TY - GEN AU - N., N. ID - 45234 TI - Model-Based Product Configuration in Augmented Reality Applications ER - TY - GEN AU - N., N. ID - 45235 TI - Design and Implementation of a Crowd-based Prototype Validation Platform ER - TY - CHAP AU - Kamcili-Yildiz, Naciye ED - Möller, Rainer ED - Sajak, Clauß Peter ID - 42103 T2 - Religionspädagogik für Erzieherinnen. Ein ökumenisches Arbeitsbuch TI - Alltagssituation in der Kita: Ramadan feiern in der Kita ER - TY - CHAP AU - Kamcili-Yildiz, Naciye AU - Woppowa, Jan AU - Caruso, Carina AU - Konsek, Lukas ED - Willems, Joachim ID - 42102 T2 - Religion in der Schule. Pädagogische Praxis zwischen Diskriminierung und Anerkennung TI - Interreligiöse Kooperation im Religionsunterricht: Perspektiven und Zwischenfazit zum Lernen in heterogenen Lerngruppen ER - TY - JOUR AU - Kamcili-Yildiz, Naciye AU - Reis, Oliver AU - Mauritz, Gerrit AU - Hillebrand, Miriam AU - Wittke, Annika ID - 42101 IS - 1 JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik TI - ,Dann mache ich einfach mal weiter.‘ – Zur Lehrsteuerung der Studierenden in die Indifferenz VL - 19 ER - TY - JOUR AU - Kamcili-Yildiz, Naciye AU - Mauritz, Gerrit AU - Reis, Oliver AU - Wittke, Annika ID - 42099 IS - 1 JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik TI - Mindsets religiöser Pluralität als Faktor in der (islamischen) Religionslehrer*innenbildung VL - 19 ER - TY - BOOK ED - Tatari, Muna ED - Weisse, Wolfram ED - Ipgrave, Julia ED - Leirvik, Oddbjørn ID - 37253 SN - 9783830942016 TI - Pluralisation of Theologies at European Universities VL - 18 ER - TY - BOOK ED - Tatari, Muna ED - Ströbele, Christian ED - Gharaibeh, Mohammed ED - Hock, Klaus ID - 37045 SN - 3791731475 TI - Säkular und religiös: Herausforderungen für Christentum und Islam ER - TY - CHAP AU - Dröse, Jennifer AU - Prediger, Susanne ED - Prediger, Susanne ID - 45385 T2 - Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch TI - Lesen lernen von Aufgabentexten ER - TY - CHAP AU - Reinhold, Peter AU - Riese, Josef ED - Cramer, Colin ED - König, Johannes ED - Rothland, Martin ED - Blömeke, Sigrid ID - 45179 T2 - Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung TI - Physik in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Auf dem Weg zu empirisch fundierten Curricula ER - TY - JOUR AB - ZusammenfassungDie Unterrichtsplanung stellt eine zentrale berufliche Anforderung an (Physik‑)Lehrkräfte dar. Bereits im Lehramtsstudium sollen grundlegende Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung erworben und im Rahmen von schulpraktischen Phasen erprobt bzw. erweitert werden. Unklar ist jedoch, inwieweit das professionelle Wissen, das Lehramtsstudierende in ihren fachlichen, fachdidaktischen und erziehungswissenschaftlichen Studienteilen erwerben, tatsächlich bei der Planung von Fachunterricht genutzt wird. Ebenso gibt es nur punktuelle Erkenntnisse über die Entwicklung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Lehramtsstudium. Um diese Fragen zu klären, sind Messverfahren erforderlich, die die Fähigkeiten zur Unterrichtsplanung valide erfassen können und die gleichzeitig ökonomisch auswertbar sind, um Fallzahlen realisieren zu können, die auch kleine Effekte auflösen. Bisherige Ansätze, die reale Handlungsproben der Unterrichtsplanung (z. B. schriftliche Unterrichtsentwürfe) untersuchen, stehen vor der methodischen Herausforderung, dass die Generierung eines Fähigkeitsmaßes höchst anspruchsvoll ist, da reale Planungen individuell sehr unterschiedlich angelegt sind und vielen Randbedingungen unterliegen, die statistisch kaum kontrollierbar sind. In diesem Beitrag wird daher ein sogenannter Performanztest zur Erfassung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung vorgestellt und diskutiert. Ein Performanztest ist ein Verfahren, in dem in einem realitätsnahen