Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

54 Publications


1992 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47608
Jonas-Ahrend, G. (1992). Physics Education in East and West Germany. Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco/USA.
LibreCat
 

2000 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47614
Jonas-Ahrend, G., & Krajcik, J. (2000). Kurze Wege für neue Ideen. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), München.
LibreCat
 

2002 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47613
Jonas-Ahrend, G., & Reinhold, P. (2002). Zum Lehren mit neuen Medien im Physikunterricht. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Dortmund.
LibreCat
 

2007 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47609
Jonas-Ahrend, G. (2007). Kontextorientierter Physikunterricht am Beispiel Kriminalistik. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Bern/Schweiz.
LibreCat
 

2009 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47610
Jonas-Ahrend, G., & Wilbers, J. (2009). Alltägliche Lehrerreflexion - Intuition oder Information? Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Schwäbisch Gmünd.
LibreCat
 

2010 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47603
Jonas-Ahrend, G. (2010). Was sind geeignete Kontexte für den Physikunterricht? Jahrestagung der Gesellschaft zur Förderung des mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterrichts (MNU), Bielefeld.
LibreCat
 

2010 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47604
Jonas-Ahrend, G. (2010). Virtual Science Fair - neu in Deutschland. Tagung “Lernwelten in den Naturwissenschaften,” DESY Hamburg.
LibreCat
 

2010 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47611
Theyßen, H., Jonas-Ahrend, G., Neumann, K., Priemer, B., & Uhlmann, S. (2010). Ein eLearningkurs zur Entwicklung mediengestützter Physikaufgaben. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Dresden.
LibreCat
 

2011 | Journal Article | LibreCat-ID: 47587
Jonas-Ahrend, G. (2011). E-Mentoren bei der Virtual Science Fair – eine innovative Facette in der Lehrerausbildung. Journal Hochschuldidaktik, 22(1), 13–15. https://doi.org/ 10.17877/DE290R-1864
LibreCat | DOI
 

2012 | Journal Article | LibreCat-ID: 37268
Behr, T., & Temmen, K. (2012). Teaching Experience - improving teacher education with experiential learning. International Journal on New Trends in Education & Their Implications (IJONTE), 3(3), 60–73.
LibreCat
 

2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47615
Jonas-Ahrend, G. (2012). Individuelle Förderung in der fachdidaktischen Physiklehrerausbildung. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Oldenburg.
LibreCat
 

2012 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47612
Wlotzka, U., & Jonas-Ahrend, G. (2012). Verbesserung des Schülerinteresses selbstverständlich? Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Oldenburg.
LibreCat
 

2013 | Journal Article | LibreCat-ID: 35717
Temmen, K., & Walther, T. (2013). Learning by Doing – Improving Academic Skills. International Journal of Engineering Pedagogy (IJEP), 3(3), Article 57. https://doi.org/10.3991/ijep.v3i3.2827
LibreCat | DOI
 

2013 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35715
Temmen, K., & Walther, T. (2013). “Learning by doing” Improving academic skills. 2013 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). https://doi.org/10.1109/educon.2013.6530095
LibreCat | DOI
 

2013 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37270
Temmen, K. (2013). Auf die Studierenden hören: Einsatz von Schülerlaboren in der Lehramtsausbildung. In Didaktik im Fokus (pp. 187–202). Schneider Verlag.
LibreCat
 

2013 | Journal Article | LibreCat-ID: 37283
Gerholz, K.-H., Bödeker, J., Eberhardt, A., Kerstingtombroke, D., Langeleh, D., & Temmen, K. (2013). Lehrerbildung praxisorientiert gestalten - Das Projekt InnoTrans Uni-BK. Wirtschaft und Erziehung, 64–69.
LibreCat
 

2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35714
Temmen, K., Nofen, B., & Wehebrink, M. (2014). Lecture meets laboratory experimental experiences for large audiences: Concept and implementation. 2014 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). https://doi.org/10.1109/educon.2014.6826117
LibreCat | DOI
 

