TY - JOUR
AB - We build upon a recently proposed multi-objective view onto performance measurement of single-objective stochastic solvers. The trade-off between the fraction of failed runs and the mean runtime of successful runs \textendash both to be minimized \textendash is directly analyzed based on a study on algorithm selection of inexact state-of-the-art solvers for the famous Traveling Salesperson Problem (TSP). Moreover, we adopt the hypervolume indicator (HV) commonly used in multi-objective optimization for simultaneously assessing both conflicting objectives and investigate relations to commonly used performance indicators, both theoretically and empirically. Next to Penalized Average Runtime (PAR) and Penalized Quantile Runtime (PQR), the HV measure is used as a core concept within the construction of per-instance algorithm selection models offering interesting insights into complementary behavior of inexact TSP solvers. \textbullet The multi-objective perspective is naturally generalizable to multiple objectives. \textbullet Proof of relationship between HV and the PAR in the considered bi-objective space. \textbullet New insights into complementary behavior of stochastic optimization algorithms.
AU - Bossek, Jakob
AU - Kerschke, Pascal
AU - Trautmann, Heike
ID - 48848
IS - C
JF - Applied Soft Computing
KW - Algorithm selection
KW - Combinatorial optimization
KW - Multi-objective optimization
KW - Performance measurement
KW - Traveling Salesperson Problem
SN - 1568-4946
TI - A Multi-Objective Perspective on Performance Assessment and Automated Selection of Single-Objective Optimization Algorithms
VL - 88
ER -
TY - JOUR
AU - Bartz-Beielstein, Thomas
AU - Doerr, Carola
AU - van den Berg, Daan
AU - Bossek, Jakob
AU - Chandrasekaran, Sowmya
AU - Eftimov, Tome
AU - Fischbach, Andreas
AU - Kerschke, Pascal
AU - Cava, William La
AU - Lopez-Ibanez, Manuel
AU - Malan, Katherine M.
AU - Moore, Jason H.
AU - Naujoks, Boris
AU - Orzechowski, Patryk
AU - Volz, Vanessa
AU - Wagner, Markus
AU - Weise, Thomas
ID - 48836
JF - Corr
TI - Benchmarking in Optimization: Best Practice and Open Issues
ER -
TY - GEN
AU - Fastlabend-Vargas, Daniel
ID - 49599
TI - Geschichte(n) der deutschen Migrationsgesellschaft. Jugendliche erzählen begründete historische Geschichten Eine Unterrichtsreihe für das Portal Zwischentöne.info
ER -
TY - BOOK
AU - Lammer, Christina
ID - 30869
TI - Erinnerung und Identität: Literarische Konstruktionen in Doeschka Meijsings Prosa
ER -
TY - GEN
AU - Huybrechts, Yves
ID - 49767
TI - "Die Bombardierung von Brüssel - teil 1" (PODCAST)
ER -
TY - JOUR
AU - Huybrechts, Yves
ID - 49736
JF - Historisches Jahrbuch
SN - 00182621
TI - Den Kaiser erpressen. Der Fall Jever zwischen Burgundischem Reichskreis und Reichskammergericht, 1737-1739
VL - 140
ER -
TY - GEN
AU - Huybrechts, Yves
ID - 49756
TI - "Ein Gespräch mit Guy Vanhengel - Ein Gespräch mit dem Vizepräsidenten des Brüsseler Parlaments, in zwei Teilen." (VIDEO)
ER -
TY - GEN
AU - Huybrechts, Yves
ID - 49750
TI - Interview zur Ausstellung "Rubens und der Barock im Norden" - 2 Teile (VIDEO)
ER -
TY - CHAP
AU - Diedrich, Alena
ED - Bremer, Kai
ED - Elit, Stefan
ED - Kroucheva, Katerina
ID - 49831
T2 - Forcierte Form: Deutschsprachige Versepik des 20. und 21. Jahrhunderts im europäischen Kontext
TI - Ironie als forcierte Form. Hans Magnus Enzensbergers Versepos Der Untergang der Titanic
ER -
TY - CHAP
AU - Diedrich, Alena
ED - Eke, Norbert Otto
ID - 49832
T2 - Handbuch Vormärz
TI - Lyrik im Vormärz
ER -
TY - CHAP
AU - Diedrich, Alena
ED - Eke, Norbert Otto
ID - 49833
T2 - Handbuch Vormärz
TI - Nikolaus Lenau
ER -
TY - CHAP
AU - Neiske, Iris
AU - Bücker, Diana
ID - 49869
SN - 1424-3636
T2 - Medienpädagogik als Schlüsseldisziplin in einer mediatisierten Welt. Perspektiven aus Theorie, Empirie und Praxis 37
TI - Medienpädagogik und Hochschuldidaktik
ER -
TY - BOOK
ED - Autsch, Sabiene
ED - Pickartz, Tim
ID - 49915
TI - Impulse 5. Texte und Bilder zur Kunstvermittlung: Go West! Kunst- und Ausstellungsszene New York 2019.