Setting Handlungen unter standardisierten Rahmenbedingungen simuliert werden. Neben der theoriegeleiteten Entwicklung des Instruments und Vorstudien zur Sammlung von Validitätsargumenten werden auch erste Ergebnisse dargestellt, die aus Erhebungen vor und nach einem Praxissemester an vier Universitäten in drei Bundesländern resultieren (N = 174 Unterrichtsplanungen). Dabei stellt sich das Testverfahren als ausreichend sensitiv heraus, um für N = 68 Testpersonen (ca. 20 % Dropout) erwartungstreu eine signifikante Zunahme des Testscores während des Praxissemesters, welches als Lerngelegenheit angenommen werden kann, zu messen. AU - Schröder, Jan AU - Riese, Josef AU - Vogelsang, Christoph AU - Borowski, Andreas AU - Buschhüter, David AU - Enkrott, Patrick AU - Kempin, Maren AU - Kulgemeyer, Christoph AU - Reinhold, Peter AU - Schecker, Horst ID - 45178 IS - 1 JF - Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften SN - 0949-1147 TI - Die Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung im Fach Physik mit Hilfe eines standardisierten Performanztests VL - 26 ER - TY - CHAP AU - Vogelsang, Christoph AU - Borowski, Andreas AU - Kulgemeyer, Christoph AU - Riese, Josef AU - Buschhüter, David AU - Enkrott, Patrick AU - Kempin, Maren AU - Reinhold, Peter AU - Schecker, Horst AU - Schröder, Jan ED - Zlatkin-Troitschanskaia, Olga ED - Pant, Hans Anand ED - Toepper, Miriam ED - Lautenbach, Corinna ID - 45181 SN - 9783658278854 T2 - Student Learning in German Higher Education TI - Development of Prospective Physics Teachers’ Professional Knowledge and Skills during a One-Semester School Internship ER - TY - JOUR AU - Kulgemeyer, Christoph AU - Borowski, Andreas AU - Buschhüter, David AU - Enkrott, Patrick AU - Kempin, Maren AU - Reinhold, Peter AU - Riese, Josef AU - Schecker, Horst AU - Schröder, Jan AU - Vogelsang, Christoph ID - 45180 JF - Journal of Research in Science Teaching KW - Education SN - 0022-4308 TI - Professional knowledge affects action-related skills: The development of preservice physics teachers’ explaining skills during a field experience VL - 57 ER - TY - JOUR AU - Kamcili-Yildiz, Naciye AU - Reis, Oliver AU - Mauritz, Gerrit AU - Hillebrand, Miriam AU - Wittke, Annika ID - 45440 JF - Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik, 19 TI - Mindsets guter Lehre in Beziehung zu den Mindsets religiöser Pluralität ER - TY - JOUR AU - Haghani Fazl, Mohammad ID - 45437 JF - Religious Inquiries, 9 TI - The Story of Mary as a Feminine Counterpart to the Story of Joseph ER - TY - JOUR AB - AbstractDifferent studies have been demonstrated that the surface integrity of substrate bulk materials to be coated has a significant impact on the adhesion of thermally sprayed coatings. It is known that the surface integrity of parts processed by selective laser melting (SLM) differs from those obtained from bulk materials. Although 316L stainless steel is among the most investigated material for SLM, the adhesion of thermally sprayed coatings on 316L stainless steel substrates processed by SLM has not been studied yet. This study aims at evaluating the effect of various mechanical pre-treatments onto 316L stainless steel substrates processed by SLM and their effect on the adhesion of high velocity oxy-fuel (HVOF)-sprayed WC-Co coatings. To differentiate between topographical effects and residual stress-related phenomena, a stress-relief heat treatment of the SLM substrates served as a reference throughout the investigations. The differently pre-treated SLM substrates were investigated with regard to the surface roughness and residual stresses. For the HVOF-sprayed SLM composites, Vickers interfacial indentation tests were conducted to assess the resulting coating adhesion. The findings demonstrated that the HVOF-sprayed WC-Co coatings predominantly