Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
205 Publications
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45173
C. Vogelsang, C. Kulgemeyer, and J. Riese, “Learning to Plan by Learning to Reflect? – Exploring Relations between Professional Knowledge, Reflection Skills, and Planning Skills of Preservice Physics Teachers in a One-Semester Field Experience,” Educ. Sci., vol. 12, p. 479, 2022.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45404
T. Schubatzky, J.-P. Burde, R. I. Große-Heilmann, J. Riese, and D. Weiler, “Das Gesamtuntersuchungsdesign im Verbundprojekt DiKoLeP,” in Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Online Jahrestagung 2021, 2022, vol. 42, pp. 788–791.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45403
R. I. Große-Heilmann, J.-P. Burde, J. Riese, T. Schubatzky, and D. Weiler, “Messung fachdidaktischer digitaler Kompetenzen in Physik,” in Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Online Jahrestagung 2021, 2022, vol. 42, pp. 776–779.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45405
D. Weiler, J.-P. Burde, R. I. Große-Heilmann, A. Lachner, J. Riese, and T. Schubatzky, “Bedarfsanalyse zu digitalen Medien bei Physik-Lehramtsstudierenden,” in Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Online Jahrestagung 2021, 2022, vol. 42, pp. 772–775.
LibreCat
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45447
C. Vogelsang, A. Borowski, C. Kulgemeyer, and J. Riese, “Relationen von Professionswissen und Performanz im Praxissemester Physik.,” in Unsicherheit als Element von naturwissenschaftsbezogenen Bildungsprozessen. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Online Jahrestagung 2021., 2022, vol. 42, pp. 96–99.
LibreCat
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 45172
J. Riese et al., “Entwicklung von Unterrichtsplanungsfähigkeit im Fach Physik: Welchen Einfluss hat Professionswissen?,” Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, vol. 25, no. 4, pp. 843–867, 2022, doi: 10.1007/s11618-022-01112-0.
LibreCat
| DOI
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35838
M. Hörnlein and C. Kulgemeyer, “Wie können Erklärvideos zum Erwerb physikalischen Konzeptwissens beitragen? .” 2022.
LibreCat
| Files available
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35760
C. Kulgemeyer, M. Hörnlein, and F. G. Sterzing, “Exploring the effects of physics explainer videos and written explanations on declarative knowledge and the illusion of understanding,” International Journal of Science Education, vol. 44, no. 11, pp. 1855–1875, 2022, doi: 10.1080/09500693.2022.2100507.
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 60486
R. Große-Heilmann, J. Riese, J.-P. Burde, T. Schubatzky, and D. Weiler, “Fostering Pre-Service Physics Teachers’ Pedagogical Content Knowledge Regarding Digital Media,” Education Sciences, vol. 12, no. 7, p. 440, 2022, doi: 10.3390/educsci12070440.
LibreCat
| DOI
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 60485
A. Bewersdorff and D. Weiler, “Measuring the speed of light in liquids with a smartphone,” The Physics Teacher, vol. 60, no. 6, pp. 516–517, 2022, doi: 10.1119/10.0013860.
LibreCat
| DOI
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 24935 |

A. Bauer, M. Sacher, S. Habig, and S. Fechner, “Laborpraktika auf Distanz. Ansätze in den Naturwissenschaften,” in Hochschule auf Abstand. Ein multiperspektivischer Zugang zur digitalen Lehre, vol. 3, I. Neiske, J. Osthushenrich, N. Schaper, U. Trier, and N. Vöing, Eds. Bielefeld: transcript Verlag, 2021, pp. 155–168.
LibreCat
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 26039 |

S. Lahme, A. Bauer, and P. Reinhold, “Ansätze zur Diagnose und Förderung von Problemlösefähigkeiten in der Studieneingangsphase Physik,” Phydid B, Didaktik der Physik, Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung, pp. 127–134, 2021.
LibreCat
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24955 |

D. Woitkowski, L. Rochell, and A. Bauer, “German university students’ views of nature of science in the introductory phase,” Physical Review Physics Education Research, 2021, doi: 10.1103/physrevphyseducres.17.010118.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35526
C. Kulgemeyer et al., “Exploring the impact of pre-service science teachers’ reflection skills on the development of professional knowledge during a field experience,” International Journal of Science Education, vol. 43, no. 18, pp. 3035–3057, 2021, doi: 10.1080/09500693.2021.2006820.
LibreCat
| DOI
2021 | Mastersthesis | LibreCat-ID: 35839
M. Hörnlein, Untersuchung von Erklärvideos im Physikunterricht - Wirksamkeit von Kohärenz. 2021.
LibreCat
| Download (ext.)
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 45177
C. Kulgemeyer et al., “Exploring the impact of pre-service science teachers’ reflection skills on the development of professional knowledge during a field experience,” International Journal of Science Education, vol. 43, no. 18, pp. 3035–3057, 2021, doi: 10.1080/09500693.2021.2006820.
LibreCat
| DOI
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45407
R. I. Große-Heilmann, J.-P. Burde, J. Riese, T. Schubatzky, and D. Weiler, “Erwerb und Messung physikdidaktischer Kompetenzen zum Einsatz digitaler Medien,” in PhyDid B-Didaktik der Physik-Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung 2021, 2021, pp. 171–178.
LibreCat
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 45408
D. Weiler, J.-P. Burde, R. I. Große-Heilmann, A. Lachner, J. Riese, and T. Schubatzky, “Entwicklung eines Seminars zur Förderung des Konzeptverständnisses mittels digitaler Medien,” in PhyDid B-Didaktik der Physik-Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung 2021, 2021, pp. 209–216.
LibreCat