TY - CONF AU - Vogelsang, Christoph AU - Borowski, Andreas AU - Kulgemeyer, Christoph AU - Riese, Josef ED - Habig, Sebastian ID - 45464 T2 - Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Wien 2019 TI - Wie entwickeln sich Wissen und Fähigkeiten im Physiklehramtsstudium? VL - 40 ER - TY - JOUR AU - Claes, Leander AU - Steidl, Carolin AU - Hetkämper, Tim AU - Henning, Bernd ID - 15489 JF - arXiv.org TI - Estimation of acoustic wave non-linearity in ultrasonic measurement systems ER - TY - JOUR AB - The purpose of this study is to experimentally test Trockel’s game, which is a modelling of the classical Chain Store Game (CSG), and determine whether one of the two theories of Equality and Deterrence may better account for the observed behavior. The CSG is an example of a simple game in extensive form where the actual behavior of well-informed players cannot be expected to agree with the clear results of game theoretical reasoning. To explain the disagreement between the theory and the expected behavior, Trockel’s game is proposed as an alternative modelling of the scenario. The existence of more than one equilibrium in Trockel’s game opens a door for reputation building. This study is the first attempt to experimentally test this alternative game with the same purpose. According to my data, there is some evidence in favor of both Equality and Deterrence Hypotheses. However, since the strategies compatible with the Equality Hypothesis are played more frequently, I observe some patterns which share the same intuition with the Deterrence Hypothesis. AU - Duman, Papatya ID - 45561 IS - 1 JF - Games KW - Applied Mathematics KW - Statistics KW - Probability and Uncertainty KW - Statistics and Probability SN - 2073-4336 TI - Does Informational Equivalence Preserve Strategic Behavior? Experimental Results on Trockel’s Model of Selten’s Chain Store Story VL - 11 ER - TY - BOOK AU - Lutz, Katharina AU - Offergeld, Jana AU - Freymuth, Nina AU - Arp, Anna Liza ID - 45662 TI - Gemeinsam Forschung gestalten. Handreichung zu partizipativer Forschung ER - TY - CHAP AU - Bruns, Julia AU - Vogtländer, A. ED - Born-Rauchecker, E. ED - Vogtländer, A. ED - Weber, K. ID - 45688 T2 - Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Handreichung für Lehrende TI - Frühe alltagsintegrierte mathematische Bildung. Eine Einleitung ER - TY - JOUR AB - ZusammenfassungFrühe mathematische Bildung findet in der Kindertagesstätte insbesondere in spontanen Alltagssituationen statt. Damit diese Alltagssituationen zu natürlichen Lernsituationen für die Kinder werden, müssen (angehende) frühpädagogische Fachkräfte zunächst das mathematische Potenzial in diesen Situationen erkennen. Diese Fähigkeit zur situativen Beobachtung und Wahrnehmung ist bisher unzureichend erforscht, was unter anderem auf begrenzte Methoden zur standardisierten Erfassung dieses Konstrukts zurückzuführen ist. Um diesem Bedarf zu begegnen, wurde das videobasierte Testinstrument Vimas_num zur Erfassung der Fähigkeit zur situativen Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mengen und Zahlen entwickelt. Auf der Grundlage von drei aufeinander aufbauenden Studien wird die Validität verschiedener Aspekte der Testwertinterpretation untersucht. Die Ergebnisse geben Hinweise auf die Validität der Testwertinterpretation in Bezug auf den Testinhalt, die interne Struktur des Tests und die Zusammenhänge mit theoretisch verbundenen Konstrukten. AU - Bruns, Julia AU - Strahl, Carolin AU - Gasteiger, Hedwig ID - 34816 IS - 3 JF - Unterrichtswissenschaft KW - Education SN - 0340-4099 TI - Situative Beobachtung und Wahrnehmung angehender frühpädagogischer Fachpersonen im Bereich Mathematik – Entwicklung und Validierung eines Testinstruments VL - 49 ER - TY - CONF AU - Meyer, Lena AU - Tabeling, Laura AU - Gasteiger, Hedwig AU - Bruns, Julia ED - Siller, Hans-Stefan ED - Weigel, Wolfgang ED - Wörler, Jan ID - 36546 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - Interaktionen in