--- _id: '28915' author: - first_name: Elke full_name: Grimminger-Seidensticker, Elke id: '85816' last_name: Grimminger-Seidensticker - first_name: P. full_name: Gieß-Stüber, P. last_name: Gieß-Stüber - first_name: Aiko Julia full_name: Möhwald, Aiko Julia id: '89496' last_name: Möhwald citation: ama: 'Grimminger-Seidensticker E, Gieß-Stüber P, Möhwald AJ. Von Interkultureller Kompetenz und sportpädagogischem Können in postmigrantischen Gesellschaften. Grundlagen und Weiterentwicklung eines Forschungsprogramms. In: Petry K, ed. Sport im Kontext globaler Zusammenarbeit. Verlag Barbara Budrich; 2020:37-48.' apa: Grimminger-Seidensticker, E., Gieß-Stüber, P., & Möhwald, A. J. (2020). Von Interkultureller Kompetenz und sportpädagogischem Können in postmigrantischen Gesellschaften. Grundlagen und Weiterentwicklung eines Forschungsprogramms. In K. Petry (Ed.), Sport im Kontext globaler Zusammenarbeit (pp. 37–48). Verlag Barbara Budrich. bibtex: '@inbook{Grimminger-Seidensticker_Gieß-Stüber_Möhwald_2020, place={Leverkusen}, title={Von Interkultureller Kompetenz und sportpädagogischem Können in postmigrantischen Gesellschaften. Grundlagen und Weiterentwicklung eines Forschungsprogramms}, booktitle={Sport im Kontext globaler Zusammenarbeit}, publisher={Verlag Barbara Budrich}, author={Grimminger-Seidensticker, Elke and Gieß-Stüber, P. and Möhwald, Aiko Julia}, editor={Petry, K.}, year={2020}, pages={37–48} }' chicago: 'Grimminger-Seidensticker, Elke, P. Gieß-Stüber, and Aiko Julia Möhwald. “Von Interkultureller Kompetenz und sportpädagogischem Können in postmigrantischen Gesellschaften. Grundlagen und Weiterentwicklung eines Forschungsprogramms.” In Sport im Kontext globaler Zusammenarbeit, edited by K. Petry, 37–48. Leverkusen: Verlag Barbara Budrich, 2020.' ieee: 'E. Grimminger-Seidensticker, P. Gieß-Stüber, and A. J. Möhwald, “Von Interkultureller Kompetenz und sportpädagogischem Können in postmigrantischen Gesellschaften. Grundlagen und Weiterentwicklung eines Forschungsprogramms,” in Sport im Kontext globaler Zusammenarbeit, K. Petry, Ed. Leverkusen: Verlag Barbara Budrich, 2020, pp. 37–48.' mla: Grimminger-Seidensticker, Elke, et al. “Von Interkultureller Kompetenz und sportpädagogischem Können in postmigrantischen Gesellschaften. Grundlagen und Weiterentwicklung eines Forschungsprogramms.” Sport im Kontext globaler Zusammenarbeit, edited by K. Petry, Verlag Barbara Budrich, 2020, pp. 37–48. short: 'E. Grimminger-Seidensticker, P. Gieß-Stüber, A.J. Möhwald, in: K. Petry (Ed.), Sport im Kontext globaler Zusammenarbeit, Verlag Barbara Budrich, Leverkusen, 2020, pp. 37–48.' date_created: 2021-12-15T09:37:35Z date_updated: 2023-07-20T07:48:40Z department: - _id: '17' editor: - first_name: K. full_name: Petry, K. last_name: Petry extern: '1' language: - iso: ger page: 37-48 place: Leverkusen publication: Sport im Kontext globaler Zusammenarbeit publisher: Verlag Barbara Budrich status: public title: Von Interkultureller Kompetenz und sportpädagogischem Können in postmigrantischen Gesellschaften. Grundlagen und Weiterentwicklung eines Forschungsprogramms type: book_chapter user_id: '85816' year: '2020' ... --- _id: '28918' author: - first_name: Elke full_name: Grimminger-Seidensticker, Elke id: '85816' last_name: Grimminger-Seidensticker - first_name: V. full_name: Oesterhelt, V. last_name: Oesterhelt - first_name: E. full_name: Gerlach, E. last_name: Gerlach - first_name: G. full_name: Friedrich, G. last_name: Friedrich citation: ama: 'Grimminger-Seidensticker E, Oesterhelt V, Gerlach E, Friedrich G. Sportdidaktik. In: Rothgangel M, Abraham U, Bayrhuber H, Frederking V, Jank W, Vollmer HJ, eds. Lernen im Fach und über das Fach hinaus. Waxmann; 2020:391-418.' apa: Grimminger-Seidensticker, E., Oesterhelt, V., Gerlach, E., & Friedrich, G. (2020). Sportdidaktik. In M. Rothgangel, U. Abraham, H. Bayrhuber, V. Frederking, W. Jank, & H. J. Vollmer (Eds.), Lernen im Fach und über das Fach hinaus (pp. 391–418). Waxmann. bibtex: '@inbook{Grimminger-Seidensticker_Oesterhelt_Gerlach_Friedrich_2020, place={Münster, New York}, title={Sportdidaktik}, booktitle={Lernen im Fach und über das Fach hinaus}, publisher={Waxmann}, author={Grimminger-Seidensticker, Elke and Oesterhelt, V. and Gerlach, E. and Friedrich, G.}, editor={Rothgangel, M. and Abraham, U. and Bayrhuber, H. and Frederking, V. and Jank, W. and Vollmer , H.J.}, year={2020}, pages={391–418} }' chicago: 'Grimminger-Seidensticker, Elke, V. Oesterhelt, E. Gerlach, and G. Friedrich. “Sportdidaktik.” In Lernen im Fach und über das Fach hinaus, edited by M. Rothgangel, U. Abraham, H. Bayrhuber, V. Frederking, W. Jank, and H.J. Vollmer , 391–418. Münster, New York: Waxmann, 2020.' ieee: 'E. Grimminger-Seidensticker, V. Oesterhelt, E. Gerlach, and G. Friedrich, “Sportdidaktik,” in Lernen im Fach und über das Fach hinaus, M. Rothgangel, U. Abraham, H. Bayrhuber, V. Frederking, W. Jank, and H. J. Vollmer , Eds. Münster, New York: Waxmann, 2020, pp. 391–418.' mla: Grimminger-Seidensticker, Elke, et al. “Sportdidaktik.” Lernen im Fach und über das Fach hinaus, edited by M. Rothgangel et al., Waxmann, 2020, pp. 391–418. short: 'E. Grimminger-Seidensticker, V. Oesterhelt, E. Gerlach, G. Friedrich, in: M. Rothgangel, U. Abraham, H. Bayrhuber, V. Frederking, W. Jank, H.J. Vollmer (Eds.), Lernen im Fach und über das Fach hinaus, Waxmann, Münster, New York, 2020, pp. 391–418.' date_created: 2021-12-15T09:42:23Z date_updated: 2023-07-20T07:48:50Z department: - _id: '17' editor: - first_name: M. full_name: Rothgangel, M. last_name: Rothgangel - first_name: U. full_name: Abraham, U. last_name: Abraham - first_name: H. full_name: Bayrhuber, H. last_name: Bayrhuber - first_name: V. full_name: Frederking, V. last_name: Frederking - first_name: W. full_name: Jank, W. last_name: Jank - first_name: H.J. full_name: Vollmer , H.J. last_name: 'Vollmer ' extern: '1' language: - iso: ger page: 391-418 place: Münster, New York publication: Lernen im Fach und über das Fach hinaus publisher: Waxmann status: public title: Sportdidaktik type: book_chapter user_id: '85816' year: '2020' ... --- _id: '28913' author: - first_name: Elke full_name: Grimminger-Seidensticker, Elke id: '85816' last_name: Grimminger-Seidensticker - first_name: J. full_name: Frohn, J. last_name: Frohn citation: ama: 'Grimminger-Seidensticker E, Frohn J. Zum Umgang mit Heterogenität im Sportunterricht. In: Wolters P, Balz E, Krieger C, Miethling W-D, eds. Empirie des Schulsports. 2nd ed. Meyer & Meyer; 2020:245-275.' apa: Grimminger-Seidensticker, E., & Frohn, J. (2020). Zum Umgang mit Heterogenität im Sportunterricht. In P. Wolters, E. Balz, C. Krieger, & W.