--- _id: '51792' citation: ama: Hoffarth B, Mentzing S, Richter S, eds. Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche. Campus; 2023. apa: Hoffarth, B., Mentzing, S., & Richter, S. (Eds.). (2023). Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche. Campus. bibtex: '@book{Hoffarth_Mentzing_Richter_2023, place={Frankfurt (Main)}, series={Hildesheimer Geschlechterforschung}, title={Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche}, publisher={Campus}, year={2023}, collection={Hildesheimer Geschlechterforschung} }' chicago: 'Hoffarth, Britta, Stina Mentzing, and Susanne Richter, eds. Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche. Hildesheimer Geschlechterforschung. Frankfurt (Main): Campus, 2023.' ieee: 'B. Hoffarth, S. Mentzing, and S. Richter, Eds., Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche. Frankfurt (Main): Campus, 2023.' mla: Hoffarth, Britta, et al., editors. Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche. Campus, 2023. short: B. Hoffarth, S. Mentzing, S. Richter, eds., Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche, Campus, Frankfurt (Main), 2023. date_created: 2024-02-23T10:21:10Z date_updated: 2024-02-23T10:24:18Z department: - _id: '476' editor: - first_name: Britta full_name: Hoffarth, Britta last_name: Hoffarth - first_name: Stina full_name: Mentzing, Stina last_name: Mentzing - first_name: Susanne full_name: Richter, Susanne id: '99352' last_name: Richter extern: '1' language: - iso: ger place: Frankfurt (Main) publication_identifier: isbn: - 978-3-593-51802-2 publisher: Campus series_title: Hildesheimer Geschlechterforschung status: public title: Geschlechter - Verhältnisse - Widersprüche type: book_editor user_id: '99352' year: '2023' ... --- _id: '51789' author: - first_name: Susanne full_name: Richter, Susanne id: '99352' last_name: Richter citation: ama: 'Richter S. Cancel Culture als Arena politisierter Wissenskonflikte Am Beispiel einer Debatte um rassistische Begriffe im Sommer 2022. In: Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022. ; 2023.' apa: Richter, S. (2023). Cancel Culture als Arena politisierter Wissenskonflikte Am Beispiel einer Debatte um rassistische Begriffe im Sommer 2022. In Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022. 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022, Bielefeld. bibtex: '@inbook{Richter_2023, title={Cancel Culture als Arena politisierter Wissenskonflikte Am Beispiel einer Debatte um rassistische Begriffe im Sommer 2022}, booktitle={Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022}, author={Richter, Susanne}, year={2023} }' chicago: Richter, Susanne. “Cancel Culture als Arena politisierter Wissenskonflikte Am Beispiel einer Debatte um rassistische Begriffe im Sommer 2022.” In Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022, 2023. ieee: S. Richter, “Cancel Culture als Arena politisierter Wissenskonflikte Am Beispiel einer Debatte um rassistische Begriffe im Sommer 2022,” in Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022, 2023. mla: Richter, Susanne. “Cancel Culture als Arena politisierter Wissenskonflikte Am Beispiel einer Debatte um rassistische Begriffe im Sommer 2022.” Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022, 2023. short: 'S. Richter, in: Verhandlungen des 41. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Bielefeld 2022, 2023.' conference: end_date: 30.09.2022 location: Bielefeld name: 41. 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In: Henning N, Schmiek M, eds. Kulturen . ; 2023:9–24.' apa: Seng, E.-M. (2023). Das UNESCO-Welterbe und seine Akteur:innen. Identifikation – Nominierung – Evaluierung – Etablierung. In N. Henning & M. Schmiek (Eds.), Kulturen (pp. 9–24). bibtex: '@inbook{Seng_2023, title={Das UNESCO-Welterbe und seine Akteur:innen. Identifikation – Nominierung – Evaluierung – Etablierung}, booktitle={Kulturen }, author={Seng, Eva- Maria}, editor={Henning, Nina and Schmiek, Michael}, year={2023}, pages={9–24} }' chicago: Seng, Eva- Maria. “Das UNESCO-Welterbe Und Seine Akteur:Innen. Identifikation – Nominierung – Evaluierung – Etablierung.” In Kulturen , edited by Nina Henning and Michael Schmiek, 9–24, 2023. ieee: E.-M. Seng, “Das UNESCO-Welterbe und seine Akteur:innen. Identifikation – Nominierung – Evaluierung – Etablierung,” in Kulturen , N. Henning and M. Schmiek, Eds. 2023, pp. 9–24. mla: Seng, Eva-Maria. “Das UNESCO-Welterbe Und Seine Akteur:Innen. 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Published online 2023:66–79. doi:10.1109/MAHC.2023.3298694 apa: Schmitt, M. (2023). Socialist AI? Societal Use, Economic Implementation, and the Tensions of Applied Computer Science in Late Socialist GDR. IEEE Annals of the History of Computing, 66–79. https://doi.org/10.1109/MAHC.2023.3298694 bibtex: '@article{Schmitt_2023, title={Socialist AI? Societal Use, Economic Implementation, and the Tensions of Applied Computer Science in Late Socialist GDR}, DOI={10.1109/MAHC.2023.3298694}, journal={IEEE Annals of the History of Computing}, author={Schmitt, Martin}, year={2023}, pages={66–79} }' chicago: Schmitt, Martin. “Socialist AI? Societal Use, Economic Implementation, and the Tensions of Applied Computer Science in Late Socialist GDR.” IEEE Annals of the History of Computing, 2023, 66–79. https://doi.org/10.1109/MAHC.2023.3298694. ieee: 'M. Schmitt, “Socialist AI? Societal Use, Economic Implementation, and the Tensions of Applied Computer Science in Late Socialist GDR,” IEEE Annals of the History of Computing, pp. 66–79, 2023, doi: 10.1109/MAHC.2023.3298694.' mla: Schmitt, Martin. “Socialist AI? Societal Use, Economic Implementation, and the Tensions of Applied Computer Science in Late Socialist GDR.” IEEE Annals of the History of Computing, 2023, pp. 66–79, doi:10.1109/MAHC.2023.3298694. short: M. Schmitt, IEEE Annals of the History of Computing (2023) 66–79. date_created: 2024-02-24T23:37:54Z date_updated: 2024-02-24T23:58:15Z doi: 10.1109/MAHC.2023.3298694 keyword: - Sozialismus - Schachcomputer - Deutschland {\textless}DDR{\textgreater} - KI - Schach - Spätsozialismus - 1980er-Jahre language: - iso: eng main_file_link: - url: https://ieeexplore.ieee.org/document/10193852/ page: 66–79 publication: IEEE Annals of the History of Computing publication_identifier: issn: - 1058-6180, 1934-1547 status: public title: Socialist AI? Societal Use, Economic Implementation, and the Tensions of Applied Computer Science in Late Socialist GDR type: journal_article user_id: '100968' year: '2023' ... --- _id: '51818' abstract: - lang: eng text: '(An environmental history of computing of the GDR) Since 1960, the SED has pursued a forced digitization of the state. The goal was to increase the efficiency of the economy. Contrary to the common