mathematischen Spielsituationen in Kindertagesstätte und Familie ER - TY - JOUR AB - ZusammenfassungDie Implementation früher mathematischer Bildung in Kindertagesstätten kann durch fachdidaktische Fortbildungen für frühpädagogische Fachkräfte unterstützt werden. Um Fachkräfte in der Breite zu erreichen, erscheint ein scaling up Ansatz geeignet, bei dem aufbauend auf das Fortbildungskonzept EmMa – Erzieherinnen und Erzieher machen Mathematik Multiplikatorinnen und Multiplikatoren qualifiziert werden. Dabei ergibt sich die Herausforderung, dass Fortbildende im Elementarbereich kaum mathematisches und mathematikdidaktisches Wissen mitbringen. Der Kontext dieser Studie ist der scaling up Prozess der Fortbildung EmMa unter diesen Umständen. Das Erkenntnisinteresse liegt in der Beschreibung und Bewertung der Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen und Multiplikatoren. Für die Bewertung der Adaptionen werden zwei Kriterien herangezogen: (1) das Kriterium der Präzision, das die Vollständigkeit und Klarheit der Inhalte umfasst und (2) das Kriterium der fachlichen Korrektheit, das durch das Ausbleiben fachbezogener Fehler beschrieben wird. Analysiert werden dabei die theoretischen, fachbezogenen Phasen der von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren durchgeführten Fortbildung zur frühen mathematischen Bildung, da davon ausgegangen wird, dass insbesondere diese theoretischen Inhalte für diese Gruppe von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren eine Herausforderung darstellen. Zur Untersuchung wurde eine videogestützte, qualitative Feldstudie mit N = 8 Fällen durchgeführt. Mit Hilfe der qualitativen Inhaltsanalyse wurden die Adaptionshandlungen der Multiplikatorinnen und Multiplikatoren charakterisiert und hinsichtlich ihrer Präzision und der fachlichen Fehler in diesen Adaptionen analysiert. Dabei zeigte sich, dass der eigenständige Umgang mit den mathematischen und mathematikdidaktischen Inhalten des Fortbildungskonzepts EmMa trotz intensiver Unterstützung anspruchsvoll und bei vielen Multiplikatorinnen und Multiplikatoren mit fachbezogenen Fehlern verbunden ist. Implikationen dieser Ergebnisse für die weitere Forschung werden diskutiert. AU - Bruns, Julia AU - Schopferer, Theresa AU - Gasteiger, Hedwig ID - 21529 IS - 1 JF - Journal für Mathematik-Didaktik SN - 0173-5322 TI - Adaptionshandlungen von Multiplikatorinnen und Multiplikatoren zur frühen mathematischen Bildung – Beschreibung und Bewertung aus fachbezogener Perspektive VL - 42 ER - TY - CHAP AU - Bruns, Julia AU - Carlsen, Martin AU - Eichen, Lars AU - Erfjord, Ingvald AU - Hundeland, Per Sigurd ID - 21530 SN - 9783030347758 T2 - Mathematics Education in the Early Years TI - Situational Perception in Mathematics (SPiM)—Results of a Cross-Country Study in Austria and Norway ER - TY - CONF AU - Bruns, Julia ED - Siller, Hans-Stefan ED - Weigel, Wolfgang ED - Wörler, Jan ID - 36539 T2 - Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 TI - Mathematisches Fachwissen von frühpädagogischen Fachpersonen im Spannungsfeld zwischen Disziplin- und Praxis ER - TY - CONF AU - Schönherr, Johanna AU - Blomberg, J. AU - Schukajlow, S. AU - Rellensmann, J. ED - Inprasitha, M. ED - Changsri, N. ED - Boonsena, N. ID - 45330 T2 - Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: PME TI - “Why don’t you make a drawing?" Motivation and strategy use in mathematical modelling ER - TY - JOUR AU - Schönherr, Johanna AU - Schukajlow, S. AU - Leopold, C. ID - 45338 IS - 1 JF - ZDM – Mathematics Education TI - Measuring and investigating strategic knowledge about drawing to solve geometry modelling problems VL - 52 ER - TY - GEN AU - Herding, Jana ID - 45359 TI - Paderborner Qualitätsstern zur Einschätzung der Kooperation im Übergang Kita – Grundschule. Herausgegeben von: Höke, Julia; Büker, Petra, Ogrodowski, Jana & Vollmann, Britta. Unter Mitarbeit von Alina Bruyn und Theresa Driller. Dieses Instrument liegt seit 2021 ebenfalls in vollständiger