Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
163 Publications
2019 | Conference Paper | LibreCat-ID: 31682
L. Stratmann et al., “Psychological Feasibility of a Virtual Cycling Environment for Human-in-the-Loop Experiments,” in INFORMATIK 2019: 50 Jahre Gesellschaft für Informatik – Informatik für Gesellschaft (Workshop-Beiträge), 2019, pp. 185–194, doi: 10.18420/inf2019_ws21 .
LibreCat
| DOI
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28687 |

I. Scharlau, M. Körber, and A. Karsten, “Plunging into a world? A novel approach to undergraduates’ metaphors of reading,” Frontline Learning Research, vol. 9, no. 4, pp. 25–57, 2019, doi: 10.14786/flr.v7i4.559.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28986 |

I. Scharlau and L. Huber, “Welche Rolle spielen Fachkulturen heute? Bericht von einer Erkundungsstudie.,” die hochschullehre, vol. 5, 2019.
LibreCat
| Download (ext.)
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28992
C. Golombek, K. B. Klingsieck, and I. Scharlau, “Assessing Self-Efficacy for Self-Regulation of Academic Writing: Development and validation of a scale,” European Journal of Psychological Assessment, vol. 35, no. 5, pp. 751–761, 2019, doi: 10.1027/1015-5759/a000452.
LibreCat
| DOI
2019 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31657
I. Scharlau and K. B. Klingsieck, “Zur Positionierung der Forschung an Schreibzentren,” in Forschung für die Schreibdidaktik: Voraussetzung oder institutioneller Irrweg?, A. Hirsch-Weber, C. Loesch, and S. Scherer, Eds. Weinheim: Beltz (Juventa), 2019, pp. 207–226.
LibreCat
2019 | Journal Article | LibreCat-ID: 28982 |

E. Wildt, K. Rohlfing, and I. Scharlau, “The Role of Saliency in Learning First Words,” Frontiers in Psychology, 2019, doi: 10.3389/fpsyg.2019.01150.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6095 |

J. Tünnermann and I. Scharlau, “Stuck on a plateau? A model-based approach to fundamental issues in visual temporal-order judgments,” Vision, vol. 2, no. 3, Art. no. 29, 2018, doi: 10.3390/vision2030029.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 6097
J. Tünnermann and I. Scharlau, “Poking Left To Be Right? A Model-Based Analysis of Temporal Order Judged by Mice,” Advances in Cognitive Psychology, vol. 14, no. 2, pp. 39–50, 2018, doi: 10.5709/acp-0237-0.
LibreCat
| DOI
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31654
I. Scharlau, “Sich verständigen: Überlegungen zur Frage der Evidenzbasierung,” in Theorie und Praxis der Hochschulbildungsforschung: Für eine offene Zukunft der Hochschuldidaktik, T. Jenert, G. Reinmann, and T. Schmohl, Eds. Wiesbaden: Springer VS, 2018, pp. 103–121.
LibreCat
| DOI
2018 | Misc | LibreCat-ID: 31653
I. Scharlau, Wirksame Lese- und Schreibaufgaben für Studierende. Vortrag in der Didaktik-Lounge der FH Bielefeld. Bielefeld, 2018.
LibreCat
| Files available
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31651
I. Scharlau and A. Karsten, “Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (2),” in Neues Handbuch Hochschullehre. 86. Ergänzungslieferung, B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba, and J. Wildt, Eds. 2018, p. L 1.38.
LibreCat
2018 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31652
I. Scharlau and A. Karsten, “Schreiben lehren: Eine fach- und diskurssensible Fortbildung für Lehrende (1),” in Neues Handbuch Hochschullehre. 85. Ergänzungslieferung, B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba, and J. Wildt, Eds. 2018, p. L 1.37.
LibreCat
2018 | Book | LibreCat-ID: 29073
I. Scharlau and K. Klingsieck, Schreiben im Psychologiestudium. Leverkusen: Verlag Barbara Budrich, 2018.
LibreCat
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 28981 |

A. Krüger, J. Tünnermann, K. Rohlfing, and I. Scharlau, “Quantitative Explanation as a Tight Coupling of Data, Model, and Theory,” Archives of Data Science, Series A, vol. 5, pp. 1–27, 2018, doi: 10.5445/KSP/1000087327/10.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
2018 | Journal Article | LibreCat-ID: 31655
I. Scharlau, “Einheitlich, doch nicht ganz: Zur Fachdidaktik des Hochschul- und Schulfachs Psychologie.,” Psychologieunterricht, vol. 51, pp. 35–38, 2018.
LibreCat
2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 6075
A. Krüger, J. Tünnermann, and I. Scharlau, “Measuring and modeling salience with the theory of visual attention.,” Attention, Perception, & Psychophysics, vol. 79, no. 6, pp. 1593–1614, 2017, doi: 10.3758/s13414-017-1325-6.
LibreCat
| DOI
2017 | Journal Article | LibreCat-ID: 28979
J. Tünnermann, A. Krüger, and I. Scharlau, “Measuring Attention and Visual Processing Speed by Model-based Analysis of Temporal-order Judgments,” Journal of Visualized Experiments, 2017, doi: 10.3791/54856.
LibreCat
| DOI
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31649
J. Steinhausen and I. Scharlau, “Gegen das weibliche Cooling-out in der Wissenschaft. Mentoring für Frauen in der Promotionsphase,” in Praxishandbuch Mentoring in der Wissenschaft, R. Petersen, M. Budde, P. S. Brocke, G. Doebert, H. Rudack, and H. Wolf, Eds. Wiesbaden: Springer VS, 2017, pp. 315–330.
LibreCat
| DOI
2017 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31650
I. Scharlau, “Diese Linie sollte man verlängern: Zum Verhältnis der Hochschuldidaktik zu den Fächern,” in Zwischen Wissenschaftsforschung, Wissenschaftspropädeutik und Hochschulpolitik. Hochschuldidaktik als lebendige Werkstatt. Festschrift für Ludwig Huber zum 80. Geburtstag, W.-D. Webler and H. Jung-Paarmann, Eds. Bielefeld: UVW, 2017, pp. 229–242.
LibreCat