Please note that LibreCat no longer supports Internet Explorer versions 8 or 9 (or earlier).
We recommend upgrading to the latest Internet Explorer, Google Chrome, or Firefox.
231 Publications
2021 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56204
Integration fachwissenschaftlicher und fachdidaktischer Komponenten in der Lehramtsausbildung Mathematik Grundschule am Beispiel einer Veranstaltung zur Leitidee „Daten, Häufigkeit und Wahrscheinlichkeit“
D. Frischemeier, S. Podworny, R. Biehler, in: Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2021.
LibreCat
| DOI
| Download (ext.)
D. Frischemeier, S. Podworny, R. Biehler, in: Konzepte und Studien zur Hochschuldidaktik und Lehrerbildung Mathematik, Springer Berlin Heidelberg, Berlin, Heidelberg, 2021.
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35701
Motivation of out-of-field teachers for participating in professional development courses in mathematics
S. Lünne, S. Schnell, R. Biehler, European Journal of Teacher Education 44 (2020) 688–705.
LibreCat
| DOI
S. Lünne, S. Schnell, R. Biehler, European Journal of Teacher Education 44 (2020) 688–705.
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35808
Theory-Based Design of Professional Development for Upper Secondary Teachers–Focusing on the Content-Specific Use of Digital Tools
B. Barzel, R. Biehler, in: S. Zehetmeier, D. Potari, M. Ribeiro (Eds.), Professional Development and Knowledge of Mathematics Teachers, Routledge, London, 2020, pp. 163–192.
LibreCat
| Files available
B. Barzel, R. Biehler, in: S. Zehetmeier, D. Potari, M. Ribeiro (Eds.), Professional Development and Knowledge of Mathematics Teachers, Routledge, London, 2020, pp. 163–192.
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35822
Students’ Understanding of the Derivative Concept in the Context of Mathematics for Economics
F. Feudel, R. Biehler, Journal Für Mathematik-Didaktik 42 (2020) 273–305.
LibreCat
| DOI
F. Feudel, R. Biehler, Journal Für Mathematik-Didaktik 42 (2020) 273–305.
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35709
Using Figurate Numbers in Elementary Number Theory – Discussing a ‘Useful’ Heuristic From the Perspectives of Semiotics and Cognitive Psychology
L. Kempen, R. Biehler, Frontiers in Psychology 11 (2020) 1180.
LibreCat
| DOI
L. Kempen, R. Biehler, Frontiers in Psychology 11 (2020) 1180.
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35827
Was verstehen Schülerinnen und Schüler unter „Beweis“? – ausgewählte Ergebnisse einer Pilotstudie
L. Kempen, S. Krämer, R. Biehler, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM-Verlag, Münster, 2020, pp. 489–492.
LibreCat
| DOI
L. Kempen, S. Krämer, R. Biehler, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM-Verlag, Münster, 2020, pp. 489–492.
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35819
Hochschuldidaktik Mathematik: Fachbezogenes Design und empirische Studien
R. Biehler, L. Kempen, W. Paravicini, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM-Verlag, Münster, 2020, pp. 1347–1348.
LibreCat
| DOI
R. Biehler, L. Kempen, W. Paravicini, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM-Verlag, Münster, 2020, pp. 1347–1348.
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35826
Frei verfügbare Materialien für Unterricht und Fortbildung: Stochastik verständnisorientiert unterrichten
B. Griese, R. Nieszporek, R. Biehler, Stochastik in der Schule 40 (2020) 10–17.
LibreCat
B. Griese, R. Nieszporek, R. Biehler, Stochastik in der Schule 40 (2020) 10–17.
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35914
Ffunt@OWL – Konzept und Gestaltungsprinzipien zur Qualifizierung fachfremd Mathematik unterrichtender Lehrkräfte der Sekundarstufe I
S. Lünne, S. Schnell, R. Biehler, in: R. Porsch, B. Rösken-Winter (Eds.), Professionelles Handeln im fachfremd erteilten Mathematikunterricht, Springer Spektrum, Wiesbaden, 2020, pp. 141–167.
LibreCat
| DOI
S. Lünne, S. Schnell, R. Biehler, in: R. Porsch, B. Rösken-Winter (Eds.), Professionelles Handeln im fachfremd erteilten Mathematikunterricht, Springer Spektrum, Wiesbaden, 2020, pp. 141–167.
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35911
Votingfragen in den Übungen zur Analysis – Wirkung verschiedener Einsatzszenarien
E. Lankeit, T. Bauer, R. Biehler, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM-Verlag, Münster, 2020, pp. 1361–1364.
LibreCat
| DOI
E. Lankeit, T. Bauer, R. Biehler, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM-Verlag, Münster, 2020, pp. 1361–1364.
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 35712
Mathematics learning support centres in Germany—an overview
M. Schürmann, L. Gildehaus, M. Liebendörfer, N. Schaper, R. Biehler, R. Hochmuth, C. Kuklinski, E. Lankeit, Teaching Mathematics and Its Applications: An International Journal of the IMA 40 (2020) 99–113.
LibreCat
| DOI
M. Schürmann, L. Gildehaus, M. Liebendörfer, N. Schaper, R. Biehler, R. Hochmuth, C. Kuklinski, E. Lankeit, Teaching Mathematics and Its Applications: An International Journal of the IMA 40 (2020) 99–113.