exhibit good adhesion to the SLM 316L substrates. However, it was found that the stress state in the SLM 316L substrate surface is more likely to affect the adhesion of the WC-Co coating, while the substrate surface roughness showed a marginal effect. AU - Tillmann, Wolfgang AU - Hagen, Leif AU - Schaak, Christoph AU - Liß, J. AU - Schaper, Mirko AU - Hoyer, Kay-Peter AU - Aydinöz, Mehmet Esat AU - Garthe, Kai-Uwe ID - 41519 IS - 6 JF - Journal of Thermal Spray Technology KW - Materials Chemistry KW - Surfaces KW - Coatings and Films KW - Condensed Matter Physics SN - 1059-9630 TI - Adhesion of HVOF-Sprayed WC-Co Coatings on 316L Substrates Processed by SLM VL - 29 ER - TY - JOUR AU - Tillmann, Wolfgang AU - Hagen, Leif AU - Garthe, Kai-Uwe AU - Hoyer, Kay-Peter AU - Schaper, Mirko ID - 41518 IS - 11 JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik KW - Mechanical Engineering KW - Mechanics of Materials KW - Condensed Matter Physics KW - General Materials Science SN - 0933-5137 TI - Effect of substrate pre‐treatment on the low cycle fatigue performance of tungsten carbide‐cobalt coated additive manufactured 316 L substrates VL - 51 ER - TY - JOUR AB - Abstract Safety-relevant components in automobiles require materials that combine high strength with sufficient residual ductility and high-energy absorption. A graded thermo-mechanical treatment of the press-hardening steel 22MnB5 with graded microstructure can provide a material with such properties. Different austenitization temperatures, cooling and forming conditions within a sheet part lead to the development of microstructures with mixed phase compositions. To determine the resulting phase contents in such graded processed parts, a large number of dilatometric tests are usually required. With a non-contact characterization method, it is possible to detect local phase transformations on an inhomogeneously treated flat steel specimen. For press-hardening steel after heat treatment and thermo-mechanical processing, correlations between austenitization temperature, hot deformation strain, microstructure, and hardness are established. AU - Reitz, Alexander AU - Grydin, Olexandr AU - Schaper, Mirko ID - 23797 JF - Metallurgical and Materials Transactions A SN - 1073-5623 TI - Characterization of Phase Transformations During Graded Thermo-Mechanical Processing of Press-Hardening Sheet Steel 22MnB5 ER - TY - JOUR AB - Al-Li based alloys are attractive materials for the aerospace industry. The twin-roll casting of such materials could provide properties not achievable by conventional direct-chill casting and downstream processing methods due to significantly higher solidification rates. An Al-Li-Cu-Mg-Zr alloy was twin-roll cast with the same alloy containing a small addition of Sc. The microstructure of as-cast materials and the influence of Sc on the behavior of the alloy at elevated temperatures were studied by means of light and electron microscopy and by resistivity measurements. A fine-grained structure was formed during twin-roll casting, but several surface and internal defects were found on the strips, which should be suppressed by a further adjustment of the casting conditions. The addition of Sc had a positive effect on grain size uniformity and microstructure stabilization at elevated temperatures, as shown by the precipitation of a fine dispersion of coherent Sc- and Zr-containing precipitates. AU - Grydin, Olexandr AU - Stolbchenko, Mykhailo AU - Schaper, Mirko AU - Belejová, Sára AU - Králík, Rostislav AU - Bajtošová, Lucia AU - Křivská, Barbora AU - Hájek, Michal AU - Cieslar, Miroslav ID - 24573 IS - 8 JF - Metals SN - 2075-4701 TI - New Twin-Roll Cast Al-Li Based Alloys for High-Strength Applications VL - 10 ER - TY - JOUR AB - Zinc oxide (ZnO) hollow spheres with defined morphology and