2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47592
Jonas-Ahrend, G. (2014). The project virtual science fair for promoting inquiry learning. In D. F. Berlin & A. L. White (Eds.), Initiatives in mathematics and science education with global implications (pp. 85–89). International Consortium for Research in Science and Mathematics Education.
LibreCat
 

2014 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47606
Jonas-Ahrend, G., Rafaeli-Mishkin, H., Wengrovicz, N., & Dori, Y. J. (2014). Raising students’ interest in STEM and encouraging career choice in science and engineering. Annual Meeting of the National Science Teacher Association (NSTA), Boston/USA.
LibreCat
 

2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35711
Nofen, B., & Temmen, K. (2015). Lecture meets laboratory experimental experiences for large audiences: Results of a first implementation and recommendation. 2015 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). https://doi.org/10.1109/educon.2015.7095963
LibreCat | DOI
 

2015 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47607
Salinga, C., Heinke, H., Jonas-Ahrend, G., Theyßen, H., Bahr, U., & Erb, R. (2015). MiLeNa – ein überregionales Programm zur MINT-Lehrernachwuchsförderung. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Bremen.
LibreCat
 

2016 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47588
Jonas-Ahrend, G., & Thikomirov, D. (2016). Lehrerbildung im Mechatronik Studium an der Hochschule Hamm-Lippstadt. In T. Vollmer, U. Schwenger, & BAG Elektrometall e.V. (Eds.), Digitale Vernetzung der Facharbeit (Vol. 43, pp. 225–235). W. Bertelsmann Verlag GmbH & Co KG.
LibreCat
 

2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37266
Nofen, B., & Temmen, K. (2017). Das Hörsaallabor - Messpraxis trotz hoher Teilnehmerzahl. In Hochschuldidaktik im Dialog - Beiträge der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd) 2015 (pp. 39–54).
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 34127
Alptekin, M., & Temmen, K. (2017). Möglichkeiten und Grenzen von Virtual-und Augmented Reality im Laborpraktikum. Digitalisierung in der Techniklehre - ihr Beitrag zum Profil technischer Bildung, 12, 91–98.
LibreCat
 

2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 34128
Alptekin, M., & Temmen, K. (2017). Überlegungen zur Bewertung der Wirksamkeit von AR in der Hochschuldidaktischen Lehre. Entwicklung eines Forschungsdesigns für die Evaluation eines Elektrotechnik-Laborsimulators. Digitalisierung in der Techniklehre - ihr Beitrag zum Profil technischer Bildung, 12, 129–132.
LibreCat
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35648
Nofen, B., & Temmen, K. (2018). The lecture hall laboratory: Design of a field experiment for effectiveness analysis. 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). https://doi.org/10.1109/educon.2018.8363283
LibreCat | DOI
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 37265
Friederici, D.-P. (2018). Eine Untersuchung mit Studierenden über den Umgang mit ihrer Zeit. Die Hochschullehre.
LibreCat
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 34130
Alptekin, M., & Temmen, K. (2018). Design concept and prototype for an augmented reality based virtual preparation laboratory training in electrical engineering. 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), 963–968. https://doi.org/10.1109/educon.2018.8363334
LibreCat | DOI
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 37251
Graefe, G., & Temmen, K. (2019). Die Rolle des Beruflichen Gymnasiums Fachbereich Technik bei der Gewinnung von Lehramtsstudierenden für gewerblich- technische Fächer – Ergebnisse einer Untersuchung im Regierungsbezirk Detmold (NRW). In Bildung beruflicher Lehrkräfte (pp. 237–249). wbv Media GmbH & Co. KG Bielefeld.
LibreCat
 

2019 | Misc | LibreCat-ID: 34124
Alptekin, M., & Temmen, K. (2019). Posterbeitrag: Didaktisches Konzept und Prototyp eines auf Augmented Reality basierenden virtuellen Vorpraktikums in der Elektrotechnik. Gudrun Kammasch, Henning Klaf e, Sönke Knutzen (Hrsg.).
LibreCat
 

