzt. Auch theoretisch-reflexive Aspekte spielen in den Aussagen der meisten Mentor*innen keine Rolle. AU - Caruso, Carina AU - Goller, Michael ID - 29731 IS - 2 JF - Lehrerbildung auf dem Prüfstand KW - Lehrerbildung KW - Mentoring KW - Praxissemester KW - Professionalisierung TI - Das Praxissemester aus der Perspektive von Mentor*innen: Aufgaben der Lernorte und wahrgenommene Veränderungsbedarfe VL - 14 ER - TY - JOUR AB - Participation in designated learning opportunities and engagement in workplace learning are very different kinds of professional learning activities: Whereas the former takes place in organised, predefined settings with intended learning objectives, the latter mostly arises as a by-product through everyday experiences at work. Yet, empirical and theoretical models often do not sufficiently differentiate between these two kinds of learning activities. The main goal in the present study is to test whether the two discrete learning activities are indeed facilitated in different ways and by different antecedents. The results of a multi-wave diary study with a sample of 229 German employees show that engagement in workplace learning is not influenced by conscious beliefs connected to learning, which play a central role in most theoretical models explaining participation in designated learning opportunities, underlining the need for an autonomous theory of workplace learning. Furthermore, the current study shows the strong direct, indirect, and moderating influence of organisational learning culture on both kinds of professional learning activities. Possible implications for practitioners to put greater emphasis on organisational factors when designing learning opportunities are discussed. AU - Hilkenmeier, Frederic AU - Goller, Michael AU - Schaper, Niclas ID - 29096 JF - Vocations and Learning SN - 1874-785X TI - The Differential Influence of Learner Factors and Learning Context on Different Professional Learning Activities ER - TY - JOUR AB - National und international ist in den letzten Jahren ein vergrößertes Interesse an der Erforschung der Berufswahlmotivation von Studierenden des allgemeinen Lehramtes zu beobachten. Auch in der Wirtschaftspädagogik hat die empirische Auseinandersetzung mit den Beweggründen der Studien- und Berufswahl eine gewisse Tradition. Gleichzeitig muss bemängelt werden, dass die existierenden Untersuchungen einerseits bisher keine an die nationale und internationale Forschung anschlussfähigen Erhebungsinstrumente benutzten und andererseits regional nur einzelne Hochschulstandorte berücksichtigten. Die hier berichtete Studie nimmt sich dieses Forschungsdesiderates an. Hierzu wurden 879 Studierende der Wirtschaftspädagogik an zwölf deutschen Studienstandorten mit einem standardisierten Fragebogen, basierend auf dem bereits gut etablierten FIT-Choice-Ansatz, befragt. Auf Basis dieser Stichprobe werden folgende Forschungsfragen beantwortet: (1) Inwiefern eignet sich das FIT-Choice-Instrumentarium auch für Untersuchungen von Studierenden der Wirtschaftspädagogik?, (2) Welche Motive sowie Vorstellungen vom späteren Beruf liegen der Berufswahl der befragten Studierenden der Wirtschaftspädagogik zugrunde? und (3) Inwiefern unterscheiden sich die Berufswahlmotive sowie die Vorstellungen des späteren Berufs der befragten Wirtschaftspädagogikstudierenden in Hinblick auf das Geschlecht, eine vorherige Berufsausbildung sowie den späteren Berufswunsch? Die Validierung zeigt, dass sich der FIT-Choice-Ansatz größtenteils gut eignet, um auch Studierende der Wirtschaftspädagogik zu untersuchen. Darüber hinaus geben die Befunde vertiefte Einblicke in die Berufswahlmotivation angehender Wirtschaftspädagog*innen (z. B. hohe Relevanz des polyvalenten Studiencharakters). AU - Goller, Michael AU - Ziegler, Simone ID - 29098 IS - 2 JF - Zeitschrift für