TY - CONF AU - Schulze Darup, Moritz ID - 35558 T2 - 2020 European Control Conference (ECC) TI - Exact representation of piecewise affine functions via neural networks ER - TY - CONF AU - Alexandru, Andreea B. AU - Schulze Darup, Moritz AU - Pappas, George J. ID - 35567 T2 - 2019 IEEE 58th Conference on Decision and Control (CDC) TI - Encrypted Cooperative Control Revisited ER - TY - JOUR AU - Schulze Darup, Moritz ID - 35580 IS - 11 JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control KW - Electrical and Electronic Engineering KW - Industrial and Manufacturing Engineering KW - Mechanical Engineering KW - Aerospace Engineering KW - Biomedical Engineering KW - General Chemical Engineering KW - Control and Systems Engineering SN - 1049-8923 TI - Encrypted polynomial control based on tailored two‐party computation VL - 30 ER - TY - JOUR AU - Lu, Jingyi AU - Leong, Alex S. AU - Quevedo, Daniel E. ID - 35585 IS - 11 JF - International Journal of Robust and Nonlinear Control KW - Electrical and Electronic Engineering KW - Industrial and Manufacturing Engineering KW - Mechanical Engineering KW - Aerospace Engineering KW - Biomedical Engineering KW - General Chemical Engineering KW - Control and Systems Engineering SN - 1049-8923 TI - Optimal event‐triggered transmission scheduling for privacy‐preserving wireless state estimation VL - 30 ER - TY - JOUR AU - Stender, Jana AU - Vogelsang, Christoph AU - Watson, Christina AU - Schaper, Niclas ID - 24743 JF - Jahrbuch für Allgemeine Didaktik (JfAD) SN - 978-3-8340-2103-8 TI - Reflexion von (eigenem oder fremdem) Klassenführungsverhalten angehender Lehrpersonen. Eine Untersuchung im Kontext von Unterrichtssimulationen im Lehramtsstudium. ER - TY - JOUR AB - Zusammenfassung. Längsschnittstudien, die das bildungswissenschaftliche Wissen als Teil der professionellen Kompetenz angehender Lehrkräfte über mehr als zwei Messzeitpunkte erfassen und den Einfluss individueller Eingangsvoraussetzungen auf die Wissensentwicklung untersuchen, stellen nach wie vor ein Forschungsdesiderat dar. Bisherige Studien liefern erste Hinweise darauf, dass individuelle Eingangsvoraussetzungen wie die Abiturnote, pädagogische Vorerfahrungen und Berufswahlmotive im Zusammenhang mit der Wissensentwicklung stehen und günstige Eingangsvoraussetzungen den Entwicklungsverlauf fördern können. Bislang ist unklar, wie sich das Wissen über den gesamten Studienverlauf in den Bachelor-/Master-Strukturen entwickelt. Des Weiteren ist auch unklar, inwieweit bestimmte Eingangsvoraussetzungen langfristige Entwicklungsverläufe erklären können. In der vorliegenden Studie wurden die Daten von 276 Studierenden, dessen Wissen zu fünf Messzeitpunkten erhoben wurde, mit Hilfe latenter Wachstumskurvenmodelle ausgewertet. Die Ergebnisse bestätigten einen Zuwachs des bildungswissenschaftlichen Wissens über den gesamten Studienverlauf. Den größten Wissenszuwachs erfuhren die Studierenden in den ersten zwei Semestern ihres Bachelorstudiums und beim Übergang in das Masterstudium. Des Weiteren konnte der Einfluss von individuellen kognitiven und motivationalen Eingangsvoraussetzungen auf den Leistungszuwachs bestätigt werden. So zeigte sich, dass Studierende, die eine bessere Abiturnote aufwiesen und bereits über eine unterrichtsnahe pädagogische Vorerfahrung verfügten, höhere Wissenszuwächse im Vergleich zu ihren Kommilitoninnen und Kommilitonen erfuhren, die einen schlechteren Abiturnotendurchschnitt hatten. Ebenfalls begünstigte das Motiv „mit Kindern und Jugendlichen arbeiten zu wollen“ die Wissensentwicklung. Die Ergebnisse können insbesondere für die Beratung genutzt werden, um die Motivlagen von Studierenden zu erfassen und sie dafür sensibel zu machen, welche Motivkonstellationen für einen erfolgreichen Studienverlauf günstig erscheinen. AU - Watson, Christina AU - Stender, Jana AU - Schaper, Niclas ID - 