ER -
TY - BOOK
ED - Autsch, Sabiene
ID - 49917
TI - "Was machst du gerade?" Essays aus dem Atelier in Zeiten von Corona
ER -
TY - GEN
AU - Autsch, Sabiene
ID - 49947
IS - 155
T2 - PUR [= Paderborner Universitätsreden. Hg. von. Prof. em. Dr. Dr. hc. malt. Peter Freese]
TI - Festrede auf Maria v. Welser anlässlich der Verleihung der Ehrendoktorwürde am 14.11.2019 durch die kulturwissenschaftliche Fakultät der Universität Paderborn
ER -
TY - JOUR
AU - Karsten, Andrea
AU - Weisberg, Jan
ID - 32154
JF - JoSch - Journal der Schreibwissenschaft
TI - Profession und Disziplin. Ein Schreibgespräch über den Weg durch die Fächer, Schreibdidaktik als Feldforschung (und - nebenbei - die Rettung der Schriftkultur).
VL - 2
ER -
TY - GEN
AU - Peckhaus, Volker
ID - 28698
T2 - Zentralblatt für Mathematik und ihre Grenzgebiete Zbl 1445.01036
TI - Wittgenstein, Ludwig, Wiener Ausgabe, Bd. 8.2: Synopse der Manuskriptbände V bis X, hg. v. Michael Nedo, Vittorio Klostermann: Frankfurt a.M. 2019
ER -
TY - JOUR
AU - Pauls, Karina
ID - 50105
JF - Kunst+Unterricht 441/442
TI - Alice im Wunderland. Ein Klassiker der Kinderliteratur als Künstlerbuch
ER -
TY - CHAP
AU - Dahmen, Stephan
AU - Bonvin, Jean-Michel
ED - Knöpfel, Carlo
ED - Maeder, Pascal
ED - Tecklenburg, Ueli
ID - 50137
T2 - Wörterbuch der Schweizer Sozialpolitik
TI - Soziale Investition
ER -
TY - JOUR
AU - Stricker, Ina
AU - Müller, Lenka
AU - Hohmann, Sascha
ID - 50192
IS - 2020
JF - Astronomie + Raumfahrt im Unterricht
SN - 1437-8639
TI - Die Entstehung von Sternen und Planeten
VL - 6
ER -
TY - JOUR
AU - Hohmann, Sascha
ID - 50193
IS - 2020
JF - Astronomie + Raumfahrt im Unterricht
SN - 1437-8639
TI - Die Astronomie der Inka. Teil 3 – Der Himmel über Cusco
VL - 6
ER -
TY - JOUR
AU - Hohmann, Sascha
ID - 50195
IS - 2020
JF - Astronomie + Raumfahrt im Unterricht
SN - 1437-8639
TI - Die Astronomie der Inka. Teil 1 - Weltbild, Religion und Kalender
VL - 3/4
ER -
TY - JOUR
AU - Hohmann, Sascha
ID - 50194
IS - 2020
JF - Astronomie + Raumfahrt im Unterricht
SN - 1437-8639
TI - Die Astronomie der Inka. Teil 2 - Machu Picchu
VL - 3/4
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Astrophysical topics can be treated with the methods of different areas of physics, mathematics and other natural sciences. The integration of these topics into such areas could improve students’ motivation and strengthen the connections between different fields of the mentioned sciences. In this article, an example of the connection between the physics of the stars and that of their statistical distributions is given. The usage of Microsoft Excel simplifies the mathematical requirements and gives the possibility of seeing the changes of distribution with the growing age of the regarded population of stars. The changes are a direct consequence to the limited lifetime of the stars and the limited age of the considered population of stars.
