Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).

We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.

434 Publications


2024 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 32394
Karsten, Andrea, and Stefanie Haacke-Werron, editors. 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft. Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens. wbv.
LibreCat
 

2024 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53069 | OA
Banh, Ngoc Chi, and Ingrid Scharlau. Effects of Task Difficulty on Visual Processing Speed. 2024.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2024 | Journal Article | LibreCat-ID: 53603
Koppenborg, Markus, and Katrin B. Klingsieck. “„Wir wollen mitreden!“ – Entwicklung und Validierung von Skalen zur Erfassung motivationaler Regulation bei der Teilnahme an Befragungen zur Evaluation des Studiums (SMR-Eval).” Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, Hogrefe Publishing Group, 2024, doi:10.1024/1010-0652/a000381.
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 47065
Soyka, Chantal, et al. “Comparison of Required Competences and Task Material in Modeling Education.” Enterprise Modelling and Information Systems Architectures, vol. 18, 7, 2023, doi:10.18417/EMISA.18.7.
LibreCat | Files available | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 47887
Richter, Lea, et al. “Herkunftsbedingte und sprachliche Einflüsse bei der häuslichen Internetnutzung von Kindern.” MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, vol. 20, Sektion Medienpadagogik der Deutschen Gesellschaft fur Erziehungswissenschaft - DGfE, 2023, pp. 293–319, doi:10.21240/mpaed/jb20/2023.09.12.x.
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 46933
Koppenborg, Markus, et al. “Conjunctive and Additive Group Work Reduce Academic Procrastination: Insights from a Vignette Study.” Current Psychology, Springer Science and Business Media LLC, 2023, doi:10.1007/s12144-023-04294-w.
LibreCat | DOI
 

2023 | Dissertation | LibreCat-ID: 45658
Grotegut, Lea. GEProS - Entwicklung und Evaluation einer digitalen Simulation zur Förderung diagnostischer Kompetenz von Lehramtsstudierenden. Universität Paderborn, 2023, doi:10.17619/UNIPB/1-1753.
LibreCat | Files available | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48087
Grotegut, Lea, and Katrin B. Klingsieck. “Kompetenzentwicklung in Der Lehrkräftebildung: Der Mehrwert Einer Digitalen Simulation.” ZeHf – Zeitschrift Für Empirische Hochschulforschung, vol. 7, no. 1, Verlag Barbara Budrich GmbH, 2023, pp. 56–73, doi:10.3224/zehf.v7i1.05.
LibreCat | DOI
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 48730
Bobe, Julia, and Katrin B. Klingsieck. Aufschieben, Weil Man Sich Schlecht Fühlt, Oder Sich Schlecht Fühlen, Weil Man Aufschiebt? – Gruppenspezifische Unterschiede Im Verhalten Und Erleben von Prokrastination. 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 48731
Bobe, Julia, and Katrin B. Klingsieck. Prokrastination Und Das Schlechte Gewissen - Gruppenunterschiede Im Erleben Und Auftreten von Prokrastination. 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 48595
Peters, Tobias Martin, and Roel W. Visser. “The Importance of Distrust in AI.” Communications in Computer and Information Science, Springer Nature Switzerland, 2023, doi:10.1007/978-3-031-44070-0_15.
LibreCat | DOI
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 42641 | OA
Scharlau, Ingrid. “Wissenschaft und Alltagserfahrung: Überlegungen zur Wissenschaftsdidaktik der Psychologie.” Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen, edited by Gabi Reinmann and Rüdiger Rhein, transcript, 2023, pp. 49–74.
LibreCat | Download (ext.)
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48777
Fumagalli, Fabian, et al. “Incremental Permutation Feature Importance (IPFI): Towards Online Explanations on Data Streams.” Machine Learning, Springer Science and Business Media LLC, 2023, doi:10.1007/s10994-023-06385-y.
LibreCat | DOI
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 48370 | OA
Kurock, Ricarda, et al. “A Mixed-Methods Study of the Quality of Parental Support during Adolescents’ Information-Related Internet Use as a Co-Construction Process.” Journal of Adolescence, vol. 1, no. 14, 2023, doi:https://doi.org/10.1002/jad.12264.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 45862
Scharlau, Ingrid, and Andrea Karsten. “Schreibfokussierte Graduiertenförderung: Reflexive Spezialisierung für interdisziplinäre Forschungskontexte.” Neues Handbuch Hochschullehre, edited by Brigitte Berendt et al., vol. 111, DUZ medienhaus, 2023, pp. 17–35.
LibreCat
 

2023 | Misc | LibreCat-ID: 46533 | OA
Buhl, Heike M., et al. Qualitätsmanagement im Verbundvorhaben Communities of Practice für eine innovative Lehrerbildung NRW (COMeIN). Abschlussbericht. 2023.
LibreCat | Files available | Download (ext.)
 