24744 JF - Zeitschrift für Pädagogische Psychologie SN - 1010-0652 TI - Kompetenzentwicklung im bildungswissenschaftlichen Studium: Der Einfluss individueller Voraussetzungen auf die Entwicklung des bildungswissenschaftlichen Wissens angehender Lehrkräfte ER - TY - JOUR AU - Hanusch, Maximilian ID - 34828 IS - 1 JF - Indagationes Mathematicae KW - regularity of Lie groups SN - 0019-3577 TI - The regularity problem for Lie groups with asymptotic estimate Lie algebras VL - 31 ER - TY - JOUR AU - Hanusch, Maximilian ID - 34830 IS - 1 JF - Journal of Lie Theory KW - Lie theory KW - strong Trotter property TI - The Strong Trotter Property for Locally μ-convex Lie Groups VL - 30 ER - TY - JOUR AU - Klämpfl, Martin AU - Lobinger, Babett AU - Lehmann, Tim ID - 35628 IS - 4 JF - International Journal of Sport Psychology TI - Exploring the phenomenological, environmental, and task-related aspects of the Yips in Tennis, Miniature Golf, Darts, and Archery. VL - 51 ER - TY - CHAP AU - Huwer, Johannes AU - Thyssen, Christoph AU - Vogelsang, Christoph ED - Gryl, Inga ED - Schacht, Florian ED - Beißwenger, Michael ED - Bullzek, Björn ID - 35654 T2 - Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung TI - Lehre:digital – Erwerb digitaler Lehrkompetenz im fächerübergreifenden Kontext Chemie, Biologie und Physik ER - TY - CHAP AU - Vogelsang, Christoph AU - Al-Kabbani, Daniel ED - Heuchemer, Sylvia ED - van Treeck, Timo ED - Szczyrba, Birgit ID - 35666 T2 - Hochschuldidaktik als Akteurin der Hochschulentwicklung TI - "Jetzt auch noch Werte vermitteln?" - Potentiale und Grenzen der Adaption schuldidaktischer Werkzeuge in der Hochschuldidaktik zur Integration von Wertefragen in die Hochschullehre ER - TY - CHAP AU - Görel, Gamze AU - Finke, Nils AU - Hellmich, Frank ED - Skorsetz, Nina ED - Bonanati, Marina ED - Kucharz, Diemut ID - 26631 SN - 978-3-658-27528-0 T2 - Diversität und soziale Ungleichheit. Jahrbuch Grundschulforschung TI - Sichtweisen von Grundschullehrkräften auf die Qualität inklusiven Unterrichts ER - TY - JOUR AB - The development of renewable energies and smart mobility has profoundly impacted the future of the distribution grid. An increasing bidirectional energy flow stresses the assets of the distribution grid, especially medium voltage switchgear. This calls for improved maintenance strategies to prevent critical failures. Predictive maintenance, a maintenance strategy relying on current condition data of assets, serves as a guideline. Novel sensors covering thermal, mechanical, and partial discharge aspects of switchgear, enable continuous condition monitoring of some of the most critical assets of the distribution grid. Combined with machine learning algorithms, the demands put on the distribution grid by the energy and mobility revolutions can be handled. In this paper, we review the current state-of-the-art of all aspects of condition monitoring for medium voltage switchgear. Furthermore, we present an approach to develop a predictive maintenance system based on novel sensors and machine learning. We show how the existing medium voltage grid infrastructure can adapt these new needs on an economic scale. AU - Hoffmann, Martin W. AU - Wildermuth, Stephan AU - Gitzel, Ralf AU - Boyaci, Aydin AU - Gebhardt, Jörg AU - Kaul, Holger AU - Amihai, Ido AU - Forg, Bodo AU - Suriyah, Michael AU - Leibfried, Thomas AU - Stich, Volker AU - Hicking, Jan AU - Bremer, Martin AU - Kaminski, Lars AU - Beverungen, Daniel AU - zur Heiden, Philipp AU - Tornede, Tanja ID - 35723 IS - 7 JF - Sensors KW - Electrical and Electronic Engineering KW - Biochemistry KW - Instrumentation KW - Atomic and Molecular Physics KW - and Optics KW - Analytical Chemistry SN - 1424-8220 TI - Integration of Novel Sensors and Machine Learning for Predictive Maintenance in Medium Voltage Switchgear to Enable the Energy and Mobility Revolutions VL - 20 ER - TY - GEN ED - Fechner, Sabine ED - Verhoeff, Roald ID - 35618 TI - Science Teaching Processes (strand 3). In Levrini, O. & Tasquier, G. (eds.), The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education. Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. ER - TY - JOUR AU - Scheer, D. AU - Egener, L. AU - Laubenstein, Désirée AU - Melzer, C. ID - 35770 JF - In: International Journal of Inclusive Education TI - Development and psychometric evaluation of an instrument measuring subjective definitions of inclusion (FEDI). International Journal of Inclusive Education. ER - TY - JOUR AU - Stenzel, Nadja ID - 35796 JF - DaZ Sekundarstufe: Deutsch als Zweitsprache - Konzepte und Materialien TI - Verknüpfung von Fach- und Sprachlernen im Textilunterricht – Ein Anleitung zur Technik Weben schreiben ER - TY - CONF AU - Biehler, Rolf AU - Fleischer, Yannik AU - Budde, Lea AU - Frischemeier, Daniel AU - Gerstenberger, Dietrich AU - Podworny, Susanne AU - Schulte, Carsten ED - Arnold, P. ID - 35814 T2 - New Skills in the Changing World of Statistics Education Proceedings of the Roundtable conference of the International Association for Statistical Education (IASE) TI - Data science education in secondary schools: Teaching and learning decision trees with CODAP and Jupyter Notebooks as an example of integrating machine learning into statistics education ER - TY - JOUR AB - Block copolymer (BCP) self-assembly is a promising tool for next generation lithography as microphase separated polymer domains in thin films can act as templates for surface nanopatterning with sub-20 nm features. The replicated patterns can, however, only be as precise as their templates. Thus, the investigation of the morphology of polymer domains is of great importance. Commonly used analytical techniques (neutron scattering, scanning force microscopy) either lack spatial information or nanoscale resolution. Using advanced analytical (scanning) transmission electron microscopy ((S)TEM), we provide real space information on polymer domain morphology and interfaces between polystyrene (PS) and polymethylmethacrylate (PMMA) in cylinder- and lamellae-forming BCPs at highest resolution. This allows us to correlate the internal structure of polymer domains with line edge roughnesses, interface widths and domain sizes. STEM is employed for high-resolution imaging, electron energy loss spectroscopy and energy filtered TEM (EFTEM) spectroscopic imaging for material identification and EFTEM thickness mapping for visualisation of material densities at defects. The volume fraction of non-phase separated polymer species can be analysed by EFTEM. These methods give new insights into the morphology of polymer domains the exact knowledge of which will allow to improve pattern quality for nanolithography. AU - Bürger, Julius AU - Kunnathully, Vinay AU - Kool, Daniel AU - Lindner, Jörg AU - Brassat, Katharina ID - 34092 IS - 1 JF - Nanomaterials KW - General Materials Science KW - General Chemical Engineering SN - 2079-4991 TI - Characterisation of the PS-PMMA Interfaces in Microphase Separated Block Copolymer Thin Films by Analytical (S)TEM VL - 10 ER - TY - JOUR AU - Riedl, Thomas AU - Kunnathully, V. S. AU - Trapp, A. AU - Langer, T. AU - Reuter, Dirk AU - Lindner, Jörg ID - 34093 IS - 1 JF - Physical Review Materials KW - Physics and Astronomy (miscellaneous) KW - General Materials Science SN - 2475-9953 TI - Strain-driven InAs island growth on top of GaAs(111) nanopillars VL - 4 ER - TY - JOUR AU - Bürger, Julius AU - Riedl, Thomas AU - Lindner, Jörg ID - 34088 JF - Ultramicroscopy KW - Instrumentation KW - Atomic and Molecular Physics KW - and Optics KW - Electronic KW - Optical and Magnetic Materials SN - 0304-3991 TI - Influence of lens aberrations, specimen thickness and tilt on differential phase contrast STEM images VL - 219 ER -