TY - GEN
AU - Elma, Benjamin
AU - Beimdiek, Janis
ID - 51721
TI - Investigations on Aerosol Synthesis of Polymer Particles
ER -
TY - CONF
AU - Weiß, Deborah
AU - Duffe, Tobias
AU - Buczek, Moritz
AU - Kullmer, Gunter
AU - Schramm, Britta
ID - 51739
TI - Bruchmechanische Untersuchung des Dualphasenstahls HCT590X unter Temperatureinfluss
ER -
TY - JOUR
AU - Prikoszovits, Matthias
ID - 51325
IS - 2-3
JF - Informationen Deutsch als Fremdsprache
KW - General Medicine
SN - 2511-0853
TI - Deutsch für den Beruf [Sammelrezension] Sander, Isa-Lou; Efing, Christian (Hrsg.): Der Betrieb als Sprachlernort. Tübingen: Narr Francke Attempto, 2021 (Kommunizieren im Beruf, 4). -- ISBN 978-3-8233-8442-7. 264 Seiten, € 68,00. Tichy, Ellen; Tesch, Felicitas (Hrsg.): Deutsch in Fach und Beruf. Aktuelle Fragen und neue Ansätze der Fremdsprachenvermittlung. Berlin: Peter Lang, 2021 (Berufssprache Deutsch in Theorie und Praxis, 2). -- ISBN 978-3-631-79553-8. 194 Seiten, € 49,95. Niederhaus, Constanze: Deutsch für den Beruf. Eine Einführung. Berlin: Erich Schmidt, 2022 (Grundlagen Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, 4). -- ISBN 978-3-503-20545-5. 265 Seiten, € 22,00.
VL - 50
ER -
TY - CHAP
AU - Prikoszovits, Matthias
ID - 50004
SN - 9783110745504
T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis
TI - Curriculare Überlegungen zum fach- und berufsorientierten Deutsch
ER -
TY - CHAP
AU - Prikoszovits, Matthias
ID - 50003
SN - 9783110745504
T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis
TI - Curriculumkompetenz
ER -
TY - CHAP
AU - Prikoszovits, Matthias
ID - 50002
SN - 9783110745504
T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis
TI - DaF-Übungsfirma
ER -
TY - CHAP
AU - Prikoszovits, Matthias
ID - 50000
SN - 9783110745504
T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis
TI - Globale Simulation
ER -
TY - CHAP
AU - Prikoszovits, Matthias
ID - 50001
SN - 9783110745504
T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis
TI - Fallstudie
ER -
TY - CHAP
AU - Prikoszovits, Matthias
ID - 49999
SN - 9783110745504
T2 - Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis
TI - Planspiel
ER -
TY - JOUR
AU - Niederhaus, Constanze
AU - Prikoszovits, Matthias
ID - 48420
IS - 2023
JF - Deutsch als Fremdsprache
TI - DaF und DaZ im Kontext Deutsch für den Beruf: Schnittstellen und Divergenzen
VL - 2
ER -
TY - JOUR
AU - Tophinke, Doris
ID - 45675
JF - Kunst und Politik
TI - "DAS iSt STRASSEN-PoLiTiK!" Politisches "meaning making" im Szene-Graffiti
VL - 24
ER -
TY - JOUR
AU - Schulz, Christian
ID - 51743
JF - Navigationen – Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften
SN - 1619-1641
TI - From mental models to algorithmic imaginaries to co-constructive mental models
VL - 2
ER -
TY - JOUR
AU - Schulz, Christian
AU - Schröter, Jens
ID - 51744
JF - Navigationen – Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften
SN - 1619-1641
TI - Tech/Imaginations – Introduction
VL - 2
ER -
TY - GEN
ED - Schulz, Christian
ED - Schröter, Jens
ED - Ernst, Christoph
ID - 51741
SN - 1619-1641
T2 - Navigationen – Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften
TI - Tech/Imaginations
VL - 2
ER -
TY - BOOK
AU - Schulz, Christian
ID - 51740
SN - 978-3-593-51798-8
TI - Infrastrukturen der Anerkennung. Eine Theorie sozialer Medienplattformen
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractCurrently, the fused deposition modeling (FDM) process is the most common additive manufacturing technology. The principle of the FDM process is the strand wise deposition of molten thermoplastic polymers, by feeding a filament trough a heated nozzle. Due to the strand and layer wise deposition the cooling of the manufactured component is not uniform. This leads to dimensional deviations which may cause the component to be unusable for the desired application. In this paper, a method is described which is based on the shrinkage compensation through the adaption of every single raster line in components manufactured with the FDM process. The shrinkage compensation is based on a model resulting from a DOE which considers the main influencing factors on the shrinkage behavior of raster lines in the FDM process. An in‐house developed software analyzes the component and locally applies the shrinkage compensation with consideration of the boundary conditions, e.g., the position of the raster line in the component and the process parameters. Following, a validation using a simple geometry is conducted to show the effect of the presented adaptive scaling method.