micro-/nanostructure are prepared by a hydrothermal synthesis approach. The materials possess fine-leaved structures at their particle surface (nanowall hollow micro spheres). Morphology control is achieved by citric acid used as an additive in variable relative quantities during the synthesis. The structure formation is studied by various time-dependent ex situ methods, such as scanning electron microscopy, x-ray diffraction, and Raman spectroscopy. The fine-leaved surface structure is characterized by high-resolution transmission electron microscopy techniques (HRTEM, STEM), using a high-angle annular dark field detector, as well as by differential phase contrast analysis. In-depth structural characterization of the nanowalls by drop-by-drop ex situ FE-SEM analysis provides insight into possible structure formation mechanisms. Further investigation addresses the thermal stability of the particle morphology and the enhancement of the surface-to-volume ratio by heat treatment (examined by N2 physisorption). AU - Engelkemeier, Katja AU - Lindner, Jörg AU - Bürger, Julius AU - Vaupel, Kathrin AU - Hartmann, Marc AU - Tiemann, Michael AU - Hoyer, Kay-Peter AU - Schaper, Mirko ID - 24100 JF - Nanotechnology SN - 0957-4484 TI - Nano-architectural complexity of zinc oxide nanowall hollow microspheres and their structural properties VL - 31 ER - TY - JOUR AB - This experiment studied the strain parameters of rolling an aluminum matrix when wire netting is inserted between aluminum layers. During the experiment, two types of stainless steel fabric netting oriented parallel and diagonal to the rolling axis were placed between two aluminum strips and rolled. Multiple rolling processes were performed in which the temperature and pressure on the material were varied to produce bonding of matrix layers. During the study, the following main investigations were made: strain on areas of longitudinal and transverse cross sections of the composite was measured; stretching and ovalization of net wiring and changes in the net cell angles were determined; mechanical properties of composites along the rolling direction were tested. The main contradiction resulting from this experiment was as follows: the contact pressure required for the bonding of aluminum layers produces extreme tensile strain on the inserted net wires, reducing the mechanical properties of the reinforcing net and thus reducing properties of the entire composite. Optimal results in the longitudinal tension tests were achieved by using strips with diagonally oriented net-reinforcement. AU - Stolbchenko, Mykhailo AU - Makeieva, Hanna AU - Grydin, Olexandr AU - Frolov, Yaroslav AU - Schaper, Mirko ID - 24572 IS - 6 JF - Journal of Sandwich Structures & Materials SN - 1099-6362 TI - Strain parameters at hot rolling of aluminum strips reinforced with steel netting VL - 22 ER - TY - JOUR AU - Wu, Haoran AU - Bill, T. AU - Teng, Z.J. AU - Pramanik, Sudipta AU - Hoyer, Kay-Peter AU - Schaper, Mirko AU - Starke, Peter ID - 41520 JF - Materials Science and Engineering: A KW - Mechanical Engineering KW - Mechanics of Materials KW - Condensed Matter Physics KW - General Materials Science SN - 0921-5093 TI - Characterization of the fatigue behaviour for SAE 1045 steel without and with load-free sequences based on non-destructive, X-ray diffraction and transmission electron microscopic investigations VL - 794 ER - TY - JOUR AU - Tillmann, Wolfgang AU - Lopes Dias, Nelson Filipe AU - Stangier, Dominic AU - Hagen, Leif AU - Schaper, Mirko AU - Hengsbach, Florian AU - Hoyer, Kay-Peter ID - 41521 JF - Surface and Coatings Technology KW - Materials Chemistry KW - Surfaces KW - Coatings and Films KW - Surfaces and Interfaces KW - Condensed Matter Physics KW - General Chemistry SN - 0257-8972 TI - Tribo-mechanical properties and adhesion