TY - GEN AU - Elma, Benjamin AU - Beimdiek, Janis ID - 51721 TI - Investigations on Aerosol Synthesis of Polymer Particles ER - TY - CONF AU - Weiß, Deborah AU - Duffe, Tobias AU - Buczek, Moritz AU - Kullmer, Gunter AU - Schramm, Britta ID - 51739 TI - Bruchmechanische Untersuchung des Dualphasenstahls HCT590X unter Temperatureinfluss ER - TY - JOUR AU - Prikoszovits, Matthias ID - 51325 IS - 2-3 JF - Informationen Deutsch als Fremdsprache KW - General Medicine SN - 2511-0853 TI - Deutsch für den Beruf [Sammelrezension] Sander, Isa-Lou; Efing, Christian (Hrsg.): Der Betrieb als Sprachlernort. Tübingen: Narr Francke Attempto, 2021 (Kommunizieren im Beruf, 4). -- ISBN 978-3-8233-8442-7. 264 Seiten, € 68,00. Tichy, Ellen; Tesch, Felicitas (Hrsg.): Deutsch in Fach und Beruf. Aktuelle Fragen und neue Ansätze der Fremdsprachenvermittlung. Berlin: Peter Lang, 2021 (Berufssprache Deutsch in Theorie und Praxis, 2). -- ISBN 978-3-631-79553-8. 194 Seiten, € 49,95. Niederhaus, Constanze: Deutsch für den Beruf. Eine Einführung. Berlin: Erich Schmidt, 2022 (Grundlagen Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, 4). -- ISBN 978-3-503-20545-5. 265 Seiten, € 22,00. VL - 50 ER - TY - CHAP AU - Prikoszovits, Matthias ID - 50004 SN - 9783110745504 T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis TI - Curriculare Überlegungen zum fach- und berufsorientierten Deutsch ER - TY - CHAP AU - Prikoszovits, Matthias ID - 50003 SN - 9783110745504 T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis TI - Curriculumkompetenz ER - TY - CHAP AU - Prikoszovits, Matthias ID - 50002 SN - 9783110745504 T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis TI - DaF-Übungsfirma ER - TY - CHAP AU - Prikoszovits, Matthias ID - 50000 SN - 9783110745504 T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis TI - Globale Simulation ER - TY - CHAP AU - Prikoszovits, Matthias ID - 50001 SN - 9783110745504 T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis TI - Fallstudie ER - TY - CHAP AU - Prikoszovits, Matthias ID - 49999 SN - 9783110745504 T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis TI - Planspiel ER - TY - JOUR AU - Niederhaus, Constanze AU - Prikoszovits, Matthias ID - 48420 IS - 2023 JF - Deutsch als Fremdsprache TI - DaF und DaZ im Kontext Deutsch für den Beruf: Schnittstellen und Divergenzen VL - 2 ER - TY - JOUR AU - Tophinke, Doris ID - 45675 JF - Kunst und Politik TI - "DAS iSt STRASSEN-PoLiTiK!" Politisches "meaning making" im Szene-Graffiti VL - 24 ER - TY - JOUR AU - Schulz, Christian ID - 51743 JF - Navigationen – Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften SN - 1619-1641 TI - From mental models to algorithmic imaginaries to co-constructive mental models VL - 2 ER - TY - JOUR AU - Schulz, Christian AU - Schröter, Jens ID - 51744 JF - Navigationen – Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften SN - 1619-1641 TI - Tech/Imaginations – Introduction VL - 2 ER - TY - GEN ED - Schulz, Christian ED - Schröter, Jens ED - Ernst, Christoph ID - 51741 SN - 1619-1641 T2 - Navigationen – Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften TI - Tech/Imaginations VL - 2 ER - TY - BOOK AU - Schulz, Christian ID - 51740 SN - 978-3-593-51798-8 TI - Infrastrukturen der Anerkennung. Eine Theorie sozialer Medienplattformen ER - TY - JOUR AB - AbstractCurrently, the fused deposition modeling (FDM) process is the most common additive manufacturing technology. The principle of the FDM process is the strand wise deposition of molten thermoplastic polymers, by feeding a filament trough a heated nozzle. Due to the strand and layer wise deposition the cooling of the manufactured component is not uniform. This leads to dimensional deviations which may cause the component to be unusable for the desired application. In this paper, a method is described which is based on the shrinkage compensation through the adaption of every single raster line in components manufactured with the FDM process. The shrinkage compensation is based on a model resulting from a DOE which considers the main influencing factors on the shrinkage behavior of raster lines in the FDM process. An in‐house developed software analyzes the component and locally applies the shrinkage compensation with consideration of the boundary conditions, e.g., the