TY - GEN
AU - N., N.
ID - 42294
TI - Matching in Netzwerken
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 45232
TI - A Framework for Measurable Value Propositions of Mobile Applications
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 45234
TI - Model-Based Product Configuration in Augmented Reality Applications
ER -
TY - GEN
AU - N., N.
ID - 45235
TI - Design and Implementation of a Crowd-based Prototype Validation Platform
ER -
TY - CHAP
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
ED - Möller, Rainer
ED - Sajak, Clauß Peter
ID - 42103
T2 - Religionspädagogik für Erzieherinnen. Ein ökumenisches Arbeitsbuch
TI - Alltagssituation in der Kita: Ramadan feiern in der Kita
ER -
TY - CHAP
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
AU - Woppowa, Jan
AU - Caruso, Carina
AU - Konsek, Lukas
ED - Willems, Joachim
ID - 42102
T2 - Religion in der Schule. Pädagogische Praxis zwischen Diskriminierung und Anerkennung
TI - Interreligiöse Kooperation im Religionsunterricht: Perspektiven und Zwischenfazit zum Lernen in heterogenen Lerngruppen
ER -
TY - JOUR
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
AU - Reis, Oliver
AU - Mauritz, Gerrit
AU - Hillebrand, Miriam
AU - Wittke, Annika
ID - 42101
IS - 1
JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik
TI - ,Dann mache ich einfach mal weiter.‘ – Zur Lehrsteuerung der Studierenden in die Indifferenz
VL - 19
ER -
TY - JOUR
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
AU - Mauritz, Gerrit
AU - Reis, Oliver
AU - Wittke, Annika
ID - 42099
IS - 1
JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik
TI - Mindsets religiöser Pluralität als Faktor in der (islamischen) Religionslehrer*innenbildung
VL - 19
ER -
TY - BOOK
ED - Tatari, Muna
ED - Weisse, Wolfram
ED - Ipgrave, Julia
ED - Leirvik, Oddbjørn
ID - 37253
SN - 9783830942016
TI - Pluralisation of Theologies at European Universities
VL - 18
ER -
TY - BOOK
ED - Tatari, Muna
ED - Ströbele, Christian
ED - Gharaibeh, Mohammed
ED - Hock, Klaus
ID - 37045
SN - 3791731475
TI - Säkular und religiös: Herausforderungen für Christentum und Islam
ER -
TY - CHAP
AU - Dröse, Jennifer
AU - Prediger, Susanne
ED - Prediger, Susanne
ID - 45385
T2 - Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch
TI - Lesen lernen von Aufgabentexten
ER -
TY - CHAP
AU - Reinhold, Peter
AU - Riese, Josef
ED - Cramer, Colin
ED - König, Johannes
ED - Rothland, Martin
ED - Blömeke, Sigrid
ID - 45179
T2 - Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung
TI - Physik in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Auf dem Weg zu empirisch fundierten Curricula
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungDie Unterrichtsplanung stellt eine zentrale berufliche Anforderung an (Physik‑)Lehrkräfte dar. Bereits im Lehramtsstudium sollen grundlegende Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung erworben und im Rahmen von schulpraktischen Phasen erprobt bzw. erweitert werden. Unklar ist jedoch, inwieweit das professionelle Wissen, das Lehramtsstudierende in ihren fachlichen, fachdidaktischen und erziehungswissenschaftlichen Studienteilen erwerben, tatsächlich bei der Planung von Fachunterricht genutzt wird. Ebenso gibt es nur punktuelle Erkenntnisse über die Entwicklung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Lehramtsstudium. Um diese Fragen zu klären, sind Messverfahren erforderlich, die die Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung valide erfassen können und die gleichzeitig ökonomisch auswertbar sind, um Fallzahlen realisieren zu können, die auch kleine Effekte auflösen. Bisherige Ansätze, die reale Handlungsproben der Unterrichtsplanung (z. B. schriftliche Unterrichtsentwürfe) untersuchen, stehen vor der methodischen Herausforderung, dass die Generierung eines Fähigkeitsmaßes höchst anspruchsvoll ist, da reale Planungen individuell sehr unterschiedlich angelegt sind und vielen Randbedingungen unterliegen, die statistisch kaum kontrollierbar sind. In diesem Beitrag wird daher ein sogenannter Performanztest zur Erfassung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung vorgestellt und diskutiert. Ein Performanztest ist ein Verfahren, in dem in einem realitätsnahen Setting Handlungen unter standardisierten Rahmenbedingungen simuliert werden. Neben der theoriegeleiteten Entwicklung des Instruments und Vorstudien zur Sammlung von Validitätsargumenten werden auch erste Ergebnisse dargestellt, die aus Erhebungen vor und nach einem Praxissemester an vier Universitäten in drei Bundesländern resultieren (N = 174 Unterrichtsplanungen). Dabei stellt sich das Testverfahren als ausreichend sensitiv heraus, um für N = 68 Testpersonen (ca. 20 % Dropout) erwartungstreu eine signifikante Zunahme des Testscores während des Praxissemesters, welches als Lerngelegenheit angenommen werden kann, zu messen.
