Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

128 Publications


2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25524
Höper, L., & Schulte, C. (2021). Datenbewusstsein: Aufmerksamkeit für die eigenen Daten. In L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021: Vol. P-313 (pp. 73–82). Gesellschaft für Informatik, Bonn. https://doi.org/10.18420/infos2021\_f235
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25525
Große-Bölting, G., Gerstenberger, D. K.-H., Gildehaus, L., Mühling, A., & Schulte, C. (2021). Identity in K-12 Computer Education Research: A Systematic Literature Review. In A. J. Ko, J. Vahrenhold, R. McCauley, & M. Hauswirth (Eds.), ICER 2021: ACM Conference on International Computing Education Research, Virtual Event, USA, August 16-19, 2021 (pp. 169–183). ACM. https://doi.org/10.1145/3446871.3469757
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 25527
Schulte, C., & A. Becker, B. (2021). ITiCSE 2021 recap. ACM SIGCSE Bull., 53(3), 3–4. https://doi.org/10.1145/3483403.3483405
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27491
Höper, L. (2021). Developing and Evaluating the Concept Data Awareness for K12 Computing Education. 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research. https://doi.org/10.1145/3488042.3490509
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27493
Podworny, S., Fleischer, Y., Hüsing, S., Biehler, R., Frischemeier, D., Höper, L., & Schulte, C. (2021). Using data cards for teaching data based decision trees in middle school. In O. Seppälä & A. Petersen (Eds.), Koli Calling ’21: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Joensuu, Finland, November 18 - 21, 2021 (p. 39:1-39:3). ACM. https://doi.org/10.1145/3488042.3489966
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27494
Hüsing, S. (2021). Epistemic Programming - An insight-driven programming concept for Data Science. In O. Seppälä & A. Petersen (Eds.), Koli Calling ’21: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Joensuu, Finland, November 18 - 21, 2021 (p. 42:1-42:3). ACM. https://doi.org/10.1145/3488042.3490510
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27495
Bovermann, K., Fleischer, Y., Hüsing, S., & Opitz, C. (2021). Künstliche Intelligenz und maschinelles Lernen im Informatikunterricht der Sek. I mit Jupyter Notebooks und Python am Beispiel von Entscheidungsbäumen und künstlichen neuronalen Netzen. In L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021: Vol. P-313 (p. 319). Gesellschaft für Informatik, Bonn. https://doi.org/10.18420/infos2021\_w283
LibreCat | DOI
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 29706
Höper, L., & Schulte, C. (2021). Datenbewusstsein im Kontext digitaler Kompetenzen für einen selbstbestimmten Umgang mit datengetriebenen digitalen Artefakten. In Gesellschaft für Informatik e.V. (Ed.), 51. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik, INFORMATIK 2021 - Computer Science & Sustainability, Berlin, Germany, 27. September - 1. Oktober, 2021 (pp. 1623–1632). Gesellschaft für Informatik. https://doi.org/10.18420/informatik2021-136
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29702
Höper, L., Hüsing, S., Malatyali, H., Schulte, C., & Budde, L. (2021). Methodik für Datenprojekte im Informatikunterricht. LOG IN, 41(1), 31–38.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 29707
Bechinie, D., Eilerts, K., Huhmann, T., Lenke, M., Schulte, C., & Winkelnkemper, F. (2021). Geometrielernen digital unterstützen - Räumliche Kompetenzen und individuelle Lernwege mittels adaptierbarer algorithmischer Rückmeldemöglichkeiten fördern. Beiträge zum Mathematikunterricht 2021.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29708
Gerstenberger, D. K.-H., Winkelnkemper, F., & Schulte, C. (2021). Nutzung der Personas-Methode zum Umgang mit der Heterogenität von Informatik-Studierenden. 9. Fachtagung Hochschuldidaktik Informatik (HDI), 49.
LibreCat
 

2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25520
Höper, L., Podworny, S., Hüsing, S., Schulte, C., Fleischer, Y., Biehler, R., Frischemeier, D., & Malatyali, H. (2021). Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz. In L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021: Vol. P-313 (p. 345). Gesellschaft für Informatik, Bonn. https://doi.org/10.18420/infos2021\_a230
LibreCat | DOI
 