englischer Übersetzung vor: https://blogs.uni-paderborn.de/pq3-international/ VL - 3 ER - TY - CHAP AU - Herding, Jana AU - Ogrodowski, J. ED - Skorsetz, N. ID - 45356 T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Herausforderungen an die Integrationsleistung der Grundschule. Jahrbuch Grundschulforschung TI - Zur Bedeutung von Integrationserfahrungen in der Grundschulzeit aus der Retroperspektive junger Erwachsener: eine Interviewstudie VL - 24 ER - TY - CHAP AU - Schemmer, Susanne Jutta ED - Heisler, Dietmar ED - Meier, Jörg ID - 45318 T2 - Digitalisierung am Übergang Schule Beruf. Ansätze und Perspektiven in Arbeitsdomänen und beruflicher Förderung TI - Digitale Transformationsprozesse in der beruflichen Benachteiligtenförderung – erste Ergebnisse einer qualitativen Studie ER - TY - JOUR AU - Schemmer, Susanne Jutta AU - Heisler, Dietmar ID - 45317 IS - 1-23 JF - bwp@Berufs-und Wirtschaftspädagogik – online, (24.06.2020) TI - Lebenswelten und soziale Netzwerke von jungen Geflüchteten und Zugewanderten am Übergang in Ausbildung und Beruf VL - 38 ER - TY - JOUR AU - Zahera, H.M.A ID - 30375 JF - Arxiv TI - Semantic-based End-to-End Learning for Typhoon Intensity Prediction ER - TY - CONF AU - Zahera, H.M.A AU - Sherif, Mohamed ID - 30376 T2 - MWPD@ ISWC TI - ProBERT: Product Data Classification with Fine-tuning BERT Model. ER - TY - JOUR AB - In this paper, we implement the multidomain compact finite difference method to numerically study high dimensional chaos by considering the nine-dimensional Lorenz system. Most of the existing numerical methods converge slowly for this kind of problems and this results in inaccurate approximations. Though highly accurate, the compact finite difference method becomes less accurate for problems characterized by chaotic solutions, even with an increase in the number of grid points. As a result, in this work, we adopt the multidomain approach. This approach remarkably improves the results as well as the efficiency of the method. AU - Kouagou, N.J. AU - Dlamini, P.G. AU - Simelane, S.M. ID - 45785 IS - 4 JF - Alexandria Engineering Journal KW - Multidomain KW - Compact finite difference KW - 9D Lorenz system SN - 1110-0168 TI - On the multi-domain compact finite difference relaxation method for high dimensional chaos: The nine-dimensional Lorenz system VL - 59 ER - TY - BOOK AB - In Geschlechterfragen kann jede*r mitreden – und ist dabei oft von Irrtümern und Vorurteilen geleitet. 32 Autorinnen und Autoren befassen sich in diesem Band mit unserem Wissen, Glauben und Nichtwissen zu Geschlecht und »Gender«. Die Beiträge, die von historischen über philosophische und körperbezogene bis zu politischen Themen reichen, wollen sachkundig informieren, seriös aufklären – und auch ein wenig verwirren, indem sie ihren Gegenstand von unterschiedlichen Seiten betrachten und dabei zeigen, was wir nicht wissen. ED - Mahs, Claudia ID - 45799 SN - 9783593512204 TI - Geschlechterverwirrungen. Was wir wissen, was wir glauben und was nicht stimmt ER - TY - JOUR AB - Abstract Abductive reasoning is a non-monotonic formalism stemming from the work of Peirce. It describes the process of deriving the most plausible explanations of known facts. Considering the positive version, asking for sets of variables as explanations, we study, besides the problem of wether there exists a set of explanations, two explanation size limited variants of this reasoning problem (less than or equal to, and equal to a given size bound). In this paper, we present a thorough two-dimensional classification of these problems: the first dimension is regarding the parameterized complexity under a wealth of different parameterizations, and the second dimension spans through all possible Boolean fragments of these problems in Schaefer’s constraint satisfaction framework with co-clones (T. J. Schaefer. The complexity of satisfiability problems. In Proceedings of the 10th Annual ACM Symposium on Theory of Computing, May 1–3, 1978, San