-D. Miethling (Eds.), Empirie des Schulsports (2nd ed., pp. 245–275). Meyer & Meyer. bibtex: '@inbook{Grimminger-Seidensticker_Frohn_2020, place={Aachen}, edition={2}, title={Zum Umgang mit Heterogenität im Sportunterricht}, booktitle={Empirie des Schulsports}, publisher={Meyer & Meyer}, author={Grimminger-Seidensticker, Elke and Frohn, J.}, editor={Wolters, P. and Balz, E. and Krieger, C. and Miethling, W.-D.}, year={2020}, pages={245–275} }' chicago: 'Grimminger-Seidensticker, Elke, and J. Frohn. “Zum Umgang mit Heterogenität im Sportunterricht.” In Empirie des Schulsports, edited by P. Wolters, E. Balz, C. Krieger, and W.-D. Miethling, 2nd ed., 245–75. Aachen: Meyer & Meyer, 2020.' ieee: 'E. Grimminger-Seidensticker and J. Frohn, “Zum Umgang mit Heterogenität im Sportunterricht,” in Empirie des Schulsports, 2nd ed., P. Wolters, E. Balz, C. Krieger, and W.-D. Miethling, Eds. Aachen: Meyer & Meyer, 2020, pp. 245–275.' mla: Grimminger-Seidensticker, Elke, and J. Frohn. “Zum Umgang mit Heterogenität im Sportunterricht.” Empirie des Schulsports, edited by P. Wolters et al., 2nd ed., Meyer & Meyer, 2020, pp. 245–75. short: 'E. Grimminger-Seidensticker, J. Frohn, in: P. Wolters, E. Balz, C. Krieger, W.-D. Miethling (Eds.), Empirie des Schulsports, 2nd ed., Meyer & Meyer, Aachen, 2020, pp. 245–275.' date_created: 2021-12-15T09:34:23Z date_updated: 2023-07-20T07:48:30Z department: - _id: '17' edition: '2' editor: - first_name: P. full_name: Wolters, P. last_name: Wolters - first_name: E. full_name: Balz, E. last_name: Balz - first_name: C. full_name: Krieger, C. last_name: Krieger - first_name: W.-D. full_name: Miethling, W.-D. last_name: Miethling extern: '1' language: - iso: ger page: 245-275 place: Aachen publication: Empirie des Schulsports publisher: Meyer & Meyer status: public title: Zum Umgang mit Heterogenität im Sportunterricht type: book_chapter user_id: '85816' year: '2020' ... --- _id: '28894' author: - first_name: Elke full_name: Grimminger-Seidensticker, Elke id: '85816' last_name: Grimminger-Seidensticker citation: ama: Grimminger-Seidensticker E. Machthandlungen von Schüler*innen im Sportunterricht – Welche Rolle spielt das Sportlehrer*innenhandeln? sportunterricht. 2020;69(10):447-452. apa: Grimminger-Seidensticker, E. (2020). Machthandlungen von Schüler*innen im Sportunterricht – Welche Rolle spielt das Sportlehrer*innenhandeln? sportunterricht, 69(10), 447–452. bibtex: '@article{Grimminger-Seidensticker_2020, title={Machthandlungen von Schüler*innen im Sportunterricht – Welche Rolle spielt das Sportlehrer*innenhandeln?}, volume={69}, number={10}, journal={sportunterricht}, author={Grimminger-Seidensticker, Elke}, year={2020}, pages={447–452} }' chicago: 'Grimminger-Seidensticker, Elke. “Machthandlungen von Schüler*innen im Sportunterricht – Welche Rolle spielt das Sportlehrer*innenhandeln?” sportunterricht 69, no. 10 (2020): 447–52.' ieee: E. Grimminger-Seidensticker, “Machthandlungen von Schüler*innen im Sportunterricht – Welche Rolle spielt das Sportlehrer*innenhandeln?,” sportunterricht, vol. 69, no. 10, pp. 447–452, 2020. mla: Grimminger-Seidensticker, Elke. “Machthandlungen von Schüler*innen im Sportunterricht – Welche Rolle spielt das Sportlehrer*innenhandeln?” sportunterricht, vol. 69, no. 10, 2020, pp. 447–52. short: E. Grimminger-Seidensticker, sportunterricht 69 (2020) 447–452. date_created: 2021-12-15T09:10:00Z date_updated: 2023-07-20T07:52:08Z department: - _id: '17' extern: '1' intvolume: ' 69' issue: '10' language: - iso: ger page: 447-452 publication: sportunterricht status: public title: Machthandlungen von Schüler*innen im Sportunterricht – Welche Rolle spielt das Sportlehrer*innenhandeln? type: journal_article user_id: '85816' volume: 69 year: '2020' ... --- _id: '28895' author: - first_name: Elke full_name: Grimminger-Seidensticker, Elke id: '85816' last_name: Grimminger-Seidensticker - first_name: J. full_name: Korte, J. last_name: Korte - first_name: Aiko Julia full_name: Möhwald, Aiko Julia id: '89496' last_name: Möhwald citation: ama: Grimminger-Seidensticker E, Korte J, Möhwald AJ. Körperbild, Bewegung und Sport in der Wahrnehmung von Grundschulkindern. Ergebnisse einer explorativen lnterviewstudie. sportunterricht. 2020;69(2):59-64. apa: Grimminger-Seidensticker, E., Korte, J., & Möhwald, A. J. (2020). Körperbild, Bewegung und Sport in der Wahrnehmung von Grundschulkindern. Ergebnisse einer explorativen lnterviewstudie. sportunterricht, 69(2), 59–64. bibtex: '@article{Grimminger-Seidensticker_Korte_Möhwald_2020, title={Körperbild, Bewegung und Sport in der Wahrnehmung von Grundschulkindern. Ergebnisse einer explorativen lnterviewstudie}, volume={69}, number={2}, journal={sportunterricht}, author={Grimminger-Seidensticker, Elke and Korte, J. and Möhwald, Aiko Julia}, year={2020}, pages={59–64} }' chicago: 'Grimminger-Seidensticker, Elke, J. Korte, and Aiko Julia Möhwald. “Körperbild, Bewegung und Sport in der Wahrnehmung von Grundschulkindern. Ergebnisse einer explorativen lnterviewstudie.” sportunterricht 69, no. 2 (2020): 59–64.' ieee: E. Grimminger-Seidensticker, J. Korte, and A. J. Möhwald, “Körperbild, Bewegung und Sport in der Wahrnehmung von Grundschulkindern. Ergebnisse einer explorativen lnterviewstudie,” sportunterricht, vol. 69, no. 2, pp. 59–64, 2020. mla: Grimminger-Seidensticker, Elke, et al. “Körperbild, Bewegung und Sport in der Wahrnehmung von Grundschulkindern. Ergebnisse einer explorativen lnterviewstudie.” sportunterricht, vol. 69, no. 2, 2020, pp. 59–64. short: E. Grimminger-Seidensticker, J. Korte, A.J. Möhwald, sportunterricht 69 (2020) 59–64. date_created: 2021-12-15T09:12:17Z date_updated: 2023-07-20T07:52:14Z department: - _id: '17' extern: '1' intvolume: ' 69' issue: '2' language: - iso: ger page: 59-64 publication: sportunterricht status: public title: Körperbild, Bewegung und Sport in der Wahrnehmung von Grundschulkindern. Ergebnisse einer explorativen lnterviewstudie type: journal_article user_id: '85816' volume: 69 year: '2020' ... --- _id: '28864' author: - first_name: Elke full_name: Grimminger-Seidensticker, Elke id: '85816' last_name: Grimminger-Seidensticker - first_name: F. full_name: Lautenbach, F. last_name: Lautenbach - first_name: A. full_name: Heyder, A. last_name: Heyder - first_name: J. full_name: Korte, J. last_name: Korte - first_name: Aiko Julia full_name: Möhwald, Aiko Julia id: '89496' last_name: Möhwald citation: ama: 'Grimminger-Seidensticker E, Lautenbach F, Heyder A, Korte J, Möhwald AJ. A 14-weeks intervention study on changing preservice teachers’ psychological perspectives related to teaching inclusively: Explicit and implicit attitude, self-efficacy, and stress perception towards inclusion. Frontiers in Education. 