2021 | Dissertation | LibreCat-ID: 27499
Budde, L. (2021). Entwicklung und Rekonstruktion einer interaktionsgeprägten Sichtweise auf das komplementäre Mensch-Maschine-Verhältnis. University of Paderborn, Germany.
LibreCat
 

2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 29720
Passey, D., Brinda, T., Cornu, B., Holvikivi, J., Lewin, C., Magenheim, J., Morel, R., Osorio, J., Tatnall, A., Thompson, B., & Webb, M. (2021). Computers and Education – Recognising Opportunities and Managing Challenges. In M. Goedicke, E. Neuhold, & K. Rannenberg (Eds.), Advancing Research in Information and Communication Technology: Vol. AICT-600 (pp. 129–152). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-81701-5_5
LibreCat | DOI
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29710
Podworny, S., Höper, L., Fleischer, Y., Hüsing, S., & Schulte, C. (2021). Data Science ab Klasse 5–Konkrete Unterrichtsvorschläge für künstliche Intelligenz unplugged und Datenbewusstsein. INFOS 2021–19. GI-Fachtagung Informatik Und Schule.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29712
Höper, L., Podworny, S., Hüsing, S., Schulte, C., Fleischer, Y., Biehler, R., Frischemeier, D., & Malatyali, H. (2021). Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz. INFOS 2021–19. GI-Fachtagung Informatik Und Schule.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 40512
Hüsing, S., Weiser, N., & Biehler, R. (2021). Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion. Mathematik Lehren, 2021(228), 23–27.
LibreCat
 

2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24456 | OA
Rohlfing, K. J., Cimiano, P., Scharlau, I., Matzner, T., Buhl, H. M., Buschmeier, H., Esposito, E., Grimminger, A., Hammer, B., Haeb-Umbach, R., Horwath, I., Hüllermeier, E., Kern, F., Kopp, S., Thommes, K., Ngonga Ngomo, A.-C., Schulte, C., Wachsmuth, H., Wagner, P., & Wrede, B. (2021). Explanation as a Social Practice: Toward a Conceptual Framework for the Social Design of AI Systems. IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems, 13(3), 717–728. https://doi.org/10.1109/tcds.2020.3044366
LibreCat | Files available | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 21268
Huhmann, T., Eilterts, K., Schulte, C., & Winkelnkemper, F. (2020). Der Darstellungsflüchtigkeit im Geometrieunterricht durch digitale Unterstützung entgegenwirken. In Digitales Lernen in der Grundschule II: Aktuelle Trends in Forschung und Praxis. Waxmann Verlag.
LibreCat
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 20335
Winkelnkemper, F., Schulte, C., Eilerts, K., Bechinie, D., & Huhmann, T. (2020). The Interdisciplinary Development of an Educational Game for Primary School Children--Lessons Learned. In EdMedia+ Innovate Learning (pp. 522–529).
LibreCat
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 20452
Terfloth, L., Budde, L., & Schulte, C. (2020). Combining Ideas and Artifacts: An Interaction-Focused View on Computing Education Using a Cybersecurity Example. New York, NY, USA: Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3428029.3428052
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 20834
Webb, M. E., Fluck, A., Magenheim, J., Malyn-Smith, J., Waters, J., Deschênes , M., & Zagami, J. (2020). Machine learning for human learners: opportunities, issues, tensions and threats. Educational Technology Research and Development, 1–22. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09858-2
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 20835
Magenheim, J. (2020). < Big Data> aus der Perspektive von Informatischer Bildung und Medienpädagogik. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 37, 139–163. https://doi.org/10.21240/mpaed/37/2020.07.08.X
LibreCat | DOI
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 20836
Magenheim, J., & Schulte, C. (2020). Data science education. Encyclopedia of Education and Information Technologies. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-10576-1_253
LibreCat | DOI
 

2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 20840
Schulte, C., Budde, L., & Winkelnkemper, F. (2020). Programmieren - Lehren und Lernen mit und über Medien. In Mobile Medien im Schulkontext (pp. 215–240). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29039-9
LibreCat | DOI
 