Diego, California, USA, R.J. Lipton, W.A. Burkhard, W.J. Savitch, E.P. Friedman, A.V. Aho eds, pp. 216–226. ACM, 1978). Thereby, we almost complete the parameterized complexity classification program initiated by Fellows et al. (The parameterized complexity of abduction. In Proceedings of the Twenty-Sixth AAAI Conference on Articial Intelligence, July 22–26, 2012, Toronto, Ontario, Canada, J. Homann, B. Selman eds. AAAI Press, 2012), partially building on the results by Nordh and Zanuttini (What makes propositional abduction tractable. Artificial Intelligence, 172, 1245–1284, 2008). In this process, we outline a fine-grained analysis of the inherent parameterized intractability of these problems and pinpoint their FPT parts. As the standard algebraic approach is not applicable to our problems, we develop an alternative method that makes the algebraic tools partially available again. AU - Mahmood, Yasir AU - Meier, Arne AU - Schmidt, Johannes ID - 45845 IS - 1 JF - Journal of Logic and Computation KW - Logic KW - Hardware and Architecture KW - Arts and Humanities (miscellaneous) KW - Software KW - Theoretical Computer Science SN - 0955-792X TI - Parameterized complexity of abduction in Schaefer’s framework VL - 31 ER - TY - CONF AU - Mahmood, Yasir AU - Meier, Arne ID - 45848 SN - 0302-9743 T2 - Lecture Notes in Computer Science TI - Parameterised Complexity of Model Checking and Satisfiability in Propositional Dependence Logic ER - TY - CONF AU - Ghasemzadeh Mohammadi, Hassan AU - Arshad, Rahil AU - Rautmare, Sneha AU - Manjunatha, Suraj AU - Kuschel, Maurice AU - Jentzsch, Felix Paul AU - Platzner, Marco AU - Boschmann, Alexander AU - Schollbach, Dirk ID - 20808 SN - 9781728189567 T2 - 2020 25th IEEE International Conference on Emerging Technologies and Factory Automation (ETFA) TI - DeepWind: An Accurate Wind Turbine Condition Monitoring Framework via Deep Learning on Embedded Platforms ER - TY - GEN AB - Modern machine learning (ML) techniques continue to move into the embedded system space because traditional centralized compute resources do not suit certain application domains, for example in mobile or real-time environments. Google’s TensorFlow Lite (TFLite) framework supports this shift from cloud to edge computing and makes ML inference accessible on resource-constrained devices. While it offers the possibility to partially delegate computation to hardware accelerators, there is no such “delegate” available to utilize the promising characteristics of reconfigurable hardware. This thesis incorporates modern platform FPGAs into TFLite by implementing a modular delegate framework, which allows accelerators within the programmable logic to take over the execution of neural network layers. To facilitate the necessary hardware/software codesign, the FPGA delegate is based on the operating system for reconfigurable computing (ReconOS), whose partial reconfiguration support enables the instantiation of model-tailored accelerator architectures. In the hardware back-end, a streaming-based prototype accelerator for the MobileNet model family showcases the working order of the platform, but falls short of the desired performance. Thus, it indicates the need for further exploration of alternative accelerator designs, which the delegate could automatically synthesize to meet a model’s demands. AU - Jentzsch, Felix P. ID - 21433 TI - Design and Implementation of a ReconOS-based TensorFlow Lite Delegate Architecture ER - TY - JOUR AU - Black, Tobias ID - 34670 IS - 06 JF - Mathematical Models and Methods in Applied Sciences KW - Applied Mathematics KW - Modeling and Simulation SN - 0218-2025 TI - Global generalized solutions to a forager–exploiter model with superlinear degradation and their eventual regularity properties VL - 30 ER - TY - JOUR AB - Abstract $L^2$ norm error estimates of semi- and full discretizations of wave equations with dynamic boundary conditions, using bulk–surface finite elements and Runge–Kutta methods, are