behavior of DLC coatings sputtered onto 36NiCrMo16 produced by selective laser melting VL - 394 ER - TY - JOUR AU - Andreiev, Anatolii AU - Hoyer, Kay-Peter AU - Grydin, Olexandr AU - Frolov, Yaroslav AU - Schaper, Mirko ID - 41522 IS - 4 JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik KW - Mechanical Engineering KW - Mechanics of Materials KW - Condensed Matter Physics KW - General Materials Science SN - 0933-5137 TI - Degradable silver‐based alloys VL - 51 ER - TY - JOUR AU - Stolbchenko, Mykhailo AU - Frolov, Yaroslav AU - Makeieva, Hanna AU - Grydin, Olexandr AU - Tershakovec, Michael A. AU - Schaper, Mirko ID - 24571 IS - 18 JF - Mechanics of Advanced Materials and Structures SN - 1537-6494 TI - The mechanical properties of rolled wire-reinforced aluminum composites at different strain values VL - 27 ER - TY - JOUR AU - Tillmann, Wolfgang AU - Hagen, Leif AU - Garthe, Kai-Uwe AU - Hoyer, Kay-Peter AU - Schaper, Mirko ID - 24254 JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik SN - 0933-5137 TI - Effect of substrate pre‐treatment on the low cycle fatigue performance of tungsten carbide‐cobalt coated additive manufactured 316 L substrates ER - TY - JOUR AB - AbstractDifferent studies have been demonstrated that the surface integrity of substrate bulk materials to be coated has a significant impact on the adhesion of thermally sprayed coatings. It is known that the surface integrity of parts processed by selective laser melting (SLM) differs from those obtained from bulk materials. Although 316L stainless steel is among the most investigated material for SLM, the adhesion of thermally sprayed coatings on 316L stainless steel substrates processed by SLM has not been studied yet. This study aims at evaluating the effect of various mechanical pre-treatments onto 316L stainless steel substrates processed by SLM and their effect on the adhesion of high velocity oxy-fuel (HVOF)-sprayed WC-Co coatings. To differentiate between topographical effects and residual stress-related phenomena, a stress-relief heat treatment of the SLM substrates served as a reference throughout the investigations. The differently pre-treated SLM substrates were investigated with regard to the surface roughness and residual stresses. For the HVOF-sprayed SLM composites, Vickers interfacial indentation tests were conducted to assess the resulting coating adhesion. The findings demonstrated that the HVOF-sprayed WC-Co coatings predominantly exhibit good adhesion to the SLM 316L substrates. However, it was found that the stress state in the SLM 316L substrate surface is more likely to affect the adhesion of the WC-Co coating, while the substrate surface roughness showed a marginal effect. AU - Tillmann, Wolfgang AU - Hagen, Leif AU - Schaak, Christopher AU - Liß, Jan AU - Schaper, Mirko AU - Hoyer, Kay-Peter AU - Aydinöz, Mehmet Esat AU - Garthe, Kai-Uwe ID - 24092 JF - Journal of Thermal Spray Technology SN - 1059-9630 TI - Adhesion of HVOF-Sprayed WC-Co Coatings on 316L Substrates Processed by SLM ER - TY - JOUR AB - AbstractDifferent studies have been demonstrated that the surface integrity of substrate bulk materials to be coated has a significant impact on the adhesion of thermally sprayed coatings. It is known that the surface integrity of parts processed by selective laser melting (SLM) differs from those obtained from bulk materials. Although 316L stainless steel is among the most investigated material for SLM, the adhesion of thermally sprayed coatings on 316L stainless steel substrates processed by SLM has not been studied yet. This study aims at evaluating the effect of various mechanical pre-treatments onto 316L stainless steel substrates processed by SLM and their effect on the adhesion of high velocity oxy-fuel (HVOF)-sprayed WC-Co coatings. To differentiate between