AU - Hohmann, Sascha
ID - 50175
IS - 1
JF - European Journal of Physics
KW - General Physics and Astronomy
SN - 0143-0807
TI - Calculating the distributions of number, mass and luminosity of the stars with the help of MS Excel
VL - 42
ER -
TY - JOUR
AU - Kißling, Magdalena
ID - 33411
JF - Der Deutschunterricht
TI - Die weiße Frau als Kulturträgerin? Postkoloniale Perspektiven auf Geschlecht am Beispiel von Wolfgang Koeppens Tauben im Gras
VL - 1
ER -
TY - BOOK
AB - Einsätze mit adipösen Personen stellen die Feuerwehr und den Rettungsdienst vor vielfältige Herausforderungen, da Rettung und Transport für die Einsatzkräfte eine logistische Hürde mit Mehraufwand und Risiken darstellen. Der Autor untersucht die Besonderheiten bei bestimmten Einsatzszenarien; angefangen bei der Trageunterstützung für den Rettungsdienst über den Verkehrsunfall mit eingeklemmter adipöser Person bis hin zum Brandeinsatz mit schwergewichtigen Menschen. Mögliche Einsätze werden abgegrenzt und etwaige Besonderheiten im Vergleich zu den üblichen "Standardeinsätzen" diskutiert. Einblicke in rettungsdienstliche Aspekte bei Einsätzen mit adipösen Patientinnen und Patienten vervollständigen das Buch.
AU - Wolff, Jens
ID - 50266
SN - 978-3-17036-112-6
TI - Adipöse Personen im Feuerwehreinsatz
ER -
TY - JOUR
AU - Daniel-Söltenfuß, Desiree
ID - 50279
JF - bwp@
TI - Aushandlungsprozesse über Freiheiten und Grenzen im selbstregulierten Lernen. Erwartungen und Handlungsmuster bei Schüler*innen und Lehrpersonen im Übergangssystem
VL - 38
ER -
TY - JOUR
AB - The use of video analysis in Design-Based Research (DBR) seems to be promising, because the quality of video data matches the reality of educational fields. Educational fields are multidimensional and complex. And more than other types of data, video may capture, for example, the simultaneity of verbal and non-verbal interactions. This seems to be valuable in the quest for new insights and better designs of educational interventions. However, to date there has been limited use of video data in researching their design. This paper aims at reflecting how the benefits of video-based analysis may be utilised in DBR. Experiences with the collection and analysis of video data in a project to design self-organised learning (SOL) at a vocational school in Germany will be used as a case study to illustrate the type of findings that may feed into the DBR process. In this case, the project school had already introduced a sophisticated SOL model but was experiencing various implementation difficulties. Resolving issues like this requires insights into how exactly a concept is realised and what happens in the field. Therefore, video data on classroom interactions was gathered and sub-sequently analysed using the documentary method. This led to the reconstruction of two different types of orientation that were guiding the students when they dealt with their self-organised learning environment. In a subversive orientation, students playfully infiltrate the formal learning space with peer activities. In a confirming orientation, students stick to both, the (informal) rules of the (formal) learning arrangement and of the peer environment, thus expressing respect for the boundary between these two worlds. These findings have been used to redesign the SOL intervention.
AU - Gössling, Bernd
AU - Daniel, Desiree
ID - 50280
IS - 2
JF - EDeR. Educational Design Research
KW - Pulmonary and Respiratory Medicine
KW - Pediatrics
KW - Perinatology and Child Health
SN - 2511-0667
TI - Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school
VL - 2
ER -
TY - CHAP
AU - Autsch, Sabiene
ED - Öhlschläger, Claudia
ID - 50311
T2 - Urbane Kulturen und Räume intermedial
TI - "Durch Manhattan." Stadt als Bewegungsraum
ER -
TY - CHAP
AU - Autsch, Sabiene
ED - Autsch, Sabiene
ED - Pickartz, Tim
ID - 50313
T2 - Impulse 5. Texte und Bilder zur Kunstvermittlung: Go West! Kunst- und Ausstellungsszene New York 2019
TI - Ästhetische Forschung des Urbanen
ER -
TY - CHAP
AU - Autsch, Sabiene
ED - Autsch, Sabiene
ED - Pickartz, Tim
ID - 50312
T2 - Impulse 5. Texte und Bilder zur Kunstvermittlung: Go West! Kunst- und Ausstellungsszene New York 2019
TI - "Go West." Sich in Bewegung setzen
ER -
TY - CHAP
AU - Heitmann, Ingmar
ED - Betz, Stefan
ID - 50354
SN - 978-3-339-11532-4
T2 - Neuere Entwicklungen in Produktionn und Controlling
TI - Erfolgsfaktoren digitaler Transformationsprozesse in KMU
ER -
TY - CHAP
AU - Puls, Christoph
ED - Betz, Stefan
ID - 50374
SN - 978-3-339-11532-4
T2 - Neuere Entwicklungen in Produktionn und Controlling
TI - Varianten- und Komplexitätsmanagement im produzierenden Gewerbe
ER -
TY - CHAP
AU - Koch, Christian
ED - Betz, Stefan
ID - 50365
SN - 978-3-339-11532-4
T2 - Neuere Entwicklungen in Produktionn und Controlling
TI - Digitalisierung des Produktionscontrollings in KMU
ER -
TY - CHAP
AU - Opitz, Oliver
ED - Betz, Stefan
ID - 50394
SN - 978-3-339-11532-4
T2 - Neuere Entwicklungen in Produktion und Controlling
TI - Kapazitätsplanung unter besonderer Berücksichtigung produktionsseitiger Risiken
ER -
TY - THES
AB -
Berufskollegs in Nordrhein-Westfalen sehen sich in den letzten Jahren weitreichenden strukturellen Veränderungen gegenüber. Der Übergang in eigenverantwortliche Schulen verändert die Anforderungen an Leitungs- und Entwicklungsstrukturen der Berufskollegs nachhaltig. Insbesondere organisationale und personelle Steuerungsaufgaben und -spielräume der Schulleitung sind hier zu nennen. Die Schulleitungsebene wird als zentraler 'Schulentwicklungsmotor' hervorgehoben und betont, dass es hier als Unterstützung weiterer Führungsebenen bedarf, um die komplexen Strukturen zu bewältigen.