position of the raster line in the component and the process parameters. Following, a validation using a simple geometry is conducted to show the effect of the presented adaptive scaling method. AU - Moritzer, Elmar AU - Hecker, Felix ID - 48277 IS - 1 JF - Macromolecular Symposia KW - Materials Chemistry KW - Polymers and Plastics KW - Organic Chemistry KW - Condensed Matter Physics SN - 1022-1360 TI - Adaptive Scaling of Components in the Fused Deposition Modeling Process VL - 411 ER - TY - CONF AU - Moritzer, Elmar AU - Hecker, Felix AU - Knaup, Felix AU - Wächter, Julian ID - 48357 T2 - Proceedings of the 37th International Conference of the Polymer Processing Society (PPS-37) TI - Investigation of the Deposition Velocity Related Temperature Deviations for High Temperature Materials in the FDM Process ER - TY - CHAP AU - Richter, Susanne ID - 51788 SN - 978-3-945081-45-7 T2 - Inklusion in den Erziehungshilfen III – Kinderschutz inklusiv gedacht TI - Herausforderungen in der inklusiven Mädchenarbeit: Begleitforschung der „Inklusiven anonymen Zuflucht“ des Mädchenhaus Bielefeld e.V. ER - TY - CHAP AU - Hoffarth, Britta AU - Mentzing, Stina AU - Richter, Susanne ED - Hoffarth, Britta ED - Mentzing, Stina ED - Richter, Susanne ID - 51793 SN - 978-3-593-51802-2 T2 - Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche TI - Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche. Eine Einleitung ER - TY - CHAP AU - Richter, Susanne ED - Hoffarth, Britta ED - Mentzing, Stina ED - Richter, Susanne ID - 51795 T2 - Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche TI - Multiple Verhandlungen: ›Cancel Culture‹ aus Perspektive feministischer Digitalisierungsforschung ER - TY - BOOK ED - Hoffarth, Britta ED - Mentzing, Stina ED - Richter, Susanne ID - 51792 SN - 978-3-593-51802-2 TI - Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche ER - TY - CHAP AU - Richter, Susanne ID - 51789 T2 - Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022 TI - Cancel Culture als Arena politisierter Wissenskonflikte Am Beispiel einer Debatte um rassistische Begriffe im Sommer 2022 ER - TY - CHAP AU - Seng, Eva- Maria ED - Henning, Nina ED - Schmiek, Michael ID - 51801 T2 - Kulturen TI - Das UNESCO-Welterbe und seine Akteur:innen. Identifikation – Nominierung – Evaluierung – Etablierung ER - TY - JOUR AU - Schmitt, Martin ID - 51825 JF - IEEE Annals of the History of Computing KW - Sozialismus KW - Schachcomputer KW - Deutschland {\textless}DDR{\textgreater} KW - KI KW - Schach KW - Spätsozialismus KW - 1980er-Jahre SN - 1058-6180, 1934-1547 TI - Socialist AI? Societal Use, Economic Implementation, and the Tensions of Applied Computer Science in Late Socialist GDR ER - TY - CHAP AB - (An environmental history of computing of the GDR) Since 1960, the SED has pursued a forced digitization of the state. The goal was to increase the efficiency of the economy. Contrary to the common perception of the GDR as technically backward, it succeeded in building up a powerful IT industry and using computers in many areas. However, the venture was not without risks. In addition to technical failures of the computer systems, the supposedly environmentally friendly information technology posed a danger to the environment and health. Especially in the production of silicon for computer chips, numerous accidents occurred, resulting in health problems and fatalities. Therefore, even the inhabitants of Dresden protested against the settlement of a high-purity silicon plant and thus against the regime at the end of the 1980s. 11 sources will explore the background, connections and social debates surrounding the consequences of digitalization in the GDR. German: Die SED verfolgte seit 1960 eine forcierte Digitalisierung des Staates . Ziel war es, die Effizienz der Wirtschaft zu steigern . Entgegen der geläufigen Wahrnehmung der DDR als technisch rückständig gelang es ihr, eine leistungsfähige IT- Industrie aufzubauen und Computer in vielen Bereichen einzusetzen . Das Unterfangen blieb aber nicht ohne Risiken. Neben technischen Ausfällen der Computersysteme konnte die vermeintlich umweltfreundliche Informationstechnik zur Gefahr für Umwelt und Gesundheit werden. Vor allem in der Siliziumproduktion für Computerchips kam es zu zahlreichen Unfällen mit Gesundheitsschäden