Feedback frühpädagogischer Fachkräfte in Situationen mit mathematischem Lernpotenzial
L. Aumann, Feedback Frühpädagogischer Fachkräfte in Situationen Mit Mathematischem Lernpotenzial, Universität Osnabrück, 2025.
Download
No fulltext has been uploaded.
Dissertation
| English
Author
Abstract
Der frühen mathematischen Bildung wird in der Mathematikdidaktik zunehmend größere Bedeutung beigemessen, da sich frühe mathematische Fähigkeiten von Kindern als prädiktiv für ihre späteren Schulleistungen in Mathematik erwiesen haben (u. a. Claessens & Engel, 2013; Duncan et al., 2007; Jordan et al., 2010; Spencer et al., 2022). Vor diesem Hintergrund spielen alltägliche Situationen in der Kindertagesstätte eine zentrale Rolle, da sie zahlreiche Gelegenheiten bieten, die mathematische Entwicklung der Kinder zu fördern (Gasteiger et al., 2010). Kinder zeigen zu Schulbeginn jedoch bereits deutliche Unterschiede in ihrer mathematischen Kompetenz, die sich weder allein durch die Dauer des Kita-Besuchs noch durch die Intelligenz oder die familiäre Herkunft des Kindes erklären lassen (Clark et al., 2010; Crosnoe et al., 2010; Ribner et al., 2023). Dies wirft die Frage auf, warum einige Kinder das in alltäglichen Situationen entstehende mathematische Potential besser für die Entwicklung ihrer mathematischen Fähigkeiten nutzen können als andere. Ein zentraler Faktor dafür, ob aus einer Situation mit mathematischem Potential eine mathematische Lernsituation für Kinder werden kann, ist die frühpädagogische Fachkraft (van Oers, 2010). Die Fachkraft kann in der Interaktion mit dem Kind das mathematische Potenzial einer Situation aufgreifen, für das Kind transparent machen und Impulse geben, die das Kind dazu anregen, (mit der Fachkraft gemeinsam) weiterzudenken (Siraj-Blatchford et al., 2002). Dabei ist das Feedback, welches die Fachkraft dem Kind in diesen Interaktionen gibt, von großer Bedeutung für die kindliche Entwicklung. Studien zur Wirkung verschiedener Feedbackarten berichten sowohl von förderlichen als auch schädlichen Wirkungen von Feedback auf lernrelevante Faktoren wie Motivation oder Selbstwirksamkeitserwartung (u. a. Kamins & Dweck, 1999; Henderlong Corpus & Lepper, 2007). In welchem Zusammenhang das Feedback der Fachkraft in Situationen mit mathematischem Potential mit der mathematischen Entwicklung des Kindes steht, wurde bislang kaum untersucht. Die vorliegende Dissertation thematisiert die Bedeutung des Feedbacks frühpädagogischer Fachkräfte für die frühe mathematische Entwicklung von Kindern in Kindertagesstätten. In einem ersten Schritt wird der aktuelle Forschungsstand zu Häufigkeit und Wirkung verschiedener Feedbackarten auf die allgemeine und mathematische Entwicklung von Kindern umfassend analysiert. Darauf aufbauend wird in der Arbeit untersucht, wie Fachkräfte in authentischen Situationen mit mathematischem Lernpotenzial Feedback geben und welchen Einfluss dieses Feedback auf die mathematische Entwicklung der Kinder hat. Ein weiterer Schwerpunkt dieser Dissertation liegt auf der Analyse von Faktoren, die das Feedbackverhalten der frühpädagogischen Fachkräfte beeinflussen. Dabei werden neben einem fachkrafttypischen Feedbackverhalten mögliche Zusammenhänge zwischen individuellen Merkmalen der Fachkräfte wie beispielsweise ihrer Einschätzungskompetenz und ihrer mathematischen Identität mit ihrem Feedbackverhalten betrachtet. Basierend auf den gewonnenen Erkenntnissen werden zentrale Ansatzpunkte identifiziert, um Fachkräfte dabei zu unterstützen, qualitativ hochwertige Interaktionen mit Kindern zu gestalten. Zusammenfassend wird ein Modell zur Rolle des Feedbacks für die frühe mathematische Entwicklung herausgearbeitet, welches die zentralen Ergebnisse der Arbeit zusammenbringt. Auf dieser Grundlage werden theoretische und praktische Implikationen beschrieben mit dem Ziel, die mathematische Entwicklung von Kindern durch gezieltes Feedback in der Kindertagesstätte zu fördern. Die Arbeit leistet somit einen wichtigen Beitrag zur Analyse der Qualität in Fachkraft-Kind-Interaktionen und zur Förderung mathematischer Kompetenzen in der frühkindlichen Bildung.