perception of the GDR as technically backward, it succeeded in building up a powerful IT industry and using computers in many areas. However, the venture was not without risks. In addition to technical failures of the computer systems, the supposedly environmentally friendly information technology posed a danger to the environment and health. Especially in the production of silicon for computer chips, numerous accidents occurred, resulting in health problems and fatalities. Therefore, even the inhabitants of Dresden protested against the settlement of a high-purity silicon plant and thus against the regime at the end of the 1980s. 11 sources will explore the background, connections and social debates surrounding the consequences of digitalization in the GDR. German: Die SED verfolgte seit 1960 eine forcierte Digitalisierung des Staates . Ziel war es, die Effizienz der Wirtschaft zu steigern . Entgegen der geläufigen Wahrnehmung der DDR als technisch rückständig gelang es ihr, eine leistungsfähige IT- Industrie aufzubauen und Computer in vielen Bereichen einzusetzen . Das Unterfangen blieb aber nicht ohne Risiken. Neben technischen Ausfällen der Computersysteme konnte die vermeintlich umweltfreundliche Informationstechnik zur Gefahr für Umwelt und Gesundheit werden. Vor allem in der Siliziumproduktion für Computerchips kam es zu zahlreichen Unfällen mit Gesundheitsschäden und Toten. Ende der 1980er-Jahre protestierten daher sogar die Einwohner Dresdens gegen die Ansiedlung eines Reinstsiliziumwerkes und damit gegen das Regime. In 11 Quellen werden die Grundlagen, Zusammenhänge und gesellschaftlichen Debatten der Digitalisierung in der DDR und ihren Folgen diskutiert.' author: - first_name: Martin full_name: Schmitt, Martin id: '100968' last_name: Schmitt citation: ama: 'Schmitt M. Umweltgeschichte der Digitalisierung in der DDR. In: Grabarits M, Mares D, eds. Umweltgeschichte. Fundus – Quellen für den Geschichtsunterricht. Wochenschau-Verlag; 2023:349–359.' apa: Schmitt, M. (2023). Umweltgeschichte der Digitalisierung in der DDR. In M. Grabarits & D. Mares (Eds.), Umweltgeschichte (pp. 349–359). Wochenschau-Verlag. bibtex: '@inbook{Schmitt_2023, place={Frankfurt a. 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Mares (Eds.), Umweltgeschichte, Wochenschau-Verlag, Frankfurt a. M., 2023, pp. 349–359.' date_created: 2024-02-24T23:32:40Z date_updated: 2024-02-25T00:00:10Z editor: - first_name: Miriam full_name: Grabarits, Miriam last_name: Grabarits - first_name: Detlev full_name: Mares, Detlev last_name: Mares language: - iso: eng page: 349–359 place: Frankfurt a. M. publication: Umweltgeschichte publisher: Wochenschau-Verlag series_title: Fundus – Quellen für den Geschichtsunterricht status: public title: Umweltgeschichte der Digitalisierung in der DDR type: book_chapter user_id: '100968' year: '2023' ... --- _id: '51819' author: - first_name: Martin full_name: Schmitt, Martin id: '100968' last_name: Schmitt citation: ama: 'Schmitt M. Von der Region in die Republik? Die Bedeutung der Region in der Frühphase der Digitalisierung in Deutschland am Beispiel der DDR-Finanzorgane. In: Frese M, Küster T, Thießen M, eds. Varianten Des Wandels. Neue Perspektiven Auf Die Region in Der Jüngsten Zeitgeschichte, 1970-2020. Schöningh; 2023:338–385.' apa: Schmitt, M. (2023). Von der Region in die Republik? Die Bedeutung der Region in der Frühphase der Digitalisierung in Deutschland am Beispiel der DDR-Finanzorgane. In M. Frese, T. Küster, & M. Thießen (Eds.), Varianten des Wandels. Neue Perspektiven auf die Region in der jüngsten Zeitgeschichte, 1970-2020 (pp. 338–385). Schöningh. bibtex: '@inbook{Schmitt_2023, place={Paderborn}, title={Von der Region in die Republik? Die Bedeutung der Region in der Frühphase der Digitalisierung in Deutschland am Beispiel der DDR-Finanzorgane}, booktitle={Varianten des Wandels. Neue Perspektiven auf die Region in der jüngsten Zeitgeschichte, 1970-2020}, publisher={Schöningh}, author={Schmitt, Martin}, editor={Frese, Matthias and Küster, Thomas and Thießen, Malte}, year={2023}, pages={338–385} }' chicago: 'Schmitt, Martin. “Von Der Region in Die Republik? Die Bedeutung Der Region in Der Frühphase Der Digitalisierung in Deutschland Am Beispiel Der DDR-Finanzorgane.” In Varianten Des Wandels. Neue Perspektiven Auf Die Region in Der Jüngsten Zeitgeschichte, 1970-2020, edited by Matthias Frese, Thomas Küster, and Malte Thießen, 338–385. Paderborn: Schöningh, 2023.' ieee: 'M. Schmitt, “Von der Region in die Republik? Die Bedeutung der Region in der Frühphase der Digitalisierung in Deutschland am Beispiel der DDR-Finanzorgane,” in Varianten des Wandels. Neue Perspektiven auf die Region in der jüngsten Zeitgeschichte, 1970-2020, M. Frese, T. Küster, and M. Thießen, Eds. Paderborn: Schöningh, 2023, pp. 338–385.' mla: Schmitt, Martin. “Von Der Region in Die Republik? Die Bedeutung Der Region in Der Frühphase Der Digitalisierung in Deutschland Am Beispiel Der DDR-Finanzorgane.” Varianten Des Wandels. Neue Perspektiven Auf Die Region in Der Jüngsten Zeitgeschichte, 1970-2020, edited by Matthias Frese et al., Schöningh, 2023, pp. 338–385. short: 'M. Schmitt, in: M. Frese, T. Küster, M. Thießen (Eds.), Varianten Des Wandels. Neue Perspektiven Auf Die Region in Der Jüngsten Zeitgeschichte, 1970-2020, Schöningh, Paderborn, 2023, pp. 338–385.' date_created: 2024-02-24T23:32:50Z date_updated: 2024-02-25T00:05:50Z editor: - first_name: Matthias full_name: Frese, Matthias last_name: Frese - first_name: Thomas full_name: Küster, Thomas last_name: Küster - first_name: Malte full_name: Thießen, Malte last_name: Thießen language: - iso: eng page: 338–385 place: Paderborn publication: Varianten des Wandels. Neue Perspektiven auf die Region in der jüngsten Zeitgeschichte, 1970-2020 publisher: Schöningh status: public title: Von der Region in die Republik? Die Bedeutung der Region in der Frühphase der Digitalisierung in Deutschland am Beispiel der DDR-Finanzorgane type: book_chapter user_id: '100968' year: '2023' ... --- _id: '51345' abstract: - lang: eng text: The algorithmic imaginary as a theoretical concept has received increasing attention in recent years as it aims at users’ appropriation of algorithmic processes operating in opacity. But the concept originally only starts from the users’ point of view, while the processes on the platforms’ side are largely left out. In contrast, this paper argues that what is true for users is also valid for algorithmic processes and the designers behind. On the one hand, the algorithm imagines users’ future behavior via machine learning, which is supposed to predict all their future actions. On the other hand, the designers anticipate different actions that could potentially performed by users with every new implementation of features such as social media feeds. In order to bring into view this permanently reciprocal interplay coupled to the imaginary, in which not only the users are involved, I will argue for a more comprehensive and theoretically precise algorithmic imaginary referring to the theory of Cornelius Castoriadis. In such a perspective, an important contribution can be formulated for a theory of social media platforms that goes beyond praxeocentrism or structural determinism. author: - first_name: Christian full_name: Schulz, Christian id: '72684' last_name: Schulz citation: ama: Schulz C. A new algorithmic imaginary. Media, Culture & Society. 