AU - Schröder, Jan
AU - Riese, Josef
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Buschhüter, David
AU - Enkrott, Patrick
AU - Kempin, Maren
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Reinhold, Peter
AU - Schecker, Horst
ID - 45178
IS - 1
JF - Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften
SN - 0949-1147
TI - Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests
VL - 26
ER -
TY - CHAP
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Riese, Josef
AU - Buschhüter, David
AU - Enkrott, Patrick
AU - Kempin, Maren
AU - Reinhold, Peter
AU - Schecker, Horst
AU - Schröder, Jan
ED - Zlatkin-Troitschanskaia, Olga
ED - Pant, Hans Anand
ED - Toepper, Miriam
ED - Lautenbach, Corinna
ID - 45181
SN - 9783658278854
T2 - Student Learning in German Higher Education
TI - Development of Prospective Physics Teachers’ Professional Knowledge and Skills during a One-Semester School Internship
ER -
TY - JOUR
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Buschhüter, David
AU - Enkrott, Patrick
AU - Kempin, Maren
AU - Reinhold, Peter
AU - Riese, Josef
AU - Schecker, Horst
AU - Schröder, Jan
AU - Vogelsang, Christoph
ID - 45180
JF - Journal of Research in Science Teaching
KW - Education
SN - 0022-4308
TI - Professional knowledge affects action-related skills: The development of preservice physics teachers’ explaining skills during a field experience
VL - 57
ER -
TY - JOUR
AU - Kamcili-Yildiz, Naciye
AU - Reis, Oliver
AU - Mauritz, Gerrit
AU - Hillebrand, Miriam
AU - Wittke, Annika
ID - 45440
JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik, 19
TI - Mindsets guter Lehre in Beziehung zu den Mindsets religiöser Pluralität
ER -
TY - JOUR
AU - Haghani Fazl, Mohammad
ID - 45437
JF - Religious Inquiries, 9
TI - The Story of Mary as a Feminine Counterpart to the Story of Joseph
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractDifferent studies have been demonstrated that the surface integrity of substrate bulk materials to be coated has a significant impact on the adhesion of thermally sprayed coatings. It is known that the surface integrity of parts processed by selective laser melting (SLM) differs from those obtained from bulk materials. Although 316L stainless steel is among the most investigated material for SLM, the adhesion of thermally sprayed coatings on 316L stainless steel substrates processed by SLM has not been studied yet. This study aims at evaluating the effect of various mechanical pre-treatments onto 316L stainless steel substrates processed by SLM and their effect on the adhesion of high velocity oxy-fuel (HVOF)-sprayed WC-Co coatings. To differentiate between topographical effects and residual stress-related phenomena, a stress-relief heat treatment of the SLM substrates served as a reference throughout the investigations. The differently pre-treated SLM substrates were investigated with regard to the surface roughness and residual stresses. For the HVOF-sprayed SLM composites, Vickers interfacial indentation tests were conducted to assess the resulting coating adhesion. The findings demonstrated that the HVOF-sprayed WC-Co coatings predominantly exhibit good adhesion to the SLM 316L substrates. However, it was found that the stress state in the SLM 316L substrate surface is more likely to affect the adhesion of the WC-Co coating, while the substrate surface roughness showed a marginal effect.
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Schaak, Christoph
AU - Liß, J.