2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 29298 | OA
Opel, S. A., & Schlichtig, M. (2020). Data Science und Big Data in der beruflichen Bildung – Konzeption und Erprobung eines Projektkurses für die Sekundarstufe II. In T. Vollmer, T. Karges, T. Richter, B. Schlömer, & S. Schütt-Sayed (Eds.), Sammelband der 27. Fachtagung der BAG Berufliche Bildung (Vol. 55, pp. 176–194). wbv Media GmbH & Co. KG. https://doi.org/10.3278/6004722w
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 21267
Budde, L., Schulte, C., Buhl, H. M., & Muehling, A. (2020). Understanding and Explaining Digital Artefacts - the Role of a Duality (Accepted Paper - Digital Publication Follows). Seventh International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineeringe.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15578
Izu, C., Schulte, C., Aggarwal, A., I. Cutts, Q., Duran, R., Gutica, M., … Weeda, R. (2019). Program Comprehension: Identifying Learning Trajectories for Novice Programmers. In Proceedings of the 2019 (ACM) Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Aberdeen, Scotland, UK, July 15-17, 2019 (pp. 261–262). https://doi.org/10.1145/3304221.3325531
LibreCat | DOI
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15579
Kapp, F., & Schulte, C. (2019). Einsatz von Jupyter Notebooks am Beispiel eines fiktiven Kriminalfalls. In Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund (pp. 247–256). https://doi.org/10.18420/infos2019-c10
LibreCat | DOI
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15581
Müller, K., Schulte, C., & Magenheim, J. (2019). Zur Relevanz eines Prozessbereiches Interaktion und Exploration im Kontext informatischer Bildung im Primarbereich. In Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund (pp. 139–148). https://doi.org/10.18420/infos2019-b10
LibreCat | DOI
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15583
Schmidt, A.-K., & Schulte, C. (2019). Das RetiBNE Café. In Informatik für alle, 18. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2019, 16.-18. September 2019, Dortmund (pp. 315–324). https://doi.org/10.18420/infos2019-c17
LibreCat | DOI
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15720
Wilke, A., & Magenheim, J. (2019). Critical Incidents for Technology Enhanced Learning in Vocational Education and Training. In IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON 2019, Dubai, United Arab Emirates, April 8-11, 2019 (pp. 892–899). https://doi.org/10.1109/EDUCON.2019.8725025
LibreCat | DOI
 

2019 | Book | LibreCat-ID: 15721
Köller, O., Magenheim, J., Molitor, H., Pfenning, U., Ramseger, J., Steffensky, M., … Wollring, B. (2019). Zieldimensionen für Multiplikatorinnen und Multiplikatoren früher MINT-Bildung. Verlag Barbara Budrich.
LibreCat
 

2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 16275
Franke-Wiekhorst, A., Günther, C., Brünger, K., Magenheim, J., & Romeike, R. (2019). „Der Informatikkreis “: Kinder von drei bis zehn Jahren beim Forschen in Informatik begleiten - ein methodisch-didaktisches Material. GdSU-Journal,(9), 10–21.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15332
Schlichtig, M., Opel, S. A., Budde, L., & Schulte, C. (2019). Understanding Artificial Intelligence – A Project for the Development of Comprehensive Teaching Material. In E. Jasutė & S. Pozdniakov (Eds.), ISSEP 2019 - 12th International conference on informatics in schools: Situation, evaluation and perspectives, Local Proceedings (Vol. 12, pp. 65–73).
LibreCat | Download (ext.)
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15640
Opel, S. A., Schlichtig, M., Schulte, C., Biehler, R., Frischemeier, D., Podworny, S., & Wassong, T. (2019). Entwicklung und Reflexion einer Unterrichtssequenz zum Maschinellen Lernen als Aspekt von Data Science in der Sekundarstufe II. INFOS, P-288, 285–294.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15641
Schlichtig, M., Opel, S. A., Schulte, C., Biehler, R., Frischemeier, D., Podworny, S., & Wassong, T. (2019). Maschinelles Lernen im Unterricht mit Jupyter Notebook. INFOS, P-288, 385.
LibreCat
 

2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15643
Opel, S. A., Schlichtig, M., & Schulte, C. (2019). Developing Teaching Materials on Artificial Intelligence by Using a Simulation Game (Work in Progress). WiPSCE, 11:1-11:2.
LibreCat
 