2020;5(7).' apa: 'Grimminger-Seidensticker, E., Lautenbach, F., Heyder, A., Korte, J., & Möhwald, A. J. (2020). A 14-weeks intervention study on changing preservice teachers’ psychological perspectives related to teaching inclusively: Explicit and implicit attitude, self-efficacy, and stress perception towards inclusion. Frontiers in Education, 5(7).' bibtex: '@article{Grimminger-Seidensticker_Lautenbach_Heyder_Korte_Möhwald_2020, title={A 14-weeks intervention study on changing preservice teachers’ psychological perspectives related to teaching inclusively: Explicit and implicit attitude, self-efficacy, and stress perception towards inclusion}, volume={5}, number={7}, journal={Frontiers in Education}, author={Grimminger-Seidensticker, Elke and Lautenbach, F. and Heyder, A. and Korte, J. and Möhwald, Aiko Julia}, year={2020} }' chicago: 'Grimminger-Seidensticker, Elke, F. Lautenbach, A. Heyder, J. Korte, and Aiko Julia Möhwald. “A 14-Weeks Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives Related to Teaching Inclusively: Explicit and Implicit Attitude, Self-Efficacy, and Stress Perception towards Inclusion.” Frontiers in Education 5, no. 7 (2020).' ieee: 'E. Grimminger-Seidensticker, F. Lautenbach, A. Heyder, J. Korte, and A. J. Möhwald, “A 14-weeks intervention study on changing preservice teachers’ psychological perspectives related to teaching inclusively: Explicit and implicit attitude, self-efficacy, and stress perception towards inclusion,” Frontiers in Education, vol. 5, no. 7, 2020.' mla: 'Grimminger-Seidensticker, Elke, et al. “A 14-Weeks Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives Related to Teaching Inclusively: Explicit and Implicit Attitude, Self-Efficacy, and Stress Perception towards Inclusion.” Frontiers in Education, vol. 5, no. 7, 2020.' short: E. Grimminger-Seidensticker, F. Lautenbach, A. Heyder, J. Korte, A.J. Möhwald, Frontiers in Education 5 (2020). date_created: 2021-12-15T08:23:33Z date_updated: 2023-07-20T07:53:20Z department: - _id: '17' extern: '1' intvolume: ' 5' issue: '7' language: - iso: eng publication: Frontiers in Education status: public title: 'A 14-weeks intervention study on changing preservice teachers’ psychological perspectives related to teaching inclusively: Explicit and implicit attitude, self-efficacy, and stress perception towards inclusion' type: journal_article user_id: '85816' volume: 5 year: '2020' ... --- _id: '28863' author: - first_name: Elke full_name: Grimminger-Seidensticker, Elke id: '85816' last_name: Grimminger-Seidensticker - first_name: J. full_name: Korte, J. last_name: Korte citation: ama: Grimminger-Seidensticker E, Korte J. Quantitative and qualitative results of a body image pilot intervention in (pre)adolescent girls. Journal of Physical Education & Health. 2020;9(16):56-63. apa: Grimminger-Seidensticker, E., & Korte, J. (2020). Quantitative and qualitative results of a body image pilot intervention in (pre)adolescent girls. Journal of Physical Education & Health, 9(16), 56–63. bibtex: '@article{Grimminger-Seidensticker_Korte_2020, title={Quantitative and qualitative results of a body image pilot intervention in (pre)adolescent girls}, volume={9}, number={16}, journal={Journal of Physical Education & Health}, author={Grimminger-Seidensticker, Elke and Korte, J.}, year={2020}, pages={56–63} }' chicago: 'Grimminger-Seidensticker, Elke, and J. Korte. “Quantitative and Qualitative Results of a Body Image Pilot Intervention in (Pre)Adolescent Girls.” Journal of Physical Education & Health 9, no. 16 (2020): 56–63.' ieee: E. Grimminger-Seidensticker and J. Korte, “Quantitative and qualitative results of a body image pilot intervention in (pre)adolescent girls,” Journal of Physical Education & Health, vol. 9, no. 16, pp. 56–63, 2020. mla: Grimminger-Seidensticker, Elke, and J. Korte. “Quantitative and Qualitative Results of a Body Image Pilot Intervention in (Pre)Adolescent Girls.” Journal of Physical Education & Health, vol. 9, no. 16, 2020, pp. 56–63. short: E. Grimminger-Seidensticker, J. Korte, Journal of Physical Education & Health 9 (2020) 56–63. date_created: 2021-12-15T08:16:28Z date_updated: 2023-07-20T07:53:14Z department: - _id: '17' extern: '1' intvolume: ' 9' issue: '16' language: - iso: eng page: 56-63 publication: Journal of Physical Education & Health status: public title: Quantitative and qualitative results of a body image pilot intervention in (pre)adolescent girls type: journal_article user_id: '85816' volume: 9 year: '2020' ... --- _id: '28343' abstract: - lang: eng text: "Summary\r\n As health concepts develop through exposure to, and experience with particular contexts, and as health concepts influence health behaviour, it is important for actors in health promotion programmes to understand an individual’s health concepts. This study focussed on health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany, Italy and Switzerland—a hitherto less researched population group. We conducted focus groups with a total of 167 children aged 7–11 years (mean=8.76 years, SD=0.68). The aim of this study was to explore if the life situation across four different countries leads to similar health concepts, and how the particular, national health discourses are reflected in the children’s health concepts. The data were analysed through a structured qualitative content analysis and revealed four categories: ‘Symbols/symptoms of health/illness’, ‘Emotionality’, ‘Healthy/unhealthy practices’, and ‘Consequences of health problems’. The children’s health concepts are linked to concrete events and objects, and they are able to think in logical sequences. However, the children’s causal argumentation is uni-dimensional; they do not cover the complexity of the development of health problems. In particular, overweight stands for illness and is exclusively the result of unhealthy practices. In their concepts, the children reflect the national health promotion programme discourses about overweight. They seem to understand the messages of health education as ‘behaving well means being healthy’; however, such a health education message initiates accusations of ‘unhealthy persons’. In consequence, challenges for sensitive health education programmes (at school) are discussed." author: - first_name: Elke full_name: Grimminger-Seidensticker, Elke id: '85816' last_name: Grimminger-Seidensticker - first_name: Monica full_name: Aceti, Monica last_name: Aceti - first_name: Sandrine full_name: Knobé, Sandrine last_name: Knobé - first_name: Gilles full_name: Vieille Marchiset, Gilles last_name: Vieille Marchiset citation: ama: Grimminger-Seidensticker E, Aceti M, Knobé S, Vieille Marchiset G. Health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany and Switzerland. Health Promotion International. 