2023 | Journal Article | LibreCat-ID: 47856
Richter, Lea, et al. “Herkunftsbedingte und sprachliche Einflüsse bei der häuslichen Internetnutzung von Kindern.” MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Sektion Medienpadagogik der Deutschen Gesellschaft fur Erziehungswissenschaft - DGfE, 2023, pp. 293–319, doi:10.21240/mpaed/jb20/2023.09.12.x.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Conference Paper | LibreCat-ID: 52866
Sloane, Hannah Sabrina, and Sabrina Schmöckel. Turning Disciplinary Differences from a Brake into a Motor in Higher Education (Collaboration). 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46283 | OA
Banh, Ngoc Chi, and Ingrid Scharlau. “First Steps towards Real-Time Assessment of Attentional Weights and Capacity According to TVA.” Abstracts of the 65th TeaP, edited by Simon Merz et al., ZPID (Leibniz Institute for Psychology), 2023, doi:10.23668/PSYCHARCHIVES.12945.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53120
Schneider, Tamara, and Katrin B. Klingsieck. “ProGRess” - Erste Evaluationsergebnisse eines Anti-Prokrastinationstrainings auf Basis des Zürcher Ressourcen Modells (ZRM). . 2023.
LibreCat
 

2023 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 53119
Schneider, Tamara, and Katrin B. Klingsieck. “ProGRess” - Reduce Procrastination to Improve Students’ Health - First Analyses of an Intervention Study. . 2023.
LibreCat
 

2023 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35681
Liebendörfer, Michael, et al. “Framing Goals of Mathematics Support Measures.” Practice-Oriented Research in Tertiary Mathematics Education, Springer International Publishing, 2023, pp. 91–117, doi:10.1007/978-3-031-14175-1_5.
LibreCat | DOI
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 31674
Karsten, Andrea, et al. “Transitivitätscharakteristika als Werkzeug in der systematischen qualitativen Metaphernanalyse.” Die Praxis der systematischen Metaphernanalyse, edited by Julia Schröder et al., Springer VS.
LibreCat
 