2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 20839
Brinda, T., Diethelm, I., Hellmig, L., Magenheim, J., Romeike, R., & Schroeder, U. (2018). Kritische Entgegnung auf die Studie “Zur Relevanz informatischer Bildung in der Schule für den Erwerb computer- bzw. informationsbezogener Kompetenzen.” MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 33(Didaktik der Informatik), 1–10. https://doi.org/10.21240/mpaed/33/2018.10.29.X
LibreCat | DOI
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15584
Magenheim, J., Müller, K., Schulte, C., Bergner, N., Haselmeier, K., Humbert, L., … Schroeder, U. (2018). Evaluation of Learning Informatics in Primary Education - Views of Teachers and Students. In Informatics in Schools. Fundamentals of Computer Science and Software Engineering - 11th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, (ISSEP) 2018, St. Petersburg, Russia, October 10-12, 2018, Proceedings (pp. 339–353). https://doi.org/10.1007/978-3-030-02750-6\_26
LibreCat | DOI
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15585
Bednarik, R., Schulte, C., Budde, L., Heinemann, B., & Vrzakova, H. (2018). Eye-movement Modeling Examples in Source Code Comprehension: A Classroom Study. In Proceedings of the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli, Finland, November 22-25, 2018 (pp. 2:1-2:8). https://doi.org/10.1145/3279720.3279722
LibreCat | DOI
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15586
Müller, K., & Schulte, C. (2018). Are children perceiving robots as supporting or replacing humans?: first empirical results and classification of preconceptions within a theoretical framework. In Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2018, Potsdam, Germany, October 04-06, 2018 (pp. 10:1-10:4). https://doi.org/10.1145/3265757.3265767
LibreCat | DOI
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15587
Schulte, C., Krüger, J., Gödecke, A., & Schmidt, A.-K. (2018). The computing repair cafe: a concept for repair cafes in computing edcuation. In Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, WiPSCE 2018, Potsdam, Germany, October 04-06, 2018 (pp. 24:1-24:6). https://doi.org/10.1145/3265757.3265781
LibreCat | DOI
 

2018 | Conference (Editor) | LibreCat-ID: 15588
Bednarik, R., & Schulte, C. (Eds.). (2018). Proceedings of the Workshop on Eye Movements in Programming, EMIP@ETRA 2018, Warsaw, Poland, June 15, 2018. (ACM).
LibreCat
 

2018 | Book | LibreCat-ID: 15595
Sentance, S., Barendsen, E., & Schulte, C. (2018). Computer Science Education: Perspectives on Teaching and learning in school. Bloomsbury Publishing.
LibreCat
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15646
Heinemann, B., Opel, S. A., Budde, L., Schulte, C., Frischemeier, D., Biehler, R., … Wassong, T. (2018). Drafting a Data Science Curriculum for Secondary Schools. In Koli Calling (pp. 17:1-17:5). ACM.
LibreCat
 

2018 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15647
Schulte, C., & Budde, L. (2018). A Framework for Computing Education: Hybrid Interaction System: The need for a bigger picture in computing education. In Koli Calling (pp. 12:1-12:10). ACM.
LibreCat
 

2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15589
Schulte, C., Magenheim, J., Müller, K., & Budde, L. (2017). The design and exploration cycle as research and development framework in computing education. In 2017 (IEEE) Global Engineering Education Conference, (EDUCON) 2017, Athens, Greece, April 25-28, 2017 (pp. 867–876). https://doi.org/10.1109/EDUCON.2017.7942950
LibreCat | DOI
 

2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15590
Bergner, N., Köster, H., Magenheim, J., Müller, K., Romeike, R., Schroeder, U., & Schulte, C. (2017). Zieldimensionen für frühe informatische Bildung im Kindergarten und in der Grundschule. In Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, Proceedings der 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2017, 13.-15. September 2017, Oldenburg (pp. 53–62).
LibreCat
 

2017 | Conference Paper | LibreCat-ID: 15591
Müller, K., & Schulte, C. (2017). Ein Modell zur Analyse von Vorstellungen über Roboter und ihrer Funktionsweise. In Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, Proceedings der 17. GI-Fachtagung Informatik und Schule, (INFOS) 2017, 13.-15. September 2017, Oldenburg (pp. 109–118).
LibreCat
 

Filters and Search Terms

department=67

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed