Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
161 Publications
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 24456 |

Explanation as a Social Practice: Toward a Conceptual Framework for the Social Design of AI Systems
K.J. Rohlfing, P. Cimiano, I. Scharlau, T. Matzner, H.M. Buhl, H. Buschmeier, E. Esposito, A. Grimminger, B. Hammer, R. Haeb-Umbach, I. Horwath, E. Hüllermeier, F. Kern, S. Kopp, K. Thommes, A.-C. Ngonga Ngomo, C. Schulte, H. Wachsmuth, P. Wagner, B. Wrede, IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems 13 (2021) 717–728.
LibreCat
| Files available
| DOI
K.J. Rohlfing, P. Cimiano, I. Scharlau, T. Matzner, H.M. Buhl, H. Buschmeier, E. Esposito, A. Grimminger, B. Hammer, R. Haeb-Umbach, I. Horwath, E. Hüllermeier, F. Kern, S. Kopp, K. Thommes, A.-C. Ngonga Ngomo, C. Schulte, H. Wachsmuth, P. Wagner, B. Wrede, IEEE Transactions on Cognitive and Developmental Systems 13 (2021) 717–728.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35763
Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion
S. Hüsing, N. Weiser, R. Biehler, mathematik lehren 2021 (2021) 23–27.
LibreCat
S. Hüsing, N. Weiser, R. Biehler, mathematik lehren 2021 (2021) 23–27.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 35751
A first introduction to data science education in secondary schools: Teaching and learning about data exploration withCODAPusing survey data
D. Frischemeier, R. Biehler, S. Podworny, L. Budde, Teaching Statistics 43 (2021) S182–S189.
LibreCat
| DOI
D. Frischemeier, R. Biehler, S. Podworny, L. Budde, Teaching Statistics 43 (2021) S182–S189.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29702 |

Methodik für Datenprojekte im Informatikunterricht
L. Höper, S. Hüsing, H. Malatyali, C. Schulte, L. Budde, LOG IN 41 (2021) 31–38.
LibreCat
| Files available
L. Höper, S. Hüsing, H. Malatyali, C. Schulte, L. Budde, LOG IN 41 (2021) 31–38.
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29710
Data Science ab Klasse 5–Konkrete Unterrichtsvorschläge für künstliche Intelligenz unplugged und Datenbewusstsein
S. Podworny, L. Höper, Y. Fleischer, S. Hüsing, C. Schulte, INFOS 2021–19. GI-Fachtagung Informatik Und Schule (2021).
LibreCat
S. Podworny, L. Höper, Y. Fleischer, S. Hüsing, C. Schulte, INFOS 2021–19. GI-Fachtagung Informatik Und Schule (2021).
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 29712
Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz
L. Höper, S. Podworny, S. Hüsing, C. Schulte, Y. Fleischer, R. Biehler, D. Frischemeier, H. Malatyali, INFOS 2021–19. GI-Fachtagung Informatik Und Schule (2021).
LibreCat
L. Höper, S. Podworny, S. Hüsing, C. Schulte, Y. Fleischer, R. Biehler, D. Frischemeier, H. Malatyali, INFOS 2021–19. GI-Fachtagung Informatik Und Schule (2021).
2021 | Journal Article | LibreCat-ID: 40512
Faszination 3D-Film: Entwicklung einer 3D-Konstruktion
S. Hüsing, N. Weiser, R. Biehler, Mathematik Lehren 2021 (2021) 23–27.
LibreCat
S. Hüsing, N. Weiser, R. Biehler, Mathematik Lehren 2021 (2021) 23–27.
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 29706
Datenbewusstsein im Kontext digitaler Kompetenzen für einen selbstbestimmten Umgang mit datengetriebenen digitalen Artefakten
L. Höper, C. Schulte, in: Gesellschaft für Informatik e.V. (Ed.), 51. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Informatik, INFORMATIK 2021 - Computer Science & Sustainability, Berlin, Germany, 27. September - 1. Oktober, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, pp. 1623–1632.
LibreCat
| DOI
L. Höper, C. Schulte, in: Gesellschaft für Informatik e.V. (Ed.), 51. Jahrestagung Der Gesellschaft Für Informatik, INFORMATIK 2021 - Computer Science & Sustainability, Berlin, Germany, 27. September - 1. Oktober, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, pp. 1623–1632.
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27491
Developing and Evaluating the Concept Data Awareness for K12 Computing Education
L. Höper, in: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 2021.
LibreCat
| DOI
L. Höper, in: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 2021.
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25520
Zur neuen Bedeutung von Daten in Data Science und künstlicher Intelligenz
L. Höper, S. Podworny, S. Hüsing, C. Schulte, Y. Fleischer, R. Biehler, D. Frischemeier, H. Malatyali, in: L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, p. 345.
LibreCat
| DOI
L. Höper, S. Podworny, S. Hüsing, C. Schulte, Y. Fleischer, R. Biehler, D. Frischemeier, H. Malatyali, in: L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, p. 345.
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25523
Data Science ab Klasse 5 - Konkrete Unterrichtsvorschläge für künstliche Intelligenz unplugged und Datenbewusstsein
S. Podworny, L. Höper, Y. Fleischer, S. Hüsing, C. Schulte, in: L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, p. 327.
LibreCat
| DOI
S. Podworny, L. Höper, Y. Fleischer, S. Hüsing, C. Schulte, in: L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, p. 327.
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 27493
Using data cards for teaching data based decision trees in middle school
S. Podworny, Y. Fleischer, S. Hüsing, R. Biehler, D. Frischemeier, L. Höper, C. Schulte, in: O. Seppälä, A. Petersen (Eds.), Koli Calling ’21: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Joensuu, Finland, November 18 - 21, 2021, ACM, 2021, p. 39:1-39:3.
LibreCat
| DOI
S. Podworny, Y. Fleischer, S. Hüsing, R. Biehler, D. Frischemeier, L. Höper, C. Schulte, in: O. Seppälä, A. Petersen (Eds.), Koli Calling ’21: 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Joensuu, Finland, November 18 - 21, 2021, ACM, 2021, p. 39:1-39:3.
2021 | Conference Paper | LibreCat-ID: 25524
Datenbewusstsein: Aufmerksamkeit für die eigenen Daten
L. Höper, C. Schulte, in: L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, pp. 73–82.
LibreCat
| DOI
L. Höper, C. Schulte, in: L. Humbert (Ed.), 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, INFOS 2021, Wuppertal, Germany, September 8-10, 2021, Gesellschaft für Informatik, Bonn, 2021, pp. 73–82.
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 32335
A PLACE FOR A DATA SCIENCE PROJECT IN SCHOOL: BETWEEN STATISTICS AND EPISTEMIC PROGRAMMING
S. PODWORNY, S. Hüsing, C. SCHULTE, STATISTICS EDUCATION RESEARCH JOURNAL 21 (2022).
LibreCat
| DOI
S. PODWORNY, S. Hüsing, C. SCHULTE, STATISTICS EDUCATION RESEARCH JOURNAL 21 (2022).
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35674
Jupyter Notebooks for Teaching, Learning, and Doing Data Science
F.Y. Fleischer, S. Hüsing, R. Biehler, S. Podworny, C. Schulte, in: S.A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, International Association for Statistical Education, 2022.
LibreCat
| DOI
F.Y. Fleischer, S. Hüsing, R. Biehler, S. Podworny, C. Schulte, in: S.A. Peters, L. Zapata-Cardona, F. Bonafini, A. Fan (Eds.), Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics, International Association for Statistical Education, 2022.
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35672
Teaching and Learning Data-Driven Machine Learning with Educationally Designed Jupyter Notebooks
F.Y. Fleischer, R. Biehler, C. Schulte, Statistics Education Research Journal 21 (2022).
LibreCat
| DOI
F.Y. Fleischer, R. Biehler, C. Schulte, Statistics Education Research Journal 21 (2022).
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 38158
Supporting Geometry Learning Digitally-an Interdisciplinary Project to Foster Spatial Competences and Individual Learning Paths by Using Adaptable Algorithmic Feedback Capabilities
F. Winkelnkemper, T. Huhmann, D. Bechinie, K. Eilerts, M. Lenke, C. Schulte, in: Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 2022, pp. 1407–1413.
LibreCat
F. Winkelnkemper, T. Huhmann, D. Bechinie, K. Eilerts, M. Lenke, C. Schulte, in: Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 2022, pp. 1407–1413.
2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 39080
Digitalisierung als Chance und Herausforderung - Bemerkungen aus der Didaktik der Informatik
C. Schulte, F. Winkelnkemper, in: Theologie Im Übergang - Identität - Digitalisierung - Dialog, Herder, Freiburg im Breisgau, 2022, pp. 117–135.
LibreCat
C. Schulte, F. Winkelnkemper, in: Theologie Im Übergang - Identität - Digitalisierung - Dialog, Herder, Freiburg im Breisgau, 2022, pp. 117–135.
2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 38160
SUPPORTING GEOMETRY LEARNING DIGITALLY THROUGH ADAPTABLE ALGORITHMIC FEEDBACK-CHALLENGES AND SOLUTIONS
T. Huhmann, F. Winkelnkemper, in: EDULEARN22 Proceedings, 2022, pp. 10017–10026.
LibreCat
| DOI
T. Huhmann, F. Winkelnkemper, in: EDULEARN22 Proceedings, 2022, pp. 10017–10026.
2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 38162
Pentomino Digital - Mit Einer App Geometrie Lernen
T. Huhmann, K. Eilerts, F. Winkelnkemper, Mathematik Differenziert (2022) 42–45.
LibreCat
T. Huhmann, K. Eilerts, F. Winkelnkemper, Mathematik Differenziert (2022) 42–45.