TY - CONF
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Riese, Josef
ED - Habig, Sebastian
ID - 45464
T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019
TI - Wie entwickeln sich Wissen und Fähigkeiten im Physiklehramtsstudium?
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AU - Claes, Leander
AU - Steidl, Carolin
AU - Hetkämper, Tim
AU - Henning, Bernd
ID - 15489
JF - arXiv.org
TI - Estimation of acoustic wave non-linearity in ultrasonic measurement systems
ER -
TY - JOUR
AB - The purpose of this study is to experimentally test Trockel’s game, which is a modelling of the classical Chain Store Game (CSG), and determine whether one of the two theories of Equality and Deterrence may better account for the observed behavior. The CSG is an example of a simple game in extensive form where the actual behavior of well-informed players cannot be expected to agree with the clear results of game theoretical reasoning. To explain the disagreement between the theory and the expected behavior, Trockel’s game is proposed as an alternative modelling of the scenario. The existence of more than one equilibrium in Trockel’s game opens a door for reputation building. This study is the first attempt to experimentally test this alternative game with the same purpose. According to my data, there is some evidence in favor of both Equality and Deterrence Hypotheses. However, since the strategies compatible with the Equality Hypothesis are played more frequently, I observe some patterns which share the same intuition with the Deterrence Hypothesis.
AU - Duman, Papatya
ID - 45561
IS - 1
JF - Games
KW - Applied Mathematics
KW - Statistics
KW - Probability and Uncertainty
KW - Statistics and Probability
SN - 2073-4336
TI - Does Informational Equivalence Preserve Strategic Behavior? Experimental Results on Trockel’s Model of Selten’s Chain Store Story
VL - 11
ER -
TY - BOOK
AU - Lutz, Katharina
AU - Offergeld, Jana
AU - Freymuth, Nina
AU - Arp, Anna Liza
ID - 45662
TI - Gemeinsam Forschung gestalten. Handreichung zu partizipativer Forschung
ER -
TY - CHAP
AU - Bruns, Julia
AU - Vogtländer, A.
ED - Born-Rauchecker, E.
ED - Vogtländer, A.
ED - Weber, K.
ID - 45688
T2 - Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung für Lehrende
TI - Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Eine Einleitung
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungFrühe mathematische Bildung findet in der Kindertagesstätte insbesondere in spontanen Alltagssituationen statt. Damit diese Alltagssituationen zu natürlichen Lernsituationen für die Kinder werden, müssen (angehende) frühpädagogische Fachkräfte zunächst das mathematische Potenzial in diesen Situationen erkennen. Diese Fähigkeit zur situativen Beobachtung und Wahrnehmung ist bisher unzureichend erforscht, was unter anderem auf begrenzte Methoden zur standardisierten Erfassung dieses Konstrukts zurückzuführen ist. Um diesem Bedarf zu begegnen, wurde das videobasierte Testinstrument Vimas_num zur Erfassung der Fähigkeit zur situativen Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mengen und Zahlen entwickelt. Auf der Grundlage von drei aufeinander aufbauenden Studien wird die Validität verschiedener Aspekte der Testwertinterpretation untersucht. Die Ergebnisse geben Hinweise auf die Validität der Testwertinterpretation in Bezug auf den Testinhalt, die interne Struktur des Tests und die Zusammenhänge mit theoretisch verbundenen Konstrukten.