AU - Schaper, Mirko
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Aydinöz, Mehmet Esat
AU - Garthe, Kai-Uwe
ID - 41519
IS - 6
JF - Journal of Thermal Spray Technology
KW - Materials Chemistry
KW - Surfaces
KW - Coatings and Films
KW - Condensed Matter Physics
SN - 1059-9630
TI - Adhesion of HVOF-Sprayed WC-Co Coatings on 316L Substrates Processed by SLM
VL - 29
ER -
TY - JOUR
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Garthe, Kai-Uwe
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
ID - 41518
IS - 11
JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
KW - Mechanical Engineering
KW - Mechanics of Materials
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Materials Science
SN - 0933-5137
TI - Effect of substrate pre‐treatment on the low cycle fatigue performance of tungsten carbide‐cobalt coated additive manufactured 316 L substrates
VL - 51
ER -
TY - JOUR
AB - Abstract
Safety-relevant components in automobiles require materials that combine high strength with sufficient residual ductility and high-energy absorption. A graded thermo-mechanical treatment of the press-hardening steel 22MnB5 with graded microstructure can provide a material with such properties. Different austenitization temperatures, cooling and forming conditions within a sheet part lead to the development of microstructures with mixed phase compositions. To determine the resulting phase contents in such graded processed parts, a large number of dilatometric tests are usually required. With a non-contact characterization method, it is possible to detect local phase transformations on an inhomogeneously treated flat steel specimen. For press-hardening steel after heat treatment and thermo-mechanical processing, correlations between austenitization temperature, hot deformation strain, microstructure, and hardness are established.
AU - Reitz, Alexander
AU - Grydin, Olexandr
AU - Schaper, Mirko
ID - 23797
JF - Metallurgical and Materials Transactions A
SN - 1073-5623
TI - Characterization of Phase Transformations During Graded Thermo-Mechanical Processing of Press-Hardening Sheet Steel 22MnB5
ER -
TY - JOUR
AB - Al-Li based alloys are attractive materials for the aerospace industry. The twin-roll casting of such materials could provide properties not achievable by conventional direct-chill casting and downstream processing methods due to significantly higher solidification rates. An Al-Li-Cu-Mg-Zr alloy was twin-roll cast with the same alloy containing a small addition of Sc. The microstructure of as-cast materials and the influence of Sc on the behavior of the alloy at elevated temperatures were studied by means of light and electron microscopy and by resistivity measurements. A fine-grained structure was formed during twin-roll casting, but several surface and internal defects were found on the strips, which should be suppressed by a further adjustment of the casting conditions. The addition of Sc had a positive effect on grain size uniformity and microstructure stabilization at elevated temperatures, as shown by the precipitation of a fine dispersion of coherent Sc- and Zr-containing precipitates.
AU - Grydin, Olexandr
AU - Stolbchenko, Mykhailo
AU - Schaper, Mirko
AU - Belejová, Sára
AU - Králík, Rostislav
AU - Bajtošová, Lucia
AU - Křivská, Barbora
AU - Hájek, Michal
AU - Cieslar, Miroslav
ID - 24573
IS - 8
JF - Metals
SN - 2075-4701
TI - New Twin-Roll Cast Al-Li Based Alloys for High-Strength Applications
VL - 10
ER -
TY - JOUR
AB - Zinc oxide (ZnO) hollow spheres with defined morphology and micro-/nanostructure are prepared by a hydrothermal synthesis approach. The materials possess fine-leaved structures at their particle surface (nanowall hollow micro spheres). Morphology control is achieved by citric acid used as an additive in variable relative quantities during the synthesis. The structure formation is studied by various time-dependent ex situ methods, such as scanning electron microscopy, x-ray diffraction, and Raman spectroscopy. The fine-leaved surface structure is characterized by high-resolution transmission electron microscopy techniques (HRTEM, STEM), using a high-angle annular dark field detector, as well as by differential phase contrast analysis. In-depth structural characterization of the nanowalls by drop-by-drop ex situ FE-SEM analysis provides insight into possible structure formation mechanisms. Further investigation addresses the thermal stability of the particle morphology and the enhancement of the surface-to-volume ratio by heat treatment (examined by N2 physisorption).