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35820
studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr
R. Biehler, M. Liebendörfer, A. Schmitz, Y. Fleischmann, S. Krämer, L. Ostsieker, S. Schlüter, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM, Münster, 2020.
LibreCat
| DOI
R. Biehler, M. Liebendörfer, A. Schmitz, Y. Fleischmann, S. Krämer, L. Ostsieker, S. Schlüter, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM, Münster, 2020.
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16961
LimSt – Ein Fragebogen zur Erhebung von Lernstrategien im mathematikhaltigen Studium
M. Liebendörfer, R. Göller, R. Biehler, R. Hochmuth, J. Kortemeyer, L. Ostsieker, J. Rode, N. Schaper, Journal für Mathematik-Didaktik (2020).
LibreCat
| DOI
M. Liebendörfer, R. Göller, R. Biehler, R. Hochmuth, J. Kortemeyer, L. Ostsieker, J. Rode, N. Schaper, Journal für Mathematik-Didaktik (2020).
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 24784
Chancen und Möglichkeiten eines Netzwerks von Mathematischen Lernzentren in Deutschland - Bericht zum digitalen Lernzentrumsworkshop am 22.10.2020
M. Schürmann, M. Liebendörfer, L. Gildehaus, N. Schaper, R. Hochmuth, R. Biehler, E. Lankeit, C. Kuklinski, J. Ruge, Dghd-Newsletter 4/2020 (2020) 24–26.
LibreCat
M. Schürmann, M. Liebendörfer, L. Gildehaus, N. Schaper, R. Hochmuth, R. Biehler, E. Lankeit, C. Kuklinski, J. Ruge, Dghd-Newsletter 4/2020 (2020) 24–26.
2020 | Journal Article | LibreCat-ID: 16965
Ein Kurzbericht aus dem Forschungsprojekt WiGeMath-Lernzentren als Unterstützungsmaßnahme für mathematikbezogenes Lernen in der Studieneingangsphase
M. Schürmann, N. Schaper, M. Liebendörfer, R. Biehler, E. Lankeit, R. Hochmuth, J. Ruge, C. Kuklinski, Dghd-Newsletter 01/2020 (2020) 25–29.
LibreCat
M. Schürmann, N. Schaper, M. Liebendörfer, R. Biehler, E. Lankeit, R. Hochmuth, J. Ruge, C. Kuklinski, Dghd-Newsletter 01/2020 (2020) 25–29.
2020 | Conference Paper | LibreCat-ID: 35814
Data science education in secondary schools: Teaching and learning decision trees with CODAP and Jupyter Notebooks as an example of integrating machine learning into statistics education
R. Biehler, F.Y. Fleischer, L. Budde, D. Frischemeier, D. Gerstenberger, S. Podworny, C. Schulte, in: P. Arnold (Ed.), New Skills in the Changing World of Statistics Education Proceedings of the Roundtable Conference of the International Association for Statistical Education (IASE), ISI/IASE, Voorborg, The Netherlands, 2020.
LibreCat
R. Biehler, F.Y. Fleischer, L. Budde, D. Frischemeier, D. Gerstenberger, S. Podworny, C. Schulte, in: P. Arnold (Ed.), New Skills in the Changing World of Statistics Education Proceedings of the Roundtable Conference of the International Association for Statistical Education (IASE), ISI/IASE, Voorborg, The Netherlands, 2020.
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35823
Automatisierte Entscheidungsverfahren als Thema im allgemeinbildenden Mathematikunterricht
F.Y. Fleischer, R. Biehler, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM-Verlag, Münster, 2020.
LibreCat
| DOI
F.Y. Fleischer, R. Biehler, in: H.-S. Siller, W. Weigel, J.F. Wörler (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020, WTM-Verlag, Münster, 2020.
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 56244
Theory-Based Design of Professional Development for Upper Secondary Teachers–Focusing on the Content-Specific Use of Digital Tools
B. Barzel, R. Biehler, in: Professional Development and Knowledge of Mathematics Teachers, Routledge, 2020, pp. 163–192.
LibreCat
| Download (ext.)
B. Barzel, R. Biehler, in: Professional Development and Knowledge of Mathematics Teachers, Routledge, 2020, pp. 163–192.
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35811
University Mathematics Didactic Research on Number Theory, Algebra, Discrete Mathematics, Logic
R. Biehler, V. Durand-Guerrier, in: T. Hausberger, M. Bosch, F. Chelloughi (Eds.), Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020), University of Carthage and INDRUM, Bizerte, Tunisia, 2020, pp. 283–287.
LibreCat
| Files available
| Download (ext.)
R. Biehler, V. Durand-Guerrier, in: T. Hausberger, M. Bosch, F. Chelloughi (Eds.), Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020), University of Carthage and INDRUM, Bizerte, Tunisia, 2020, pp. 283–287.
2020 | Book Chapter | LibreCat-ID: 35829
Investigating high school graduates’ personal meaning of the notion of “mathematical proof”
L. Kempen, S. Krämer, R. Biehler, in: T. Hausberger, M. Bosch, F. Chelloughi (Eds.), Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020), University of Carthage and INDRUM, Bizerte, Tunisia, 2020, pp. 358–367.
LibreCat
| Files available
L. Kempen, S. Krämer, R. Biehler, in: T. Hausberger, M. Bosch, F. Chelloughi (Eds.), Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020), University of Carthage and INDRUM, Bizerte, Tunisia, 2020, pp. 358–367.