Positionen mit Verantwortlichkeiten im Sinne einer Führung ohne Weisungsbefugnis wurden hierfür weiter ausgebaut. Unter Begriffen wie Bildungsgangkoordination, Bildungsgangleitung oder betreuung ist die so entstandene 'mittlere Führungsebene' insbesondere dadurch zu kennzeichnen, dass ihr Verantwortung für Teilbereiche in den Berufskollegs ebenso zukommt, wie eine aktive Beteiligung in der Bildungsgang- und Unterrichtsarbeit. Mit diesem Spannungsfeld von strategischen und operativen Handlungsfeldern und Erwartungen gehen automatisch entscheidende Rollenfindungsprozesse der Beteiligten einher. Hier fehlen zum einen entsprechende bedarfsgerechte Angebote zur Prozessbegleitung und Rollenschärfung und zum anderen eine diesbezügliche dezidierte wissenschaftliche Aufarbeitung.
Die vorliegende Arbeit nimmt sich beiden Bedarfen an. So wurde einerseits ein kollegiales Weiterbildungsformat konzipiert und durchgeführt und dieser Rahmen andererseits genutzt, um im Sinne eines gestaltungsorientierten Forschungsprojektes das Konstrukt der Rollenschärfung auch wissenschaftlich vertiefend zu beleuchten. Unter Würdigung eines qualitativen Forschungsansatzes und dem Anspruch einer grundlegenden Triangulation wurden hierzu umfassende Datenerhebungen durchgeführt, die so erhobenen Daten mittels qualitativer Inhaltsanalyse ausgewertet und auf diese Weise umfassende Einblicke in das dahinterliegende Konstrukt der Rollenschärfung ermöglicht.
Durch ihre Rahmung, Zielgruppe und Ausrichtung weist die so skizzierte Forschungs- und Entwicklungsarbeit eine Orientierung sowohl in die Wirtschaftspädagogik als auch in die Erwachsenenbildung auf. Sie kann als ein Beispiel für eine Wissenschaft-Praxis-Kooperation ebenso herangezogen werden wie als Reflexionshilfe in Weiterbildungskontexten und Auswahlprozessen sowohl von zukünftigen Führungskräften als auch von Weiterbildungspersonal.
AU - Kundisch, Heike
ID - 50456
TI - Zur Rolle von Führungskräften im Schulkontext. Entwicklungsarbeit einer Kollegialen Weiterbildung als Innovationsarena zur mehrperspektivischen Rollenschärfung
ER -
TY - BOOK
ED - Stefanie Acquavella-Rauch, Stefanie
ED - Münzmay, Andreas
ED - Veit, Joachim
ID - 47010
TI - Brückenschläge zwischen Musikwissenschaft und Informatik. Theoretische und praktische Aspekte der Kooperation
VL - 3
ER -
TY - JOUR
AU - Lübbecke, Silvia
AU - Schnedler, Wendelin
ID - 25806
JF - Journal of Economics & Management Strategy
SN - 1058-6407
TI - Don't patronize me! An experiment on preferences for authorship
ER -
TY - CONF
AB - Historically, the field of financial forecasting almost exclusively relied on so-called hard information – i.e., numerical data with well-defined and unambiguous meaning. Over the last few decades, however, researchers and practitioners alike have, following the advances in natural language understanding, started recognizing the benefits of integrating soft information into financial modelling. In line with the above, this paper examines whether contemporary attention-based sequence-to-sequence models, known as Transformers, can help improve stock return volatility prediction when applied to corporate annual reports. Using a publicly available benchmark dataset, we show, in an empirical analysis, that out-of-the-box Transformer models have the ability to outmatch current state-of-the-art results and, more importantly, that our proposed feature-based Transformer approach can outperform a robust numerical baseline. To the best of our knowledge, this is the first empirical study focusing on stock return volatility prediction (1) to ever experiment with state-of-the-art Transformer architectures and (2) to demonstrate that a model based solely on soft information can surpass its numerical counterpart. Furthermore, we show that by including an additional numerical feature into our best text-only model, we can push the performance of our model even further, suggesting that soft and hard information contain different predictive signals.