AU - Engelkemeier, Katja
AU - Lindner, Jörg
AU - Bürger, Julius
AU - Vaupel, Kathrin
AU - Hartmann, Marc
AU - Tiemann, Michael
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
ID - 24100
JF - Nanotechnology
SN - 0957-4484
TI - Nano-architectural complexity of zinc oxide nanowall hollow microspheres and their structural properties
VL - 31
ER -
TY - JOUR
AB - This experiment studied the strain parameters of rolling an aluminum matrix when wire netting is inserted between aluminum layers. During the experiment, two types of stainless steel fabric netting oriented parallel and diagonal to the rolling axis were placed between two aluminum strips and rolled. Multiple rolling processes were performed in which the temperature and pressure on the material were varied to produce bonding of matrix layers. During the study, the following main investigations were made: strain on areas of longitudinal and transverse cross sections of the composite was measured; stretching and ovalization of net wiring and changes in the net cell angles were determined; mechanical properties of composites along the rolling direction were tested. The main contradiction resulting from this experiment was as follows: the contact pressure required for the bonding of aluminum layers produces extreme tensile strain on the inserted net wires, reducing the mechanical properties of the reinforcing net and thus reducing properties of the entire composite. Optimal results in the longitudinal tension tests were achieved by using strips with diagonally oriented net-reinforcement.
AU - Stolbchenko, Mykhailo
AU - Makeieva, Hanna
AU - Grydin, Olexandr
AU - Frolov, Yaroslav
AU - Schaper, Mirko
ID - 24572
IS - 6
JF - Journal of Sandwich Structures & Materials
SN - 1099-6362
TI - Strain parameters at hot rolling of aluminum strips reinforced with steel netting
VL - 22
ER -
TY - JOUR
AU - Wu, Haoran
AU - Bill, T.
AU - Teng, Z.J.
AU - Pramanik, Sudipta
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
AU - Starke, Peter
ID - 41520
JF - Materials Science and Engineering: A
KW - Mechanical Engineering
KW - Mechanics of Materials
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Materials Science
SN - 0921-5093
TI - Characterization of the fatigue behaviour for SAE 1045 steel without and with load-free sequences based on non-destructive, X-ray diffraction and transmission electron microscopic investigations
VL - 794
ER -
TY - JOUR
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Lopes Dias, Nelson Filipe
AU - Stangier, Dominic
AU - Hagen, Leif
AU - Schaper, Mirko
AU - Hengsbach, Florian
AU - Hoyer, Kay-Peter
ID - 41521
JF - Surface and Coatings Technology
KW - Materials Chemistry
KW - Surfaces
KW - Coatings and Films
KW - Surfaces and Interfaces
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Chemistry
SN - 0257-8972
TI - Tribo-mechanical properties and adhesion behavior of DLC coatings sputtered onto 36NiCrMo16 produced by selective laser melting
VL - 394
ER -
TY - JOUR
AU - Andreiev, Anatolii
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Grydin, Olexandr
AU - Frolov, Yaroslav
AU - Schaper, Mirko
ID - 41522
IS - 4
JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
KW - Mechanical Engineering
KW - Mechanics of Materials
KW - Condensed Matter Physics
KW - General Materials Science
SN - 0933-5137
TI - Degradable silver‐based alloys
VL - 51
ER -
TY - JOUR
AU - Stolbchenko, Mykhailo
AU - Frolov, Yaroslav
AU - Makeieva, Hanna
AU - Grydin, Olexandr
AU - Tershakovec, Michael A.
AU - Schaper, Mirko
ID - 24571
IS - 18
JF - Mechanics of Advanced Materials and Structures
SN - 1537-6494
TI - The mechanical properties of rolled wire-reinforced aluminum composites at different strain values
VL - 27
ER -
TY - JOUR
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Garthe, Kai-Uwe
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
ID - 24254
JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
SN - 0933-5137
TI - Effect of substrate pre‐treatment on the low cycle fatigue performance of tungsten carbide‐cobalt coated additive manufactured 316 L substrates
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractDifferent studies have been demonstrated that the surface integrity of substrate bulk materials to be coated has a significant impact on the adhesion of thermally sprayed coatings. It is known that the surface integrity of parts processed by selective laser melting (SLM) differs from those obtained from bulk materials. Although 316L stainless steel is among the most investigated material for SLM, the adhesion of thermally sprayed coatings on 316L stainless steel substrates processed by SLM has not been studied yet. This study aims at evaluating the effect of various mechanical pre-treatments onto 316L stainless steel substrates processed by SLM and their effect on the adhesion of high velocity oxy-fuel (HVOF)-sprayed WC-Co coatings. To differentiate between topographical effects and residual stress-related phenomena, a stress-relief heat treatment of the SLM substrates served as a reference throughout the investigations. The differently pre-treated SLM substrates were investigated with regard to the surface roughness and residual stresses. For the HVOF-sprayed SLM composites, Vickers interfacial indentation tests were conducted to assess the resulting coating adhesion. The findings demonstrated that the HVOF-sprayed WC-Co coatings predominantly exhibit good adhesion to the SLM 316L substrates. However, it was found that the stress state in the SLM 316L substrate surface is more likely to affect the adhesion of the WC-Co coating, while the substrate surface roughness showed a marginal effect.