AU - Bruns, Julia
AU - Strahl, Carolin
AU - Gasteiger, Hedwig
ID - 34816
IS - 3
JF - Unterrichtswissenschaft
KW - Education
SN - 0340-4099
TI - Situative Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik – Entwicklung und Validierung eines Testinstruments
VL - 49
ER -
TY - CONF
AU - Meyer, Lena
AU - Tabeling, Laura
AU - Gasteiger, Hedwig
AU - Bruns, Julia
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan
ID - 36546
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Interaktionen in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungDie Implementation früher mathematischer Bildung in Kindertagesstätten kann durch fachdidaktische Fortbildungen für frühpädagogische Fachkräfte unterstützt werden. Um Fachkräfte in der Breite zu erreichen, erscheint ein scaling up Ansatz geeignet, bei dem aufbauend auf das Fortbildungskonzept EmMa – Erzieherinnen und Erzieher machen Mathematik Multiplikatorinnen und Multiplikatoren qualifiziert werden. Dabei ergibt sich die Herausforderung, dass Fortbildende im Elementarbereich kaum mathematisches und mathematikdidaktisches Wissen mitbringen. Der Kontext dieser Studie ist der scaling up Prozess der Fortbildung EmMa unter diesen Umständen. Das Erkenntnisinteresse liegt in der Beschreibung und Bewertung der Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen und Multiplikatoren. Für die Bewertung der Adaptionen werden zwei Kriterien herangezogen: (1) das Kriterium der Präzision, das die Vollständigkeit und Klarheit der Inhalte umfasst und (2) das Kriterium der fachlichen Korrektheit, das durch das Ausbleiben fachbezogener Fehler beschrieben wird. Analysiert werden dabei die theoretischen, fachbezogenen Phasen der von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren durchgeführten Fortbildung zur frühen mathematischen Bildung, da davon ausgegangen wird, dass insbesondere diese theoretischen Inhalte für diese Gruppe von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren eine Herausforderung darstellen. Zur Untersuchung wurde eine videogestützte, qualitative Feldstudie mit N = 8 Fällen durchgeführt. Mit Hilfe der qualitativen Inhaltsanalyse wurden die Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen und Multiplikatoren charakterisiert und hinsichtlich ihrer Präzision und der fachlichen Fehler in diesen Adaptionen analysiert. Dabei zeigte sich, dass der eigenständige Umgang mit den mathematischen und mathematikdidaktischen Inhalten des Fortbildungskonzepts EmMa trotz intensiver Unterstützung anspruchsvoll und bei vielen Multiplikatorinnen und Multiplikatoren mit fachbezogenen Fehlern verbunden ist. Implikationen dieser Ergebnisse für die weitere Forschung werden diskutiert.
AU - Bruns, Julia
AU - Schopferer, Theresa
AU - Gasteiger, Hedwig
ID - 21529
IS - 1
JF - Journal für Mathematik-Didaktik
SN - 0173-5322
TI - Adaptionshandlungen von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung – Beschreibung und Bewertung aus fachbezogener Perspektive
VL - 42
ER -
TY - CHAP
AU - Bruns, Julia
AU - Carlsen, Martin
AU - Eichen, Lars
AU - Erfjord, Ingvald
AU - Hundeland, Per Sigurd
ID - 21530
SN - 9783030347758
T2 - Mathematics Education in the Early Years
TI - Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study in Austria and Norway
ER -
TY - CONF
AU - Bruns, Julia
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan
ID - 36539
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Mathematisches Fachwissen von frühpädagogischen Fachpersonen im Spannungsfeld zwischen Disziplin- und Praxis
ER -
TY - CONF
AU - Schönherr, Johanna
AU - Blomberg, J.
AU - Schukajlow, S.
AU - Rellensmann, J.
ED - Inprasitha, M.
ED - Changsri, N.
ED - Boonsena, N.
ID - 45330
T2 - Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: PME
TI - “Why don’t you make a drawing?" Motivation and strategy use in mathematical modelling
ER -
TY - JOUR
AU - Schönherr, Johanna
AU - Schukajlow, S.
AU - Leopold, C.
ID - 45338
IS - 1
JF - ZDM – Mathematics Education
TI - Measuring and investigating strategic knowledge about drawing to solve geometry modelling problems
VL - 52
ER -
TY - GEN
AU - Herding, Jana
ID - 45359
TI - Paderborner Qualitätsstern zur Einschätzung der Kooperation im Übergang Kita – Grundschule. Herausgegeben von: Höke, Julia; Büker, Petra, Ogrodowski, Jana & Vollmann, Britta. Unter Mitarbeit von Alina Bruyn und Theresa Driller. Dieses Instrument liegt seit 2021 ebenfalls in vollständiger englischer Übersetzung vor: https://blogs.uni-paderborn.de/pq3-international/
VL - 3
ER -
TY - CHAP
AU - Herding, Jana
AU - Ogrodowski, J.