In mathematics education research, early mathematical learning is increasingly recognized as crucial, as children's early mathematical skills have been shown to predict their later academic performance in mathematics (e.g., Claessens & Engel, 2013; Duncan et al., 2007; Jordan et al., 2010; Spencer et al., 2022). Numerous situations arise in everyday activities at preschool and kindergarten that have the potential to foster children's mathematical development (Gasteiger et al., 2010). However, by the time children enter school, significant differences in mathematical competence are already evident – differences that cannot be fully explained by the duration of preschool attendance, intelligence, or family background (Clark et al., 2010; Crosnoe et al., 2010; Ribner et al., 2023). This raises the question of why some children are better able than others to utilize the mathematical potential embedded in everyday situations for their mathematical development. A key factor in determining whether a situation with mathematical potential transforms into a meaningful mathematical learning experience is the early childhood teacher (van Oers, 2010). Through interactions with the child, teachers can recognize and highlight the mathematical potential of a given situation, making it transparent to the child and providing prompts that encourage further thinking, either independently or collaboratively with the teacher (Siraj-Blatchford et al., 2002). In this process, the feedback provided by the teacher plays a crucial role in children's development. Research on different types of feedback has reported both beneficial and detrimental effects on learning-relevant factors such as motivation and self-efficacy (e.g., Kamins & Dweck, 1999; Henderlong Corpus & Lepper, 2007). However, the relationship between teacher feedback in mathematically rich situations and children's mathematical development has received little attention in prior research. This dissertation examines the role of early childhood teachers' feedback in the early mathematical development of children in preschool and kindergarten settings. First, it provides a comprehensive review of the existing research on the frequency and impact of different kinds of feedback on children's general and mathematical development. Building on this foundation, the study investigates how teachers provide feedback in authentic situations with mathematical learning potential and how this feedback influences children's mathematical development. Another central focus of this dissertation is the analysis of factors that shape teachers' feedback practices. In addition to identifying characteristic feedback patterns among teachers, the study explores potential associations between individual teacher characteristics – such as their assessment competence and mathematical identity – and their feedback behavior. Based on the findings, this dissertation identifies key strategies for supporting teachers in fostering high-quality interactions with children. Ultimately, the study develops a model that synthesizes the role of feedback in early mathematical development, integrating the central findings of the research. On this basis, theoretical and practical implications are outlined, with the overarching goal of enhancing children's mathematical development through targeted feedback in preschool and kindergarten settings. This work thus makes a significant contribution to the analysis of teacher-child interaction quality and the promotion of teachers’ mathematical competencies in early childhood education.
In mathematics education research, early mathematical learning is increasingly recognized as crucial, as children's early mathematical skills have been shown to predict their later academic performance in mathematics (e.g., Claessens & Engel, 2013; Duncan et al., 2007; Jordan et al., 2010; Spencer et al., 2022). Numerous situations arise in everyday activities at preschool and kindergarten that have the potential to foster children's mathematical development (Gasteiger et al., 2010). However, by the time children enter school, significant differences in mathematical competence are already evident – differences that cannot be fully explained by the duration of preschool attendance, intelligence, or family background (Clark et al., 2010; Crosnoe et al., 2010; Ribner et al., 2023). This raises the question of why some children are better able than others to utilize the mathematical potential embedded in everyday situations for their mathematical development. A key factor in determining whether a situation with mathematical potential transforms into a meaningful mathematical learning experience is the early childhood teacher (van Oers, 2010). Through interactions with the child, teachers can recognize and highlight the mathematical potential of a given situation, making it transparent to the child and providing prompts that encourage further thinking, either independently or collaboratively with the teacher (Siraj-Blatchford et al., 2002). In this process, the feedback provided by the teacher plays a crucial role in children's development. Research on different types of feedback has reported both beneficial and detrimental effects on learning-relevant factors such as motivation and self-efficacy (e.g., Kamins & Dweck, 1999; Henderlong Corpus & Lepper, 2007). However, the relationship between teacher feedback in mathematically rich situations and children's mathematical development has received little attention in prior research. This dissertation examines the role of early childhood teachers' feedback in the early mathematical development of children in preschool and kindergarten settings. First, it provides a comprehensive review of the existing research on the frequency and impact of different kinds of feedback on children's general and mathematical development. Building on this foundation, the study investigates how teachers provide feedback in authentic situations with mathematical learning potential and how this feedback influences children's mathematical development. Another central focus of this dissertation is the analysis of factors that shape teachers' feedback practices. In addition to identifying characteristic feedback patterns among teachers, the study explores potential associations between individual teacher characteristics – such as their assessment competence and mathematical identity – and their feedback behavior. Based on the findings, this dissertation identifies key strategies for supporting teachers in fostering high-quality interactions with children. Ultimately, the study develops a model that synthesizes the role of feedback in early mathematical development, integrating the central findings of the research. On this basis, theoretical and practical implications are outlined, with the overarching goal of enhancing children's mathematical development through targeted feedback in preschool and kindergarten settings. This work thus makes a significant contribution to the analysis of teacher-child interaction quality and the promotion of teachers’ mathematical competencies in early childhood education.
Publishing Year
LibreCat-ID
Cite this
Aumann L. Feedback Frühpädagogischer Fachkräfte in Situationen Mit Mathematischem Lernpotenzial. Universität Osnabrück; 2025. doi:doi.org/10.48693/647
Aumann, L. (2025). Feedback frühpädagogischer Fachkräfte in Situationen mit mathematischem Lernpotenzial. Universität Osnabrück. https://doi.org/doi.org/10.48693/647
@book{Aumann_2025, title={Feedback frühpädagogischer Fachkräfte in Situationen mit mathematischem Lernpotenzial}, DOI={doi.org/10.48693/647}, publisher={Universität Osnabrück}, author={Aumann, Lena}, year={2025} }
Aumann, Lena. Feedback Frühpädagogischer Fachkräfte in Situationen Mit Mathematischem Lernpotenzial. Universität Osnabrück, 2025. https://doi.org/doi.org/10.48693/647.
L. Aumann, Feedback frühpädagogischer Fachkräfte in Situationen mit mathematischem Lernpotenzial. Universität Osnabrück, 2025.
Aumann, Lena. Feedback Frühpädagogischer Fachkräfte in Situationen Mit Mathematischem Lernpotenzial. Universität Osnabrück, 2025, doi:doi.org/10.48693/647.