2020;35:17-26. doi:10.1093/heapro/day099 apa: Grimminger-Seidensticker, E., Aceti, M., Knobé, S., & Vieille Marchiset, G. (2020). Health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany and Switzerland. Health Promotion International, 35, 17–26. https://doi.org/10.1093/heapro/day099 bibtex: '@article{Grimminger-Seidensticker_Aceti_Knobé_Vieille Marchiset_2020, title={Health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany and Switzerland}, volume={35}, DOI={10.1093/heapro/day099}, journal={Health Promotion International}, author={Grimminger-Seidensticker, Elke and Aceti, Monica and Knobé, Sandrine and Vieille Marchiset, Gilles}, year={2020}, pages={17–26} }' chicago: 'Grimminger-Seidensticker, Elke, Monica Aceti, Sandrine Knobé, and Gilles Vieille Marchiset. “Health Concepts among Socially Disadvantaged Children in France, Germany and Switzerland.” Health Promotion International 35 (2020): 17–26. https://doi.org/10.1093/heapro/day099.' ieee: 'E. Grimminger-Seidensticker, M. Aceti, S. Knobé, and G. Vieille Marchiset, “Health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany and Switzerland,” Health Promotion International, vol. 35, pp. 17–26, 2020, doi: 10.1093/heapro/day099.' mla: Grimminger-Seidensticker, Elke, et al. “Health Concepts among Socially Disadvantaged Children in France, Germany and Switzerland.” Health Promotion International, vol. 35, 2020, pp. 17–26, doi:10.1093/heapro/day099. short: E. Grimminger-Seidensticker, M. Aceti, S. Knobé, G. Vieille Marchiset, Health Promotion International 35 (2020) 17–26. date_created: 2021-12-06T14:54:53Z date_updated: 2023-07-20T08:08:57Z doi: 10.1093/heapro/day099 extern: '1' intvolume: ' 35' language: - iso: eng page: 17-26 publication: Health Promotion International publication_identifier: issn: - 0957-4824 - 1460-2245 publication_status: published status: public title: Health concepts among socially disadvantaged children in France, Germany and Switzerland type: journal_article user_id: '85816' volume: 35 year: '2020' ... --- _id: '28342' author: - first_name: Franziska full_name: Lautenbach, Franziska last_name: Lautenbach - first_name: Johanna full_name: Korte, Johanna last_name: Korte - first_name: Aiko full_name: Möhwald, Aiko last_name: Möhwald - first_name: Anke full_name: Heyder, Anke last_name: Heyder - first_name: Elke full_name: Grimminger-Seidensticker, Elke id: '85816' last_name: Grimminger-Seidensticker citation: ama: 'Lautenbach F, Korte J, Möhwald A, Heyder A, Grimminger-Seidensticker E. A 14-Week Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives on Inclusion: Explicit and Implicit Attitudes, Self-Efficacy, and Stress Perception Toward Inclusion. Frontiers in Education. Published online 2020. doi:10.3389/feduc.2020.00007' apa: 'Lautenbach, F., Korte, J., Möhwald, A., Heyder, A., & Grimminger-Seidensticker, E. (2020). A 14-Week Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives on Inclusion: Explicit and Implicit Attitudes, Self-Efficacy, and Stress Perception Toward Inclusion. Frontiers in Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00007' bibtex: '@article{Lautenbach_Korte_Möhwald_Heyder_Grimminger-Seidensticker_2020, title={A 14-Week Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives on Inclusion: Explicit and Implicit Attitudes, Self-Efficacy, and Stress Perception Toward Inclusion}, DOI={10.3389/feduc.2020.00007}, journal={Frontiers in Education}, author={Lautenbach, Franziska and Korte, Johanna and Möhwald, Aiko and Heyder, Anke and Grimminger-Seidensticker, Elke}, year={2020} }' chicago: 'Lautenbach, Franziska, Johanna Korte, Aiko Möhwald, Anke Heyder, and Elke Grimminger-Seidensticker. “A 14-Week Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives on Inclusion: Explicit and Implicit Attitudes, Self-Efficacy, and Stress Perception Toward Inclusion.” Frontiers in Education, 2020. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00007.' ieee: 'F. Lautenbach, J. Korte, A. Möhwald, A. Heyder, and E. Grimminger-Seidensticker, “A 14-Week Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives on Inclusion: Explicit and Implicit Attitudes, Self-Efficacy, and Stress Perception Toward Inclusion,” Frontiers in Education, 2020, doi: 10.3389/feduc.2020.00007.' mla: 'Lautenbach, Franziska, et al. “A 14-Week Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives on Inclusion: Explicit and Implicit Attitudes, Self-Efficacy, and Stress Perception Toward Inclusion.” Frontiers in Education, 2020, doi:10.3389/feduc.2020.00007.' short: F. Lautenbach, J. Korte, A. Möhwald, A. Heyder, E. Grimminger-Seidensticker, Frontiers in Education (2020). date_created: 2021-12-06T14:54:41Z date_updated: 2023-07-20T08:08:38Z doi: 10.3389/feduc.2020.00007 language: - iso: eng publication: Frontiers in Education publication_identifier: issn: - 2504-284X publication_status: published status: public title: 'A 14-Week Intervention Study on Changing Preservice Teachers’ Psychological Perspectives on Inclusion: Explicit and Implicit Attitudes, Self-Efficacy, and Stress Perception Toward Inclusion' type: journal_article user_id: '85816' year: '2020' ... --- _id: '28340' article_type: original author: - first_name: Elke full_name: Grimminger-Seidensticker, Elke id: '85816' last_name: Grimminger-Seidensticker - first_name: Johanna full_name: Korte, Johanna last_name: Korte - first_name: Aiko full_name: Möhwald, Aiko last_name: Möhwald - first_name: Jörg full_name: Trojan, Jörg last_name: Trojan citation: ama: Grimminger-Seidensticker E, Korte J, Möhwald A, Trojan J. SUBCLINICAL DISORDERED EATING AND BODY DISSATISFACTION IN NORMAL WEIGHT CHILDREN—THE ROLE OF PHYSICAL ACTIVITY AND MOTIVES TO EXERCISE. Journal of Physical Education & Health. 