topographical effects and residual stress-related phenomena, a stress-relief heat treatment of the SLM substrates served as a reference throughout the investigations. The differently pre-treated SLM substrates were investigated with regard to the surface roughness and residual stresses. For the HVOF-sprayed SLM composites, Vickers interfacial indentation tests were conducted to assess the resulting coating adhesion. The findings demonstrated that the HVOF-sprayed WC-Co coatings predominantly exhibit good adhesion to the SLM 316L substrates. However, it was found that the stress state in the SLM 316L substrate surface is more likely to affect the adhesion of the WC-Co coating, while the substrate surface roughness showed a marginal effect. AU - Tillmann, W. AU - Hagen, L. AU - Schaak, C. AU - Liß, J. AU - Schaper, Mirko AU - Hoyer, Kay-Peter AU - Aydinöz, M. E. AU - Garthe, Kai-Uwe ID - 24255 JF - Journal of Thermal Spray Technology SN - 1059-9630 TI - Adhesion of HVOF-Sprayed WC-Co Coatings on 316L Substrates Processed by SLM ER - TY - JOUR AU - Wu, Haoran AU - Bill, Tobias AU - Teng, Zhenjie AU - Pramanik, Sudipta AU - Hoyer, Kay-Peter AU - Schaper, Mirko AU - Starke, Peter ID - 24093 JF - Materials Science and Engineering: A SN - 0921-5093 TI - Characterization of the fatigue behaviour for SAE 1045 steel without and with load-free sequences based on non-destructive, X-ray diffraction and transmission electron microscopic investigations ER - TY - JOUR AU - Tillmann, Wolfgang AU - Lopes Dias, Nelson Filipe AU - Stangier, Dominic AU - Hagen, Leif AU - Schaper, Mirko AU - Hengsbach, Florian AU - Hoyer, Kay-Peter ID - 24094 JF - Surface and Coatings Technology SN - 0257-8972 TI - Tribo-mechanical properties and adhesion behavior of DLC coatings sputtered onto 36NiCrMo16 produced by selective laser melting ER - TY - JOUR AU - Tillmann, Wolfgang AU - Hagen, Leif AU - Garthe, Kai-Uwe AU - Hoyer, Kay-Peter AU - Schaper, Mirko ID - 24091 JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik SN - 0933-5137 TI - Effect of substrate pre‐treatment on the low cycle fatigue performance of tungsten carbide‐cobalt coated additive manufactured 316 L substrates ER - TY - JOUR AU - Grydin, Olexandr AU - Matzelt, Manuel AU - Andreiev, Anatolii AU - Frolov, Yaroslav AU - Schaper, Mirko ID - 23899 JF - Advanced Engineering Materials SN - 1438-1656 TI - Influence of Microstructure in Near‐Surface Areas of Feedstocks on the Bond Strength of Roll Bonded Aluminum Clads ER - TY - JOUR AU - Andreiev, Anatolii AU - Hoyer, Kay-Peter AU - Grydin, Olexandr AU - Frolov, Yaroslaw AU - Schaper, Mirko ID - 23896 JF - Materialwissenschaft und Werkstofftechnik SN - 0933-5137 TI - Degradable silver‐based alloys ER - TY - JOUR AU - Wallmeier, Nadine AU - Kuhmichel, Katrin AU - Gehrke, Gero AU - Sauermilch, Stephanie ID - 37238 JF - Niederdeutsches Wort TI - Dialektatlas Mittleres Westdeutschland (DMW) - Methodik, Akquise, Exploration und Analyse VL - 60 ER - TY - CONF AU - Schröder, Jan AU - Vogelsang, Christoph AU - Riese, Josef ED - Habig, Sebastian ID - 45465 T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019 TI - Messung der Fähigkeit zur Unterrichtsplanung bei Lehramtsstudierenden VL - 40 ER - TY - CONF AU - Joswig, Ann-Kathrin AU - Riese, Josef ED - Habig, Sebastian ID - 45466 T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019 TI - Ursachen für Veränderungen des physikdidaktischen Wissens im Studium VL - 40 ER - TY - CONF AU - Buschhütter, David AU - Mutschler, Tanja AU - Schröder, Jan AU - Riese, Josef AU - Borowski, Andreas ID - 45467 T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019 TI - Basismodelle in Unterrichtsplanungen im Praxissemester Physik VL - 40 ER - TY - CONF AU - Ermel, Dorothee AU - Riese, Josef ED - Habig, Sebastian ID - 45468 