Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
174 Publications
2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 59741
Scharlau, I., Bender, E., Patrzek, J., & Schreiber, C. (Eds.). (2025). Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen. Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-69481-7
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59754
Scharlau, I., & Seifert, A. (2025). Empirische Methoden der psychologiedidaktischen Forschung. In I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, & C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien (pp. 339–365). Springer Nature.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59752
Scharlau, I., Patrzek, J., & Schreiber, C. (2025). Psychologiedidaktik durch Analyse von Kommunikation. In I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, & C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien (pp. 89–118). Springer Nature.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59742
Scharlau, I., & Jenert, T. (2025). Didaktische Überlegungen in der Psychologie. In I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, & C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien (pp. 1–17). Springer Nature.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59753
Scharlau, I., & Christine, S. (2025). Schreiben im Psychologieunterricht unterstützen. In I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, & C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien (pp. 271–300). Springer Nature.
LibreCat
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59839
Scharlau, I., & Rohlfing, K. J. (2025). Agency in metaphors of explaining: An analysis of scientific texts. Center for Open Science.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59756
Visser, R., Peters, T. M., Scharlau, I., & Hammer, B. (2025). Trust, distrust, and appropriate reliance in (X)AI: A conceptual clarification of user trust and survey of its empirical evaluation. Cognitive Systems Research, Article 101357. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2025.101357
LibreCat
| DOI
2025 | Research Data | LibreCat-ID: 59923
Scharlau, I., & Porwol, P. (2025). Metaphors for explaining - a short guide. LibreCat University. https://doi.org/10.17619/UNIPB/1-2259
LibreCat
| DOI
2025 | Misc | LibreCat-ID: 59922 |

Porwol, P., & Scharlau, I. (2025). An annotated corpus of elicited metaphors of explaining and understanding using MIPVU. OSF. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/Y6SMX
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Misc | LibreCat-ID: 59921 |

Scharlau, I. (2025). Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data corpus). OSF. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/94A2J
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59917 |

Paaßen, B., Alpsancar, S., Matzner, T., & Scharlau, I. (2025). Healthy Distrust in AI systems. In arXiv.
LibreCat
| Download (ext.)
2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59755
Peters, T. M., & Scharlau, I. (2025). Interacting with fallible AI: Is distrust helpful when receiving AI misclassifications? Frontiers in Psychology, 16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1574809
LibreCat
| DOI
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58135
Scharlau, I., Patrzek, J., & Schreiber, C. (n.d.). „Power-Posen“ – Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung. In I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, & C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien (p. Begleitmaterial). Springer.
LibreCat
2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58136
Scharlau, I., & Schreiber, C. (n.d.). Materialien zum Schreiben im Psychologieunterricht. In I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, & C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien (p. Begleitmaterial). Springer.
LibreCat
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 60718
Fichtel, L., Spliethöver, M., Hüllermeier, E., Jimenez, P., Klowait, N., Kopp, S., Ngonga Ngomo, A.-C., Robrecht, A., Scharlau, I., Terfloth, L., Vollmer, A.-L., & Wachsmuth, H. (2025). Investigating Co-Constructive Behavior of Large Language Models in Explanation Dialogues. In arXiv:2504.18483.
LibreCat
| Download (ext.)
| arXiv
2025 | Preprint | LibreCat-ID: 61119 |

Banh, N. C., & Scharlau, I. (2025). Intra-individual variability in TVA attentional capacity and weight distribution: A reanalysis across days and an experiment within-day. Center for Open Science.
LibreCat
| Download (ext.)
2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53069 |

Banh, N. C., & Scharlau, I. (2024). Effects of task difficulty on visual processing speed. Tagung experimentell arbeitender Psycholog:innen (TeaP), Regensburg.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 54889 |

Stratmann, L., Banh, N. C., Scharlau, I., & Dressler, F. (2024). Safety Assistance Systems for Bicyclists: Toward Empirical Studies of the Dooring Problem. ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024). https://doi.org/10.1145/3663338.3665831
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Conference Paper | LibreCat-ID: 53816 |

Biermeier, K., Scharlau, I., & Yigitbas, E. (2024). Measuring Visual Attention Capacity Across xReality. Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024). https://doi.org/10.1145/3652037.3652050
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2024 | Book Chapter | LibreCat-ID: 55086 |

Jenert, T., & Scharlau, I. (2024). Interdisziplinäre Verständigung als Baustein wissenschaftsdidaktischer Kompetenz. In G. Reinmann & R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik IV: Wissenschaftskommunikation (pp. 161–184). transcript.
LibreCat
| Download (ext.)