Kollaboration und Kooperation beim Klassenmusizieren mit Populärer Musik. Musikmachen in der Schule im Spannungsfeld von Lernen mit der Gruppe und für die Gruppe
M. Godau, in: B. Clausen, S. Dreßler (Eds.), Soziale Aspekte Des Musiklernens, Waxmann, Münster, New York, 2018, pp. 131–144.
Download
No fulltext has been uploaded.
Book Chapter
| English
Author
Book Editor
Clausen, Bernd;
Dreßler, Susanne
Department
Abstract
Within recent years, research on music learning in groups has increased. But the distinction between collaboration and cooperation is mostly unclear. This article aims to distinguish both concepts by presenting a study on popular music learning in groups (Godau, 2017) based on elements of the learning approach in Musical Futures (Green, 2008). As a result, the two concepts are seen as complementary. They form the poles of a continuum of collective learning: Collaboration characterizes the collective action toward the common goal. By contrast, cooperation occurs when group members act separately toward achieving the common goal. (DIPF/Orig.)
Keywords
Kollaboration;
Musik;
Learning;
Lernen;
Musical education;
Musikpädagogik;
Pop music;
Popmusik;
Popular Music;
Studie;
Musikunterricht;
Music lessons;
Qualitative Forschung;
Qualitative research;
Teaching of music;
Constructivism;
Cooperation;
Cooperative learning;
Gruppe;
Klassenmusizieren;
Konstruktivismus;
Kooperation;
Kooperatives Lernen;
Learning psychology;
Lernpsychologie;
Psychology of learning
Publishing Year
Book Title
Soziale Aspekte des Musiklernens
Series Title / Volume
Musikpädagogische Forschung
Page
131–144
LibreCat-ID
Cite this
Godau M. Kollaboration und Kooperation beim Klassenmusizieren mit Populärer Musik. Musikmachen in der Schule im Spannungsfeld von Lernen mit der Gruppe und für die Gruppe. In: Clausen B, Dreßler S, eds. Soziale Aspekte Des Musiklernens. Musikpädagogische Forschung. Waxmann; 2018:131–144.
Godau, M. (2018). Kollaboration und Kooperation beim Klassenmusizieren mit Populärer Musik. Musikmachen in der Schule im Spannungsfeld von Lernen mit der Gruppe und für die Gruppe. In B. Clausen & S. Dreßler (Eds.), Soziale Aspekte des Musiklernens (pp. 131–144). Waxmann.
@inbook{Godau_2018, place={Münster, New York}, series={Musikpädagogische Forschung}, title={Kollaboration und Kooperation beim Klassenmusizieren mit Populärer Musik. Musikmachen in der Schule im Spannungsfeld von Lernen mit der Gruppe und für die Gruppe}, booktitle={Soziale Aspekte des Musiklernens}, publisher={Waxmann}, author={Godau, Marc}, editor={Clausen, Bernd and Dreßler, Susanne}, year={2018}, pages={131–144}, collection={Musikpädagogische Forschung} }
Godau, Marc. “Kollaboration Und Kooperation Beim Klassenmusizieren Mit Populärer Musik. Musikmachen in Der Schule Im Spannungsfeld von Lernen Mit Der Gruppe Und Für Die Gruppe.” In Soziale Aspekte Des Musiklernens, edited by Bernd Clausen and Susanne Dreßler, 131–144. Musikpädagogische Forschung. Münster, New York: Waxmann, 2018.
M. Godau, “Kollaboration und Kooperation beim Klassenmusizieren mit Populärer Musik. Musikmachen in der Schule im Spannungsfeld von Lernen mit der Gruppe und für die Gruppe,” in Soziale Aspekte des Musiklernens, B. Clausen and S. Dreßler, Eds. Münster, New York: Waxmann, 2018, pp. 131–144.
Godau, Marc. “Kollaboration Und Kooperation Beim Klassenmusizieren Mit Populärer Musik. Musikmachen in Der Schule Im Spannungsfeld von Lernen Mit Der Gruppe Und Für Die Gruppe.” Soziale Aspekte Des Musiklernens, edited by Bernd Clausen and Susanne Dreßler, Waxmann, 2018, pp. 131–144.