T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019 TI - Entwicklung eines Fachpraktikums im Techniklehramt VL - 40 ER - TY - CONF AU - Vogelsang, Christoph AU - Borowski, Andreas AU - Kulgemeyer, Christoph AU - Riese, Josef ED - Habig, Sebastian ID - 45464 T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019 TI - Wie entwickeln sich Wissen und Fähigkeiten im Physiklehramtsstudium? VL - 40 ER - TY - JOUR AU - Claes, Leander AU - Steidl, Carolin AU - Hetkämper, Tim AU - Henning, Bernd ID - 15489 JF - arXiv.org TI - Estimation of acoustic wave non-linearity in ultrasonic measurement systems ER - TY - JOUR AB - The purpose of this study is to experimentally test Trockel’s game, which is a modelling of the classical Chain Store Game (CSG), and determine whether one of the two theories of Equality and Deterrence may better account for the observed behavior. The CSG is an example of a simple game in extensive form where the actual behavior of well-informed players cannot be expected to agree with the clear results of game theoretical reasoning. To explain the disagreement between the theory and the expected behavior, Trockel’s game is proposed as an alternative modelling of the scenario. The existence of more than one equilibrium in Trockel’s game opens a door for reputation building. This study is the first attempt to experimentally test this alternative game with the same purpose. According to my data, there is some evidence in favor of both Equality and Deterrence Hypotheses. However, since the strategies compatible with the Equality Hypothesis are played more frequently, I observe some patterns which share the same intuition with the Deterrence Hypothesis. AU - Duman, Papatya ID - 45561 IS - 1 JF - Games KW - Applied Mathematics KW - Statistics KW - Probability and Uncertainty KW - Statistics and Probability SN - 2073-4336 TI - Does Informational Equivalence Preserve Strategic Behavior? Experimental Results on Trockel’s Model of Selten’s Chain Store Story VL - 11 ER - TY - BOOK AU - Lutz, Katharina AU - Offergeld, Jana AU - Freymuth, Nina AU - Arp, Anna Liza ID - 45662 TI - Gemeinsam Forschung gestalten. Handreichung zu partizipativer Forschung ER - TY - CHAP AU - Bruns, Julia AU - Vogtländer, A. ED - Born-Rauchecker, E. ED - Vogtländer, A. ED - Weber, K. ID - 45688 T2 - Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung für Lehrende TI - Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Eine Einleitung ER - TY - JOUR AB - ZusammenfassungFrühe mathematische Bildung findet in der Kindertagesstätte insbesondere in spontanen Alltagssituationen statt. Damit diese Alltagssituationen zu natürlichen Lernsituationen für die Kinder werden, müssen (angehende) frühpädagogische Fachkräfte zunächst das mathematische Potenzial in diesen Situationen erkennen. Diese Fähigkeit zur situativen Beobachtung und Wahrnehmung ist bisher unzureichend erforscht, was unter anderem auf begrenzte Methoden zur standardisierten Erfassung dieses Konstrukts zurückzuführen ist. Um diesem Bedarf zu begegnen, wurde das videobasierte Testinstrument Vimas_num zur Erfassung der Fähigkeit zur situativen Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mengen und Zahlen entwickelt. Auf der Grundlage von drei aufeinander aufbauenden Studien wird die Validität verschiedener Aspekte der Testwertinterpretation untersucht. Die Ergebnisse geben Hinweise auf die Validität der Testwertinterpretation in Bezug auf den Testinhalt, die interne Struktur des Tests und die Zusammenhänge mit theoretisch verbundenen Konstrukten. AU - Bruns, Julia AU - Strahl, Carolin AU - Gasteiger, Hedwig ID - 34816 IS - 3 JF - Unterrichtswissenschaft KW - Education SN - 0340-4099 TI - Situative Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik – Entwicklung und Validierung eines Testinstruments VL - 49 ER - TY - CONF AU - Meyer, Lena