2020;9(16):5-13. doi:10.5281/ZENODO.5196091 apa: Grimminger-Seidensticker, E., Korte, J., Möhwald, A., & Trojan, J. (2020). SUBCLINICAL DISORDERED EATING AND BODY DISSATISFACTION IN NORMAL WEIGHT CHILDREN—THE ROLE OF PHYSICAL ACTIVITY AND MOTIVES TO EXERCISE. Journal of Physical Education & Health, 9(16), 5–13. https://doi.org/10.5281/ZENODO.5196091 bibtex: '@article{Grimminger-Seidensticker_Korte_Möhwald_Trojan_2020, title={SUBCLINICAL DISORDERED EATING AND BODY DISSATISFACTION IN NORMAL WEIGHT CHILDREN—THE ROLE OF PHYSICAL ACTIVITY AND MOTIVES TO EXERCISE}, volume={9}, DOI={10.5281/ZENODO.5196091}, number={16}, journal={Journal of Physical Education & Health}, author={Grimminger-Seidensticker, Elke and Korte, Johanna and Möhwald, Aiko and Trojan, Jörg}, year={2020}, pages={5–13} }' chicago: 'Grimminger-Seidensticker, Elke, Johanna Korte, Aiko Möhwald, and Jörg Trojan. “SUBCLINICAL DISORDERED EATING AND BODY DISSATISFACTION IN NORMAL WEIGHT CHILDREN—THE ROLE OF PHYSICAL ACTIVITY AND MOTIVES TO EXERCISE.” Journal of Physical Education & Health 9, no. 16 (2020): 5–13. https://doi.org/10.5281/ZENODO.5196091.' ieee: 'E. Grimminger-Seidensticker, J. Korte, A. Möhwald, and J. Trojan, “SUBCLINICAL DISORDERED EATING AND BODY DISSATISFACTION IN NORMAL WEIGHT CHILDREN—THE ROLE OF PHYSICAL ACTIVITY AND MOTIVES TO EXERCISE,” Journal of Physical Education & Health, vol. 9, no. 16, pp. 5–13, 2020, doi: 10.5281/ZENODO.5196091.' mla: Grimminger-Seidensticker, Elke, et al. “SUBCLINICAL DISORDERED EATING AND BODY DISSATISFACTION IN NORMAL WEIGHT CHILDREN—THE ROLE OF PHYSICAL ACTIVITY AND MOTIVES TO EXERCISE.” Journal of Physical Education & Health, vol. 9, no. 16, 2020, pp. 5–13, doi:10.5281/ZENODO.5196091. short: E. Grimminger-Seidensticker, J. Korte, A. Möhwald, J. Trojan, Journal of Physical Education & Health 9 (2020) 5–13. date_created: 2021-12-06T14:53:59Z date_updated: 2023-07-20T08:02:56Z doi: 10.5281/ZENODO.5196091 intvolume: ' 9' issue: '16' language: - iso: eng page: 5-13 publication: Journal of Physical Education & Health status: public title: SUBCLINICAL DISORDERED EATING AND BODY DISSATISFACTION IN NORMAL WEIGHT CHILDREN—THE ROLE OF PHYSICAL ACTIVITY AND MOTIVES TO EXERCISE type: journal_article user_id: '85816' volume: 9 year: '2020' ... --- _id: '42335' author: - first_name: Zishan full_name: Ghaffar, Zishan last_name: Ghaffar citation: ama: Ghaffar Z. Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren. Vol 1. Schöningh; 2020. apa: Ghaffar, Z. (2020). Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren (Vol. 1). Schöningh. bibtex: '@book{Ghaffar_2020, place={Paderborn}, series={Beiträge zur Koranforschung}, title={Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren}, volume={1}, publisher={Schöningh}, author={Ghaffar, Zishan}, year={2020}, collection={Beiträge zur Koranforschung} }' chicago: 'Ghaffar, Zishan. Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren. Vol. 1. Beiträge zur Koranforschung. Paderborn: Schöningh, 2020.' ieee: 'Z. Ghaffar, Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren, vol. 1. Paderborn: Schöningh, 2020.' mla: Ghaffar, Zishan. Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren. Schöningh, 2020. short: Z. Ghaffar, Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren, Schöningh, Paderborn, 2020. date_created: 2023-02-23T09:02:53Z date_updated: 2023-07-23T22:19:16Z department: - _id: '784' intvolume: ' 1' language: - iso: ger place: Paderborn publisher: Schöningh series_title: Beiträge zur Koranforschung status: public title: Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren type: book user_id: '53425' volume: 1 year: '2020' ... --- _id: '46114' abstract: - lang: eng text: "Review von Holger Zellentin, Review of Qur'anic Research, Vol. 7 no. 5 (2021)\r\n\r\nRezension von Bertram Schmitz, Theologische Literaturzeitung, Nr. 7, 2021, Spalte 657-658\r\n\r\nReview von Sebastian Bitsch, Der Islam, Band 98, Heft 2, 2021, 591-598\r\n" author: - first_name: Zishan full_name: Ghaffar, Zishan id: '83446' last_name: Ghaffar citation: ama: Ghaffar Z. Der Koran in Seinem Religions- Und Weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie Und Apokalyptik in Den Mittelmekkanischen Suren. Vol 1.; 2020. apa: Ghaffar, Z. (2020). Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren (Vol. 1). bibtex: '@book{Ghaffar_2020, place={Paderborn}, series={Beiträge zur Koranforschung}, title={Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren}, volume={1}, author={Ghaffar, Zishan}, year={2020}, collection={Beiträge zur Koranforschung} }' chicago: Ghaffar, Zishan. Der Koran in Seinem Religions- Und Weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie Und Apokalyptik in Den Mittelmekkanischen Suren. Vol. 1. Beiträge Zur Koranforschung. Paderborn, 2020. ieee: Z. Ghaffar, Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren, vol. 1. Paderborn, 2020. mla: Ghaffar, Zishan. Der Koran in Seinem Religions- Und Weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie Und Apokalyptik in Den Mittelmekkanischen Suren. 2020. short: Z. Ghaffar, Der Koran in Seinem Religions- Und Weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie Und Apokalyptik in Den Mittelmekkanischen Suren, Paderborn, 2020. date_created: 2023-07-23T22:32:34Z date_updated: 2023-07-23T22:34:07Z department: - _id: '469' intvolume: ' 1' language: - iso: eng place: Paderborn series_title: Beiträge zur Koranforschung status: public title: Der Koran in seinem religions- und weltgeschichtlichen Kontext. Eschatologie und Apokalyptik in den mittelmekkanischen Suren type: book user_id: '83446' volume: 1 year: '2020' ... --- _id: '31192' abstract: - lang: eng text: |- The kinetic Brownian motion on the sphere bundle of a Riemannian manifold $M$ is a stochastic process that models a random perturbation of the geodesic flow. If $M$ is a orientable compact constantly curved surface, we show that in the limit of infinitely large perturbation the $L^2$-spectrum of the infinitesimal generator of a time rescaled version of the process converges to the Laplace spectrum of the base manifold. author: - first_name: Martin full_name: Kolb, Martin last_name: Kolb - first_name: Tobias full_name: Weich, Tobias last_name: Weich - first_name: Lasse Lennart full_name: Wolf, Lasse Lennart last_name: Wolf citation: ama: Kolb M, Weich T, Wolf LL. Spectral Asymptotics for Kinetic Brownian Motion on Surfaces of Constant  Curvature. arXiv:201106434. Published online 2020. apa: Kolb, M., Weich, T., & Wolf, L. L. (2020). Spectral Asymptotics for Kinetic Brownian Motion on Surfaces of Constant  Curvature. In arXiv:2011.06434. bibtex: '@article{Kolb_Weich_Wolf_2020, title={Spectral Asymptotics for Kinetic Brownian Motion on Surfaces of Constant  Curvature}, journal={arXiv:2011.06434}, author={Kolb, Martin and Weich, Tobias and Wolf, Lasse Lennart}, year={2020} }' chicago: Kolb, Martin, Tobias Weich, and Lasse Lennart Wolf. “Spectral Asymptotics for Kinetic Brownian Motion on Surfaces of Constant  Curvature.” ArXiv:2011.06434, 2020. ieee: M. Kolb, T. Weich, and L. L. Wolf, “Spectral Asymptotics for Kinetic Brownian Motion on Surfaces of Constant  Curvature,” arXiv:2011.06434. 2020. mla: Kolb, Martin, et al. “Spectral Asymptotics for Kinetic Brownian Motion on Surfaces of Constant  Curvature.” ArXiv:2011.06434, 2020. short: M. Kolb, T. Weich, L.L. Wolf, ArXiv:2011.06434 (2020). date_created: 2022-05-11T10:42:11Z date_updated: 2023-07-24T07:53:47Z external_id: arxiv: - '2011.06434' publication: arXiv:2011.06434 status: public title: |- Spectral Asymptotics for Kinetic Brownian Motion on Surfaces of Constant Curvature type: preprint user_id: '45027' year: '2020' ... --- _id: '44645' author: - first_name: Hans-Joachim full_name: Dörrer, Hans-Joachim last_name: Dörrer - first_name: Carolin full_name: Köster, Carolin id: '676' last_name: Köster citation: ama: 'Dörrer H-J, Köster C. Körperspannung trainieren : auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)TurnenKörperspannung trainieren: auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)Turnen. Sportpädagogik. 