und Toten. Ende der 1980er-Jahre protestierten daher sogar die Einwohner Dresdens gegen die Ansiedlung eines Reinstsiliziumwerkes und damit gegen das Regime. In 11 Quellen werden die Grundlagen, Zusammenhänge und gesellschaftlichen Debatten der Digitalisierung in der DDR und ihren Folgen diskutiert. AU - Schmitt, Martin ED - Grabarits, Miriam ED - Mares, Detlev ID - 51818 T2 - Umweltgeschichte TI - Umweltgeschichte der Digitalisierung in der DDR ER - TY - CHAP AU - Schmitt, Martin ED - Frese, Matthias ED - Küster, Thomas ED - Thießen, Malte ID - 51819 T2 - Varianten des Wandels. Neue Perspektiven auf die Region in der jüngsten Zeitgeschichte, 1970-2020 TI - Von der Region in die Republik? Die Bedeutung der Region in der Frühphase der Digitalisierung in Deutschland am Beispiel der DDR-Finanzorgane ER - TY - JOUR AB - The algorithmic imaginary as a theoretical concept has received increasing attention in recent years as it aims at users’ appropriation of algorithmic processes operating in opacity. But the concept originally only starts from the users’ point of view, while the processes on the platforms’ side are largely left out. In contrast, this paper argues that what is true for users is also valid for algorithmic processes and the designers behind. On the one hand, the algorithm imagines users’ future behavior via machine learning, which is supposed to predict all their future actions. On the other hand, the designers anticipate different actions that could potentially performed by users with every new implementation of features such as social media feeds. In order to bring into view this permanently reciprocal interplay coupled to the imaginary, in which not only the users are involved, I will argue for a more comprehensive and theoretically precise algorithmic imaginary referring to the theory of Cornelius Castoriadis. In such a perspective, an important contribution can be formulated for a theory of social media platforms that goes beyond praxeocentrism or structural determinism. AU - Schulz, Christian ID - 51345 IS - 3 JF - Media, Culture & Society KW - Sociology and Political Science KW - Communication SN - 0163-4437 TI - A new algorithmic imaginary VL - 45 ER - TY - CONF AU - Hanselle, Jonas Manuel AU - Fürnkranz, Johannes AU - Hüllermeier, Eyke ID - 51373 SN - 0302-9743 T2 - 26th International Conference on Discovery Science TI - Probabilistic Scoring Lists for Interpretable Machine Learning VL - 14050 ER - TY - GEN AB - Machine learning is frequently used in affective computing, but presents challenges due the opacity of state-of-the-art machine learning methods. Because of the impact affective machine learning systems may have on an individual's life, it is important that models be made transparent to detect and mitigate biased decision making. In this regard, affective machine learning could benefit from the recent advancements in explainable artificial intelligence (XAI) research. We perform a structured literature review to examine the use of interpretability in the context of affective machine learning. We focus on studies using audio, visual, or audiovisual data for model training and identified 29 research articles. Our findings show an emergence of the use of interpretability methods in the last five years. However, their use is currently limited regarding the range of methods used, the depth of evaluations, and the consideration of use-cases. We outline the main gaps in the research and provide recommendations for researchers that aim to implement interpretable methods for affective machine learning. AU - Johnson, David AU - Hakobyan, Olya AU - Drimalla, Hanna ID - 51372 TI - Towards Interpretability in Audio and Visual Affective Machine Learning: A Review ER - TY - JOUR AB - In this paper, we investigate the effect of distractions and hesitations as a scaffolding strategy. Recent research points to the potential beneficial effects of a speaker’s hesitations on the listeners’ comprehension of utterances, although results from studies on this issue indicate that humans do not make strategic use of them. The role of hesitations and their communicative function in human-human interaction is a much-discussed topic in current research. To better understand the underlying cognitive processes, we developed a human–robot