ED - Skorsetz, N.
ID - 45356
T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Herausforderungen an die Integrationsleistung der Grundschule. Jahrbuch Grundschulforschung
TI - Zur Bedeutung von Integrationserfahrungen in der Grundschulzeit aus der Retroperspektive junger Erwachsener: eine Interviewstudie
VL - 24
ER -
TY - CHAP
AU - Schemmer, Susanne Jutta
ED - Heisler, Dietmar
ED - Meier, Jörg
ID - 45318
T2 - Digitalisierung am Übergang Schule Beruf. Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung
TI - Digitale Transformationsprozesse in der beruflichen Benachteiligtenförderung – erste Ergebnisse einer qualitativen Studie
ER -
TY - JOUR
AU - Schemmer, Susanne Jutta
AU - Heisler, Dietmar
ID - 45317
IS - 1-23
JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online, (24.06.2020)
TI - Lebenswelten und soziale Netzwerke von jungen Geflüchteten und Zugewanderten am Übergang in Ausbildung und Beruf
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AU - Zahera, H.M.A
ID - 30375
JF - Arxiv
TI - Semantic-based End-to-End Learning for Typhoon Intensity Prediction
ER -
TY - CONF
AU - Zahera, H.M.A
AU - Sherif, Mohamed
ID - 30376
T2 - MWPD@ ISWC
TI - ProBERT: Product Data Classification with Fine-tuning BERT Model.
ER -
TY - JOUR
AB - In this paper, we implement the multidomain compact finite difference method to numerically study high dimensional chaos by considering the nine-dimensional Lorenz system. Most of the existing numerical methods converge slowly for this kind of problems and this results in inaccurate approximations. Though highly accurate, the compact finite difference method becomes less accurate for problems characterized by chaotic solutions, even with an increase in the number of grid points. As a result, in this work, we adopt the multidomain approach. This approach remarkably improves the results as well as the efficiency of the method.
AU - Kouagou, N.J.
AU - Dlamini, P.G.
AU - Simelane, S.M.
ID - 45785
IS - 4
JF - Alexandria Engineering Journal
KW - Multidomain
KW - Compact finite difference
KW - 9D Lorenz system
SN - 1110-0168
TI - On the multi-domain compact finite difference relaxation method for high dimensional chaos: The nine-dimensional Lorenz system
VL - 59
ER -
TY - BOOK
AB - In Geschlechterfragen kann jede*r mitreden – und ist dabei oft von Irrtümern und Vorurteilen geleitet. 32 Autorinnen und Autoren befassen sich in diesem Band mit unserem Wissen, Glauben und Nichtwissen zu Geschlecht und »Gender«. Die Beiträge, die von historischen über philosophische und körperbezogene bis zu politischen Themen reichen, wollen sachkundig informieren, seriös aufklären – und auch ein wenig verwirren, indem sie ihren Gegenstand von unterschiedlichen Seiten betrachten und dabei zeigen, was wir nicht wissen.
ED - Mahs, Claudia
ID - 45799
SN - 9783593512204
TI - Geschlechterverwirrungen. Was wir wissen, was wir glauben und was nicht stimmt
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Abductive reasoning is a non-monotonic formalism stemming from the work of Peirce. It describes the process of deriving the most plausible explanations of known facts. Considering the positive version, asking for sets of variables as explanations, we study, besides the problem of wether there exists a set of explanations, two explanation size limited variants of this reasoning problem (less than or equal to, and equal to a given size bound). In this paper, we present a thorough two-dimensional classification of these problems: the first dimension is regarding the parameterized complexity under a wealth of different parameterizations, and the second dimension spans through all possible Boolean fragments of these problems in Schaefer’s constraint satisfaction framework with co-clones (T. J. Schaefer. The complexity of satisfiability problems. In Proceedings of the 10th Annual ACM Symposium on Theory of Computing, May 1–3, 1978, San Diego, California, USA, R.J. Lipton, W.A. Burkhard, W.J. Savitch, E.P. Friedman, A.V. Aho eds, pp. 216–226. ACM, 1978). Thereby, we almost complete the parameterized complexity classification program initiated by Fellows et al. (The parameterized complexity of abduction. In Proceedings of the Twenty-Sixth AAAI Conference on Articial Intelligence, July 22–26, 2012, Toronto, Ontario, Canada, J. Homann, B. Selman eds. AAAI Press, 2012), partially building on the results by Nordh and Zanuttini (What makes propositional abduction tractable. Artificial Intelligence, 172, 1245–1284, 2008). In this process, we outline a fine-grained analysis of the inherent parameterized intractability of these problems and pinpoint their FPT parts. As the standard algebraic approach is not applicable to our problems, we develop an alternative method that makes the algebraic tools partially available again.
