Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

178 Publications


2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 59741
Scharlau I, Bender E, Patrzek J, Schreiber C, eds. Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen. Springer Berlin Heidelberg; 2025. doi:10.1007/978-3-662-69481-7
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59754
Scharlau I, Seifert A. Empirische Methoden der psychologiedidaktischen Forschung. In: Scharlau I, Bender E, Patrzek J, Schreiber C, eds. Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien. Springer Nature; 2025:339-365.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59752
Scharlau I, Patrzek J, Schreiber C. Psychologiedidaktik durch Analyse von Kommunikation. In: Scharlau I, Bender E, Patrzek J, Schreiber C, eds. Psychologiedidaktik an Allgemeinbildenden Und Beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch Mit Unterrichtsmaterialien. Springer Nature; 2025:89-118.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59753
Scharlau I, Christine S. Schreiben im Psychologieunterricht unterstützen. In: Scharlau I, Bender E, Patrzek J, Schreiber C, eds. Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien. Springer Nature; 2025:271-300.
LibreCat
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59839
Scharlau I, Rohlfing KJ. Agency in metaphors of explaining: An analysis of scientific texts. Published online 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59756
Visser R, Peters TM, Scharlau I, Hammer B. Trust, distrust, and appropriate reliance in (X)AI: A conceptual clarification of user trust and survey of its empirical evaluation. Cognitive Systems Research. Published online 2025. doi:10.1016/j.cogsys.2025.101357
LibreCat | DOI
 

2025 | Research Data | LibreCat-ID: 59923
Scharlau I, Porwol P. Metaphors for Explaining - a Short Guide. LibreCat University; 2025. doi:10.17619/UNIPB/1-2259
LibreCat | DOI
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59922 | OA
Porwol P, Scharlau I. An Annotated Corpus of Elicited Metaphors of Explaining and Understanding Using MIPVU. OSF; 2025. doi:10.17605/OSF.IO/Y6SMX
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59755
Peters TM, Scharlau I. Interacting with fallible AI: Is distrust helpful when receiving AI misclassifications? Frontiers in Psychology. 2025;16. doi:10.3389/fpsyg.2025.1574809
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58135
Scharlau I, Patrzek J, Schreiber C. „Power-Posen“ –  Fakten, frisierte Daten, Forschungslyrik? Eine Unterrichtsreihe zu Praktiken und Darstellungsformen psychologischer Forschung. In: Scharlau I, Bender E, Patrzek J, Schreiber C, eds. Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien. Springer; :Begleitmaterial.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58136
Scharlau I, Schreiber C. Materialien zum Schreiben im Psychologieunterricht. In: Scharlau I, Bender E, Patrzek J, Schreiber C, eds. Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien. Springer; :Begleitmaterial.
LibreCat
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 60718
Fichtel L, Spliethöver M, Hüllermeier E, et al. Investigating Co-Constructive Behavior of Large Language Models in  Explanation Dialogues. arXiv:250418483. Published online 2025.
LibreCat | Download (ext.) | arXiv
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 61119 | OA
Banh NC, Scharlau I. Intra-individual variability in TVA attentional capacity and weight distribution: A reanalysis across days and an experiment within-day. Published online 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 61159 | OA
Peters TM, Biermeier K, Scharlau I. Assessing healthy distrust in human-AI interaction: Interpreting changes in visual attention. Published online 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Conference Paper | LibreCat-ID: 61234 | OA
Fichtel L, Spliethöver M, Hüllermeier E, et al. Investigating Co-Constructive Behavior of Large Language Models in  Explanation Dialogues. In: Proceedings of the 26th Annual Meeting of the Special Interest Group on Discourse and Dialogue. Association for Computational Linguistics.
LibreCat | Files available | Download (ext.) | arXiv
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59921 | OA
Scharlau I, Miriam K. Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data Corpus). OSF; 2025. doi:10.17605/OSF.IO/94A2J
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61244
Porwol PF, Scharlau I. Is explaining more like showing or more like building? Agency in metaphors of explaining. Frontiers in Psychology. Published online 2025. doi:https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1628706
LibreCat | DOI
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 62165 | OA
Acem E, Aczel B, Albayrak N, et al. Why I declare a conflict of interest and you should not. Theory and Society. Published online 2025. doi:10.1007/s11186-025-09641-3
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 61944 | OA
Schmöckel S, Scharlau I. No Student Should Be an Island: A Peer-Approach to Decoding and Disrupting. Transformative Dialogues: Teaching and Learning Journal. 2025;18(3):98-115. doi:10.59236/td2025vol18iss31913
LibreCat | Files available | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59917 | OA
Paaßen B, Alpsancar S, Matzner T, Scharlau I. Healthy Distrust in AI systems. arXiv. Published online 2025.
LibreCat | Download (ext.)
 

Filters and Search Terms

(person=451)

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: AMA

Export / Embed