interaction (HRI) setup that allows the measurement of the electroencephalogram (EEG) signals of a human participant while interacting with a robot. We thereby address the research question of whether we find effects on single-trial EEG based on the distraction and the corresponding robot’s hesitation scaffolding strategy. To carry out the experiments, we leverage our LabLinking method, which enables interdisciplinary joint research between remote labs. This study could not have been conducted without LabLinking, as the two involved labs needed to combine their individual expertise and equipment to achieve the goal together. The results of our study indicate that the EEG correlates in the distracted condition are different from the baseline condition without distractions. Furthermore, we could differentiate the EEG correlates of distraction with and without a hesitation scaffolding strategy. This proof-of-concept study shows that LabLinking makes it possible to conduct collaborative HRI studies in remote laboratories and lays the first foundation for more in-depth research into robotic scaffolding strategies. AU - Richter, Birte AU - Putze, Felix AU - Ivucic, Gabriel AU - Brandt, Mara AU - Schütze, Christian AU - Reisenhofer, Rafael AU - Wrede, Britta AU - Schultz, Tanja ID - 51371 IS - 4 JF - Multimodal Technologies and Interaction KW - Computer Networks and Communications KW - Computer Science Applications KW - Human-Computer Interaction KW - Neuroscience (miscellaneous) SN - 2414-4088 TI - EEG Correlates of Distractions and Hesitations in Human–Robot Interaction: A LabLinking Pilot Study VL - 7 ER - TY - CONF AU - Robrecht, Amelie AU - Kopp, Stefan ID - 51367 SN - 978-989-758-623-1 T2 - Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence TI - SNAPE: A Sequential Non-Stationary Decision Process Model for Adaptive Explanation Generation ER - TY - CONF AU - Dyck, Leonie AU - Beierling, Helen AU - Helmert, Robin AU - Vollmer, Anna-Lisa ID - 51370 T2 - Companion of the 2023 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction TI - Technical Transparency for Robot Navigation Through AR Visualizations ER - TY - JOUR AB - Dealing with opaque algorithms, the frequent overlap between transparency and explainability produces seemingly unsolvable dilemmas, as the much-discussed trade-off between model performance and model transparency. Referring to Niklas Luhmann's notion of communication, the paper argues that explainability does not necessarily require transparency and proposes an alternative approach. Explanations as communicative processes do not imply any disclosure of thoughts or neural processes, but only reformulations that provide the partners with additional elements and enable them to understand (from their perspective) what has been done and why. Recent computational approaches aiming at post-hoc explainability reproduce what happens in communication, producing explanations of the working of algorithms that can be different from the processes of the algorithms. AU - Esposito, Elena ID - 51368 IS - 3 JF - Sociologica KW - Explainable AI KW - Transparency KW - Explanation KW - Communication KW - Sociological systems theory TI - Does Explainability Require Transparency? VL - 16 ER - TY - JOUR AB - This short introduction presents the symposium ‘Explaining Machines’. It locates the debate about Explainable AI in the history of the reflection about AI and outlines the issues discussed in the contributions. AU - Esposito, Elena ID - 51369 IS - 3 JF - Sociologica KW - Explainable AI KW - Inexplicability KW - Transparency KW - Explanation KW - Opacity KW - Contestability TI - Explaining Machines: Social Management of Incomprehensible Algorithms. Introduction VL - 16 ER - TY - CONF AU - Raneck-Kuhlmann, A. AU - Niemann, Jan AU - Buhl, H. AU - Eickelmann, Birgit AU - Drossel, Kerstin ID - 51845 T2 - Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn TI - Was motiviert CoP-Mitglieder? - Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Bedingungsfaktoren für die Motivation der Akteur*innen zur Mitarbeit in Communities of Practice (CoP) in der Lehrer*innenbildung ER - TY - CONF AU - Eickelmann, Birgit AU - Fröhlich, Nadine AU - Domke, Marius AU - Pink, S. ID - 51847 T2 - Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn TI - Lehrkräfteprofessionalisierung in der International Computer and Information Literacy Study (ICILS): Ergebnisse aus ICILS 2018 und erste Einblicke in die Instrumente von ICILS 2023 in Deutschland ER - TY - CONF AU - Raneck-Kuhlmann, A. AU - Niemann, J. AU - Buhl, H. AU - Eickelmann, Birgit AU - Drossel, Kerstin ID - 51844 T2 - Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn TI - Typen und Determinanten phasenübergreifenden Transfers in Communities of Practice der Lehrkräftebildung ER - TY - CONF AU - Schulze, Johanna AU - Drossel, Kerstin AU - Eickelmann, Birgit ID - 51846 T2 - Beitrag auf dem Markt der Möglichkeiten im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn TI - Schulentwicklung, Chancengerechtigkeit und Digitalisierung – Verbindung zentraler Metathemen in einer zeitgemäßen Lehrkräftebildung ER - TY - CONF AU - Eickelmann, Birgit AU - Herzig, B. AU - Schulze, Johanna AU - Friebe, C. AU - Göckede, B. AU - Melching, H. AU - Standop, J. ID - 51722 T2 - Workshop im Rahmen des 'Tags der digitalen Lehrkräftebildung' des QLB-Verbundvorhabens COMeIN. Universität Duisburg/Essen TI - Innovative Kompetenzvermittlung im Kontext medienbezogener Schulentwicklung – vier digitale Ressourcen für den phasenübergreifenden Einsatz in der Lehrkräftebildung ER - TY - CONF AU - Raneck-Kuhlmann, A. AU - Niemann, Jan AU - Buhl, Heike M. AU - Eickelmann, Birgit AU - Drossel, Kerstin ID - 51858 T2 - Vortrag im Rahmen der 10. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen TI - Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Determinanten für die Motivation zur Mitarbeit in phasenübergreifenden digitalisierungsbezogenen Communities of Practice der Lehrkräftebildung unter den Bedingungen der Corona-Pandemie ER - TY - CONF AU - Labusch, Amelie AU - Eickelmann, Birgit AU - Deicke, L.K. ID - 51857 T2 - Vortrag im Rahmen der Didattica e inclusione scolastica – Inklusion im Bildungsbereich. Vernetzt: costruire comunità, Brixen, Italien TI - Partizipatives Forschen – Viert- und Fünftklässler:innen in Deutschland als Co-Forscher:innen im DigiGen-Videoworkshop ER - TY - CONF AU - Niemann, Jan AU - Raneck-Kuhlmann, A. AU - Drossel, Kerstin AU - Eickelmann, Birgit AU - Buhl, Heike M. ID - 51855 T2 - Vortrag im Rahmen des QLB-Programmworkshops, Bergische Universität Wuppertal TI - Arbeitsprozessstrukturen in phasenübergreifenden Communities of Practice als Determinanten der Professionalisierung von Lehrkräfteausbildner*innen ER - TY - CONF AU - Schulze, Johanna AU - Eickelmann, Birgit ID - 51723 T2 - Round-Table-Beitrag im Rahmen des Tags der Lehre 2023 an der Universität Paderborn. Universität Paderborn TI - Zeitgemäße, digitale Gestaltung von Studienleistungen im Lehramt – Praxisimpuls aus dem bildungswissenschaftlichen Studium ER - TY - CONF AU - Schulze, Johanna AU - Eickelmann, Birgit ID - 51859 T2 - Round-Table-Beitrag im Rahmen der 12. Tagung Inverted Classroom and beyond. Fachhochschule Graubünden, Chur/Schweiz TI - Einsatz von MOOCs in Inverted-Classroom-Szenarien in der Lehrkräftebildung – Erkenntnisse einer Evaluationsstudie ER - TY - CONF AU - Eickelmann, Birgit ID - 51856 T2 - BMBF-Bildungsforschungstagung 2023 ‘Chance Bildung’. BMBF, bcc Berlin Congress Center TI - Digitale Kompetenzen. Input in Forum 6: Gut gerüstet: Welche Kompetenzen brauchen Lernende in der Zukunft besonders? (Forenleitung: Prof. Dr. Ilka Wolter; Jacob Chammon) ER - TY - BOOK AU - Werth, Gerda ID - 51101 SN - 2661-8591 TI - Neue Wege im mathematischen Unterricht: Auf den Spuren Mathilde Vaertings ER - TY - JOUR AU - Kamp, Hermann ID - 52094 JF - Le Mediaeval Journal TI - Norms and Rituals of Conflict Settlement in Foreign Affairs in the High Middle Ages VL - 11.2 ER - TY - DATA AU - Stadler, Peter AU - Anna Maria, Neubert AU - Schreiter, Solveig AU - Obert, Salome AU - Ried, Dennis ID - 51804 TI - Edirom/WeGA-ODD: WeGA ODD files release 4.7.0 ER - TY - JOUR AU - Unterstell, Rembert ID - 46043 IS - 1 JF - forschung - Das Magazin der Deutschen Forschungsgemeinschaft TI - Der Wirtschaft auch in der Krise das Atmen erlauben, Pandemie und Ökonomie – Interview mit Steuerexpertin Caren Sureth-Sloane ER - TY - JOUR AU - Meier, Heiko AU - Sennefelder, Lisa ID - 45598 IS - 6 JF - markt&wirtschaft TI - Gesundheitsmanagement: Gesunde Mitarbeiter - gesunder Betrieb? ER -