studied. The analysis rests on an abstract formulation and error estimates, via energy techniques, within this abstract setting. Four prototypical linear wave equations with dynamic boundary conditions are analysed, which fit into the abstract framework. For problems with velocity terms or with acoustic boundary conditions we prove surprising results: for such problems the spatial convergence order is shown to be less than 2. These can also be observed in the presented numerical experiments. AU - Hipp, David AU - Kovács, Balázs ID - 45953 IS - 1 JF - IMA Journal of Numerical Analysis KW - Applied Mathematics KW - Computational Mathematics KW - General Mathematics SN - 0272-4979 TI - Finite element error analysis of wave equations with dynamic boundary conditions: L2 estimates VL - 41 ER - TY - JOUR AU - Akrivis, Georgios AU - Feischl, Michael AU - Kovács, Balázs AU - Lubich, Christian ID - 45955 IS - 329 JF - Mathematics of Computation KW - Applied Mathematics KW - Computational Mathematics KW - Algebra and Number Theory SN - 0025-5718 TI - Higher-order linearly implicit full discretization of the Landau–Lifshitz–Gilbert equation VL - 90 ER - TY - JOUR AU - Kovács, Balázs AU - Li, Buyang AU - Lubich, Christian ID - 45952 IS - 4 JF - Interfaces and Free Boundaries KW - Applied Mathematics SN - 1463-9963 TI - A convergent algorithm for forced mean curvature flow driven by diffusion on the surface VL - 22 ER - TY - JOUR AB -

Enhanced OER performance of Ni(Fe) hydroxide through UV/ozone treatment.

AU - Pan, Ying AU - Wu, Yanfang AU - Hsain, H. Alex AU - Su, Ran AU - Cazorla, Claudio AU - Chu, Dewei ID - 46010 IS - 27 JF - Journal of Materials Chemistry A KW - General Materials Science KW - Renewable Energy KW - Sustainability and the Environment KW - General Chemistry SN - 2050-7488 TI - Synergetic modulation of the electronic structure and hydrophilicity of nickel–iron hydroxide for efficient oxygen evolution by UV/ozone treatment VL - 8 ER - TY - JOUR AB -

Electrocatalytic activities of electrodes for water splitting are assessed via geometric area, BET surface area and ECSA normalisations.

AU - Ren, Hangjuan AU - Pan, Ying AU - Sorrell, Charles C. AU - Du, Haiwei ID - 46002 IS - 6 JF - Journal of Materials Chemistry A KW - General Materials Science KW - Renewable Energy KW - Sustainability and the Environment KW - General Chemistry SN - 2050-7488 TI - Assessment of electrocatalytic activity through the lens of three surface area normalization techniques VL - 8 ER - TY - JOUR AU - Pan, Ying AU - Ren, Hangjuan AU - Chen, Ruizhe AU - Wu, Yanfang AU - Chu, Dewei ID - 46008 JF - Chemical Engineering Journal KW - Industrial and Manufacturing Engineering KW - General Chemical Engineering KW - Environmental Chemistry KW - General Chemistry SN - 1385-8947 TI - Enhanced electrocatalytic oxygen evolution by manipulation of electron transfer through cobalt-phosphorous bridging VL - 398 ER - TY - JOUR AU - Schwabl, Franziska AU - Janssen, Elmar A. AU - Sloane, Peter F. E. ID - 35953 IS - 1 JF - Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik KW - Applied Mathematics KW - General Mathematics SN - 0172-2875 TI - Sprachsensible Formulierung von Erhebungsinstrumenten VL - 116 ER - TY - JOUR AU - Khaluf, Lial AU - Rammig, Franz-Josef ID - 43072 JF - the International Journal On Advances in Software TI - An Algorithmic Solution for Adaptable Real-Time Applications VL - v 13 n 1&2 ER - TY - JOUR AU - Hoffmann, Max ID - 31376 JF - Der Mathematikunterricht TI - Zirkel und Lineal ohne Parallelenaxiom: Ein konstruktiver Zugang zur hyperbolischen Geometrie. VL - 66 (6) ER - TY - CHAP AU - Grimminger-Seidensticker, Elke AU - Möhwald, Aiko Julia AU - Korte, J. ED - Neumann, P. ED - Balz, E. ID - 28924 T2 - Grundschulsport. Empirische Einblicke und pädagogische Empfehlungen TI - Die Bedeutung unterschiedlicher Heterogenitätsmerkmale für das Erleben von Zustandsangst vor dem Sportunterricht in der Grundschule ER - TY - CHAP AU - Grimminger-Seidensticker, Elke AU - Gieß-Stüber, P. AU - Möhwald, Aiko Julia ED - Petry, K. ID - 28915 T2 - Sport im Kontext globaler Zusammenarbeit TI - Von Interkultureller Kompetenz und sportpädagogischem Können in postmigrantischen Gesellschaften. Grundlagen und Weiterentwicklung eines Forschungsprogramms ER - TY - CHAP AU - Grimminger-Seidensticker, Elke AU - Oesterhelt, V. AU - Gerlach, E. AU - Friedrich, G. ED - Rothgangel, M. ED - Abraham, U. ED - Bayrhuber, H. ED - Frederking, V. ED - Jank, W. ED - Vollmer , H.J. ID - 28918 T2 - Lernen im Fach und über das Fach hinaus TI - Sportdidaktik ER - TY - CHAP AU - Grimminger-Seidensticker, Elke AU - Frohn, J. ED - Wolters, P. ED - Balz, E. ED - Krieger, C. ED - Miethling, W.-D. ID - 28913 T2 - Empirie des Schulsports TI - Zum Umgang mit Heterogenität im Sportunterricht ER - TY - JOUR AU - Grimminger-Seidensticker, Elke ID - 28894 IS - 10 JF - sportunterricht TI - Machthandlungen von Schüler*innen im Sportunterricht – Welche Rolle spielt das Sportlehrer*innenhandeln? VL - 69 ER - TY - JOUR AU - Grimminger-Seidensticker, Elke AU - Korte, J. AU - Möhwald, Aiko Julia ID - 28895 IS - 2 JF - sportunterricht TI - Körperbild, Bewegung und Sport in der Wahrnehmung von Grundschulkindern. Ergebnisse einer explorativen lnterviewstudie VL - 69 ER - TY - JOUR AU - Grimminger-Seidensticker, Elke AU - Lautenbach, F. AU - Heyder, A. AU - Korte, J. AU - Möhwald, Aiko Julia ID - 28864 IS - 7 JF - Frontiers in Education TI - A 14-weeks intervention study on changing preservice teachers’ psychological perspectives related to teaching inclusively: Explicit and implicit attitude, self-efficacy, and stress perception towards inclusion VL - 5 ER - TY - JOUR AU - Grimminger-Seidensticker, Elke AU - Korte, J. ID - 28863 IS - 16 JF - Journal of Physical Education & Health TI - Quantitative and qualitative results of a body image pilot intervention in (pre)adolescent girls VL - 9 ER - TY - JOUR AB - Summary As health concepts develop through exposure to, and experience with particular contexts, and as health concepts influence health behaviour, it is important for actors in health promotion programmes to understand an individual’s health concepts. This study focussed on health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany, Italy and Switzerland—a hitherto less researched population group. We conducted focus groups with a total of 167 children aged 7–11 years (mean=8.76 years, SD=0.68). The aim of this study was to explore if the life situation across four different countries leads to similar health concepts, and how the particular, national health discourses are reflected in the children’s health concepts. The data were analysed through a structured qualitative content analysis and revealed four categories: ‘Symbols/symptoms of health/illness’, ‘Emotionality’, ‘Healthy/unhealthy practices’, and ‘Consequences of health problems’. The children’s health concepts are linked to concrete events and objects, and they are able to think in logical sequences. However, the children’s causal argumentation is uni-dimensional; they do not cover the complexity of the development of health problems. In particular, overweight stands for illness and is exclusively the result of unhealthy practices. In their concepts, the children reflect the national health promotion programme discourses about overweight. They seem to understand the messages of health education as ‘behaving well means being healthy’; however, such a health education message initiates accusations of ‘unhealthy persons’. In consequence, challenges for sensitive health education programmes (at school) are discussed. AU - Grimminger-Seidensticker, Elke AU - Aceti, Monica AU - Knobé, Sandrine AU - Vieille Marchiset, Gilles ID - 28343 JF - Health Promotion International SN - 0957-4824 TI - Health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany and Switzerland VL - 35 ER - TY - JOUR AU - Lautenbach, Franziska AU - Korte, Johanna AU - Möhwald, Aiko