Berufsund Wirtschaftspädagogik KW - Berufswahl KW - Motivation KW - Wirtschaftspädagogik KW - Berufliche Bildung KW - FIT-Choice KW - Lehramt KW - Career Choice KW - Business KW - Education KW - VET KW - FIT-Choice KW - Teacher Education SN - 0172-2875 TI - Berufswahlmotivation angehender Wirtschaftspädagog*innen: Validierung des FIT-Choice-Ansatzes und Exploration der Gründe für das Studium der Wirtschaftspädagogik VL - 117 ER - TY - JOUR AB - Im Praxissemester sind Mentor*innen für Studierende wichtige Bezugspersonen und Kooperationspartner*innen, die die Studierenden u.a. bei der Planung, Durchführung und Reflexion von Unterricht begleiten. Während z.B. zur Kompetenzentwicklung Studierender im Praxissemester mehrere Erkenntnisse vorliegen, wurde die Perspektive von Mentor*innen bisher wenig untersucht. Dieser Beitrag zielt darauf, die Perspektive und Erfahrungen von Mentor*innen zu explorieren und sichtbar zu machen. In diesem Zusammenhang werden Ergebnisse einer leitfadenzentrierten Interviewstudie vorgestellt, an der 23 nordrhein-westfälische Lehrkräfte teilnahmen. Auf Grundlage der inhaltsanalytischen Auswertung der Transkripte werden die nachstehenden Fragestellungen beantwortet: (1) Was sind aus Sicht von Mentor*innen Aufgaben im Zusammenhang mit der Betreuung und Begleitung von Praxissemesterstudierenden?, (2) Welche Ziele haben Praxisphasen aus der Perspektive der Mentor*innen?, (3) Welchen Betreuungsstrategien folgen Mentor*innen bei der Betreuung und Begleitung von Praxissemesterstudierenden? Die Ergebnisse zeigen, dass die Antworten der Mentor*innen hinsichtlich der ihnen selbst zugeschriebenen Aufgaben und der dem Praxissemester attribuierten Ziele kaum differieren. Die Betreuungsstrategien der Befragten unterscheiden sich hingegen vergleichsweise stark. Unterschiede bestehen u.a. bezüglich der den Studierenden zugesprochenen Freiheitsgrade bei der Unterrichtsplanung und -durchführung sowie bei der (gemeinsamen) Gestaltung der Unterrichtsplanung bzw. -vorbesprechung. AU - Goller, Michael AU - Caruso, Carina ID - 29097 IS - 3 JF - PFLB - PraxisForschungLehrer*innenBildung KW - Lehrer*innenbildung KW - Mentoring KW - Praxissemester KW - Professionalisierung KW - Kompetenzentwicklung TI - Aufgaben, Ziele und Betreuungsstrategien von am Praxissemester beteiligten Lehrkräften. Zur Exploration der Perspektive und der Erfahrungen von Mentor*innen VL - 3 Nr. 1 ER - TY - GEN AU - Althaus, Maike AU - Müller, Stefanie Jutta Marianne AU - Kundisch, Dennis ID - 21724 TI - What Price Culture? – A Taxonomy of Entry Pricing Policies at Museums ER - TY - JOUR AB - Im Praxissemester sind Mentor*innen für Studierende wichtige Bezugspersonen und Kooperationspartner*innen, die die Studierenden u.a. bei der Planung, Durchführung und Reflexion von Unterricht begleiten. Während z.B. zur Kompetenzentwicklung Studierender im Praxissemester mehrere Erkenntnisse vorliegen, wurde die Perspektive von Mentor*innen bisher wenig untersucht. Dieser Beitrag zielt darauf, die Perspektive und Erfahrungen von Mentor*innen zu explorieren und sichtbar zu machen. In diesem Zusammenhang werden Ergebnisse einer leitfadenzentrierten Interviewstudie vorgestellt, an der 23 nordrhein-westfälische Lehrkräfte teilnahmen. Auf Grundlage der inhaltsanalytischen Auswertung der Transkripte werden die nachstehenden Fragestellungen beantwortet: (1) Was sind aus Sicht von Mentor*innen Aufgaben im Zusammenhang mit der Betreuung und Begleitung von Praxissemesterstudierenden?, (2) Welche Ziele haben Praxisphasen aus der Perspektive der Mentor*innen?, (3) Welchen Betreuungsstrategien folgen Mentor*innen bei der Betreuung und Begleitung von Praxissemesterstudierenden? Die Ergebnisse zeigen, dass die Antworten der Mentor*innen hinsichtlich der ihnen selbst zugeschriebenen Aufgaben und der dem Praxissemester attribuierten