AU - Mahmood, Yasir
AU - Meier, Arne
AU - Schmidt, Johannes
ID - 45845
IS - 1
JF - Journal of Logic and Computation
KW - Logic
KW - Hardware and Architecture
KW - Arts and Humanities (miscellaneous)
KW - Software
KW - Theoretical Computer Science
SN - 0955-792X
TI - Parameterized complexity of abduction in Schaefer’s framework
VL - 31
ER -
TY - CONF
AU - Mahmood, Yasir
AU - Meier, Arne
ID - 45848
SN - 0302-9743
T2 - Lecture Notes in Computer Science
TI - Parameterised Complexity of Model Checking and Satisfiability in Propositional Dependence Logic
ER -
TY - CONF
AU - Ghasemzadeh Mohammadi, Hassan
AU - Arshad, Rahil
AU - Rautmare, Sneha
AU - Manjunatha, Suraj
AU - Kuschel, Maurice
AU - Jentzsch, Felix Paul
AU - Platzner, Marco
AU - Boschmann, Alexander
AU - Schollbach, Dirk
ID - 20808
SN - 9781728189567
T2 - 2020 25th IEEE International Conference on Emerging Technologies and Factory Automation (ETFA)
TI - DeepWind: An Accurate Wind Turbine Condition Monitoring Framework via Deep Learning on Embedded Platforms
ER -
TY - GEN
AB - Modern machine learning (ML) techniques continue to move into the embedded system space because traditional centralized compute resources do not suit certain application domains, for example in mobile or real-time environments. Google’s TensorFlow Lite (TFLite) framework supports this shift from cloud to edge computing and makes ML inference accessible on resource-constrained devices. While it offers the possibility to partially delegate computation to hardware accelerators, there is no such “delegate” available to utilize the promising characteristics of reconfigurable hardware.
This thesis incorporates modern platform FPGAs into TFLite by implementing a modular delegate framework, which allows accelerators within the programmable logic to take over the execution of neural network layers. To facilitate the necessary hardware/software codesign, the FPGA delegate is based on the operating system for reconfigurable
computing (ReconOS), whose partial reconfiguration support enables the instantiation of model-tailored accelerator architectures. In the hardware back-end, a streaming-based prototype accelerator for the MobileNet model family showcases the working order of the platform, but falls short of the desired performance. Thus, it indicates the need for further exploration of alternative accelerator designs, which the delegate could automatically synthesize to meet a model’s demands.
AU - Jentzsch, Felix P.
ID - 21433
TI - Design and Implementation of a ReconOS-based TensorFlow Lite Delegate Architecture
ER -
TY - JOUR
AU - Black, Tobias
ID - 34670
IS - 06
JF - Mathematical Models and Methods in Applied Sciences
KW - Applied Mathematics
KW - Modeling and Simulation
SN - 0218-2025
TI - Global generalized solutions to a forager–exploiter model with superlinear degradation and their eventual regularity properties
VL - 30
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
$L^2$ norm error estimates of semi- and full discretizations of wave equations with dynamic boundary conditions, using bulk–surface finite elements and Runge–Kutta methods, are studied. The analysis rests on an abstract formulation and error estimates, via energy techniques, within this abstract setting. Four prototypical linear wave equations with dynamic boundary conditions are analysed, which fit into the abstract framework. For problems with velocity terms or with acoustic boundary conditions we prove surprising results: for such problems the spatial convergence order is shown to be less than 2. These can also be observed in the presented numerical experiments.