2023;45(3):646-655. doi:10.1177/01634437221136014 apa: Schulz, C. (2023). A new algorithmic imaginary. Media, Culture & Society, 45(3), 646–655. https://doi.org/10.1177/01634437221136014 bibtex: '@article{Schulz_2023, title={A new algorithmic imaginary}, volume={45}, DOI={10.1177/01634437221136014}, number={3}, journal={Media, Culture & Society}, publisher={SAGE Publications}, author={Schulz, Christian}, year={2023}, pages={646–655} }' chicago: 'Schulz, Christian. “A New Algorithmic Imaginary.” Media, Culture & Society 45, no. 3 (2023): 646–55. https://doi.org/10.1177/01634437221136014.' ieee: 'C. Schulz, “A new algorithmic imaginary,” Media, Culture & Society, vol. 45, no. 3, pp. 646–655, 2023, doi: 10.1177/01634437221136014.' mla: Schulz, Christian. “A New Algorithmic Imaginary.” Media, Culture & Society, vol. 45, no. 3, SAGE Publications, 2023, pp. 646–55, doi:10.1177/01634437221136014. short: C. Schulz, Media, Culture & Society 45 (2023) 646–655. date_created: 2024-02-14T09:21:17Z date_updated: 2024-02-26T08:39:45Z department: - _id: '660' doi: 10.1177/01634437221136014 intvolume: ' 45' issue: '3' keyword: - Sociology and Political Science - Communication language: - iso: eng page: 646-655 project: - _id: '122' name: 'TRR 318 - B3: TRR 318 - Subproject B3' publication: Media, Culture & Society publication_identifier: issn: - 0163-4437 - 1460-3675 publication_status: published publisher: SAGE Publications status: public title: A new algorithmic imaginary type: journal_article user_id: '54779' volume: 45 year: '2023' ... --- _id: '51373' author: - first_name: Jonas Manuel full_name: Hanselle, Jonas Manuel id: '43980' last_name: Hanselle orcid: 0000-0002-1231-4985 - first_name: Johannes full_name: Fürnkranz, Johannes last_name: Fürnkranz - first_name: Eyke full_name: Hüllermeier, Eyke id: '48129' last_name: Hüllermeier citation: ama: 'Hanselle JM, Fürnkranz J, Hüllermeier E. Probabilistic Scoring Lists for Interpretable Machine Learning. In: 26th International Conference on Discovery Science . Vol 14050. Lecture Notes in Computer Science. Springer Nature Switzerland; 2023:189-203. doi:10.1007/978-3-031-45275-8_13' apa: Hanselle, J. M., Fürnkranz, J., & Hüllermeier, E. (2023). Probabilistic Scoring Lists for Interpretable Machine Learning. 26th International Conference on Discovery Science , 14050, 189–203. https://doi.org/10.1007/978-3-031-45275-8_13 bibtex: '@inproceedings{Hanselle_Fürnkranz_Hüllermeier_2023, place={Cham}, series={Lecture Notes in Computer Science}, title={Probabilistic Scoring Lists for Interpretable Machine Learning}, volume={14050}, DOI={10.1007/978-3-031-45275-8_13}, booktitle={26th International Conference on Discovery Science }, publisher={Springer Nature Switzerland}, author={Hanselle, Jonas Manuel and Fürnkranz, Johannes and Hüllermeier, Eyke}, year={2023}, pages={189–203}, collection={Lecture Notes in Computer Science} }' chicago: 'Hanselle, Jonas Manuel, Johannes Fürnkranz, and Eyke Hüllermeier. “Probabilistic Scoring Lists for Interpretable Machine Learning.” In 26th International Conference on Discovery Science , 14050:189–203. Lecture Notes in Computer Science. Cham: Springer Nature Switzerland, 2023. https://doi.org/10.1007/978-3-031-45275-8_13.' ieee: 'J. M. Hanselle, J. Fürnkranz, and E. Hüllermeier, “Probabilistic Scoring Lists for Interpretable Machine Learning,” in 26th International Conference on Discovery Science , Porto, 2023, vol. 14050, pp. 189–203, doi: 10.1007/978-3-031-45275-8_13.' mla: Hanselle, Jonas Manuel, et al. “Probabilistic Scoring Lists for Interpretable Machine Learning.” 26th International Conference on Discovery Science , vol. 14050, Springer Nature Switzerland, 2023, pp. 189–203, doi:10.1007/978-3-031-45275-8_13. short: 'J.M. Hanselle, J. Fürnkranz, E. Hüllermeier, in: 26th International Conference on Discovery Science , Springer Nature Switzerland, Cham, 2023, pp. 189–203.' conference: end_date: 2021-10-11 location: Porto name: '26th International Conference on Discovery Science ' start_date: 2023-10-9 date_created: 2024-02-18T11:05:55Z date_updated: 2024-02-26T08:41:49Z doi: 10.1007/978-3-031-45275-8_13 intvolume: ' 14050' language: - iso: eng page: 189-203 place: Cham publication: '26th International Conference on Discovery Science ' publication_identifier: isbn: - '9783031452741' - '9783031452758' issn: - 0302-9743 - 1611-3349 publication_status: published publisher: Springer Nature Switzerland series_title: Lecture Notes in Computer Science status: public title: Probabilistic Scoring Lists for Interpretable Machine Learning type: conference user_id: '54779' volume: 14050 year: '2023' ... --- _id: '51372' abstract: - lang: eng text: Machine learning is frequently used in affective computing, but presents challenges due the opacity of state-of-the-art machine learning methods. Because of the impact affective machine learning systems may have on an individual's life, it is important that models be made transparent to detect and mitigate biased decision making. In this regard, affective machine learning could benefit from the recent advancements in explainable artificial intelligence (XAI) research. We perform a structured literature review to examine the use of interpretability in the context of affective machine learning. We focus on studies using audio, visual, or audiovisual data for model training and identified 29 research articles. Our findings show an emergence of the use of interpretability methods in the last five years. However, their use is currently limited regarding the range of methods used, the depth of evaluations, and the consideration of use-cases. We outline the main gaps in the research and provide recommendations for researchers that aim to implement interpretable methods for affective machine learning. author: - first_name: 'David ' full_name: 'Johnson, David ' last_name: Johnson - first_name: Olya full_name: Hakobyan, Olya last_name: Hakobyan - first_name: Hanna full_name: Drimalla, Hanna last_name: Drimalla citation: ama: 'Johnson D, Hakobyan O, Drimalla H. Towards Interpretability in Audio and Visual Affective Machine Learning: A Review. Published online 2023.' apa: 'Johnson, D., Hakobyan, O., & Drimalla, H. (2023). Towards Interpretability in Audio and Visual Affective Machine Learning: A Review.' bibtex: '@article{Johnson_Hakobyan_Drimalla_2023, title={Towards Interpretability in Audio and Visual Affective Machine Learning: A Review}, author={Johnson, David and Hakobyan, Olya and Drimalla, Hanna}, year={2023} }' chicago: 'Johnson, David , Olya Hakobyan, and Hanna Drimalla. “Towards Interpretability in Audio and Visual Affective Machine Learning: A Review,” 2023.' ieee: 'D. Johnson, O. Hakobyan, and H. Drimalla, “Towards Interpretability in Audio and Visual Affective Machine Learning: A Review.” 