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Schaak, Christopher
AU - Liß, Jan
AU - Schaper, Mirko
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Aydinöz, Mehmet Esat
AU - Garthe, Kai-Uwe
ID - 24092
JF - Journal of Thermal Spray Technology
SN - 1059-9630
TI - Adhesion of HVOF-Sprayed WC-Co Coatings on 316L Substrates Processed by SLM
ER -
TY - JOUR
AB - AbstractDifferent studies have been demonstrated that the surface integrity of substrate bulk materials to be coated has a significant impact on the adhesion of thermally sprayed coatings. It is known that the surface integrity of parts processed by selective laser melting (SLM) differs from those obtained from bulk materials. Although 316L stainless steel is among the most investigated material for SLM, the adhesion of thermally sprayed coatings on 316L stainless steel substrates processed by SLM has not been studied yet. This study aims at evaluating the effect of various mechanical pre-treatments onto 316L stainless steel substrates processed by SLM and their effect on the adhesion of high velocity oxy-fuel (HVOF)-sprayed WC-Co coatings. To differentiate between topographical effects and residual stress-related phenomena, a stress-relief heat treatment of the SLM substrates served as a reference throughout the investigations. The differently pre-treated SLM substrates were investigated with regard to the surface roughness and residual stresses. For the HVOF-sprayed SLM composites, Vickers interfacial indentation tests were conducted to assess the resulting coating adhesion. The findings demonstrated that the HVOF-sprayed WC-Co coatings predominantly exhibit good adhesion to the SLM 316L substrates. However, it was found that the stress state in the SLM 316L substrate surface is more likely to affect the adhesion of the WC-Co coating, while the substrate surface roughness showed a marginal effect.
AU - Tillmann, W.
AU - Hagen, L.
AU - Schaak, C.
AU - Liß, J.
AU - Schaper, Mirko
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Aydinöz, M. E.
AU - Garthe, Kai-Uwe
ID - 24255
JF - Journal of Thermal Spray Technology
SN - 1059-9630
TI - Adhesion of HVOF-Sprayed WC-Co Coatings on 316L Substrates Processed by SLM
ER -
TY - JOUR
AU - Wu, Haoran
AU - Bill, Tobias
AU - Teng, Zhenjie
AU - Pramanik, Sudipta
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
AU - Starke, Peter
ID - 24093
JF - Materials Science and Engineering: A
SN - 0921-5093
TI - Characterization of the fatigue behaviour for SAE 1045 steel without and with load-free sequences based on non-destructive, X-ray diffraction and transmission electron microscopic investigations
ER -
TY - JOUR
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Lopes Dias, Nelson Filipe
AU - Stangier, Dominic
AU - Hagen, Leif
AU - Schaper, Mirko
AU - Hengsbach, Florian
AU - Hoyer, Kay-Peter
ID - 24094
JF - Surface and Coatings Technology
SN - 0257-8972
TI - Tribo-mechanical properties and adhesion behavior of DLC coatings sputtered onto 36NiCrMo16 produced by selective laser melting
ER -
TY - JOUR
AU - Tillmann, Wolfgang
AU - Hagen, Leif
AU - Garthe, Kai-Uwe
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Schaper, Mirko
ID - 24091
JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
SN - 0933-5137
TI - Effect of substrate pre‐treatment on the low cycle fatigue performance of tungsten carbide‐cobalt coated additive manufactured 316 L substrates
ER -
TY - JOUR
AU - Grydin, Olexandr
AU - Matzelt, Manuel
AU - Andreiev, Anatolii
AU - Frolov, Yaroslav
AU - Schaper, Mirko
ID - 23899
JF - Advanced Engineering Materials
SN - 1438-1656
TI - Influence of Microstructure in Near‐Surface Areas of Feedstocks on the Bond Strength of Roll Bonded Aluminum Clads
ER -
TY - JOUR
AU - Andreiev, Anatolii
AU - Hoyer, Kay-Peter
AU - Grydin, Olexandr
AU - Frolov, Yaroslaw
AU - Schaper, Mirko
ID - 23896
JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
SN - 0933-5137
TI - Degradable silver‐based alloys
ER -
TY - JOUR
AU - Wallmeier, Nadine
AU - Kuhmichel, Katrin
AU - Gehrke, Gero
AU - Sauermilch, Stephanie
ID - 37238
JF - Niederdeutsches Wort
TI - Dialektatlas Mittleres Westdeutschland (DMW) - Methodik, Akquise, Exploration und Analyse
VL - 60
ER -
TY - CONF
AU - Schröder, Jan
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Riese, Josef
ED - Habig, Sebastian