AU - Caron, Matthew
AU - Müller, Oliver
ID - 21563
T2 - 2020 IEEE International Conference on Big Data (Big Data)
TI - Hardening Soft Information: A Transformer-Based Approach to Forecasting Stock Return Volatility
ER -
TY - JOUR
AU - Martin, K. D.
AU - Kim, J. J.
AU - Palmatier, R. W.
AU - Steinhoff, Lena
AU - Stewart, D. W.
AU - Walker, B. A.
AU - Wang, Y.
AU - Weaven, S. K.
ID - 45726
IS - 4
JF - Journal of Retailing
TI - Data Privacy in Retail
VL - 96
ER -
TY - JOUR
AU - Payne, A.
AU - Steinhoff, Lena
AU - Frow, P.
AU - Eggert, A.
ID - 45727
JF - Industrial Marketing Management
TI - Toward a Comprehensive Framework of Value Proposition Development: From Strategy to Implementation
VL - 87
ER -
TY - JOUR
AU - Eggert, A.
AU - Frow, P.
AU - Payne, A.
AU - Steinhoff, Lena
ID - 45728
JF - Industrial Marketing Management
TI - Understanding and Managing Customer Value Propositions: Introduction to the Special Issue
VL - 87
ER -
TY - CONF
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Zurbriggen, Carmen
AU - Venetz, Martin
ID - 45049
TI - Adolescents’ engagement at school vs. leisure time and their emotional involvement.
ER -
TY - CONF
AU - Knickenberg, Margarita
ID - 45051
TI - Social relationships in students with special educational needs.
ER -
TY - CONF
AU - Knickenberg, Margarita
ID - 45052
TI - Individualisierung des Lernens im inklusiven Unterricht aus der Perspektive von Lehrkräften und Kindern.
ER -
TY - CONF
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Zurbriggen, Carmen
AU - Venetz, Martin
ID - 45048
TI - Das emotionale Erleben von Jugendlichen in Abhängigkeit ihres Engagements in Schule und Freizeit.
ER -
TY - CONF
AU - Knickenberg, Margarita
AU - Zurbriggen, Carmen
ID - 45053
TI - Students’ emotional experience during peer interactions in different academic tracks.
ER -
TY - GEN
AU - Bröker, Christina
ID - 50570
T2 - HsozKult
TI - Rezension zu: Peltzer, Jörg: Fürst werden. Rangerhöhungen im 14. Jahrhundert. Das römisch-deutsche Reich und England im Vergleich. Berlin-Boston 2019. ISBN 978-3-11-063902-5
ER -
TY - BOOK
AB - Paderborn: Universität Paderborn
Online-Ressource: upb.de/paderborner-qualitaetsstern-kita-gs bzw. https://blogs.uni-paderborn.de/paderborner-qualitaetsstern/ bzw. https://blogs.uni-paderborn.de/paderborner-qualitaetsstern/zum-instrument/
AU - Büker, Petra
AU - Höke, Julia;
AU - Ogrodowski, Jana
AU - Vollmann, Britta
ID - 18921
TI - PQ³. Paderborner Qualitätsstern zur Einschätzung der Kooperation im Übergang Kita - Grundschule
ER -
TY - CHAP
AU - Schulze, Jan Roland
AU - Hoya, Fabian Karl
AU - Blumberg, Eva
AU - Schwab, Susanne
AU - Hellmich, Frank
ED - Grosche, Michael
ED - Decristan, Jasmin
ED - Urton, Karolina
ED - Jansen, Nina C.
ED - Bruns, Gunnar
ED - Ehl, Birgit
ID - 26666
T2 - Sonderpädagogik und Bildungsforschung – Fremde Schwestern?
TI - Kooperatives Arbeiten von Studierenden des Lehramts an Grund- und Förderschulen als Vorbereitung auf den inklusiven Unterricht in der Grundschule
ER -