{"doi":"https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013","_id":"57539","date_updated":"2024-12-02T13:46:34Z","abstract":[{"text":"The study validates an instrument for assessing digital competencies of teachers in vocational education, based on a TPACK extension which considers the knowledge sources of the dual subject matter. For validation, student teachers of vocational and business education in their first bachelor’s semester (n=112) were surveyed. In addition, student teachers in their first master’s semester (n=94) were surveyed to analyze the nomological validity of the instrument. The results confirm the assumed subdivision of content knowledge into the reference systems of profession and discipline. The model fit (χ2/df=1.284; RMSEA=0.051; CFI=0.948; SRMR=0.061) and the internal consistency of the scales can be rated as good. The nomological analysis of the instrument shows theoretically plausible results.","lang":"eng"}],"title":"Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung","publication":"Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik","status":"public","volume":120,"language":[{"iso":"ger"}],"article_type":"original","publication_status":"published","page":"312-349","user_id":"49812","type":"journal_article","quality_controlled":"1","citation":{"mla":"Sänger, Niklas. “Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung.” Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, vol. 120, no. 2, 2024, pp. 312–49, doi:https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013.","apa":"Sänger, N. (2024). Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 120(2), 312–349. https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013","chicago":"Sänger, Niklas. “Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung.” Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik 120, no. 2 (2024): 312–49. https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013.","ama":"Sänger N. Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik. 2024;120(2):312-349. doi:https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013","bibtex":"@article{Sänger_2024, title={Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung}, volume={120}, DOI={https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013}, number={2}, journal={Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik}, author={Sänger, Niklas}, year={2024}, pages={312–349} }","short":"N. Sänger, Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik 120 (2024) 312–349.","ieee":"N. Sänger, “Entwicklung und Validierung eines Instruments zur differenzierten Erfassung disziplinbezogener und berufsbezogener digitaler Kompetenzen von Lehrkräften in der beruflichen Bildung,” Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, vol. 120, no. 2, pp. 312–349, 2024, doi: https://doi.org/10.25162/zbw-2024-0013."},"intvolume":" 120","issue":"2","year":"2024","author":[{"id":"49812","first_name":"Niklas","full_name":"Sänger, Niklas","last_name":"Sänger","orcid":"https://orcid.org/0009-0007-2292-9063"}],"department":[{"_id":"208"},{"_id":"282"}],"date_created":"2024-12-02T13:44:13Z","main_file_link":[{"url":"https://biblioscout.net/article/99.140005/zbw202402031201"}]}