Ziele kaum differieren. Die Betreuungsstrategien der Befragten unterscheiden sich hingegen vergleichsweise stark. Unterschiede bestehen u.a. bezüglich der den Studierenden zugesprochenen Freiheitsgrade bei der Unterrichtsplanung und -durchführung sowie bei der (gemeinsamen) Gestaltung der Unterrichtsplanung bzw. -vorbesprechung. AU - Caruso, Carina AU - Goller, Michael ID - 29742 IS - 3 JF - Praxis Forschung Lehrer*innen Bildung TI - Das Praxissemester aus der Perspektive von Mentor*innen: Aufgaben, Ziele und Betreuungsstrategien involvierter Lehrkräfte. VL - 3 ER - TY - GEN AU - Poniatowski, Martin AU - Neumann, Jürgen AU - Kundisch, Dennis ID - 23410 TI - Nudging Their Thoughts – Analyzing the Impact of Online Review Templates on Review Sentiment ER - TY - GEN AU - Müller, Michelle AU - Neumann, Jürgen AU - Kundisch, Dennis ID - 23411 TI - Toss a Coin to Your Host? – Why Guests Do Not Always End Up Paying for the Cost of Regulatory Policies ER - TY - CONF AB - This paper presents a technique to extend the frequency acquisition range for bang-bang phase-detector-based clock and data recovery (CDR) circuits without an additional frequency acquisition loop or lock detection circuit. The per-manent modulation of the offset current in the CDR's integral branch enhances the acquisition range by nearly 4 times, covering the entire tuning range of the voltage controlled oscillator. The increase in power dissipation and the chip area are negligible. This technique was implemented and measured in a 28 Gbps NRZ bang-bang CDR chip to confirm the working principle. In addition to the increased acquisition range, the CDR also surpasses jitter related specifications from the OIF CEI-28G-VSR standard. AU - Iftekhar, Mohammed AU - Gudyriev, Sergiy AU - Scheytt, J. Christoph ID - 29213 T2 - The 2021 IEEE BiCMOS and Compound Semiconductor Integrated Circuits and Technology Symposium TI - Reference-less Bang-bang CDR with Enhanced Frequency Acquisition Range Using Static and Modulated Integral Branch Offset Currents ER - TY - GEN AU - Meschede, Henning ID - 30690 TI - Energy-efficient industrial processes as part of an integrated sustainable energy system ER - TY - GEN AU - Meschede, Henning ID - 30692 TI - Energy Efficiency and Energy Supply in Industrial Parks ER - TY - GEN AU - Meschede, Henning ID - 30687 TI - Energy Efficiency as Key for Climate Neutral Business ER - TY - GEN AU - Meschede, Henning ID - 30679 TI - Smart Energy Systems on Off-grid Islands ER - TY - GEN AU - Meschede, Henning ID - 30691 TI - Energy Efficiency in Industrial Processes ER - TY - CONF AU - Gurcke, Timon AU - Alshomary, Milad AU - Wachsmuth, Henning ID - 25295 T2 - Proceedings of the 8th Workshop on Argument Mining TI - Assessing the Sufficiency of Arguments through Conclusion Generation ER - TY - JOUR AU - Dann, Andreas Peter AU - Plate, Henrik AU - Hermann, Ben AU - Ponta, Serena Elisa AU - Bodden, Eric ID - 31132 JF - IEEE Transactions on Software Engineering KW - Software SN - 0098-5589 TI - Identifying Challenges for OSS Vulnerability Scanners - A Study & Test Suite ER - TY - CONF AB - When engaging in argumentative discourse, skilled human debaters tailor claims to the beliefs of the audience, to construct effective arguments. Recently, the field of computational argumentation witnessed extensive effort to address the automatic generation of arguments. However, existing approaches do not perform any audience-specific adaptation. In this work, we aim to bridge this gap by studying the task of belief-based claim generation: Given a controversial topic and a set of beliefs, generate an argumentative claim tailored to the beliefs. To tackle this task, we model the people's prior beliefs through their stances on controversial topics and extend state-of-the-art text generation models to generate claims