2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34123
Alptekin, M., & Temmen, K. (2019). Gamification in an Augmented Reality Based Virtual Preparation Laboratory Training. In The Challenges of the Digital Transformation in Education. International Conference on Interactive Collaborative Learning and Engineering Pedagogy (ICL) 2018, Kos Island, Greece. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11932-4_54
LibreCat | DOI
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 34121
Alptekin, M., & Temmen, K. (2019). Teaching an Oscilloscope through Progressive Onboarding in an Augmented Reality Based Virtual Laboratory. 2019 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), 1047–1054. https://doi.org/10.1109/EDUCON.2019.8725038
LibreCat | DOI
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 37259
Alptekin, M., & Temmen, K. (2019). Didaktisches Konzept und Prototyp eines auf Augmented Reality basierenden virtuellen Vorpraktikums in der Elektrotechnik.
LibreCat
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35639
Alptekin, M., & Temmen, K. (2020). Measuring Students’ Device Specific Competencies Using an Eye-Tracking Study on Oscilloscopes. In Advances in Intelligent Systems and Computing. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-40274-7_53
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 37289
Graefe, G., & Temmen, K. (2021). Rekrutierungspotenzial für das Lehramt gewerblich-technischer Fachrichtungen aus dem Beruflichen Gymnasium mit Schwerpunkt Technik? Bildung und Beruf, Zeitschrift des Bundesverbandes der Lehrkräfte für Berufsbildung e.V., 02/2021, 46–54.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40455
Blumberg, E., Schulze, J. R., Temmen, K., & Schäfers, J. (2021). transMINT4.0 – Grenzen überwinden, MINT-Bildung verbinden durch außerschulische Lernorte und den Einsatz digitaler Medien. Eingeladener digital synchroner Vortrag in der MINT-Aktionswoche von MINTvernetzt .
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47605
Jonas-Ahrend, G., Vernholz, M., & Temmen, K. (2021). Digitale Begleitseminare im Praxissemester der gewerblich-technischen Fachrichtungen. QLB Programmworkshop: Quo Vadis Berufliche Lehrerbildung? Lehrerinnen und Lehrer für berufliche Schulen ausbilden: Herausforderungen, Ansatzpunkte, Zwischenergebnisse, Osnabrück.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 22218
Krauter, S., Böcker, J., Freitag, C., Hehenkamp, B., Hilleringmann, U., Temmen, K., Klaus, T., Rohrer, N., & Lehmann, S. (2021). Projekt Art-D Grids: Nachhaltige und stabile Microgrids in Afrika - eine Plattform für Forschung und Lehre für die Entwicklung. Tagungsband des 36. PV-Symposiums, 18.-26 Mai 2021, 305–309.
LibreCat | Files available
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29950
Temmen, K., Kersten, P., & Schäfer, D. (2022). Work-in-Progress: The Potential of Interactive Scripts – Supporting Conceptual Understanding and Collaborative Problem-Solving Skills. In Mobility for Smart Cities and Regional Development - Challenges for Higher Education (Vol. 390, pp. 784–791). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-93907-6_85
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 33703
Jonas-Ahrend, G., Vernholz, M., & Temmen, K. (2022). Wie bewährt sich das duale berufliche Ausbildungssystem der industriellen Metall und Elektroausbildung unter Pandemiebedingungen? Lehrkräfte und Auszubildende reflektieren. In D. Heisler & J. A. Meier (Eds.), Berufsausbildung zwischen Hygienemaßnahmen und Lockdown(s): Folgen für die schulische und außerschulische Berufsausbildung in Schule, im Betrieb und bei Bildungsträgern (pp. 257–276). wbv . https://doi.org/10.3278/9783763972579
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35638
Graefe, G., & Temmen, K. (2022). Von der Präsenz-Blockveranstaltung zum Blended Learning-Konzept. In Hochschullehre erforschen. Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-34185-5_7
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35942
Bogere, P., Bode, H., & Temmen, K. (2022). Work in Progress: Development of a Virtual and Interactive Microgrids Learning Environment for Microgrids Sustainability – The case of East Africa. ICL2022 – 25th International Conference on Interactive Collaborative Learning 27–30 September 2022, Hilton Park Vienna, Austria. ICL2022, Wien.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40450