AU - Hipp, David
AU - Kovács, Balázs
ID - 45953
IS - 1
JF - IMA Journal of Numerical Analysis
KW - Applied Mathematics
KW - Computational Mathematics
KW - General Mathematics
SN - 0272-4979
TI - Finite element error analysis of wave equations with dynamic boundary conditions: L2 estimates
VL - 41
ER -
TY - JOUR
AU - Akrivis, Georgios
AU - Feischl, Michael
AU - Kovács, Balázs
AU - Lubich, Christian
ID - 45955
IS - 329
JF - Mathematics of Computation
KW - Applied Mathematics
KW - Computational Mathematics
KW - Algebra and Number Theory
SN - 0025-5718
TI - Higher-order linearly implicit full discretization of the Landau–Lifshitz–Gilbert equation
VL - 90
ER -
TY - JOUR
AU - Kovács, Balázs
AU - Li, Buyang
AU - Lubich, Christian
ID - 45952
IS - 4
JF - Interfaces and Free Boundaries
KW - Applied Mathematics
SN - 1463-9963
TI - A convergent algorithm for forced mean curvature flow driven by diffusion on the surface
VL - 22
ER -
TY - JOUR
AB -
Enhanced OER performance of Ni(Fe) hydroxide through UV/ozone treatment.
AU - Pan, Ying
AU - Wu, Yanfang
AU - Hsain, H. Alex
AU - Su, Ran
AU - Cazorla, Claudio
AU - Chu, Dewei
ID - 46010
IS - 27
JF - Journal of Materials Chemistry A
KW - General Materials Science
KW - Renewable Energy
KW - Sustainability and the Environment
KW - General Chemistry
SN - 2050-7488
TI - Synergetic modulation of the electronic structure and hydrophilicity of nickel–iron hydroxide for efficient oxygen evolution by UV/ozone treatment
VL - 8
ER -
TY - JOUR
AB - Electrocatalytic activities of electrodes for water splitting are assessed via geometric area, BET surface area and ECSA normalisations.
AU - Ren, Hangjuan
AU - Pan, Ying
AU - Sorrell, Charles C.
AU - Du, Haiwei
ID - 46002
IS - 6
JF - Journal of Materials Chemistry A
KW - General Materials Science
KW - Renewable Energy
KW - Sustainability and the Environment
KW - General Chemistry
SN - 2050-7488
TI - Assessment of electrocatalytic activity through the lens of three surface area normalization techniques
VL - 8
ER -
TY - JOUR
AU - Pan, Ying
AU - Ren, Hangjuan
AU - Chen, Ruizhe
AU - Wu, Yanfang
AU - Chu, Dewei
ID - 46008
JF - Chemical Engineering Journal
KW - Industrial and Manufacturing Engineering
KW - General Chemical Engineering
KW - Environmental Chemistry
KW - General Chemistry
SN - 1385-8947
TI - Enhanced electrocatalytic oxygen evolution by manipulation of electron transfer through cobalt-phosphorous bridging
VL - 398
ER -
TY - JOUR
AU - Schwabl, Franziska
AU - Janssen, Elmar A.
AU - Sloane, Peter F. E.
ID - 35953
IS - 1
JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik
KW - Applied Mathematics
KW - General Mathematics
SN - 0172-2875
TI - Sprachsensible Formulierung von Erhebungsinstrumenten
VL - 116
ER -
TY - JOUR
AU - Khaluf, Lial
AU - Rammig, Franz-Josef
ID - 43072
JF - the International Journal On Advances in Software
TI - An Algorithmic Solution for Adaptable Real-Time Applications
VL - v 13 n 1&2
ER -
TY - JOUR
AU - Hoffmann, Max
ID - 31376
JF - Der Mathematikunterricht
TI - Zirkel und Lineal ohne Parallelenaxiom: Ein konstruktiver Zugang zur hyperbolischen Geometrie.
VL - 66 (6)
ER -
TY - CHAP
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Möhwald, Aiko Julia
AU - Korte, J.
ED - Neumann, P.
ED - Balz, E.