2022 | Book Chapter | LibreCat-ID: 34015 | OA
Scharlau, Ingrid. “Hundertstelmillimeter.” Reflexive Schreibwissenschaft, edited by Stefanie Haacke-Werron et al., vol. 14, WBV, 2022, pp. 147–52, doi:10.3278/9783763972524.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Book (Editor) | LibreCat-ID: 34013 | OA
Haacke-Werron, Stefanie, et al., editors. Reflexive Schreibwissenschaft. WBV, 2022, doi: 10.3278/9783763972524.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 33839
Soyka, Chantal, et al. “Toward a Competence Model for Graphical Modeling.” ACM Transactions on Computing Education, vol. 23, no. 1, 15, Association for Computing Machinery, 2022, doi:10.1145/3567598.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 33760
Ullrich, Meike, et al. “Piloteinsatz einer E-Assessment-Plattform für die grafische Modellierung.” 20. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), edited by Peter A. Henning et al., Gesellschaft für Informatik e.V., 2022, pp. 233–34, doi: 10.18420/delfi2022-047 .
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 33764
Ullrich, Meike, et al. “E-Assessment-Plattform für die grafische Modellierung.” 20. Fachtagung Bildungstechnologien (DELFI), edited by Peter A. Henning et al., Gesellschaft für Informatik e.V., 2022, pp. 247–48, doi: 10.18420/delfi2022-053 .
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40058
Decius, Julian, et al. “Informal Workplace Learning at a Glance: Validation of  Short Measure for White-Collar Workers.” European Association of Work and Organizational Psychology Congress 2022., 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40060
Decius, Julian, et al. “Off Your Own Bat or Aided by Others: A Vignette Study on the Role of Metacognitions and Social Support for Informal Workplace Learning.” Hawaii International Conference On Education., 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40098
Seifert, Andreas, et al. “Off Your Own Bat or Aided by Others? An Investment-Reward Typology of Metacognition and Social Support at Work.” EARLI SIG14 Conference, 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Paper | LibreCat-ID: 40267
Depenbusch, Sarah, et al. Effects of Digital Transformation on Job Satisfaction and Employee Retention: An Integrative Framework. 2022.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40278
Rogge, Tim, and Andreas Seifert. “Digitaler Wechselunterricht in der gymnasialen Oberstufe – ein Modell mit Zukunft?” AEPF-Tagung „Lehren und Lernen neu gedacht – Konsequenzen für das zukünftige Bildungswesen“, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37100
Caruso, Carina, and Andreas Seifert. “Pädagogische Kompetenz als Ausgangspunkt beruflichen Könnens!? Ergebnisse der Kompetenzmessung angehender Lehrkräfte unter Berücksichtigung individueller Voraussetzungen.” Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education., vol. 45, no. 1, 2022, pp. 3–15.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40287
Watson, Christina, et al. “Validierung von Testinstrumenten durch Testmotivationsindikatoren.” DGPs-Tagung „View on of Science“, Hildesheim, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 37032
Caruso, Carina, and Andreas Seifert. “Inwiefern ist die Professionalisierung in Praxisphasen schulformspezifisch? Ergebnisse der Messung pädagogischer Kompetenzen Studierender in Deutschland.” Österreichisches Religionspädagogisches Forum, vol. 30, no. 1, 2022, pp. 239–60.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 40260
Schumacher, Jan-Philip, et al. “Participative Human-Factor Evaluation in the Context of Digital Work (Re-)Design.” Work, vol. 72, no. 4, IOS Press, 2022, pp. 1629–54, doi:10.3233/wor-211248.
LibreCat | DOI
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 40283
Seifert, Andreas, and Christina Watson. “Qualitätssicherung im bildungswissenschaftlichen Studium – methodologische Überlegungen.” DGPs-Tagung „View on of Science“, 2022.
LibreCat
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 41482
Hilkenmeier, Johanna, et al. “Förderung von motivierenden Gesprächsstrategien im Elterngespräch. Workshop für Lehrkräfte und Studierende.” Journal für LehrerInnenbildung, vol. 22, no. 2, 2022, pp. 40–51.
LibreCat
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46282 | OA
Banh, Ngoc Chi, and Ingrid Scharlau. “Effects of Verbal Negation on TVA’s Capacity and Weight Parameters.” TeaP 2022 - Abstracts of the 64th Conference of Experimental Psychologists , edited by Simone Malejka et al., Pabst Science Publishers, 2022, doi:10.23668/psycharchives.5677.
LibreCat | DOI | Download (ext.)
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46289 | OA
Banh, Ngoc Chi, et al. “Folgen Wiederholter Negation Auf Die Aufmerksamkeit.” 52. Kongress Der Deutschen Gesellschaft Für Psychologie, edited by Christina Bermeitinger and Werner Greve, 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Conference Abstract | LibreCat-ID: 46285
Peters, Tobias Martin, and Ingrid Scharlau. “Gesundes Misstrauen Gegenüber Erklärungen.” 52. Kongress Der Deutschen Gesellschaft Für Psychologie, edited by Christina Bermeitinger and Werner Greve, Pabst Science Publisher, 2022.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35144 | OA
Buhl, Heike M., et al. “Die Förderung von Reflexionskompetenz und Reflexion durch die angeleitete Bearbeitung eines weiterentwicklungsorientierten Online-Self-Assessments.” Lehrerbildung auf dem Prüfstand, vol. 15, no. 1, 2022, pp. 117–36.
LibreCat | Download (ext.)
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 32564
Gruchel, Nicole, et al. “Parental Involvement and Children’s Internet Uses - Relationship with Parental Role Construction, Self-Efficacy, Internet Skills, and Parental Instruction.” Computers & Education, vol. 182, 104481, Elsevier BV, 2022, doi:10.1016/j.compedu.2022.104481.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35420
Rozental, Alexander, et al. “Procrastination Among University Students: Differentiating Severe Cases in Need of Support From Less Severe Cases.” Frontiers in Psychology, vol. 13, Frontiers Media SA, 2022, doi:10.3389/fpsyg.2022.783570.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35415
Bobe, Julia, et al. “Delaying Academic Tasks and Feeling Bad About It.” European Journal of Psychological Assessment, Hogrefe Publishing Group, 2022, doi:10.1027/1015-5759/a000728.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35416
Grotegut, Lea, and Katrin B. Klingsieck. “Wie können unterschiedliche Aspekte diagnostischer Kompetenz                    gefördert werden?” Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, Hogrefe Publishing Group, 2022, doi:10.1024/1010-0652/a000352.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35419
Koppenborg, Markus, and Katrin B. Klingsieck. “Social Factors of Procrastination: Group Work Can Reduce Procrastination among Students.” Social Psychology of Education, vol. 25, no. 1, Springer Science and Business Media LLC, 2022, pp. 249–74, doi:10.1007/s11218-021-09682-3.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35418
Koppenborg, Markus, and Katrin B. Klingsieck. “Group Work and Student Procrastination.” Learning and Individual Differences, vol. 94, 102117, Elsevier BV, 2022, doi:10.1016/j.lindif.2022.102117.
LibreCat | DOI
 

2022 | Journal Article | LibreCat-ID: 35417
Klingsieck, Katrin B., et al. “Procrastination in the Looking Glass of Self-Awareness. Can Gamified Self-Monitoring Reduce Academic Procrastination?” Die Hochschullehre, 2022, doi:10.3278/HSL2205W.
LibreCat | DOI
 

Filters and Search Terms

department=31

Search

Filter Publications

Display / Sort

Citation Style: MLA

Export / Embed