Schulze, J. R., Crummenerl, L. L., Sicking, A., Temmen, K., & Blumberg, E. (2022). Effects on primary and secondary school students’ academic out-of-school learning experiences in Science Technology Engineering Mathematics (STEM) education. Single Paper. ECER (European Conference on Educational Research) 2022 PLUS. “Education in a Changing World: The impact of global realities on the prospects and experiences of educational research.”
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 45653
Vernholz, M. (2022). Industrie 4.0 in der beruflichen Bildung – Automatisierter Maschinenbaulernbetrieb Paderborn . 7. Technikdidaktik-Symposium , Stuttgart. https://doi.org/10.48513/joted.v11i2.267
LibreCat | Files available | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45552
Jonas-Ahrend, G., Vernholz, M., & Temmen, K. (2023). Teaching Technologies: Continuous Interplay Between Educational and Industrial Advances. In C. J. Craig, J. Mena, & R. G. Kane (Eds.), Teacher Education in the Wake of Covid-19 (Vol. 41, pp. 175–191). Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/s1479-368720230000041019
LibreCat | Files available | DOI
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46959
Vernholz, M., & Temmen, K. (2023). Gewerblich-technische Lehrkräftebildung in Deutschland – Analyse der Einflüsse auf das akademische Selbstkonzept von Lehramtsstudierenden technischer (beruflicher) Fachrichtungen. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) „Freiheit · Berufsbildung · Verantwortung“, Flensburg.
LibreCat | Files available
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47074
Newberry, M., Rizvi, M., van der Want, A., Jonas-Ahrend, G., Kaldi, S., Kihara, T., Franco, J. V. O., & Ratnam, T. (2023). Teacher Educators’ Experiences and Expressions of Emotion During the Pandemic: International Perspectives. In Advances in Research on Teaching. Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/s1479-368720230000041013
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47075
Kapanadze, M., Jonas-Ahrend, G., Mazzolini, A., & Joubran, F. (2023). Evaluation of Physics Textbooks. In The International Handbook of Physics Education Research: Special Topics. AIP Publishing LLCMelville, New York. https://doi.org/10.1063/9780735425514_017
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45652
Newberry, M., Rizvi, M., van der Want, A., Jonas-Ahrend, G., Kaldi, S., Kihara, T., Franco, J. V. O., & Ratnam, T. (2023). Teacher Educators’ Experiences and Expressions of Emotion During the Pandemic: International Perspectives. In Advances in Research on Teaching. Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/s1479-368720230000041013
LibreCat | DOI
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47590
Jonas-Ahrend, G., Fraser-Abder, P., Kapanadze, M., Joubran, F., & Mazzolini, A. (2023). Lessons learned from a global review study of physics textbook evaluation and its implications for teaching and learning in the classroom. International Consortium of Research on Science and Mathematics Education, Panama City/Panama.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 47591
Jonas-Ahrend, G., Kapanadze, M., Mazzolini, A., & Joubran, F. (2023). Physiklehrbücher im Fokus der fachdidaktischen Forschung - ein internationaler Literatur-Review. Jahrestagung der Deutschen Physikalischen Gesellschaft (DPG), Hannover.
LibreCat
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 47602
Jonas-Ahrend, G., Kapanadze, M., Mazzolini, A., & Joubran, F. (2023). Ergebnisse einer Reviewstudie zur Evaluation von Physiklehrbüchern. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik (GDCP), Hamburg.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48499
Bogere, P., Temmen, K., & Bode, H. (2023). Knowledge Transfer Concepts for Microgrids Sustainability - The Case of East Africa. 2023 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). https://doi.org/10.1109/educon54358.2023.10125208
LibreCat | DOI
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 52370
Vernholz, M. (2023). Academic self-concepts of pre-service technology teachers for vocational education in Germany according to the TPACK- Model. In L. Perla, L. S. Agrati, V. Vinci, & A. Scarinci (Eds.), Living and Leading in the Next Era: Connecting Teaching, Research, Citizenship and Equity. Pensa Multimedia.
LibreCat | Files available
 

Filters and Search Terms

(department=300)

status=public

Search

Filter Publications

Display / Sort

Sorted by: Publishing Year
Citation Style: APA

Export / Embed