ID - 28924
T2 - Grundschulsport. Empirische Einblicke und pädagogische Empfehlungen
TI - Die Bedeutung unterschiedlicher Heterogenitätsmerkmale für das Erleben von Zustandsangst vor dem Sportunterricht in der Grundschule
ER -
TY - CHAP
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Gieß-Stüber, P.
AU - Möhwald, Aiko Julia
ED - Petry, K.
ID - 28915
T2 - Sport im Kontext globaler Zusammenarbeit
TI - Von Interkultureller Kompetenz und sportpädagogischem Können in postmigrantischen Gesellschaften. Grundlagen und Weiterentwicklung eines Forschungsprogramms
ER -
TY - CHAP
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Oesterhelt, V.
AU - Gerlach, E.
AU - Friedrich, G.
ED - Rothgangel, M.
ED - Abraham, U.
ED - Bayrhuber, H.
ED - Frederking, V.
ED - Jank, W.
ED - Vollmer , H.J.
ID - 28918
T2 - Lernen im Fach und über das Fach hinaus
TI - Sportdidaktik
ER -
TY - CHAP
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Frohn, J.
ED - Wolters, P.
ED - Balz, E.
ED - Krieger, C.
ED - Miethling, W.-D.
ID - 28913
T2 - Empirie des Schulsports
TI - Zum Umgang mit Heterogenität im Sportunterricht
ER -
TY - JOUR
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
ID - 28894
IS - 10
JF - sportunterricht
TI - Machthandlungen von Schüler*innen im Sportunterricht – Welche Rolle spielt das Sportlehrer*innenhandeln?
VL - 69
ER -
TY - JOUR
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Korte, J.
AU - Möhwald, Aiko Julia
ID - 28895
IS - 2
JF - sportunterricht
TI - Körperbild, Bewegung und Sport in der Wahrnehmung von Grundschulkindern. Ergebnisse einer explorativen lnterviewstudie
VL - 69
ER -
TY - JOUR
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Lautenbach, F.
AU - Heyder, A.
AU - Korte, J.
AU - Möhwald, Aiko Julia
ID - 28864
IS - 7
JF - Frontiers in Education
TI - A 14-weeks intervention study on changing preservice teachers’ psychological perspectives related to teaching inclusively: Explicit and implicit attitude, self-efficacy, and stress perception towards inclusion
VL - 5
ER -
TY - JOUR
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Korte, J.
ID - 28863
IS - 16
JF - Journal of Physical Education & Health
TI - Quantitative and qualitative results of a body image pilot intervention in (pre)adolescent girls
VL - 9
ER -
TY - JOUR
AB - Summary
As health concepts develop through exposure to, and experience with particular contexts, and as health concepts influence health behaviour, it is important for actors in health promotion programmes to understand an individual’s health concepts. This study focussed on health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany, Italy and Switzerland—a hitherto less researched population group. We conducted focus groups with a total of 167 children aged 7–11 years (mean=8.76 years, SD=0.68). The aim of this study was to explore if the life situation across four different countries leads to similar health concepts, and how the particular, national health discourses are reflected in the children’s health concepts. The data were analysed through a structured qualitative content analysis and revealed four categories: ‘Symbols/symptoms of health/illness’, ‘Emotionality’, ‘Healthy/unhealthy practices’, and ‘Consequences of health problems’. The children’s health concepts are linked to concrete events and objects, and they are able to think in logical sequences. However, the children’s causal argumentation is uni-dimensional; they do not cover the complexity of the development of health problems. In particular, overweight stands for illness and is exclusively the result of unhealthy practices. In their concepts, the children reflect the national health promotion programme discourses about overweight. They seem to understand the messages of health education as ‘behaving well means being healthy’; however, such a health education message initiates accusations of ‘unhealthy persons’. In consequence, challenges for sensitive health education programmes (at school) are discussed.
