Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
294 Publications
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48480
Kortmeyer, Jörg, and Rolf Biehler. “The Use of Integrals for Accumulation and Mean Values in Basic Electrical Engineering Courses.” The Learning and Teaching of Calculus Across Disciplines – Proceedings of the Second Calculus Conference, edited by T. Dreyfus et al., MatRIC, 2023, pp. 121–24.
LibreCat
| Files available
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 47416
Biehler, Rolf, et al. “Stochastik: Leitidee Daten Und Zufall.” Handbuch Der Mathematikdidaktik, edited by Regina Bruder et al., Springer, 2023, doi:10.1007/978-3-662-66604-3_8.
LibreCat
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 48042
Biehler, Rolf, et al. “Impacts of Digitalization on Content and Goals of Statistics Education.” Handbook of Digital Resources in Mathematics Education, edited by Birgit Pepin et al., Springer International Publishing, 2023.
LibreCat
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 49049
Biehler, Rolf, and Katja Krüger. “Von Glückstal (Ukraine) nach Frankfurt: Problemlösen, Algorithmen, Stochastik – Nachruf auf Arthur Engel.” GDM-Mitteilungen, no. 115, 2023, pp. 57–65.
LibreCat
| Files available
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35669
Biehler, Rolf, et al. “Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education – An Introduction.” Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, 2023, doi:10.1007/978-3-031-14175-1_1.
LibreCat
| DOI
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35681
Liebendörfer, Michael, et al. “Framing Goals of Mathematics Support Measures.” Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, 2023, pp. 91–117, doi:10.1007/978-3-031-14175-1_5.
LibreCat
| DOI
2023 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 46157
Biehler, Rolf, et al., editors. Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education. Springer International Publishing, 2023, doi:10.1007/978-3-031-14175-1.
LibreCat
| DOI
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 43504
Biehler, Rolf, et al. “Lernvideos und ihre Erstellung - Das Projekt studiVEMINTvideos.” Mitteilungen der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, vol. 114, 2023, pp. 8–12.
LibreCat
2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31849 |

Hoffmann, Max, and Rolf Biehler. “Student Teachers ’ Knowledge of Congruence before a University Course on Geometry.” Proceedings of the Fourth Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2022, 19-22 October 2022), edited by Marı́a Trigueros et al., University of Hannover and INDRUM., 2023.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 56200
Hoffmann, Max, and Rolf Biehler. “Implementing Profession Orientation as a Design Principle for Overcoming Klein’s Second Discontinuity – Preservice Teacher’s Perspectives on Interface Activities in the Context of a Geometry Course.” ZDM – Mathematics Education, vol. 55, no. 4, Springer Science and Business Media LLC, 2023, pp. 737–51, doi:10.1007/s11858-023-01505-3.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58097
Mai, Tobias, and Rolf Biehler. “Einblicke in ein Referenzmodell zur Analyse der Einführung von Vektoren in Schulbüchern.” Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, edited by IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt, WTM-Verlag, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58101
Biehler, Rolf, et al. “Fachdidaktisches Design von Begründungsvideos im Projekt studiVEMINTvideos.” Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, edited by IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt, WTM-Verlag, 2023.
LibreCat
| Files available
2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 58099
Lankeit, Elisa, and Rolf Biehler. “Das totale Differential und die Richtungsableitung – Eine Analyse mit Blick in ausgewählte Lehrbücher.” Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, edited by IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt, WTM-Verlag, 2023.
LibreCat
| Files available
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31367
Hoffmann, Max, and Rolf Biehler. “Schnittstellenaufgaben in der Analysis I zur Verknüpfung von Schul- und Hochschulmathematik - Aufgabenbeispiele und Ergebnisse einer Evaluationsstudie.” Bedarfsgerechte fachmathematische Lehramtsausbildung. Analyse, Zielsetzungen und Konzepte unter heterogenen Voraussetzungen , edited by Stefan Halverscheid et al., Springer Spektrum, 2022, pp. 351–68.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31365
Biehler, Rolf, and Max Hoffmann. “Fachwissen als Grundlage fachdidaktischer Urteilskompetenz – Beispiele für die Herstellung konzeptueller Bezüge zwischen fachwissenschaftlicher und fachdidaktischer Lehre im gymnasialen Lehramtsstudium.” Professionsorientierte Fachwissenschaft. Kohärenzstiftende Lerngelegenheiten für das Lehramtsstudium Mathematik, edited by Viktor Isaev et al., Springer, 2022, pp. 49–72, doi:10.1007/978-3-662-63948-1_4.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35696
Nieszporek, Ralf, et al. “Facilitators’ Orientations Towards Learning Goals, Perceived Challenges, and Teaching Resources for a PD Course on Conditional Probability.” Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, edited by S. A. Peters et al., International Association for Statistical Education, 2022, doi:10.52041/iase.icots11.t4b2.
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 34919
Biehler, Rolf. “Revisiting Fundamental Ideas for Statistics Education From the Perspective of Machine Learning and Its Applications.” Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, edited by S. A. Peters et al., International Association for Statistical Education, 2022, doi:10.52041/iase.icots11.t1a2.
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 34920
Biehler, Rolf, et al. “Editorial: Research on Data Science Education.” Statistics Education Research Journal, vol. 21, no. 2, 1, International Association for Statistical Education, 2022, doi:10.52041/serj.v21i2.606.
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35718
Biehler, Rolf, et al. “Alles Normal?! Daten Auf Normalverteilung Prüfen–Mit Schulischen Mitteln.” Mathematik Lehren, vol. 2022, no. 232, Friedrich Verlag, 2022, pp. 41–45.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35926
Biehler, Rolf, and Birgit Griese. “Modellieren Im Stochastikunterricht: Annahmen Hinterfragen, Ergebnisse Validieren.” Mathematik Lehren, vol. 2022, no. 232, Friedrich Verlag, 2022, pp. 2–6.
LibreCat