Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

10145 Publications


2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59742
Scharlau, I., & Jenert, T. (2025). Didaktische Überlegungen in der Psychologie. In I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, & C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien (pp. 1–17). Springer Nature.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59753
Scharlau, I., & Christine, S. (2025). Schreiben im Psychologieunterricht unterstützen. In I. Scharlau, E. Bender, J. Patrzek, & C. Schreiber (Eds.), Psychologiedidaktik an allgemeinbildenden und beruflichen Schulen: Ein Lehrbuch mit Unterrichtsmaterialien (pp. 271–300). Springer Nature.
LibreCat
 

2025 | Book | LibreCat-ID: 59789
Reis, O., Walter, M., & Frieler, J. (2025). Der Morgenimpuls als Grenzgänger. Praxeologische Rekonstruktionen des Profilindikators Katholischer Schulen.
LibreCat
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59803
Drossel, K., Niemann, J., Eickelmann, B., & Niggemeier, J. B. (2025). Digitale Kompetenzen von Schüler:innen und Rahmenbedingungen des Kompetenzerwerbs in Nordrhein-Westfalen. SchulVerwaltung Nordrhein-Westfalen, 4, 100–104.
LibreCat
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59839
Scharlau, I., & Rohlfing, K. J. (2025). Agency in metaphors of explaining: An analysis of scientific texts. Center for Open Science.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59846
Mildorf, J. (2025). The Voice of the Bard: Milton’s Paradise Lost on Radio. Studium Ricerca, Letteratura, 121(1), 134–160.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 53445
Hälterlein, J. (2025). Governing Autonomies: Imagining Responsible Artificial Intelligence in the “Future Combat Air System” European Armament Project. In T. C. Bächle & J. Bareis (Eds.), The Realities of Autonomous Weapons (pp. 187–204). Bristol University Press.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59865
Schmidt, R. (2025). Participatory Research with Teachers - A Critical Analysis of Power Dynamics. In A. Kornbach, C. Lammer, & L. Magdeburg (Eds.), Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften (1st ed., Vol. 3, pp. 339–363). Verlag Herder GmbH.
LibreCat | Files available
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59867 | OA
Dübbert, A. (2025). Muster in der Benamung “nachhaltiger” Lebensmittelmarkennamen - Kulturbezogene Deutungen von Namen am stationären Verkaufsort als Raum. In A. Kornbach, C. Lammer, & L. Magdeburg (Eds.), Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften (Vol. 3, pp. 403–429). Herder.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 57545 | OA
Flath, B., Jacke, C., & Schroeter-Wittke, H. (2025). Den Schein werfen/wahren. Transdiziplinaritäten und Popkulturforschungen. Ein Übersetzungsraum als Partitur . In A. Kornbach, C. Lammer, & L. Magdeburg (Eds.), Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften (Vol. 3, pp. 211–254).
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2025 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 59862
Kornbach, A., Lammer, C., & Magdeburg, L. M. (Eds.). (2025). Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften (Vol. 3). Herder Verlag.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Journal Article | LibreCat-ID: 59756
Visser, R., Peters, T. M., Scharlau, I., & Hammer, B. (2025). Trust, distrust, and appropriate reliance in (X)AI: A conceptual clarification of user trust and survey of its empirical evaluation. Cognitive Systems Research, Article 101357. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2025.101357
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59864
Kornbach, A., Lammer, C., & Magdeburg, L. M. (2025). Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften. In A. Kornbach, C. Lammer, & L. Magdeburg (Eds.), Transdisziplinäre Räume in den Kulturwissenschaften (Vol. 3, pp. 7–31). Herder Verlag.
LibreCat
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59922 | OA
Porwol, P., & Scharlau, I. (2025). An annotated corpus of elicited metaphors of explaining and understanding using MIPVU. OSF. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/Y6SMX
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Misc | LibreCat-ID: 59921 | OA
Scharlau, I. (2025). Metaphors in 24 WIRED Level 5 Videos (Data corpus). OSF. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/94A2J
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2025 | Preprint | LibreCat-ID: 59917 | OA
Paaßen, B., Alpsancar, S., Matzner, T., & Scharlau, I. (2025). Healthy Distrust in AI systems. In arXiv.
LibreCat | Download (ext.)
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51748
Schulz, C. (2025). In Likes We Trust oder die unmögliche Möglichkeit vom Like als Gabe zu sprechen. In G. Koch & A. Rottgeri (Eds.), Populäre Artikulationen – Artikulationen des Populären (pp. 215–244). Schüren. https://doi.org/10.15475/skms.2025.1.11
LibreCat | DOI
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59982
Schroeder, R., Reh, A., Miller, S., Blumberg, E., Kottmann, B., Franzen, K., & Thevißen, M. (2025). Didaktisch-diagnostische Potentiale des inklusionsorientierten Sachunterrichts (DiPoSa) – Einblicke in ein designbasiertes Entwicklungsprojekt. In K. Beck, R. A. Ferdigg, D. Katzenbach, J. Kett-Hauser, S. Laux, & M. Urban (Eds.), Förderbezogene Diagnostik in der inklusiven Bildung. Band I: Kompetenzbereiche - Fachdidaktik (pp. 209–229). Waxmann.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 59747
Schulz, C. (n.d.). Das Imaginäre der Plattformen: Soziale Medien als Infrastrukturen der Anerkennung. In J. Eickelmann, T. Mämecke, H. Ruschemeier, & M. Waldmann (Eds.), Tausend Plattformen: Plattformforschung nach dem Digital Services Act. Büchner Verlag.
LibreCat
 

2025 | Book Chapter | LibreCat-ID: 51747
de Gruisbourne, B., & Schulz, C. (2025). A Healing Media System of Care - Cancer Diaries and Social Media. In Ö. Çiçek & Ö. Savaş (Eds.), Audiovisual Healing and Reparation: Recuperative Affect of Mediation (1st ed., pp. 111–124). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781032647425
LibreCat | DOI
 

Filters and Search Terms

(department=36)

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: APA

Export / Embed