AU - Moritzer, Elmar
AU - Hecker, Felix
ID - 48277
IS - 1
JF - Macromolecular Symposia
KW - Materials Chemistry
KW - Polymers and Plastics
KW - Organic Chemistry
KW - Condensed Matter Physics
SN - 1022-1360
TI - Adaptive Scaling of Components in the Fused Deposition Modeling Process
VL - 411
ER -
TY - CONF
AU - Moritzer, Elmar
AU - Hecker, Felix
AU - Knaup, Felix
AU - Wächter, Julian
ID - 48357
T2 - Proceedings of the 37th International Conference of the Polymer Processing Society (PPS-37)
TI - Investigation of the Deposition Velocity Related Temperature Deviations for High Temperature Materials in the FDM Process
ER -
TY - CHAP
AU - Richter, Susanne
ID - 51788
SN - 978-3-945081-45-7
T2 - Inklusion in den Erziehungshilfen III – Kinderschutz inklusiv gedacht
TI - Herausforderungen in der inklusiven Mädchenarbeit: Begleitforschung der „Inklusiven anonymen Zuflucht“ des Mädchenhaus Bielefeld e.V.
ER -
TY - CHAP
AU - Hoffarth, Britta
AU - Mentzing, Stina
AU - Richter, Susanne
ED - Hoffarth, Britta
ED - Mentzing, Stina
ED - Richter, Susanne
ID - 51793
SN - 978-3-593-51802-2
T2 - Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche
TI - Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche. Eine Einleitung
ER -
TY - CHAP
AU - Richter, Susanne
ED - Hoffarth, Britta
ED - Mentzing, Stina
ED - Richter, Susanne
ID - 51795
T2 - Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche
TI - Multiple Verhandlungen: ›Cancel Culture‹ aus Perspektive feministischer Digitalisierungsforschung
ER -
TY - BOOK
ED - Hoffarth, Britta
ED - Mentzing, Stina
ED - Richter, Susanne
ID - 51792
SN - 978-3-593-51802-2
TI - Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche
ER -
TY - CHAP
AU - Richter, Susanne
ID - 51789
T2 - Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022
TI - Cancel Culture als Arena politisierter Wissenskonflikte Am Beispiel einer Debatte um rassistische Begriffe im Sommer 2022
ER -
TY - CHAP
AU - Seng, Eva- Maria
ED - Henning, Nina
ED - Schmiek, Michael
ID - 51801
T2 - Kulturen
TI - Das UNESCO-Welterbe und seine Akteur:innen. Identifikation – Nominierung – Evaluierung – Etablierung
ER -
TY - JOUR
AU - Schmitt, Martin
ID - 51825
JF - IEEE Annals of the History of Computing
KW - Sozialismus
KW - Schachcomputer
KW - Deutschland {\textless}DDR{\textgreater}
KW - KI
KW - Schach
KW - Spätsozialismus
KW - 1980er-Jahre
SN - 1058-6180, 1934-1547
TI - Socialist AI? Societal Use, Economic Implementation, and the Tensions of Applied Computer Science in Late Socialist GDR
ER -
TY - CHAP
AB - (An environmental history of computing of the GDR) Since 1960, the SED has pursued a forced digitization of the state. The goal was to increase the efficiency of the economy. Contrary to the common perception of the GDR as technically backward, it succeeded in building up a powerful IT industry and using computers in many areas. However, the venture was not without risks. In addition to technical failures of the computer systems, the supposedly environmentally friendly information technology posed a danger to the environment and health. Especially in the production of silicon for computer chips, numerous accidents occurred, resulting in health problems and fatalities. Therefore, even the inhabitants of Dresden protested against the settlement of a high-purity silicon plant and thus against the regime at the end of the 1980s. 11 sources will explore the background, connections and social debates surrounding the consequences of digitalization in the GDR. German: Die SED verfolgte seit 1960 eine forcierte Digitalisierung des Staates . Ziel war es, die Effizienz der Wirtschaft zu steigern . Entgegen der geläufigen Wahrnehmung der DDR als technisch rückständig gelang es ihr, eine leistungsfähige IT- Industrie aufzubauen und Computer in vielen Bereichen einzusetzen . Das Unterfangen blieb aber nicht ohne Risiken. Neben technischen Ausfällen der Computersysteme konnte die vermeintlich umweltfreundliche Informationstechnik zur Gefahr für Umwelt und Gesundheit werden. Vor allem in der Siliziumproduktion für Computerchips kam es zu zahlreichen Unfällen mit Gesundheitsschäden und Toten. Ende der 1980er-Jahre protestierten daher sogar die Einwohner Dresdens gegen die Ansiedlung eines Reinstsiliziumwerkes und damit gegen das Regime. In 11 Quellen werden die Grundlagen, Zusammenhänge und gesellschaftlichen Debatten der Digitalisierung in der DDR und ihren Folgen diskutiert.
AU - Schmitt, Martin
ED - Grabarits, Miriam
ED - Mares, Detlev
ID - 51818
T2 - Umweltgeschichte
TI - Umweltgeschichte der Digitalisierung in der DDR
ER -
TY - CHAP
AU - Schmitt, Martin
ED - Frese, Matthias
ED - Küster, Thomas
ED - Thießen, Malte
ID - 51819
T2 - Varianten des Wandels. Neue Perspektiven auf die Region in der jüngsten Zeitgeschichte, 1970-2020
TI - Von der Region in die Republik? Die Bedeutung der Region in der Frühphase der Digitalisierung in Deutschland am Beispiel der DDR-Finanzorgane
ER -
TY - JOUR
AB - The algorithmic imaginary as a theoretical concept has received increasing attention in recent years as it aims at users’ appropriation of algorithmic processes operating in opacity. But the concept originally only starts from the users’ point of view, while the processes on the platforms’ side are largely left out. In contrast, this paper argues that what is true for users is also valid for algorithmic processes and the designers behind. On the one hand, the algorithm imagines users’ future behavior via machine learning, which is supposed to predict all their future actions. On the other hand, the designers anticipate different actions that could potentially performed by users with every new implementation of features such as social media feeds. In order to bring into view this permanently reciprocal interplay coupled to the imaginary, in which not only the users are involved, I will argue for a more comprehensive and theoretically precise algorithmic imaginary referring to the theory of Cornelius Castoriadis. In such a perspective, an important contribution can be formulated for a theory of social media platforms that goes beyond praxeocentrism or structural determinism.
AU - Schulz, Christian
ID - 51345
IS - 3
JF - Media, Culture & Society
KW - Sociology and Political Science
KW - Communication
SN - 0163-4437
TI - A new algorithmic imaginary
VL - 45
ER -
TY - CONF
AU - Hanselle, Jonas Manuel
AU - Fürnkranz, Johannes
AU - Hüllermeier, Eyke
ID - 51373
SN - 0302-9743
T2 - 26th International Conference on Discovery Science
TI - Probabilistic Scoring Lists for Interpretable Machine Learning
VL - 14050
ER -
TY - GEN
AB - Machine learning is frequently used in affective computing, but presents challenges due the opacity of state-of-the-art machine learning methods. Because of the impact affective machine learning systems may have on an individual's life, it is important that models be made transparent to detect and mitigate biased decision making. In this regard, affective machine learning could benefit from the recent advancements in explainable artificial intelligence (XAI) research. We perform a structured literature review to examine the use of interpretability in the context of affective machine learning. We focus on studies using audio, visual, or audiovisual data for model training and identified 29 research articles. Our findings show an emergence of the use of interpretability methods in the last five years. However, their use is currently limited regarding the range of methods used, the depth of evaluations, and the consideration of use-cases. We outline the main gaps in the research and provide recommendations for researchers that aim to implement interpretable methods for affective machine learning.
AU - Johnson, David
AU - Hakobyan, Olya
AU - Drimalla, Hanna
ID - 51372
TI - Towards Interpretability in Audio and Visual Affective Machine Learning: A Review
ER -
TY - JOUR
AB - In this paper, we investigate the effect of distractions and hesitations as a scaffolding strategy. Recent research points to the potential beneficial effects of a speaker’s hesitations on the listeners’ comprehension of utterances, although results from studies on this issue indicate that humans do not make strategic use of them. The role of hesitations and their communicative function in human-human interaction is a much-discussed topic in current research. To better understand the underlying cognitive processes, we developed a human–robot interaction (HRI) setup that allows the measurement of the electroencephalogram (EEG) signals of a human participant while interacting with a robot. We thereby address the research question of whether we find effects on single-trial EEG based on the distraction and the corresponding robot’s hesitation scaffolding strategy. To carry out the experiments, we leverage our LabLinking method, which enables interdisciplinary joint research between remote labs. This study could not have been conducted without LabLinking, as the two involved labs needed to combine their individual expertise and equipment to achieve the goal together. The results of our study indicate that the EEG correlates in the distracted condition are different from the baseline condition without distractions. Furthermore, we could differentiate the EEG correlates of distraction with and without a hesitation scaffolding strategy. This proof-of-concept study shows that LabLinking makes it possible to conduct collaborative HRI studies in remote laboratories and lays the first foundation for more in-depth research into robotic scaffolding strategies.
AU - Richter, Birte
AU - Putze, Felix
AU - Ivucic, Gabriel
AU - Brandt, Mara
AU - Schütze, Christian
AU - Reisenhofer, Rafael
AU - Wrede, Britta
AU - Schultz, Tanja
ID - 51371
IS - 4
JF - Multimodal Technologies and Interaction
KW - Computer Networks and Communications
KW - Computer Science Applications
KW - Human-Computer Interaction
KW - Neuroscience (miscellaneous)
SN - 2414-4088
TI - EEG Correlates of Distractions and Hesitations in Human–Robot Interaction: A LabLinking Pilot Study
VL - 7
ER -
TY - CONF
AU - Robrecht, Amelie
AU - Kopp, Stefan
ID - 51367
SN - 978-989-758-623-1
T2 - Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence
TI - SNAPE: A Sequential Non-Stationary Decision Process Model for Adaptive Explanation Generation
ER -
TY - CONF
AU - Dyck, Leonie
AU - Beierling, Helen
AU - Helmert, Robin
AU - Vollmer, Anna-Lisa
ID - 51370
T2 - Companion of the 2023 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction
TI - Technical Transparency for Robot Navigation Through AR Visualizations
ER -
TY - JOUR
AB - Dealing with opaque algorithms, the frequent overlap between transparency and explainability produces seemingly unsolvable dilemmas, as the much-discussed trade-off between model performance and model transparency. Referring to Niklas Luhmann's notion of communication, the paper argues that explainability does not necessarily require transparency and proposes an alternative approach. Explanations as communicative processes do not imply any disclosure of thoughts or neural processes, but only reformulations that provide the partners with additional elements and enable them to understand (from their perspective) what has been done and why. Recent computational approaches aiming at post-hoc explainability reproduce what happens in communication, producing explanations of the working of algorithms that can be different from the processes of the algorithms.
AU - Esposito, Elena
ID - 51368
IS - 3
JF - Sociologica
KW - Explainable AI
KW - Transparency
KW - Explanation
KW - Communication
KW - Sociological systems theory
TI - Does Explainability Require Transparency?
VL - 16
ER -
TY - JOUR
AB - This short introduction presents the symposium ‘Explaining Machines’. It locates the debate about Explainable AI in the history of the reflection about AI and outlines the issues discussed in the contributions.
AU - Esposito, Elena
ID - 51369
IS - 3
JF - Sociologica
KW - Explainable AI
KW - Inexplicability
KW - Transparency
KW - Explanation
KW - Opacity
KW - Contestability
TI - Explaining Machines: Social Management of Incomprehensible Algorithms. Introduction
VL - 16
ER -
TY - CONF
AU - Raneck-Kuhlmann, A.
AU - Niemann, Jan
AU - Buhl, H.
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Drossel, Kerstin
ID - 51845
T2 - Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn
TI - Was motiviert CoP-Mitglieder? - Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Bedingungsfaktoren für die Motivation der Akteur*innen zur Mitarbeit in Communities of Practice (CoP) in der Lehrer*innenbildung
ER -
TY - CONF
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Fröhlich, Nadine
AU - Domke, Marius
AU - Pink, S.
ID - 51847
T2 - Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn
TI - Lehrkräfteprofessionalisierung in der International Computer and Information Literacy Study (ICILS): Ergebnisse aus ICILS 2018 und erste Einblicke in die Instrumente von ICILS 2023 in Deutschland
ER -
TY - CONF
AU - Raneck-Kuhlmann, A.
AU - Niemann, J.
AU - Buhl, H.
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Drossel, Kerstin
ID - 51844
T2 - Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn
TI - Typen und Determinanten phasenübergreifenden Transfers in Communities of Practice der Lehrkräftebildung
ER -
TY - CONF
AU - Schulze, Johanna
AU - Drossel, Kerstin
AU - Eickelmann, Birgit
ID - 51846
T2 - Beitrag auf dem Markt der Möglichkeiten im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn
TI - Schulentwicklung, Chancengerechtigkeit und Digitalisierung – Verbindung zentraler Metathemen in einer zeitgemäßen Lehrkräftebildung
ER -
TY - CONF
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Herzig, B.
AU - Schulze, Johanna
AU - Friebe, C.
AU - Göckede, B.
AU - Melching, H.
AU - Standop, J.
ID - 51722
T2 - Workshop im Rahmen des 'Tags der digitalen Lehrkräftebildung' des QLB-Verbundvorhabens COMeIN. Universität Duisburg/Essen
TI - Innovative Kompetenzvermittlung im Kontext medienbezogener Schulentwicklung – vier digitale Ressourcen für den phasenübergreifenden Einsatz in der Lehrkräftebildung
ER -
TY - CONF
AU - Raneck-Kuhlmann, A.
AU - Niemann, Jan
AU - Buhl, Heike M.
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Drossel, Kerstin
ID - 51858
T2 - Vortrag im Rahmen der 10. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen
TI - Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Determinanten für die Motivation zur Mitarbeit in phasenübergreifenden digitalisierungsbezogenen Communities of Practice der Lehrkräftebildung unter den Bedingungen der Corona-Pandemie
ER -
TY - CONF
AU - Labusch, Amelie
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Deicke, L.K.
ID - 51857
T2 - Vortrag im Rahmen der Didattica e inclusione scolastica – Inklusion im Bildungsbereich. Vernetzt: costruire comunità, Brixen, Italien
TI - Partizipatives Forschen – Viert- und Fünftklässler:innen in Deutschland als Co-Forscher:innen im DigiGen-Videoworkshop
ER -
TY - CONF
AU - Niemann, Jan
AU - Raneck-Kuhlmann, A.
AU - Drossel, Kerstin
AU - Eickelmann, Birgit
AU - Buhl, Heike M.
ID - 51855
T2 - Vortrag im Rahmen des QLB-Programmworkshops, Bergische Universität Wuppertal
TI - Arbeitsprozessstrukturen in phasenübergreifenden Communities of Practice als Determinanten der Professionalisierung von Lehrkräfteausbildner*innen
ER -
TY - CONF
AU - Schulze, Johanna
AU - Eickelmann, Birgit
ID - 51723
T2 - Round-Table-Beitrag im Rahmen des Tags der Lehre 2023 an der Universität Paderborn. Universität Paderborn
TI - Zeitgemäße, digitale Gestaltung von Studienleistungen im Lehramt – Praxisimpuls aus dem bildungswissenschaftlichen Studium
ER -
TY - CONF
AU - Schulze, Johanna
AU - Eickelmann, Birgit
ID - 51859
T2 - Round-Table-Beitrag im Rahmen der 12. Tagung Inverted Classroom and beyond. Fachhochschule Graubünden, Chur/Schweiz
TI - Einsatz von MOOCs in Inverted-Classroom-Szenarien in der Lehrkräftebildung – Erkenntnisse einer Evaluationsstudie
ER -
TY - CONF
AU - Eickelmann, Birgit
ID - 51856
T2 - BMBF-Bildungsforschungstagung 2023 ‘Chance Bildung’. BMBF, bcc Berlin Congress Center
TI - Digitale Kompetenzen. Input in Forum 6: Gut gerüstet: Welche Kompetenzen brauchen Lernende in der Zukunft besonders? (Forenleitung: Prof. Dr. Ilka Wolter; Jacob Chammon)
ER -
TY - BOOK
AU - Werth, Gerda
ID - 51101
SN - 2661-8591
TI - Neue Wege im mathematischen Unterricht: Auf den Spuren Mathilde Vaertings
ER -
TY - JOUR
AU - Kamp, Hermann
ID - 52094
JF - Le Mediaeval Journal
TI - Norms and Rituals of Conflict Settlement in Foreign Affairs in the High Middle Ages
VL - 11.2
ER -
TY - DATA
AU - Stadler, Peter
AU - Anna Maria, Neubert
AU - Schreiter, Solveig
AU - Obert, Salome
AU - Ried, Dennis
ID - 51804
TI - Edirom/WeGA-ODD: WeGA ODD files release 4.7.0
ER -
TY - JOUR
AU - Unterstell, Rembert
ID - 46043
IS - 1
JF - forschung - Das Magazin der Deutschen Forschungsgemeinschaft
TI - Der Wirtschaft auch in der Krise das Atmen erlauben, Pandemie und Ökonomie – Interview mit Steuerexpertin Caren Sureth-Sloane
ER -
TY - JOUR
AU - Meier, Heiko
AU - Sennefelder, Lisa
ID - 45598
IS - 6
JF - markt&wirtschaft
TI - Gesundheitsmanagement: Gesunde Mitarbeiter - gesunder Betrieb?
ER -