ID - 45465
T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019
TI - Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung bei Lehramtsstudierenden
VL - 40
ER -
TY - CONF
AU - Joswig, Ann-Kathrin
AU - Riese, Josef
ED - Habig, Sebastian
ID - 45466
T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019
TI - Ursachen für Veränderungen des physikdidaktischen Wissens im Studium
VL - 40
ER -
TY - CONF
AU - Buschhütter, David
AU - Mutschler, Tanja
AU - Schröder, Jan
AU - Riese, Josef
AU - Borowski, Andreas
ID - 45467
T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019
TI - Basismodelle in Unterrichtsplanungen im Praxissemester Physik
VL - 40
ER -
TY - CONF
AU - Ermel, Dorothee
AU - Riese, Josef
ED - Habig, Sebastian
ID - 45468
T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019
TI - Entwicklung eines Fachpraktikums im Techniklehramt
VL - 40
ER -
TY - CONF
AU - Vogelsang, Christoph
AU - Borowski, Andreas
AU - Kulgemeyer, Christoph
AU - Riese, Josef
ED - Habig, Sebastian
ID - 45464
T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019
TI - Wie entwickeln sich Wissen und Fähigkeiten im Physiklehramtsstudium?
VL - 40
ER -
TY - JOUR
AU - Claes, Leander
AU - Steidl, Carolin
AU - Hetkämper, Tim
AU - Henning, Bernd
ID - 15489
JF - arXiv.org
TI - Estimation of acoustic wave non-linearity in ultrasonic measurement systems
ER -
TY - JOUR
AB - The purpose of this study is to experimentally test Trockel’s game, which is a modelling of the classical Chain Store Game (CSG), and determine whether one of the two theories of Equality and Deterrence may better account for the observed behavior. The CSG is an example of a simple game in extensive form where the actual behavior of well-informed players cannot be expected to agree with the clear results of game theoretical reasoning. To explain the disagreement between the theory and the expected behavior, Trockel’s game is proposed as an alternative modelling of the scenario. The existence of more than one equilibrium in Trockel’s game opens a door for reputation building. This study is the first attempt to experimentally test this alternative game with the same purpose. According to my data, there is some evidence in favor of both Equality and Deterrence Hypotheses. However, since the strategies compatible with the Equality Hypothesis are played more frequently, I observe some patterns which share the same intuition with the Deterrence Hypothesis.
AU - Duman, Papatya
ID - 45561
IS - 1
JF - Games
KW - Applied Mathematics
KW - Statistics
KW - Probability and Uncertainty
KW - Statistics and Probability
SN - 2073-4336
TI - Does Informational Equivalence Preserve Strategic Behavior? Experimental Results on Trockel’s Model of Selten’s Chain Store Story
VL - 11
ER -
TY - BOOK
AU - Lutz, Katharina
AU - Offergeld, Jana
AU - Freymuth, Nina
AU - Arp, Anna Liza
ID - 45662
TI - Gemeinsam Forschung gestalten. Handreichung zu partizipativer Forschung
ER -
TY - CHAP
AU - Bruns, Julia
AU - Vogtländer, A.
ED - Born-Rauchecker, E.
ED - Vogtländer, A.
ED - Weber, K.
ID - 45688
T2 - Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung für Lehrende
TI - Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Eine Einleitung
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungFrühe mathematische Bildung findet in der Kindertagesstätte insbesondere in spontanen Alltagssituationen statt. Damit diese Alltagssituationen zu natürlichen Lernsituationen für die Kinder werden, müssen (angehende) frühpädagogische Fachkräfte zunächst das mathematische Potenzial in diesen Situationen erkennen. Diese Fähigkeit zur situativen Beobachtung und Wahrnehmung ist bisher unzureichend erforscht, was unter anderem auf begrenzte Methoden zur standardisierten Erfassung dieses Konstrukts zurückzuführen ist. Um diesem Bedarf zu begegnen, wurde das videobasierte Testinstrument Vimas_num zur Erfassung der Fähigkeit zur situativen Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mengen und Zahlen entwickelt. Auf der Grundlage von drei aufeinander aufbauenden Studien wird die Validität verschiedener Aspekte der Testwertinterpretation untersucht. Die Ergebnisse geben Hinweise auf die Validität der Testwertinterpretation in Bezug auf den Testinhalt, die interne Struktur des Tests und die Zusammenhänge mit theoretisch verbundenen Konstrukten.