2023.' mla: 'Johnson, David, et al. Towards Interpretability in Audio and Visual Affective Machine Learning: A Review. 2023.' short: D. Johnson, O. Hakobyan, H. Drimalla, (2023). date_created: 2024-02-18T10:52:36Z date_updated: 2024-02-26T08:43:01Z department: - _id: '660' language: - iso: eng project: - _id: '110' name: 'TRR 318 - A: TRR 318 - Project Area A' status: public title: 'Towards Interpretability in Audio and Visual Affective Machine Learning: A Review' type: preprint user_id: '54779' year: '2023' ... --- _id: '51371' abstract: - lang: eng text: In this paper, we investigate the effect of distractions and hesitations as a scaffolding strategy. Recent research points to the potential beneficial effects of a speaker’s hesitations on the listeners’ comprehension of utterances, although results from studies on this issue indicate that humans do not make strategic use of them. The role of hesitations and their communicative function in human-human interaction is a much-discussed topic in current research. To better understand the underlying cognitive processes, we developed a human–robot interaction (HRI) setup that allows the measurement of the electroencephalogram (EEG) signals of a human participant while interacting with a robot. We thereby address the research question of whether we find effects on single-trial EEG based on the distraction and the corresponding robot’s hesitation scaffolding strategy. To carry out the experiments, we leverage our LabLinking method, which enables interdisciplinary joint research between remote labs. This study could not have been conducted without LabLinking, as the two involved labs needed to combine their individual expertise and equipment to achieve the goal together. The results of our study indicate that the EEG correlates in the distracted condition are different from the baseline condition without distractions. Furthermore, we could differentiate the EEG correlates of distraction with and without a hesitation scaffolding strategy. This proof-of-concept study shows that LabLinking makes it possible to conduct collaborative HRI studies in remote laboratories and lays the first foundation for more in-depth research into robotic scaffolding strategies. article_number: '37' author: - first_name: Birte full_name: Richter, Birte last_name: Richter - first_name: Felix full_name: Putze, Felix last_name: Putze - first_name: Gabriel full_name: Ivucic, Gabriel last_name: Ivucic - first_name: Mara full_name: Brandt, Mara last_name: Brandt - first_name: Christian full_name: Schütze, Christian last_name: Schütze - first_name: Rafael full_name: Reisenhofer, Rafael last_name: Reisenhofer - first_name: Britta full_name: Wrede, Britta last_name: Wrede - first_name: Tanja full_name: Schultz, Tanja last_name: Schultz citation: ama: 'Richter B, Putze F, Ivucic G, et al. EEG Correlates of Distractions and Hesitations in Human–Robot Interaction: A LabLinking Pilot Study. Multimodal Technologies and Interaction. 2023;7(4). doi:10.3390/mti7040037' apa: 'Richter, B., Putze, F., Ivucic, G., Brandt, M., Schütze, C., Reisenhofer, R., Wrede, B., & Schultz, T. (2023). EEG Correlates of Distractions and Hesitations in Human–Robot Interaction: A LabLinking Pilot Study. Multimodal Technologies and Interaction, 7(4), Article 37. https://doi.org/10.3390/mti7040037' bibtex: '@article{Richter_Putze_Ivucic_Brandt_Schütze_Reisenhofer_Wrede_Schultz_2023, title={EEG Correlates of Distractions and Hesitations in Human–Robot Interaction: A LabLinking Pilot Study}, volume={7}, DOI={10.3390/mti7040037}, number={437}, journal={Multimodal Technologies and Interaction}, publisher={MDPI AG}, author={Richter, Birte and Putze, Felix and Ivucic, Gabriel and Brandt, Mara and Schütze, Christian and Reisenhofer, Rafael and Wrede, Britta and Schultz, Tanja}, year={2023} }' chicago: 'Richter, Birte, Felix Putze, Gabriel Ivucic, Mara Brandt, Christian Schütze, Rafael Reisenhofer, Britta Wrede, and Tanja Schultz. “EEG Correlates of Distractions and Hesitations in Human–Robot Interaction: A LabLinking Pilot Study.” Multimodal Technologies and Interaction 7, no. 4 (2023). https://doi.org/10.3390/mti7040037.' ieee: 'B. Richter et al., “EEG Correlates of Distractions and Hesitations in Human–Robot Interaction: A LabLinking Pilot Study,” Multimodal Technologies and Interaction, vol. 7, no. 4, Art. no. 37, 2023, doi: 10.3390/mti7040037.' mla: 'Richter, Birte, et al. “EEG Correlates of Distractions and Hesitations in Human–Robot Interaction: A LabLinking Pilot Study.” Multimodal Technologies and Interaction, vol. 7, no. 4, 37, MDPI AG, 2023, doi:10.3390/mti7040037.' short: B. Richter, F. Putze, G. Ivucic, M. Brandt, C. Schütze, R. Reisenhofer, B. Wrede, T. Schultz, Multimodal Technologies and Interaction 7 (2023). date_created: 2024-02-18T10:45:53Z date_updated: 2024-02-26T08:44:32Z department: - _id: '660' doi: 10.3390/mti7040037 intvolume: ' 7' issue: '4' keyword: - Computer Networks and Communications - Computer Science Applications - Human-Computer Interaction - Neuroscience (miscellaneous) language: - iso: eng project: - _id: '113' name: 'TRR 318 - A3: TRR 318 - Subproject A3' - _id: '115' grant_number: '438445824' name: 'TRR 318 - A05: TRR 318 - Echtzeitmessung der Aufmerksamkeit im Mensch-Roboter-Erklärdialog (Teilprojekt A05)' publication: Multimodal Technologies and Interaction publication_identifier: issn: - 2414-4088 publication_status: published publisher: MDPI AG status: public title: 'EEG Correlates of Distractions and Hesitations in Human–Robot Interaction: A LabLinking Pilot Study' type: journal_article user_id: '54779' volume: 7 year: '2023' ... --- _id: '51367' author: - first_name: Amelie full_name: Robrecht, Amelie last_name: Robrecht - first_name: Stefan full_name: Kopp, Stefan last_name: Kopp citation: ama: 'Robrecht A, Kopp S. SNAPE: A Sequential Non-Stationary Decision Process Model for Adaptive Explanation Generation. In: Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence. SCITEPRESS - Science and Technology Publications; 2023:48-58. doi:10.5220/0011671300003393' apa: 'Robrecht, A., & Kopp, S. (2023). SNAPE: A Sequential Non-Stationary Decision Process Model for Adaptive Explanation Generation. Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence, 48–58. https://doi.org/10.5220/0011671300003393' bibtex: '@inproceedings{Robrecht_Kopp_2023, title={SNAPE: A Sequential Non-Stationary Decision Process Model for Adaptive Explanation Generation}, DOI={10.5220/0011671300003393}, booktitle={Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence}, publisher={SCITEPRESS - Science and Technology Publications}, author={Robrecht, Amelie and Kopp, Stefan}, year={2023}, pages={48–58} }' chicago: 'Robrecht, Amelie, and Stefan Kopp. “SNAPE: A Sequential Non-Stationary Decision Process Model for Adaptive Explanation Generation.” In Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence, 48–58. SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2023. https://doi.org/10.5220/0011671300003393.' ieee: 'A. Robrecht and S. Kopp, “SNAPE: A Sequential Non-Stationary Decision Process Model for Adaptive Explanation Generation,” in Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence, Lisbon, 2023, pp. 48–58, doi: 10.5220/0011671300003393.' mla: 'Robrecht, Amelie, and Stefan Kopp. “SNAPE: A Sequential Non-Stationary Decision Process Model for Adaptive Explanation Generation.” Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence, SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2023, pp. 48–58, doi:10.5220/0011671300003393.' short: 'A. Robrecht, S. Kopp, in: Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence, SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2023, pp. 48–58.' conference: end_date: ' 2023-02-24' location: Lisbon name: 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence start_date: '2023-02-22 ' date_created: 2024-02-18T10:05:42Z date_updated: 2024-02-26T08:49:48Z department: - _id: '660' doi: 10.5220/0011671300003393 language: - iso: eng page: 48-58 project: - _id: '111' grant_number: '438445824' name: 'TRR 318 - A01: TRR 318 - Adaptives Erklären (Teilprojekt A01)' - _id: '117' name: 'TRR 318 - C: TRR 318 - Project Area C' publication: Proceedings of the 15th International Conference on Agents and Artificial Intelligence publication_identifier: isbn: - 978-989-758-623-1 publication_status: published publisher: SCITEPRESS - Science and Technology Publications status: public title: 'SNAPE: A Sequential Non-Stationary Decision Process Model for Adaptive Explanation Generation' type: conference user_id: '54779' year: '2023' ... --- _id: '51370' author: - first_name: Leonie full_name: Dyck, Leonie last_name: Dyck - first_name: Helen full_name: Beierling, Helen last_name: Beierling - first_name: Robin full_name: Helmert, Robin last_name: Helmert - first_name: Anna-Lisa full_name: Vollmer, Anna-Lisa last_name: Vollmer citation: ama: 'Dyck L, Beierling H, Helmert R, Vollmer A-L. Technical Transparency for Robot Navigation Through AR Visualizations. In: Companion of the 2023 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction. ACM; 2023:720-724. doi:10.1145/3568294.3580181' apa: Dyck, L., Beierling, H., Helmert, R., & Vollmer, A.-L. (2023). Technical Transparency for Robot Navigation Through AR Visualizations. Companion of the 2023 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, 720–724. https://doi.org/10.1145/3568294.3580181 bibtex: '@inproceedings{Dyck_Beierling_Helmert_Vollmer_2023, title={Technical Transparency for Robot Navigation Through AR Visualizations}, DOI={10.1145/3568294.3580181}, booktitle={Companion of the 2023 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction}, publisher={ACM}, author={Dyck, Leonie and Beierling, Helen and Helmert, Robin and Vollmer, Anna-Lisa}, year={2023}, pages={720–724} }' chicago: Dyck, Leonie, Helen Beierling, Robin Helmert, and Anna-Lisa Vollmer. “Technical Transparency for Robot Navigation Through AR Visualizations.” In Companion of the 2023 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, 720–24. ACM, 2023. https://doi.org/10.1145/3568294.3580181. ieee: 'L. Dyck, H. Beierling, R. Helmert, and A.-L. Vollmer, “Technical Transparency for Robot Navigation Through AR Visualizations,” in Companion of the 2023 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, Stockholm , 2023, pp. 720–724, doi: 10.1145/3568294.3580181.' mla: Dyck, Leonie, et al. “Technical Transparency for Robot Navigation Through AR Visualizations.” Companion of the 2023 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, ACM, 2023, pp. 720–24, doi:10.1145/3568294.3580181. short: 'L. Dyck, H. Beierling, R. Helmert, A.-L. Vollmer, in: Companion of the 2023 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, ACM, 2023, pp. 720–724.' conference: end_date: 2023-3-16 location: 'Stockholm ' name: 'HRI ''23: ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction' start_date: 2023-3-13 date_created: 2024-02-18T10:30:36Z date_updated: 2024-02-26T08:45:06Z department: - _id: '660' doi: 10.1145/3568294.3580181 language: - iso: eng page: 720-724 project: - _id: '123' name: 'TRR 318 - B5: TRR 318 - Subproject B5' publication: Companion of the 2023 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction publication_status: published publisher: ACM status: public title: Technical Transparency for Robot Navigation Through AR Visualizations type: conference user_id: '54779' year: '2023' ... --- _id: '51368' abstract: - lang: eng text: Dealing with opaque algorithms, the frequent overlap between transparency and explainability produces seemingly unsolvable dilemmas, as the much-discussed trade-off between model performance and model transparency. Referring to Niklas Luhmann's notion of communication, the paper argues that explainability does not necessarily require transparency and proposes an alternative approach. Explanations as communicative processes do not imply any disclosure of thoughts or neural processes, but only reformulations that provide the partners with additional elements and enable them to understand (from their perspective) what has been done and why. Recent computational approaches aiming at post-hoc explainability reproduce what happens in communication, producing explanations of the working of algorithms that can be different from the processes of the algorithms. author: - first_name: 'Elena ' full_name: 'Esposito, Elena ' last_name: Esposito citation: ama: Esposito E. Does Explainability Require Transparency? Sociologica. 2023;16(3):17-27. doi:10.6092/ISSN.1971-8853/15804 apa: Esposito, E. (2023). Does Explainability Require Transparency? Sociologica, 16(3), 17–27. https://doi.org/10.6092/ISSN.1971-8853/15804 bibtex: '@article{Esposito_2023, title={Does Explainability Require Transparency?