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Aceti, Monica
AU - Knobé, Sandrine
AU - Vieille Marchiset, Gilles
ID - 28343
JF - Health Promotion International
SN - 0957-4824
TI - Health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany and Switzerland
VL - 35
ER -
TY - JOUR
AU - Lautenbach, Franziska
AU - Korte, Johanna
AU - Möhwald, Aiko
AU - Heyder, Anke
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
ID - 28342
JF - Frontiers in Education
SN - 2504-284X
TI - A 14-Week Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives on Inclusion: Explicit and Implicit Attitudes, Self-Efficacy, and Stress Perception Toward Inclusion
ER -
TY - JOUR
AU - Grimminger-Seidensticker, Elke
AU - Korte, Johanna
AU - Möhwald, Aiko
AU - Trojan, Jörg
ID - 28340
IS - 16
JF - Journal of Physical Education & Health
TI - SUBCLINICAL DISORDERED EATING AND BODY DISSATISFACTION IN NORMAL WEIGHT CHILDREN—THE ROLE OF PHYSICAL ACTIVITY AND MOTIVES TO EXERCISE
VL - 9
ER -
TY - BOOK
AU - Ghaffar, Zishan
ID - 42335
TI - Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren
VL - 1
ER -
TY - BOOK
AB - Review von Holger Zellentin, Review of Qur'anic Research, Vol. 7 no. 5 (2021)
Rezension von Bertram Schmitz, Theologische Literaturzeitung, Nr. 7, 2021, Spalte 657-658
Review von Sebastian Bitsch, Der Islam, Band 98, Heft 2, 2021, 591-598
AU - Ghaffar, Zishan
ID - 46114
TI - Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren
VL - 1
ER -
TY - GEN
AB - The kinetic Brownian motion on the sphere bundle of a Riemannian manifold $M$
is a stochastic process that models a random perturbation of the geodesic flow.
If $M$ is a orientable compact constantly curved surface, we show that in the
limit of infinitely large perturbation the $L^2$-spectrum of the infinitesimal
generator of a time rescaled version of the process converges to the Laplace
spectrum of the base manifold.
AU - Kolb, Martin
AU - Weich, Tobias
AU - Wolf, Lasse Lennart
ID - 31192
T2 - arXiv:2011.06434
TI - Spectral Asymptotics for Kinetic Brownian Motion on Surfaces of Constant
Curvature
ER -
TY - JOUR
AU - Dörrer, Hans-Joachim
AU - Köster, Carolin
ID - 44645
IS - 1
JF - Sportpädagogik
TI - Körperspannung trainieren : auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)TurnenKörperspannung trainieren: auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)Turnen
VL - 44
ER -
TY - JOUR
AB - The paper presents a cross-European survey on teachers and crowdsourcing. The survey examines how familiar language teachers are with the concept of crowdsourcing and addresses their attitude towards including crowdsourcing into language teaching activities. The survey was administrated via an online questionnaire and collected volunteers’ data on: (a) teachers’ experience with organizing crowdsourcing activities for students/pupils, (b) the development of crowdsourced resources and materials as well as (c) teachers’ motivation for participating in or employing crowdsourcing activities. The questionnaire was disseminated in over 30 European countries. The final sample comprises 1129 language teachers aged 20 to 65, mostly working at institutions of tertiary education. The data indicates that many participants are not familiar with the concept of crowdsourcing resulting in a low rate of crowdsourcing activities in the classroom. However, a high percentage of responding teachers is potentially willing to crowdsource teaching materials for the language(s) they teach. They are particularly willing to collaborate with other teachers in the creation of interactive digital learning materials, and to select, edit, and share language examples for exercises or tests. Since the inclusion of crowdsourcing activities in language teaching is still in its initial stage, steps for further research are highlighted.
AU - Arhar Holdt, Špela
AU - Zanasi, Lorenzo
AU - Weber, Tassja
AU - Volodina, Elena
AU - Rodosthenous, Christos
AU - Ordulj, Antonia
AU - Miloshevska, Lina
AU - Lazić Konjik, Ivana
AU - Koeva, Svetla
AU - Kasperavičienė, Ramunė
AU - Hatipoglu, Ciler
AU - Fort, Karën
AU - Bago, Petra
AU - Durán-Muñoz, Isabel
AU - Gajek, Elżbieta
AU - Zviel-Girshin, Rina
ID - 46149
IS - 1
JF - Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje
KW - Linguistics and Language
KW - Language and Linguistics
SN - 1849-0379
TI - Language Teachers and Crowdsourcing
VL - 46
ER -