AU - Heyder, Anke AU - Grimminger-Seidensticker, Elke ID - 28342 JF - Frontiers in Education SN - 2504-284X TI - A 14-Week Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives on Inclusion: Explicit and Implicit Attitudes, Self-Efficacy, and Stress Perception Toward Inclusion ER - TY - JOUR AU - Grimminger-Seidensticker, Elke AU - Korte, Johanna AU - Möhwald, Aiko AU - Trojan, Jörg ID - 28340 IS - 16 JF - Journal of Physical Education & Health TI - SUBCLINICAL DISORDERED EATING AND BODY DISSATISFACTION IN NORMAL WEIGHT CHILDREN—THE ROLE OF PHYSICAL ACTIVITY AND MOTIVES TO EXERCISE VL - 9 ER - TY - BOOK AU - Ghaffar, Zishan ID - 42335 TI - Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren VL - 1 ER - TY - BOOK AB - Review von Holger Zellentin, Review of Qur'anic Research, Vol. 7 no. 5 (2021) Rezension von Bertram Schmitz, Theologische Literaturzeitung, Nr. 7, 2021, Spalte 657-658 Review von Sebastian Bitsch, Der Islam, Band 98, Heft 2, 2021, 591-598 AU - Ghaffar, Zishan ID - 46114 TI - Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren VL - 1 ER - TY - GEN AB - The kinetic Brownian motion on the sphere bundle of a Riemannian manifold $M$ is a stochastic process that models a random perturbation of the geodesic flow. If $M$ is a orientable compact constantly curved surface, we show that in the limit of infinitely large perturbation the $L^2$-spectrum of the infinitesimal generator of a time rescaled version of the process converges to the Laplace spectrum of the base manifold. AU - Kolb, Martin AU - Weich, Tobias AU - Wolf, Lasse Lennart ID - 31192 T2 - arXiv:2011.06434 TI - Spectral Asymptotics for Kinetic Brownian Motion on Surfaces of Constant Curvature ER - TY - JOUR AU - Dörrer, Hans-Joachim AU - Köster, Carolin ID - 44645 IS - 1 JF - Sportpädagogik TI - Körperspannung trainieren : auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)TurnenKörperspannung trainieren: auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)Turnen VL - 44 ER - TY - JOUR AB - The paper presents a cross-European survey on teachers and crowdsourcing. The survey examines how familiar language teachers are with the concept of crowdsourcing and addresses their attitude towards including crowdsourcing into language teaching activities. The survey was administrated via an online questionnaire and collected volunteers’ data on: (a) teachers’ experience with organizing crowdsourcing activities for students/pupils, (b) the development of crowdsourced resources and materials as well as (c) teachers’ motivation for participating in or employing crowdsourcing activities. The questionnaire was disseminated in over 30 European countries. The final sample comprises 1129 language teachers aged 20 to 65, mostly working at institutions of tertiary education. The data indicates that many participants are not familiar with the concept of crowdsourcing resulting in a low rate of crowdsourcing activities in the classroom. However, a high percentage of responding teachers is potentially willing to crowdsource teaching materials for the language(s) they teach. They are particularly willing to collaborate with other teachers in the creation of interactive digital learning materials, and to select, edit, and share language examples for exercises or tests. Since the inclusion of crowdsourcing activities in language teaching is still in its initial stage, steps for further research are highlighted. AU - Arhar Holdt, Špela AU - Zanasi, Lorenzo AU - Weber, Tassja AU - Volodina, Elena AU - Rodosthenous, Christos AU - Ordulj, Antonia AU - Miloshevska, Lina AU - Lazić Konjik, Ivana AU - Koeva, Svetla AU - Kasperavičienė, Ramunė AU - Hatipoglu, Ciler AU - Fort, Karën AU - Bago, Petra AU - Durán-Muñoz, Isabel AU - Gajek, Elżbieta AU - Zviel-Girshin, Rina ID - 46149 IS - 1 JF - Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje KW - Linguistics and Language KW - Language and Linguistics SN - 1849-0379 TI - Language Teachers and Crowdsourcing VL - 46 ER -