}, volume={16}, DOI={10.6092/ISSN.1971-8853/15804}, number={3}, journal={Sociologica}, author={Esposito, Elena }, year={2023}, pages={17–27} }' chicago: 'Esposito, Elena . “Does Explainability Require Transparency?” Sociologica 16, no. 3 (2023): 17–27. https://doi.org/10.6092/ISSN.1971-8853/15804.' ieee: 'E. Esposito, “Does Explainability Require Transparency?,” Sociologica, vol. 16, no. 3, pp. 17–27, 2023, doi: 10.6092/ISSN.1971-8853/15804.' mla: Esposito, Elena. “Does Explainability Require Transparency?” Sociologica, vol. 16, no. 3, 2023, pp. 17–27, doi:10.6092/ISSN.1971-8853/15804. short: E. Esposito, Sociologica 16 (2023) 17–27. date_created: 2024-02-18T10:16:43Z date_updated: 2024-02-26T08:46:26Z department: - _id: '660' doi: 10.6092/ISSN.1971-8853/15804 intvolume: ' 16' issue: '3' keyword: - Explainable AI - Transparency - Explanation - Communication - Sociological systems theory language: - iso: eng page: 17-27 project: - _id: '121' grant_number: '438445824' name: 'TRR 318 - B01: TRR 318 - Ein dialogbasierter Ansatz zur Erklärung von Modellen des maschinellen Lernens (Teilprojekt B01)' publication: Sociologica status: public title: Does Explainability Require Transparency? type: journal_article user_id: '54779' volume: 16 year: '2023' ... --- _id: '51369' abstract: - lang: eng text: This short introduction presents the symposium ‘Explaining Machines’. It locates the debate about Explainable AI in the history of the reflection about AI and outlines the issues discussed in the contributions. author: - first_name: Elena full_name: Esposito, Elena last_name: Esposito citation: ama: 'Esposito E. Explaining Machines: Social Management of Incomprehensible Algorithms. Introduction. Sociologica. 2023;16(3):1-4. doi:10.6092/ISSN.1971-8853/16265' apa: 'Esposito, E. (2023). Explaining Machines: Social Management of Incomprehensible Algorithms. Introduction. Sociologica, 16(3), 1–4. https://doi.org/10.6092/ISSN.1971-8853/16265' bibtex: '@article{Esposito_2023, title={Explaining Machines: Social Management of Incomprehensible Algorithms. Introduction}, volume={16}, DOI={10.6092/ISSN.1971-8853/16265}, number={3}, journal={Sociologica}, author={Esposito, Elena}, year={2023}, pages={1–4} }' chicago: 'Esposito, Elena. “Explaining Machines: Social Management of Incomprehensible Algorithms. Introduction.” Sociologica 16, no. 3 (2023): 1–4. https://doi.org/10.6092/ISSN.1971-8853/16265.' ieee: 'E. Esposito, “Explaining Machines: Social Management of Incomprehensible Algorithms. Introduction,” Sociologica, vol. 16, no. 3, pp. 1–4, 2023, doi: 10.6092/ISSN.1971-8853/16265.' mla: 'Esposito, Elena. “Explaining Machines: Social Management of Incomprehensible Algorithms. Introduction.” Sociologica, vol. 16, no. 3, 2023, pp. 1–4, doi:10.6092/ISSN.1971-8853/16265.' short: E. Esposito, Sociologica 16 (2023) 1–4. date_created: 2024-02-18T10:23:23Z date_updated: 2024-02-26T08:45:56Z department: - _id: '660' doi: 10.6092/ISSN.1971-8853/16265 intvolume: ' 16' issue: '3' keyword: - Explainable AI - Inexplicability - Transparency - Explanation - Opacity - Contestability language: - iso: eng page: 1-4 project: - _id: '121' grant_number: '438445824' name: 'TRR 318 - B01: TRR 318 - Ein dialogbasierter Ansatz zur Erklärung von Modellen des maschinellen Lernens (Teilprojekt B01)' publication: Sociologica status: public title: 'Explaining Machines: Social Management of Incomprehensible Algorithms. Introduction' type: journal_article user_id: '54779' volume: 16 year: '2023' ... --- _id: '51845' author: - first_name: A. full_name: Raneck-Kuhlmann, A. last_name: Raneck-Kuhlmann - first_name: Jan full_name: Niemann, Jan id: '32467' last_name: Niemann - first_name: H. full_name: Buhl, H. last_name: Buhl - first_name: Birgit full_name: Eickelmann, Birgit id: '40387' last_name: Eickelmann - first_name: Kerstin full_name: Drossel, Kerstin id: '48921' last_name: Drossel citation: ama: 'Raneck-Kuhlmann A, Niemann J, Buhl H, Eickelmann B, Drossel K. Was motiviert CoP-Mitglieder? - Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Bedingungsfaktoren für die Motivation der Akteur*innen zur Mitarbeit in Communities of Practice (CoP) in der Lehrer*innenbildung. In: Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn. ; 2023.' apa: Raneck-Kuhlmann, A., Niemann, J., Buhl, H., Eickelmann, B., & Drossel, K. (2023). Was motiviert CoP-Mitglieder? - Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Bedingungsfaktoren für die Motivation der Akteur*innen zur Mitarbeit in Communities of Practice (CoP) in der Lehrer*innenbildung. Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn. Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“, Universität Paderborn. bibtex: '@inproceedings{Raneck-Kuhlmann_Niemann_Buhl_Eickelmann_Drossel_2023, title={Was motiviert CoP-Mitglieder? - Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Bedingungsfaktoren für die Motivation der Akteur*innen zur Mitarbeit in Communities of Practice (CoP) in der Lehrer*innenbildung}, booktitle={Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. 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Drossel, “Was motiviert CoP-Mitglieder? - Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Bedingungsfaktoren für die Motivation der Akteur*innen zur Mitarbeit in Communities of Practice (CoP) in der Lehrer*innenbildung,” presented at the Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“, Universität Paderborn, 2023. mla: Raneck-Kuhlmann, A., et al. “Was motiviert CoP-Mitglieder? - Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Bedingungsfaktoren für die Motivation der Akteur*innen zur Mitarbeit in Communities of Practice (CoP) in der Lehrer*innenbildung.” Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn, 2023. short: 'A. Raneck-Kuhlmann, J. Niemann, H. Buhl, B. Eickelmann, K. Drossel, in: Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn, 2023.' conference: end_date: 2023-04-27 location: Universität Paderborn name: Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“ start_date: 2023-04-27 date_created: 2024-02-26T11:10:53Z date_updated: 2024-02-26T11:18:17Z department: - _id: '462' language: - iso: ger publication: Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. 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In: Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn. ; 2023.' apa: 'Eickelmann, B., Fröhlich, N., Domke, M., & Pink, S. (2023). Lehrkräfteprofessionalisierung in der International Computer and Information Literacy Study (ICILS): Ergebnisse aus ICILS 2018 und erste Einblicke in die Instrumente von ICILS 2023 in Deutschland. Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn. Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“, Universität Paderborn.' bibtex: '@inproceedings{Eickelmann_Fröhlich_Domke_Pink_2023, title={Lehrkräfteprofessionalisierung in der International Computer and Information Literacy Study (ICILS): Ergebnisse aus ICILS 2018 und erste Einblicke in die Instrumente von ICILS 2023 in Deutschland}, booktitle={Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn}, author={Eickelmann, Birgit and Fröhlich, Nadine and Domke, Marius and Pink, S.}, year={2023} }' chicago: 'Eickelmann, Birgit, Nadine Fröhlich, Marius Domke, and S. Pink. “Lehrkräfteprofessionalisierung in der International Computer and Information Literacy Study (ICILS): Ergebnisse aus ICILS 2018 und erste Einblicke in die Instrumente von ICILS 2023 in Deutschland.” In Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn, 2023.' ieee: 'B. Eickelmann, N. Fröhlich, M. Domke, and S. Pink, “Lehrkräfteprofessionalisierung in der International Computer and Information Literacy Study (ICILS): Ergebnisse aus ICILS 2018 und erste Einblicke in die Instrumente von ICILS 2023 in Deutschland,” presented at the Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“, Universität Paderborn, 2023.' mla: 'Eickelmann, Birgit, et al. “Lehrkräfteprofessionalisierung in der International Computer and Information Literacy Study (ICILS): Ergebnisse aus ICILS 2018 und erste Einblicke in die Instrumente von ICILS 2023 in Deutschland.” Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn, 2023.' short: 'B. Eickelmann, N. Fröhlich, M. Domke, S. Pink, in: Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn, 2023.' conference: end_date: 2023-04-27 location: Universität Paderborn name: Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“ start_date: 2023-04-27 date_created: 2024-02-26T11:14:54Z date_updated: 2024-02-26T11:18:22Z department: - _id: '462' language: - iso: ger publication: Posterbeitrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. 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In: Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn. ; 2023.' apa: Raneck-Kuhlmann, A., Niemann, J., Buhl, H., Eickelmann, B., & Drossel, K. (2023). Typen und Determinanten phasenübergreifenden Transfers in Communities of Practice der Lehrkräftebildung. Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn. Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“, Universität Paderborn. bibtex: '@inproceedings{Raneck-Kuhlmann_Niemann_Buhl_Eickelmann_Drossel_2023, title={Typen und Determinanten phasenübergreifenden Transfers in Communities of Practice der Lehrkräftebildung}, booktitle={Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. 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Drossel, “Typen und Determinanten phasenübergreifenden Transfers in Communities of Practice der Lehrkräftebildung,” presented at the Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“, Universität Paderborn, 2023. mla: Raneck-Kuhlmann, A., et al. “Typen und Determinanten phasenübergreifenden Transfers in Communities of Practice der Lehrkräftebildung.” Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn, 2023. short: 'A. Raneck-Kuhlmann, J. Niemann, H. Buhl, B. Eickelmann, K. Drossel, in: Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn, 2023.' conference: end_date: 2023-04-27 location: Universität Paderborn name: Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“ start_date: 2023-04-27 date_created: 2024-02-26T11:09:09Z date_updated: 2024-02-26T11:11:15Z department: - _id: '462' language: - iso: ger publication: Vortrag im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn publication_status: published status: public title: Typen und Determinanten phasenübergreifenden Transfers in Communities of Practice der Lehrkräftebildung type: conference user_id: '49063' year: '2023' ... --- _id: '51846' author: - first_name: Johanna full_name: Schulze, Johanna id: '34412' last_name: Schulze orcid: 0000-0001-6104-8583 - first_name: Kerstin full_name: Drossel, Kerstin id: '48921' last_name: Drossel - first_name: Birgit full_name: Eickelmann, Birgit id: '40387' last_name: Eickelmann citation: ama: 'Schulze J, Drossel K, Eickelmann B. Schulentwicklung, Chancengerechtigkeit und Digitalisierung – Verbindung zentraler Metathemen in einer zeitgemäßen Lehrkräftebildung. In: Beitrag auf dem Markt der Möglichkeiten im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn. ; 2023.' apa: Schulze, J., Drossel, K., & Eickelmann, B. (2023). Schulentwicklung, Chancengerechtigkeit und Digitalisierung – Verbindung zentraler Metathemen in einer zeitgemäßen Lehrkräftebildung. Beitrag auf dem Markt der Möglichkeiten im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn. Beitrag auf dem Markt der Möglichkeiten im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“, Universität Paderborn. bibtex: '@inproceedings{Schulze_Drossel_Eickelmann_2023, title={Schulentwicklung, Chancengerechtigkeit und Digitalisierung – Verbindung zentraler Metathemen in einer zeitgemäßen Lehrkräftebildung}, booktitle={Beitrag auf dem Markt der Möglichkeiten im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. 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Eickelmann, “Schulentwicklung, Chancengerechtigkeit und Digitalisierung – Verbindung zentraler Metathemen in einer zeitgemäßen Lehrkräftebildung,” presented at the Beitrag auf dem Markt der Möglichkeiten im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“, Universität Paderborn, 2023. mla: Schulze, Johanna, et al. “Schulentwicklung, Chancengerechtigkeit und Digitalisierung – Verbindung zentraler Metathemen in einer zeitgemäßen Lehrkräftebildung.” Beitrag auf dem Markt der Möglichkeiten im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. Universität Paderborn, 2023. short: 'J. Schulze, K. Drossel, B. Eickelmann, in: Beitrag auf dem Markt der Möglichkeiten im Rahmen der Paderborner Tagung „Digitalisierungsbezogene Lehrer*innenbildung an der Universität Paderborn“. 