AU - Bruns, Julia
AU - Strahl, Carolin
AU - Gasteiger, Hedwig
ID - 34816
IS - 3
JF - Unterrichtswissenschaft
KW - Education
SN - 0340-4099
TI - Situative Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik – Entwicklung und Validierung eines Testinstruments
VL - 49
ER -
TY - CONF
AU - Meyer, Lena
AU - Tabeling, Laura
AU - Gasteiger, Hedwig
AU - Bruns, Julia
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan
ID - 36546
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Interaktionen in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie
ER -
TY - JOUR
AB - ZusammenfassungDie Implementation früher mathematischer Bildung in Kindertagesstätten kann durch fachdidaktische Fortbildungen für frühpädagogische Fachkräfte unterstützt werden. Um Fachkräfte in der Breite zu erreichen, erscheint ein scaling up Ansatz geeignet, bei dem aufbauend auf das Fortbildungskonzept EmMa – Erzieherinnen und Erzieher machen Mathematik Multiplikatorinnen und Multiplikatoren qualifiziert werden. Dabei ergibt sich die Herausforderung, dass Fortbildende im Elementarbereich kaum mathematisches und mathematikdidaktisches Wissen mitbringen. Der Kontext dieser Studie ist der scaling up Prozess der Fortbildung EmMa unter diesen Umständen. Das Erkenntnisinteresse liegt in der Beschreibung und Bewertung der Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen und Multiplikatoren. Für die Bewertung der Adaptionen werden zwei Kriterien herangezogen: (1) das Kriterium der Präzision, das die Vollständigkeit und Klarheit der Inhalte umfasst und (2) das Kriterium der fachlichen Korrektheit, das durch das Ausbleiben fachbezogener Fehler beschrieben wird. Analysiert werden dabei die theoretischen, fachbezogenen Phasen der von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren durchgeführten Fortbildung zur frühen mathematischen Bildung, da davon ausgegangen wird, dass insbesondere diese theoretischen Inhalte für diese Gruppe von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren eine Herausforderung darstellen. Zur Untersuchung wurde eine videogestützte, qualitative Feldstudie mit N = 8 Fällen durchgeführt. Mit Hilfe der qualitativen Inhaltsanalyse wurden die Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen und Multiplikatoren charakterisiert und hinsichtlich ihrer Präzision und der fachlichen Fehler in diesen Adaptionen analysiert. Dabei zeigte sich, dass der eigenständige Umgang mit den mathematischen und mathematikdidaktischen Inhalten des Fortbildungskonzepts EmMa trotz intensiver Unterstützung anspruchsvoll und bei vielen Multiplikatorinnen und Multiplikatoren mit fachbezogenen Fehlern verbunden ist. Implikationen dieser Ergebnisse für die weitere Forschung werden diskutiert.
AU - Bruns, Julia
AU - Schopferer, Theresa
AU - Gasteiger, Hedwig
ID - 21529
IS - 1
JF - Journal für Mathematik-Didaktik
SN - 0173-5322
TI - Adaptionshandlungen von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung – Beschreibung und Bewertung aus fachbezogener Perspektive
VL - 42
ER -
TY - CHAP
AU - Bruns, Julia
AU - Carlsen, Martin
AU - Eichen, Lars
AU - Erfjord, Ingvald
AU - Hundeland, Per Sigurd
ID - 21530
SN - 9783030347758
T2 - Mathematics Education in the Early Years
TI - Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study in Austria and Norway
ER -
TY - CONF
AU - Bruns, Julia
ED - Siller, Hans-Stefan
ED - Weigel, Wolfgang
ED - Wörler, Jan
ID - 36539
T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020
TI - Mathematisches Fachwissen von frühpädagogischen Fachpersonen im Spannungsfeld zwischen Disziplin- und Praxis
ER -