conditioned on the beliefs. Our automatic evaluation confirms the ability of our approach to adapt claims to a set of given beliefs. In a manual study, we additionally evaluate the generated claims in terms of informativeness and their likelihood to be uttered by someone with a respective belief. Our results reveal the limitations of modeling users' beliefs based on their stances, but demonstrate the potential of encoding beliefs into argumentative texts, laying the ground for future exploration of audience reach. AU - Alshomary, Milad AU - Chen, Wei-Fan AU - Gurcke, Timon AU - Wachsmuth, Henning ID - 21178 T2 - Proceedings of the 16th Conference of the European Chapter of the Association for Computational Linguistics: Main Volume TI - Belief-based Generation of Argumentative Claims ER - TY - CONF AU - Chen, Wei-Fan AU - Al Khatib, Khalid AU - Stein, Benno AU - Wachsmuth, Henning ID - 23709 T2 - Findings of the Association for Computational Linguistics: EMNLP 2021 TI - Controlled Neural Sentence-Level Reframing of News Articles ER - TY - CONF AU - Alshomary, Milad AU - Syed, Shahbaz AU - Potthast, Martin AU - Wachsmuth, Henning ID - 22229 T2 - Proceedings of the Joint Conference of the 59th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics and the 11th International Joint Conference on Natural Language Processing (ACL-IJCNLP 2021) TI - Argument Undermining: Counter-Argument Generation by Attacking Weak Premises ER - TY - GEN AU - Mügge, Nils AU - Kronberg, Alexander AU - Glushenkov, Maxim AU - Kenig, Eugeny ID - 31221 KW - IEM KW - isobaric expansion KW - dense fluids T2 - Jahrestreffen der ProcessNet-Fachgruppen Fluidverfahrenstechnik und Wärme- und Stoffübertragung TI - Grenzen des Wärmetransports im isobaren Expansionsmotor ER - TY - CHAP AU - van Laak, Lothar ED - Roth, Michael ED - Thums, Barbara ED - Uhlig, Mirko ID - 31234 T2 - Sakralisierung des Selbst. Praktiken und Traditionen der Subjektivierung (Theologie - Kultur - Hermeneutik, Bd. 33) TI - Selbsterforschung als Selbstheiligung. Überlegungen zur Erzählpoetik Patrick Roths ER - TY - BOOK ED - van Laak, Lothar ED - Eichhorn, Kristin ID - 31090 TI - Kulturen der Moral. Beiträge der DGEJ-Tagung 2018 in Paderborn ER - TY - CONF AU - Hetkämper, Tim AU - Dreiling, Dmitrij AU - Claes, Leander AU - Henning, Bernd ID - 25880 T2 - Fortschritte der Akustik - DAGA 2021 TI - Tomographie des Schallfelds von Ultraschallwandlern mittels Schlierentechnik ER - TY - JOUR AU - Goldan, Janka AU - Kullmann, Harry AU - Zentarra, Dominik AU - Geist, Sabine AU - Lütje-Klose, Birgit ID - 30755 IS - 12 JF - {Zeitschrift für Heilpädagogik} TI - Schulisches Wohlbefinden von Schülerinnen und Schülern mit und ohne sonderpädagogischen Unterstützungsbedarf während der COVID-19-Pandemie. Erste Befunde aus dem Projekt WILS-Co an der Laborschule Bielefeld VL - 72 ER - TY - GEN AB - We consider a geodesic billiard system consisting of a complete Riemannian manifold and an obstacle submanifold with boundary at which the trajectories of the geodesic flow experience specular reflections. We show that if the geodesic billiard system is hyperbolic on its trapped set and the latter is compact and non-grazing the techniques for open hyperbolic systems developed by Dyatlov and Guillarmou can be applied to a smooth model for the discontinuous flow defined by the non-grazing billiard trajectories. This allows us to obtain a meromorphic resolvent for the generator of the billiard flow. As an application we prove a meromorphic continuation of weighted zeta functions together with explicit residue formulae. In particular, our results apply to scattering by convex obstacles in the Euclidean plane. AU - Schütte, Philipp AU - Weich, Tobias AU - Delarue, Benjamin ID - 31058 TI - Resonances and weighted zeta functions for obstacle scattering via smooth models ER -