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Universität Paderborn publication_status: published status: public title: Schulentwicklung, Chancengerechtigkeit und Digitalisierung – Verbindung zentraler Metathemen in einer zeitgemäßen Lehrkräftebildung type: conference user_id: '49063' year: '2023' ... --- _id: '51722' author: - first_name: Birgit full_name: Eickelmann, Birgit id: '40387' last_name: Eickelmann - first_name: B. full_name: Herzig, B. last_name: Herzig - first_name: Johanna full_name: Schulze, Johanna id: '34412' last_name: Schulze orcid: 0000-0001-6104-8583 - first_name: C. full_name: Friebe, C. last_name: Friebe - first_name: B. full_name: Göckede, B. last_name: Göckede - first_name: H. full_name: Melching, H. last_name: Melching - first_name: J. full_name: Standop, J. last_name: Standop citation: ama: 'Eickelmann B, Herzig B, Schulze J, et al. Innovative Kompetenzvermittlung im Kontext medienbezogener Schulentwicklung – vier digitale Ressourcen für den phasenübergreifenden Einsatz in der Lehrkräftebildung. In: Workshop im Rahmen des “Tags der digitalen Lehrkräftebildung” des QLB-Verbundvorhabens COMeIN. Universität Duisburg/Essen. ; 2023.' apa: Eickelmann, B., Herzig, B., Schulze, J., Friebe, C., Göckede, B., Melching, H., & Standop, J. (2023). Innovative Kompetenzvermittlung im Kontext medienbezogener Schulentwicklung – vier digitale Ressourcen für den phasenübergreifenden Einsatz in der Lehrkräftebildung. Workshop im Rahmen des “Tags der digitalen Lehrkräftebildung” des QLB-Verbundvorhabens COMeIN. Universität Duisburg/Essen. Workshop im Rahmen des “Tags der digitalen Lehrkräftebildung” des QLB-Verbundvorhabens COMeIN, Universität Duisburg/Essen. bibtex: '@inproceedings{Eickelmann_Herzig_Schulze_Friebe_Göckede_Melching_Standop_2023, title={Innovative Kompetenzvermittlung im Kontext medienbezogener Schulentwicklung – vier digitale Ressourcen für den phasenübergreifenden Einsatz in der Lehrkräftebildung}, booktitle={Workshop im Rahmen des “Tags der digitalen Lehrkräftebildung” des QLB-Verbundvorhabens COMeIN. Universität Duisburg/Essen}, author={Eickelmann, Birgit and Herzig, B. and Schulze, Johanna and Friebe, C. and Göckede, B. and Melching, H. and Standop, J.}, year={2023} }' chicago: Eickelmann, Birgit, B. Herzig, Johanna Schulze, C. Friebe, B. Göckede, H. Melching, and J. Standop. “Innovative Kompetenzvermittlung im Kontext medienbezogener Schulentwicklung – vier digitale Ressourcen für den phasenübergreifenden Einsatz in der Lehrkräftebildung.” In Workshop im Rahmen des “Tags der digitalen Lehrkräftebildung” des QLB-Verbundvorhabens COMeIN. Universität Duisburg/Essen, 2023. ieee: B. Eickelmann et al., “Innovative Kompetenzvermittlung im Kontext medienbezogener Schulentwicklung – vier digitale Ressourcen für den phasenübergreifenden Einsatz in der Lehrkräftebildung,” presented at the Workshop im Rahmen des “Tags der digitalen Lehrkräftebildung” des QLB-Verbundvorhabens COMeIN, Universität Duisburg/Essen, 2023. mla: Eickelmann, Birgit, et al. “Innovative Kompetenzvermittlung im Kontext medienbezogener Schulentwicklung – vier digitale Ressourcen für den phasenübergreifenden Einsatz in der Lehrkräftebildung.” Workshop im Rahmen des “Tags der digitalen Lehrkräftebildung” des QLB-Verbundvorhabens COMeIN. Universität Duisburg/Essen, 2023. short: 'B. Eickelmann, B. Herzig, J. Schulze, C. Friebe, B. Göckede, H. Melching, J. Standop, in: Workshop im Rahmen des “Tags der digitalen Lehrkräftebildung” des QLB-Verbundvorhabens COMeIN. Universität Duisburg/Essen, 2023.' conference: end_date: 2023-08-17 location: Universität Duisburg/Essen name: Workshop im Rahmen des 'Tags der digitalen Lehrkräftebildung' des QLB-Verbundvorhabens COMeIN start_date: 2023-08-17 date_created: 2024-02-21T16:10:08Z date_updated: 2024-02-26T11:32:20Z department: - _id: '462' language: - iso: ger publication: Workshop im Rahmen des 'Tags der digitalen Lehrkräftebildung' des QLB-Verbundvorhabens COMeIN. Universität Duisburg/Essen publication_status: published status: public title: Innovative Kompetenzvermittlung im Kontext medienbezogener Schulentwicklung – vier digitale Ressourcen für den phasenübergreifenden Einsatz in der Lehrkräftebildung type: conference user_id: '49063' year: '2023' ... --- _id: '51858' author: - first_name: A. full_name: Raneck-Kuhlmann, A. last_name: Raneck-Kuhlmann - first_name: Jan full_name: Niemann, Jan id: '32467' last_name: Niemann - first_name: Heike M. full_name: Buhl, Heike M. id: '27152' last_name: Buhl - first_name: Birgit full_name: Eickelmann, Birgit id: '40387' last_name: Eickelmann - first_name: Kerstin full_name: Drossel, Kerstin id: '48921' last_name: Drossel citation: ama: 'Raneck-Kuhlmann A, Niemann J, Buhl HM, Eickelmann B, Drossel K. Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Determinanten für die Motivation zur Mitarbeit in phasenübergreifenden digitalisierungsbezogenen Communities of Practice der Lehrkräftebildung unter den Bedingungen der Corona-Pandemie. In: Vortrag im Rahmen der 10. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen. ; 2023.' apa: Raneck-Kuhlmann, A., Niemann, J., Buhl, H. M., Eickelmann, B., & Drossel, K. (2023). Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Determinanten für die Motivation zur Mitarbeit in phasenübergreifenden digitalisierungsbezogenen Communities of Practice der Lehrkräftebildung unter den Bedingungen der Corona-Pandemie. Vortrag im Rahmen der 10. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen. Vortrag im Rahmen der 10. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen. bibtex: '@inproceedings{Raneck-Kuhlmann_Niemann_Buhl_Eickelmann_Drossel_2023, title={Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Determinanten für die Motivation zur Mitarbeit in phasenübergreifenden digitalisierungsbezogenen Communities of Practice der Lehrkräftebildung unter den Bedingungen der Corona-Pandemie}, booktitle={Vortrag im Rahmen der 10. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen}, author={Raneck-Kuhlmann, A. and Niemann, Jan and Buhl, Heike M. and Eickelmann, Birgit and Drossel, Kerstin}, year={2023} }' chicago: Raneck-Kuhlmann, A., Jan Niemann, Heike M. Buhl, Birgit Eickelmann, and Kerstin Drossel. “Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Determinanten für die Motivation zur Mitarbeit in phasenübergreifenden digitalisierungsbezogenen Communities of Practice der Lehrkräftebildung unter den Bedingungen der Corona-Pandemie.” In Vortrag im Rahmen der 10. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen, 2023. ieee: A. Raneck-Kuhlmann, J. Niemann, H. M. Buhl, B. Eickelmann, and K. Drossel, “Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Determinanten für die Motivation zur Mitarbeit in phasenübergreifenden digitalisierungsbezogenen Communities of Practice der Lehrkräftebildung unter den Bedingungen der Corona-Pandemie,” presented at the Vortrag im Rahmen der 10. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen, 2023. mla: Raneck-Kuhlmann, A., et al. “Basic Needs und Arbeitsprozessstrukturen als Determinanten für die Motivation zur Mitarbeit in phasenübergreifenden digitalisierungsbezogenen Communities of Practice der Lehrkräftebildung unter den Bedingungen der Corona-Pandemie.” Vortrag im Rahmen der 10. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen, 2023. short: 'A. Raneck-Kuhlmann, J. Niemann, H.M. Buhl, B. Eickelmann, K. Drossel, in: Vortrag im Rahmen der 10. GEBF-Tagung, Universität Duisburg-Essen, 2023.' conference: end_date: 2023-01-03 location: Universität Duisburg-Essen name: Vortrag im Rahmen der 10. 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