AU - Tabeling, Laura AU - Gasteiger, Hedwig AU - Bruns, Julia ED - Siller, Hans-Stefan ED - Weigel, Wolfgang ED - Wörler, Jan ID - 36546 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - Interaktionen in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie ER - TY - JOUR AB - ZusammenfassungDie Implementation früher mathematischer Bildung in Kindertagesstätten kann durch fachdidaktische Fortbildungen für frühpädagogische Fachkräfte unterstützt werden. Um Fachkräfte in der Breite zu erreichen, erscheint ein scaling up Ansatz geeignet, bei dem aufbauend auf das Fortbildungskonzept EmMa – Erzieherinnen und Erzieher machen Mathematik Multiplikatorinnen und Multiplikatoren qualifiziert werden. Dabei ergibt sich die Herausforderung, dass Fortbildende im Elementarbereich kaum mathematisches und mathematikdidaktisches Wissen mitbringen. Der Kontext dieser Studie ist der scaling up Prozess der Fortbildung EmMa unter diesen Umständen. Das Erkenntnisinteresse liegt in der Beschreibung und Bewertung der Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen und Multiplikatoren. Für die Bewertung der Adaptionen werden zwei Kriterien herangezogen: (1) das Kriterium der Präzision, das die Vollständigkeit und Klarheit der Inhalte umfasst und (2) das Kriterium der fachlichen Korrektheit, das durch das Ausbleiben fachbezogener Fehler beschrieben wird. Analysiert werden dabei die theoretischen, fachbezogenen Phasen der von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren durchgeführten Fortbildung zur frühen mathematischen Bildung, da davon ausgegangen wird, dass insbesondere diese theoretischen Inhalte für diese Gruppe von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren eine Herausforderung darstellen. Zur Untersuchung wurde eine videogestützte, qualitative Feldstudie mit N = 8 Fällen durchgeführt. Mit Hilfe der qualitativen Inhaltsanalyse wurden die Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen und Multiplikatoren charakterisiert und hinsichtlich ihrer Präzision und der fachlichen Fehler in diesen Adaptionen analysiert. Dabei zeigte sich, dass der eigenständige Umgang mit den mathematischen und mathematikdidaktischen Inhalten des Fortbildungskonzepts EmMa trotz intensiver Unterstützung anspruchsvoll und bei vielen Multiplikatorinnen und Multiplikatoren mit fachbezogenen Fehlern verbunden ist. Implikationen dieser Ergebnisse für die weitere Forschung werden diskutiert. AU - Bruns, Julia AU - Schopferer, Theresa AU - Gasteiger, Hedwig ID - 21529 IS - 1 JF - Journal für Mathematik-Didaktik SN - 0173-5322 TI - Adaptionshandlungen von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung – Beschreibung und Bewertung aus fachbezogener Perspektive VL - 42 ER - TY - CHAP AU - Bruns, Julia AU - Carlsen, Martin AU - Eichen, Lars AU - Erfjord, Ingvald AU - Hundeland, Per Sigurd ID - 21530 SN - 9783030347758 T2 - Mathematics Education in the Early Years TI - Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study in Austria and Norway ER - TY - CONF AU - Bruns, Julia ED - Siller, Hans-Stefan ED - Weigel, Wolfgang ED - Wörler, Jan ID - 36539 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - Mathematisches Fachwissen von frühpädagogischen Fachpersonen im Spannungsfeld zwischen Disziplin- und Praxis ER - TY - CONF AU - Schönherr, Johanna AU - Blomberg, J. AU - Schukajlow, S. AU - Rellensmann, J. ED - Inprasitha, M. ED - Changsri, N. ED - Boonsena, N. ID - 45330 T2 - Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: PME TI - “Why don’t you make a drawing?" Motivation and strategy use in mathematical modelling ER - TY - JOUR AU - Schönherr, Johanna AU - Schukajlow, S. AU - Leopold, C. ID - 45338 IS - 1 JF - ZDM – Mathematics Education TI - Measuring and investigating strategic knowledge about drawing to solve geometry modelling problems VL - 52 ER -