2020;44(1):14-21.' apa: 'Dörrer, H.-J., & Köster, C. (2020). Körperspannung trainieren : auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)TurnenKörperspannung trainieren: auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)Turnen. Sportpädagogik, 44(1), 14–21.' bibtex: '@article{Dörrer_Köster_2020, title={Körperspannung trainieren : auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)TurnenKörperspannung trainieren: auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)Turnen}, volume={44}, number={1}, journal={Sportpädagogik}, author={Dörrer, Hans-Joachim and Köster, Carolin}, year={2020}, pages={14–21} }' chicago: 'Dörrer, Hans-Joachim, and Carolin Köster. “Körperspannung trainieren : auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)TurnenKörperspannung trainieren: auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)Turnen.” Sportpädagogik 44, no. 1 (2020): 14–21.' ieee: 'H.-J. Dörrer and C. Köster, “Körperspannung trainieren : auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)TurnenKörperspannung trainieren: auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)Turnen,” Sportpädagogik, vol. 44, no. 1, pp. 14–21, 2020.' mla: 'Dörrer, Hans-Joachim, and Carolin Köster. “Körperspannung trainieren : auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)TurnenKörperspannung trainieren: auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)Turnen.” Sportpädagogik, vol. 44, no. 1, 2020, pp. 14–21.' short: H.-J. Dörrer, C. Köster, Sportpädagogik 44 (2020) 14–21. date_created: 2023-05-08T18:01:13Z date_updated: 2023-07-25T13:09:04Z department: - _id: '318' intvolume: ' 44' issue: '1' language: - iso: ger page: 14-21 publication: Sportpädagogik status: public title: 'Körperspannung trainieren : auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)TurnenKörperspannung trainieren: auf die richtige Spannung kommt es an - Körperspannung als zentrale Lernvoraussetzung im (Gerät-)Turnen' type: journal_article user_id: '14931' volume: 44 year: '2020' ... --- _id: '46149' abstract: - lang: eng text: 'The paper presents a cross-European survey on teachers and crowdsourcing. The survey examines how familiar language teachers are with the concept of crowdsourcing and addresses their attitude towards including crowdsourcing into language teaching activities. The survey was administrated via an online questionnaire and collected volunteers’ data on: (a) teachers’ experience with organizing crowdsourcing activities for students/pupils, (b) the development of crowdsourced resources and materials as well as (c) teachers’ motivation for participating in or employing crowdsourcing activities. The questionnaire was disseminated in over 30 European countries. The final sample comprises 1129 language teachers aged 20 to 65, mostly working at institutions of tertiary education. The data indicates that many participants are not familiar with the concept of crowdsourcing resulting in a low rate of crowdsourcing activities in the classroom. However, a high percentage of responding teachers is potentially willing to crowdsource teaching materials for the language(s) they teach. They are particularly willing to collaborate with other teachers in the creation of interactive digital learning materials, and to select, edit, and share language examples for exercises or tests. Since the inclusion of crowdsourcing activities in language teaching is still in its initial stage, steps for further research are highlighted.' alternative_title: - Insights from a Cross-European Survey author: - first_name: Špela full_name: Arhar Holdt, Špela last_name: Arhar Holdt - first_name: Lorenzo full_name: Zanasi, Lorenzo last_name: Zanasi - first_name: Tassja full_name: Weber, Tassja id: '89571' last_name: Weber - first_name: Elena full_name: Volodina, Elena last_name: Volodina - first_name: Christos full_name: Rodosthenous, Christos last_name: Rodosthenous - first_name: Antonia full_name: Ordulj, Antonia last_name: Ordulj - first_name: Lina full_name: Miloshevska, Lina last_name: Miloshevska - first_name: Ivana full_name: Lazić Konjik, Ivana last_name: Lazić Konjik - first_name: Svetla full_name: Koeva, Svetla last_name: Koeva - first_name: Ramunė full_name: Kasperavičienė, Ramunė last_name: Kasperavičienė - first_name: Ciler full_name: Hatipoglu, Ciler last_name: Hatipoglu - first_name: Karën full_name: Fort, Karën last_name: Fort - first_name: Petra full_name: Bago, Petra last_name: Bago - first_name: Isabel full_name: Durán-Muñoz, Isabel last_name: Durán-Muñoz - first_name: Elżbieta full_name: Gajek, Elżbieta last_name: Gajek - first_name: Rina full_name: Zviel-Girshin, Rina last_name: Zviel-Girshin citation: ama: Arhar Holdt Š, Zanasi L, Weber T, et al. Language Teachers and Crowdsourcing. Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje. 2020;46(1):1-28. doi:10.31724/rihjj.46.1.1 apa: Arhar Holdt, Š., Zanasi, L., Weber, T., Volodina, E., Rodosthenous, C., Ordulj, A., Miloshevska, L., Lazić Konjik, I., Koeva, S., Kasperavičienė, R., Hatipoglu, C., Fort, K., Bago, P., Durán-Muñoz, I., Gajek, E., & Zviel-Girshin, R. (2020). Language Teachers and Crowdsourcing. Rasprave Instituta Za Hrvatski Jezik i Jezikoslovlje, 46(1), 1–28. https://doi.org/10.31724/rihjj.46.1.1 bibtex: '@article{Arhar Holdt_Zanasi_Weber_Volodina_Rodosthenous_Ordulj_Miloshevska_Lazić Konjik_Koeva_Kasperavičienė_et al._2020, title={Language Teachers and Crowdsourcing}, volume={46}, DOI={10.31724/rihjj.46.1.1}, number={1}, journal={Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje}, publisher={Institute of Croatian Language and Linguistics}, author={Arhar Holdt, Špela and Zanasi, Lorenzo and Weber, Tassja and Volodina, Elena and Rodosthenous, Christos and Ordulj, Antonia and Miloshevska, Lina and Lazić Konjik, Ivana and Koeva, Svetla and Kasperavičienė, Ramunė and et al.}, year={2020}, pages={1–28} }' chicago: 'Arhar Holdt, Špela, Lorenzo Zanasi, Tassja Weber, Elena Volodina, Christos Rodosthenous, Antonia Ordulj, Lina Miloshevska, et al. “Language Teachers and Crowdsourcing.” Rasprave Instituta Za Hrvatski Jezik i Jezikoslovlje 46, no. 1 (2020): 1–28. https://doi.org/10.31724/rihjj.46.1.1.' ieee: 'Š. Arhar Holdt et al., “Language Teachers and Crowdsourcing,” Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, vol. 46, no. 1, pp. 1–28, 2020, doi: 10.31724/rihjj.46.1.1.' mla: Arhar Holdt, Špela, et al. “Language Teachers and Crowdsourcing.” Rasprave Instituta Za Hrvatski Jezik i Jezikoslovlje, vol. 46, no. 1, Institute of Croatian Language and Linguistics, 2020, pp. 1–28, doi:10.31724/rihjj.46.1.1. short: Š. Arhar Holdt, L. Zanasi, T. Weber, E. Volodina, C. Rodosthenous, A. Ordulj, L. Miloshevska, I. Lazić Konjik, S. Koeva, R. Kasperavičienė, C. Hatipoglu, K. Fort, P. Bago, I. Durán-Muñoz, E. Gajek, R. Zviel-Girshin, Rasprave Instituta Za Hrvatski Jezik i Jezikoslovlje 46 (2020) 1–28. date_created: 2023-07-26T07:05:01Z date_updated: 2023-07-26T07:43:38Z doi: 10.31724/rihjj.46.1.1 extern: '1' intvolume: ' 46' issue: '1' keyword: - Linguistics and Language - Language and Linguistics language: - iso: eng page: 1-28 publication: Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje publication_identifier: issn: - 1849-0379 - 1331-6745 publication_status: published publisher: Institute of Croatian Language and Linguistics status: public title: Language Teachers and Crowdsourcing type: journal_article user_id: '89571' volume: 46 year: '2020' ... --- _id: '46152' abstract: - lang: ger text: 'Die Dissertation beschäftigt sich mit dem Gebrauch von Präpositionen (z. B. an, für) und Präpositionalphrasen (z. B. an der Wand, für dich) durch Lernende des Deutschen als Fremdsprache (DaF). Es wird untersucht, welche ausgewählten Variablen den Gebrauch dieser Strukturen beeinflussen. Der Schwerpunkt liegt dabei auf Gebrauchsschwierigkeiten. Auf Basis lernersprachlicher Daten im digitalen, frei verfügbaren Lernerkorpus MERLIN (merlin-platform.eu) und unter Berücksichtigung grundlegender Annahmen aktueller Spracherwerbstheorien werden quantitativ ausgerichtete Fallstudien zu folgenden Einflussvariablen durchgeführt: Die Erstsprache der Lernenden, die Sprachkompetenz, die syntaktische Funktion der PP und der semantische Gehalt der Präposition. Die Arbeit bettet sich ein in die Lernerkorpusforschung an der Schnittstelle zur Zweit- und Fremdspracherwerbsforschung. Die Ergebnisse zeigen insgesamt für alle Einflussvariablen einen Effekt und bestätigen damit den Einfluss intralingualer sowie interlingualer Merkmale im Sprachgebrauch von Lernenden. Dabei wird deutlich, dass die Gebrauchsschwierigkeiten nicht quantitativer (Korrektheit), sondern eher qualitativer Natur (Fehlertypen) sind. Die Dissertation liefert empirisch fundierte Erkenntnisse zu Schwierigkeiten im Gebrauch von Präpositionen und PP durch DaF-Lernende, für die bisher systematische, korpusgestützte Untersuchungen fehlten. Die Arbeit zeigt dabei exemplarisch auf, wie Annahmen aus der Spracherwerbsforschung anhand von Lernerkorpusdaten überprüft und mögliche Einflussvariablen im Sprachgebrauch ermittelt werden können. Die Erkenntnisse sind auch für andere Forschungsfelder (u.a. Fremdsprachenunterricht und maschinelle Sprachverarbeitung) relevant. ' author: - first_name: Tassja full_name: Weber, Tassja id: '89571' last_name: Weber citation: ama: 'Weber T. Präpositionen und Deutsch als Fremdsprache: Quantitative Fallstudien im Lernerkorpus MERLIN. Universität Mannheim; 2020.' apa: 'Weber, T. (2020). Präpositionen und Deutsch als Fremdsprache: Quantitative Fallstudien im Lernerkorpus MERLIN. Universität Mannheim.' bibtex: '@book{Weber_2020, place={Mannheim}, title={Präpositionen und Deutsch als Fremdsprache: Quantitative Fallstudien im Lernerkorpus MERLIN}, publisher={Universität Mannheim}, author={Weber, Tassja}, year={2020} }' chicago: 'Weber, Tassja. Präpositionen und Deutsch als Fremdsprache: Quantitative Fallstudien im Lernerkorpus MERLIN. Mannheim: Universität Mannheim, 2020.' ieee: 'T. Weber, Präpositionen und Deutsch als Fremdsprache: Quantitative Fallstudien im Lernerkorpus MERLIN. Mannheim: Universität Mannheim, 2020.' mla: 'Weber, Tassja. Präpositionen und Deutsch als Fremdsprache: Quantitative Fallstudien im Lernerkorpus MERLIN. Universität Mannheim, 2020.' short: 'T. Weber, Präpositionen und Deutsch als Fremdsprache: Quantitative Fallstudien im Lernerkorpus MERLIN, Universität Mannheim, Mannheim, 2020.' date_created: 2023-07-26T07:09:40Z date_updated: 2023-07-26T07:18:58Z ddc: - '410' extern: '1' has_accepted_license: '1' keyword: - Deutsch als Fremdsprache - Korpuslinguistik - Lernerkorpora - Präpositionen - Präpositionalphrasen - Grammatik - Regressionsanalyse language: - iso: ger main_file_link: - open_access: '1' url: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/54296 oa: '1' place: Mannheim publication_status: published publisher: Universität Mannheim status: public title: 'Präpositionen und Deutsch als Fremdsprache: Quantitative Fallstudien im Lernerkorpus MERLIN' type: dissertation user_id: '89571' year: '2020' ... --- _id: '46159' author: - first_name: Timo full_name: Leuders, Timo last_name: Leuders - first_name: Lena full_name: Wessel, Lena id: '85190' last_name: Wessel citation: ama: Leuders T, Wessel L. Differenziertes Üben gestalten. Zwischen Umsetzung in der Praxis und Fundierung in der Forschung. Pädagogik 2/2020. 2020;(2):26-30. apa: Leuders, T., & Wessel, L. (2020). Differenziertes Üben gestalten. Zwischen Umsetzung in der Praxis und Fundierung in der Forschung. Pädagogik 2/2020, 2, 26–30. bibtex: '@article{Leuders_Wessel_2020, title={Differenziertes Üben gestalten. Zwischen Umsetzung in der Praxis und Fundierung in der Forschung.}, number={2}, journal={Pädagogik 2/2020}, publisher={Beltz Verlagsgruppe}, author={Leuders, Timo and Wessel, Lena}, year={2020}, pages={26–30} }' chicago: 'Leuders, Timo, and Lena Wessel. “Differenziertes Üben Gestalten. Zwischen Umsetzung in Der Praxis Und Fundierung in Der Forschung.” Pädagogik 2/2020, no. 2 (2020): 26–30.' ieee: T. Leuders and L. Wessel, “Differenziertes Üben gestalten. Zwischen Umsetzung in der Praxis und Fundierung in der Forschung.,” Pädagogik 2/2020, no. 2, pp. 26–30, 2020. mla: Leuders, Timo, and Lena Wessel. “Differenziertes Üben Gestalten. Zwischen Umsetzung in Der Praxis Und Fundierung in Der Forschung.” Pädagogik 2/2020, no. 2, Beltz Verlagsgruppe, 2020, pp. 26–30. short: T. Leuders, L. Wessel, Pädagogik 2/2020 (2020) 26–30. date_created: 2023-07-26T10:26:53Z date_updated: 2023-07-26T10:29:13Z department: - _id: '34' - _id: '10' - _id: '97' - _id: '643' issue: '2' language: - iso: eng page: 26-30 publication: Pädagogik 2/2020 publication_identifier: issn: - 0933-422X publisher: Beltz Verlagsgruppe status: public title: Differenziertes Üben gestalten. Zwischen Umsetzung in der Praxis und Fundierung in der Forschung. type: journal_article user_id: '37888' year: '2020' ... --- _id: '46158' author: - first_name: Lena full_name: Wessel, Lena id: '85190' last_name: Wessel - first_name: T. full_name: Kuzu, T. last_name: Kuzu - first_name: Susanne full_name: Prediger, Susanne last_name: Prediger citation: ama: 'Wessel L, Kuzu T, Prediger S. Sprachbildender Vorstellungsaufbau für verschiedene mathematische Konzepte: Brüche in Klasse 6. Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch. Published online 2020:148–151.' apa: 'Wessel, L., Kuzu, T., & Prediger, S. (2020). Sprachbildender Vorstellungsaufbau für verschiedene mathematische Konzepte: Brüche in Klasse 6. Sprachbildender Mathematikunterricht in Der Sekundarstufe - Ein Forschungsbasiertes Praxisbuch, 148–151.' bibtex: '@article{Wessel_Kuzu_Prediger_2020, title={Sprachbildender Vorstellungsaufbau für verschiedene mathematische Konzepte: Brüche in Klasse 6}, journal={Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch}, author={Wessel, Lena and Kuzu, T. and Prediger, Susanne}, year={2020}, pages={148–151} }' chicago: 'Wessel, Lena, T. Kuzu, and Susanne Prediger. “Sprachbildender Vorstellungsaufbau Für Verschiedene Mathematische Konzepte: Brüche in Klasse 6.” Sprachbildender Mathematikunterricht in Der Sekundarstufe - Ein Forschungsbasiertes Praxisbuch, 2020, 148–151.' ieee: 'L. Wessel, T. Kuzu, and S. Prediger, “Sprachbildender Vorstellungsaufbau für verschiedene mathematische Konzepte: Brüche in Klasse 6,” Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch, pp. 148–151, 2020.' mla: 'Wessel, Lena, et al. “Sprachbildender Vorstellungsaufbau Für Verschiedene Mathematische Konzepte: Brüche in Klasse 6.” Sprachbildender Mathematikunterricht in Der Sekundarstufe - Ein Forschungsbasiertes Praxisbuch, 2020, pp. 148–151.' short: L. Wessel, T. Kuzu, S. Prediger, Sprachbildender Mathematikunterricht in Der Sekundarstufe - Ein Forschungsbasiertes Praxisbuch (2020) 148–151. date_created: 2023-07-26T10:24:10Z date_updated: 2023-07-26T10:25:23Z department: - _id: '34' - _id: '10' - _id: '97' - _id: '643' language: - iso: eng page: 148–151 publication: Sprachbildender Mathematikunterricht in der Sekundarstufe - ein forschungsbasiertes Praxisbuch status: public title: 'Sprachbildender Vorstellungsaufbau für verschiedene mathematische Konzepte: Brüche in Klasse 6' type: journal_article user_id: '37888' year: '2020' ... --- _id: '39414' article_number: '113502' author: - first_name: Baptiste full_name: Anerot, Baptiste last_name: Anerot - first_name: Jacky full_name: Cresson, Jacky last_name: Cresson - first_name: Khaled full_name: Hariz Belgacem, Khaled last_name: Hariz Belgacem - first_name: Frederic full_name: Pierret, Frederic last_name: Pierret citation: ama: Anerot B, Cresson J, Hariz Belgacem K, Pierret F. Noether’s-type theorems on time scales. Journal of Mathematical Physics. 2020;61(11). doi:10.1063/1.5140201 apa: Anerot, B., Cresson, J., Hariz Belgacem, K., & Pierret, F. (2020). Noether’s-type theorems on time scales. Journal of Mathematical Physics, 61(11), Article 113502. https://doi.org/10.1063/1.5140201 bibtex: '@article{Anerot_Cresson_Hariz Belgacem_Pierret_2020, title={Noether’s-type theorems on time scales}, volume={61}, DOI={10.1063/1.5140201}, number={11113502}, journal={Journal of Mathematical Physics}, publisher={AIP Publishing}, author={Anerot, Baptiste and Cresson, Jacky and Hariz Belgacem, Khaled and Pierret, Frederic}, year={2020} }' chicago: Anerot, Baptiste, Jacky Cresson, Khaled Hariz Belgacem, and Frederic Pierret. “Noether’s-Type Theorems on Time Scales.” Journal of Mathematical Physics 61, no. 11 (2020). https://doi.org/10.1063/1.5140201. ieee: 'B. Anerot, J. Cresson, K. Hariz Belgacem, and F. Pierret, “Noether’s-type theorems on time scales,” Journal of Mathematical Physics, vol. 61, no. 11, Art. no. 113502, 2020, doi: 10.1063/1.5140201.' mla: Anerot, Baptiste, et al. “Noether’s-Type Theorems on Time Scales.” Journal of Mathematical Physics, vol. 61, no. 11, 113502, AIP Publishing, 2020, doi:10.1063/1.5140201. short: B. Anerot, J. Cresson, K. Hariz Belgacem, F. Pierret, Journal of Mathematical Physics 61 (2020). date_created: 2023-01-24T10:29:55Z date_updated: 2023-07-27T16:07:11Z doi: 10.1063/1.5140201 intvolume: ' 61' issue: '11' keyword: - Mathematical Physics - Statistical and Nonlinear Physics language: - iso: eng publication: Journal of Mathematical Physics publication_identifier: issn: - 0022-2488 - 1089-7658 publication_status: published publisher: AIP Publishing status: public title: Noether’s-type theorems on time scales type: journal_article user_id: '98857' volume: 61 year: '2020' ... --- _id: '39399' article_number: '113502' author: - first_name: Baptiste full_name: Anerot, Baptiste last_name: Anerot - first_name: Jacky full_name: Cresson, Jacky last_name: Cresson - first_name: Khaled full_name: Hariz Belgacem, Khaled id: '98857' last_name: Hariz Belgacem - first_name: Frederic full_name: Pierret, Frederic last_name: Pierret citation: ama: Anerot B, Cresson J, Hariz Belgacem K, Pierret F. Noether’s-type theorems on time scales. Journal of Mathematical Physics. 2020;61(11). doi:10.1063/1.5140201 apa: Anerot, B., Cresson, J., Hariz Belgacem, K., & Pierret, F. (2020). Noether’s-type theorems on time scales. Journal of Mathematical Physics, 61(11), Article 113502. https://doi.org/10.1063/1.5140201 bibtex: '@article{Anerot_Cresson_Hariz Belgacem_Pierret_2020, title={Noether’s-type theorems on time scales}, volume={61}, DOI={10.1063/1.5140201}, number={11113502}, journal={Journal of Mathematical Physics}, publisher={AIP Publishing}, author={Anerot, Baptiste and Cresson, Jacky and Hariz Belgacem, Khaled and Pierret, Frederic}, year={2020} }' chicago: Anerot, Baptiste, Jacky Cresson, Khaled Hariz Belgacem, and Frederic Pierret. “Noether’s-Type Theorems on Time Scales.” Journal of Mathematical Physics 61, no. 11 (2020). https://doi.org/10.1063/1.5140201. ieee: 'B. Anerot, J. Cresson, K. Hariz Belgacem, and F. Pierret, “Noether’s-type theorems on time scales,” Journal of Mathematical Physics, vol. 61, no. 11, Art. no. 113502, 2020, doi: 10.1063/1.5140201.' mla: Anerot, Baptiste, et al. “Noether’s-Type Theorems on Time Scales.” Journal of Mathematical Physics, vol. 61, no. 11, 113502, AIP Publishing, 2020, doi:10.1063/1.5140201. short: B. Anerot, J. Cresson, K. Hariz Belgacem, F. Pierret, Journal of Mathematical Physics 61 (2020). date_created: 2023-01-24T10:17:50Z date_updated: 2023-08-01T11:51:51Z doi: 10.1063/1.5140201 extern: '1' intvolume: ' 61' issue: '11' keyword: - Mathematical Physics - Statistical and Nonlinear Physics language: - iso: eng publication: Journal of Mathematical Physics publication_identifier: issn: - 0022-2488 - 1089-7658 publication_status: published publisher: AIP Publishing status: public title: Noether’s-type theorems on time scales type: journal_article user_id: '98857' volume: 61 year: '2020' ...